Andrei Năstase cere anularea ordonanței de încetare a urmăririi penale și reluarea anchetei penale privind finanțarea PSRM din Rusia

19 Noiembrie 2019

Discursul Președintelui Platformei DA,  Andrei Năstase, în cadrul conferinței de presă:

”Mulțumesc reprezentanților mass-media pentru că au răspuns invitației de a participa  la această conferință de presă. Doresc ca prin intermediul dumneavoastră, al presei, cât mai mulți cetățeni ai Republicii Moldova să fie informați cu privire la un subiect  deosebit de important pentru întreaga noastră societate.
Republica Moldova a intrat din nou în zodia neagră a compromisurilor și aranjamentelor politice obscure care au permis derularea unei operațiuni coordonate de preluare a guvernării de către Igor Dodon și complicii lui din Partidul Democrat.
Negocierile care au făcut posibilă această operațiune fulger de preluare a controlului  asupra justiției și a tuturor instituțiilor statului în folosul unui grup restrâns de politicieni și în detrimentul poporului s-a derulat pe parcursul ultimelor luni de zile și au compromis parcursul european al Republicii Moldova.
Graba cu care Igor Dodon a orchestrat această lovitură de stat se datorează în primul rând dorinței lui de a controla în totalitate justiția din Republica Moldova. Igor Dodon știe foarte bine că un Procuror General independent politic ar ajunge, mai devreme sau mai târziu, să-l ancheteze la modul cel mai serios. Există motive  suficiente, iată unul dintre acestea.
Vă informez că:
Am depus o plângere împotriva Ordonanței procurorului în Procuratura Anticorupție Alexandru Cernei din 08 iulie 2019, în temeiul art.299 1 Cod de procedură penală, plangere prin care solicit anularea acestei Ordonanțe.
Ordonanța din 8 iulie 2019 trebuie privită ca fiind o consecință logică a trocului dintre Igor Dodon și Vladimir Plahotniuc, ca ambii să evite răspunderea penală binemeritată și să își claseze cauzele penale pornite în privința faptelor lor infracționale.
Ordonanța procurorului în Procuratura Anticorupție Alexandru Cernei din 08.07.2019, a fost emisă în cadrul examinării materialelor procesului penal nr.1- 167pr/19, înregistrat în Registrul nr.1 al Procuraturii Anticorupție la 08.06.2019, privind faptele de finanțare ilegală a Partidului Socialiștilor din Republica Moldova din surse cu proveniență din Federația Rusă de către liderul neformal al acestora, Igor
Dodon, care exercită atribuțiile de Președinte al Republicii Moldova, precum și de posibila trădare de patrie săvîrșită de acesta în complicitate cu Vladimir Plahotniuc, ex-deputat, ex-președinte al Partidului Democrat, cu implicarea lui Serghei Iaralov.
Ordonanța procurorului în Procuratura Anticorupție Alexandru Cernei din 08 iulie 2019 este nulă deoarece încălca prevederilor legale referitoare la competenţa după materie sau după calitatea persoanei. Reglementările date, care coroborează armonios cu prevederile legale materiale și procesuale presupun expres că pentru a fi efectuate acțiuni de urmărire penală cu implicarea Președintelui Republicii Moldova și a deputatului Parlamentului Republicii Moldova era imperios necesară implicarea directă a Procurorului General.
Actiunile procesuale ce au stat la baza emiterii ordonanței contestate au atestat o ignorare totală a obligațiilor impuse prin lege procurorului și organului de urmărire penală de a efectua o cercetare completă, obiectivă și sub toate aspectele a circumstanțelor cauzei, după cum este stabilit în art.254 alin.(1) Cod de procedură penală unde se indică că organul de urmărire penală este obligat să ia toate măsurile prevăzute de lege pentru cercetarea sub toate aspectele, completă şi obiectivă, a circumstanţelor cauzei pentru stabilirea adevărului.
În contradictoriu cu acesta, procurorul s-a limitat, chipurile, doar la audierea superficială a Președintelui Republicii Moldova Igor Dodon, a deputatului în Parlamentul Republicii Moldova Plahotnciuc Vladimir și a lui Iaralov Serghei, precum și la o examinare a unor informații despre finanțarea PSRM, fără a fi dispusă o expertiză financiar-contabilă în această privință.
Mai mult, în partea constatatoare a ordonanței contestate procurorul indică asupra unor elemente din latura obiectivă a infracțiunii de trădare de patrie: negocieri privind federalizarea Republicii Moldova; schimbarea Constituției; dar și de uzurpare a puterii în stat: preluarea conducerii unor ministere, SIS, ș.a.
În contradictoriu cu aceste constatări, procurorul nu le supune niciunei aprecieri și nu le investighează deloc, astfel comițând o încălcare gravă a obligațiilor sale procesuale.
Pentru aceste motive, solicit anularea Ordonanței procurorului în Procuratura Anticorupție Alexandru Cernei din 08 iulie 2019, emisă în cadrul procesului-penal nr.1-167pr/19, cu reținerea materialelor spre examinare de Procurorul General interimar și dispunerea unei anchete complete, sub toate aspectele și obiectivă a  faptelor expuse, cu atragerea la răspundere a persoanelor vinovate.
Într-un stat de drept, independența justiției trebuie să fie garantată tocmai de către actorii politici care dețin puterea, iar cel care astăzi dorește să controleze procurorii și judecătorii pentru a-și păstra libertatea și a câștiga, cu orice preț, un nou mandat de
președinte al Republicii Moldova, are de dat explicații. Atât în fața procurorilor și judecătorilor, cât și în fața poporului pe care vrea din nou să-l stăpânească cu ajutorul minciunii și manipulării.
Mai devreme sau mai târziu, toți cei care au greșit vor răspunde. Este doar o chestiune de timp. Iar timpul lui Igor Dodon va expira mai curând decât își poate  acesta imagina.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 Noiembrie 2019

