Primarul ales al municipiului Chișinău, Andrei Năstase: ”Apel către instituțiile internaționale privind investigarea furtului miliardului.”

30 Iulie 2018

Șefilor de Misiuni Diplomatice acreditate în Republica Moldova,
Reprezentanților Organizațiilor Internaționale acreditate în Republica Moldova

Excelențe, stimați prieteni,

Prin prezenta scrisoare, dorim să vă atragem atenția asupra unei grave deteriorări a climatului general de exercitare a drepturilor omului și libertăților politice în Republica Moldova, atestând alunecarea spre un regim politic voluntarist, cleptocratic și represiv, care devine principalul adversar al Acordului de Asociere, semnat la 27 iunie, 2014, cu Uniunea Europeană.
Schimbarea abuzivă a sistemului electoral în 2017 (de la proporțional la un sistem mixt dezechilibrat) a ilustrat decizia actualei coaliții de guvernare (PD+PPEM) de a nesocoti recomandările Consiliului Europei și OSCE/ODIHR, culminând cu invalidarea rezultatelor scrutinului local din 3 iunie. Declinul abrupt în aproape orice domeniu de guvernare (mass media, accesul la justiție, autonomie locală, transparență și responsabilitate asupra bugetului public, participarea liberă și finanțarea politică) creează premizele unei consolidări fără precedent a controlului unui grup oligarhic, condus de liderul Partidului Democrat, asupra tuturor structurilor de stat, ceea ce reprezintă în opinia noastră o formă de uzurpare a puterii de stat, calificată de Constituția Republicii Moldova drept ”cea mai gravă crimă contra poporului”. (Art.2, Constituția Republicii Moldova, ”nici o persoană particulară, nici o parte din popor, nici un grup social, nici un partid politic sau o altă formațiune obștească nu poate exercita puterea de stat în nume propriu”.

În calitatea noastră de lideri ai unor partide democratice suntem în mod excepțional alertați de lipsa de progrese în investigarea gravelor infracțiuni de fraudare a sistemului bancar din Republica Moldova, ca rezultat al cărora a fost furat 1 mrd $, ori circa 13% din PIB al țării. Grupurile infracționale organizate implicate în această schemă au contribuit la marea ”spălătorie de bani” din 2008-2010, în care grupuri infracționale din Federația Rusă au folosit Republica Moldova drept cap de pod pentru importante rețele ale Federației Ruse . Surse credibile constată că la ”spălătoria de bani” din Moldova a fost folosită de circa 19 bănci înregistrate în Federația Rusă. Circa 11 mlrd 480 mln $ au fost extrase din băncile rusești în baza unor ordonanțe judecătorești din Republica Moldova, și circa 8 mlrd 538 mln $ au fost tranferate în baza documentelor contrafăcute, acceptate de către judecători chiar și atunci când aceștia înțelegeau caracterul ilicit al tranzacțiilor. Acest model de fraudă s-a făcut cunoscut drept ”conversie” și s-a produs cu susținerea a 14 judecători, care au fost asigurați că vor avea tot sprijinul necesar din partea unor influenți oameni politici și judecători superiori . Comunitatea internațională este conștientă de amenințările pe care crima organizată le implică, adoptând importante convenții privind prevenirea și combaterea spălării banilor, la care a aderat și Republica Moldova , adoptând și o serie de instrumente domestice pentru combaterea spălării banilor și finanțării terorismului .

Cu toate acestea, autoritățile Republicii Moldova au blocat funcționarea mecanismelor de prevenire și combatere a spălării banilor al Consiliului Europei, iar acum mimează atribuțiile pe care le are în acest scop, adoptând documente sterile . Fiind un stat monitorizat de MONEYVAL (Comitetul de experți pentru evaluarea măsurilor de combatere a spălării banilor și finanțării terorismului), guvernarea ar fi trebuit să prezinte, în decembrie 2014, un raport cu privire la implementarea recomandărilor Grupului de Acțiune Financiară (FATF), și, respectiv a măsurilor întreprinse, dar, în loc de raport, guvernarea oligarhică din Republica Moldova a pășit într-un dezastru financiar, ale căror consecințe se resimt și până acum. MONEYVAL constată și în al IV raport de evaluare reciprocă lipsa unor progrese esențiale în domeniul combaterii spălării banilor, inclusiv în ceea ce privește raportarea obligatorie și neîntârziată a tranzacțiilor bancare suspecte, reglementarea și supravegherea instituțiilor financiare, înghețarea și confiscarea actelor criminale sau teroriste .

