ACASĂ/ Interviuri

(INTERVIU) Andrei Năstase: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile

13 Ianuarie 2020

În cadrul unui interviu acordat www.oficial.md, Andrei Năstase, Preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, s-a referit la anul politic 2019, planurile pentru perioada imediat următoare şi aşteptările de la 2020.

Oficial: Dle Năstase, anul politic 2019 v-a ţinut permanent în vizorul opiniei publice. Care credeţi că a fost cea mai mare realizare a Dvs. în acest an?

Andrei Năstase: Anul 2019 ne-a adus şi împliniri, şi victorii, dar şi rocade politice neaşteptate, a fost anul unor turbulenţe electorale, dar şi al unor speranţe realizate, a curajului şi a libertăţii pe care le-am simţit cu toţii și la care mi-am adus și eu o modestă contribuție. Am devenit mai experimentaţi, mai profesionişti, ne-am coagulat rândurile şi am crescut echipele. Oamenii cu caracter şi demnitate sunt cea mai mare valoare a noastră. Este important că am demonstrat că se poate guverna și altfel decât de la independență încoace şi am învăţat că trebuie să insistăm mai mult atunci când avem dreptate și suntem convinşi că ştim exact care este soluţia potrivită. Regret că noi, reprezentanții Platformei DA, nu am reușit să convingem partenerii de guvernare și pe cei cu care am constituit o majoritate parlamentară vremelnică despre necesitatea stringentă de implementare a Declaraţiei Legislativului privind starea de captivitate a statului şi acest act a rămas nevalorificat. Dacă am fi adoptat legile speciale inerente acestei Declaraţii, respectând, bineînțeles, rigorile constituționale, lucrurile s-ar fi desfăşurat altfel. Instituţiile statului ar fi fost eliberate rapid şi nu s-ar mai fi putut reveni vreodată la autocraţie.

Dar, repet, toate victoriile de până acum, inclusiv eliberarea țării în mod pașnic, fără sânge, de cel ce o capturase se datorează oamenilor demni, cinstiți, drepți și curajoși și doar de dorința sinceră și de curajul acestora depinde eliberarea definitivă a țări, salvarea ei de un sinistru trădător de neam, o marionetă teleghidată din exterior și un laș care își arogă astăzi merite pe nedrept.

O: Care credeţi că a fost miza istorică a evenimentelor din iunie 2019?

A.N.: Atunci s-a dat o luptă pe viaţă şi pe moarte între regimul oligarhic construit ani de zile prin vicleşug, tertipuri electorale, propagandă și manipulare şi o clasa nouă de oameni politici, născută din protestele antioligarhice demarate în 2015 de Platforma Demnitate și Adevăr cu un enorm sprijin popular. Am reuşit să oprim un veritabil puci, o tentativă de uzurpare a puterii în stat. În cele 5 luni de guvernare a blocului ACUM, până la demiterea Guvernului și refacerea alianţei PSRM-PD, am demonstrat voință politică fără precedent şi am început procesul de dezoligarhizare și decriminalizare a statului. Nu vreau să folosesc cuvinte mari, însă noua guvernare avea o misiune cu adevărat istorică: un nou început pentru țara noastră atât de încercată, atât de prăduită și tâlhărită în ultimii ani! Am reuşit să demolăm parțial bastioanele regimului autoritar al lui Plahotniuc, care se încăpăţâna să nu înțeleagă nimic din lecțiile istoriei – dar mai ales care uita de prevederile art. 2 alin. 2 din Constituție: „Nicio persoană particulară, nicio parte din popor, niciun grup social, niciun partid politic sau o altă formaţiune obştească nu poate exercita puterea de stat în nume propriu”.

O: În iunie, aţi acceptat funcţia de ministru al Afacerilor Interne? Ce v-a determinat?

A.N.: Interesul public și responsabilitatea. Dacă m-aș fi ghidat de propriile interese, dacă m-ar fi preocupat cariera personală, interesele politice ale partidului pe care îl reprezint, în perioada de până la alegerile locale m-aș fi dedicat activității parlamentare și campaniei electorale. Ne-am asumat guvernarea, iar asta implica și mai multă responsabilitate. Asta m-a și determinat să preiau cel mai dificil de gestionat minister în orice stat, dar mai ales în Republica Moldova abia scoasă din îmbrăţişarea sufocantă a unui regim dictatorial în care forţele de ordine au exercitat plenar rolul de poliţie politică şi au apărat criminalii de la guvernare, în loc să apere cetăţenii acestei ţări. Sunt fost procuror și apărător al drepturilor și libertăților oamenilor. Așadar, nimeni nu îmi poate pune la îndoială respectul pentru această nobilă profesie, dar şi pentru oamenii legii în general, care ar trebui să fie exemple de integritate, moralitate și profesionalism. Și când vorbesc de profesionalism nu mă refer la buna capacitate de interceptare a telefoanelor oamenilor nevinovați, nu mă refer la instalarea de echipamente de supraveghere audio și video în casele celor care luptă pentru democrație și drepturile omului, a căror singură culpă era că se împotriveau regimului autoritar instalat în țara noastră. Nu mă refer la acoperirea cu bună știință a schemelor de contrabandă, de spălare de bani sau a faptelor de corupție. Tocmai cu asta s-a ocupat Procuratura, dar şi Direcţia nr.5 a MAI, pe care am desfiinţat-o imediat. Ca viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Interne, mi-am dorit instituții independente cu angajaţi pentru care singura carte de căpătâi să fie Legea – nu arbitrariul sau deciziile luate prin birouri întunecoase, departe de ochii opiniei publice. Și pot spune cu tărie că am lăsat o instituție funcțională, aflată într-o cooperare loială cu alte instituții ale statului, în beneficiul exclusiv al oamenilor, care a asigurat liniște și siguranță cetățenilor, dar și unei guvernări democratice.

O: Care au fost cele mai importante realizări ale Dvs. la cârma MAI?

A.N.: Nu toate realizările din acest domeniu de activitate sunt atât de vizibile în mod imediat pentru oameni. Deși s-a lucrat la turații maxime și s-au obținut rezultate foarte bune raportate la perioadele de referință anterioare, nu am reușit să le aducem mai bine la cunoștința oamenilor.

