ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei DA cu privire la tentativele PDM de a manipula și induce în eroare reprezentanții instituțiilor europene.

09 August 2017

Acum câteva zile, reprezentanții Platformei Demnitate și Adevăr au intrat în posesia unor documente expediate de Partidul Democrat din Moldova către instituțiile europene. Prin inermediul unor firme de lobby, finanțate din miliardele furate de la cetățeni, exponenții regimului oligarhic încearcă să prezinte denaturat situația din Republica Moldova, declarând că ei au introdus recomandările Comisiei de la Veneția în recentele modificări ale Codului electoral.

Astfel, pentru a justifica schimbarea abuzivă a sistemului electoral în fața partenerilor europeni, PD operează cu rezultatele unor sondaje lipsite de credibilitate, utilizează în calitate de argumente așa-zisa ”susținere a populației” pentru reforma electorală. În realitate, așa-zisa ”susținere” este rezultatul unor abuzuri comise de către guvernare, cum ar fi ”colectarea” forțată și ipotetică a peste 850.000 semnături, dar și scoaterea abuzivă a bugetarilor în stradă. De asemenea, în calitate de pretinse măsuri de ”îmbunătățire a legislației electorale” sunt invocate unele care nu schimbă nimic din caracterul nelegitim, antidemocratic și ilegal al modificării sistemului electoral.

Chiar dacă Comisia de la Veneția a formulat foarte tranșant, prin Opinia Comună din 15 iunie 2017, că schimbarea actualului sistem electoral cu sistemul mixt propus de Dodon și promovat de Plahotniuc pune în pericol democrația din Republica Moldova și că nu recomandă operarea acestor modificări; chiar dacă liderii și reprezentanții celor mai importante partide din Parlamentul european, reprezentanții Comisiei europene  au avut reacții dure față de votul majorității oligarhice de pe data de 20 iulie, Plahotniuc, în mod ipocrit, informează instituțiile europene despre îndeplinirea unor recomandări ale Comisiei de la Veneția, pe când recomandarea principală a acestei instituții de cea mai înaltă autoritate în domeniul democrației electorale a fost RENUNȚAREA de a modifica sistemul electoral existent.

Demersurile PD reprezintă încă un act de cinism cras din partea așa zisului partid proeuropean, deoarece formațiunea de buzunar a lui Plahotniuc promovează un act legislativ, care în mod vădit favorizează un partid radical antieuropean, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, care are drept principal obiectiv politic declarat anularea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană.

Scopul real al acestor demersuri disperate este evitarea riscului stopării finanţări din partea UE și renegocierii  Acordului de Asociere UE-RM.

În acest context, ne propunem să arătăm, prin exemple concrete, metodele prin care PD manipulează atât instituțiile europene, cât și opinia publică din Republica Moldova.

În Nota informativă, autorii încearcă să justifice ”necesitatea” schimbării sistemului electoral prin invocarea câtorva rezultate ale sondajului IMAS din iulie 2017, care ar arăta că 59% din cetățeni ar respinge actualul sistem proporțional, susținând noul sistem electoral. De asemenea, sunt prezentate cifre, care ar arăta că 43 % din cetățeni ar fi nemulțumiți dacă puterea ar renunța la schimbarea sistemului electoral.

În acest fel, sunt utilizate în calitate de argumente privind necesitatea modificării sistemului electoral, în fața Comisiei de la Veneția, rezultatele unui sondaj comandat și finanțat de Plahotniuc, care nu are nicio credibilitate în Republica Moldova. În plus, acest sondaj este realizat de către IMAS, o instituție decredibilizată de colaborarea intensă cu regimul Plahotniuc.

Un alt ”argument” invocat de PD, menit să convingă partenerii europeni de a nu aplica sancțiuni din partea UE împotriva actualei puteri, ar fi rezultatul cercetării sociologice, care arată că 61% din cetățeni ar considera că eventualele sancțiuni pentru Republica Moldova din cauza schimbării sistemului electoral, ar fi ”nedrepte”.

Acest argument este unul foarte cinic, deoarece încearcă să acopere ilegalitățile și disprețul  puterii față de valorile democratice, cu atitidunea firească a cetățenilor care nu doresc să suporte consecințele unor acțiuni ilegale ale regimului.

