ACASĂ/ Declarații

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr cu privire la lustrație, curățarea clasei politice din Republica Moldova

12 Octombrie 2017

Unul din principalele obiective pe care și le-a asumat Platforma Demnitate și Adevăr este curățarea din temelii a clasei politice. Doar o clasă politică nouă, care reprezintă emanaţia voinţei populare, exprimată în urma unor alegeri parlamentare libere și corecte, are dreptul legitim și moral să guverneze ţara noastră şi nu o majoritate oligarhică, creată prin fraudarea voinţei populare.

Procesul de curățare a clasei politice și a întregului sistem administrativ al Republicii Moldova, va fi realizat concomitent pe două căi, în baza legislației naționale, ajustate la directivele adoptate de Parlamentul European în acest sens. Prima cale constă în asigurarea condițiilor pentru organizarea unui amplu proces de înfăptuire a justiţiei asupra tuturor celor care au uzurpat instituţiile statului şi care au comis crime ce au dus la sărăcirea populaţiei. După reformarea sistemică și curajoasă a justiţiei, care va fi realizată imediat după venirea Platformei Demnitate și Adevăr la guvernare, vor începe marile procese de judecată a persoanelor care au comis crime împotriva economiei naționale și a instituțiilor statului, inclusiv prin utilizarea mecanismului de confiscare extinsă a averilor, dobândite ilegal.

Printre cele mai importante dosare, în care instituţiile anticorupție vor face lumină, iar o justiție independentă va face dreptate, se numără: furtul miliardului, concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, spălarea miliardelor rusești prin sistemul bancar al Republicii Moldova, distrugerea Băncii de Economii (oferirea creditelor neperformante, pierderea controlului statului asupra BEM, etc);  devalizarea sistemului bancar, atacurile raider, preluarea afacerilor prin acte grave de corupţie, săvârşite de elita politică a ţării, licitaţii frauduloase organizate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale; organizarea schemelor criminale care au dus la devalizarea întreprinderilor de stat;  prejudicierea bugetului statului prin organizarea unor scheme criminale, etc.

Cea de-a doua cale are drept scop asanarea clasei politice și a sistemului administrativ și se referă la lustrația clasei politice.

Lustrația clasei politice reprezintă o modalitate complementară de eliminare din viața politică și din organele de conducere ale statului a persoanelor care, în virtutea funcțiilor de rang înalt, au contribuit direct la uzurparea puterii și menținerea regimului antipopular, au participat la distrugerea mecanismelor statale legale, democratice, fapte care, deși nu toate pot fi încadrate penal, au facilitat capturarea instituțiilor statului și încălcarea masivă a drepturilor omului, subminarea securității economice a statului și a stabilității macro-financiare.

Lustrația va fi realizată prin intermediul aprobării și implementării stricte a legii, care va interzice pe viață ocuparea unor funcţii publice, de demnitate publică și elective de către aceste categorii de persoane, precum și a persoanelor din domeniul politic și administrativ, care au fost complicii poliției politice în perioada sovietică. În acest context, vom cere desecretizarea arhivelor Securității și asigurarea unui acces neîngrădit al cetățenilor la documentele respective.

În vederea implementării acestor propuneri, va fi creată Comisia Națională pentru Lustrație, care va reprezenta autoritatea responsabilă de implementare a Legii Lustrației. Comisia va evalua conformitatea cu realitatea a declarațiilor de lustrație ale persoanelor, care urmează să ocupe un grup de  funcții publice și demnități publice în baza noii Legi. Membrii acestei Comisii vor fi persoane cu o înaltă autoritate morală, fiind din afara sferei politice și având o reputație ireproșabilă.

O activitate de importanță aparte va fi crearea unei Comisii naționale pentru investigarea crimelor  regimului oligarhic în cele două faze ale sale: comunistă și pretins pro-europeană. În urma prezentării publice a raportului acestei Comisii, vom insista asupra condamnării oficiale a regimului oligrahic.

O componentă importantă a procesului de lustrare, în care un rol aparte îl va juca cetățeanul-alegător, va fi adoptarea și implementarea sistemului de vot proporțional, preferențial cu liste deschise, inițiativă lansată de Platforma Demnitate și Adevăr la data de 26 iunie 2017.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

30 Ianuarie 2018

Declarația Platformei DA privind centralizarea arbitrară a Republicii Moldova de către guvernarea...

Platforma DA constată cu mare îngrijorare accelerarea procesului de centralizare excesivă a Republicii Moldova.