Propaganda, isteria și psihoza artificial create de mercenarii locali și străini ai războiului hibrid și unii dintre deontologii noștri contextuali, spre exemplu, prin scoaterea în evidență, a unor accidente rutiere, (care ajunsese cu peste 5% mai puține față de perioada anului anterior, dar de care, bineînțeles, vinovat era făcut ministrul de Interne), au reușit, prin manipulare cu date și informații false, să anihileze rezultatele din cele două rapoarte emise la capătul a trei și, respectiv, cinci luni de activitate. De altfel, în perioada de după 14 noiembrie s-au produs grave accidente de circulație, crime cu foarte mulți morți și răniți, dar nu am auzit pe măcar cineva dintre falșii deontologi să bată clopotele sau să tulbure liniștea noului ministru de Interne.

Am dezgheţat dialogul cu partenerii străini și finanțarea unor proiecte de anvergură. Am inițiat ample procese de instruire a personalului cu antrenarea experților și instituțiilor de învățământ din țară și din afară, cu preluarea de bune practici în materie de eradicare a corupției și combatere criminalității de diversă natură. Pe linia noastră de competență am pus în ordine şi situația de la frontieră, inclusiv la aeroportul din Chișinău, unde Poliția de Frontieră a luat măsuri riguroase de control a accesului în zonele sensibile din aeroport, inclusiv asupra mijloacelor de transport.

În cadrul vizitei pe atunci a secretarului de stat din MAI al României, Raed Arafat, am demarat un proiect-pilot de tip SMURD în zona de Sud, urmat de altele la Bălți și Chișinău, și am obţinut asigurări de sprijin a viziunii mele de integrare a serviciilor de urgență într-o singură structură aflată în subordinea Ministerului, precum și trecerea serviciului 112 la MAI, pentru a asigura eficientizarea acestuia. Am pus capăt unui vechi obicei care tot revine, din păcate: utilizarea arbitrară a mașinilor-capcană ale Poliției. Acestea s-au ocupat de prevenție, iar polițiștii au avut ordin să respecte cu strictețe legea și doar în conformitate cu legea să oprească sau nu participanții la trafic. Am inițiat proiecte-pilot de fluidizare a circulației în Chișinău și de eliberare a carosabilului de autovehicule parcate neregulamentar, proiecte care au dat roade bune, apreciate de oameni. Dacă până la noi, orice anchetă asupra crimelor grave era împiedicată de nevoia de a trimite mostre ADN în străinătate, procesele fiind tărăgănate cu lunile și anii, în urma intervenției mele, acestea se pot face prompt la Centrul de Medicină Legală din Chișinău. Am făcut ca în gara feroviară din Chișinău turiștii care ne vizitează țara să se poată înregistra rapid și comod la un nou oficiu al Biroului Migrație și Azil dacă vin cu trenuri ce trec prin segmentul transnistrean, în loc să umble pe drumuri pe la instituții și să stea la cozi.

Pot aduce exemple de demantelare a structurilor criminale organizate și a schemelor lor infracționale, de zeci de anchete și procese penale inițiate și instrumentate de structurile MAI în perioada scurtă în care am activat acolo, precum cele legate de interceptările ilegale, traficul de ființe umane, inclusiv cel al profesorilor turci realizat de oamenii regimulul criminal Plahotniuc, în evidentă complicitate cu Dodon, președinte și șef al Consiliului Suprem de Securitate.

Anchetele în cazul multiplelor identități ale lui Plahotniuc și ale celor din anturajul lui, dar și trecerea ilegală a frontierei de respectivii, tot de MAI au fost demarate. Toate acestea au fost remise procuraturii conform competenței sau se află încă în gestiunea MAI și urmează încă să auzim despre ele. Ancheta inițiată în cazul Avia Invest și efectele produse de aceasta, stoparea tranzacționării obscure a Aeroportului Internațional Chișinău, sunt parte a unui proces complex de demantelare a schemelor de corupție care au secătuit Republica Moldova. Am demarat proiecte transfrontaliere cu participarea OLAF, DIICOT din România și anchete desfășurate în cel puțin șapte țări europene, prin care au fost demascate scheme complexe de contrabandă, spălare de bani, evaziune fiscală, fraude în operațiuni de import/export/tranzit, având ca obiect cantități însemnate de țigări și materii prime pentru producerea acestora, destinația finală fiind, preponderent, piața neagră din spațiul Uniunii Europene. Acestea și alte acțiuni criminale și scheme prin care a fost prejudiciată țara noastră în proporții deosebit de mari au fost documentate de Ministerul Afacerilor Interne.

O: Ce v-a determinat să candidaţi pentru un nou mandat de Primar al capitalei în alegerile din 2019?

A.N.: După ce, în 2018, votul chişinăuienilor a fost desconsiderat în cel mai josnic hal, alegerile fiind declarate invalide, cred că a fost de la sine înţeles că trebuia să repunem în drepturi acest vot, să ni-l revendicăm pe bună dreptate. A fost și dorința sinceră de a da Chișinăului șansa unei capitale europene, moderne în care oamenii să trăiască bine.

O: Ce nu a mers în alegerile pentru funcţia de Primar al capitalei?

A.N.: Războiul hibrid în care am fost în permanență ținta forțelor distructive din țară, dar și din exterior, ia proporții inimaginabile în special în perioada campaniilor electorale. Mecanismele care s-au pus în funcțiune împotriva mea și a colegilor mei, propaganda din cadrul alegerilor locale, au contribuit esențial la crearea unui curent absenteist, în urma căruia Chișinăul a fost preluat de forțe străine de interesele oamenilor și cel național. Propaganda de la televiziunile holdingurilor lui Plahotniuc și Dodon, a celor rusești, care, toate, și-au dat mâna împotriva mea, denotă că mediul monopolizat al audiovizualului din RM a degradat catastrofal și regret că nu am prioritizat reforma în audiovizual la pachet cu reforma în justiție, atât timp cât am fost la guvernare. Probabil, Dodon ar fi torpilat și această reformă esențială, dar trebuia să demarăm oricum purificarea instituției de reglementare și reorientarea acesteia spre vegherea consecventă și irevocabilă asupra pluralismului de opinii și a deontologiei profesionale în domeniu. Și, nu în ultimul rând, banii, banii murdari, extrem de mulți, de ordinul sutelor de milioane. În mod intenționat nu spun mijloacele financiare, ci anume banii cărați cu gențile de la Moscova, Bahamas sau din ofshore-uri, adunați în casieria lui Dodon din schemele de zeci de ani la care se pricepe atât de bine mafia moldovenească. În toată campania electorală și în ziua alegerilor, mii de oameni au fost mituiți cu acești bani murdari și transportați la secțiile de vot cu autoturisme, inclusiv din zona serviciilor de transport și de propagandă estică, delicat vorbind. Dar cel mai grav lucru este că noi, chișinăuienii, am pierdut poate o unică oportunitate de a implementa proiecte de infrastructură de amploare cu ajutorul prietenilor și colegilor noștri europeni, americani și, în special, români.