Reacțiile întârziate ale autorităților pentru a împiedica tranzacțiile suspecte confirmă lipsa de motivație, politizarea excesivă a structurilor. Conform presei de investigații bancare și a unor ofițeri ai CNA și SIS, ambele tipuri de fraude au fost gestionate de către un grup afiliat Partidului Democrat (PD) și au implicat doi dintre cei mai apropiați locotenenți ai actualului lider PD, Serghei Iaralov și Constantin Botnari. Frauda din sistemul bancar al RM a fost executată cu participarea directă a lui Ilan Shor, afacerist din anturajul oligarhului Vladimir Plahotniuc, președinte al Partidului Democrat, deținător în diverse perioade de timp a multiple identități și cetățenii. Ilan Shor este cunoscut ca proprietarul companiei Dufremol (o rețea de magazine duty-free), făcând parte din Consiliul Director al Aeroportului Internațional Chișinău, transmis din 2013 printr-un contract de concesiune de 40 de ani unor companii obscure, care-și are sediul într-un offshore din Cipru. Cu ajutorul instanțelor controlate politic de PD și personal de către oliharhul Vladimir Plahotniuc, după preluarea prin atacuri de tip raider a actiunilor bancare de la acționarii privați si de la stat, Ilan Shor a ajuns să controleze concomitent 2 bănci comerciale – Unibanc și Banca Socială – și o a treia, Banca de Economii, în care Guvernul Republicii Moldova încă mai deținea un pachet majoritar de control. În 2014, capitalul acestor 3 bănci este transferat în mod fraudulos în mai multe jursidicții offshore, fără a întâmpina nici o piedică din partea CNPF, CNA sau Banca Națională. Ulterior, conform schemei criminale, premierii Iurie Leancă și Chiril Gaburici, aflați astazi în posturi cheie ale guvernării PD, prin hotărâri secrete de guvern garantează acoperirea milliardului de dolari de la Banca Națională, bani care ulterior vor fi puși pe spatele cetățenilor pentru a fi returnați cu dobândă timp de 25 de ani! Transferarea unor sume uriașe în offshore-uri indică, potrivit presei de investigație, adevăratul beneficiar efectiv al tranzacțiilor și, anume, Vladimir Plahotniuc, cel care controlează instituțiile de drept și reglementare din țara noastră.

Deși există două Rapoarte ale companiei de investigații Kroll (doar primul a fost făcut public integral după un protest masiv, iar cel de-al doilea doar în sinteză, acoperindu-se numele făptuitorilor), instituțiile de drept, părtașe la jaf, se prefac că investighează propria crimă, la ora actuală nefiind recuperat niciun cent din suma furată. Partenerii de dezvoltare și-au arătat disponibilitatea de a ajuta autoritățile de la Chișinău în identificarea făptuitorilor și recuperarea sumei, printre ei numărându-se și SUA, potrivit Ambasadorului său, James Pettit. Din păcate, propunerea transmisă de diplomatul SUA a rămas fără nici un răspuns. Sunt la curent cu faptul că Biroul Federal de Investigații (FBI) are în derulare o anchetă în cadrul căreia am dat depoziții în calitate de martor și, pe această cale, solicit urgentarea investigației pentru a depista și a bloca conturile beneficiarului final.

La 5 iulie 2018, Parlamentului European a adoptat o Rezoluție dedicată crizei politice din Republica Moldova, ca urmare a invalidării alegerilor locale din Municipiul Chișinău în care, pe lângă solicitarile de validare a mandatului primarului ales al capitalei Chișinău și anularea sistemului mixt de vot, s-a solicitat autorităților Republicii Moldova să revină la investigarea fraudei bancare și recuperarea miliardului furat, inclusiv la tragerea la răspundere a făptuitorilor. În replică, însă, la 26 iulie Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în grabă și în mod netransparent Legea privind declararea voluntară și stimularea fiscală, prin care, de fapt, se permite legalizarea miliardelor furate din sistemul bancar și rezervele Băncii Naționale, dar și a banilor care au fost scoși de-a lungul anilor din Republica Moldova prin diferite scheme criminale. Prin această lege sunt motivați, în primul rând, beneficiarii acumulării veniturilor din corupție și alte crime economice în detrimentul antreprenorilor onești. Astfel, guvernarea a revenit la o idee a sa obsesivă de a legaliza fonduri nedeclarate anterior, contra unei taxe minore de 3%.