Printre alte așa-numite ”argumente” manipulatorii se mai numără cele 850.000 de semnături colectate în termen record de către PD pentru introducerea votului uninominal, campania de informare a cetățenilor, dar și participarea a ”15.000 de susținători ai votului mixt în fața Parlamentului” în ziua modificării Codului electoral, pe data de 20 iulie 2017.

Pe această cale, trebuie să reamintim atât opiniei publice din Republica Moldova, cât și partenerilor europeni despre abuzurile comise de către putere în așa zisul proces de colectare a acestor semnături. Pe lângă faptul că semnăturile respective nu au fost văzute de nimeni, afară de PD, pentru susținerea schimbării sistemului electoral au fost forțați să semneze lucrărorii din instituțiile administrației publice centrale și locale (ministere, agenții de stat, instituții de învățământ, instituții medicale, primării), întreprinderi de stat, există dovezi concludente că cea mai mare parte a semnăturilor au fost falsificate, iar persoane incluse în listele nereglementate de legislație ale PD nici nu cunosc că au semnat.  În ceea ce privește ”15.000 susținători”, numărul cărora a fost în realitate mult mai mic, acești cetățeni au fost obligați să participe la așa-zisele manifestații de susținere sub amenințarea directă de a pierde locurile de muncă.

O altă direcție de manipulare din partea PD a partenerilor europeni este enumerarea așa-ziselor îmbunătățiri a noii legislații electorale în baza recomandărilor Comisiei de la Veneția. Drept exemplu de ameliorare a legislației, PD-ul invocă faptul că stabilirea circumscripțiilor electorale nu va fi realizată de către Comisia Electorală Centrală, care este o instituție formată pe criterii politice, ci de către o ”autoritate independentă”. În realitate, noua Comisie, responsabilă de stabilirea circumscripțiilor electorale, va fi numită de către Guvern, iar majoritatea va fi deținută de reprezentanții puterii actuale, chiar dacă formal vor face parte și reprezentanții partidelor extraparlamentare, societatea civilă, experți. Un exemplu de excludere din această Comisie a opoziției reale, cum ar fi Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA) și Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), care împreună la alegerile prezidențiale au obținut un scor de aproape 48 %, este prevederea conform căreia pot fi membri ai Comisiei doar partidele care au obținut la alegerile parlamentare precedente nu mai puțin de 2%. Pornind de la faptul că aceste două partide au fost create în 2015 și 2016, având un potențial electoral apreciabil, conform prevederilor actuale, acestea nu pot participa la decizia de constituire a circumscripțiilor electorale.

Astfel, această așa-zisă autoritate independentă va stabili circumscripțiile exclusiv în baza intereselor obscure ale guvernării hibride Plahotniuc-Dodon.

Pentru așa-zisa rezolvare a problemei, generată de  riscul invocat de către Comisia de la Veneția privind influența unor cercuri de afaceri și grupuri locale de interese asupra candidaților, este invocat faptul că vor fi eliberate candidaților certificate de integritate de către  Agenția Națională pentru Integritate (ANI). Această ”soluție” în realitate, va genera un mecanism de presiune asupra candidaților din partea opoziției și chiar excluderea acestora din cursa electorală. Având sub control politic  Agenția Națională pentru Integritate, Plahotniuc va avea posibilitatea să elimine candidații incomozi sub diverse pretexte inventate și dosare fabricate de justiția captivă.

O altă pretinsă ”soluție” invocată de PD este reducerea plafonului maxim admisibil pentru contribuțiile financiare în perioada electorală, ceea ce ar ”reduce influența resurselor financiare asupra rezultatului alegerilor”. Aceste propuneri ale PD-ului de a reduce volumul donațiilor individuale (de la 200 salarii medii pe economie la 50 salarii medii pe economie) și din partea persoanelor juridice (de la 400 la 100) nu afectează cu nimic guvernarea care parazitează electoral pe resursele administrative ale statului, pe miliardele furate din sistemul bancar, pe media aservită.

Celelalte așa-numite ajustări ale legislației electorale invocate în documentele PD-ului care au fost expediate partenerilor externi, poartă un caracter superficial, general și în realitate nu au capacitatea să rezolve problemele generate de această modificare iresponsabilă a sistemului electoral.

Toate aceste pretinse explicații, argumente, „îmbunătățiri” ale legislației electorale, denotă o profundă lipsă de respect pentru partenerii noștri externi. Nimeni nu ar da crezare acestor invenții și manipulări care, în realitate, ascund mecanisme pentru viitoarele abuzuri.