O: Ce planuri aveţi pentru perioada imediat următoare?

A.N.: Ne dorim ca Republica Moldova să fie un partener credibil pentru țările civilizate, un stat de drept în care justiția și toate instituțiile statului să fie funcționale și independente de ingerințele politice, puterea decizională locală să fie descentralizată, iar reformele sistemice și instituționale să fie reale și nu mimate, toate în beneficiul oamenilor, și nu a unor clanuri de interese private. Acesta este scopul nostru şi vom continua să acţionăm prin toate metodele posibile şi imposibile în acest sens.

Vom colabora și în continuare cu forțele politice pro-europene, realmente democratice din țara noastră, pledând pentru unitate, consolidare și efort comun, direcționat spre restabilirea dreptății și echității sociale. Am demonstrat că putem face acest lucru și suntem capabili să perseverăm în demersurile noastre democratice în perioada scurtei guvernări a blocului ACUM, asumându-ne toate greșelile și eșecurile, învățând să tragem concluzii edificatoare din acestea.

Republica Moldova se confruntă acum din nou cu reale pericole de izolare internațională, derapaje antidemocratice și riscuri majore de regres economic. Este pus în pericol și parcursul european al țării noastre. De aceea, Platforma Demnitate și Adevăr își reiterează ferm poziția intolerantă față de abuzuri de orice gen, față de veleitățile autocrate ale actualei guvernări, față de jocurile politice ale alianței PSRM-PD în detrimentul statului de drept și își reafirmă cu tărie dezideratele consfințite în statutul nostru, în programele electorale și în conștiința fiecăruia dintre noi: noi nu cedăm!

O: Ce aşteptări aveţi de la anul 2020?

A.N.: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile. Am fost și suntem un partid pro-european, Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană fiind cartea de căpătâi a tuturor aspirațiilor noastre politice și a activității noastre cotidiene. Implementarea acestui document strategic este dezideratul nostru esențial, asta nu se negociază şi vom fi neclintiţi în acest sens şi în 2020. Este un an electoral 2020, aşa că va trebui să muncim mult pentru a convinge oamenii că singura noastră soluţie este coagularea tuturor forţelor pro-europene veritabile pentru confruntarea electorală în prezidenţiale. În acest sens, Platforma DA este pregătită să participe la prezidențiale cu propriul candidat, dar nu exclude și posibilitatea identificării unei personalități nepartinice, agreate de toate forțele politice democratice și reformatoare.

Important este ca echipa noastră să se consolideze, să devină și mai puternică, și mai combativă pentru a putea valorifica enormul potențial popular din spatele nostru!

 

sursa: oficial.md

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

27 Octombrie 2019

ANDREI NĂSTASE: ÎMI DORESC FOARTE MULT CA OAMENII ORAȘULUI SĂ ÎNȚELEAGĂ CĂ FĂRĂ FINANȚARE...

