ACASĂ/ Declarații

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr cu privire la lustrație, curățarea clasei politice din Republica Moldova

12 Octombrie 2017

Unul din principalele obiective pe care și le-a asumat Platforma Demnitate și Adevăr este curățarea din temelii a clasei politice. Doar o clasă politică nouă, care reprezintă emanaţia voinţei populare, exprimată în urma unor alegeri parlamentare libere și corecte, are dreptul legitim și moral să guverneze ţara noastră şi nu o majoritate oligarhică, creată prin fraudarea voinţei populare.

Procesul de curățare a clasei politice și a întregului sistem administrativ al Republicii Moldova, va fi realizat concomitent pe două căi, în baza legislației naționale, ajustate la directivele adoptate de Parlamentul European în acest sens. Prima cale constă în asigurarea condițiilor pentru organizarea unui amplu proces de înfăptuire a justiţiei asupra tuturor celor care au uzurpat instituţiile statului şi care au comis crime ce au dus la sărăcirea populaţiei. După reformarea sistemică și curajoasă a justiţiei, care va fi realizată imediat după venirea Platformei Demnitate și Adevăr la guvernare, vor începe marile procese de judecată a persoanelor care au comis crime împotriva economiei naționale și a instituțiilor statului, inclusiv prin utilizarea mecanismului de confiscare extinsă a averilor, dobândite ilegal.

Printre cele mai importante dosare, în care instituţiile anticorupție vor face lumină, iar o justiție independentă va face dreptate, se numără: furtul miliardului, concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, spălarea miliardelor rusești prin sistemul bancar al Republicii Moldova, distrugerea Băncii de Economii (oferirea creditelor neperformante, pierderea controlului statului asupra BEM, etc);  devalizarea sistemului bancar, atacurile raider, preluarea afacerilor prin acte grave de corupţie, săvârşite de elita politică a ţării, licitaţii frauduloase organizate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale; organizarea schemelor criminale care au dus la devalizarea întreprinderilor de stat;  prejudicierea bugetului statului prin organizarea unor scheme criminale, etc.

Cea de-a doua cale are drept scop asanarea clasei politice și a sistemului administrativ și se referă la lustrația clasei politice.

Lustrația clasei politice reprezintă o modalitate complementară de eliminare din viața politică și din organele de conducere ale statului a persoanelor care, în virtutea funcțiilor de rang înalt, au contribuit direct la uzurparea puterii și menținerea regimului antipopular, au participat la distrugerea mecanismelor statale legale, democratice, fapte care, deși nu toate pot fi încadrate penal, au facilitat capturarea instituțiilor statului și încălcarea masivă a drepturilor omului, subminarea securității economice a statului și a stabilității macro-financiare.

Lustrația va fi realizată prin intermediul aprobării și implementării stricte a legii, care va interzice pe viață ocuparea unor funcţii publice, de demnitate publică și elective de către aceste categorii de persoane, precum și a persoanelor din domeniul politic și administrativ, care au fost complicii poliției politice în perioada sovietică. În acest context, vom cere desecretizarea arhivelor Securității și asigurarea unui acces neîngrădit al cetățenilor la documentele respective.

În vederea implementării acestor propuneri, va fi creată Comisia Națională pentru Lustrație, care va reprezenta autoritatea responsabilă de implementare a Legii Lustrației. Comisia va evalua conformitatea cu realitatea a declarațiilor de lustrație ale persoanelor, care urmează să ocupe un grup de  funcții publice și demnități publice în baza noii Legi. Membrii acestei Comisii vor fi persoane cu o înaltă autoritate morală, fiind din afara sferei politice și având o reputație ireproșabilă.

O activitate de importanță aparte va fi crearea unei Comisii naționale pentru investigarea crimelor  regimului oligarhic în cele două faze ale sale: comunistă și pretins pro-europeană. În urma prezentării publice a raportului acestei Comisii, vom insista asupra condamnării oficiale a regimului oligrahic.

O componentă importantă a procesului de lustrare, în care un rol aparte îl va juca cetățeanul-alegător, va fi adoptarea și implementarea sistemului de vot proporțional, preferențial cu liste deschise, inițiativă lansată de Platforma Demnitate și Adevăr la data de 26 iunie 2017.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

04 Octombrie 2017

Declarația cu privire la inițierea unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind...

Modificarea sistemului electoral, operată de tandemul Plahotniuc – Dodon, este un derapaj antidemocratic și antieuropean, care afectează grav sistemul parlamentar pluripartit. Principiul de bază al procesului electoral – reprezentativitatea, a fost încălcat, întrucât jumătate dintre deputații viitorului Parlament pot fi aleși de o simplă minoritate. Sute de mii de cetățeni riscă să rămână fără reprezentare în cadrul organului suprem legislativ, chiar dacă vor participa la alegeri.

