Andrei Năstase: ”Schemele de contrabandă au fost reluate în forță de către actuala putere socialistă și oligarhică, coordonată de Dodon.”

11 Mai 2020

Andrei Năstase în cadrul briefingului din 11 mai 2020 despre perioada iulie – noiembrie 2019, perioadă în care a fost viceprim-ministru și ministru de interne al Republicii Moldova

Dragi prieteni,

Am organizat astăzi această conferință de presă pentru a aduce la cunoștința tuturor cetățenilor Republicii Moldova date importante care au legătură cu un subiect de interes național, subiect care a fost folosit în mod mincinos și manipulatoriu de către actuala putere de la Chișinau în perioada iulie – noiembrie 2019, perioadă în care am fost viceprim-ministru și ministru de interne al Republicii Moldova.

Este vorba despre contrabanda de la frontiera de Vest a Republicii Moldova, iar datele pe care le voi prezenta astăzi demonstrează, fără putință de tăgadă, că schemele de contrabandă protejate de regimul oligarhic Plahotniuc, au fost reluate în forță de către actuala putere socialistă și oligarhică, coordonată de către președintele Igor Dodon, în vreme ce în perioada ministeriatului meu indicatorii care măsoară contrabanda la vestul Republicii Moldova au atins cele mai scăzute valori din ultimii 8 ani de zile.

Repet, în perioada ministeriatului meu indicatorii care măsoară contrabanda la vestul Republicii Moldova au atins cele mai scăzute valori din ultimii 8 ani de zile.

Concret, institutul Novel Reasearch, un respectabil institut de cercetare de piață, a dat publicității un raport care arată în mod foarte clar că pentru prima dată în ultimul deceniu piața neagră a țigaretelor din România a scăzut sub 11% din totalul consumului. Potrivit cercetării Novel Reasearch, comerțul ilegal cu țigarete s-a redus abrupt în septembrie la 10,5%, cu 3,2 p.p., după o scădere continuă, pentru patru luni consecutiv. Și asta doar în România, pentru că operăm cu date statistice clare, date publicității. În ce privește țările vest europene , printre care Spania, Italia, Portugalia, procentajul nu este deloc mai mic. Pot să vă spun că la un anumit moment, în vara anului 2019 pe piața neagră din aceste țări nu se mai găseau țigarete de contrabandă pe filiera Republica Moldova, în acest sens există există probe materiale, dar și mulți mai mulți martori oculari investigați de presă care au demonstrat acest lucru în practică. Povesteau cum mergeau să cumpere țițări de de contrabandă. La început au dispărut o parte din cele mai căutate. Vânzătorii clandestini din piețe sau din preajma transportului moldovenesc de călători le spuneau – luați acum, mâine nici de acestea, mai puțin căutate,n-o să fie. )

Vom oferi mass-mediei link-ul acestei cercetări, veți putea, dacă veți dori, să publicați indicatorii și graficele care însoțesc rezultatele studiului.

Comentând rezultatele acestei studiu, șeful Poliției de Frontieră din România, chestorul general de poliţie Ioan Buda, a spus: „Acest nivel scăzut, fără precedent, al contrabandei, este rezultatul unor acțiuni de cooperare desfășurate la frontierele României, atât în plan intern, cât şi internațional, iar pentru menţinerea lui ne propunem să continuăm acțiunile, în parteneriat cu autoritățile similare din țările vecine, cu instituțiile abilitate locale, precum și cu mediul privat.”

Novel Reasearch precizează în comunicatul care însoțește această cercetare de piață că la scăderea contrabandei au contribuit nemijlocit măsurile decise la nivel politic în țările vecine, închiderea magazinelor Duty Free pe linia de demarcație cu Transnistria fiind un exemplu relevant în acest sens.

Problematica contrabandei la frontierele Uniunii Europene este o temă extrem de importantă deoarece afectează în mod grav economiile țărilor europene pe teritoriul cărora contrabanda înflorește.