Declarația Consiliului Politic Național al Platformei Demnitate și Adevăr...

În ședința sa din 17 noiembrie, 2019, Consiliul Politic Național al Platformei Demnitate și Adevăr a dezbătut o serie de subiecte de actualitate, exercițiu menit să întărească consecvența și valoarea strategică a acțiunilor sale politice. Astfel, Consiliul Politic Național a făcut o analiză exhaustivă a modului în care s-au desfășurat alegerile locale şi procesul de constituire a structurilor administrației publice locale. Totodată, a fost luată decizia de a crea Asociația primarilor și consilierilor aleși ai Platformei Demnitate și Adevăr în urma scrutinului din octombrie-noiembrie 2019, față de care avem o responsabilitate specială. Platforma Demnitate și Adevăr consideră starea actuală a finanțelor publice locale și nivelul de descentralizare drept lamentabilă și condamnă tentativele guvernării PSRM-PD de a păstra actualul model hipercentralist al statului. Republica Moldova este codașă la capitolul autonomiei locale cu numai 12% venituri proprii în bugetele locale față de 34,4%, indicatorul mediu în UE. Autoritățile locale au obligația de a îndeplini 22 de funcții prevăzute de legislația existentă pentru care nu au nici resurse, nici capacități efective. Numai 7% din PIB reprezintă veniturile autorităților publice locale, ceea ce este o violare a prevederilor Cartei Europene a Autonomiei Locale care stipulează expres că Colectivitățile locale au dreptul în cadrul politicii economice naționale la resurse proprii suficiente de care ele pot dispune în mod liber în exercițiul competențelor sale. Noi, Platforma Demnitate și Adevăr, vom fi principalul avocat al descentralizării și autonomiei locale în Republica Moldova, vom munci și ne vom bate pentru ca orașele și comunele noastre să se poată dezvolta și auto-administra mai bine și cu demnitate. Platforma Demnitate și Adevăr garantează sprijinul său proiectelor de dezvoltare și continuare a înfrățirilor firești, organice, practice, cu alte colectivități locale din România, dar și din Europa! Vom demara ample procese de instruire a aleșilor noștri locali pentru atragerea de fonduri, bani pentru proiecte locale, așa încat să fie mândri de încrederea cetățenilor și să putem împreună construi un stat care să funcționeze în interesul oamenilor. Vom munci și lupta în continuare pentru Republica Moldova integrată în spațiul european, capabilă să producă prosperitate, dreptate și siguranță pentru cetățeni. Consiliul Politic Național al Platformei Demnitate și Adevăr a trasat aleșilor săi din Parlamentul țării sarcini clare în vederea păstrării unei coeziuni democratice, urmând să intensifice activitățile legislative pentru a elabora, adopta și promova legi de care cetățenii țării noastre au nevoie în primul rând. În special, am indicat ca prioritățile legislative ale Platformei Demnitate și Adevăr să se concentreze asupra: -continuării investigării furtului miliardelor și controlului parlamentar asupra recuperării acestor bani de către agențiile statului angajate pentru acest scop (ARBI, Procuratură, SIS). -revizuirea legii, care pune achitarea miliardelor pe umerii cetățenilor, care presupune ca organele statului să recupereze fondurile delapidate prin confiscarea și executarea silită a averilor făptuitorilor, nu prin dublarea suferinței poporului printr-un adevărat bir asupra oamenilor simpli, -continuarea neabătută a reformei justiției, curățarea sistemului de elemente infracționale, atât în Procuratură, cât și în sistemul judecătoresc, -promovarea politicilor care să asigure mai multe beneficii sociale populației cu venituri mici, a celor cu pensii sub nivelul subzistenței biologice, ajunși să trăiască un adevărat genocid