Platforma Demnitate și Adevăr conștientizează pe deplin că Plahotniuc și Dodon au ajuns la înțelegerea introducerii sistemului mixt cu alegeri dintr-un singur tur după analiza rezultatelor scrutinului prezidențial din toamna anului 2016, când candidatul antieuropean și pro-Plahotniuc, s-a clasat pe primul loc în primul tur de scrutin în 25 din 34 unități administrativ-teritoriale din țară. În aceste condiții, precum și în situația concentrării aproape a tuturor resurselor financiare, administrative și mediatice în mâinile celor doi parteneri-mafioți, șansele populației de orientare proeuropeană și antioligarhică de a avea o reprezentare proporțională în viitorul Parlament scad considerabil.

În acest context, Platforma Demnitate și Adevăr reiterează poziția sa de neacceptare a schimbării sistemului electoral și constată existența în Republica Moldova a unui front comun al forțelor oligarhice, antieuropene și ostile țării noastre, reprezentate de tandemul Plahotniuc-Dodon, care cu pași rapizi împing Moldova în zona neagră, lipsită de democrație și, implicit, de vectorul european.

Țara noastră, cu părere de rău, merge acum pe urmele Ucrainei lui Ianukovici cu toate consecincele posibile. Platforma DA propune în continuare crearea unui front comun antioligarhic și proeuropean între partidele de opoziție reală, societatea civilă și partenerii noștri de dezvoltare.

Solicităm instituțiilor europene aplicarea față de Plahotniuc și reprezentanții regimului cleptocratic de la Chișinău a tuturor mecanismelor de sancționare individuală, fără a afecta interesele cetățenilor noștri.

Totodată, îndemnăm toți cetățenii din Republica Moldova și din Diaspora să participe activ la protestul din 17 septembrie, la care urmează să apărăm democrația, vectorul european și viitorul copiilor și nepoților noștrii într-o țara liberă și prosperă.

9 august 2017

Document 1July 20, 2017 – Nonpaper on mixt electoral system_EN

Document  2Law on introducing the mixt vote formula 154_EN

Document 3MD_Venice Commission_recommended_electoral_solutions_EN

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

12 Octombrie 2017

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr cu privire la lustrație, curățarea clasei politice ...

Unul din principalele obiective pe care și le-a asumat Platforma Demnitate și Adevăr este curățarea din temelii a clasei politice. Doar o clasă politică nouă, care reprezintă emanaţia voinţei populare, exprimată în urma unor alegeri parlamentare libere și corecte, are dreptul legitim și moral să guverneze ţara noastră şi nu o majoritate oligarhică, creată prin fraudarea voinţei populare. Procesul de curățare a clasei politice și a întregului sistem administrativ al Republicii Moldova, va fi realizat concomitent pe două căi, în baza legislației naționale, ajustate la directivele adoptate de Parlamentul European în acest sens. Prima cale constă în asigurarea condițiilor pentru organizarea unui amplu proces de înfăptuire a justiţiei asupra tuturor celor care au uzurpat instituţiile statului şi care au comis crime ce au dus la sărăcirea populaţiei. După reformarea sistemică și curajoasă a justiţiei, care va fi realizată imediat după venirea Platformei Demnitate și Adevăr la guvernare, vor începe marile procese de judecată a persoanelor care au comis crime împotriva economiei naționale și a instituțiilor statului, inclusiv prin utilizarea mecanismului de confiscare extinsă a averilor, dobândite ilegal. Printre cele mai importante dosare, în care instituţiile anticorupție vor face lumină, iar o justiție independentă va face dreptate, se numără: furtul miliardului, concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, spălarea miliardelor rusești prin sistemul bancar al Republicii Moldova, distrugerea Băncii de Economii (oferirea creditelor neperformante, pierderea controlului statului asupra BEM, etc);  devalizarea sistemului bancar, atacurile raider, preluarea afacerilor prin acte grave de corupţie, săvârşite de elita politică a ţării, licitaţii frauduloase organizate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale; organizarea schemelor criminale care au dus la devalizarea întreprinderilor de stat;  prejudicierea bugetului statului prin organizarea unor scheme criminale, etc. Cea de-a doua cale are drept scop asanarea clasei politice și a sistemului administrativ și se referă la lustrația clasei politice. Lustrația clasei politice reprezintă o modalitate complementară de eliminare din viața politică și din organele de conducere ale statului a persoanelor care, în virtutea funcțiilor de rang înalt, au contribuit direct la uzurparea puterii și menținerea regimului antipopular, au participat la distrugerea mecanismelor statale legale, democratice, fapte care, deși nu toate pot fi încadrate penal, au facilitat capturarea instituțiilor statului și încălcarea masivă a drepturilor omului, subminarea securității economice a statului și a stabilității macro-financiare. Lustrația va fi realizată prin intermediul aprobării și implementării stricte a legii, care va interzice pe viață ocuparea unor funcţii publice, de demnitate publică și elective de către aceste categorii de persoane, precum și a persoanelor din domeniul politic și administrativ, care au fost complicii poliției politice în perioada sovietică. În acest context, vom cere desecretizarea arhivelor Securității și asigurarea unui acces neîngrădit al cetățenilor la documentele respective. În vederea implementării acestor propuneri, va fi creată Comisia Națională pentru Lustrație, care va reprezenta autoritatea responsabilă de implementare a Legii Lustrației. Comisia va evalua conformitatea cu realitatea a declarațiilor de lustrație ale persoanelor, care urmează să ocupe un grup de  funcții publice și demnități publice în baza noii Legi. Membrii acestei Comisii vor fi persoane cu o înaltă autoritate morală, fiind din afara sferei politice și având o reputație ireproșabilă. O activitate de importanță aparte va fi crearea unei Comisii naționale pentru investigarea crimelor  regimului oligarhic în cele două faze ale sale: comunistă și pretins pro-europeană. În urma prezentării publice a raportului acestei Comisii, vom insista asupra condamnării oficiale a regimului oligrahic. O componentă importantă a procesului de lustrare, în care un rol aparte îl va juca cetățeanul-alegător, va fi adoptarea și implementarea sistemului de vot proporțional, preferențial cu liste deschise, inițiativă lansată de Platforma Demnitate și Adevăr la data de 26 iunie 2017.

