Andrei Năstase: ”Mesajul nostru ferm că indiferent de evoluții, vom rămâne cea mai transparentă și democratică forță politică în Moldova.”

03 Iunie 2019

Declarația copreședintelui blocului ACUM, liderul Platformei DA, Andrei Năstase, în contextul întrevederii cu înaltul Comisar European pentru Vecinătate şi Negocieri de Extindere, Johannes Hahn.

Am avut astăzi discuții cu Johannes Hahn, comisarul european pentru extindere și oficialul Departamentul de Stat american Bradely Freden. Am reiterat disponibilitatea și determinarea noastră de a face funcțional forul legislativ suprem. 

Am explicat în detaliu cauzele blocajului legislativ artificial produs ca urmare a înțelegerii PD-PSRM. De asemenea am reconfirmat voința politică a Blocului ACUM de a demara procesul de demafiotizarea a statului prin adoptarea pachetului de acte normative privind deoligarhizarea și asigurarea unei guvernări  democratice și credibile în slujba cetățeanului. Așa procedează o forță politică democratică, europeană.

Le-am spus celor doi oficiali, așa cum am repetat de nenumărate ori, că omenii de stat se gândesc întotdeauna la viitoarele generații, în vreme ce politicienii se gândesc doar la viitoarele alegeri. Noi, deputații din Blocul ACUM, ne-am asumat cu transparență obiective pe termen mediu și lung, iar întreaga noastră activitate este subordonată interesului național, interesului cetățenilor.  

În Republica Moldova, uzurpatorul puterii de stat, Vladimir Plahotniuc nu este om de stat și nici măcar om politic nu este. Este un mafiot cu permanentă grijă pentru viața, libertatea și averile lui ilicit luate de la oameni și de la țară, un individ cu grija celor de care se teme și din frică îi amenință. Din cauza acestui personaj malefic este cu neputință să purtăm discuții cu PD, lucru regretabil.

Pentru Vladimir Plahotniuc Moldova este doar o moșie, oamenii sunt tratați ca sclavii, iar generațiile viitoare nu reprezintă nimic, ele nu contează, cum nu au contat copiii schilodiți de slugile lui la 7 Aprilie 2009, când s-a produs o lovitură de stat al cărei beneficiar este. În acest moment Plahotniuc pregătește o nouă lovitură de stat, menită să-i asigure uzurparea definitivă a acestuia.

În condițiile în care PD și Plahotniuc dețin controlul asupra procurorului general și al justitiei pe care le folosesc ca pe bâtă politică împotriva oponenților politici, activiștilor civici, presei independente, o eventuală coaliție a PD cu Socialiștii va fi nu doar prorusească așa cum susține Dodon, dar și profund antipopulară.

Eliberarea Moldovei de sub dominația unui regim dovedit în repetate rânduri mafiot și criminal este principala preocupare a deputaților Blocului ACUM. Nimic nu se poate construi pe scheletul unui sistem dovedit ca fiind opresiv, subordonat în totalitate unui singur om și intereselor sale de afaceri. Plahotniuc în complicitate cu Dodon sunt aproape să tranzacționeze puterea, să-și împartă sferele de influență și să mențină un regim opresiv care nu are nimic în comun cu democrația și cu regulile, valorile și principiile acesteia.

Poziționarea noastră politică, a reprezentaților Blocului ACUM, în discuțiile cu cei doi interlocutori din Europa și Statele Unite ale Americii, a fost una previzibilă pentru partenerii noștri de dezvoltare, motiv pentru care, acum, în momentele în care se pregătește, cel mai probabil, capturarea definitivă a Republicii Moldova, aceste discuții au avut importantul rol de a clarifica și cristaliza cele două abordări esențiale dar atât de diferite pentru viitorul parcurs al Republicii Moldova.

Pe de o parte este vorba despre Plahotniuc și Dodon care vor puterea cu orice preț, pentru a-și conserva privilegiile și a perpetua un regim oligarhic, mafiot și opresiv, iar opozabil acestora este Blocul ACUM, singura forță pro-europeană autentică care s-a născut dintre oameni și care își respectă cu sfințenie mandatul primit din partea cetățenilor, un mandat care, în mod explicit, are ca principal obiectiv eliberarea și democratizarea Republicii Moldova și a oamenilor acesteia. 

