ACASĂ/ Declarații

Declarație cu privire la descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene

05 Decembrie 2017

Proiectul legii bugetului de stat pentru următorul an poartă un caracter electoral-populist și include un deficit bugetar ce depășește de aproape două ori limita admisibilă de legislație. Acest buget va fi unul de concentrare excesivă a resurselor financiare la centrul puterii oligarhice. Este evident că actualul regim autoritar nu are nevoie de administrații locale consolidate cu atribuții extinse, autosuficiente, autonome, independente. Proiectele politicii bugetar-fiscale și legii bugetului de stat pentru anul 2018 denotă repetat că descentralizarea în Republica Moldova există doar pe hârtie.

Nimic nu justifică respingerea de către guvernarea antipopulară a propunerilor argumentate ale Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), o organizație independentă, reprezentativă și profesionistă, cu reputație ireproșabilă în domeniul autonomiei locale și descentralizării.

Platforma Demnitate și Adevăr susține recomandările formulate de CALM, fundamentate pe Recomandarea 322 din 2012 a Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de parcurs privind implementarea acestei Recomandări, precum și pe alte angajamente și legi ale Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării:

  1. depolitizarea sistemului de repartizare a fondurilor publice destinate finanțării proiectelor investiționale;
  2. prelungirea acțiunii fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale, prevăzute de cadrul legal în vigoare.
  3. soluționarea problemei veniturilor ratate ale administrațiilor publice locale (APL) din cauza introducerii de către autoritățile centrale a unor scutiri fiscale.
  4. creșterea veniturilor APL de la impozitul pe imobil și soluționarea problemei privind evaluarea obiectelor imobiliare amplasate pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale de nivelul I;
  5. redistribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice și persoanelor fizice de la filiale/reprezentanțe ale bugetului central la APL, pe teritoriul cărora acestea își desfășoară activitatea.
  6. introducerea sistemului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință);
  7. includerea taxei pe resursele naturale în categoria taxelor locale;
  8. revizuirea scutirii de la plata impozitelor, taxelor locale și a altor plăți (chirie) a unor astfel de agenți economici prosperi precum: Moldtelecom, Poșta Moldovei, MoldSilva și altor agenți economici de stat, precum și a întreprinderilor Union Fenosa, MoldovaGaz, etc.
  9. perfecționarea sistemului de transferuri generale și a celui cu destinație specială;
  10. consolidarea rolului serviciului de colectare a taxelor și impozitelor locale de pe lângă primării/municipii.

Platforma DA condamnă cu vehemență acțiunile regimului oligarchic privind centralizarea continuă a țării cu încalcarea crasă a angajamentelor asumate de Republica Moldova. Reiterăm că unul dintre pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova și soluționarea diferendului transnistrean îl reprezintă descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene.

Imediat după preluarea puterii, inițiativele Platformei DA privind descentralizarea, publicate la 23 octombrie 2017, ca parte integrantă a Programului nostru, vor fi implementate prioritar în cumul cu toate reformele necesare pentru asigurarea cetățenilor din toate localitățile cu servicii publice extinse și calitative.

5 decembrie 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

29 Iunie 2020

Platforma DA: agricultorii trebuie susținuți prin subvenționarea procurării materialului semince...

