ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei Demnitate şi Adevăr privind criza aprovizionării cu gaze și energie electrică

09 Decembrie 2019

Republica Moldova traversează o perioadă dificilă, marcată și de recenta criză politică soldată cu demiterea guvernului reformator și pro-european al blocului ACUM.

Sistemul energetic al țării, șubrezit de-a lungul anilor din cauza gestionării sale defectuoase, e pe cale să se prăbușească inclusiv din lipsa unor alternative viabile de alimentare a acestuia cu resurse energetice variate și suficiente.

Punctul vulnerabil a atins apogeul acum când divergențele dintre Rusia și Ucraina privind condițiile semnării unui nou contract de tranzit al gazelor nu au fost depășite, iar documentul în vigoare expiră la 31 decembrie 2019.

În aceste circumstanțe, Republica Moldova este singura ţară din Europa care ar putea rămâne în plină iarnă fără gaze și energie electrică, lăsând sute de mii de oameni pradă gerului și întunericului.

În fapt, oamenii ar avea de suportat consecințele gestionării frauduloase, iresponsabile și criminale a sistemului energetic, a lipsei până în prezent a unei reţele de alternativă de aprovizionare cu gaze și energie electrică.

Este absolut clar că în lipsa unui contract dintre Rusia și Ucraina privind tranzitul de gaze, o primă soluție de alternativă pentru depășirea temporară a crizei era aprovizionarea cu gaze utilizând reversul conductei transbalcanice, care are capacități limitate și nu acoperă în totalitate consumul țării noastre, dacă excludem Transnistria, Cuciurganul asigurând în proporție de 70 la sută piața Republicii Moldova cu energie electrică obținută în urma valorificării gazelor rusești.

Conștientizând dimensiunea și consecințele unui asemenea scenariu, Platforma Demnitate și Adevăr, prin vocea vicepreședintelui Platformei DA şi al Parlamentului, Alexandru Slusari, a cerut în plen ministrului economiei și infrastructurii să se prezinte în Parlament cu informații exhaustive despre măsurile întreprinse în vederea depășirii unei eventuale crize. Spre marele nostru regret, majoritatea PD-PSRM a respins inițiativa Platformei DA, apropiind astfel țara de un dezastru social-economic fără precedent.

În aceste condiții incerte, preşedintele și guvernul său aservit dau asigurări contradictorii pe la televiziuni că nu ar exista motive de îngrijorare.

In timp ce Igor Dodon se dă cu părerea (fără a oferi mai multe detalii tehnice și garantii de realizare) că indiferent de relațiile dintre Rusia și Ucraina pe subiectul tranzitului, Moldova va primi gaze din Federația Rusă și după 1 ianuarie 2020 prin trei modalități de furnizare, guvernul Chicu a decis în regim de urgență inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru obținerea unui credit în vederea procurării unor cantități de gaze naturale din Ucraina sau Uniunea Europeană!

Urgența si obscuritatea acestor acțiuni, care denotă o panică vădită, ridică si mai multe semne de întrebare, inclusiv privind condițiile acestui credit de urgență, cuantumul prețului la gazele procurate în plină iarnă și alte aspecte ce țin de transparența actului decizional.

Art. 85 al Legii nr.108/27.05.2016 cu privire la gazele naturale stipulează: “(9) Furnizorii care furnizează gaze naturale în contextul obligaţiilor de serviciu public stabilite la art.89 şi 90 procură gaze naturale la cel mai mic preţ, asigurând totodată fiabilitatea furnizării gazelor naturale către consumatorii finali. Aceşti furnizori sunt obligaţi să încheie şi să prelungească contractele de procurare a gazelor naturale în termene rezonabile şi să le prezinte spre avizare ANRE cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea contractelor precedente”.

Deşi Moldovagaz SA a fost avertizată despre necesitatea urgentării negocierii și semnării contractelor de livrare și transport a gazelor naturale spre/prin Republica Moldova pentru a face realizabilă avizarea acestora, MoldovaGaz încă nu a prezentat contractele semnate, ceea ce face imposibilă aplicarea condițiilor legale și respectarea obligațiunilor față de consumatorii finali din țară.

