ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei DA cu privire la tentativele PDM de a manipula și induce în eroare reprezentanții instituțiilor europene.

09 August 2017

Acum câteva zile, reprezentanții Platformei Demnitate și Adevăr au intrat în posesia unor documente expediate de Partidul Democrat din Moldova către instituțiile europene. Prin inermediul unor firme de lobby, finanțate din miliardele furate de la cetățeni, exponenții regimului oligarhic încearcă să prezinte denaturat situația din Republica Moldova, declarând că ei au introdus recomandările Comisiei de la Veneția în recentele modificări ale Codului electoral.

Astfel, pentru a justifica schimbarea abuzivă a sistemului electoral în fața partenerilor europeni, PD operează cu rezultatele unor sondaje lipsite de credibilitate, utilizează în calitate de argumente așa-zisa ”susținere a populației” pentru reforma electorală. În realitate, așa-zisa ”susținere” este rezultatul unor abuzuri comise de către guvernare, cum ar fi ”colectarea” forțată și ipotetică a peste 850.000 semnături, dar și scoaterea abuzivă a bugetarilor în stradă. De asemenea, în calitate de pretinse măsuri de ”îmbunătățire a legislației electorale” sunt invocate unele care nu schimbă nimic din caracterul nelegitim, antidemocratic și ilegal al modificării sistemului electoral.

Chiar dacă Comisia de la Veneția a formulat foarte tranșant, prin Opinia Comună din 15 iunie 2017, că schimbarea actualului sistem electoral cu sistemul mixt propus de Dodon și promovat de Plahotniuc pune în pericol democrația din Republica Moldova și că nu recomandă operarea acestor modificări; chiar dacă liderii și reprezentanții celor mai importante partide din Parlamentul european, reprezentanții Comisiei europene  au avut reacții dure față de votul majorității oligarhice de pe data de 20 iulie, Plahotniuc, în mod ipocrit, informează instituțiile europene despre îndeplinirea unor recomandări ale Comisiei de la Veneția, pe când recomandarea principală a acestei instituții de cea mai înaltă autoritate în domeniul democrației electorale a fost RENUNȚAREA de a modifica sistemul electoral existent.

Demersurile PD reprezintă încă un act de cinism cras din partea așa zisului partid proeuropean, deoarece formațiunea de buzunar a lui Plahotniuc promovează un act legislativ, care în mod vădit favorizează un partid radical antieuropean, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, care are drept principal obiectiv politic declarat anularea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană.

Scopul real al acestor demersuri disperate este evitarea riscului stopării finanţări din partea UE și renegocierii  Acordului de Asociere UE-RM.

În acest context, ne propunem să arătăm, prin exemple concrete, metodele prin care PD manipulează atât instituțiile europene, cât și opinia publică din Republica Moldova.

În Nota informativă, autorii încearcă să justifice ”necesitatea” schimbării sistemului electoral prin invocarea câtorva rezultate ale sondajului IMAS din iulie 2017, care ar arăta că 59% din cetățeni ar respinge actualul sistem proporțional, susținând noul sistem electoral. De asemenea, sunt prezentate cifre, care ar arăta că 43 % din cetățeni ar fi nemulțumiți dacă puterea ar renunța la schimbarea sistemului electoral.

În acest fel, sunt utilizate în calitate de argumente privind necesitatea modificării sistemului electoral, în fața Comisiei de la Veneția, rezultatele unui sondaj comandat și finanțat de Plahotniuc, care nu are nicio credibilitate în Republica Moldova. În plus, acest sondaj este realizat de către IMAS, o instituție decredibilizată de colaborarea intensă cu regimul Plahotniuc.

Un alt ”argument” invocat de PD, menit să convingă partenerii europeni de a nu aplica sancțiuni din partea UE împotriva actualei puteri, ar fi rezultatul cercetării sociologice, care arată că 61% din cetățeni ar considera că eventualele sancțiuni pentru Republica Moldova din cauza schimbării sistemului electoral, ar fi ”nedrepte”.