Ca și în 2016, societatea civilă a criticat dur proiectul de lege, numindu-l legalizare a banilor murdari și indicând asupra faptului că guvernarea își propune să legalizeze fondurile extrase prin fraudă din băncile Republicii Moldova. Riscurile țin de stimularea evaziunii fiscale , scăderea costului evaziunii, creșterea corupției, riscul de imagine pentru sectorul bancar deja șifonat după dezastrul financiar din 2014-2016, riscul înrăutățirii bruște a relațiilor cu partenerii de dezvoltare și subminarea principiilor statului de drept.
*Imediat au urmat reacțiile partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova, Consiliul Europei, Delegația Uniunii Europene, Ambasada Statelor Unite ale Americii care au exprimat în unanimitate o atitudine negativă față de aceste acțiuni de legiferare a furtului, a corupției și de stimulare a spălării banilor prin Republica Moldova. În acest sens, riscurile semnalate de societatea civilă sunt reale și pe deplin împărtășite de către partenerii strategici ai Republicii Moldova.

Legea adoptată de majoritatea legislativă controlată de PD va afecta categoric relațiile cu Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială. La 26 iulie, FMI susținea că ”modelul de amnistie fiscală propusă de autoritățile Republicii Moldova nu se încadrează Memorandumului de colaborare semnat de Republica Moldova cu FMI, și că ”vor reduce gradul de conformare fiscală, expunând sistemul bugetar-fiscal unor riscuri semnificative”. Într-un comunicat special, Transparency International-Moldova cere Parlamentului să renunțe la amnistia capitalurilor și la decriminalizarea infracțiunilor economice , care ar ”crea oportunități de legalizare a mijloacelor aparținând unor persoane implicate direct și indirect în scheme frauduloase”.

Analizând aceste tendințe alarmante pentru statul de drept, dar și pentru că pe parcursul campaniei electorale din mai-iunie 2018 am făcut o promisiune fermă cetățenilor care au avut încredere în oferta mea politică pentru Chișinău, am decis, în calitatea mea de Primar General ales al capitalei, să SESIZEZ oficial mai multe organizații internaționale pentru a lansa oficial o anchetă internațională pentru identificarea valorilor financiare sustrase din vistieria țării, înghețarea conturilor din străinătate ale grupurilor și persoanelor asociate schemelor de corupție și spălare de bani din Republica Moldova, inclusiv în ceea ce-l privește pe liderul PD, Vladimir Plahotniuc, și acoliții săi, sechestrarea tuturor bunurilor acestora din jurisdicțiile sesizate, tragerea la răspundere penală a făptuitorilor în conformitate cu normele de drept internațional, aplicarea unor sancțiuni personalizate celor care conduc, de facto, Republica Moldova. De asemenea, solicit prin prezenta sesizare anchetarea internațională a spălării a circa 30 de miliarde de dolari ai mafiei rusești prin intermediul instanțelor de judecată din Republica Moldova și a sistemului financiar bancar, aflate pe teritoriul municipiului Chișinău și al țării, instanțe de asemenea capturate de oligarhul Plahotniuc.

Nu în ultimul rând îmi bazez solicitarea pe faptul că banii furați din vistieria țării, cel puțin o parte considerabilă a lor, provin din fonduri europene și americane, iar contribuabilii străini au dreptul să știe cine i-a furat cu atâta impertinență. Declar cu această ocazie că voi merge personal în orice loc din lume pentru a promova adevărul despre atacurile raider, preludiu al furtului miliardului și al spălătoriei rusești, precum și despre beneficiarul comun al acestor crime, Plahotniuc și complicii săi Leancă, Shor, Iaralov, Botnari și alții. Sunt dispus să colaborez cu oamenii legii din străinătate care vor ancheta acest caz, punând la dispoziție probe concludente privind jaful miliardului, spălătoria rusească și atacurile raider care dezvăluie legături directe cu grupul oligarhic din care face parte și liderul PD, Vladimir Plahotniuc.