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, președintele Platformei Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, candidatul Blocului ACUM la șefia capitalei a vorbit despre soluțiile sale pentru rezolvarea problemelor din mun. Chișinău. T.: Domnule Andrei Năstase, au rămas zile numărate până la bătălia decisivă pentru Chișinău. Pentru a lua o decizie corectă fiecare locuitor al capitalei ar trebui să cunoască foarte bine ofertele candidaților. Vă propunem să vă referiți la oferta dvs și să ne spuneți câte ceva despre viziunea strategică de dezvoltare a municipiului Chișinău. A.N.: Strategia de dezvoltare a municipiului nostru există încă din Campania din 2018, iar acum este și mai detaliată datorită fortificării, aprofundării relațiilor noastre cu echipele experților de peste Prut și a colaborării continue cu aceștia. Mai mult, ținând cont de faptul obiectivele mele, creșterea calității vieții și a bunăstării sociale, sunt principalele obiective pe care o comunitate dorește să le atingă, am utilizat niște sisteme de indicatori pentru măsurarea calității vieții, iar datele rezultate ȋn urma unei cercetări au stat la baza identificării și elaborării politicilor publice, la baza propunerii unor proiecte și programe pentru municipiul Chișinău. Astfel am reușit să cuprindem și din perspectiva științifică diverse aspecte, domenii strategice preliminare pe care să punem accentual preferențial. T.: Probabil, oricum, una dintre prerogative va fi dezvoltarea comunității în funcție de cerințele oamenilor, nu? Ați luat în considerație doleanțele lor? A.N.: În primul rând am făcut asta! Dincolo de discursuri de campanie, de confruntări sterile inclusive geopolitice, de lustruiri de imagine ale candidaților, de tot apanajul superficial al „luptelor” electorale, întâlnirile cu oamenii sunt singura activitate care cu adevărat mă mobilizează și mă motivează să candidez. Datorită discuțiilor cu ei, împreună cu echipa mea am reușit să identificăm exact direcțiile de dezvoltare ale orașului nostru pe care le-am inclus în programul meu pentru Chișinău. Vă dau un exemplu: ce vom face pentru a soluționa problemele legate de aspectele sociale ale creșterii noii generații. Astfel, vom acționa pe mai multe direcții precum: amenajarea curților și dotarea acestora cu terenuri de joacă și sport pentru copii; dezvoltarea unui sistem eficient și transparent pentru ocuparea locurilor în grădinițe și scoli; dezvoltarea și stimularea construcțiilor sociale, în special a grădinițelor și școlilor în toate sectoarele municipiului Chișinău și suburbii; extinderea numărului de grădinițe reieșind din numărul real al populației în fiecare sector al municipiului Chișinău; implementarea unui sistem nominal de suport continuu a familiilor cu mulți copii; elaborarea și implementarea unui program social de suport pentru copii noi născuți în Chișinău; instituirea unui parteneriat public-privat sau crearea unei întreprinderi municipale pentru asigurarea alimentării sănătoase și calitative a copiilor în școli; instituirea unui mecanism de control continuu asupra calității alimentelor servite copiilor în instituțiile din sistemul educațional; perfecționarea și transparentizarea procesului de achiziții publice pentru necesitățile în produse alimentare şi consumabile a instituțiilor preșcolare. T.: Aspectele sociale la care vă referiți vor include și soluționarea problemelor familiilor socialmente vulnerabile? Ce prevede programul dvs. pentru acestea? A.N.: Vă răspund punctual și mă voi referi la familiile social vulnerabile, inclusiv la orfelinate, invalizi și pensionari. Pentru aceste categorii de chișinăuieni am prevăzut următoarele: susținerea activității centrelor de plasare a copiilor orfani sau din familiile social vulnerabile; reingineria sistemului de înlesniri la călătoriile în transportul public pentru copii, studenți, invalizi și pensionari prin eficientizarea acestuia și extinderea numărului de beneficiari; ajutorarea cu resurse financiare și diversificarea susținerii persoanelor social-vulnerabile în perioada rece a anului; implementarea unui sistem de compensare și atenuare a șocurilor de la majorarea tarifelor pentru utilitățile publice (energia electrică, gaze naturale, energia termică, transport, etc.) pentru persoanele social vulnerabile și nevoiașe; implementarea unui sistem individual de contracarare a cerșitului pe străzi prin examinarea acestui fenomen și găsirea unor soluții individuale și/sau sistemice; dezvoltarea unor mecanisme și instrumente instituționale incluzive și participative pentru dezvoltarea orașului nostru; dezvoltarea unui set de indicatori ai calității vieții și serviciilor care să fie urmăriți/monitorizați constant de echipa mea; inventarierea ascensoarelor și a stării tehnice a acestora și elaborarea unui program de modernizare și mentenanță periodică a acestora în baza unui parteneriat cu producătorii autohtoni din domeniu; acordarea unor compensatii financiare pentru familiile social-vulnerabile și altele. T.: Creșterea calității actului de guvernare, a calității serviciilor oferite și integrarea acestora într-un pachet complet este un domeniu la care se referă aproape toți candidații la funcția de primar al capitalei. În ce măsură o faceți dvs.?   A.N.: Eu consider că acest aspect rămâne a fi unul dintre cele mai importante, căci oamenii trebuie să simtă că primăria lucrează pentru ei și nu invers. Pentru asta vom recurge la dezvoltarea unor strategii coerente în zona de e-guvernare; la reducerea numărului de servicii prestate contra plată populației și mediului de afaceri din municipiul Chișinău. De asemenea vom elabora și implementa un sistem transparent de comercializare și dare în locațiune a terenurilor pentru construcții; vom implementa pe larg principiul ghișeului unic pentru orice tip de document eliberat oamenilor sau reprezentanților businessului;  vom reglementa strict procedurile interne pentru eliminarea fenomenelor de corupție; vom atesta funcționarii publici și vom implementa un sistem de verificare a integrității funcționarilor publici din primărie și îi vom disponibiliza pe cei fără integritate deplină. Vom diagnostica și optimiza business procesele din primăria Chișinăului și preturi pentru simplificarea acestora și eliminarea proceselor inutile; vom implementa o platformă interactivă de comunicare cu cetățenii (semnalizarea problemelor și eventualelor soluții). T.: Întotdeauna în discursurile dvs v-ați referit la adoptarea și asumarea unei strategii de dezvoltare a orașului și crearea unei identități a acestuia. Ați putea să detalizați? La ce vă referiți când vorbiți despre identitatea urbană a Chișinăului? A.N.: În primul rând mă refer la necesitatea stringentă a revizuirii și aprobării Planului General de Urbanizare a municipiului Chișinău. Dar este nevoie și de introducerea unui moratoriu la eliberarea autorizațiilor de urbanism, de verificarea minuțioasă și profesională a celor deja eliberate și, după caz, de lansarea procedurilor legale pentru retragere/suspendare/anulare a lor, precum și de inventarierea și crearea registrului patrimoniului Chișinăului cu evidența strictă a mișcării acestuia. Am creat deja o viziune integrată și a unor mecanisme de interacțiune instituțională în ceea ce privește dezvoltarea urbană și planificarea spațială a municipiului Chișinău. Pe lângă toate acestea este necesară impunerea respectării cu strictețe a planurilor urbanistice, corelarea acestora cu strategia de dezvoltare locală; eficientizarea activității întreprinderilor de gestionare a spațiului locativ; implementarea unui sistem de monitorizare a activității acestora cu indicatori de performanță; elaborarea unui plan de amplasare a unităților de comerț ambulant și stradal; autorizarea acestora în baza unor criterii bine definite și pe principii transparente și nediscriminatorii;  asumarea unui parteneriat strategic cu societatea civilă și mediul academic din Chișinău la gestionarea activelor și proprietății publice municipale; gestionarea și valorizarea comunitară coerentă și unitară a resurselor cultural-istorice ale orașului. Da, și cred că e necesar, în contextul acesta să fie instituite linii telefonice fierbinţi pentru semnalarea unor eventuale abuzuri admise de către funcţionarii municipali, crearea unor platforme și aplicații on-line pentru diseminarea informațiilor și deciziilor CMC, dar și pentru consultarea opiniei cetăţenilor. Pe lângă aceste acțiuni concrete este nevoie de revizuirea sistemului de taxe locale prin simplificarea si eficientizarea acestuia; de crearea capacităților instituționale pentru interacționarea cu structurile europene și autoritățile locale din alte țări, dar și pentru elaborarea proiectelor de asistență tehnică și financiară pentru oameni și infrastructura critică din municipiului Chișinău. Vom implementa un sistem de luare a deciziilor în baza analizei comparative, evaluare a riscurilor și analizei bazate pe cost-beneficiu și