Acest argument este unul foarte cinic, deoarece încearcă să acopere ilegalitățile și disprețul  puterii față de valorile democratice, cu atitidunea firească a cetățenilor care nu doresc să suporte consecințele unor acțiuni ilegale ale regimului.

Printre alte așa-numite ”argumente” manipulatorii se mai numără cele 850.000 de semnături colectate în termen record de către PD pentru introducerea votului uninominal, campania de informare a cetățenilor, dar și participarea a ”15.000 de susținători ai votului mixt în fața Parlamentului” în ziua modificării Codului electoral, pe data de 20 iulie 2017.

Pe această cale, trebuie să reamintim atât opiniei publice din Republica Moldova, cât și partenerilor europeni despre abuzurile comise de către putere în așa zisul proces de colectare a acestor semnături. Pe lângă faptul că semnăturile respective nu au fost văzute de nimeni, afară de PD, pentru susținerea schimbării sistemului electoral au fost forțați să semneze lucrărorii din instituțiile administrației publice centrale și locale (ministere, agenții de stat, instituții de învățământ, instituții medicale, primării), întreprinderi de stat, există dovezi concludente că cea mai mare parte a semnăturilor au fost falsificate, iar persoane incluse în listele nereglementate de legislație ale PD nici nu cunosc că au semnat.  În ceea ce privește ”15.000 susținători”, numărul cărora a fost în realitate mult mai mic, acești cetățeni au fost obligați să participe la așa-zisele manifestații de susținere sub amenințarea directă de a pierde locurile de muncă.

O altă direcție de manipulare din partea PD a partenerilor europeni este enumerarea așa-ziselor îmbunătățiri a noii legislații electorale în baza recomandărilor Comisiei de la Veneția. Drept exemplu de ameliorare a legislației, PD-ul invocă faptul că stabilirea circumscripțiilor electorale nu va fi realizată de către Comisia Electorală Centrală, care este o instituție formată pe criterii politice, ci de către o ”autoritate independentă”. În realitate, noua Comisie, responsabilă de stabilirea circumscripțiilor electorale, va fi numită de către Guvern, iar majoritatea va fi deținută de reprezentanții puterii actuale, chiar dacă formal vor face parte și reprezentanții partidelor extraparlamentare, societatea civilă, experți. Un exemplu de excludere din această Comisie a opoziției reale, cum ar fi Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA) și Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), care împreună la alegerile prezidențiale au obținut un scor de aproape 48 %, este prevederea conform căreia pot fi membri ai Comisiei doar partidele care au obținut la alegerile parlamentare precedente nu mai puțin de 2%. Pornind de la faptul că aceste două partide au fost create în 2015 și 2016, având un potențial electoral apreciabil, conform prevederilor actuale, acestea nu pot participa la decizia de constituire a circumscripțiilor electorale.

Astfel, această așa-zisă autoritate independentă va stabili circumscripțiile exclusiv în baza intereselor obscure ale guvernării hibride Plahotniuc-Dodon.

Pentru așa-zisa rezolvare a problemei, generată de  riscul invocat de către Comisia de la Veneția privind influența unor cercuri de afaceri și grupuri locale de interese asupra candidaților, este invocat faptul că vor fi eliberate candidaților certificate de integritate de către  Agenția Națională pentru Integritate (ANI). Această ”soluție” în realitate, va genera un mecanism de presiune asupra candidaților din partea opoziției și chiar excluderea acestora din cursa electorală. Având sub control politic  Agenția Națională pentru Integritate, Plahotniuc va avea posibilitatea să elimine candidații incomozi sub diverse pretexte inventate și dosare fabricate de justiția captivă.

O altă pretinsă ”soluție” invocată de PD este reducerea plafonului maxim admisibil pentru contribuțiile financiare în perioada electorală, ceea ce ar ”reduce influența resurselor financiare asupra rezultatului alegerilor”. Aceste propuneri ale PD-ului de a reduce volumul donațiilor individuale (de la 200 salarii medii pe economie la 50 salarii medii pe economie) și din partea persoanelor juridice (de la 400 la 100) nu afectează cu nimic guvernarea care parazitează electoral pe resursele administrative ale statului, pe miliardele furate din sistemul bancar, pe media aservită.