Printre alte riscuri și pericole generate de modificările electorale adoptate, în special în ceea ce ține de circumscripțiile uninominale, pot fi înscrise următoarele:

- manipularea și influențarea rezultatului votului în favoarea propriilor candidați de către anumite cercuri de afaceri și grupuri locale de interese;

- utilizarea resurselor administrative ale puterii actuale la nivel local pentru a avantaja candidații guvernării;

- coruperea alegătorilor, precum și a deputaților aleși în calitate de candidați independenți;

- șantajul candidaților partidelor de opoziție de către structurile coercitive aservite, în vederea descurajării participării lor la alegeri ;

- discriminarea alegătorilor din Diaspora, unde numărul de circumscripții este insuficient, disproporțional cu numărul alegătorilor aflați peste hotare;

- încălcarea drepturilor electorale ale alegătorilor și concurenților electorali din stânga Nistrului;

- diminuarea artificială a rolului Parlamentului în viața politică.

Amintim, că alianța PD-PSRM a aprobat modificările la Codul electoral în lipsa unui consens național larg și cu încălcarea crasă a recomandărilor Comisiei de la Veneția, ale OSCE, Comisiei Europene, Consiliului European și Parlamentului European.  Astfel, de dragul păstrării puterii, a averii și libertății, având sprijinul forțelor radicale antieuropene, binomul Plahotniuc-Dodon atentează la parcursul democratic al Republicii Moldova. În consecință țara riscă izolarea pe plan internațional, precum și ratarea unei asistențe financiare europene arhinecesare pentru soluționarea multiplelor probleme cu care se confruntă oamenii după furtul a zeci de miliarde de lei din vistieria statului.

În aceste circumstanțe, Platforma DA propune aplicarea art. 2 din Constituția Republicii Moldova, care prevede că Suveranitatea națională aparține poporului Republicii Moldova, care o poate exercita în mod direct, precum și a art. 75 din Legea Supremă, care stipulează că cele mai importante probleme ale societatii si ale statului sunt supuse referendumului.

Într-o republică parlamentară modalitatea de alegere a deputaților intră în categoria celor mai importante chestiuni și, în acest context, CEREM Parlamentului să stabilească în decurs de 15 zile, în conformitate cu cerințele Codului Electoral, data unui referendum legislativ pe subiectul anulării legii privind modificarea Codului electoral, adoptată la 20 iulie 2017.

Totodată, solicităm ca Instituția Publică „Teleradio-Moldova”, finanțată din banii contribuabililor, să reflecte echidistant și imparțial tema referendumului privind anularea votului mixt și să asigure suficient timp de antenă pentru dezbateri, cu participarea tuturor părților implicate, inclusiv și obligatoriu, a inițiatorilor, semnatarilor acestei Declarații. 

Amintim că în perioada procedurii de adoptare a modificării sistemului electoral, cei care nu susțin aceste schimbări, societatea civilă protestatară și opoziția antioligarhică, au fost, practic, lipsiți de dreptul de a-și  expune poziția pe acest subiect în cadrul emisiunilor difuzate de Compania Publică „Teleradio-Moldova”.

Chișinău, 4 octombrie 2017

citește mai mult

19 Septembrie 2017

Inițiativa Platformei Demnitate și Adevăr privind micșorarea Taxei pe valoarea adăugată (TVA)...

Una din prioritățile economice ale Platformei Demnitate și Adevăr rămâne detenebrizarea economiei prin despovărarea fiscală a businessului legal, îmbinată cu sancționarea dură a tuturor acțiunilor financiar-economice nedeclarate. Micșorarea contribuțiilor sociale cu 6 % și a celor medicale cu 2 %, diminuarea cu 50 % a impozitului pe venit pentru întreprinderile mici și mijlocii, anularea impozitului pe dividende și întroducerea unui impozit consolidat pentru mai multe domenii ale economiei, sunt câteva inițiative lansate de Platforma DA în vederea detenebrizării economiei. În aceeași ordine de idei, Platforma DA propune guvernării micșorarea TVA până la 8 % pentru toate produsele alimentare pe întregul lanț valoric (de la furcă până la furculiță), precum și pentru toate băuturile nealcoolice. După doi ani de implementare a noului sistem, acesta poate fi aplicat și pentru serviciile întreprinderilor din alimentația publică. Menționăm, că în marea lor majoritate țările europene aplică cota redusă a TVA pentru produsele agroalimentare. Modificarea propusă va aduce următoarele beneficii economiei țării și intereselor cetățenilor:

  1. Micșorarea prețurilor la alimente. Menționăm că populația celei mai sărace țări din Europa, conform datelor statistice, consumă aproape jumătate din venituri pentru procurarea produselor alimentare.
  2. Uniformizarea cotei TVA pentru întregul lanț valoric al sectorului agroalimentar și micșorarea poverii fiscale pentru majoritatea întreprinderilor de procesare a producției agricole, care în prezent procură materia primă agricolă cu 8 % TVA, dar comercializează produsele alimentare și băuturile nealcoolice cu 20 % TVA.
  3. Diminuarea cotei economiei tenebre în sectorul agroalimentar. În situația introducerii cotei unice reduse a TVA, întreprinderile de procesare nu vor mai avea nevoie să apeleze la scheme artificiale cu implcarea firmelor-fantomă și să opereze cu diverse cantități de produse nedeclarate, în vederea optimizării cheltuielilor. Astfel, va fi stimulată creșterea semnificativă a volumului vânzărilor oficiale, ceea ce va compensa pierderile bugetului în urma micșorării cotei TVA. Anume acest impact pozitiv a fost obținut în România în anul 2015 după micșorarea cotei TVA pentru alimentele și băuturile nealcoolice de la 24 la 9 %.
  4. Bugetul de stat va economisi sute de milioane de lei în procesul restituirii TVA exportatorilor.
Platforma DA se află într-un contact permanent cu mediul de afaceri și experți economici din țară și din diasporă și va continua să înainteze inițiative concrete și argumentate privind crearea unui mediu favorabil pentru business, sprijinirea antreprenorilor mici și mijlocii, protejarea prestatorilor de servicii și a producătorilor autohtoni, precum și susținerea sectorului agroalimentar.   19 septembrie 2017  

citește mai mult

21 August 2017

Declarația cu privire la caracterul deliberat și arbitrar al tarifelor la energia electrică și g...

Începând cu 1 iulie 2017, Republica Moldova achiziționează energie electrică de la Hidrocentrala Cuciurgan cu 45 dolari pentru 1 MWh sau cu 10 % mai ieftin decât prevedea contractul incheiat anterior cu furnizorul din Ucraina. Totodată, în perioada ianuarie - august 2017, dolarul s-a depreciat față de moneda națională cu peste 10 %, ceea ce impunea o micșorare palpabilă a tarifelor la energia electrică și gazele naturale. Până în prezent, însă, în pofida promisiunilor făcute de guvernare, consumatorii finali, adică cetățenii Republicii Moldova, nu au resimțit nicio micșorare de tarif. Mai mult ca atât, în urma semnării recente a contractului de livrare a energiei electrice cu furnizorul din Transnistria, continuă în regim accelerat majorarea datoriilor de peste 6 miliarde de dolari față de Gazprom pentru combustibilul albastru, consumat în partea stângă a Nistrului, sumă care, în mod arbitrar, este pusă pe umerii întregii țări. În paralel cu aceasta, tandemul Plahotniuc - Dodon a fost și rămâne preocupat de schimbarea sistemului electoral, extinderea atribuțiilor prezidențiale, declarații geopolitice sterile, intimidarea opoziției și alte acțiuni inutile pentru cetățenii țării. Platforma Demnitate și Adevăr constată că guvernarea antipopulară, care a creat și exploatează multiple scheme economice obscure de jefuire permanentă a cetățeanului, amână ajustarea legală a tarifelor la energia electrică și gazele naturale, obligând populația și agenții economici să achite nejustificat zeci de milioane de dolari, ca mai apoi, doar în scop electoral, să se opereze modificări insignifiante ale tarifelor. În acest context, Platforma Demnitate și Adevăr cere intervenția imediată a ANRE, competentă, conform legislației, de a monitoriza piața energiei electrice și a gazelor naturale, inclusiv sub aspectul corectitudinii formării prețurilor de furnizare pentru consumatorii finali. Platforma Demnitate și Adevăr se va opune și în continuare oricăror derapaje antidemocratice, antisociale sau de alt gen, informând, totodată,  societatea și partenerii de dezvoltare asupra modului în care este condusă astăzi Republica Moldova. În cazul ignorării apelului nostru către ANRE, ne rezervăm dreptul să organizăm, împreună cu cetățenii, mai multe acțiuni de protest.   Andrei Năstase, Președinte al Platformei Demnitate și Adevăr 21 august 2017

citește mai mult