SWOT, identificare a problemelor strategice cheie, definire de strategii sectoriale și propuneri de programe operaționale. T.: Orașul Chișinău are nevoie de o relansare economică și inovativă pentru a deveni o capitală eminamente europeană. Aveți soluții pentru redresarea situației în acest sens? A.N.: Da. Altfel nu se poate. Elaborarea unui program de dezvoltare economică a municipiului Chișinău și a suburbiilor acestuia și stimularea creșterii numărului locurilor de muncă bine plătite este unul dintre pilonii cei mai importanți ai programului meu pentru Chișinău. Haideți să vă dau câteva repere, căci este vorba de lucruri concrete și pe înțelesul tuturor. Ce vom face pentru ca orașul nostru să devină un oraș cu adevărat european, sigur și prosper? Vom expertiza și diagnostica toate clădirile sub aspect seismologic și al eficienței energetice și vom elabora un program pentru termoficare și sporire a confortului clădirilor de utilitate publică și a blocurilor de locuit, lucruri pe care le vom propune spre finanțare din fonduri europene sau de la partenerii de dezvoltare BERD, BI, Banca Mondială și alții. De asemenea vom pune mare accent pe creșterea competitivității economiei municipiului Chișinău și a creșterii calității vieții în oraș. Vom face acest lucru prin valorificarea potențialului oferit de patrimoniu; dezvoltarea și susținerea proiectelor private de dezvoltare a parcurilor industriale și zonelor economice libere; implementarea conceptului de clusterizare a economiei locale și crearea centrelor de inovație și inteligență; utilizarea noilor tehnologii ca parte integrată a dezvoltării comunității; stimularea politicilor axate pe inovație și transfer tehnologic în sectorul public și privat; stimularea industriilor cu potențial creativ, în special a parcurilor IT. T.: Veți transparentiza cheltuielile bugetare ale mun. Chișinău? Este o mare problemă eficiența acestor cheltuieli, toată lumea cunoaște acest lucru! A.N.: Nu numai că le vom face absolut transparente, ci vom face totul pentru a le optimiza și vom consolida la maxim veniturile prin extinderea bazei impozabile și implementarea responsabilității sociale în mediul de business! Intenționăm să facem și alte lucruri importante în acest sens: crearea unei hărți interactive cu proiecte investiționale propuse pentru participare pentru investitorii privați din țară sau din străinătate, inclusiv conceptele de proiecte de parteneriat public-privat pentru dezvoltarea diferitor elemente de infrastructură critică pentru municipiului Chișinău; dezvoltarea unor programe pentru susținerea întreprinderilor mici și mijlocii din capitală, dar și a diferitor incubatoare și centre pentru lansarea de afaceri; elaborarea unei viziuni strategice de lungă durată pentru dezvoltarea urbană prin apariția unor sectoare noi și planificarea spațială a municipiului Chișinău și a suburbiilor. T.: O mare problemă desprinsă din mesajele chișinăuienilor este infrastructura cu toate aspectele legate de aceasta… A.N.: Cunosc acest lucru, sunt și eu un locuitor al capitalei care resimte din plin aceste probleme. Știu sigur că de mare ajutor vor fi următoarele: implementarea graduală a unui sistem inteligent pentru parcările publice; modernizarea infrastructurii rutiere a municipiului Chișinău și a drumurilor care leagă suburbiile prin alocarea de fonduri suplimentare pentru mentenanță a drumurilor din bugetul municipal dar și din surse consistente surse externe; implementarea unor soluții imediate și de lungă durată pentru redresarea situației din cadrul sistemului de canalizare și epurare a apelor reziduale. Apropo, voi dispune categoric efectuarea unui audit extern al acțiunilor/inacțiunilor managementului superior al ÎM Apă-Canal Chișinău pentru perioada 2017-2019 și vom elabora un program de dezvoltare și modernizare a rețelei de apă și canalizare în municipiul Chișinău și suburbii prin atragerea partenerilor de dezvoltare la fiinanțarea acestor investiții pe termen lung. De asemenea este foarte important să îmbunătățim, să eficientizăm și să consolidăm capacitățile întreprinderilor municipale responsabile de întreținerea drumurilor, în special în perioada rece a anului, să asigurăm reparații capitale a cca 200 km de drumuri intravilane pe an; în zonele și pe străzile cu pericol sporit de inundații să găsim soluții optime și eficiente pentru redresarea situației și evitarea acestor riscuri pentru oameni. T.: V-aș ruga să vă referii mai pe larg asupra aspectelor legate de mediu, de conceptul unui oraș verde și sănătos. A.N.: Am prioritizat dezvoltarea și implementarea unui program concret, exhaustiv, de gestionare a deșeurilor din municipiul Chișinău cu prevederea contractării resurselor financiare suplimentare. Acum despre programele de mediu: implementarea unor parteneriate în domeniu axate pe cele mai bune practici ale capitalelor țărilor europene se vor baza pe dezvoltarea unor politici coerente de mediu, inclusiv curățarea și păstrarea ecosistemului râului Bâc; reabilitarea grădinii Botanice după înghețurile din 2017 și elaborarea unui program de mentenanță sustenabilă a acesteia; amenajarea parcurilor din sectoarele mun. Chișinău și crearea zonelor de agrement moderne și bine responsabilizate, inclusiv lacurile Ghidighici, Sculeni şi Râșcani, Vadul-lui-Vodă etc.; extinderea străzilor pietonale, inclusiv în sectoarele orașului Chișinău; dotarea parcurilor și străzilor cu piste specializate pentru bicicliști; promovarea activităților sportive locale și internaționale pentru promovarea modului sănătos de viață și multe altele. De altfel, ne-am gândit și la asigurarea tuturor locuitorilor mun. Chișinău și a suburbiilor cu apă potabilă centralizată calitativă și cu acces necondiționat la serviciile de canalizare. Pentru un aspect estetic remarcabil și pentru un mediu sănătos de viață cotidiană vom mai face și alte lucruri cum ar fi asigurarea curăţeniei străzilor prin îmbunătăţirea managementului și dotarea pe potrivă a întreprinderilor municipale responsabile pentru prestarea serviciilor de salubrizare şi evacuarea la timp a deşeurilor menajere din localităţile municipiului; amenajarea adecvată a parcurilor, spaţiilor verzi şi zonelor acvatice de pe teritoriul municipiului, inclusiv prin asigurarea implicarii populaţiei în acest proces. Evident, este nevoie și de susținerea și accelerarea reformelor în sectorul sănătății în scopul de a spori eficiența, calitatea și accesibilitatea acestuia, inclusiv pentru persoanele defavorizate și pentru comunitățile îndepărtate și izolate;  intensificarea eforturilor pentru a reduce plățile informale, inclusiv prin intermediul unor sisteme corespunzătoare de gestiune și de control. T.: Revin la conceptul unei capitale europene. Dvs chiar credeți că e posibil să atragem turiști la Chișinău nu doar de Ziua Vinului? A.N.: Da, evident! Mă doare și pe mine această singură preferință a străinilor și nu ei sunt de vină. Pur și simplu orașul nostru, cu toate problemele sale, nu este pus în valoare și nu se face nimic sau prea puțin  pentru a redresa situația! Inventarierea și punerea în valoare și în circuitul turistic a clădirilor istorice şi de patrimoniu din mun. Chișinău este stringentă! Vom relua neapărat procesul de reparare a fațadelor clădirilor publice prin atragerea fondurilor europene de dezvoltare și conservare a patrimoniului, a valorilor nationale; vom instala iluminatul architectural al clădirilor publice și private de pe principalele artere stradale; vom dezvolta o rețea de străzi pietonale și vom revitaliza centrul istoric. Va trebui să introducem Chișinăul în circuitele turistice și culturale europene; să asigurăm accesul la evenimente culturale prin crearea unei platforme electronice on-line pentru cetățeni; să susținem teatrele naționale și cele municipale amplasate în municipiul Chișinău etc. T.: Sunt foarte multe de făcut în Chișinău, iar resursele financiare sunt limitate. Veți reuși să accesați suficiente resurse financiare externe pentru a duce la bun sfârșit tot ce vă propuneți? A.N.: Vă asigur că am o echipă profesionistă și resurse externe. Și mai presus de toate am siguranța că toată expertiza profesionistă a României va fi pusă la dispoziția chișinăuienilor. Am lucrat mai mult de un an pentru a-mi convinge partenerii de dezvoltare să aibă încredere în mine și echipa mea. Astăzi spun tuturor că am reușit! Sunt singurul, alături de toți colegii mei din Blocul ACUM, care are capacitatea de a finanța corect proiectul pe care îl propun oamenilor. Nu există nici un fel de altă variantă de dezvoltare pentru Chișinău decât finanțarea românescă și europeană. Iată de ce spun tuturor celor pe care-i îndemn să iasă pe 3 noiembrie la vot că trebuie să decidă în favoarea candidatului care își poate finanța corect programul pentru Chișinău. Adevărul trebuie spus înainte de alegeri. Asta fac și îmi doresc foarte mult ca oamenii orașului să înțeleagă că fără finanțare externă vom gospodării în continuare doar sărăcie.

