ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei DA cu privire la lipsa de siguranță a cetățenilor Republicii Moldova

06 Noiembrie 2017

Platforma Demnitate și Adevăr constată cu o deosebită îngrijorare că ultimele dezvăluiri publice despre implicarea oligarhului coordonator al guvernării, Plahotniuc, în organizarea unor asasinate, denotă faptul că actuala clasă politică este una de sorginte criminală,  cancerigenă și expirată.

Justiția din Republica Moldova, în special Procuratura Generală, a ajuns a fi percepută de oameni ca o anexă a suprastructurii de putere, instaurată în mod ilegal de o grupare politico-mafiotă.

Platforma Demnitate și Adevăr consideră că violarea gravă a legii, implicarea misiunilor diplomatice ale statului nostru și a structurilor de forță în dobândirea unor mărturii false, contra cost, prejudiciază în mod ireversibil idea de stat de drept, compromite iremediabil instituțiile, care ar trebui să se afle eminamente în serviciul oamenilor și al legii.

Aceste tentative ale instituțiilor statului de a-l proteja și a-l exonera în mod ilegal pe Plahotniuc de răspundere penală, discreditează pe termen lung țara noastră, aducând grave prejudicii de imagine Republicii Moldova, cu consecințe negative asupra fiecărui cetățean luat în parte, fie că este Acasă sau în Diasporă.

Asemenea activități sunt extrem de grave și comportă un pericol real de destabilizare a întregii scene politice din Moldova și de subminare a ultimelor fărâme de încredere în instituțiile statului.

Ele dovedesc o dată în plus, că siguranța cetățenilor noștri este serios pereclitată. Astfel, oameni nevinovați ajung în mod arbitrar în colimatorul torționarilor și cad jertfe ale măcelului oligarhic.

Cazul de rezonanță al lui Andrei Braguța, omorât cu bestialitate de către regim, cel al Niculinei Bulat, tânăra lăsată în stradă, cu burta plesnită din cauza ascitei, și care a decedat la Spitalul de Urgență din Chișinău,  multiplele cazuri de persecuție a oamenilor activi civic etc., dovedesc o dată în plus putreziciunea unui regim feroce, preocupat de jefuirea, sărăcirea și maltratarea propriilor cetățeni.

Astfel, Republica Moldova, condusă de această guvernare coordonată mafiotic, a devenit o țară fără reguli, în care  drepturile și libertățile fundamantale ale omului sunt încălcate fără menajamente.

Lipsa unei reacții a oligarhului  Plahotniuc, acuzat personal de comandare de asasinate chiar de către killerul condamnat și deținut în România, precum și  reacția Partidului Democrat,  care a invocat inconsistența învinuirilor pe motiv că acestea ar veni de la o persoană condamnată, sunt de-a dreptul ridicole, dar și sfidătoare la adresa cetățenilor și a legii.

Cu toate acestea, partidul de guvernare acceptă și exploatează mărturiile unui alt killer, Druță, alias Pisateli, condamnat și aflat în detenția organelor captive din Republica Moldova. Aceste declarații, care convin coordonatorului guvernării, au acaparat întregul spațiu mediatic monopolizat de Plahotniuc și Dodon, iar contra cost, și o bună parte a celui declarat independent.

De asemenea, Plahotniuc și PD au beneficiat de denunțul complicelui lor la furtul de miliarde, doar pentru a se răfui cu un oponent  politic, condamnat de justiția capturată și demonizat apoi de media monopolizată.

Dublele standarde, justiția selectivă nu pot preface în obiect de troc o cauză de rezonanță, care trebuie elucidată în strictă conformitate cu legea, în beneficiul justiției și al oamenilor.

Întreaga societate a așteptat reacții prompte și determinate din partea instituțiilor de drept, a președintelui Dodon, a premierului Filip.

Din păcate, toate aceste entități sunt captive și obediente celui învinuit de săvârșirea unei crime deosebit de grave și nu au întreprins nimic pentru a demara o investigație complexă și imparțială.

În aceste condiții, Platforma Demnitate și Adevăr refuză să se lanseze în competiția speculațiilor și diverselor scenarii, care au inundat scena publică de la Chișinău și face apel către instituțiile de drept de la București și Londra cu solicitarea de a investiga minuțios declarațiile denunțătorului Proca, ale altor figuranți în acest dosar. Și asta pentru că procuratura de la Chișinău face totul pentru a șterge urmele crimei și a deturna investigațiile pe un făgaș greșit.

De asemenea, coordonatorul Vladimir Plahotniuc trebuie pus la dispoziția organelor de anchetă internaționale, neafiliate politic, confruntat cu denunțătorul său, inclusiv cu aplicarea detectorului de minciuni, oferindu-i-se posibilitatea să-și exercite dreptul la apărare și să-și demonstreze nevinovăția.