social, -susținerea producătorilor autohtoni cu instrumente de finanțare efectivă, nu doar cu promisiuni populiste, la care adăugăm combaterea contrabandei și a altor scheme ilicite de import, -demonopolizarea economiei, scoaterea din circuit a rețelelor clientelare care sărăcesc consumatorul final și îmbogățesc grupurile de interese apropiate de actuala putere, - dezvoltarea sectorului agroindustrial, în special prin atragerea de proiecte de procesare locală a produselor agricole (mica industrie locală), susținerea micului business, principala forță regeneratoare a economiei naționale, față de care Platforma Demnitate și Adevăr are un atașament special și cu care vom intensifica colaborarea. La nivelul activității sale în cadrul autorităților locale din municipiul Chișinău și suburbiile sale, Platforma Demnitate și Adevăr va munci și lupta pentru implementarea programului său și a Blocului ACUM, pentru transparentizarea proceselor decizionale, eliminarea corupției și a schemelor ilegale de delapidare a bunului public. Platforma DA va promova și susține toate proiectele de diversă natură benefice oamenilor. În regim de urgență vom insista pe aplicarea sistemului electronic de vot, pe inventarierea, înregistrarea și gestionarea riguroasă și eficientă a patrimoniului municipal, acumularea de fonduri interne și externe pentru dezvoltarea urbană, infrastructură, drumuri calitative, transport suficient și eficient, fluidizarea traficului, rezolvarea problemelor de mediu, medicină, educație, etc. Platforma Demnitate și Adevăr, în urma dezbaterilor consistente de astăzi, pornește pe calea unei necesare reforme interne de partid, o decizie matură, responsabilă, care va da rezultate în timpul cel mai apropiat. Scopul reformei pe care o anunțăm astăzi în cadrul formațiunii politice e de a îmbunătăți mecanismele de planificare strategică, organizare și coordonare, comunicare și interacțiune cu cetățenii și aderenții noștri teritoriali. Ca un organism viu, orice partid trebuie să evolueze, astfel încât funcțiile sale vitale să corespundă exigențelor tot mai mari care se cer din partea sa. Iată de ce Platforma Demnitate și Adevăr își va urma modelul său de partid social – liberal, axat pe valorile noastre tradiționale și familie, afiliat Partidului Popular European. Ne adresăm câtre toți oamenii de bună credință din Republica Moldova să veniți alături de noi la această intersecție importantă în procesul politic din țara noastră și să transpuneţi în viaţă prilejul de a participa la reconstrucția politică a Platformei DA. Doar așa ne putem fortifica și consolida pentru a putea face față provocărilor și oportunităților politice și electorale care ne așteaptă.  

citește mai mult

03 Octombrie 2019

Andrei Năstase și-a prezentat proiectul de Program pentru Chișinău...

Andrei Năstase, candidatul blocului ACUM (Platforma DA și PAS) pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, și-a prezentat recent proiectul de Program pentru Chișinău la Digital Park. La fel ca și în cadrul alegerilor locale din 2018 Programul său este structurat pe direcțiile de dezvoltare ale orașului cu soluții concrete pentru toate problemele identificate și un șir de priorități: viață mai bună pentru fiecare, creșterea accelerată a confortului urban, dezvoltare economică integrată, reforma administrativă: eliminăm corupția și risipa, formularea identității urbane și culturale a Chișinăului. Fiecare direcție de dezvoltare urbană este expusă în parametri concreți: descrierea laconică a situației actuale, cauzele apariției problemei, direcțiile de acțiune în vederea soluționării acesteia, modelul de implementare deja existent în România sau alte țări europene, sursele de finanțare.