citește mai mult

23 Aprilie 2019

Andrei Năstase: ”Nu dăm cinstea pe rușine; Căutăm soluții legale și morale pentru a scoate ...

Domnule Andrei Năstase, au trecut două luni de la alegerile parlamentare. De atunci și până în prezent a avut loc doar o singură ședința de constituire a Parlamentului. Cum explicați motivele acestei crize politice care durează de cel puțin 2 luni? Aveți perfectă dreptate, asistăm de fapt la o artificială criză parlamentară, guvernamentală, care s-a transformat într-o veritabilă criză politică. Este absolut inadmisibil ca instituția legislativă a țării să fie nefuncțională timp de două luni după ce alegătorii și-au expeimat voința politică, și mai ales atunci când țara are nevoie să fie guvernată. În acest sens, Blocul ACUM, imediat după validarea mandatelor de către Curtea Constituțională, a solicitat în permanență convocarea în cadrul legal și constituțional a ședințelor Parlamentului pentru demararea procesului de formare a organelor de lucru și de adoptare a legilor atât de necesare pentru țară și oameni. Ați văzut însă că atât demersurile noastre, cât și obligația elementară de a se prezenta la serviciu au fost ignorate de către celelalte fracțiuni parlamentare. Constatăm o situație absolut anormală. Deputații trebuie să înțeleagă că au fost aleși ca să muncească în cadrul organului reprezentativ suprem al poporului, și nu să stea să aștepte ce va decide Plahotniuc, împreună cu vasalul său, președintele Dodon și judecătorii de la Curtea Constituțională. În realitate, atât Plahotniuc cât și Dodon, de dragul uzurpării în continuare a puterii, mențin și profită de acest vid instituțional, adâncind conștient criza economică, socială, politică și slăbesc la maximum funcționalitatea statului, ca după aceasta, prin intermediul mediei monopolizate să arunce toată vina pe opoziție. Am încrederea că anume acum oamenii observă cel mai bine cât de mult ”țin” acești așa - ziși lideri politici la țară și la oamenii ei! Blocul ACUM a fost criticat de anumiți analiști pentru o anumită incoerență în perioada ce a urmat alegerilor. Ce le-ați spune celor care cred că Blocul a avut o prestație politică neclară pentru opinia publică?