Andrei Năstase, Primar General ales al municipiului Chișinău
iulie 2018

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 Octombrie 2018

Vizita de lucru a Primarului ales al Chişinăului, Președintele Platformei DA, Andrei Năstase în...

Comunicat de presă Aflat în SUA, Andrei Năstase, a avut o serie de întâlniri cu înalți funcționari ai mai multor instituții americane, în cadrul cărora a prezentat evoluțiile politice recente din Republica Moldova și a solicitat reacții unor prestigioase institute politice și civice, precum și organizații de cercetare și investigație. În cadrul vizitei Andrei Năstase a avut întrevederi cu Președinții Institutului Republican International, Institutului Naţional Democratic, National Endowment for Democracy, The German Marshal Found, Hudson Institute și altele. Pe ordinea de zi a acestora s-a aflat tematica expertizei și suportului acordat societății civile, mediului de experți și media independente, inclusiv presei de investigații în materie de cleptocrație, corupție și protecționism, fraude financiare și electorale, precum și în vederea combaterii abuzurilor autorităților și persecuțiilor politice, apărării drepturilor și libertăților omului. În cadrul Senatului, Congresului, a Departamentului de Stat și Consiliului Național de Securitate al SUA, Andrei Năstase a avut întrevederi cu directori pentru Europa și Rusia în domenii de Securitate și Cooperare, Politică Externă, pentru Drepturile și Libertățile Omului (Comisia Helsinki), Politică Externă, precum și cu reprezentanții grupului legislativ de prietenie Moldova-Caucus din Camera Reprezentanților Congresului SUA. În cadrul acestor întrevederi, Andrei Năstase a descris în termeni detaliați procesul de capturare oligarhică a statului Republica Moldova, ca urmare a punerii sub control politic a justiției, a instituțiilor de reglementare și a altor autorități publice, dar și a unei importante părți a media și societății civile. În mod special, liderul DA a vorbit despre arestările pe criterii politice a unor lideri locali și activiști ai partidelor de opoziție, potențiali candidaţi electorali, vorbind, totodată, și despre modificarea antidemocratică a legislației electorale, în 2017, cu votul comun al PSRM și PD, conduse de Vladimir Plahotniuc și Igor Dodon, în lipsa unui consens politic și social și în pofida recomandărilor insistente ale Comisiei de la Veneția, OSCE/ODIHR. Un subiect special al discuțiilor l-a constituit invalidarea arbitrară a rezultatelor scrutinului municipal, pe motive inventate și părtinitoare, care nu se încadrează în normele și standardele internaționale și care reprezintă o măsură discreționară și disproporțională cu subiectul invocat, nici măcar contestat de către participanții la alegeri. S-a cerut, de asemenea, susținerea Congresului și Senatului SUA pentru ca aceste derapaje democratice să fie sancționate corespunzător, iar cei vinovați, inclusiv cei care stau în spatele confiscării justiției din Republica Moldova, să fie identificați și sancționați. Liderul Platformei DA a vorbit și despre extinderea controlului oligarhic asupra presei din Republica Moldova, monopolizarea spațiului televizat de către proprietari afiliați PD și PSRM, susținând necesitatea adoptării unui nou Cod al Audiovizualului și încetarea limitării libertății de expresie, la întruniri, dar și a libertății conștiinței. Reprezentanții Congresului s-au arătat indignați de lipsa de progres în vederea urmăririi penale a tuturor persoanelor responsabile de frauda din sistemul bancar și de tentativele autorităților de a limita accesul cetățenilor la informația relevantă cu privire la investigație. În particular, Andrei Năstase a oferit informații despre soarta Raportului Kroll-2, adoptarea legilor privind amnistia de capital și implicațiile acestuia asupra sistemului financiar și politic, având drept corolar posibilitatea atragerii de finanțe internaționale cu origini incerte ori criminale în Moldova. Liderul Platformei Demnitate și Adevăr și-a informat interlocutorii despre rezoluțiile și rapoartele UE, inclusiv despre decizia de a opri orice plăți de asistență macrofinanciară până după alegerile parlamentare și de intensificare a supravegherii financiar-bancare, ca urmare a lipsei de progres în investigarea acțiunilor de spălare de bani ai mafiei rusești în perioada 2010-2014, reiterând disponibilitatea DA și PAS de a coopera cu cercetători independenți și agențiile federale din SUA în privința căutării și recuperări resurselor fraudate, precum și în vederea aplicării de sancțiuni personalizate față de beneficiarii fraudei și complicii acestora, politicieni, funcționari, judecători și procurori corupți. În contextul acestor discuții Andrei Năstase a explicat interlocutorilor săi prioritățile partidelor de opoziție democratică în raport cu așteptările oamenilor de edificarea a unui stat de drept, cu justiție corectă și economie funcțională, cu mijloace democratice și transparente în procesul politic, precum și în cel de anchetare a fraudei bancare și recuperare a miliardelor furate, prin punerea în aplicare a mecanismelor de confiscare a averilor ilicit dobândite de politicieni, judecători și procurori corupți. Președintele Platformei DA a oferit informații și a solicitat acțiuni concrete din partea autorităților SUA, în contextul mandatului diplomatic pe care-l va exercita în curând noul Ambasador al SUA la Chișinău, Derek Hogan. 18 octombrie 2018  