Andrei Năstase susține că programul său nu mizează pe supraviețuire sau pe peticirea unor soluții de scurtă durată, ci pe dezvoltare bazată de expertize și strategii vizionare, profesioniste:

Am înțeles că un oraș nu poate fi reconstruit din propria lui sărăcie, iar strategia mea pentru renașterea Chișinăului este foarte simplă. Avem nevoie de ajutor financiar, iar eu mă angajez să-l obțin și să pun banii românești și europeni să lucreze în folosul comunității, în folosul oamenilor. Cu modestia cuvenită, vă spun că pot face acest lucru, am primit asigurări din partea tuturor partenerilor de dezvoltare, în mod special din partea primarilor liberali din România, că vor contribui decisiv la deschiderea proiectelor mari de reformă și de investiții publice.”

Proiectul de Program pentru Chișinău al lui Andrei Năstase și a echipei sale de consilieri, elaborat inclusiv cu suportul experților români și internaționali care le vor acorda și în continuare tot sprijinul, prevede și descifrează detaliat soluții pentru toate problemele majore ale municipalității. Printre acestea: reducerea costurilor lunare (apă caldă, apă rece, gaz etc.), implementarea programelor integrate și finanțate de asistență socială, investiții în proiecte de sănătate publică, în sistemul de învățământ/educație de calitate, în parcuri, spații publice, locuri de joacă pentru copii, în modernizarea piețelor agro-alimentare, lansarea de programe de voluntariat și responsabilitate socială, actualizarea și asumarea Planului Urbanistic General/disciplină în construcții, refacerea patrimoniului imobiliar al Chișinăului și a fiecărui metru de drum din Chișinău, drumuri noi în suburbii, construirea centurii rutiere a orașului, a unui incinerator ecologic de deșeuri, optimizarea traficului urban/soluții pentru ambuteiaje, semaforizare, asigurarea dezvoltării economice integrate cu regândirea sistemului de taxe și impozite locale pentru mediul de afaceri, lansarea parteneriatul public-privat ca soluție pentru reconstrucția economică a Chișinăului, etc.

Andrei Năstase consideră că pentru a-și îndeplini misiunea în calitate de primar al capitalei Republicii Moldova, cea de a reda orașul oamenilor și de a-l transforma într-o capitală modernă, europeană,  municipiul Chișinău are nevoie de finanțare externă:

„Eu vă garantez că orașul nostru va deveni eligibil imediat după votul nostru. Voi aduce orașului banii de care are atât de mare nevoie. Iar acești bani vor fi investiți corect, transparent și cu maximă atenție, așa încât beneficiarul investițiilor să fie cetăteanul, nimeni altcineva. Consider că este timpul să construim împreună identitatea urbană a Chișinăului, să-i oferim strălucirea de care și orașul dar și noi, locuitorii acestuia, avem atât de mare nevoie. Îmi doresc să trăiesc, așa cum ne dorim cu toții, într-un oraș NORMAL.”

citește mai mult

21 August 2019

Poziția Platformei DA față de tranzacționarea Aeroportului Internațional Chișinău...

