ACASĂ/ Declarații

Declarație cu privire la măsurile de neadmitere a izolării țării de comunitatea internațională

28 Iulie 2017

În scurt timp, Republica Moldova va marca 26 de ani de la proclamarea Independenței. Cu regret, nici astăzi, după mai mult de un sfert de secol de independență oficială, nu putem vorbi despre succese majore în domeniile socio-politic, economic și cel al integrării europene. În ultimii 8 ani situația a degenerat cu repeziciune, schemele criminale economice fiind optimizate într-atât, încât statul nostru s-a pomenit capturat definitiv de către o grupare criminală oligarhică, iar toate instituțiile publice activează, în primul rând, în interesul unui grup restrâns de indivizi. Situația socio-economică din Republica Moldova a degradat vertiginos în ultimii ani, fiind caracterizată prin:

a) devalizarea băncilor (din sistemul bancar și rezervele Băncii Naționale au fost furate mijloace financiare în suma egală cu 15 % din PIB);

b) jefuirea continuă a populației (”miliardul” furat, adică circa 25 mlrd lei, vor fi recuperați de cetățenii acestei țări, precum și de copiii și nepoții lor);

c) umilința bătrânilor (peste jumătate de milion de pensionari primesc pensii cu mult mai mici decât coșul minim de consum);

d) exodul masiv al populației (peste un milion de oameni, alungați de guvernare, au plecat peste hotare în căutarea unui trai decent);

e) degradarea instituției familiale (sute de mii de famiilii sunt nevoite să trăiască separat, soțiile sau soții fiind plecați la muncă peste hotare, Republica Moldova devenind lider în Europa la rata divorțurilor);

f)  creșterea cotei de cazuri suicidale infantile (zecii de mii de copii cresc fără părinți).

Acestea sunt doar câteva aspecte mai importante ale situației la zi, cifrele reflectând impactul razboiului regimului mafiot împotriva propriului popor. Din teama de a răspunde în fața legii pentru genocidul social și jefuirea fără menajamente a țării, oligarhul Plahotniuc-Ulinici (cetățean al trei țări, cel puțin) a folosit justiția capturată de el, coruperea, șantajul și intimidările pentru a elimina foștii parteneri politic și a instaura dictatura unipersonală. Aceleași metode au fost utilizate și în cazul obținerii unei majorități parlamentare, formate din o parte mare de transfugi (acum membri PD), PSRM și deputați din grupul condus de Iurie Leancă. Vlad Plahotniuc, care pe parcursul ultimilor 10 ani nu a lipsit de la guvernare (oficial sau neoficial) nici măcar pentru o zi, a concentrat, din ianuarie 2016, aproape toate resursele financiare, administrative și mediatice în mâinile sale. Oamenii furați de el au fost impuși să tacă (libertatea presei are indici extrem de scăzuți, societatea civilă e pe cale de a fi strangulată printr-o lege antidemocratică, opoziția este intimidată și persecutată).

În aceste condiții, mafiotul principal al Moldovei, probabil, ar fi eliminat exercițiul democratic de vot în general, dar, pentru că nu poate, a decis schimbarea regulilor electorale. Îngrozit în fața posibilității de a pierde puterea, averea și, respectiv, libertatea, Plahotniuc bate palma cu președintele Igor Dodon (desemnat și adus în funcție tot de dânsul), privind adoptarea sistemului mixt.  „Pro-europeanul” Plahotniuc  face corp comun cu un lider radical al partidei pro-estice, cu care realizează o combinație murdară și ipocrită. Astfel, în pofida lipsei unui consens larg în societate, contrar recomandărilor clare ale Comisiei de la Veneția (un organ cu gir incontestabil în procedurile democratice), igrnorând cras și obraznic poziția Uniunii Europene și a Statelor Unite ale Americii (care au fost, ca niciodată, tranșante în condamnarea acestui derapaj antidemocratic), cu riscul evident a retrogradării Moldovei în toate aspectele dezvoltării sale, cu probabilitatea reală de a nu mai beneficia de finanțare din partea partenerilor externi (vital necesară pentru modernizarea țării și ajutorarea populației), în perspectiva sumbră a reintroducerii regimului de vize pentru cetățenii noștrii, Plahotniuc și Dodon (cu contribuția grupului Leancă) au votat pe 20 iulie, în lectura a doua, implementarea votului mixt. Dovada că nimic nu-l interesează pe acest mafiot, cu excepția propriului buzunar, este pe față. El șantajează  partenerii externi cu pericolul geopolitic, exemplificat prin Dodon, și ține ostatică întreaga țară.

