ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei Demnitate şi Adevăr privind criza aprovizionării cu gaze și energie electrică

09 Decembrie 2019

Republica Moldova traversează o perioadă dificilă, marcată și de recenta criză politică soldată cu demiterea guvernului reformator și pro-european al blocului ACUM.

Sistemul energetic al țării, șubrezit de-a lungul anilor din cauza gestionării sale defectuoase, e pe cale să se prăbușească inclusiv din lipsa unor alternative viabile de alimentare a acestuia cu resurse energetice variate și suficiente.

Punctul vulnerabil a atins apogeul acum când divergențele dintre Rusia și Ucraina privind condițiile semnării unui nou contract de tranzit al gazelor nu au fost depășite, iar documentul în vigoare expiră la 31 decembrie 2019.

În aceste circumstanțe, Republica Moldova este singura ţară din Europa care ar putea rămâne în plină iarnă fără gaze și energie electrică, lăsând sute de mii de oameni pradă gerului și întunericului.

În fapt, oamenii ar avea de suportat consecințele gestionării frauduloase, iresponsabile și criminale a sistemului energetic, a lipsei până în prezent a unei reţele de alternativă de aprovizionare cu gaze și energie electrică.

Este absolut clar că în lipsa unui contract dintre Rusia și Ucraina privind tranzitul de gaze, o primă soluție de alternativă pentru depășirea temporară a crizei era aprovizionarea cu gaze utilizând reversul conductei transbalcanice, care are capacități limitate și nu acoperă în totalitate consumul țării noastre, dacă excludem Transnistria, Cuciurganul asigurând în proporție de 70 la sută piața Republicii Moldova cu energie electrică obținută în urma valorificării gazelor rusești.

Conștientizând dimensiunea și consecințele unui asemenea scenariu, Platforma Demnitate și Adevăr, prin vocea vicepreședintelui Platformei DA şi al Parlamentului, Alexandru Slusari, a cerut în plen ministrului economiei și infrastructurii să se prezinte în Parlament cu informații exhaustive despre măsurile întreprinse în vederea depășirii unei eventuale crize. Spre marele nostru regret, majoritatea PD-PSRM a respins inițiativa Platformei DA, apropiind astfel țara de un dezastru social-economic fără precedent.

În aceste condiții incerte, preşedintele și guvernul său aservit dau asigurări contradictorii pe la televiziuni că nu ar exista motive de îngrijorare.

In timp ce Igor Dodon se dă cu părerea (fără a oferi mai multe detalii tehnice și garantii de realizare) că indiferent de relațiile dintre Rusia și Ucraina pe subiectul tranzitului, Moldova va primi gaze din Federația Rusă și după 1 ianuarie 2020 prin trei modalități de furnizare, guvernul Chicu a decis în regim de urgență inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru obținerea unui credit în vederea procurării unor cantități de gaze naturale din Ucraina sau Uniunea Europeană!

Urgența si obscuritatea acestor acțiuni, care denotă o panică vădită, ridică si mai multe semne de întrebare, inclusiv privind condițiile acestui credit de urgență, cuantumul prețului la gazele procurate în plină iarnă și alte aspecte ce țin de transparența actului decizional.

Art. 85 al Legii nr.108/27.05.2016 cu privire la gazele naturale stipulează: “(9) Furnizorii care furnizează gaze naturale în contextul obligaţiilor de serviciu public stabilite la art.89 şi 90 procură gaze naturale la cel mai mic preţ, asigurând totodată fiabilitatea furnizării gazelor naturale către consumatorii finali. Aceşti furnizori sunt obligaţi să încheie şi să prelungească contractele de procurare a gazelor naturale în termene rezonabile şi să le prezinte spre avizare ANRE cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea contractelor precedente”.

Deşi Moldovagaz SA a fost avertizată despre necesitatea urgentării negocierii și semnării contractelor de livrare și transport a gazelor naturale spre/prin Republica Moldova pentru a face realizabilă avizarea acestora, MoldovaGaz încă nu a prezentat contractele semnate, ceea ce face imposibilă aplicarea condițiilor legale și respectarea obligațiunilor față de consumatorii finali din țară.