Concret, pentru doar România, daunele generate de contrabanda cu orice fel de produse depășesc o valoare cumulată care se situează între 1 și 2 miliarde de euro anual, din care peste 650 milioane de euro pierderi la bugetul României sunt puse pe seama contrabandei cu țigarete.

Potrivit aceluiași institut de cercetare de piața, începând cu luna ianuarie a acestui an indicatorii contrabandei pe teritoriul României au crescut exponențial, iar valorile acestor indicatori s-au întors, în timp foarte scurt, la nivelul lunii iunie 2019, nivel la care se situează de peste 10 ani de zile.

Trebuie precizat că prin punctul vamal Albița – Leușeni se înregistrează cel mai mare trafic de mărfuri de la frontiera de Est a României, de 100 de ori mai mare decât cel de la Galați, deși acolo este și punct de trecere feroviar. Ca atare, Albița-Leușeni este evaluat ca fiind punctul de tranzit cu cele mai mari volume de mărfuri destinate contrabandei de la frontiera de Est a României. Volumul uriaș de mărfuri în tranzit nu permite controlul amănunțit al fiecărui tir de marfă, întârzierile generate de controlul amănunțit generând daune incalculabile.

Cu toate acestea, în mandatul meu de ministru, alături de colegii mei polițiști de frontieră, am reușit să facem ceva cu adevărat important. Ce am reușit noi toți în doar câteva luni, alții nu au reușit în aproape 10 ani de zile! Acesta este adevărul, nu altul. Ne bucură faptul că în ultimul timp despre acest fenomen vorbesc analiști politici și reprezentanți de vază ai societății civile din Republica Moldova.

Suntem obligați de realități să tragem împreună câteva concluzii și să comunicăm cetățenilor Republicii Moldova ADEVĂRUL despre contrabandă și despre cei care o administrează. Ca atare, vreau să fac următoarele precizări.

Toată campania de dezinformare și manipulare, derulată pe holdingurile lui Plahotniuc și Dodon în toamna anului trecut, în timpul campaniei pentru Primăria Chișinău, campanie prin care oamenii au fost mințiți, intoxicați cu falsuri că Andrei Năstase a preluat schemele de contrabandă, nu a fost altceva decât parte a răzbuiulii hibrid, o manipulare ordinară pe care unii, din păcate, au crezut-o. Așa că astăzi Chișinăul suferă, iar candidatul lui Dodon, ajuns primar folosind minciuna și manipularea, incompetentul Ion Ceban, va fi incapabil să facă ceea ce trebuie pentru oras și pentru oamenii lui.

Imediat după preluarea mandatului de viceprim-ministru și Ministru al Afacerilor Interne am fost la București unde am avut întâlniri cu Ministrul de Interne al României, cu Șeful Inpectoratului General de Poliție, cu Șeful Poliției de Frontieră și am pus bazele unui parteneriat corect si asumat între structurile de poliție ale României și Moldovei, unul dintre obiectivele abordate cu maximă responsabilitate fiind contrabanda de la frontiera de Est a României.

Rezultatele angajamentului meu și a partenerilor din România sunt foarte clar relevate de acest raport. De ce aceste cifre au apărut cu relativă întârziere? Deoarece raportările complexe din piață se configurează cu greutate și este nevoie de timp pentru a putea măsura cu obiectivitate astfel de indicatori economici și evalua tendințe pe termen mediu și scurt.

Pe timpul mandatului meu de ministru al afacerilor interne am pus bazele unei corecte și transparente colaborări loiale între instituțiile statului, MAI, SIS, CNA, PG și altele, am militat pentru asumarea unor obiective esențiale pentru eradicarea corupției și contrabandei, iar acest lucru s-a transpus în schimbarea imediată a modului în care colegii mei, polițiștii de frontieră, și-au făcut meseria în toamna anului trecut. Așa cum bine se știe, am numit oameni corecți și integri în fruntea unor structuri specializate, structuri care au început să funcționeze în slujba poporului Republicii Moldova, nu în slujba unui grup restrâns de oligarhi și mafioți.

