Andrei Năstase: ”Mesajul nostru ferm că indiferent de evoluții, vom rămâne cea mai transparentă și democratică forță politică în Moldova.”

03 Iunie 2019

Declarația copreședintelui blocului ACUM, liderul Platformei DA, Andrei Năstase, în contextul întrevederii cu înaltul Comisar European pentru Vecinătate şi Negocieri de Extindere, Johannes Hahn.

Am avut astăzi discuții cu Johannes Hahn, comisarul european pentru extindere și oficialul Departamentul de Stat american Bradely Freden. Am reiterat disponibilitatea și determinarea noastră de a face funcțional forul legislativ suprem. 

Am explicat în detaliu cauzele blocajului legislativ artificial produs ca urmare a înțelegerii PD-PSRM. De asemenea am reconfirmat voința politică a Blocului ACUM de a demara procesul de demafiotizarea a statului prin adoptarea pachetului de acte normative privind deoligarhizarea și asigurarea unei guvernări  democratice și credibile în slujba cetățeanului. Așa procedează o forță politică democratică, europeană.

Le-am spus celor doi oficiali, așa cum am repetat de nenumărate ori, că omenii de stat se gândesc întotdeauna la viitoarele generații, în vreme ce politicienii se gândesc doar la viitoarele alegeri. Noi, deputații din Blocul ACUM, ne-am asumat cu transparență obiective pe termen mediu și lung, iar întreaga noastră activitate este subordonată interesului național, interesului cetățenilor.  

În Republica Moldova, uzurpatorul puterii de stat, Vladimir Plahotniuc nu este om de stat și nici măcar om politic nu este. Este un mafiot cu permanentă grijă pentru viața, libertatea și averile lui ilicit luate de la oameni și de la țară, un individ cu grija celor de care se teme și din frică îi amenință. Din cauza acestui personaj malefic este cu neputință să purtăm discuții cu PD, lucru regretabil.

Pentru Vladimir Plahotniuc Moldova este doar o moșie, oamenii sunt tratați ca sclavii, iar generațiile viitoare nu reprezintă nimic, ele nu contează, cum nu au contat copiii schilodiți de slugile lui la 7 Aprilie 2009, când s-a produs o lovitură de stat al cărei beneficiar este. În acest moment Plahotniuc pregătește o nouă lovitură de stat, menită să-i asigure uzurparea definitivă a acestuia.

În condițiile în care PD și Plahotniuc dețin controlul asupra procurorului general și al justitiei pe care le folosesc ca pe bâtă politică împotriva oponenților politici, activiștilor civici, presei independente, o eventuală coaliție a PD cu Socialiștii va fi nu doar prorusească așa cum susține Dodon, dar și profund antipopulară.

Eliberarea Moldovei de sub dominația unui regim dovedit în repetate rânduri mafiot și criminal este principala preocupare a deputaților Blocului ACUM. Nimic nu se poate construi pe scheletul unui sistem dovedit ca fiind opresiv, subordonat în totalitate unui singur om și intereselor sale de afaceri. Plahotniuc în complicitate cu Dodon sunt aproape să tranzacționeze puterea, să-și împartă sferele de influență și să mențină un regim opresiv care nu are nimic în comun cu democrația și cu regulile, valorile și principiile acesteia.

Poziționarea noastră politică, a reprezentaților Blocului ACUM, în discuțiile cu cei doi interlocutori din Europa și Statele Unite ale Americii, a fost una previzibilă pentru partenerii noștri de dezvoltare, motiv pentru care, acum, în momentele în care se pregătește, cel mai probabil, capturarea definitivă a Republicii Moldova, aceste discuții au avut importantul rol de a clarifica și cristaliza cele două abordări esențiale dar atât de diferite pentru viitorul parcurs al Republicii Moldova.

Pe de o parte este vorba despre Plahotniuc și Dodon care vor puterea cu orice preț, pentru a-și conserva privilegiile și a perpetua un regim oligarhic, mafiot și opresiv, iar opozabil acestora este Blocul ACUM, singura forță pro-europeană autentică care s-a născut dintre oameni și care își respectă cu sfințenie mandatul primit din partea cetățenilor, un mandat care, în mod explicit, are ca principal obiectiv eliberarea și democratizarea Republicii Moldova și a oamenilor acesteia. 

I-am asigurat pe cei doi parteneri cu privire la decizia noastră, a deputaților ACUM, ca nu vom renunța sub nici o formă și în nici un context la misiunea noastră de a aduce democrația în Republica Moldova. Mai mult decât atât, am transmis Europei și Americii, întregii lumi civilizate, mesajul nostru ferm că indiferent de evoluții, vom rămâne cea mai transparentă și democratică forță politică în Moldova.