Lipsa unei comunicări și informări adecvate și transparente despre rezultatele negocierilor cu Gazprom, cu operatorii de transport din Ucraina, România și Bulgaria, care ar fi trebuit să asigure realizarea reversului de gaze naturale din piața europeană spre Republica Moldova, creeaza mari ingrijorări și incertitudini în societate.

Mai mult decât atât, apropierea de termenul limită a valabilității contractelor existente între cele două țări și lipsa unor soluții reale de asigurare a pieței intene și a securității energetice, creează riscuri majore atât pentru populație, cât și pentru sectoarele economiei naționale care riscă să înregistreze pierderi financiare considerabile.

Ținem să anunțăm opinia publică și cetățenii că în cadrul guvernului Blocului ACUM am fost pe ultima sută de metri pentru a rezolva această problemă, definitivând mai multe soluții alternative.

Precizăm că Republica Moldova are nevoie de aproximativ 17-18 mln m3 de gaze pe zi pentru ambele maluri ale Nistrului pe perioada rece. În cazul tergiversării lansării gazoductului Turkstream care urma să alimenteze ruta Transbalcanică în regim revers, era planificată procurarea în totalitate a cantității necesare din surse alternative. Au fost identificate surse bugetare, care ar fi fost o soluție temporară pentru procurarea volumului de gaze suficient până la lansarea gazoductului Turkstream.

Considerăm imperios necesar ca la etapa actuală cel puțin MoldovaGaz să inițieze semnarea unui contract standard de tranzit cu Ucraina până la activarea acestei opțiunii în situația în care Moldova va fi nevoită să cumpere gaze naturale din alta țari decât Rusia. Asemenea oportunitate există și vecinii noștri au propus deja o astfel de soluție.

În acest sens, se impune crearea de urgență a unei celule de criză cu implicarea factorilor de decizie din partea guvernului, sectorului energetic, experți naționali și internaționali pentru elaborarea unui plan național anticriză cu soluții clare.

Cerem autorităților statului transparență maximă pe acest subiect sensibil pentru toți cetățenii noștri.

Dacă nu se va ține cont de sugestiile noastre politice, dacă guvernarea va ignora soluțiile propuse de Platforma Demnitate și Adevăr și nu va stinge criza energetică până la 1 ianuarie, lăsând țara în frig și întuneric, ne rezervăm dreptul să declanșăm acțiuni masive de protest pentru a determina demisia și tragerea la răspundere penală a tuturor decidenților vinovați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 Ianuarie 2020

Platforma DA susține adoptarea unei legi Magnitsky ca măsură de securitate națională...

