ACASĂ/ Declarații

Declarație cu privire la măsurile de neadmitere a izolării țării de comunitatea internațională

28 Iulie 2017

În scurt timp, Republica Moldova va marca 26 de ani de la proclamarea Independenței. Cu regret, nici astăzi, după mai mult de un sfert de secol de independență oficială, nu putem vorbi despre succese majore în domeniile socio-politic, economic și cel al integrării europene. În ultimii 8 ani situația a degenerat cu repeziciune, schemele criminale economice fiind optimizate într-atât, încât statul nostru s-a pomenit capturat definitiv de către o grupare criminală oligarhică, iar toate instituțiile publice activează, în primul rând, în interesul unui grup restrâns de indivizi. Situația socio-economică din Republica Moldova a degradat vertiginos în ultimii ani, fiind caracterizată prin:

a) devalizarea băncilor (din sistemul bancar și rezervele Băncii Naționale au fost furate mijloace financiare în suma egală cu 15 % din PIB);

b) jefuirea continuă a populației (”miliardul” furat, adică circa 25 mlrd lei, vor fi recuperați de cetățenii acestei țări, precum și de copiii și nepoții lor);

c) umilința bătrânilor (peste jumătate de milion de pensionari primesc pensii cu mult mai mici decât coșul minim de consum);

d) exodul masiv al populației (peste un milion de oameni, alungați de guvernare, au plecat peste hotare în căutarea unui trai decent);

e) degradarea instituției familiale (sute de mii de famiilii sunt nevoite să trăiască separat, soțiile sau soții fiind plecați la muncă peste hotare, Republica Moldova devenind lider în Europa la rata divorțurilor);

f)  creșterea cotei de cazuri suicidale infantile (zecii de mii de copii cresc fără părinți).

Acestea sunt doar câteva aspecte mai importante ale situației la zi, cifrele reflectând impactul razboiului regimului mafiot împotriva propriului popor. Din teama de a răspunde în fața legii pentru genocidul social și jefuirea fără menajamente a țării, oligarhul Plahotniuc-Ulinici (cetățean al trei țări, cel puțin) a folosit justiția capturată de el, coruperea, șantajul și intimidările pentru a elimina foștii parteneri politic și a instaura dictatura unipersonală. Aceleași metode au fost utilizate și în cazul obținerii unei majorități parlamentare, formate din o parte mare de transfugi (acum membri PD), PSRM și deputați din grupul condus de Iurie Leancă. Vlad Plahotniuc, care pe parcursul ultimilor 10 ani nu a lipsit de la guvernare (oficial sau neoficial) nici măcar pentru o zi, a concentrat, din ianuarie 2016, aproape toate resursele financiare, administrative și mediatice în mâinile sale. Oamenii furați de el au fost impuși să tacă (libertatea presei are indici extrem de scăzuți, societatea civilă e pe cale de a fi strangulată printr-o lege antidemocratică, opoziția este intimidată și persecutată).

În aceste condiții, mafiotul principal al Moldovei, probabil, ar fi eliminat exercițiul democratic de vot în general, dar, pentru că nu poate, a decis schimbarea regulilor electorale. Îngrozit în fața posibilității de a pierde puterea, averea și, respectiv, libertatea, Plahotniuc bate palma cu președintele Igor Dodon (desemnat și adus în funcție tot de dânsul), privind adoptarea sistemului mixt.  „Pro-europeanul” Plahotniuc  face corp comun cu un lider radical al partidei pro-estice, cu care realizează o combinație murdară și ipocrită. Astfel, în pofida lipsei unui consens larg în societate, contrar recomandărilor clare ale Comisiei de la Veneția (un organ cu gir incontestabil în procedurile democratice), igrnorând cras și obraznic poziția Uniunii Europene și a Statelor Unite ale Americii (care au fost, ca niciodată, tranșante în condamnarea acestui derapaj antidemocratic), cu riscul evident a retrogradării Moldovei în toate aspectele dezvoltării sale, cu probabilitatea reală de a nu mai beneficia de finanțare din partea partenerilor externi (vital necesară pentru modernizarea țării și ajutorarea populației), în perspectiva sumbră a reintroducerii regimului de vize pentru cetățenii noștrii, Plahotniuc și Dodon (cu contribuția grupului Leancă) au votat pe 20 iulie, în lectura a doua, implementarea votului mixt. Dovada că nimic nu-l interesează pe acest mafiot, cu excepția propriului buzunar, este pe față. El șantajează  partenerii externi cu pericolul geopolitic, exemplificat prin Dodon, și ține ostatică întreaga țară.

Ținând cont de cele expuse,  conștientizând pericolul și riscurile cu care se confruntă actualmente Republica Moldova, SOLICITĂM instituțiilor internaționale de resort:

– să investigheze implicarea oligarhului cu multiple cetățenii și identități Vladimir Plahotniuc în următoarele:

  • furtul miliardelor din băncile din Republica Moldova;
  • spălărea a circa 30 mlrd de dolari de către mafia rusească prin intermediul sistemelor de justiție și financiar-bancar din Republica Moldova,controlate de Plahotniuc;
  • finanțarea terorismului;
  • traficul international cu anabolizante, prin care steroizii fabricați în Republica Moldova ajung în străinătate, fiind exediate prin ”Poșta Moldovei”, controlată de oligarh și Partidul Democrat.