Celelalte așa-numite ajustări ale legislației electorale invocate în documentele PD-ului care au fost expediate partenerilor externi, poartă un caracter superficial, general și în realitate nu au capacitatea să rezolve problemele generate de această modificare iresponsabilă a sistemului electoral.

Toate aceste pretinse explicații, argumente, „îmbunătățiri” ale legislației electorale, denotă o profundă lipsă de respect pentru partenerii noștri externi. Nimeni nu ar da crezare acestor invenții și manipulări care, în realitate, ascund mecanisme pentru viitoarele abuzuri.

Platforma Demnitate și Adevăr conștientizează pe deplin că Plahotniuc și Dodon au ajuns la înțelegerea introducerii sistemului mixt cu alegeri dintr-un singur tur după analiza rezultatelor scrutinului prezidențial din toamna anului 2016, când candidatul antieuropean și pro-Plahotniuc, s-a clasat pe primul loc în primul tur de scrutin în 25 din 34 unități administrativ-teritoriale din țară. În aceste condiții, precum și în situația concentrării aproape a tuturor resurselor financiare, administrative și mediatice în mâinile celor doi parteneri-mafioți, șansele populației de orientare proeuropeană și antioligarhică de a avea o reprezentare proporțională în viitorul Parlament scad considerabil.

În acest context, Platforma Demnitate și Adevăr reiterează poziția sa de neacceptare a schimbării sistemului electoral și constată existența în Republica Moldova a unui front comun al forțelor oligarhice, antieuropene și ostile țării noastre, reprezentate de tandemul Plahotniuc-Dodon, care cu pași rapizi împing Moldova în zona neagră, lipsită de democrație și, implicit, de vectorul european.

Țara noastră, cu părere de rău, merge acum pe urmele Ucrainei lui Ianukovici cu toate consecincele posibile. Platforma DA propune în continuare crearea unui front comun antioligarhic și proeuropean între partidele de opoziție reală, societatea civilă și partenerii noștri de dezvoltare.

Solicităm instituțiilor europene aplicarea față de Plahotniuc și reprezentanții regimului cleptocratic de la Chișinău a tuturor mecanismelor de sancționare individuală, fără a afecta interesele cetățenilor noștri.

Totodată, îndemnăm toți cetățenii din Republica Moldova și din Diaspora să participe activ la protestul din 17 septembrie, la care urmează să apărăm democrația, vectorul european și viitorul copiilor și nepoților noștrii într-o țara liberă și prosperă.

9 august 2017

Document 1July 20, 2017 – Nonpaper on mixt electoral system_EN

Document  2Law on introducing the mixt vote formula 154_EN

Document 3MD_Venice Commission_recommended_electoral_solutions_EN

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Decembrie 2017

Platforma DA cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea UE, guvernarea să întreprin...