Platforma DA consideră că adoptarea unei legi de tip Magnitsky este o prioritate de importanță strategică. Proiectul de lege poartă numele lui Serghei Magnitsky, un avocat rus care a deconspirat şi a raportat informații prețioase despre crimele săvârșite de birocrați corupți din Rusia, implicați în fraude fiscale, motiv pentru care a fost arestat în 2008, torturat și omorât în bătaie într-o închisoare din Rusia în 2009. În 2012, Congresul SUA, cu votul bipartizan al ambelor partide, adoptă legea ”Russia and Moldova JV Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of 2012”. Legea e promulgată de preşedintele SUA, iar în 2016 Congresul SUA prin ”Global Magnitsky Act” impune interdicții de viză și sancțiuni față de persoane responsabile de comiterea unor abuzuri grave: încălcarea drepturilor omului şi acte de corupție majore.   În 2020 Platforma DA consideră adoptarea acestei legi esențială și aceasta din urătoarele motive:   1.Este unicul vehicul legislativ care poate accelera anchetarea fraudei miliardului, aliniind RM la Global Accountability Act, o legislație internațională de integritate care devine populară în Europa. Mai multe state europene au adoptat deja legi după modelul ”legii Magnitsky”: UK, Estonia, Lituania, Letonia, urmează Germania etc. Au fost lansate discuții pe acest subiect în Parlamentul European, după ce au adoptat legi SUA, Canada și Republica Dominicană. Legea e un scut împotriva impunității și nicidecum nu vizează doar cetățenii ruși implicați în spălarea de bani, cunoscută sub numele de ”landromatul rusesc”. Orice alte persoane care comit abuzuri grave şi crime contra populației sau care săvârșesc infracțiuni contra ordinii constituționale din Republica Moldova pot fi incluse pe această listă, conform legii.   2. Prin această lege, Republica Moldova poate impune sancțiuni personale celor care comit încălcări grave ale drepturilor omului, securizându-și spațiul economic și politic de influența unor persoane cu cazier criminal. Societatea a obosit să aștepte rezolvarea fraudelor bancare, dar și tragerea la răspundere a unor oficiali implicați inclusiv în alte tipuri de infracțiuni grave, legate de corupție și încălcări ale drepturilor omului. Dacă acest parlament reprezintă cu adevărat interesele cetățenilor RM, nu ar trebui să existe niciun partid politic care să se opună acestei inițiative legislative de aliniere a RM la standarde de integritate Magnitsky și la sancționarea persoanelor responsabile, probând intenția și capacitatea de a crea condițiile necesare pentru a opri riscurile de securitate regională.   3. Impactul acestei legi poate fi uriaș. Legea va permite blocarea accesului la sistemul financiar-bancar pentru persoanele implicate în mari fraude bancare, grave încălcări ale drepturilor omului şi alte infracțiuni severe, conducând la interzicerea aflării lor pe teritoriul Republicii Moldova, confiscarea proprietăților și a bunurilor provenite din bani fraudați. Acest fapt va constitui un pas esențial în vederea introducerii instrumentelor adecvate de sancţionare și lichidării amenințărilor în adresa securității naționale.   4. Legea Magnitsky reprezintă în sine o schimbare de paradigmă în domeniul care conjugă convențiile cu privire la drepturile omului de transparență, prevenire a corupției și combatere a impunității, în vederea extinderii și întăririi dreptului internațional. Unde-i lege nu-i tocmeală, doar așa putem fi siguri că putem educa publicul că legile au consecințe, că normele trebuie respectate și că orice infractor mai degrabă sau mai târziu va fi prins și deferit justiției.   Platforma DA consideră că, urmând exemplul altor țări în care s-au adoptat deja modificări de lege privind sancțiuni pentru activități de spălare a banilor, Republica Moldova trebuie să adopte legislația Magnitsky, pentru a oferi o dovadă în plus că are un parlament legitim, că are deputați care servesc legii și nu infractorilor. Suntem convinşi că sunt de aceiași părere multe personalități ale vieții academice, din societatea civilă, partidele politice și toți cei care-și doresc să apropie ziua în care Republica Moldova va fi tratată cu respect pentru reușitele de reformare a justiției. 21 ianuarie 2020

citește mai mult

20 Ianuarie 2020

Declaraţia Platformei DA privind circulaţia autoturismelor în regiunea transnistreană...