Am sentimentul că mesajul nostru a fost înțeles de către comisarul Hahn și în forma sa laconică a fost prezentat prezei în comunicatul său. Ceea ce contează pentru UE sunt faptele, măsurile concrete pe care le va lua Guvernul pentru respectarea statului de drept, pentru reducerea fenomenului migrației și alte probleme cu care se confruntă Republica Moldova. Interesul UE este să avem un vecin prosper și unde să fie pace.”

22 Ianuarie 2021

Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a avut o întrevedere cu ambasadorul României la Chi...

Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a avut o întrevedere cu ambasadorul României la Chișinău, excelența sa, Daniel Ioniță. În cadrul întrevederii s-a făcut un schimb de opinii despre situația politică din Republica Moldova și nivelul relațiilor bilaterale dintre cele două state. Andrei Năstase a mulțumit României pentru eforturile  enorme pe multiple planuri pe care le face pentru a ajuta Republica Moldova. Președintele Platformei Demnitate și Adevăr a susținut că cei 10 ani de Parteneriat Strategic între România și Republica Moldova au permis realizarea unui șir important de proiecte în stânga Prutului, menite să consolideze parcursul european al Republicii Moldova. Andrei Năstase a subliniat că aceste proiecte sunt destinate tuturor cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de limba vorbită, etnie sau apartenență. Unul dintre cele mai mari proiecte derulat de guvernul României în Republica Moldova este în domeniul educațional și presupune acordarea burselor de studii pentru tinerii moldoveni la instituțiile educaționale din România, dotarea școlilor moldovenești cu echipamente și transport, și reabilitarea grădinițelor pentru copii.  Andrei Năstase a subliniat, în mod special, ajutorul României pe durata pandemiei, care a constat în medicamente, echipamente și personal românesc pentru spitalele moldovenești. Excelența sa, Daniel Ioniță, a reconfirmat disponibilitatea României de a oferi ajutor și asistență Republicii Moldova și în continuare, într-un mod dezinteresat și sincer. A reconfirmat angajamentul  României de a oferi Republicii Moldova până la 200 de mii de doze de vaccin anti COVID, ajutor anunțat de E. S. Klaus Iohannis, Președintele României, în timpul vizitei la Chișinău. În același timp, Daniel Ioniță afirmă că guvernul român va continua proiectele de asistență pentru Republica Moldova, printre care reabilitarea grădinițelor de copii, cea mai recentă fiind în comuna Băcioi. După decenii de stagnare, 160 de micuți vor reveni în cele șapte grupe, inclusiv una de creșă̆, începând cu ziua de astăzi. Andrei Năstase a apreciat eforturile României și a accentuat că e nevoie de mai multă atenție din partea autorităților moldovenești pentru investițiile și firmele românești în Republicii Moldova, care se confruntă încă cu o inadmisibilă presiune din  partea organelor de control. Andrei Năstase a afirmat că firmele și investițiile românești în economia Republicii  Moldova trebuie să se bucure, pe principiu de reciprocitate, de aceeași libertate și imparțialitate din partea autorităților la fel ca și cele moldovenești care operează în România.

citește mai mult

21 Ianuarie 2021

Inga Grigoriu: Comisia Laundromat - detalii noi. Statul ar fi obținut peste 12 miliarde de lei dac...