I-am asigurat pe cei doi parteneri cu privire la decizia noastră, a deputaților ACUM, ca nu vom renunța sub nici o formă și în nici un context la misiunea noastră de a aduce democrația în Republica Moldova. Mai mult decât atât, am transmis Europei și Americii, întregii lumi civilizate, mesajul nostru ferm că indiferent de evoluții, vom rămâne cea mai transparentă și democratică forță politică în Moldova.

Am sentimentul că mesajul nostru a fost înțeles de către comisarul Hahn și în forma sa laconică a fost prezentat prezei în comunicatul său. Ceea ce contează pentru UE sunt faptele, măsurile concrete pe care le va lua Guvernul pentru respectarea statului de drept, pentru reducerea fenomenului migrației și alte probleme cu care se confruntă Republica Moldova. Interesul UE este să avem un vecin prosper și unde să fie pace.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

03 Octombrie 2019

Andrei Năstase și-a prezentat proiectul de Program pentru Chișinău...

Andrei Năstase, candidatul blocului ACUM (Platforma DA și PAS) pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, și-a prezentat recent proiectul de Program pentru Chișinău la Digital Park. La fel ca și în cadrul alegerilor locale din 2018 Programul său este structurat pe direcțiile de dezvoltare ale orașului cu soluții concrete pentru toate problemele identificate și un șir de priorități: viață mai bună pentru fiecare, creșterea accelerată a confortului urban, dezvoltare economică integrată, reforma administrativă: eliminăm corupția și risipa, formularea identității urbane și culturale a Chișinăului. Fiecare direcție de dezvoltare urbană este expusă în parametri concreți: descrierea laconică a situației actuale, cauzele apariției problemei, direcțiile de acțiune în vederea soluționării acesteia, modelul de implementare deja existent în România sau alte țări europene, sursele de finanțare.

Andrei Năstase susține că programul său nu mizează pe supraviețuire sau pe peticirea unor soluții de scurtă durată, ci pe dezvoltare bazată de expertize și strategii vizionare, profesioniste:

Am înțeles că un oraș nu poate fi reconstruit din propria lui sărăcie, iar strategia mea pentru renașterea Chișinăului este foarte simplă. Avem nevoie de ajutor financiar, iar eu mă angajez să-l obțin și să pun banii românești și europeni să lucreze în folosul comunității, în folosul oamenilor. Cu modestia cuvenită, vă spun că pot face acest lucru, am primit asigurări din partea tuturor partenerilor de dezvoltare, în mod special din partea primarilor liberali din România, că vor contribui decisiv la deschiderea proiectelor mari de reformă și de investiții publice.”

Proiectul de Program pentru Chișinău al lui Andrei Năstase și a echipei sale de consilieri, elaborat inclusiv cu suportul experților români și internaționali care le vor acorda și în continuare tot sprijinul, prevede și descifrează detaliat soluții pentru toate problemele majore ale municipalității. Printre acestea: reducerea costurilor lunare (apă caldă, apă rece, gaz etc.), implementarea programelor integrate și finanțate de asistență socială, investiții în proiecte de sănătate publică, în sistemul de învățământ/educație de calitate, în parcuri, spații publice, locuri de joacă pentru copii, în modernizarea piețelor agro-alimentare, lansarea de programe de voluntariat și responsabilitate socială, actualizarea și asumarea Planului Urbanistic General/disciplină în construcții, refacerea patrimoniului imobiliar al Chișinăului și a fiecărui metru de drum din Chișinău, drumuri noi în suburbii, construirea centurii rutiere a orașului, a unui incinerator ecologic de deșeuri, optimizarea traficului urban/soluții pentru ambuteiaje, semaforizare, asigurarea dezvoltării economice integrate cu regândirea sistemului de taxe și impozite locale pentru mediul de afaceri, lansarea parteneriatul public-privat ca soluție pentru reconstrucția economică a Chișinăului, etc.

Andrei Năstase consideră că pentru a-și îndeplini misiunea în calitate de primar al capitalei Republicii Moldova, cea de a reda orașul oamenilor și de a-l transforma într-o capitală modernă, europeană,  municipiul Chișinău are nevoie de finanțare externă:

„Eu vă garantez că orașul nostru va deveni eligibil imediat după votul nostru. Voi aduce orașului banii de care are atât de mare nevoie. Iar acești bani vor fi investiți corect, transparent și cu maximă atenție, așa încât beneficiarul investițiilor să fie cetăteanul, nimeni altcineva. Consider că este timpul să construim împreună identitatea urbană a Chișinăului, să-i oferim strălucirea de care și orașul dar și noi, locuitorii acestuia, avem atât de mare nevoie. Îmi doresc să trăiesc, așa cum ne dorim cu toții, într-un oraș NORMAL.”

citește mai mult

21 August 2019

Poziția Platformei DA față de tranzacționarea Aeroportului Internațional Chișinău...