De asemenea, având în vedere starea de captivitate a organelor coercitive din țara noastră, solicităm instituțiilor internaționale de investigație:

– să înceapă urmărirea penală a lui Vladimir Plahotniuc-Ulinici, având în vedere multiplele sale identități și cetățenii;

– să fie sechestrate bunurile din străinatate ale lui Vladimir Plahotniuc, indiferent dacă au fost declarate sau nedeclarate în Republica Moldova.

– aplicarea fată de Plahotniuc a un set de sancțiuni, similare cu cele dispuse în privința lui Victor Ianukovici.

Platforma Demnitate și Adevăr va continua să lupte cu sistemul criminal al lui Plahotniuc și în acest sens reiterează apelul către întreaga societate de a participa duminică, 30 iulie, la un masiv protest popular, în fața parlamentului.

Invităm simpatizanții mișcării protestatare să vină cu începere de la ora 11.30, la Monumentul lui Ștefan cel Mare și Sfânt.

Chișinău, 28 iulie 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Decembrie 2017

Platforma DA cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea UE, guvernarea să întreprin...

Este o premieră ca în relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană acordarea finanțării macrofinanciare să depindă de îndeplinirea unui număr extins de condiții de ordin politic, juridic, financiar-economic, anti-corupție și bună guvernare a sectorului public. Mai mult, dacă în anul 2014 ponderea granturilor a constituit 65 % din întregul volum al asistenței financiare din partea UE, atunci pachetul actual al sprijinului macrofinanciar prevede doar 27 % de finanțări nerambursabile. Restul sumei o constituie  credite, care urmează să fie rambursate de următoarele generații. Este evident că regimul Plahotniuc, profund antieuropean după metodele de guvernare, nu este credibil pentru partenerii noștrii europeni. Menționăm, în special, că o condiționare importantă, privind respectarea de către guvernare a mecanismelor democratice eficiente, inclusiv a edificării unui sistem parlamentar multipartit, a statului de drept și respectarea drepturilor omului, a apărut în contextul adoptării de către tandemul Plahotniuc - Dodon a modificării antidemocratice a sistemului electoral. Partidul Democrat, care în ultimii 8 ani nu a lipsit nici o zi de la guvernare și poartă toată responsabilitatea pentru degradarea țării, tergiversarea reformelor și profanarea valorilor europene, a preferat să vină cu un mesaj triumfalist, plasând responsabilitatea pentru eșecurile anterioare pe umerii foștilor colegi din coalițiile de guvernare. Guvernul Plahotniuc - Filip a avut la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a implementa la timp legi și reforme prevăzute în lista de condiționalități impuse acum de UE, precum recuperarea activelor fraudate din cele trei bănci, cu tragerea la răspundere a infractorilor reali, realizarea Strategiei Naționale de Integritate și Anticorupție, funcțioarea reală a  Autorității Naționale de Integritate, asigurarea independenței judecătorilor, fortificarea capacităților Curții de Conturi, perfecționarea sistemului achizițiilor publice, sporirea securității și eficienței energetice a țării, îmbunătățirea substanțială a climatului de afaceri, combaterea monopolului în mass media, etc. Cu toate acestea, autoritățile continuă tergiversarea vizibilă a reformelor și insistă asupra etapizării îndeplinirii celor 28 de condiționalități ale UE. Reieșind din cele expuse mai sus și ținând cont de interesele cetățenilor Republicii Moldova, Platforma Demnitate și Adevăr cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea Uniunii Europene, guvernarea să îndeplinească următoarele acțiuni:

  1. Publicarea raportului Kroll 2.
  2. Anularea votul mixt.
  3. Renunțarea la eliberarea de răspundere penală, sub paravanul decriminalizării activităților economice, a persoanelor culpabile din sectorul bancar.
  4. Îndeplinirea tuturor celor 28 de condiționalități, necesară pentru obținerea asistenței macrofinanciare din partea UE.
Totodată, Platforma DA reiterează  angajamentul său, în calitate de partid antioligarhic, democratic și proeuropean, să aplice toate metodele legale de presiune asupra regimului antipopular al guvernării, în vederea realizării acțiunilor de modernizare și democratizare a Republicii Moldova după modelul european. Chișinău, 11 decembrie 2017

citește mai mult

11 Decembrie 2017

Declarație cu privire la denumirea unei străzi din municipiul Chișinău în cinstea primului pre...