Am militat întotdeauna pentru creșterea capacității de integrare a resurselor comune pe care România și Republica Moldova le puteau folosi pentru abordarea anumitor vulnerabilități, iar aici mă refer, pe lângă contrabandă la proiectele SMURD și multe altele.

Toată, dar absolut toată munca mea și a colegilor mei din Ministerul Afacerilor de Interne și din Poliția de Frontieră a fost aruncată la coș, după cedarea puterii executive lui Dodon, moment în care Dodon a decis că lucrurile trebuie să rămână la fel, așa cum ele se făptuiesc de 10 ani în ceea ce privește schemele de contrabandă. Schemele au rămas la fel, s-a schimbat doar stăpânul lor! Regimul DODON! Nu pot, la sfârșitul acestor concluzii să nu mă refer la un alt fals promovat în spațiul public până la isterie. Chipurile, de ce Ministerul de Interne și eu personal nu i-am arestat pe contrabandiști, de ce nu i-am dus la închisoare sau nu i-am pus la zid. La început am crezut că o asemenea abordare vine doar din neștiință, dar avalanșa de acuze a fost preluată de propaganda dodonistă care, inspirată de la case mai mari, știe că cu cât o minciună este mai gogonată, cu atât devine mai credibilă. Vreau să pun punct acestor inepții și să repet – Ministerul de interne a oprit contrabanda, a pornit dosare penale, le-a instrumentat, iar de punerea la pușcărie se ocupă, conform legii și Constituției procuratura și instanțele de judecată. Unicul Minister de interne din lume care avea toate atribuțiile punerii la pușcărie era cel condus de Beria.

Este adevărat că pe timpul cât eram la Ministerul de Interne contrabandiștii au spălat putina din Republica Moldova, se ascundeau pe la Odesa și prin alte orașe de frică și neputință. Angajații MAI au primit indicații clare să oprească toate schemele, să nu se supună nimănui decât legii, având totală libertate de acționa legal, în interesul statului. Și asta a fost o abordare comună la nivelul întregului minister condus mine. Vă invit să căutați Adevărul, nu percepțiile modelate de unele televiziuni, unii comentatori și deontologii contextuali. Iar arestările și condamnările s-ar fi produs în următoarele două-trei luni, la intervenția procuraturii și a instanțelor de judecată, când dosarele instrumentate și-ar fi parcurs etapele legale, așa cum este corect și normal întt-o lume civilizată.

Acestea fiind spuse și probate cu date oficiale asumate de România prin vocile unor foarte importanți actori economici din domeniu și prin vocea unor generali ai Ministerului de Interne de la București, vă îndemn pe toți să refuzăm să mai acceptăm ca manipularea, minciuna și dezinformarea să ne țină în întuneric.

Este momentul să prețuim adevărul, să punem la îndoială tot, dar absolut tot ce ne va spune de astăzi înainte Dodon, Chicu sau mașinăria de propagandă a PSRM.

Nu trebuie să le mai permitem acestor oameni să ne modeleze percepțiile, trebuie să înțelegem corect Adevărul și realitățile și să acționăm în consecință. Cel mai mare pericol pentru Moldova și pentru întreaga noastră societate este Igor Dodon și cercul său de putere care a preluat din mers întreaga structură oligarhică și mafiotică care parazitează și paralizează statul, în complexitatea acestuia!

Igor Dodon, minciuna, oportunismul, dezinformarea, șantajul sau linșajul mediatic nu te vor salva. Vei pierde aceste alegeri pentru că oamenii liberi, cinstiți, demni și curajoși din această țară s-au lămurit în privința ta și a celorlalți oportuniști și populiști!

Ești un mincinos sinistru și un oportunist care-și bate joc zilnic de Republica Moldova! Să-ți fie rușine! De celelalte se va ocupa o justiție liberă, dreaptă, independentă!