Conform Planului de activități al Comisiei LAUNDROMAT, astăzi urma să participe la audierile publice domnul Alexandru Tănase - ex-consilier municipal, ex-deputat, ex-ministru al justiției, ex-judecător al CC. În răspunsul cu privire la refuzul de a participa la audieri domnul Tănase relatează faptul că nu deține nicio informative cu privire la subiectul investigat, altele decât cele relatate din presă. Totuși, deși Comisia nu i-a adresat întrebările din timp, Alexandru Tănase a argumentat în scris modificările operate la Legea Taxei de Stat, care, după opinia sa, nu ar avea nicio legătură cu operaţiunea denumită generic - Laundromat. Inga Grigoriu a atras atenția în cadrul unei conferințe de presă că, totuși, în urma acestor modificări, statul a pierdut circa 10 mlrd lei, dacă ne referim la suma totală a ordonanțelor judecătoreşti şi la taxa de stat în valoare de 3%, modificată prin inițiativa legislativă a ex-deputatului A.Tănase. Deputata s-a referit și la un alt aspect important: reforma Codului de Executare, modificat în 2010, când domnul Tănase era deja ministru al Justiţiei, trezește o serie de întrebări la fel de cruciale pentru anchetă. Competenţa teritorială a executorului judecătoresc care a fost modificată, iar în 2011, prin derogare, s-a și extins pe întreg teritoriul ţării, ar fi permis executorilor judecătorești să execute în mun. Chişinău o ordonanță judecătorească emisă la o instanţă din alt raion sau altă circumscripție a camerei teritoriale în care executorul își are sediul? O altă întrebare ține de onorariul executorului judecătoresc, aspect la care nimeni nu a atras atenția până acum: în conformitate cu modificările operate în 2010, la articolul 38 al capitolului IV privind cheltuielile de executare, s-a stabilit modalitatea de calcul a onorariului executorului judecătoresc, odată ce această profesie a fost liberalizată și este important să se cunoască dacă domnul Tănase ar deține informații cu privire la eventuala ridicare a onorariilor în urma tranzacțiilor efectuate de cei 5 executori judecătoreşti. Inga Grigoriu a specificat că, conform calculelor, reies următoarele cifre: din 22 mlrd de dolari, onorariul executorului judecătoresc (3%) ar fi constituit aproximativ 9 mlrd lei! Respectiv, impozitul pe venit calculat ar fi constituit circa 1,7 mlrd lei și dacă acesta nu a fost achitat, statul, pe lângă cele 10 mlrd lei ratate din taxa de stat, a mai pierdut și acești bani la buget. În această ordine de idei, Inga Grigoriu a făcut un demers către inspectoratul fiscal pentru a obţine un răspuns oficial de la instituţie. Inga Grigoriu a concluzionat că, pe lângă faptul că a fost știrbită imaginea Republicii Moldova, fiind inclusă în rapoartele MoneyVal, bugetul de Stat a ratat 10 mlrd lei plus 1,7 mlrd lei și a subliniat că ar fi fost important ca Alexandru Tănase să relateze și despre adevăratele motive ale demisiei din funcţie în anul 2018, dincolo de cel al unei discuţii telefonice, apărute în presă (interceptarea telefonică a discuției cu ex-deputatul Veaceslav Platon). În altă ordine de idei, Inga Grigoriu a mai vorbit despre faptul că Procuratura Anticorupție opune rezistă în vederea elucidării tuturor circumstanțelor care au tangență cu dosare pornite pe spălarea banilor în proporţii deosebit de mari și refuză să prezinte Comisiei de anchetă actele interdepartamentale cu numele procurorilor care ar reglementa interacțiunea între Serviciul Prevenirea şi combaterea Spălării Banilor şi PA. Comisia a solicitat acte administrative care nu au protecție procesuală şi nu reprezintă secretul anchetei, deci, astfel, PA demonstrează lipsă de respect față de instituţiile statului şi perpetuaează starea de impunitate. Mai mult decât atât, orice investigație paralelă făcută de către jurnalişti, societatea civilă, ori Comisii de anchetă în vederea stabilirii adevărului este dur criticată de Procuratură. În acest context, Inga Grigoriu a comunicat că Comisia de anchetă se va adresa organelor competente în vederea sancţionării funcţionarilor potrivit prevederilor art. 316 din Codul Contravenţional, deoarece prin răspunsurile Procuraturii Anticorupţie denotă clar intenția de a nu îndeplini cerinţa legală a deputatului şi intenţia de a împiedica desfăşurarea activității comisiei per ansamblu. Cu privire la banii eliberaţi în numerar în proporții deosebit de mari despre care a mai vorbit, Inga Grigoriu a spus că la 12 ianuarie 2021, BNM a prezentat un comunicat de presă prin care îndeamnă băncile la vigilenţă în prevenirea şi combaterea spălării banilor în cazurile de utilizare a numerarului. Astfel, BNM a informat instituţiile financiar-bancare, că activitățile în care clienţii acestora folosesc sume mari de numerar, duc la un risc sporit şi băncile trebuie să întreprindă măsuri de precauție pentru a preveni tranzacțiile ilegale. Ghidați de acest comunicat, dar şi de unele informaţii obţinute în cadrul activităţii Comisiei, aceasta a înaintat un demers către SPCSB şi BNM cu privire la banii eliberaţi în numerar în proporţii deosebit de mari în anul 2019 din contul unor persoane expuse politic cum ar fi V. Plahotniuc, I. Şor şi apropiații lor, cu cererea de a fi informată despre scopul final al retragerii în numerar și unde au fost utilizați acești bani. Amintim că prin Laundromat au fost extraşi cash în anii 2011-2014 circa 50 milioane de dolari, iar o parte din acești bani au fost utilizați pentru coruperea unor deputaţi.

citește mai mult

19 Ianuarie 2021

Fracțiunea parlamentară a Platformei DA a fost cea mai productivă în anul 2020!...