În legătură cu acordul încheiat pe data de 19 august 2019, prin care NR Investments Ltd urmează achiziționarea a 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, Avia Invest, Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr constată următoarele: Pornind de la concluziile Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului în care s-au efectuat privatizările în 2013-2019, inclusiv concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, condusă de Igor Munteanu, care au fost transmise Centrului Național Anticorupție și Procuraturii Generale pentru începerea urmăririi penale; Luând în calcul faptul că în cadrul lucrărilor Comisiei au fost identificate probe care demonstrează multiple încălcări flagrante în procesul de concesionare a Aeroportului, care au prejudiciat bugetul de stat al Republicii Moldova cu milioane de euro; Analizând multiplele abateri de la legislația în vigoare și caracterul vădit coruptibil al deciziei de concesionare a Aeroportului, identificate chiar în mai 2013 de către Centrul Național Anticorupție prin Raportul de Expertiză Anticorupție asupra nivelului coruptibilității proiectului de Hotărâre a Guvernului cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS ”Aeroportul Internațional Chișinău” și a condițiilor concesionării acestuia”, care semnala lipsa includerii AIC în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse parteneriatului public-privat, fapt care nu permitea concesionarea acestuia; lipsa elaborării studiului de fezabilitate conform cerințelor legale, care urma să fie supus avizării Agenției Proprietății Publice; partajarea inoportună a riscurilor aferente concesiunii către statul Republica Moldova în vederea compensării unor daune care pot surveni urmare a unor riscuri de implementare a contractului; ”riscul ca elaborarea şi promovarea proiectului să fie dictată de anumite interese de grup, manifestate prin desfăşurarea unei proceduri netransparente de selecţie bazate pe criterii şi condiţii care nu sunt obiectiv justificate..”, Luând în calcul Nota Informativă a CNA din 24.08.2015, semnată de Viorel Chetraru, ex-directorul CNA, prin care se recomanda inițierea procedurii de anulare a contractului de concesiune de către Ministerul Justiției, încheiat între Agenția Proprietății Publice și SRL ”Avia Invest” din motivul că contractul de concesiune nu a fost încheiat cu Asociația persoanelor juridice SA ”Aeroportul Habarovsk” și SA ”Kolomensky zavod”, desemnată în calitate de câștigător al concursului, dar și anularea taxei de modernizare a 9 euro per pasager la plecare, considerată de CNA drept ilegală; Ținând cont de concluziile CNA reflectate în documentul citat mai sus, care au constat faptul că contrar informațiilor oferite de ex-ministrul al Economiei, Valeriu Lazăr, revizorii CNA au stabilit că Aeroportul se dezvolta dinamic și datorită unui management eficient dispunea de resurse financiare proprii sau atrase de la partenerii de dezvoltare externi, pentru a extinde serviciile prestate și modernizarea Aeroportului. În acest sens, s-a constatat că AIC era o întreprindere de stat profitabilă, înregistrând în anii 2009-2013 circa 120 milioane lei. Luând în considerație faptul că revizorii CNA, în 2015, s-au limitat numai la constatarea tranzacțiilor efectuate de întreprindere către întreprinderile afiliate grupului Șor, care nu desfășoară activități aeroportuare, cum ar fi donații Clubului de fotbal Milsami-9,3 milioane lei, împrumuturi SRL ”Dufrimol”, SRL ”Aviaconsulting”. De asemenea, revizorii au constatat că în perioada verificată n-au fost efectuate investiții în dezvoltarea Aeroportului din partea companiilor investitoare, dar s-au utilizat mijloace financiare proprii obținute din activitatea serviciilor aeroportuale (430 mln lei în perioada 2013-2015). Ținând cont rezultatul mai multor investigații, atât a organelor specializate, cât și a investigațiilor de presă, care au depistat că Avia Invest, condusă de grupul Șor în complicitate cu guvernările anterioare, a preluat în mod abuziv Aeroportul Internațional Chișinău, un obiectiv strategic național, prejudiciind cu milioane de euro bugetul Republicii Moldova. Adițional, în baza investigațiilor Rise, doar în perioada 2013-2016, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Ultimul acţionar majoritar este o companie offshore din Cipru al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Și membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiți. Printre ei se număra și Ilona Șor, mama vitregă a lui Ilan Șor, ex-primarul din Orhei anchetat în dosarul „Jaful Secolului”. Din nefericire, investigațiile organelor specializate au fost blocate de către justiția lui Plahotniuc în 2016, iar Procuratura Anticorupție a clasat cauza penală în baza încheierilor instanțelor de judecată. Astfel, luând în considerație cele menționate, Platforma Demnitate și Adevăr solicită instituțiilor de resort ale statului: - instituirea unui moratoriu cu privire la tranzacționarea Aeroportului; - a nu recunoaște legalitatea tranzacției dintre Avia Invest și NR Investments Ltd, până când nu va fi o decizie definitivă a instanțelor de judecată cu privire la legalitatea concesionării Aeroportului Chișinău în baza urmării penale inițiate de către Procuratura Generală și CNA; - informarea operatorilor economici naționali și internaționali cu privire la faptul că orice tranzacție încheiată cu Avia Invest până la deciziile definitive ale instanțelor de judecată din Republica Moldova, nu va fi recunoscută de către autoritățile Republicii Moldova; - identificarea mecanismelor cu privire la întoarcerea Aeroportului în gestiunea statului prin anularea tranzacției de concesionare; - tragerea la răspundere a persoanelor care au participat și au contribuit la concesionarea ilegală a Aeroportului Internațional Chișinău.