Îndemn presa în continuare să investigheze întâlnirile imorale ale presedintelui Dodon cu reprezentanții unor structuri mafiote, inclusiv cu cel trimis pe banca acuzaților, Vasile Botnari, ca urmare a finalizării dosarului inițiat de MAI în dosarul vizând securitatea națională.

11 mai 2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

27 Mai 2020

Platforma DA cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului: nu împiedicați crearea comisiei...

Platforma Demnitate și Adevăr cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului și anularea tuturor formelor de abuz atât împotriva deputaților, în particular, cât și a instituției legislative în general. Carantinarea deputaților și anularea ședințelor Parlamentului, urmare a unor situații și decizii dubioase, exploatate cinic de conducerea legislativului, le calificăm ca pe o încercare de a obstrucționa actul legislativ, dar, mai ales, de a împiedica crearea comisiei parlamentare de anchetă în cazul președintelui Igor Dodon, bănuit de acte grave de corupție și îmbogățire ilicită, precum și amânarea discreționară a votului pe marginea legii organizațiilor necomerciale, imperios necesară pentru deblocarea finanțării europene, în valoare de peste 600 de milioane de lei. Inițiativa Platformei DA privind crearea unei comisii parlamentare de anchetă pe marginea acțiunilor de corupție ale președintelui Igor Dodon, săvârșite cu sau fără participarea ex- președintelui PD, Vladimir Plahotniuc, cunoscute publicului prin intermediul presei, a unor dezvăluiri și investigații jurnalistice, trebuie de urgență implementată. Platforma DA își asumă președinția acestei comisii de anchetă, având ca experiență anterioară rapoartele credibile în dosarele fraudei bancare și privatizărilor ilicite, rezultate din activitatea comisiilor parlamentare de anchetă, conduse de vicepreședinții Platformei DA, Alexandru Slusari și Igor Munteanu. Totodată, cerem convocarea de urgență a Parlamentului pentru votul în lectura finală a legii organizațiilor necomerciale, ca ultimă condiție pentru accesarea tranșei a doua, în valoare de 30 de mln de euro, din asistența macrofinanciară, prevăzută în memorandumul semnat în 2017 cu  Uniunea Europeană. Ne adresăm deputaților din Parlamentul Republicii Moldova, care au trecut testul COVID -19, să se alăture demersului Platformei DA și să ceară reluarea ședințelor plenare. Orice tergiversare a activității legislativului o calificăm ca pe o  conjurație a lui Igor Dodon și PSRM cu  clanurile oligarhice, care sugrumă Republica Moldova și o tentativă clară de protecție a actualului președinte. Constatăm cu îngrijorare că așa cum în perioada martie - iunie 2019 lucrările Parlamentului au fost blocate intenționat pentru a permite finalizarea unor negocieri oculte între Plahotniuc și Dodon (eșuate într-un final), în aceste zile, invocând o pretinsă criză sanitară la nivelul forului legislativ al Republicii Moldova, s-a creat din nou, în mod artificial, o criză susținută cu evidență de PSRM și aliații săi. Parlamentul este blocat prin terptipuri birocratice care îngrădesc dreptul poporului Republicii Moldova de a-și exercita puterea prin intermediul reprezentanților legal aleși.  

citește mai mult

26 Mai 2020

Platforma DA propune ca întreprinderile municipale să fie scoase din subordinea directă a primaru...