Lipsa unei comunicări și informări adecvate și transparente despre rezultatele negocierilor cu Gazprom, cu operatorii de transport din Ucraina, România și Bulgaria, care ar fi trebuit să asigure realizarea reversului de gaze naturale din piața europeană spre Republica Moldova, creeaza mari ingrijorări și incertitudini în societate.

Mai mult decât atât, apropierea de termenul limită a valabilității contractelor existente între cele două țări și lipsa unor soluții reale de asigurare a pieței intene și a securității energetice, creează riscuri majore atât pentru populație, cât și pentru sectoarele economiei naționale care riscă să înregistreze pierderi financiare considerabile.

Ținem să anunțăm opinia publică și cetățenii că în cadrul guvernului Blocului ACUM am fost pe ultima sută de metri pentru a rezolva această problemă, definitivând mai multe soluții alternative.

Precizăm că Republica Moldova are nevoie de aproximativ 17-18 mln m3 de gaze pe zi pentru ambele maluri ale Nistrului pe perioada rece. În cazul tergiversării lansării gazoductului Turkstream care urma să alimenteze ruta Transbalcanică în regim revers, era planificată procurarea în totalitate a cantității necesare din surse alternative. Au fost identificate surse bugetare, care ar fi fost o soluție temporară pentru procurarea volumului de gaze suficient până la lansarea gazoductului Turkstream.

Considerăm imperios necesar ca la etapa actuală cel puțin MoldovaGaz să inițieze semnarea unui contract standard de tranzit cu Ucraina până la activarea acestei opțiunii în situația în care Moldova va fi nevoită să cumpere gaze naturale din alta țari decât Rusia. Asemenea oportunitate există și vecinii noștri au propus deja o astfel de soluție.

În acest sens, se impune crearea de urgență a unei celule de criză cu implicarea factorilor de decizie din partea guvernului, sectorului energetic, experți naționali și internaționali pentru elaborarea unui plan național anticriză cu soluții clare.

Cerem autorităților statului transparență maximă pe acest subiect sensibil pentru toți cetățenii noștri.

Dacă nu se va ține cont de sugestiile noastre politice, dacă guvernarea va ignora soluțiile propuse de Platforma Demnitate și Adevăr și nu va stinge criza energetică până la 1 ianuarie, lăsând țara în frig și întuneric, ne rezervăm dreptul să declanșăm acțiuni masive de protest pentru a determina demisia și tragerea la răspundere penală a tuturor decidenților vinovați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

03 Iunie 2020

Declarația Platformei DA privind diversificarea surselor energetice în contextul fortificării sec...

