ACASĂ/ Declarații

Declarație cu privire la pericolul distrugerii fluviului Nistru și a riscurilor unei catastrofe umanitare în Republica Moldova și în regiune

30 Noiembrie 2017

Oameni de știință, experți  și reprezentanți ai  societății civile trag un semnal de alarmă privind intenția Guvernului de a semna cu Ucraina un Acordl de funcționare a complexului hidroelectric Nistrean.

Conținutul  Acordului propus de țara vecină implică o serie de riscuri grave pentru securitatea națională a Republicii Moldova, printre care: pericolul degradării și distrugerii ecosistemelor din cursul inferior al râului Nistru, ceea ce va genera costuri exorbitante pentru identificarea unor surse alternative de apă potabilă, dar și pericolul real ca populația Republicii Moldova și peste un milion de oameni din regiunea Odesa să rămână fără sursa principală de apă potabilă! Această cedare necondiționată a Guvernului Republicii Moldova în fața intereselor Ucrainei constituie o crimă de stat și va determina sute de mii de oameni, în viitorul cel mai apropiat, să părăsească țara.

De asemenea, darea în arendă Ucrainei a întregului mal al fluviului pe termen  îndelungat, fără drept de acces, lipsește țara noastră de posibilitatea implicării în rezolvarea problemei accesului la apă în caz de secetă. Alte riscuri sunt asociate cu efectele  ecologice negative, cum ar fi reducerea drastică a populației de pești și păsări, creșterea gradului de poluare a apei, ca urmare a micșorării debitului și revărsării  în Nistru  a substanțelor nocive provenite din  activități agricole și industriale.

Platforma DA consideră că guvernarea oligarhică, prin modul în care ”negociază” acest Acord, trădează interesele naționale ale țării, inclusiv prin cedarea într-un mod cinic a controlului asupra malului râului Nistru în favoarea Ucrainei. De asemenea, considerăm că punerea în pericol a peste 3 milioane de oameni reprezintă o crimă împotriva propriului popor. Graba cu care Guvernul Republicii Moldova intenționează să semneze acest Acord până la sfârșitul anului curent trezește suspiciuni cu privire la interesele ascunse ale cercurilor oligarhice din Moldova și Ucraina. Mai ales, în condițiile în care recent a întrat în vigoare Tratatul interguvernamental dintre Republica Moldova și Ucraina. Tratatul ar putea fi un instrument eficient pentru cooperare în bazinul Nistrului și ar putea fi aplicat în cazul în care partea moldavă va nominaliza în componența Comisiei riverane specialiști profesioniști și vor fi luate în considerare interesele tuturor utilizatorilor de apă, precum și importanța menținerii ecosistemelor.

În baza celor expuse, Platforma Demnitate și Adevăr susține plenar apelul lansat de societatea civilă și cere efectuarea neîntârziată de către o companie internațională credibilă, sub egida instituțiilor comunitare de profil, a unor studii de impact asupra mediului, precum și de impact social și economic pe care l-ar avea infrastructura hidroelectrică existentă a Ucrainei pe Nistru, dar și a celei planificate, constând în construirea a 6 hidrocentrale noi pentru următorii ani.

De asemenea, Platforma DA cere  Guvernului Republicii Moldova, dar și partenerilor de dezvoltare ai țării noastre să întreprindă acțiuni hotărâte pentru a convinge partea ucraineană să renunțe la aceste proiecte, care pun în pericol securitatea națională a Republicii Moldova.

Facem un apel către instituțiile statului, Parlament, Guvern, Președinție, SIS, să intervină prompt în examinarea acestei chestiuni pentru a preveni includerea unor clauze ce ar periclita securitatea națională a țării noastre.

Ne adresăm către toate partidele din Republica Moldova să ia atitudine și să se opună acestor intenții nesăbuite ale Guvernului de a pune în pericol viața milioanelor de oameni. Cerem, totodată, respectarea prevederilor Acordului de Asociere UE-R.Moldova, dar și a Directivelor pe care R. Moldova și Ucraina s-au obligat să le respecte în cadrul Tratatului Comunității Energetice.

Ne adresăm și către instituțiile media din Republica Moldova să inițieze dezbateri largi la nivel național asupra acestei chestiuni de importanță majoră. În caz de ignorare a apelurilor societății civile, a cetățenilor Republicii Moldova din partea Guvernului, ne rezervăm dreptul de a organiza ample acțiuni de apărare a intereselor locuitorilor Republicii Moldova.

