ACASĂ/ Declarații

Declarația cu privire la inițierea unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind modificarea Codului electoral, adoptată la 20 iulie 2017

04 Octombrie 2017

Modificarea sistemului electoral, operată de tandemul Plahotniuc – Dodon, este un derapaj antidemocratic și antieuropean, care afectează grav sistemul parlamentar pluripartit. Principiul de bază al procesului electoral – reprezentativitatea, a fost încălcat, întrucât jumătate dintre deputații viitorului Parlament pot fi aleși de o simplă minoritate. Sute de mii de cetățeni riscă să rămână fără reprezentare în cadrul organului suprem legislativ, chiar dacă vor participa la alegeri.

Printre alte riscuri și pericole generate de modificările electorale adoptate, în special în ceea ce ține de circumscripțiile uninominale, pot fi înscrise următoarele:

– manipularea și influențarea rezultatului votului în favoarea propriilor candidați de către anumite cercuri de afaceri și grupuri locale de interese;

– utilizarea resurselor administrative ale puterii actuale la nivel local pentru a avantaja candidații guvernării;

– coruperea alegătorilor, precum și a deputaților aleși în calitate de candidați independenți;

– șantajul candidaților partidelor de opoziție de către structurile coercitive aservite, în vederea descurajării participării lor la alegeri ;

– discriminarea alegătorilor din Diaspora, unde numărul de circumscripții este insuficient, disproporțional cu numărul alegătorilor aflați peste hotare;

– încălcarea drepturilor electorale ale alegătorilor și concurenților electorali din stânga Nistrului;

– diminuarea artificială a rolului Parlamentului în viața politică.

Amintim, că alianța PD-PSRM a aprobat modificările la Codul electoral în lipsa unui consens național larg și cu încălcarea crasă a recomandărilor Comisiei de la Veneția, ale OSCE, Comisiei Europene, Consiliului European și Parlamentului European.  Astfel, de dragul păstrării puterii, a averii și libertății, având sprijinul forțelor radicale antieuropene, binomul Plahotniuc-Dodon atentează la parcursul democratic al Republicii Moldova. În consecință țara riscă izolarea pe plan internațional, precum și ratarea unei asistențe financiare europene arhinecesare pentru soluționarea multiplelor probleme cu care se confruntă oamenii după furtul a zeci de miliarde de lei din vistieria statului.

În aceste circumstanțe, Platforma DA propune aplicarea art. 2 din Constituția Republicii Moldova, care prevede că Suveranitatea națională aparține poporului Republicii Moldova, care o poate exercita în mod direct, precum și a art. 75 din Legea Supremă, care stipulează că cele mai importante probleme ale societatii si ale statului sunt supuse referendumului.

Într-o republică parlamentară modalitatea de alegere a deputaților intră în categoria celor mai importante chestiuni și, în acest context, CEREM Parlamentului să stabilească în decurs de 15 zile, în conformitate cu cerințele Codului Electoral, data unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind modificarea Codului electoral, adoptată la 20 iulie 2017.

Totodată, solicităm ca Instituția Publică „Teleradio-Moldova”, finanțată din banii contribuabililor, să reflecte echidistant și imparțial tema referendumului privind anularea votului mixt și să asigure suficient timp de antenă pentru dezbateri, cu participarea tuturor părților implicate, inclusiv și obligatoriu, a inițiatorilor, semnatarilor acestei Declarații. 

Amintim că în perioada procedurii de adoptare a modificării sistemului electoral, cei care nu susțin aceste schimbări, societatea civilă protestatară și opoziția antioligarhică, au fost, practic, lipsiți de dreptul de a-și  expune poziția pe acest subiect în cadrul emisiunilor difuzate de Compania Publică „Teleradio-Moldova”.

Chișinău, 4 octombrie 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Decembrie 2017

Platforma DA cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea UE, guvernarea să întreprin...