citește mai mult

04 Octombrie 2017

Declarația cu privire la inițierea unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind...

Modificarea sistemului electoral, operată de tandemul Plahotniuc – Dodon, este un derapaj antidemocratic și antieuropean, care afectează grav sistemul parlamentar pluripartit. Principiul de bază al procesului electoral – reprezentativitatea, a fost încălcat, întrucât jumătate dintre deputații viitorului Parlament pot fi aleși de o simplă minoritate. Sute de mii de cetățeni riscă să rămână fără reprezentare în cadrul organului suprem legislativ, chiar dacă vor participa la alegeri.

Printre alte riscuri și pericole generate de modificările electorale adoptate, în special în ceea ce ține de circumscripțiile uninominale, pot fi înscrise următoarele:

- manipularea și influențarea rezultatului votului în favoarea propriilor candidați de către anumite cercuri de afaceri și grupuri locale de interese;

- utilizarea resurselor administrative ale puterii actuale la nivel local pentru a avantaja candidații guvernării;

- coruperea alegătorilor, precum și a deputaților aleși în calitate de candidați independenți;

- șantajul candidaților partidelor de opoziție de către structurile coercitive aservite, în vederea descurajării participării lor la alegeri ;

- discriminarea alegătorilor din Diaspora, unde numărul de circumscripții este insuficient, disproporțional cu numărul alegătorilor aflați peste hotare;

- încălcarea drepturilor electorale ale alegătorilor și concurenților electorali din stânga Nistrului;

- diminuarea artificială a rolului Parlamentului în viața politică.

Amintim, că alianța PD-PSRM a aprobat modificările la Codul electoral în lipsa unui consens național larg și cu încălcarea crasă a recomandărilor Comisiei de la Veneția, ale OSCE, Comisiei Europene, Consiliului European și Parlamentului European.  Astfel, de dragul păstrării puterii, a averii și libertății, având sprijinul forțelor radicale antieuropene, binomul Plahotniuc-Dodon atentează la parcursul democratic al Republicii Moldova. În consecință țara riscă izolarea pe plan internațional, precum și ratarea unei asistențe financiare europene arhinecesare pentru soluționarea multiplelor probleme cu care se confruntă oamenii după furtul a zeci de miliarde de lei din vistieria statului.