Chișinău, 30 noiembrie 2017

Un răspuns la “Declarație cu privire la pericolul distrugerii fluviului Nistru și a riscurilor unei catastrofe umanitare în Republica Moldova și în regiune”

  1. 068427208 spune:

    сусцинем

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Decembrie 2017

Platforma DA cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea UE, guvernarea să întreprin...

Este o premieră ca în relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană acordarea finanțării macrofinanciare să depindă de îndeplinirea unui număr extins de condiții de ordin politic, juridic, financiar-economic, anti-corupție și bună guvernare a sectorului public. Mai mult, dacă în anul 2014 ponderea granturilor a constituit 65 % din întregul volum al asistenței financiare din partea UE, atunci pachetul actual al sprijinului macrofinanciar prevede doar 27 % de finanțări nerambursabile. Restul sumei o constituie  credite, care urmează să fie rambursate de următoarele generații. Este evident că regimul Plahotniuc, profund antieuropean după metodele de guvernare, nu este credibil pentru partenerii noștrii europeni. Menționăm, în special, că o condiționare importantă, privind respectarea de către guvernare a mecanismelor democratice eficiente, inclusiv a edificării unui sistem parlamentar multipartit, a statului de drept și respectarea drepturilor omului, a apărut în contextul adoptării de către tandemul Plahotniuc - Dodon a modificării antidemocratice a sistemului electoral. Partidul Democrat, care în ultimii 8 ani nu a lipsit nici o zi de la guvernare și poartă toată responsabilitatea pentru degradarea țării, tergiversarea reformelor și profanarea valorilor europene, a preferat să vină cu un mesaj triumfalist, plasând responsabilitatea pentru eșecurile anterioare pe umerii foștilor colegi din coalițiile de guvernare. Guvernul Plahotniuc - Filip a avut la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a implementa la timp legi și reforme prevăzute în lista de condiționalități impuse acum de UE, precum recuperarea activelor fraudate din cele trei bănci, cu tragerea la răspundere a infractorilor reali, realizarea Strategiei Naționale de Integritate și Anticorupție, funcțioarea reală a  Autorității Naționale de Integritate, asigurarea independenței judecătorilor, fortificarea capacităților Curții de Conturi, perfecționarea sistemului achizițiilor publice, sporirea securității și eficienței energetice a țării, îmbunătățirea substanțială a climatului de afaceri, combaterea monopolului în mass media, etc. Cu toate acestea, autoritățile continuă tergiversarea vizibilă a reformelor și insistă asupra etapizării îndeplinirii celor 28 de condiționalități ale UE. Reieșind din cele expuse mai sus și ținând cont de interesele cetățenilor Republicii Moldova, Platforma Demnitate și Adevăr cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea Uniunii Europene, guvernarea să îndeplinească următoarele acțiuni:

  1. Publicarea raportului Kroll 2.
  2. Anularea votul mixt.
  3. Renunțarea la eliberarea de răspundere penală, sub paravanul decriminalizării activităților economice, a persoanelor culpabile din sectorul bancar.
  4. Îndeplinirea tuturor celor 28 de condiționalități, necesară pentru obținerea asistenței macrofinanciare din partea UE.
Totodată, Platforma DA reiterează  angajamentul său, în calitate de partid antioligarhic, democratic și proeuropean, să aplice toate metodele legale de presiune asupra regimului antipopular al guvernării, în vederea realizării acțiunilor de modernizare și democratizare a Republicii Moldova după modelul european. Chișinău, 11 decembrie 2017

citește mai mult

11 Decembrie 2017

Declarație cu privire la denumirea unei străzi din municipiul Chișinău în cinstea primului pre...