Este o premieră ca în relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană acordarea finanțării macrofinanciare să depindă de îndeplinirea unui număr extins de condiții de ordin politic, juridic, financiar-economic, anti-corupție și bună guvernare a sectorului public. Mai mult, dacă în anul 2014 ponderea granturilor a constituit 65 % din întregul volum al asistenței financiare din partea UE, atunci pachetul actual al sprijinului macrofinanciar prevede doar 27 % de finanțări nerambursabile. Restul sumei o constituie  credite, care urmează să fie rambursate de următoarele generații. Este evident că regimul Plahotniuc, profund antieuropean după metodele de guvernare, nu este credibil pentru partenerii noștrii europeni. Menționăm, în special, că o condiționare importantă, privind respectarea de către guvernare a mecanismelor democratice eficiente, inclusiv a edificării unui sistem parlamentar multipartit, a statului de drept și respectarea drepturilor omului, a apărut în contextul adoptării de către tandemul Plahotniuc - Dodon a modificării antidemocratice a sistemului electoral. Partidul Democrat, care în ultimii 8 ani nu a lipsit nici o zi de la guvernare și poartă toată responsabilitatea pentru degradarea țării, tergiversarea reformelor și profanarea valorilor europene, a preferat să vină cu un mesaj triumfalist, plasând responsabilitatea pentru eșecurile anterioare pe umerii foștilor colegi din coalițiile de guvernare. Guvernul Plahotniuc - Filip a avut la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a implementa la timp legi și reforme prevăzute în lista de condiționalități impuse acum de UE, precum recuperarea activelor fraudate din cele trei bănci, cu tragerea la răspundere a infractorilor reali, realizarea Strategiei Naționale de Integritate și Anticorupție, funcțioarea reală a  Autorității Naționale de Integritate, asigurarea independenței judecătorilor, fortificarea capacităților Curții de Conturi, perfecționarea sistemului achizițiilor publice, sporirea securității și eficienței energetice a țării, îmbunătățirea substanțială a climatului de afaceri, combaterea monopolului în mass media, etc. Cu toate acestea, autoritățile continuă tergiversarea vizibilă a reformelor și insistă asupra etapizării îndeplinirii celor 28 de condiționalități ale UE. Reieșind din cele expuse mai sus și ținând cont de interesele cetățenilor Republicii Moldova, Platforma Demnitate și Adevăr cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea Uniunii Europene, guvernarea să îndeplinească următoarele acțiuni:

  1. Publicarea raportului Kroll 2.
  2. Anularea votul mixt.
  3. Renunțarea la eliberarea de răspundere penală, sub paravanul decriminalizării activităților economice, a persoanelor culpabile din sectorul bancar.
  4. Îndeplinirea tuturor celor 28 de condiționalități, necesară pentru obținerea asistenței macrofinanciare din partea UE.
Totodată, Platforma DA reiterează  angajamentul său, în calitate de partid antioligarhic, democratic și proeuropean, să aplice toate metodele legale de presiune asupra regimului antipopular al guvernării, în vederea realizării acțiunilor de modernizare și democratizare a Republicii Moldova după modelul european. Chișinău, 11 decembrie 2017

citește mai mult

11 Decembrie 2017

Declarație cu privire la denumirea unei străzi din municipiul Chișinău în cinstea primului pre...

Alexandru Moșanu a fost condus pe ultimul drum. A plecat dintre noi un veritabil bărbat al neamului, un Om al cetății, o conștiință pură, dedicată valorilor naționale perene, fără de care viitorul Republicii Moldova ar fi compromis. Declarația de independență este actul istoric legat pentru vecie de numele academicianului și omului politic, celui care a prezidat lucrările Marii Adunări Naționale din  ziua proclamării Independenței țării. Incoruptibil și vertical, va rămâne în memoria noastră drept un străjer al identității naționale și luptător pentru dăinuirea și prosperarea neamului Alexandru Moșanu a rămas pe baricadele adevărului până în ultima clipă a vieții sale. Cu adâncă părere de rău urmărea derapajele antidemocratice ale guvernării, eșuarea statului de drept și sărăcirea continuă a cetățenilor. „Lumea a fost adusă la sapă de lemn, oamenii sunt săraci, ei pleacă din ţara lor şi rămân oamenii bătrâni, oamenii bolnavi, copiii. Este o situaţie foarte tristă. Doar dacă ne vom orienta spre valorile democratice europene vom putea schimba ceva. Dacă se fură miliarde, ce să mai vorbim? L-au băgat la puşcărie pe unul, dar restul? De ce stau la libertate? Oamenii săraci nu au posibilitate să gândească la politici înalte, ei o să vină la urnele de vot şi o să-i voteze pe cei care le vor arunca un covrig. Omul flămând este uşor de cumpărat, iar vinovaţi sunt cei care l-au adus la sapă de lemn”, declara pentru presă regretatul academician. Plecarea Domniei Sale la cele eterne este un motiv de tristețe, dar și o reamintire a misiunii pe care trebuie s-o îndeplinim. Nu avem dreptul moral să abandonăm stindardul dus cu atâta demnitate de Alexandru Moșanu pe parcursul întregii sale vieți. Nu avem dreptul moral să lăsăm în umbra timpului unul dintre cele mai reprezentative nume din istoria contemporană a Republicii Moldova, unul dintre părinții fondatori ai acestui stat. În această ordine de idei, solicităm autorităților centrale să înveșnicească numele lui Alexandru Moșanu, inclusiv prin conferirea numelui Domniei Sale unei instituții de învățământ. De asemenea, facem apel către  autoritățile municipale să denumească o stradă centrală din Chișinău în numele lui Alexandru Moșanu, eventual actuala Strada Academiei, pe care zeci de ani și-a avut domiciliul regretatul savant și Om politic. 11 decembrie 2017