Anul 2020 este unul dintre cei mai dificili ani pentru producătorii de grâu și orz de toamnă. În urma unei ierni complet lipsite de zăpadă, urmată de primăvara pe parcursul căreia în lunile martie și aprilie nu au fost precipitații, aproape 2/3 din suprafețele semănate cu cereale din prima grupă au suferit substanțial. Multe terenuri cultivate cu grâu din sudul și centrul țării au fost compromise și reînsemânțate cu alte culturi. În această zonă se așteaptă o recoltă extrem de redusă de cereale de prima grupă. În multe cazuri aceasta nu va acoperi nici măcar cheltuielile pentru arendă și procurarea materialului semincer. În atare circumstanțe apare riscul iminent ca zeci de mii de fermieri să se pomenească în situația de a nu avea capacitatea să-și onoreze datoriile și vor intra în insolvență. Acest fapt este agravat de condițiile în care autoritățile au blocat NEOFICIAL exportul cerealelor și, totodată, refuză să procure grâu pentru rezerva de stat de la producătorii agricoli. În mod normal, în cazul în care se estimează un deficit de grâu din cauza crizei naturale și de sănătate, Guvernul ar trebui să restricționeze exportul grâului și orzului, în baza unei hotărâri OFICIALE. Astfel, ar deveni legală invocarea circumstanțelor de forță majoră, care ar permite exportatorilor și agricultorilor restructurarea datoriilor. Iar statul, în acest caz, ar trebui să procure de la fermieri o bună parte din grâu la prețuri avantajoase. Situația climaterică nefastă, incoerența guvernării și aplicarea unor scheme obscure deja are un impact extrem de negativ asupra pieței cerealelor și micșorează substantial veniturile fermierilor. În acest context Platforma DA insistă ca statul să aloce subvenții agricultorilor care au avut de suferit în urma secetei prin micșorarea semnificativă a recoltei de grâu. Aceste subvenții ar trebui să fie direcționate spre procurarea de material semincer. Propunem ca din bugetul de stat să fie achitați câte 4 lei pentru fiecare kg de grâu semincer procurat de fermieri și câte 2 lei pentru fiecare kg de semințe produse de agricultorii specializați în cultivarea materialului semincer. Reieșind din necesitățile interne de consum, avem nevoie de circa 60 de mii de tone de semințe de grâu. Luând în considerație că seceta a afectat aproape 2/3 de terenurile semănate cu grâu, Platforma DA estimează că fondul de subvenționare a procurării semințelor ar trebui să atingă valoarea aproximativă de 160 mln lei. În cazul în care resursele necesare subvenționării nu pot fi identificate rapid pe intern, cerem ca autoritățile să se adreseze de urgență după ajutor către partenerii noștri externi. Remarcăm că Guvernul Platformei DA intenționează implementarea acestei măsuri de sprijin pentru fermieri în mod prioritar.

citește mai mult

03 Iunie 2020

Declarația Platformei DA privind diversificarea surselor energetice în contextul fortificării sec...

Platforma DA întotdeauna a menținut printre prioritățile sale stabilirea unor tarife reale pentru toate tipurile de energie și diversificarea surselor energetice în contextul fortificării securității energetice a statului. Constatăm, însă, cu mare îngrijorare că prețurile de achiziție a gazelor naturale din Federația Rusă de către Republica Moldova sunt semnificativ mai mari decât cotațiile mondiale. Prețul spot conform HUBului CEGH din Austria, cel mai apropiat de Moldova, a scăzut la 53$ pentru 1000m3 de gaze naturale. A se compara cu 160 $ per 1000 m3, preț la care Moldova procură acum gazele naturale de la Gazprom. Este de trei ori mai mare! Explicațiile concernului Moldova Gaz, controlat de Gazprom, din punctul nostru de vedere, nu sunt plauzibile. Ideea că formula actuală de calcul al prețului este mai convenabilă pentru Moldova decât stabilirea prețului în funcție de cotațiile spot, este de departe contestabilă. Conform raportului oficial al companiei mamă – Gazprom, la prețul contractelor de lungă durată fața de prețul spot la o zi, Gazpromul a câștigat 47$ la 1000 m3, față de prețul spot la o lună 35$. La o asemenea diferență Moldova și cetățenii săi au pierdut anul trecut (ținând cont de volumul gazelor consumate pentru producerea energiei electrice de malul drept) aproape 120,0 mln.$. Atenționăm că Ucraina a renunțat la livrarea gazelor din Federația Rusă încă în 2015 și a început să procure gaze din Europa, inclusiv prin contracte spot. Remarcăm că tocmai acest sistem a determinat micșorarea treptată a prețurilor. Recent pentru populație prețurile au fost reduse cu peste 21 %! Alt exemplu este Bulgaria, care, în urma unor negocieri cu Gazprom și declararea intenției de a trece la formula spot, a obținut diminuarea prețurilor de achiziție a gazelor naturale cu 40 %. Platforma DA califică subiectul aprovizionării Moldovei cu gaze rusești drept subiect cu conotație politico-electorală, precum și drept un instrument economic pentru susținerea separatismului din stânga Nistrului. Amintim că toate rețelele de gazoducte din Moldova aparțin companiei Moldova Gaz controlată de concernul rusesc Gazprom din 1999, iar construcția gazoductului de alternative Iași-Chișinău a fost artificial tergiversată pe parcursul mai multor ani. În acest context Platforma DA cere Guvernului (a nu se confunda cu Moldova Gaz) informația minuțioasă referitoare la următoarele si intreprinderea urgenta a masurilor: • de asigurare a Moldovei cu gaze naturale din surse alternative celor din Federația Rusă în baza contractelor spot, cu indicarea detaliilor privind politica de prețuri; • eliminarea obstacolelor juridice în utilizarea rețelelor de gazoducte ale Moldova Gaz, în situația în care vor fi livrate gaze naturale din alte țări, decât Federația Rusă; • capacitatea gazoductului Iași-Chișinău ca sursă alternativă de gaze naturale și posibilitatea extinderii acestuia, precum și a termenului estimativ de dare în exploatare a gazoductului și atingerii capacității sale maxime. Platforma DA consideră că Republica Moldova nu trebuie să mai fie vasala nimănui din cauza dependenței excesive de sursele energetice unilaterale și statul este obligat să asigure o marjă confortabilă de decizie atunci când e vorba de resursele energetice ale țării. Prea mulți ani cetățenii noștri au plătit prețuri exagerate la energia electrică și combustibili, fiind ostatici ai politicilor de susținere partizană a intereselor străine în Republica Moldova.