Platforma DA întotdeauna a menținut printre prioritățile sale stabilirea unor tarife reale pentru toate tipurile de energie și diversificarea surselor energetice în contextul fortificării securității energetice a statului. Constatăm, însă, cu mare îngrijorare că prețurile de achiziție a gazelor naturale din Federația Rusă de către Republica Moldova sunt semnificativ mai mari decât cotațiile mondiale. Prețul spot conform HUBului CEGH din Austria, cel mai apropiat de Moldova, a scăzut la 53$ pentru 1000m3 de gaze naturale. A se compara cu 160 $ per 1000 m3, preț la care Moldova procură acum gazele naturale de la Gazprom. Este de trei ori mai mare! Explicațiile concernului Moldova Gaz, controlat de Gazprom, din punctul nostru de vedere, nu sunt plauzibile. Ideea că formula actuală de calcul al prețului este mai convenabilă pentru Moldova decât stabilirea prețului în funcție de cotațiile spot, este de departe contestabilă. Conform raportului oficial al companiei mamă – Gazprom, la prețul contractelor de lungă durată fața de prețul spot la o zi, Gazpromul a câștigat 47$ la 1000 m3, față de prețul spot la o lună 35$. La o asemenea diferență Moldova și cetățenii săi au pierdut anul trecut (ținând cont de volumul gazelor consumate pentru producerea energiei electrice de malul drept) aproape 120,0 mln.$. Atenționăm că Ucraina a renunțat la livrarea gazelor din Federația Rusă încă în 2015 și a început să procure gaze din Europa, inclusiv prin contracte spot. Remarcăm că tocmai acest sistem a determinat micșorarea treptată a prețurilor. Recent pentru populație prețurile au fost reduse cu peste 21 %! Alt exemplu este Bulgaria, care, în urma unor negocieri cu Gazprom și declararea intenției de a trece la formula spot, a obținut diminuarea prețurilor de achiziție a gazelor naturale cu 40 %. Platforma DA califică subiectul aprovizionării Moldovei cu gaze rusești drept subiect cu conotație politico-electorală, precum și drept un instrument economic pentru susținerea separatismului din stânga Nistrului. Amintim că toate rețelele de gazoducte din Moldova aparțin companiei Moldova Gaz controlată de concernul rusesc Gazprom din 1999, iar construcția gazoductului de alternative Iași-Chișinău a fost artificial tergiversată pe parcursul mai multor ani. În acest context Platforma DA cere Guvernului (a nu se confunda cu Moldova Gaz) informația minuțioasă referitoare la următoarele si intreprinderea urgenta a masurilor: • de asigurare a Moldovei cu gaze naturale din surse alternative celor din Federația Rusă în baza contractelor spot, cu indicarea detaliilor privind politica de prețuri; • eliminarea obstacolelor juridice în utilizarea rețelelor de gazoducte ale Moldova Gaz, în situația în care vor fi livrate gaze naturale din alte țări, decât Federația Rusă; • capacitatea gazoductului Iași-Chișinău ca sursă alternativă de gaze naturale și posibilitatea extinderii acestuia, precum și a termenului estimativ de dare în exploatare a gazoductului și atingerii capacității sale maxime. Platforma DA consideră că Republica Moldova nu trebuie să mai fie vasala nimănui din cauza dependenței excesive de sursele energetice unilaterale și statul este obligat să asigure o marjă confortabilă de decizie atunci când e vorba de resursele energetice ale țării. Prea mulți ani cetățenii noștri au plătit prețuri exagerate la energia electrică și combustibili, fiind ostatici ai politicilor de susținere partizană a intereselor străine în Republica Moldova.

citește mai mult

27 Mai 2020

Platforma DA cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului: nu împiedicați crearea comisiei...

Platforma Demnitate și Adevăr cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului și anularea tuturor formelor de abuz atât împotriva deputaților, în particular, cât și a instituției legislative în general. Carantinarea deputaților și anularea ședințelor Parlamentului, urmare a unor situații și decizii dubioase, exploatate cinic de conducerea legislativului, le calificăm ca pe o încercare de a obstrucționa actul legislativ, dar, mai ales, de a împiedica crearea comisiei parlamentare de anchetă în cazul președintelui Igor Dodon, bănuit de acte grave de corupție și îmbogățire ilicită, precum și amânarea discreționară a votului pe marginea legii organizațiilor necomerciale, imperios necesară pentru deblocarea finanțării europene, în valoare de peste 600 de milioane de lei. Inițiativa Platformei DA privind crearea unei comisii parlamentare de anchetă pe marginea acțiunilor de corupție ale președintelui Igor Dodon, săvârșite cu sau fără participarea ex- președintelui PD, Vladimir Plahotniuc, cunoscute publicului prin intermediul presei, a unor dezvăluiri și investigații jurnalistice, trebuie de urgență implementată. Platforma DA își asumă președinția acestei comisii de anchetă, având ca experiență anterioară rapoartele credibile în dosarele fraudei bancare și privatizărilor ilicite, rezultate din activitatea comisiilor parlamentare de anchetă, conduse de vicepreședinții Platformei DA, Alexandru Slusari și Igor Munteanu. Totodată, cerem convocarea de urgență a Parlamentului pentru votul în lectura finală a legii organizațiilor necomerciale, ca ultimă condiție pentru accesarea tranșei a doua, în valoare de 30 de mln de euro, din asistența macrofinanciară, prevăzută în memorandumul semnat în 2017 cu  Uniunea Europeană. Ne adresăm deputaților din Parlamentul Republicii Moldova, care au trecut testul COVID -19, să se alăture demersului Platformei DA și să ceară reluarea ședințelor plenare. Orice tergiversare a activității legislativului o calificăm ca pe o  conjurație a lui Igor Dodon și PSRM cu  clanurile oligarhice, care sugrumă Republica Moldova și o tentativă clară de protecție a actualului președinte. Constatăm cu îngrijorare că așa cum în perioada martie - iunie 2019 lucrările Parlamentului au fost blocate intenționat pentru a permite finalizarea unor negocieri oculte între Plahotniuc și Dodon (eșuate într-un final), în aceste zile, invocând o pretinsă criză sanitară la nivelul forului legislativ al Republicii Moldova, s-a creat din nou, în mod artificial, o criză susținută cu evidență de PSRM și aliații săi. Parlamentul este blocat prin terptipuri birocratice care îngrădesc dreptul poporului Republicii Moldova de a-și exercita puterea prin intermediul reprezentanților legal aleși.  