Alexandru Moșanu a fost condus pe ultimul drum. A plecat dintre noi un veritabil bărbat al neamului, un Om al cetății, o conștiință pură, dedicată valorilor naționale perene, fără de care viitorul Republicii Moldova ar fi compromis. Declarația de independență este actul istoric legat pentru vecie de numele academicianului și omului politic, celui care a prezidat lucrările Marii Adunări Naționale din  ziua proclamării Independenței țării. Incoruptibil și vertical, va rămâne în memoria noastră drept un străjer al identității naționale și luptător pentru dăinuirea și prosperarea neamului Alexandru Moșanu a rămas pe baricadele adevărului până în ultima clipă a vieții sale. Cu adâncă părere de rău urmărea derapajele antidemocratice ale guvernării, eșuarea statului de drept și sărăcirea continuă a cetățenilor. „Lumea a fost adusă la sapă de lemn, oamenii sunt săraci, ei pleacă din ţara lor şi rămân oamenii bătrâni, oamenii bolnavi, copiii. Este o situaţie foarte tristă. Doar dacă ne vom orienta spre valorile democratice europene vom putea schimba ceva. Dacă se fură miliarde, ce să mai vorbim? L-au băgat la puşcărie pe unul, dar restul? De ce stau la libertate? Oamenii săraci nu au posibilitate să gândească la politici înalte, ei o să vină la urnele de vot şi o să-i voteze pe cei care le vor arunca un covrig. Omul flămând este uşor de cumpărat, iar vinovaţi sunt cei care l-au adus la sapă de lemn”, declara pentru presă regretatul academician. Plecarea Domniei Sale la cele eterne este un motiv de tristețe, dar și o reamintire a misiunii pe care trebuie s-o îndeplinim. Nu avem dreptul moral să abandonăm stindardul dus cu atâta demnitate de Alexandru Moșanu pe parcursul întregii sale vieți. Nu avem dreptul moral să lăsăm în umbra timpului unul dintre cele mai reprezentative nume din istoria contemporană a Republicii Moldova, unul dintre părinții fondatori ai acestui stat. În această ordine de idei, solicităm autorităților centrale să înveșnicească numele lui Alexandru Moșanu, inclusiv prin conferirea numelui Domniei Sale unei instituții de învățământ. De asemenea, facem apel către  autoritățile municipale să denumească o stradă centrală din Chișinău în numele lui Alexandru Moșanu, eventual actuala Strada Academiei, pe care zeci de ani și-a avut domiciliul regretatul savant și Om politic. 11 decembrie 2017

citește mai mult

05 Decembrie 2017

Declarație cu privire la descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitat...

Proiectul legii bugetului de stat pentru următorul an poartă un caracter electoral-populist și include un deficit bugetar ce depășește de aproape două ori limita admisibilă de legislație. Acest buget va fi unul de concentrare excesivă a resurselor financiare la centrul puterii oligarhice. Este evident că actualul regim autoritar nu are nevoie de administrații locale consolidate cu atribuții extinse, autosuficiente, autonome, independente. Proiectele politicii bugetar-fiscale și legii bugetului de stat pentru anul 2018 denotă repetat că descentralizarea în Republica Moldova există doar pe hârtie. Nimic nu justifică respingerea de către guvernarea antipopulară a propunerilor argumentate ale Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), o organizație independentă, reprezentativă și profesionistă, cu reputație ireproșabilă în domeniul autonomiei locale și descentralizării. Platforma Demnitate și Adevăr susține recomandările formulate de CALM, fundamentate pe Recomandarea 322 din 2012 a Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de parcurs privind implementarea acestei Recomandări, precum și pe alte angajamente și legi ale Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării:
  1. depolitizarea sistemului de repartizare a fondurilor publice destinate finanțării proiectelor investiționale;
  2. prelungirea acțiunii fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale, prevăzute de cadrul legal în vigoare.
  3. soluționarea problemei veniturilor ratate ale administrațiilor publice locale (APL) din cauza introducerii de către autoritățile centrale a unor scutiri fiscale.
  4. creșterea veniturilor APL de la impozitul pe imobil și soluționarea problemei privind evaluarea obiectelor imobiliare amplasate pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale de nivelul I;
  5. redistribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice și persoanelor fizice de la filiale/reprezentanțe ale bugetului central la APL, pe teritoriul cărora acestea își desfășoară activitatea.
  6. introducerea sistemului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință);
  7. includerea taxei pe resursele naturale în categoria taxelor locale;
  8. revizuirea scutirii de la plata impozitelor, taxelor locale și a altor plăți (chirie) a unor astfel de agenți economici prosperi precum: Moldtelecom, Poșta Moldovei, MoldSilva și altor agenți economici de stat, precum și a întreprinderilor Union Fenosa, MoldovaGaz, etc.
  9. perfecționarea sistemului de transferuri generale și a celui cu destinație specială;
  10. consolidarea rolului serviciului de colectare a taxelor și impozitelor locale de pe lângă primării/municipii.
Platforma DA condamnă cu vehemență acțiunile regimului oligarchic privind centralizarea continuă a țării cu încalcarea crasă a angajamentelor asumate de Republica Moldova. Reiterăm că unul dintre pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova și soluționarea diferendului transnistrean îl reprezintă descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene. Imediat după preluarea puterii, inițiativele Platformei DA privind descentralizarea, publicate la 23 octombrie 2017, ca parte integrantă a Programului nostru, vor fi implementate prioritar în cumul cu toate reformele necesare pentru asigurarea cetățenilor din toate localitățile cu servicii publice extinse și calitative. 5 decembrie 2017

citește mai mult