Este o premieră ca în relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană acordarea finanțării macrofinanciare să depindă de îndeplinirea unui număr extins de condiții de ordin politic, juridic, financiar-economic, anti-corupție și bună guvernare a sectorului public. Mai mult, dacă în anul 2014 ponderea granturilor a constituit 65 % din întregul volum al asistenței financiare din partea UE, atunci pachetul actual al sprijinului macrofinanciar prevede doar 27 % de finanțări nerambursabile. Restul sumei o constituie  credite, care urmează să fie rambursate de următoarele generații. Este evident că regimul Plahotniuc, profund antieuropean după metodele de guvernare, nu este credibil pentru partenerii noștrii europeni. Menționăm, în special, că o condiționare importantă, privind respectarea de către guvernare a mecanismelor democratice eficiente, inclusiv a edificării unui sistem parlamentar multipartit, a statului de drept și respectarea drepturilor omului, a apărut în contextul adoptării de către tandemul Plahotniuc - Dodon a modificării antidemocratice a sistemului electoral. Partidul Democrat, care în ultimii 8 ani nu a lipsit nici o zi de la guvernare și poartă toată responsabilitatea pentru degradarea țării, tergiversarea reformelor și profanarea valorilor europene, a preferat să vină cu un mesaj triumfalist, plasând responsabilitatea pentru eșecurile anterioare pe umerii foștilor colegi din coalițiile de guvernare. Guvernul Plahotniuc - Filip a avut la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a implementa la timp legi și reforme prevăzute în lista de condiționalități impuse acum de UE, precum recuperarea activelor fraudate din cele trei bănci, cu tragerea la răspundere a infractorilor reali, realizarea Strategiei Naționale de Integritate și Anticorupție, funcțioarea reală a  Autorității Naționale de Integritate, asigurarea independenței judecătorilor, fortificarea capacităților Curții de Conturi, perfecționarea sistemului achizițiilor publice, sporirea securității și eficienței energetice a țării, îmbunătățirea substanțială a climatului de afaceri, combaterea monopolului în mass media, etc. Cu toate acestea, autoritățile continuă tergiversarea vizibilă a reformelor și insistă asupra etapizării îndeplinirii celor 28 de condiționalități ale UE. Reieșind din cele expuse mai sus și ținând cont de interesele cetățenilor Republicii Moldova, Platforma Demnitate și Adevăr cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea Uniunii Europene, guvernarea să îndeplinească următoarele acțiuni:

  1. Publicarea raportului Kroll 2.
  2. Anularea votul mixt.
  3. Renunțarea la eliberarea de răspundere penală, sub paravanul decriminalizării activităților economice, a persoanelor culpabile din sectorul bancar.
  4. Îndeplinirea tuturor celor 28 de condiționalități, necesară pentru obținerea asistenței macrofinanciare din partea UE.
Totodată, Platforma DA reiterează  angajamentul său, în calitate de partid antioligarhic, democratic și proeuropean, să aplice toate metodele legale de presiune asupra regimului antipopular al guvernării, în vederea realizării acțiunilor de modernizare și democratizare a Republicii Moldova după modelul european. Chișinău, 11 decembrie 2017

citește mai mult

11 Decembrie 2017

Declarație cu privire la denumirea unei străzi din municipiul Chișinău în cinstea primului pre...

Alexandru Moșanu a fost condus pe ultimul drum. A plecat dintre noi un veritabil bărbat al neamului, un Om al cetății, o conștiință pură, dedicată valorilor naționale perene, fără de care viitorul Republicii Moldova ar fi compromis. Declarația de independență este actul istoric legat pentru vecie de numele academicianului și omului politic, celui care a prezidat lucrările Marii Adunări Naționale din  ziua proclamării Independenței țării. Incoruptibil și vertical, va rămâne în memoria noastră drept un străjer al identității naționale și luptător pentru dăinuirea și prosperarea neamului Alexandru Moșanu a rămas pe baricadele adevărului până în ultima clipă a vieții sale. Cu adâncă părere de rău urmărea derapajele antidemocratice ale guvernării, eșuarea statului de drept și sărăcirea continuă a cetățenilor. „Lumea a fost adusă la sapă de lemn, oamenii sunt săraci, ei pleacă din ţara lor şi rămân oamenii bătrâni, oamenii bolnavi, copiii. Este o situaţie foarte tristă. Doar dacă ne vom orienta spre valorile democratice europene vom putea schimba ceva. Dacă se fură miliarde, ce să mai vorbim? L-au băgat la puşcărie pe unul, dar restul? De ce stau la libertate? Oamenii săraci nu au posibilitate să gândească la politici înalte, ei o să vină la urnele de vot şi o să-i voteze pe cei care le vor arunca un covrig. Omul flămând este uşor de cumpărat, iar vinovaţi sunt cei care l-au adus la sapă de lemn”, declara pentru presă regretatul academician. Plecarea Domniei Sale la cele eterne este un motiv de tristețe, dar și o reamintire a misiunii pe care trebuie s-o îndeplinim. Nu avem dreptul moral să abandonăm stindardul dus cu atâta demnitate de Alexandru Moșanu pe parcursul întregii sale vieți. Nu avem dreptul moral să lăsăm în umbra timpului unul dintre cele mai reprezentative nume din istoria contemporană a Republicii Moldova, unul dintre părinții fondatori ai acestui stat. În această ordine de idei, solicităm autorităților centrale să înveșnicească numele lui Alexandru Moșanu, inclusiv prin conferirea numelui Domniei Sale unei instituții de învățământ. De asemenea, facem apel către  autoritățile municipale să denumească o stradă centrală din Chișinău în numele lui Alexandru Moșanu, eventual actuala Strada Academiei, pe care zeci de ani și-a avut domiciliul regretatul savant și Om politic. 11 decembrie 2017