La 18 ianuarie 2018 Guvernul a venit cu inițiativa lichidării Comisiei paritare pentru descentralizare. Executivul, condus în mod impropriu de către un individ fără a deține funcția de prim-ministru, urmărește ca toate chestiunile privind descentralizarea să fie atribuite Consiliului național pentru reforma administrației publice. Pe de o parte, guvernarea își  manifestă incompetența rezumând procesul fundamental de descentralizare exclusiv la unele modificări în domeniul administrației publice. În loc să eficientizeze dialogul cu autoritățile locale și să desfășoare reforme ample și profunde de descentralizare administrativă, financiară și politică în interesul oamenilor, administrația centrală oligarhică, din contra, îngustează la maximum câmpul de dialog cu reprezentanții instituțiilor publice, care, conform tuturor studiilor, se află în topul credibilității cetățenilor. Gravitatea actului de lichidare a Comisiei pentru descentralizare, care are statut reglementat de lege, constă și în prezumția de renunțare la principiul parității, întrucât Consiliul național pentru reforma administrației publice este format, în baza unei Hotărâri a Guvernului, exclusiv din deputați și reprezentanți ai ministerelor și are obiective de scurtă durată. Pe de altă parte, prin asemenea inițiative regimul oligarhic continuă cu insistență sugrumarea autorităților locale, atât de facto, cât și de jure. Operațiunile de uniformizare a culorii politice a primarilor și consilierilor locali prin intermediul șantajului și coruperii sunt însoțite acum și de acte juridice, menite să lichideze rămășițele autonomiei locale și dialogului  paritar cu reprezentanții acesteia. Puterea mafiotă nu acceptă să recunoască măcar ipotetic în calitate de parteneri egali sutele de primari aleși legal în aceste funcții de către cetățeni. Plahotniuc vede în aleșii locali doar o mașinărie de asigurare a voturilor pentru prelungirea mandatului de jefuire a țării.

În acest context, Platforma DA cere de la Guvernul Plahotniuc - Filip retragerea proiectului de lege privind lichidarea Comisiei paritare pentru descentralizare.

Totodată, atragem atenția partenerilor noștri externi asupra acestui grav derapaj antidemocratic, care contravine spiritului valorilor europene privind apărarea  intereselor autonomiei locale.

30 ianuarie 2018

citește mai mult

10 Ianuarie 2018

Declarația Platformei DA cu privire la tentativele de mușamalizare a crimelor comise în sistemul ...

După ce societatea civilă, presa liberă și media de socializare au informat și sensibilizat opinia publică despre monstruozitatea comisă la Centrul Mamei și Copilului, după o pauză lungă care denotă faptul că au fost prinse pe picior greșit în tentativa de mușamalizare a crimei, autoritățile au reacționat în stilul lor caracteristic. Apariția frustrată la conferința de presă a unor personaje cu statut de a treia mărime, vine să ne convingă o dată în plus că și de această dată regimul antipopular și antiomenesc nu se dezminte și a ales din nou să sfideze legea, bunul simț și întreaga țară. Demisia și sancționarea câtorva persoane nu înseamnă nimic altceva decât o spălare pe mâini, o continuă tentativă de mușamalizare, de distragere a atenției de la marii vinovați ai crimelor care se produc zilnic în sistemul medical și în alte sisteme vitale. Într-un stat democratic, în mod normal se impunea demisia imediată a ministrului Sănătății, a șefului instituției medicale, coroborată cu inițierea unei cauze penale care să pedepsească conform legii gravele încălcări. Aceste tentative de a mima actul de justiție administrativă ne conving o data în plus că uzurpatorii nu sunt capabili să producă reforme fundamentale, să redea adevăraților medici demnitatea nobilei profesii, iar tuturor pacienților să le garanteze servicii medicale calitative și accesibile, precum și sentimentul de siguranță și tratament echitabil în spiritul codicelui lui Hipocrate. Pentru Opoziția antioligarhică în general și pentru Platforma Demnitate și Adevăr, în mod special, reforma profundă a Sistemului de Sănătate este un obiectiv primordial și va fi realizat în interesul oamenilor imediat după preluarea puterii politice. Acum, însă, facem apel către întreaga societate civilă să nu ne oprim. Împreună, solidarizându-ne cu organizațiile de apărare a drepturilor femeilor, cu cele de protecție a consumatorilor de servicii medicale, cu alte ONG de specialitate, să punem în permanență presiune pe decidenți pentru a estompa cât mai mult posibil derapajele sistemului cancerigen. Totodată, cerem investigarea minuțioasă, sub aspect penal a circumstanţelor în care s-au produs ilegalitățile, cu identificarea persoanelor responsabile și tragerea acestora la răspundere penală după toate rigorile legii, inclusiv prin prisma dispozițiilor art.213 Cod penal - încălcarea din neglijenţă a regulilor şi metodelor de acordare a asistenţei medicale; art.329 Cod penal – neglijența în serviciu; art.1661 Cd penal - tortura, tratamentul inuman sau degradant, art.256 Cod penal - primirea unei remuneraţii ilicite pentru îndeplinirea lucrărilor legate de deservirea populaţiei; etc. 10 ianuarie 2018    

citește mai mult

26 Decembrie 2017

Declarația Platformei DA cu privire la Sinteza Raportului Kroll 2...