citește mai mult

01 Mai 2020

Declarația Platformei DA privind imixtiunea în actul de justiție și hărțuirea judecătorilor...

Platforma DA a luptat întotdeauna pentru edificarea statului de drept în Republica Moldova și consideră inadmisibile actele de imixtiune în justiție. Orice ingerință în actul de justiție și, cu atât mai mult, orice intimidare a judecătorilor este anticonstituțională, abuzivă, total inacceptabilă într-un stat democratic și trebuie pedepsită conform legii. Platforma DA declară cu toată vehemența că hărțuirea judecătorilor Curții Constituționale care au manifestat intoleranță față de încălcarea grosolană a principiului independenței Înaltei Curți este categoric condamnabilă și nu poate fi îngăduită sub niciun pretext și în nicio formă. Atât timp cât acest subiect a parvenit în spațiul public din surse speculative am manifestat reticență. Dar din moment ce însuși judecătorii de la CC afirmă că au probe prin care intimidarea lor poate fi susținută, situația devine extrem de gravă. Deja patru judecători ai CC au anunțat că intenționează să depună un demers la Procuratura Generală, deoarece ar deține probe că sunt filați și intimidați și își rezervă dreptul să sesizeze și instituțiile internaționale pe acest fapt. Atenționăm că gravitatea ilegalităților este aprofundată în special de faptul că acest lucru se întâmplă în ajunul examinării sesizărilor privind constituționalitatea acordului de creditare a Republicii Moldova de către Federația Rusă, încheiat fără a se ține cont de protejarea intereselor naționale economice ale Republicii Moldova. În acest context Platforma DA se adresează partenerilor externi, în special Uniunii Europene, Consiliul Europei și Comisiei de la Veneția să monitorizeze îndeaproape acest caz fără precedent, când majoritatea judecătorilor Curții Constituționale sunt șantajați, filați și intimidați de puterea actuală din Republica Moldova prin implicarea structurilor menirea cărora este să asigure respectarea legii și nicidecum transformarea țării noastre într-un stat polițienesc în avantajul factorului politic. Stimați cetățeni, consecințele unor asemenea acțiuni de intimidare fățișă a judecătorilor în cel mai înalt for al justiției din țară pot fi foarte grave. Ne putem aștepta inclusiv la stoparea oricărui sprijin financiar din partea UE, ceea ce ar avea un impact ireparabil asupra situației social-economice actuale când ne confruntăm cu trei crize majore — pandemia, depresiunea social-economică și seceta severă. Abuzurile incalificabile ale guvernării pun în pericol chiar și Acordul de Asociere cu UE și Acorul de Liber Schimb. De asemenea imixtiunea grosolană în justiție pune în real pericol libera circulație în țările UE și - putea să ne confruntăm la un moment dat cu reintroducerea vizelor. Platforma DA consideră total iresponsabil și abuziv comportamentul puterii privind inamovibilitatea actului justiției și constată că prin acesta președintele Dodon demonstrează interesul său exclusiv electoral, mergând va-banc și sfidând cu nerușinare aspirațiile cetățenilor și securitatea țării. Stimați cetățeni, vă îndemnăm să fiți vigilenți și ireconciliabili cu fărădelegea. Vă îndemnăm să fiți pregătiți să aparăm independența justiției care este o condiție indispensabilă a continuării parcursului european al Republicii Moldova. Independența Curții Constituționale nu poate fi suprimată prin șantajul unei guvernări care își construiește politicile administrative exclusiv în scopul promovării lui Igor Dodon pentru cel de-al doilea mandat de președinte.

citește mai mult