Ținând cont de cele expuse,  conștientizând pericolul și riscurile cu care se confruntă actualmente Republica Moldova, SOLICITĂM instituțiilor internaționale de resort:

– să investigheze implicarea oligarhului cu multiple cetățenii și identități Vladimir Plahotniuc în următoarele:

  • furtul miliardelor din băncile din Republica Moldova;
  • spălărea a circa 30 mlrd de dolari de către mafia rusească prin intermediul sistemelor de justiție și financiar-bancar din Republica Moldova,controlate de Plahotniuc;
  • finanțarea terorismului;
  • traficul international cu anabolizante, prin care steroizii fabricați în Republica Moldova ajung în străinătate, fiind exediate prin ”Poșta Moldovei”, controlată de oligarh și Partidul Democrat.

De asemenea, având în vedere starea de captivitate a organelor coercitive din țara noastră, solicităm instituțiilor internaționale de investigație:

– să înceapă urmărirea penală a lui Vladimir Plahotniuc-Ulinici, având în vedere multiplele sale identități și cetățenii;

– să fie sechestrate bunurile din străinatate ale lui Vladimir Plahotniuc, indiferent dacă au fost declarate sau nedeclarate în Republica Moldova.

– aplicarea fată de Plahotniuc a un set de sancțiuni, similare cu cele dispuse în privința lui Victor Ianukovici.

Platforma Demnitate și Adevăr va continua să lupte cu sistemul criminal al lui Plahotniuc și în acest sens reiterează apelul către întreaga societate de a participa duminică, 30 iulie, la un masiv protest popular, în fața parlamentului.

Invităm simpatizanții mișcării protestatare să vină cu începere de la ora 11.30, la Monumentul lui Ștefan cel Mare și Sfânt.

Chișinău, 28 iulie 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

12 Octombrie 2017

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr cu privire la lustrație, curățarea clasei politice ...

Unul din principalele obiective pe care și le-a asumat Platforma Demnitate și Adevăr este curățarea din temelii a clasei politice. Doar o clasă politică nouă, care reprezintă emanaţia voinţei populare, exprimată în urma unor alegeri parlamentare libere și corecte, are dreptul legitim și moral să guverneze ţara noastră şi nu o majoritate oligarhică, creată prin fraudarea voinţei populare. Procesul de curățare a clasei politice și a întregului sistem administrativ al Republicii Moldova, va fi realizat concomitent pe două căi, în baza legislației naționale, ajustate la directivele adoptate de Parlamentul European în acest sens. Prima cale constă în asigurarea condițiilor pentru organizarea unui amplu proces de înfăptuire a justiţiei asupra tuturor celor care au uzurpat instituţiile statului şi care au comis crime ce au dus la sărăcirea populaţiei. După reformarea sistemică și curajoasă a justiţiei, care va fi realizată imediat după venirea Platformei Demnitate și Adevăr la guvernare, vor începe marile procese de judecată a persoanelor care au comis crime împotriva economiei naționale și a instituțiilor statului, inclusiv prin utilizarea mecanismului de confiscare extinsă a averilor, dobândite ilegal. Printre cele mai importante dosare, în care instituţiile anticorupție vor face lumină, iar o justiție independentă va face dreptate, se numără: furtul miliardului, concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, spălarea miliardelor rusești prin sistemul bancar al Republicii Moldova, distrugerea Băncii de Economii (oferirea creditelor neperformante, pierderea controlului statului asupra BEM, etc);  devalizarea sistemului bancar, atacurile raider, preluarea afacerilor prin acte grave de corupţie, săvârşite de elita politică a ţării, licitaţii frauduloase organizate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale; organizarea schemelor criminale care au dus la devalizarea întreprinderilor de stat;  prejudicierea bugetului statului prin organizarea unor scheme criminale, etc. Cea de-a doua cale are drept scop asanarea clasei politice și a sistemului administrativ și se referă la lustrația clasei politice. Lustrația clasei politice reprezintă o modalitate complementară de eliminare din viața politică și din organele de conducere ale statului a persoanelor care, în virtutea funcțiilor de rang înalt, au contribuit direct la uzurparea puterii și menținerea regimului antipopular, au participat la distrugerea mecanismelor statale legale, democratice, fapte care, deși nu toate pot fi încadrate penal, au facilitat capturarea instituțiilor statului și încălcarea masivă a drepturilor omului, subminarea securității economice a statului și a stabilității macro-financiare. Lustrația va fi realizată prin intermediul aprobării și implementării stricte a legii, care va interzice pe viață ocuparea unor funcţii publice, de demnitate publică și elective de către aceste categorii de persoane, precum și a persoanelor din domeniul politic și administrativ, care au fost complicii poliției politice în perioada sovietică. În acest context, vom cere desecretizarea arhivelor Securității și asigurarea unui acces neîngrădit al cetățenilor la documentele respective. În vederea implementării acestor propuneri, va fi creată Comisia Națională pentru Lustrație, care va reprezenta autoritatea responsabilă de implementare a Legii Lustrației. Comisia va evalua conformitatea cu realitatea a declarațiilor de lustrație ale persoanelor, care urmează să ocupe un grup de  funcții publice și demnități publice în baza noii Legi. Membrii acestei Comisii vor fi persoane cu o înaltă autoritate morală, fiind din afara sferei politice și având o reputație ireproșabilă. O activitate de importanță aparte va fi crearea unei Comisii naționale pentru investigarea crimelor  regimului oligarhic în cele două faze ale sale: comunistă și pretins pro-europeană. În urma prezentării publice a raportului acestei Comisii, vom insista asupra condamnării oficiale a regimului oligrahic. O componentă importantă a procesului de lustrare, în care un rol aparte îl va juca cetățeanul-alegător, va fi adoptarea și implementarea sistemului de vot proporțional, preferențial cu liste deschise, inițiativă lansată de Platforma Demnitate și Adevăr la data de 26 iunie 2017.