citește mai mult

27 Mai 2020

Platforma DA cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului: nu împiedicați crearea comisiei...

Platforma Demnitate și Adevăr cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului și anularea tuturor formelor de abuz atât împotriva deputaților, în particular, cât și a instituției legislative în general. Carantinarea deputaților și anularea ședințelor Parlamentului, urmare a unor situații și decizii dubioase, exploatate cinic de conducerea legislativului, le calificăm ca pe o încercare de a obstrucționa actul legislativ, dar, mai ales, de a împiedica crearea comisiei parlamentare de anchetă în cazul președintelui Igor Dodon, bănuit de acte grave de corupție și îmbogățire ilicită, precum și amânarea discreționară a votului pe marginea legii organizațiilor necomerciale, imperios necesară pentru deblocarea finanțării europene, în valoare de peste 600 de milioane de lei. Inițiativa Platformei DA privind crearea unei comisii parlamentare de anchetă pe marginea acțiunilor de corupție ale președintelui Igor Dodon, săvârșite cu sau fără participarea ex- președintelui PD, Vladimir Plahotniuc, cunoscute publicului prin intermediul presei, a unor dezvăluiri și investigații jurnalistice, trebuie de urgență implementată. Platforma DA își asumă președinția acestei comisii de anchetă, având ca experiență anterioară rapoartele credibile în dosarele fraudei bancare și privatizărilor ilicite, rezultate din activitatea comisiilor parlamentare de anchetă, conduse de vicepreședinții Platformei DA, Alexandru Slusari și Igor Munteanu. Totodată, cerem convocarea de urgență a Parlamentului pentru votul în lectura finală a legii organizațiilor necomerciale, ca ultimă condiție pentru accesarea tranșei a doua, în valoare de 30 de mln de euro, din asistența macrofinanciară, prevăzută în memorandumul semnat în 2017 cu  Uniunea Europeană. Ne adresăm deputaților din Parlamentul Republicii Moldova, care au trecut testul COVID -19, să se alăture demersului Platformei DA și să ceară reluarea ședințelor plenare. Orice tergiversare a activității legislativului o calificăm ca pe o  conjurație a lui Igor Dodon și PSRM cu  clanurile oligarhice, care sugrumă Republica Moldova și o tentativă clară de protecție a actualului președinte. Constatăm cu îngrijorare că așa cum în perioada martie - iunie 2019 lucrările Parlamentului au fost blocate intenționat pentru a permite finalizarea unor negocieri oculte între Plahotniuc și Dodon (eșuate într-un final), în aceste zile, invocând o pretinsă criză sanitară la nivelul forului legislativ al Republicii Moldova, s-a creat din nou, în mod artificial, o criză susținută cu evidență de PSRM și aliații săi. Parlamentul este blocat prin terptipuri birocratice care îngrădesc dreptul poporului Republicii Moldova de a-și exercita puterea prin intermediul reprezentanților legal aleși.  

citește mai mult