citește mai mult

11 Octombrie 2018

Platforma DA cere demisia imediată a lui Iurie Leancă din funcția de viceprim-ministru pentru Int...

În ajunul alegerilor parlamentare în Republica Moldova se întâmplă lucruri grave, derapajele anti-democratice fiind la ordinea zilei. Sunt adoptate legi controversate precum cea a amnistiei fiscale, sunt răpiți oameni în plină zi pentru a fi aruncați în închisori cu bună știință în schimbul unor servicii financiare, este schimbat peste noapte cursul european al țării noastre, sunt persecutați activiștii civici, forțele de ordine sunt folosite în interesul puterii și împotriva poporului, corupția din mafia imobiliară ucide la propriu oameni, continuă capturarea fără precedent a mass media. În schimb, puterea trâmbițează peste tot despre construcția drumurilor bune ca și cum acest fapt ar fi ieșit din comun, o faptă eroică, nu alta. Amintim că Republica Moldova și-a definit reabilitarea drumurilor drept prioritate națională, ca factor de bază în depășirea sărăciei și subdezvoltării. Această decizie a fost susținută de partenerii externi, care s-au angajat să ajute financiar țara noastră în această direcție. Drept rezultat a apărut STRATEGIA de transport şi logistică pe anii 2013-2022, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.827 din 28 octombrie 2013, care stipula ca și condiție-cheie pentru finanţarea proiectelor de investiţii în drumuri impusă de către instituţiile financiare internaţionale reforma de întreţinere a drumurilor şi o creştere considerabilă a finanţării pentru întreţinerea drumurilor, inclusiv modificarea Legii fondului rutier. La 29 decembrie 2009 Legea fondului rutier a fost modificată în partea ce ţine de alocarea în fond a nu mai puţin de 50% în anul 2010, 65% în anul 2011, 80% în anul 2012 şi în anii următori din volumul total al accizelor la produsele petroliere supuse accizelor şi, respectiv, distribuite pentru întreţinerea drumurilor. Conform acestei Strategii Moldova trebuia să aloce anual 4 miliarde lei pentru drumuri, dintre care o parte considerabilă revenea partenerilor externi. Însă decizia de a aloca 80% din accize pentru drumuri a ținut doar până în anul 2014, apoi pentru a acoperi gaura bugetară formată în urma jafului bancar, guvernul a redus această cotă de peste 2 ori. Prin derogarea de la lege și angajamentele internaționale asumate, guvernul în ultimii 5 ani de zile a lipsit Fondul Rutier de 3,8 miliarde lei, iar cea mai mare sustragere are loc în 2018, când Fondul Rutier va obține cu 1,2 miliarde lei mai puțin decât norma legală și obligațiile internaționale. În prag de alegeri parlamentare guvernarea actuală a Republicii Moldova se află în cea mai mare izolare externă, similară cu cea de pe vremea lui Voronin din perioada 2002-2004. Amintim că granturile externe primite de Moldova au ajuns la nivelul de 0,6% din PIB sau de 6 ori mai mult decât maxima din 2014 de până la jaful bancar. După semnarea acordului de asociere țara noastră urma să primească suport pentru reforme și modernizarea infrastructurii. Acest suport trebuia să ajungă la 6-7% din PIB, însă după o creștere bruscă 2013/2014, din cauza jafului bancar s-a prăbușit la 0,6% sau de 10 ori mai puțin. În ultimii 4 ani puterea a ratat doar din granturi externe și doar de la nivelul planificat 7,1 miliarde lei. În 2018 din 8,3 miliarde lei planificați ca împrumuturi și granturi, guvernarea a reușit să obțină doar 10% sau 830 milioane lei și aceștia în marea majoritate sunt împrumuturi și nu granturi. Dacă