Insistăm în continuare ca și instituțiile din Moldova să funcționeze legal în acest caz de o gravitate fără precedent, și îi încurajăm pe procurori să nu se lase manipulați și șantajați de factori din afara sistemului juridic, ci să-și facă onest datoria.

 

Chișinău, 6 noiembrie 2017

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

27 Octombrie 2017

Declarația Platformei Demnitate și Adevăr privind așa zisa reformă a administrației publice ce...

Platforma DA constată cu mare regret că în cadrul așa-zisei reforme a administrației publice centrale se produce de fapt distrugerea funcționalității statului. Tot mai mulți angajați ai administrației publice centrale (indiferent de segmentul pe care-l reprezintă: educație, medicină, agricultură, infrastructură, transporturi etc) semnalează abuzurile, haosul și arbitrariul, care domnesc în Guvern. În cadrul așa - zisei reorganizări a administrației publice centrale, toți funcționarii au fost disponibilizați în mod arbitrar, iar în procesul de reangajare selectivă, aceștia sunt inferiorizați și umiliți fără barem un minim de transparență și criterii clare de eligibilitate. Sunt expulzați din sistem funcționari onești, cu vastă experiență și cariere administrative remarcabile, iar în locul lor sunt numite în funcții persoane loiale Partidului Democrat, membri ai acestuia sau indivizi din clientela oligarhului, care, pe bani publici, vor face activitate de partid și campanie electorală, în loc de reforme, politici și inițiative benefice cetățeanului. Niciodată în istoria Republicii Moldova, nicio guvernare nu și-a bătut joc în asemenea hal de corpul de funcționari și familiile lor. Din surse demne de încredere Platforma DA a aflat că multe decizii cu referire la cadre nu sunt luate de către Guvern, Primul Ministru sau miniștri, ci personal de către pretinsul coordonator, Plahotniuc. Managementul în cadrul ministerelor se realizează de la distanță, dintr-un centru unic de comandă. Miniștrii au devenit niste marionete de fațadă și, în comunicarea cu subalternii, recunosc că mafia a pătruns adânc în „nucleul” sistemului administrativ și ruinează metodic administrația publică centrală. Formațiunea noastră a subliniat în repetate rânduri necesitatea unei reforme reale a administrației publice. Acest lucru trebuie realizat, însă, cu maximă responsabilitate, grijă și respect pentru cei care reprezintă în mod onest temelia administrativă a statului. Orice reformă trebuie să se bazeze pe o analiză funcţională solidă a interconexiunii instituţie - sector. În ultimii ani statutul administraţiei publice de orice nivel a fost profund devalorizat, iar acum este chiar desconsiderat.  Politizarea excesivă, favoritismul, criteriile dubioase de promovare în carieră, salariile mici, fluctuaţia cadrelor din cauza lipsei stimulării funcţionarilor, corupţia endemică, i-a demotivat profund pe oamenii de stat cu adevărat responsabili. Aceste fenomene au descalificat simţitor prestația instituţiilor noastre publice. În acest sens, una din priorităţile Platformei DA este modernizarea profundă a instituţiilor statului, în special a administraţiei publice centrale. Avem nevoie de un management statal eficient şi responsabil. În strategia noastră de edificare și reformare a administrației publice centrale se înscrie, în primul rând, creșterea calificării profesionale a corpului de funcţionari publici. Acest lucru se va realiza prin stimularea celor mai buni funcţionari, eliminarea din sistem a funcţionarilor corupţi şi incompetenţi, prin desfăşurarea unui proces riguros de recrutare. Este imperios necesar ca, în foarte scurt timp, să fie creat un sistem robust de motivare în bază de meritocraţie și performanțe a funcţionarilor publici. O prioritate a noastră o constituie îmbunătățirea conditiilor de muncă, creşterea semnificativă a salariilor ca urmare a implementării reformelor economice veritabile,  a detenebrizării, debirocratizării și deofshorizării țării, precum și prin eliminarea multiplelor scheme de însușire a banilor publici. Exprimându-și profundul respect față de marea majoritate a funcționarilor onești, Platforma DA optează pentru depolitizarea de-jure și de-facto a sistemului de administrare publică, pentru stabilitate, remunerare demnă a corpului managementului de stat. Totodată, vom asigura inițierea unui proces de lustrație a administrației publice centrale și responsabilizarea penală de către o justiție independentă a acelui numar restrâns de funcționari de rang înalt corupți, care prin acțiunile sau inacțiunile lor au contribuit la capturarea statului, uzurparea puterii și distrugerea economiei țării printr-un jaf de proporții fără precedent. 27 octombrie 2017

citește mai mult

23 Octombrie 2017

Declarația Platformei Demnitate și Adevăr privind descentralizarea...