Nu cred că poziția noastră a fost una incoerentă. Corectă, transparentă, conformă cu promisiunile noastre electorale - DA. Dar admițând câ nu am fost prea eficienți în ce privește comunicarea și contracararea propagandei oligarhice, voi încerca să introduc mai multă claritate asupra poziției noastre pentru opinia publică. În baza rezultatelor alegerilor, Blocul ACUM nu a avut prea multe opțiuni. Era clar că despre o alianță, coaliție cu Plahotniuc și gruparea sa din start nici nu putea fi vorba. Prima opțiune, cea mai ușoară, care nu ne-ar fi caracterizat și care risca să fie văzută ca egoistă, era retragerea noastră în opoziție, ceea ce ar fi lăsat calea deschisă PDM-ului și PSRM-ului să-și formalizeze alianță de guvernare ce funcționează de facto încă din 2016, iar noi să ne fi poziționat politic mai avantajoas în perspectiva electorală, respectându-ne cuvântul dat oamenilor de a nu face coaliție nici cu gruparea oligarhului Plahotniuc, nici cu PSRM, al cărui lider informal este chiar complicele lui Plahotniuc, presedintele pro-rus, Dodon. A doua opțiune ținea de încercarea noastră, în pofida tuturor dificultăților și riscurilor politice, de a identifica un mecanism de demontare a regimului Plahotniuc, chiar și în condițiile în care, bineînțeles, după o imensă fraudă din partea regimului, oamenii ne-au oferit 26 de mandate, jumătate din numărul de mandate necesar pentru o veritabilă guvernare proeuropeană și antioligarhică. În asemenea circumstanțe, acest lucru însă se poate întâmpla doar cu participarea și a altor deputați liberi, necontrolați de regimul Plahotniuc, din alte fracțiuni. Din acest considerent, dorind să începem demontarea regimului pe cale parlamentară, noi am venit cu mai multe inițiative care pot coagula aleșii poporului, indiferent de opțiunile lor politice și geopolitice. Aici mă refer evident la pachetul de legi privind dezoligarhizarea instituțiilor statului, demararea proceselor de reformare a justiției și de combatere a corupției, a protecționismului etc. Pentru a realiza acest obiectiv, am venit cu inițierea unor discuții pe o platformă parlamentară largă cu cei care în campania electorală declarau sus și tare că își doresc și ei acest lucru. Am pledat pentru caracterul transparent al discuțiilor legate de implementarea acestui pachet de legi, pentru ca cetățenii să înțeleagă agenda noastră, intențiile noastre reale și să nu existe loc de interpretare și de manipulare a opiniei publice prin intermediul presei aservite mafiei cu care urma să ne batem împreună. Caracterul transparent al comunicării era important atât pentru alegătorii noștri, cât și pentru alegătorii altor forțe politice, inclusiv pentru votanții socialiștilor. De asemenea, am propus și întâlniri publice cu fracțiunea socialiștilor pentru a ne convinge de realele lor intenții, de unitatea dintre ei, de voința politică și curajul de care sunt sau nu capabili pentru a intra în deloc ușoara confruntare cu mafia. Ulterior, în același sens, dar și în vederea identificării de soluții reale pentru satisfacerea așteptărilor societății, am venit și cu inițiativa de formare a unui grup de lucru, care să găsească mecanismele concrete de punere în aplicare a acestor inițiative legislative. Care ar fi, în final, rostul acestor demersuri pe care le-am enumerat? Răspunsul este foarte simplu: elaborarea unui mecanism instituțional de demontare a sistemului oligarhic actual prin acțiuni comune ale unor forțe politice diferite din punct de vedere ideologic, dar care au făcut cetățenilor promisiuni asemanatoare de deoligarhizare a țării, de oferire oamenilor a dreptății și a unei vieți mai bune. Am făcut-o cu capul sus, așa cum se cuvine, dacă ne dorim o schimbare fundamentală a țării și nu tîrguri de funcții și de suflete, specifice politicii moldovenești. Care sunt factorii care fac dificilă această eventuală colaborare cu PSRM? De dragul adevărului, trebuie să recunoaștem, ceea ce în mod categoric fac dificilă o coaliție cu socialiștii sunt divergențele majore de caracter și cele de ordin geopolitic, indiferent de retorica socialiștilor despre schimbare și despre o politică externă echilibrată, răsturnată și de recenta vizită a întregii fracțiuni socialiste la Moscova. O serie de propuneri din programul lor, cum ar fi ideea de federalizare a Republicii Moldova, dezbină societatea și sunt prin definiție inacceptabile pentru noi. Iată de ce dacă cu adevărat dorim binele oamenilor și vrem izbăvirea țării de mafie, ca să putem avea un dialog constructiv, discuția subiectelor de ordin geopolitic nu poate fi tratată ca o prioritate, ci amânată, până cel puțin vom realiza adevărata deoligarhizare și democratizare a țării, precum și coagularea societății. Iar legile de combatere a corupției, a crimei organizate, a spălării de bani, precum este Legea Magnițki, în loc să fie susținute în interesul siguranței Moldovei și cetațenilor ei, sunt respinse de Dodon și tovarășii săi pentru o închipuită geopolitică, dar, cu certitudine în interesul unor structuri criminale transfrontaliere. O categorie esențială de factori se referă la curajul și determinarea socialiștilor sau, mai bine zis, la lipsa acestora și a voinței politice în ceea ce privește demantelarea în mod democratic a acestui regim. Anume din aceste motive, pentru a veni cu o formulă clară acțiune, este nevoie să ne convingem de următoarele: au ei voința, curajul, și determinarea să ducă până la capăt agenda de dezoligarhizare, să se bată alături de noi pentru o lege dreaptă, pentru dreptate și o viață mai bună pentru oameni? Au ei sau nu au înțelegeri secrete cu Plahotniuc în ceea ce privește intenția de a face o coaliție de guvernare sau alegeri anticipate pe sistemul actul de vot, care servește doar mafiei? Vor fi capabili sau nu să renunțe la insistențele lor geopolitice și să se axeze pe agenda populară de eliberare a Moldovei din captivitate? Sincer vorbind, noi încă nu avem răspunsuri clare la aceste întrebări, dar, pentru că ceea ce ne preocupă în mod primordial nu sunt funcțiile trecătoare și nici chiar carierele noastre, ci identificarea soluțiilor fundamentale legale si morale pentru oameni și țară, mai avem răbdare, mai așteptăm răspunsul lor definitiv. Domnule Năstase, dar cum rămâne cu propunerea Blocului ACUM legată de guvernul minoritar? În opinia mai multor comentatori, anume această inițiativă a Blocului ACUM ar fi amplificat acest blocaj în încercările de identificare a unei soluții de demontare a regimului în procesul de negociere cu socialiștii? Aș vrea să fac o precizare foarte importantă, care să clarifice unele lucruri. Opțiunea unui guvern minoritar, a venit ca o soluție pe fundalul ultimatumului socialiștilor "ORI COALIȚIE, ORI ANTICIPATE PE BAZA SISTEMULUI MIXT DE VOT ȘI CU INSTITUȚIILE SUB CONTROLUL LUI PLAHOTNIIC" și trebuie analizată în coroborare și cu alternativa propusă la aceasta și de noi, și de societatea civilă: alegerile anticipate în condiții de minimă normalitate democratică, cu revenirea la sistemul proporțional de vot și la instituții ca CEC, CA, ANI etc, libere și corecte, curățate de politic și mafie. Ce e atât de greu de înțeles și acceptat, dacă vrei binele oamenilor și țării? Nimic. După imperios necesara reluare a sedinței de constituire a Parlamentului, întreruptă în mod arbitrar pentru