citește mai mult

04 Octombrie 2017

Declarația cu privire la inițierea unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind...

Modificarea sistemului electoral, operată de tandemul Plahotniuc – Dodon, este un derapaj antidemocratic și antieuropean, care afectează grav sistemul parlamentar pluripartit. Principiul de bază al procesului electoral – reprezentativitatea, a fost încălcat, întrucât jumătate dintre deputații viitorului Parlament pot fi aleși de o simplă minoritate. Sute de mii de cetățeni riscă să rămână fără reprezentare în cadrul organului suprem legislativ, chiar dacă vor participa la alegeri.

Printre alte riscuri și pericole generate de modificările electorale adoptate, în special în ceea ce ține de circumscripțiile uninominale, pot fi înscrise următoarele:

- manipularea și influențarea rezultatului votului în favoarea propriilor candidați de către anumite cercuri de afaceri și grupuri locale de interese;

- utilizarea resurselor administrative ale puterii actuale la nivel local pentru a avantaja candidații guvernării;

- coruperea alegătorilor, precum și a deputaților aleși în calitate de candidați independenți;

- șantajul candidaților partidelor de opoziție de către structurile coercitive aservite, în vederea descurajării participării lor la alegeri ;

- discriminarea alegătorilor din Diaspora, unde numărul de circumscripții este insuficient, disproporțional cu numărul alegătorilor aflați peste hotare;

- încălcarea drepturilor electorale ale alegătorilor și concurenților electorali din stânga Nistrului;

- diminuarea artificială a rolului Parlamentului în viața politică.

Amintim, că alianța PD-PSRM a aprobat modificările la Codul electoral în lipsa unui consens național larg și cu încălcarea crasă a recomandărilor Comisiei de la Veneția, ale OSCE, Comisiei Europene, Consiliului European și Parlamentului European.  Astfel, de dragul păstrării puterii, a averii și libertății, având sprijinul forțelor radicale antieuropene, binomul Plahotniuc-Dodon atentează la parcursul democratic al Republicii Moldova. În consecință țara riscă izolarea pe plan internațional, precum și ratarea unei asistențe financiare europene arhinecesare pentru soluționarea multiplelor probleme cu care se confruntă oamenii după furtul a zeci de miliarde de lei din vistieria statului.

În aceste circumstanțe, Platforma DA propune aplicarea art. 2 din Constituția Republicii Moldova, care prevede că Suveranitatea națională aparține poporului Republicii Moldova, care o poate exercita în mod direct, precum și a art. 75 din Legea Supremă, care stipulează că cele mai importante probleme ale societatii si ale statului sunt supuse referendumului.