Centralizarea excesivă a tuturor domeniilor vieții politice, economice și sociale, care a avut loc pe parcursul ultimilor decenii a îndepărtat considerabil guvernarea de cetățeni și constituie una din cauzele principale ale majorității problemelor grave și de sistem, cu care se confruntă în prezent Republica Moldova.

Politizarea profundă a societății, ineficiența administrației publice, lipsa încrederii în justiție și alte instituții ale statului, corupția atotcuprinzătoare, monopolul economic, influența și controlul din partea diverselor grupuri oligarhice asupra instituțiilor statului și majorității domeniilor vieții sociale din Republica Moldova, sunt inclusiv consecințele directe ale unui sistem  politic și administrativ extrem de centralizat și bazat în exclusivitate pe verticala puterii. Concentrarea masivă a puterii (politice, administrative, economice) și a tuturor resurselor statului în mâinile unor grupuri înguste de interese/persoane, precum și lipsa unor mecanisme de contrabalansare și distribuire a puterii între diferite niveluri de administrație publică, afectează grav funcționalitatea tuturor instituțiilor statului și constituie unul din principalele impedimente în calea reformelor, dezvoltării și europenizării Republicii Moldova.

De aceea, fără demolarea verticalei puterii, fără o administrație locală depolitizată, puternică, descătușată și înzestrată cu instrumente și resurse corespunzătoare - fără o descentralizare reală politică, economică și administrativă, Republica Moldova NU are nicio șansă de a implementa efectiv reforme, de a se moderniza și dezvolta în conformitate cu standardele țărilor civilizate și dezvoltate.

Platforma DA consideră că descentralizarea reală a țării, în conformitate cu Carta europeană a autonomiei locale, este unul din pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova. Întru realizarea acestui deziderat important propunem următoarele, cele mai importante, direcții și acțiuni strategice:

1. Descentralizarea, consolidarea autonomiei locale şi dezvoltarea regională vor fi incluse in prioritățile Programului de Guvernare. Vom institui Ministerul administrației publice locale şi dezvoltării regionale, cu acordarea conducătorului instituției respective a funcției de viceprim-ministru. 2. Edificarea unui dialog direct, sistematic, instituționalizat, efectiv şi real, între Guvern şi administrațiile publice locale (APL) prin intermediul structurilor sale asociative, în urma căruia nici un act care vizează APL să nu poată fi adoptat fără consultarea sau avizul prealabil al structurilor reprezentative ale acestora. 3. Acordarea APL și asociațiilor sale reprezentative a dreptului la inițiativă legislativă. 4. Revizuirea sistemului actual de repartizare a fondurilor publice, destinate pentru finanțarea proiectelor investiționale, prin stabilirea unor reguli clare, creșterea transparenței și implicarea în organele de supraveghere a tuturor fondurilor respective a reprezentanților APL și a societății civile, pe criterii de paritate. 5. Prelungirea acțiunii Fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale. 6. Consolidarea veniturilor bugetelor locale prin asigurarea înregistrării și evaluării masive a bunurilor imobile din toate comunitățile locale din Republica Moldova. 7. Revizuirea statutului impozitului pe venit al întreprinderilor, astfel ca el să rămână total la APL de nivelul I, precum și introducerea mecanismului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință). 8. Examinarea și soluționarea problemei impozitării filialelor/reprezentanțelor, care activează în localitățile urbane și rurale, altele decât la locul aflării sediilor centrale, astfel încât impozitele și taxele achitate de acestea să rămână total sau parțial la APL de nivelul I. 9. Punerea în aplicare a unor surse permanente de venituri proprii, pentru acoperirea cheltuielilor legate de reparația și întreținerea drumurilor urbane și rurale, precum și delegarea APL a atribuțiilor decizionale în acest domeniu. 10. Delimitarea clară a proprietății statului de proprietatea unităților administrativ-teritoriale și asigurarea prin lege a competenței integrale, depline și exclusive a autorităților locale în gestionarea bunurilor, proprietate a unităților administrativ-teritoriale. 11. Transferarea în proprietatea unităților administrativ-teritoriale din proprietatea statului a tuturor bunurilor de interes local de pe teritoriul respectiv, inclusiv a obiectivelor acvatice şi resurselor naturale. 12. Asigurarea accesului liber și gratuit al APL la toate bazele de date, sisteme informaționale, registre etc. din domeniul înregistrării bunurilor imobile, infrastructurii tehnico-edilitare, evidenței persoanelor  , în scopul asigurării unei planificări locale eficiente; 13. Creșterea accesului, calității și numărului serviciilor prestate cetățenilor prin descentralizarea majorității serviciilor și implementarea efectivă a conceptului guvernării electronice  la nivel local. Documentarea și evidența populației, înregistrarea și evidența bunurilor imobile, autentificarea notarială a tranzacțiilor imobiliare, asistența socială, planificarea teritorială și alte servicii vitale sunt domeniile gestionarea cărora urmează a fi acordată comunităților locale. 14. Stimularea cooperării comunităților locale în vederea optimizării cheltuielilor și îmbunătățirii calității serviciilor prestate cetățenilor.