Platforma DA condamnă categoric oportunismul lui Igor Dodon, care aflându-se la Moscova, a tratat telefonic cu liderul regiunii separatiste din Transnistria, renunțând de facto la respectarea normelor legale privind circulația autoturismelor din regiunea transnistreană. Din informația, făcută public de așa zisul președinte al așa zisei republicii transnistrene, precum și de vice-prim-ministrul pe reintegrare Flencea, reiese că Igor Dodon, depășindu-și nepermis atribuțiile, a promis Tiraspolului și Moscovei anularea normei legale, care prevede că din 10 ianuarie 2019 toate autovehiculele din stânga Nistrului pot intra în alte țări doar cu plăcuțe neutre de înmatriculare, însoțite de abțibildul MD lipit pe parbriz. Platforma DA califică acest gest drept un alt act de înaltă trădare a intereselor statului Republica Moldova săvârșit de «statalistul» Dodon. Observăm cu enormă îngrijorare cum politica ”pașilor mici” de cedări unilaterale în raport cu regiunea secesionistă, proliferată de regimurile Plahotniuc-Dodon, se transformă într-un vicleșug mai mult decât evident și, în consecință, într-o mare rușine națională, când garantul constituțional al suveranității, integrității și unității Republicii Moldova nu mai respectă acest stat și acționează vădit în interesele separatiștilor. Platforma DA reiterează poziția sa pe subiectul transnistrean și subliniază pericolul iminent generat de lipsa de-a lungul anilor a unei politici consecvente în problema Transnistriei, raportul cu aceasta fiind condiționat exclusiv de interese meschine ale cercurilor obscure de pe ambele maluri ale Nistrului. Această situație a condus la crearea unei realități absurde când Republica Moldova întreține economic regiunea separatistă, care se autoproclamă stat independent, ne sfidează în cel mai tupeist mod și nu ne oferă nimic în schimb. În acest context, Platforma DA solicită convocarea de urgență a Comisiei parlamentare de securitate națională, apărare și ordine publică cu invitarea demnitarilor responsabililor pentru reglementarea conflictului transnistrean.

citește mai mult

15 Ianuarie 2020

Declarația Platformei Demnitate şi Adevăr privind persecuțiile politice din Republica Moldova...

În vederea respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, Platforma DA monitorizează toate cazurile judiciare ce au fost pornite având un puternic substrat politic. Constatăm cu regret că victime ale represiunilor politice în Republica Moldova au fost nu doar politicieni sau activiști politici, ci și jurnaliști, activiști civici, oameni de afacere, funcționari și demnitari publici. Menționăm că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat o declarație privind restabilirea drepturilor victimelor presiunilor politice, iar la 3 octombrie, 2019, deputata Platformei DA Inga Grigoriu a votat în favoarea amendamentelor la rezoluția APCE privind încetarea dosarelor penale împotriva activiștilor politici. La 8 iunie, 2019, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Declarația privind recunoașterea caracterului captiv al statului. Prin această declarație, Parlamentul a recunoscut că puterea judiciară a statului a fost supusă unui control anticonstituțional din partea unui partid politic și în special, din partea liderului acestui partid, Vladimir Plahotniuc. Din acel moment, s-au proliferat temeiul juridic și obligația procesuală a noii conduceri a Procuraturii Generale să facă o evaluare a tuturor cazurilor apărute în spațiul public drept cazuri judiciare politice și să înceteze imediat aceste cazuri. În acest sens, Biroul Politic Permanent al Platformei DA deleagă Fracțiunii Parlamentare a Platformei DA următoarele responsabilități: 1. De a solicita Procuraturii Generale explicaţii publice pe marginea dosarelor politice existente. 2. De a organiza audieri publice cu participarea victimelor represiunilor politice și a reprezentanților Ministerului Justiției și ai Procuraturii Generale. 3. De a pregăti un raport în baza materialelor acumulate în cadrul monitorizărilor și audierilor pe marginea cazurilor justificate politic, care au încălcat drepturile omului în rezultatul comiterii abuzurilor judiciare. 4. De a pregăti demersurile necesare, elaborate în baza materialelor acumulate și a le expedia Procuraturii Generale în vederea încetării și reabilitării victimelor represiunilor politice. Platforma DA este alături de oamenii care au luptat pentru eliberarea din captivitatea politică a Republicii Moldova, pentru edificarea unui stat de drept și în privința cărora au fost pornite dosare penale pentru a-i reduce la tăcere. Venim cu un apel către întreaga societate să se solidarizeze pentru încetarea imediată a persecuţiilor politice și să pună umărul la restabilirea dreptății pentru oamenii care au avut de suferit în urma abuzurilor judiciare comandate de factorii politici și de decizie din Republica Moldova. 14 ianuarie 2019

citește mai mult