Sinteza Raportului Kroll 2, publicată tocmai în preajma sărbătorilor de iarnă pentru a-i minimaliza impactul, înșeală așteptările cetățenilor interesați, atât prin costurile suportate și omisiunea unor faze importante ale furtului secolului, dar în principal prin faptul că nu dezvăluie beneficiarii reali ai devalizării sistemului bancar al țării noastre. Această sinteză selectivă nu face decât să  întărească doar câteva concluzii importante făcute și pe baza Raportului Kroll 1, publicat de guvernare sub presiunea protestelor masive organizate de Platforma Demnitate și Adevăr : 1. Unealta principală a beneficiarului celei mai mari crime economice din istoria Moldovei este Ilan Șor.Prin intermediul celor 77 de companii care îi aparțineau, în perioada 2011-2014 au fost spălate circa 2,9 mlrd. lei și sustrase din Banca de Economii, Banca Socială și Unibanc cumulativ în formă de credite frauduloase 1,14 mlrd. dolari sau aproximativ 15 % din PIB, raportat la statistica anului 2014. 2. Jaful secolului a fost protejat și stimulat la cel mai înalt nivel de stat.La 7 noiembrie 2014, la insistența lui Andrian Candu și Dorin Drăguțan, Guvernul Leancă a aprobat în regim secret Hotărîrea nr. 938, care prevedea oferirea garanțiilor de stat în valoare de 9,5 mlrd. lei Băncii Naționale în vederea acordării creditelor celor trei bănci, încă nedevalizate la acea dată. Un aspect important pentru a fi reținut de  către procurori, dar ignorat până în prezent, e și faptul că în mod premeditat, oferirea garanțiilor de stat nu a fost condiționată prin instaurarea unei administrații speciale de stat în băncile menționate. În paralel, până la 26 noiembrie 2014 Banca de Economii a oferit credite în suma cumulativă de 838,5 mln. dolari, iar din Banca Socială au fost extrase mijloace financiare în suma cumulativă de 956 mln. dolari. Abia după finalizarea acestor operațiuni de devalizare a băncilor, Banca Națională a dispus desemnarea administrației speciale la cele trei bănci. 3. Toate operațiunile privind convertirea și sustragerea banilor din sistemul bancar s-au produs pe fundalul inacțiunii totale a Băncii Naționale, a Centrului Național Anticorupție, a Procuraturii Generale și a Serviciului de Informații și Securitate, partajate politic, subordonate PD sub controlul personal al lui Vladimir Plahotniuc. 4. Această crimă fără precedent nu ar fi fost posibilă fără înțelegerea criminală interoligarhică a întregii clase politice realizată de șefii partidelor aflate la guvernare, care în perioada respectivă controlau oficial și neoficial toate instituțiile publice din țară, cu complicitatea așa-zisei opoziții parlamentare. Având în în vedere că, contrar intereselor populației, Guvernarea Plahotniuc-Filip a obligat cetățenii să recupereze în sumă aproape dublă banii furați din sistemul bancar pe baza unor crime comise de politicieni și funcționari de rang înalt din guvernele precedente, anchetele penale sunt mușamalizate până în prezent, iar guvernarea face tentative de decriminalizare a infracțiunilor economice, Platforma DA: 1. îndeamnă procurorii onești să inițieze urmărire penală pe marginea elaborării și aprobării Hotărârii Guvernului nr. 938 din 7 noiembrie 2014, care a facilitat devalizarea sistemului bancar, cu tragerea la răspundere a lui Andrian Candu, Iurie Leancă, Dorin Drăguțan, Anatol Arapu și Oleg Efrim (în calitate de persoane care au promovat și au contrasemnat acest act normativ) și a funcționarilor Băncii Naționale, CNA și SIS, responsabili pentru supravegherea activității băncilor și securitatea economică pe parcursul anului 2014; 2.propune întregii societăți civile și populației reluarea protestelor masive în vederea: - obținerii de la guvernare a publicării complete a Raportului Kroll 2, inclusiv a capitolelor despre beneficiarii reali ai jafului secolului; - finalizării cât mai urgente a procesului judiciar împotriva lui Ilan Șor cu deschiderea tuturor ședințelor Curții de Apelprecum și pornirii unui real proces de urmarire penală și sancționare a beneficiarilor furtului cu recuperarea neîntarziată de la aceștia a miliardelor furate; - anulării legii privind achitarea din banii cetățenilor a circa 25 mlrd. lei în contul acoperirii garanțiilor de stat, oferite de către guvernele Leancă și Gaburici. Platforma Demnitate și Adevăr reiterează angajamentul său plenar privind adoptarea după accederea la putere a Legii lustrației extinse vizând judecătorii, procurorii, funcționarii de rang înalt și politicienii corupți implicați în furtul și spălarea a zeci de miliarde de dolari, cu aplicarea față de aceștia a mecanismului de confiscare extinsă a averilor dobândite ilicit.   26 decembrie 2017  

citește mai mult