Prieteni, fracțiunea parlamentară a Platformei DA a fost cea mai productivă în anul 2020! Este adevărat că după numărul de inițiative legislative înaintate, socialiștii dețin locul întâi, dar dacă luăm în considerație calitatea acestor inițiative, beneficiul și eficacitatea acestora pentru oameni, ei ar putea fi ușor descalificați. Fracțiunea Platformei DA, deși este compusă din doar 11 deputați, a reușit să înainteze o serie de inițiative de-a dreptul vitale pentru societate și a luptat consecvent și bătăios pentru fiecare dintre acestea, dar și pentru a împiedica adoptarea unor legi populiste, în detrimentul oamenilor. Suntem în opoziție, dar suntem responsabili și știm că se poate! Chiar dacă din cele 4 luni ale sesiunii, parlamentul a fost blocat în activitatea sa timp de două luni la indicația lui Dodon, deputații fracțiunii au înregistrat 19 proiecte de legi. În cadrul sesiunii au fost adoptate mai multe inițiative legislative ale deputaților Platformei DA și anume: 1. Legea deoffshorizării - un deziderat din programul Platformei DA. După adoptarea acestei legi companiile, controlate direct sau indirect din paradisele fiscale, nu mai pot participa la procesele de achiziții publice, privatizări, concesionări și parteneriate public-private. 2. Hotărârea conform căreia a fost creată Comisia de anchetă privind investigarea Laundromatului. Președintă a Comisiei – deputata Platformei DA, Inga Grigoriu. 3. Modificări legislative prin care au fost  micșorate amenzile pentru nerespectarea restricțiilor pandemice, total disproporționate față de veniturile reale ale populației. 4. Modificări legislative prin care a fost introdusă pensia de urmaș rudelor medicilor decedați de COVID -19. 5. Modificări legislative care extind atribuțiile membrilor Curții de Conturi și ridică gradul de responsabilitate a demnitarilor de stat și a funcționarilor publici în contextul controalelor Curții de Conturi. 6. Modificări legislative care permit dezvoltarea medicinii paliative. 7. Prelungirea și pentru întreg anul 2021 a indemnizației unice de 16.000 lei cadrelor medicale infectate cu noul coronavirus. Totodată, menționăm că anume la insistența deputaților Platformei DA, după ani de tergiversare, a fost votat proiectul modificării la Legea privind comerțul interior, care prevede că minim 50 % din produsele agroalimentare expuse în magazine trebuie să fie de origine autohtonă. â Deputații Platformei DA au reușit să promoveze mai multe modificări la proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2021: ✅A fost respinsă majorarea TVA pentru producătorii agricoli ✅Au fost alocate indemnizații unice pensionarilor cu venituri reduse ✅Au fost păstrate facilități fiscale pentru asociațiile obștești ale persoanelor cu dizabilități ✅Au fost aprobate investiții capitale în valoare de circa 15 mln lei pentru peste 40 de primării. Pentru ultimele ședințe ale Parlamentului au fost incluse în ordinea de zi a legislativului următoarele inițiative ale Platformei DA (unele chiar au fost votate în prima lectură): 1. proiectul privind zonele defavorizate; 2. proiectul privind infrastructura critică, care nu poate fi tranzacționată sau concesionată fără acordul Guvernului. 3. pachetul de propuneri legislative privind introducerea cadrului legal stabil privind acordarea sporurilor personalului medical în situații pandemice. 4. proiectul modificării componenței Comisiei Naționale Excepționale de Sănătate Publică, care prevede că minim 50 % din componența acesteia să fie specialiști din domeniul sănătății; 5. proiectul redistribuirii taxei pentru utilizarea mineralelor de la bugetele raionale către bugetele locale 6. pachetul modificărilor legislative privind extinderea drepturilor autorităților publice locale în procesul consultativ cu autoritățile centrale și cu Parlamentul. 7. proiectul creării condițiilor favorabile pentru implementarea votului electronic. Acestea sunt cele mai importante activități ale deputaților noștri în sesiunea de toamnă-iarnă, iar dacă plusăm tot ce s-a făcut pe parcursul întregului an, putem spune că deputații Platformei DA sunt cei mai activi și cei mai eficienți.

citește mai mult