23 octombrie 2017

citește mai mult

12 Octombrie 2017

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr cu privire la lustrație, curățarea clasei politice ...

Unul din principalele obiective pe care și le-a asumat Platforma Demnitate și Adevăr este curățarea din temelii a clasei politice. Doar o clasă politică nouă, care reprezintă emanaţia voinţei populare, exprimată în urma unor alegeri parlamentare libere și corecte, are dreptul legitim și moral să guverneze ţara noastră şi nu o majoritate oligarhică, creată prin fraudarea voinţei populare. Procesul de curățare a clasei politice și a întregului sistem administrativ al Republicii Moldova, va fi realizat concomitent pe două căi, în baza legislației naționale, ajustate la directivele adoptate de Parlamentul European în acest sens. Prima cale constă în asigurarea condițiilor pentru organizarea unui amplu proces de înfăptuire a justiţiei asupra tuturor celor care au uzurpat instituţiile statului şi care au comis crime ce au dus la sărăcirea populaţiei. După reformarea sistemică și curajoasă a justiţiei, care va fi realizată imediat după venirea Platformei Demnitate și Adevăr la guvernare, vor începe marile procese de judecată a persoanelor care au comis crime împotriva economiei naționale și a instituțiilor statului, inclusiv prin utilizarea mecanismului de confiscare extinsă a averilor, dobândite ilegal. Printre cele mai importante dosare, în care instituţiile anticorupție vor face lumină, iar o justiție independentă va face dreptate, se numără: furtul miliardului, concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, spălarea miliardelor rusești prin sistemul bancar al Republicii Moldova, distrugerea Băncii de Economii (oferirea creditelor neperformante, pierderea controlului statului asupra BEM, etc);  devalizarea sistemului bancar, atacurile raider, preluarea afacerilor prin acte grave de corupţie, săvârşite de elita politică a ţării, licitaţii frauduloase organizate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale; organizarea schemelor criminale care au dus la devalizarea întreprinderilor de stat;  prejudicierea bugetului statului prin organizarea unor scheme criminale, etc. Cea de-a doua cale are drept scop asanarea clasei politice și a sistemului administrativ și se referă la lustrația clasei politice. Lustrația clasei politice reprezintă o modalitate complementară de eliminare din viața politică și din organele de conducere ale statului a persoanelor care, în virtutea funcțiilor de rang înalt, au contribuit direct la uzurparea puterii și menținerea regimului antipopular, au participat la distrugerea mecanismelor statale legale, democratice, fapte care, deși nu toate pot fi încadrate penal, au facilitat capturarea instituțiilor statului și încălcarea masivă a drepturilor omului, subminarea securității economice a statului și a stabilității macro-financiare. Lustrația va fi realizată prin intermediul aprobării și implementării stricte a legii, care va interzice pe viață ocuparea unor funcţii publice, de demnitate publică și elective de către aceste categorii de persoane, precum și a persoanelor din domeniul politic și administrativ, care au fost complicii poliției politice în perioada sovietică. În acest context, vom cere desecretizarea arhivelor Securității și asigurarea unui acces neîngrădit al cetățenilor la documentele respective. În vederea implementării acestor propuneri, va fi creată Comisia Națională pentru Lustrație, care va reprezenta autoritatea responsabilă de implementare a Legii Lustrației. Comisia va evalua conformitatea cu realitatea a declarațiilor de lustrație ale persoanelor, care urmează să ocupe un grup de  funcții publice și demnități publice în baza noii Legi. Membrii acestei Comisii vor fi persoane cu o înaltă autoritate morală, fiind din afara sferei politice și având o reputație ireproșabilă. O activitate de importanță aparte va fi crearea unei Comisii naționale pentru investigarea crimelor  regimului oligarhic în cele două faze ale sale: comunistă și pretins pro-europeană. În urma prezentării publice a raportului acestei Comisii, vom insista asupra condamnării oficiale a regimului oligrahic. O componentă importantă a procesului de lustrare, în care un rol aparte îl va juca cetățeanul-alegător, va fi adoptarea și implementarea sistemului de vot proporțional, preferențial cu liste deschise, inițiativă lansată de Platforma Demnitate și Adevăr la data de 26 iunie 2017.

citește mai mult