citește mai mult

05 Decembrie 2017

Declarație cu privire la descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitat...

Proiectul legii bugetului de stat pentru următorul an poartă un caracter electoral-populist și include un deficit bugetar ce depășește de aproape două ori limita admisibilă de legislație. Acest buget va fi unul de concentrare excesivă a resurselor financiare la centrul puterii oligarhice. Este evident că actualul regim autoritar nu are nevoie de administrații locale consolidate cu atribuții extinse, autosuficiente, autonome, independente. Proiectele politicii bugetar-fiscale și legii bugetului de stat pentru anul 2018 denotă repetat că descentralizarea în Republica Moldova există doar pe hârtie. Nimic nu justifică respingerea de către guvernarea antipopulară a propunerilor argumentate ale Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), o organizație independentă, reprezentativă și profesionistă, cu reputație ireproșabilă în domeniul autonomiei locale și descentralizării. Platforma Demnitate și Adevăr susține recomandările formulate de CALM, fundamentate pe Recomandarea 322 din 2012 a Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de parcurs privind implementarea acestei Recomandări, precum și pe alte angajamente și legi ale Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării:
  1. depolitizarea sistemului de repartizare a fondurilor publice destinate finanțării proiectelor investiționale;
  2. prelungirea acțiunii fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale, prevăzute de cadrul legal în vigoare.
  3. soluționarea problemei veniturilor ratate ale administrațiilor publice locale (APL) din cauza introducerii de către autoritățile centrale a unor scutiri fiscale.
  4. creșterea veniturilor APL de la impozitul pe imobil și soluționarea problemei privind evaluarea obiectelor imobiliare amplasate pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale de nivelul I;
  5. redistribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice și persoanelor fizice de la filiale/reprezentanțe ale bugetului central la APL, pe teritoriul cărora acestea își desfășoară activitatea.
  6. introducerea sistemului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință);
  7. includerea taxei pe resursele naturale în categoria taxelor locale;
  8. revizuirea scutirii de la plata impozitelor, taxelor locale și a altor plăți (chirie) a unor astfel de agenți economici prosperi precum: Moldtelecom, Poșta Moldovei, MoldSilva și altor agenți economici de stat, precum și a întreprinderilor Union Fenosa, MoldovaGaz, etc.
  9. perfecționarea sistemului de transferuri generale și a celui cu destinație specială;
  10. consolidarea rolului serviciului de colectare a taxelor și impozitelor locale de pe lângă primării/municipii.
Platforma DA condamnă cu vehemență acțiunile regimului oligarchic privind centralizarea continuă a țării cu încalcarea crasă a angajamentelor asumate de Republica Moldova. Reiterăm că unul dintre pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova și soluționarea diferendului transnistrean îl reprezintă descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene. Imediat după preluarea puterii, inițiativele Platformei DA privind descentralizarea, publicate la 23 octombrie 2017, ca parte integrantă a Programului nostru, vor fi implementate prioritar în cumul cu toate reformele necesare pentru asigurarea cetățenilor din toate localitățile cu servicii publice extinse și calitative. 5 decembrie 2017

citește mai mult