În aceste circumstanțe, Platforma DA propune aplicarea art. 2 din Constituția Republicii Moldova, care prevede că Suveranitatea națională aparține poporului Republicii Moldova, care o poate exercita în mod direct, precum și a art. 75 din Legea Supremă, care stipulează că cele mai importante probleme ale societatii si ale statului sunt supuse referendumului.

Într-o republică parlamentară modalitatea de alegere a deputaților intră în categoria celor mai importante chestiuni și, în acest context, CEREM Parlamentului să stabilească în decurs de 15 zile, în conformitate cu cerințele Codului Electoral, data unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind modificarea Codului electoral, adoptată la 20 iulie 2017.

Totodată, solicităm ca Instituția Publică „Teleradio-Moldova”, finanțată din banii contribuabililor, să reflecte echidistant și imparțial tema referendumului privind anularea votului mixt și să asigure suficient timp de antenă pentru dezbateri, cu participarea tuturor părților implicate, inclusiv și obligatoriu, a inițiatorilor, semnatarilor acestei Declarații. 

Amintim că în perioada procedurii de adoptare a modificării sistemului electoral, cei care nu susțin aceste schimbări, societatea civilă protestatară și opoziția antioligarhică, au fost, practic, lipsiți de dreptul de a-și  expune poziția pe acest subiect în cadrul emisiunilor difuzate de Compania Publică „Teleradio-Moldova”.

Chișinău, 4 octombrie 2017

citește mai mult

19 Septembrie 2017

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr privind micșorarea Taxei pe valoarea adăugată (TVA)...

Una din prioritățile economice ale Platformei Demnitate și Adevăr rămâne detenebrizarea economiei prin despovărarea fiscală a businessului legal, îmbinată cu sancționarea dură a tuturor acțiunilor financiar-economice nedeclarate. Micșorarea contribuțiilor sociale cu 6 % și a celor medicale cu 2 %, diminuarea cu 50 % a impozitului pe venit pentru întreprinderile mici și mijlocii, anularea impozitului pe dividende și întroducerea unui impozit consolidat pentru mai multe domenii ale economiei, sunt câteva inițiative lansate de Platforma DA în vederea detenebrizării economiei. În aceeași ordine de idei, Platforma DA propune guvernării micșorarea TVA până la 8 % pentru toate produsele alimentare pe întregul lanț valoric (de la furcă până la furculiță), precum și pentru toate băuturile nealcoolice. După doi ani de implementare a noului sistem, acesta poate fi aplicat și pentru serviciile întreprinderilor din alimentația publică. Menționăm, că în marea lor majoritate țările europene aplică cota redusă a TVA pentru produsele agroalimentare. Modificarea propusă va aduce următoarele beneficii economiei țării și intereselor cetățenilor:

  1. Micșorarea prețurilor la alimente. Menționăm că populația celei mai sărace țări din Europa, conform datelor statistice, consumă aproape jumătate din venituri pentru procurarea produselor alimentare.
  2. Uniformizarea cotei TVA pentru întregul lanț valoric al sectorului agroalimentar și micșorarea poverii fiscale pentru majoritatea întreprinderilor de procesare a producției agricole, care în prezent procură materia primă agricolă cu 8 % TVA, dar comercializează produsele alimentare și băuturile nealcoolice cu 20 % TVA.
  3. Diminuarea cotei economiei tenebre în sectorul agroalimentar. În situația introducerii cotei unice reduse a TVA, întreprinderile de procesare nu vor mai avea nevoie să apeleze la scheme artificiale cu implcarea firmelor-fantomă și să opereze cu diverse cantități de produse nedeclarate, în vederea optimizării cheltuielilor. Astfel, va fi stimulată creșterea semnificativă a volumului vânzărilor oficiale, ceea ce va compensa pierderile bugetului în urma micșorării cotei TVA. Anume acest impact pozitiv a fost obținut în România în anul 2015 după micșorarea cotei TVA pentru alimentele și băuturile nealcoolice de la 24 la 9 %.
  4. Bugetul de stat va economisi sute de milioane de lei în procesul restituirii TVA exportatorilor.
Platforma DA se află într-un contact permanent cu mediul de afaceri și experți economici din țară și din diasporă și va continua să înainteze inițiative concrete și argumentate privind crearea unui mediu favorabil pentru business, sprijinirea antreprenorilor mici și mijlocii, protejarea prestatorilor de servicii și a producătorilor autohtoni, precum și susținerea sectorului agroalimentar.   19 septembrie 2017  

citește mai mult