Astăzi la CMC fracțiunea Platforma DA a propus o inițiativă legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 246 din 23 noiembrie 2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală. Legea care trebuie modificată, a produs unele efecte juridice negative cu referință la exercitarea funcției de control de către Consiliul Municipal Chișinău în calitate de fondator a întreprinderilor municipale, ținând cont de conținutul articolului 8 alineatul (3): Membru al consiliului de administrație al întreprinderii de stat/municipale nu poate fi: ...”membrii autorității deliberative”, adică consilierii municipali. Astfel puterea decizională este transmisă unor persoane terțe care nu poartă răspundere pentru gestiunea patrimonială transmisă la balanța întreprinderilor și pentru formarea bugetului municipal. Lanțul obiectivelor privind valorificarea veniturilor bugetare cu participarea întreprinderilor municipale este practic întrerupt, ceea ce generează necesitatea unor subvenționări pe alocuri neargumentate, fiind alocate întreprinderilor surse care de fapt ar trebui să fie orientate la dezvoltarea socială și cea de infrastructură a orașului. În acest context asistăm și suntem spectatorii unor procese în care Consiliilor de Administrare a Întreprinderilor Municipale servesc drept instrument decizional în înstrăinări de terenuri și a diverselor obiective de patrimoniu ale municipalității care au stat pe parcursul ultimelor 8 ani la balanța întreprinderilor, urmele cărora nu se fac cunoscute nici prin cele mai complexe investigații ale instanțelor de drept cum sunt Procuratura Generală și Centrul Național Anticorupție, inclusiv și din motive neclare privind imposibilitatea înregistrării acestor bunuri ca patrimoniu proprietate municipală. Mai mult decât atât, s-a evitat efectuarea în ultimii 10 ani a auditului întreprinderilor furnizoare și prestatoare de servicii comunale, de aici și menționarea unor tarife exorbitante care identifică incapacitatea de plată a cel puțin 60% din locuitorii municipiului Chișinău. De asemenea a fost evitată defalcarea/contribuția la buget din supra-venituri și respectiv dividente, toate acestea fiind coordonate direct cu primarul general, având în vedere că toate întreprinderile municipale se află în subordinea directă al acestuia, în calitate de autoritate publică locală. [pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/initiativa-legislativa-primarie.pdf" title="initiativa legislativa primarie"]

citește mai mult

21 Mai 2020

Platforma DA cere crearea Comisiei parlamentare speciale de anchetă privind actele de corupție și...

Fracțiunea Platformei DA cere crearea Comisiei parlamentare speciale de anchetă privind actele de corupție și îmbogățire ilicită a președintelui Igor Dodon. Pe lângă constatările de încălcare a Constituției Republicii Moldova de către Președinte, acesta apare frecvent în scandaluri de corupție, fapt pentru care se aduc atingere principiului statului de drept, cât și se diminuează semnificativ încrederea cetățenilor în instituțiile statului. Astfel, pe data de 18 mai 2020 întreaga societate a fost bulversată în urma apariției unor imagini video în care apare Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon alături de cetățenii Vlad Plahotniuc și Serghei Iaralov, figuranți în procese penale. În înregistrările video, cetățeanul Vlad Plahotniuc intenționa să-i transmită un pachet de culoare neagră Președintelui Republicii Moldova. Cel din urmă l-a îndemnat să transmită acest pachet printr-o terță persoană și a specificat că acest pachet ar fi predestinat pentru ,,plata salariilor”. Din alte înregistrări video, în care apar cei trei, Președintele Republicii Moldova îi sugerează lui Vlad Plahotniuc că are nevoie de bani pentru finanțarea partidului. Aceste înregistrări video, care confirmă planarea unor suspiciuni de corupție, nu sunt unice, Președintele Republicii Moldova figurează și în alte scandaluri de corupție. Principiul statului de drept este consfințit în preambulul și art. 1 alin. (3) din Constituția Republicii Moldova. Exigențele statului de drept presupun asigurarea legalității, securității juridice, interzicerea arbitrarului, accesul la justiție în fața instanțelor, respectarea drepturilor omului cât și egalitatea în fața legii. Tot astăzi, președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a adresat Procurorului General denunțul în care solicit anchetarea penală a cazului Igor Dodon și Plahotniuc Vladimir, președintele R. Moldova și, respectiv, ex-președinte al Partidului Democrat și ex-deputat, cu atragerea la răspundere penală a acestora, dar și a tuturor persoanelor implicate în eventuale acte de corupție. [pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/Denunț-PG.semnat-1.pdf" title="Denunț PG.semnat (1)"][pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/hotărâre-Dodon.pdf" title="hotărâre Dodon"]

citește mai mult