o perioadă de timp nedeterminată, întru evitarea alegerilor parlamentare anticipate pe baza actualului sistem mixt de vot, favorabil grupării Plahotniuc și profund antipopular, era și rămâne de datoria noastră să votăm pachetul de deoligarhizare, inclusiv să modificăm sistemul de vot actual. Socialiștii aveau și au și în continuare la îndemână cele doua opțiuni propuse de noi concomitent. Reiterez, am oferit cel putin două opțiuni, care rămân a fi valabile în cazul în care nu va fi cu putință de identificat alte soluții viabile în cadrul unor discuții transparente și oneste, în cadrul unor discuții constructive, inclusiv în cadrul grupului de lucru propus de Blocul ACUM . Așadar, pentru noi prioritatea zero este adoptarea și implementarea pachetului de legi cu privire la dezoligarhizare, iar o anumită formulă de guvern reprezintă una dintre opțiunile reale de implementare a acestora și a altor acte normative cu caracter reformator, anticorupție, dar și economic și social. Un subiect extrem de important este legat de rolul președintelui în calitate de mediator în asemenea situații de criză politică. Cum apreciați prestația președintelui Dodon în perioada respectivă?
Din punctul nostru de vedere prestația președintelui Dodon în această perioadă a fost una lamentabilă. Știți ce rol joacă acum Dodon? Anume acela de a zădărnici orice posibil dialog dintre deputații ACUM și cei din PSRM în vederea demontării actualului regim prin adoptarea și implementarea pachetului de legi privind dezoligarhizarea și nu prin crearea de coaliții și alianțe exploatate cu dibăcie propagandistică de mafie. Pentru că, repet, nu de coaliții și alianțe are nevoie Moldova, ci de voința politică, de curajul și de deteminarea parlamentarilor de a face oamenilor dreptate și o viață mai bună. De fiecare dată când apar anumite premize pentru un dialog cât de cât constructiv, Dodon iese cu declarații scandaloase și atacuri urâte la adresa noastră, înaintînd noi și noi pretenții. Toate acțiunile și toată retorica sa țintește să ostilizeze și să împiedice deputații socialiști să participe la demantelarea regimului Plahotniuc. Anume cu acest scop el a revenit s-au a fost parașutat în funcția de ”lider informal” al PSRM. Propunerile populiste pe care le-a lansat în spațiul public legate de limba rusă, NATO și altele sunt subiecte care scindează societatea și nu contribuie la stabilirea unui consens, care ar contribui la scoaterea Moldovei din starea de captivitate. În acest context, mi-am permis să mă adresez alegătorilor socialiști, membrilor de partid și a fracțiunii PSRM din Parlament: marea voastră problemă este Dodon, el nu este un presedinte al poporului, nu este cooperant și efectiv preocupat să apere interesele cetățenilor, printre ei și alegătorii voștri. El este preocupat de un singur lucru, și anume să blocheze orice cale de dialog între parlamentarii PSRM ce se declară liberi și cei ai ACUM, iar prin asta el consolidează puterea lui Plahotniuc. Până la momentul de față, toate acțiunile și declarațiile sale au servit direct doar lui Plahotniuc, în speranța că acesta va rezista și îi va asigura libertatea și un nou mandat de președinte. De altfel, marea problemă pentru Republica Moldova constă în faptul că Dodon a slăbit extrem de mult instituția prezidențială. A transformat președenția într-o instituție decorativă, care face filme documentare, cumpără aparate de fotografiat exorbitant de scumpe, călătorește aiurea pe banii obscuri și ai statului și are întâlniri oficiale de fațadă care nu rezolvă problemele Republicii Moldova, în același timp atacă România și occidentul. Ce acțiuni ați fi întreprins Dumneavoastră dacă erați șeful statului? Nu doar eu, oricine în locul lui, un om de caracter, de cuvânt, cu dragoste de oameni și de Dumnezeu, ajuns președintele Republicii Moldova, ar fi acționat exclusiv în interesul cetățenilor Moldovei. Iar cel mai mare interes al tuturor cetățenilor țării noastre este să scăpăm de regimul oligarhic al lui Plahotniuc, care urăște Moldova și o stăpânește, o lipsește de viitor. Un adevărat președinte de țară nu mai aparține nimănui, nici măcar sieși. Dacă eram președinte, aparțineam întregului popor. Din poziția de președinte aș fi continuat lupta, aş fi consolidat mișcarea de rezistență împotriva regimului oligarhic condus de Plahotniuc. Aș fi consolidat societatea și nu aș fi dezbinat-o așa cum procedează Dodon. În calitate de președinte aș fi determinat partidele să găsească formula legală, constituțională și morală pentru a demola democratic acest regim. Aș fi făcut tot posibilul pentru a asigura o guvernare de reconciliere națională, care, din start, să elimine din politică oligarhii și hoții, să soluționeze principalele probleme ale țării, ale fiecărui cetățean indiferent de naționalitate, religie sau filon cultural. În calitate de președinte aș fi fost garantul procesului de trecere de la un regim oligarhic la un sistem bazat pe democrație și stat de drept, întărind relațiile corecte cu lumea civilizată și întâi de toate cu România și alte state UE, în perspectiva implementării reale a Acordului de Asociere și a integrării noastre europene. De asemenea, aș fi făcut tot ce îmi stă în puteri ca să contribui plenar la recuperarea miliardului furat. În calitate de șef al statului, aș fi inițiat o colaborare adevărată cu instituțiile specializate din SUA, UE și chiar din Rusia pentru a investiga spălarea banilor care a avut loc prin Republica Moldova și a încerca la maximum să recuperăm miliardul furat. Revenind la actualitate, anume în asemenea perioadă de criză am fi avut nevoie de un președinte puternic, cu o voință de fier, care să elibereze acest stat și nu de un președinte de mucava. În acest context dificil, ce va face în continuare Blocul ACUM în vederea soluționării crizei politice actuale? Deși am ajuns într-o întârziere gravă cu identificarea unui mecanism de demontare democratică a actualului regim, vreau să fiu optimist și totuși aștept ca deputații socialiști să se implice în activitatea grupului de lucru care va crea posibilitatea unor schimbări importante pentru Republica Moldova. Dacă însă vor urma indicațiile lui Dodon, venite de la Plahotniuc, atunci vom ajunge fie la anticipate, fie la o formulă de coabitare PDM-PSRM. Blocul ACUM face tot posibilul pentru a convinge deputații ce pretind că sunt liberi de Plahotniuc să scoatem țara din captivitate. Dacă însă socialiștii vor prefera să arunce Moldova în haos, suntem pregătiți să facem față tuturor provocărilor. Dar trebuie să o spunem pe înțelesul tuturor - Avem marea responsabilitate de a ne respecta principiile, valorile, identitatea noastră națională și europeană, cuvântul dat oamenilor. Nu dăm cinstea pe rușine. În același timp, suntem obligați și căutăm soluții legale, constituționale, morale, dacă vreți, pentru a scoate țara și oamenii ei din captivitatea corupției, a sărăciei și a exodului masiv, din prizonieratul mafiei lui Plahotniuc. Asta a făcut, face și va continua să facă Blocul ACUM, nu coaliții și alianțe, și îndeamnă și alți deputați să facă la fel. Dacă nu se va înțelege acest lucru, dacă frica va domina rațiunea, ca o forță politică veritabilă suntem pregătiți de orice scenariu. Iar oamenii, sunt sigur, vor ști să ne judece corect. sursa:
jurnal.md

citește mai mult