în anii precedenții 2015-2017, guvernarea deși foarte prost, dar reușea să obțină niște granturi (la capitolul împrumuturi lucrurile mergeau mai bine), atunci în acest an deja nimeni nu dorește nici să ne împrumute. Pentru prima dată s-a atins „performanța” de a acumula doar a 10% din mărimea împrumuturilor planificate. Cea mai mare problemă rămâne cea a marelor oportunități ratate prin incapacitatea de a obține granturi. Astfel nu s-a menținut nici măcar nivelul anului 2014 de până la jaful bancar (3,6% din PIB). Doar în ultimii 4 ani guvernarea a ratat aproape 15 miliarde lei! Dacă guvernarea nu rupea relațiile cu Partenerii noștri externi în special UE și SUA, atunci nu ar fi fost necesar să fie micșorată indexarea pensiei, pentru a economisi banii europeni pierduți, nu ar fi fost necesar să fie majorată vârsta de pensionare pentru a compensa prin munca suplimentară a pensionarilor incapacitatea puterii de a obține granturi europene. Puterea continuă să refuze cu îndârjire să investigheze cazul miliardului furat, ba mai mult, utilizează acești bani după bunul ei plac. Exemplele nu întârzie să apară. Recent Jurnal TV a publicat probe concludente despre faptul că studiile feciorului lui Iurie Leancă au fost finanțate de compania Tomton Tramp Corp, care este controlată de Ilan Șor și figurează în rapoartele Kroll și dosarul furtului miliardelor. Amintim că anume Iurie Leancă în complicitate cu Adrian Candu, Dorin Drăguțan, Corneliu Gurin și Anatol Arapu au promovat și au semnat Hotărârea Guvernului nr. 938 din 13 noiembrie 2014, prin care, contrar legislației în vigoare, executivul a oferit garanții de stat în valoare de 9,6 mlrd. lei, după ce Banca Națională a acordat un credit de urgență pentru cele trei bănci devalizate, controlate de Șor. Totodată, Guvernul Leancă a demonstrat o neglijență crasă în serviciu, întrucât după emiterea actului normativ menționat, nu a fost înstaurată administrația de stat în aceste instituții financiare. Prin urmare, la 25-26 noiembrie 2014 doar din Banca Socială au fost sustrase peste 13,5 mlrd. lei. În continuare, garanțiile de stat respective au servit drept temei pentru împovărarea cetățenilor țării, care sunt obligați să recupereze banii furați în suma aproape dublă. Totodată, lipsa progresului în investigarea jafului bancar a fost una din cauzele principale a suspendării asistenței macrofinanciare din partea Uniunii Europene. Ținând cont de cele expuse, Platforma DA cere: 1. Demisia imediată a lui Iurie Leancă din funcția de viceprim-ministru pentru Integrare Europeană. 2.Autosesizarea Procuraturii Anticorupție și deschiderea dosarului penal în rem în conformitate cu art. 324, alin (3) al Codului Penal (corupere pasivă săvârșită de o persoana cu funcție de demnitate publică în proporții deosebit de mari în interesele unui grup criminal) și art. 325, alin. (3) din același Cod (corupere activă săvârșită în privința unei persoane cu funcție de demnitate publică în proporții deosebit de mari în interesele unui grup criminal). Platforma DA va continua să facă toate demersurile necesare pentru a stopa derapajele grave ale actualei puteri – o mână de oligarhi care au capturat Republica Moldova, au distrus statul de drept, instalând un regim dictatorial și au transformat Republica Moldova dintr-un proiect european de succes în cel mai grav caz comunitar. 11 octombrie 2018

citește mai mult

09 Octombrie 2018

Andrei Năstase: ”Dacă m-ar fi lăsat să-mi duc mandatul, locuitorii Chișinăului ar fi benefic...