citește mai mult

05 Decembrie 2017

Declarație cu privire la descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitat...

Proiectul legii bugetului de stat pentru următorul an poartă un caracter electoral-populist și include un deficit bugetar ce depășește de aproape două ori limita admisibilă de legislație. Acest buget va fi unul de concentrare excesivă a resurselor financiare la centrul puterii oligarhice. Este evident că actualul regim autoritar nu are nevoie de administrații locale consolidate cu atribuții extinse, autosuficiente, autonome, independente. Proiectele politicii bugetar-fiscale și legii bugetului de stat pentru anul 2018 denotă repetat că descentralizarea în Republica Moldova există doar pe hârtie. Nimic nu justifică respingerea de către guvernarea antipopulară a propunerilor argumentate ale Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), o organizație independentă, reprezentativă și profesionistă, cu reputație ireproșabilă în domeniul autonomiei locale și descentralizării. Platforma Demnitate și Adevăr susține recomandările formulate de CALM, fundamentate pe Recomandarea 322 din 2012 a Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de parcurs privind implementarea acestei Recomandări, precum și pe alte angajamente și legi ale Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării:
  1. depolitizarea sistemului de repartizare a fondurilor publice destinate finanțării proiectelor investiționale;
  2. prelungirea acțiunii fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale, prevăzute de cadrul legal în vigoare.
  3. soluționarea problemei veniturilor ratate ale administrațiilor publice locale (APL) din cauza introducerii de către autoritățile centrale a unor scutiri fiscale.
  4. creșterea veniturilor APL de la impozitul pe imobil și soluționarea problemei privind evaluarea obiectelor imobiliare amplasate pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale de nivelul I;
  5. redistribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice și persoanelor fizice de la filiale/reprezentanțe ale bugetului central la APL, pe teritoriul cărora acestea își desfășoară activitatea.
  6. introducerea sistemului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință);
  7. includerea taxei pe resursele naturale în categoria taxelor locale;
  8. revizuirea scutirii de la plata impozitelor, taxelor locale și a altor plăți (chirie) a unor astfel de agenți economici prosperi precum: Moldtelecom, Poșta Moldovei, MoldSilva și altor agenți economici de stat, precum și a întreprinderilor Union Fenosa, MoldovaGaz, etc.
  9. perfecționarea sistemului de transferuri generale și a celui cu destinație specială;
  10. consolidarea rolului serviciului de colectare a taxelor și impozitelor locale de pe lângă primării/municipii.
Platforma DA condamnă cu vehemență acțiunile regimului oligarchic privind centralizarea continuă a țării cu încalcarea crasă a angajamentelor asumate de Republica Moldova. Reiterăm că unul dintre pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova și soluționarea diferendului transnistrean îl reprezintă descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene. Imediat după preluarea puterii, inițiativele Platformei DA privind descentralizarea, publicate la 23 octombrie 2017, ca parte integrantă a Programului nostru, vor fi implementate prioritar în cumul cu toate reformele necesare pentru asigurarea cetățenilor din toate localitățile cu servicii publice extinse și calitative. 5 decembrie 2017

citește mai mult