În legătură cu acordul încheiat pe data de 19 august 2019, prin care NR Investments Ltd urmează achiziționarea a 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, Avia Invest, Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr constată următoarele: Pornind de la concluziile Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului în care s-au efectuat privatizările în 2013-2019, inclusiv concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, condusă de Igor Munteanu, care au fost transmise Centrului Național Anticorupție și Procuraturii Generale pentru începerea urmăririi penale; Luând în calcul faptul că în cadrul lucrărilor Comisiei au fost identificate probe care demonstrează multiple încălcări flagrante în procesul de concesionare a Aeroportului, care au prejudiciat bugetul de stat al Republicii Moldova cu milioane de euro; Analizând multiplele abateri de la legislația în vigoare și caracterul vădit coruptibil al deciziei de concesionare a Aeroportului, identificate chiar în mai 2013 de către Centrul Național Anticorupție prin Raportul de Expertiză Anticorupție asupra nivelului coruptibilității proiectului de Hotărâre a Guvernului cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS ”Aeroportul Internațional Chișinău” și a condițiilor concesionării acestuia”, care semnala lipsa includerii AIC în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse parteneriatului public-privat, fapt care nu permitea concesionarea acestuia; lipsa elaborării studiului de fezabilitate conform cerințelor legale, care urma să fie supus avizării Agenției Proprietății Publice; partajarea inoportună a riscurilor aferente concesiunii către statul Republica Moldova în vederea compensării unor daune care pot surveni urmare a unor riscuri de implementare a contractului; ”riscul ca elaborarea şi promovarea proiectului să fie dictată de anumite interese de grup, manifestate prin desfăşurarea unei proceduri netransparente de selecţie bazate pe criterii şi condiţii care nu sunt obiectiv justificate..”, Luând în calcul Nota Informativă a CNA din 24.08.2015, semnată de Viorel Chetraru, ex-directorul CNA, prin care se recomanda inițierea procedurii de anulare a contractului de concesiune de către Ministerul Justiției, încheiat între Agenția Proprietății Publice și SRL ”Avia Invest” din motivul că contractul de concesiune nu a fost încheiat cu Asociația persoanelor juridice SA ”Aeroportul Habarovsk” și SA ”Kolomensky zavod”, desemnată în calitate de câștigător al concursului, dar și anularea taxei de modernizare a 9 euro per pasager la plecare, considerată de CNA drept ilegală; Ținând cont de concluziile CNA reflectate în documentul citat mai sus, care au constat faptul că contrar informațiilor oferite de ex-ministrul al Economiei, Valeriu Lazăr, revizorii CNA au stabilit că Aeroportul se dezvolta dinamic și datorită unui management eficient dispunea de resurse financiare proprii sau atrase de la partenerii de dezvoltare externi, pentru a extinde serviciile prestate și modernizarea Aeroportului. În acest sens, s-a constatat că AIC era o întreprindere de stat profitabilă, înregistrând în anii 2009-2013 circa 120 milioane lei. Luând în considerație faptul că revizorii CNA, în 2015, s-au limitat numai la constatarea tranzacțiilor efectuate de întreprindere către întreprinderile afiliate grupului Șor, care nu desfășoară activități aeroportuare, cum ar fi donații Clubului de fotbal Milsami-9,3 milioane lei, împrumuturi SRL ”Dufrimol”, SRL ”Aviaconsulting”. De asemenea, revizorii au constatat că în perioada verificată n-au fost efectuate investiții în dezvoltarea Aeroportului din partea companiilor investitoare, dar s-au utilizat mijloace financiare proprii obținute din activitatea serviciilor aeroportuale (430 mln lei în perioada 2013-2015). Ținând cont rezultatul mai multor investigații, atât a organelor specializate, cât și a investigațiilor de presă, care au depistat că Avia Invest, condusă de grupul Șor în complicitate cu guvernările anterioare, a preluat în mod abuziv Aeroportul Internațional Chișinău, un obiectiv strategic național, prejudiciind cu milioane de euro bugetul Republicii Moldova. Adițional, în baza investigațiilor Rise, doar în perioada 2013-2016, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Ultimul acţionar majoritar este o companie offshore din Cipru al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Și membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiți. Printre ei se număra și Ilona Șor, mama vitregă a lui Ilan Șor, ex-primarul din Orhei anchetat în dosarul „Jaful Secolului”. Din nefericire, investigațiile organelor specializate au fost blocate de către justiția lui Plahotniuc în 2016, iar Procuratura Anticorupție a clasat cauza penală în baza încheierilor instanțelor de judecată. Astfel, luând în considerație cele menționate, Platforma Demnitate și Adevăr solicită instituțiilor de resort ale statului: - instituirea unui moratoriu cu privire la tranzacționarea Aeroportului; - a nu recunoaște legalitatea tranzacției dintre Avia Invest și NR Investments Ltd, până când nu va fi o decizie definitivă a instanțelor de judecată cu privire la legalitatea concesionării Aeroportului Chișinău în baza urmării penale inițiate de către Procuratura Generală și CNA; - informarea operatorilor economici naționali și internaționali cu privire la faptul că orice tranzacție încheiată cu Avia Invest până la deciziile definitive ale instanțelor de judecată din Republica Moldova, nu va fi recunoscută de către autoritățile Republicii Moldova; - identificarea mecanismelor cu privire la întoarcerea Aeroportului în gestiunea statului prin anularea tranzacției de concesionare; - tragerea la răspundere a persoanelor care au participat și au contribuit la concesionarea ilegală a Aeroportului Internațional Chișinău.

citește mai mult