Într-o republică parlamentară modalitatea de alegere a deputaților intră în categoria celor mai importante chestiuni și, în acest context, CEREM Parlamentului să stabilească în decurs de 15 zile, în conformitate cu cerințele Codului Electoral, data unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind modificarea Codului electoral, adoptată la 20 iulie 2017.

Totodată, solicităm ca Instituția Publică „Teleradio-Moldova”, finanțată din banii contribuabililor, să reflecte echidistant și imparțial tema referendumului privind anularea votului mixt și să asigure suficient timp de antenă pentru dezbateri, cu participarea tuturor părților implicate, inclusiv și obligatoriu, a inițiatorilor, semnatarilor acestei Declarații. 

Amintim că în perioada procedurii de adoptare a modificării sistemului electoral, cei care nu susțin aceste schimbări, societatea civilă protestatară și opoziția antioligarhică, au fost, practic, lipsiți de dreptul de a-și  expune poziția pe acest subiect în cadrul emisiunilor difuzate de Compania Publică „Teleradio-Moldova”.

Chișinău, 4 octombrie 2017

citește mai mult

19 Septembrie 2017

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr privind micșorarea Taxei pe valoarea adăugată (TVA)...

Una din prioritățile economice ale Platformei Demnitate și Adevăr rămâne detenebrizarea economiei prin despovărarea fiscală a businessului legal, îmbinată cu sancționarea dură a tuturor acțiunilor financiar-economice nedeclarate. Micșorarea contribuțiilor sociale cu 6 % și a celor medicale cu 2 %, diminuarea cu 50 % a impozitului pe venit pentru întreprinderile mici și mijlocii, anularea impozitului pe dividende și întroducerea unui impozit consolidat pentru mai multe domenii ale economiei, sunt câteva inițiative lansate de Platforma DA în vederea detenebrizării economiei. În aceeași ordine de idei, Platforma DA propune guvernării micșorarea TVA până la 8 % pentru toate produsele alimentare pe întregul lanț valoric (de la furcă până la furculiță), precum și pentru toate băuturile nealcoolice. După doi ani de implementare a noului sistem, acesta poate fi aplicat și pentru serviciile întreprinderilor din alimentația publică. Menționăm, că în marea lor majoritate țările europene aplică cota redusă a TVA pentru produsele agroalimentare. Modificarea propusă va aduce următoarele beneficii economiei țării și intereselor cetățenilor:

  1. Micșorarea prețurilor la alimente. Menționăm că populația celei mai sărace țări din Europa, conform datelor statistice, consumă aproape jumătate din venituri pentru procurarea produselor alimentare.
  2. Uniformizarea cotei TVA pentru întregul lanț valoric al sectorului agroalimentar și micșorarea poverii fiscale pentru majoritatea întreprinderilor de procesare a producției agricole, care în prezent procură materia primă agricolă cu 8 % TVA, dar comercializează produsele alimentare și băuturile nealcoolice cu 20 % TVA.
  3. Diminuarea cotei economiei tenebre în sectorul agroalimentar. În situația introducerii cotei unice reduse a TVA, întreprinderile de procesare nu vor mai avea nevoie să apeleze la scheme artificiale cu implcarea firmelor-fantomă și să opereze cu diverse cantități de produse nedeclarate, în vederea optimizării cheltuielilor. Astfel, va fi stimulată creșterea semnificativă a volumului vânzărilor oficiale, ceea ce va compensa pierderile bugetului în urma micșorării cotei TVA. Anume acest impact pozitiv a fost obținut în România în anul 2015 după micșorarea cotei TVA pentru alimentele și băuturile nealcoolice de la 24 la 9 %.
  4. Bugetul de stat va economisi sute de milioane de lei în procesul restituirii TVA exportatorilor.
Platforma DA se află într-un contact permanent cu mediul de afaceri și experți economici din țară și din diasporă și va continua să înainteze inițiative concrete și argumentate privind crearea unui mediu favorabil pentru business, sprijinirea antreprenorilor mici și mijlocii, protejarea prestatorilor de servicii și a producătorilor autohtoni, precum și susținerea sectorului agroalimentar.   19 septembrie 2017  

citește mai mult