Alexandru Moșanu a fost condus pe ultimul drum. A plecat dintre noi un veritabil bărbat al neamului, un Om al cetății, o conștiință pură, dedicată valorilor naționale perene, fără de care viitorul Republicii Moldova ar fi compromis. Declarația de independență este actul istoric legat pentru vecie de numele academicianului și omului politic, celui care a prezidat lucrările Marii Adunări Naționale din  ziua proclamării Independenței țării. Incoruptibil și vertical, va rămâne în memoria noastră drept un străjer al identității naționale și luptător pentru dăinuirea și prosperarea neamului Alexandru Moșanu a rămas pe baricadele adevărului până în ultima clipă a vieții sale. Cu adâncă părere de rău urmărea derapajele antidemocratice ale guvernării, eșuarea statului de drept și sărăcirea continuă a cetățenilor. „Lumea a fost adusă la sapă de lemn, oamenii sunt săraci, ei pleacă din ţara lor şi rămân oamenii bătrâni, oamenii bolnavi, copiii. Este o situaţie foarte tristă. Doar dacă ne vom orienta spre valorile democratice europene vom putea schimba ceva. Dacă se fură miliarde, ce să mai vorbim? L-au băgat la puşcărie pe unul, dar restul? De ce stau la libertate? Oamenii săraci nu au posibilitate să gândească la politici înalte, ei o să vină la urnele de vot şi o să-i voteze pe cei care le vor arunca un covrig. Omul flămând este uşor de cumpărat, iar vinovaţi sunt cei care l-au adus la sapă de lemn”, declara pentru presă regretatul academician. Plecarea Domniei Sale la cele eterne este un motiv de tristețe, dar și o reamintire a misiunii pe care trebuie s-o îndeplinim. Nu avem dreptul moral să abandonăm stindardul dus cu atâta demnitate de Alexandru Moșanu pe parcursul întregii sale vieți. Nu avem dreptul moral să lăsăm în umbra timpului unul dintre cele mai reprezentative nume din istoria contemporană a Republicii Moldova, unul dintre părinții fondatori ai acestui stat. În această ordine de idei, solicităm autorităților centrale să înveșnicească numele lui Alexandru Moșanu, inclusiv prin conferirea numelui Domniei Sale unei instituții de învățământ. De asemenea, facem apel către  autoritățile municipale să denumească o stradă centrală din Chișinău în numele lui Alexandru Moșanu, eventual actuala Strada Academiei, pe care zeci de ani și-a avut domiciliul regretatul savant și Om politic. 11 decembrie 2017

citește mai mult

05 Decembrie 2017

Declarație cu privire la descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitat...

Proiectul legii bugetului de stat pentru următorul an poartă un caracter electoral-populist și include un deficit bugetar ce depășește de aproape două ori limita admisibilă de legislație. Acest buget va fi unul de concentrare excesivă a resurselor financiare la centrul puterii oligarhice. Este evident că actualul regim autoritar nu are nevoie de administrații locale consolidate cu atribuții extinse, autosuficiente, autonome, independente. Proiectele politicii bugetar-fiscale și legii bugetului de stat pentru anul 2018 denotă repetat că descentralizarea în Republica Moldova există doar pe hârtie. Nimic nu justifică respingerea de către guvernarea antipopulară a propunerilor argumentate ale Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), o organizație independentă, reprezentativă și profesionistă, cu reputație ireproșabilă în domeniul autonomiei locale și descentralizării. Platforma Demnitate și Adevăr susține recomandările formulate de CALM, fundamentate pe Recomandarea 322 din 2012 a Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de parcurs privind implementarea acestei Recomandări, precum și pe alte angajamente și legi ale Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării:
  1. depolitizarea sistemului de repartizare a fondurilor publice destinate finanțării proiectelor investiționale;
  2. prelungirea acțiunii fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale, prevăzute de cadrul legal în vigoare.
  3. soluționarea problemei veniturilor ratate ale administrațiilor publice locale (APL) din cauza introducerii de către autoritățile centrale a unor scutiri fiscale.
  4. creșterea veniturilor APL de la impozitul pe imobil și soluționarea problemei privind evaluarea obiectelor imobiliare amplasate pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale de nivelul I;
  5. redistribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice și persoanelor fizice de la filiale/reprezentanțe ale bugetului central la APL, pe teritoriul cărora acestea își desfășoară activitatea.
  6. introducerea sistemului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință);
  7. includerea taxei pe resursele naturale în categoria taxelor locale;
  8. revizuirea scutirii de la plata impozitelor, taxelor locale și a altor plăți (chirie) a unor astfel de agenți economici prosperi precum: Moldtelecom, Poșta Moldovei, MoldSilva și altor agenți economici de stat, precum și a întreprinderilor Union Fenosa, MoldovaGaz, etc.
  9. perfecționarea sistemului de transferuri generale și a celui cu destinație specială;
  10. consolidarea rolului serviciului de colectare a taxelor și impozitelor locale de pe lângă primării/municipii.
Platforma DA condamnă cu vehemență acțiunile regimului oligarchic privind centralizarea continuă a țării cu încalcarea crasă a angajamentelor asumate de Republica Moldova. Reiterăm că unul dintre pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova și soluționarea diferendului transnistrean îl reprezintă descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene. Imediat după preluarea puterii, inițiativele Platformei DA privind descentralizarea, publicate la 23 octombrie 2017, ca parte integrantă a Programului nostru, vor fi implementate prioritar în cumul cu toate reformele necesare pentru asigurarea cetățenilor din toate localitățile cu servicii publice extinse și calitative. 5 decembrie 2017

citește mai mult