citește mai mult

18 Iulie 2019

Deputații fracțiunii parlamentare ACUM Platforma DA au avut o întâlnire cu Ambasadorul României...

Deputații fracțiunii parlamentare Blocul ACUM, Platforma Demnitate și Adevăr au avut o întâlnire cu Ambasadorul României în Republica Moldova, Excelența sa, domnul Daniel Ioniță. Întâlnirea a avut loc în cadrul unor practici curente ale domnului Ambasador de a avea întrevederi regulate cu reprezentanții tuturor partidelor politice pentru a fi la curent cu realitățile din Republica Moldova la modul obiectiv. Daniel Ioniță a reafirmat importanța consolidării relațiilor bilaterale între cele două țări în vederea accelerării parcursului european al Republicii Moldova prin fortificarea unui parteneriat moldo-român eficient susținut printr-o formulă bi-partizană de conlucrare între putere și opoziție. În cadrul discuției mai puțin formale, participanții au abordat o serie de probleme cu care se confruntă Republica Moldova și s-au referit la eficientizarea cooperării celor două țări pe diverse domenii. Subliniind că partenerul economic principal al Republicii Moldova rămâne a fi România, deputații au reafirmat importanța incontestabilă a aprofundării conexiunilor de interese, a implementării unor practici cu caracter permanent de preluare a expertizei avansate a României pe dimensiunea mai multor domenii economice, inclusiv și în special din sectorul agrar. Excelența sa a trecut în revistă unele dintre cele mai importante acțiuni ale României în acest aspect, referindu-se la finanțarea centrului de colectare a produselor melifere din nordul republicii, zona Edineț, la susținerea construcției depozitelor frigorifice pentru stocarea produselor în regim de siguranță pe termen lung și a menționat utilitatea unui proiect deosebit de important finanțat de UE și întocmit de experții din România: un ghid minuțios, detaliat de utilitate practică certă elaborat în vederea implementării tehnologiilor moderne pentru irigații în regim economic ale terenurilor cultivate. Printre cele mai importante subiecte de discuție au fost și situația mass-mediei finanțate de România, accesul la instituțiile superioare de învățământ prin extensia universitară, integrarea proceselor educaționale inclusiv prin elaborarea unor manuale și a curriculei școlare comune, acțiunile concrete în vederea schimbării percepției contribuției României la dezvoltarea socio-economică a UTA Găgăuzia, construcția unei conducte de apă potabilă pentru zona Ungheni și altele. La întrevederea cu Ambasadorul României în Republica Moldova, Excelența sa, domnul Daniel Ioniță, au participat deputații fracțiunii parlamentare Blocul ACUM, Platforma Da, Alexandru Slusari, Octavian Țîcu, Dinu Plîngău și Iurie Reniță.

citește mai mult