Comunicat de presă Andrei Năstase, primarul ales al municipiului Chișinău, liderul Platformei DA, participă zilele acestea, fiind invitat de Mircea Hava, primarul orașului Alba-Iulia, la Dezbaterea Națională Smart City - Alba Iulia 2018. Chiar în ajun de dezbateri Andrei Năstase a avut o întâlnire eficientă cu primarii prezenți la conferință în vederea implementării la Chișinău și în alte orașe din Republica Moldova a bunelor practici europene și a proiectelor de succes testate și realizate deja în România. Alba-Iulia este un oraș recunoscut pentru implementarea numeroaselor proiecte Smart City și este printre primele de acest gen din România, dar și din Europa. Primarul ales al Chișinăului a luat cunoștință de cele mai impresionante soluții smart city funcționale în Cetatea Alba Carolina: Hot Spoturi WI-FI, iluminat public, Wi-Fi și parcare inteligentă, sistem solar termodinamic, Vichi Farm, Smart Garden, Eco Mobilitate, CicloTransport, Pony Car Sharing și multe altele. „Este extrem de important să preluăm de la colegii noștri bunele practici în gestionarea modernă a urbelor pentru a le pune în aplicare la Chișinău și în toată Moldova. Este vorba de proiecte implementate cu succes în România și Europa, de proiecte care deja funcționează cu succes în beneficiul cetățenilor”- a precizat Andrei Năstase. În cadrul evenimentului desfășurat pe 8 și 9 octombrie 2018, s-au luat în dezbateri subiecte de primă necesitate în vederea interacționării facile a administrației urbane cu cetățenii, a identificării metodelor de facilitare a dezvoltării mediului de afaceri local și a proiectelor cu impact substanțial asupra calității vieții, reducerii birocrației, creșterii transparenței, eficienţei si reducerii costurilor administrative. De asemenea s-a discutat despre eficientizarea și creșterea calității sistemului educațional, despre îmbunătățirea stării de sănătate a oamenilor, a calității serviciilor unităților medicale, a telemedicinii, au fost expuse soluții concrete pentru a avea clădiri eficiente energetic, cu aport minim de energie exterioară, capabile să folosească pe scară largă energii regenerabile, să micșoreze poluarea, să automatizeze utilitățile, asigurând oamenilor un standard ridicat de viață și de lucru, etc. În deschiderea Dezbaterilor Primarul Mircea Hava a menționat că Smart City nu este un concept despre care se discută, ci și proiecte în deplină desfășurare de succes, proiecte care beneficiază de bani europeni, cu condiția să fie calitative. Referindu-se la prezența lui Andrei Năstase la eveniment, domnul Hava a spus: „Prietenul meu drag Andrei Năstase este cel care a câștigat alegerile locale la Chișinău, chiar dacă alții nu au înțeles asta și el nu a venit aici să facă politică sau să adune voturi. Pur și simplu el a venit aici pentru că îl interesează cu adevărat ceea ce poate să construiască la Chișinău. Și sunt sigur că va avea prilejul să o facă”. La rândul său, primarul ales al municipiului Chișinău, exprimându-și recunoștința pentru invitație și salutând audiența, a menționat: „Dacă m-ar fi lăsat să-mi duc mandatul, locuitorii Chișinăului ar fi beneficiat deja de pe urma cooperării strălucite cu orașele românești Alba-Iulia, Cluj, Timișoara, Oradea și altele. Îmi exprim speranța că la alte evenimente de acest gen vor fi prezenți cât mai mulți oameni din Republica Moldova, primari, consilieri, ca să înțeleagă pe viu cum se poate implementa practic conceptul Smart Cities”. La Dezbaterea Națională Smart City - Alba Iulia 2018 au participat și Siegfried Muresan, membru al Parlamentului European, Vicepreședinte al Comisiei pentru Bugete a Parlamentului European, Marius Bostan, Ministru în guvernul Cioloș, inițiator al Dezbaterii Naționale Smart City și Alba Iulia Smart City, Wijnand Marchal, consilier economic, Ambasada Olandei la București, Nicolaie Moldovan, City Manager Alba Iulia, precum și alți specialiști importanți în subiecte inovative pe diverse dimensiuni urbane puse în aplicare cu mult succes. Andrei Năstase, primarul ales al municipiului Chișinău, a invitat colegii săi, primari ai celor mai importante orașe din România și cei mai mari furnizori de servicii Smart City din România la Conferința organizată de Institute naționale și internaționale la Chișinău în perioada 26-28 octombrie curent. 10 octombrie 2018  

citește mai mult