ACASĂ/ Interviuri

INTERVIU // Andrei Năstase: Asumări, riscuri și unitate

23 Mai 2020

Andrei Năstase, interviu pentru DESCHIDE.MD
Stimate domnule președinte Andrei Năstase, ne aflăm în plină pandemie, cum credeți că s-a descurcat și se descurcă actualul guvern cu gestionarea crizei?

Nu se descurcă, iar această evidență este susținută de indicatori care măsoară impactul pe care virusul îl are în rândul cadrelor medicale, a cetățenilor, în întreaga societate. Guvernul Chicu a eșuat lamentabil în lupta cu pandemia. Criza sanitară se accentuează, se îmbolnăvesc din ce în ce mai multe cadre medicale, iar cifrele care sunt raportate, plecând de la premisă că sunt cele corecte, cele reale și nu sunt chiar mai dezastruoase, demonstrează improvizația acestui guvern în ceea ce privește protecția oamenilor împotriva COVID-19. Nu s-a pus accent pe prevenție, nu s-au împrumutat și implementat bunele practici din țările care au reușit să aibă un management corect al acțiunilor destinate să protejeze populația de acest virus ucigaș. Ce să mai vorbim de necesarele măsuri de susținere a mediului de afaceri, de susținere a angajaților și a tuturor categoriilor sociale afectate de pandemie. Indicatorii asumați de OMS în lupta împotriva COVID-19 plasează Republica Moldova pe ultimele locuri în ceea ce privește rezultatele obținute de acest guvern în acțiunile de protejare a cetățenilor. Guvernul Chicu a eșuat complet, iar această afirmație nu este una politică, ci este susținută de indicatori care nu pot fi puși la îndoială.

Cum ați aprecia sprijinul extern în combaterea Covid 19?

Moldova a fost și este o țară săracă. Orice fel de susținere a fost și este și acum binevenită. Nu voi comenta decât gestul extraordinar făcut de România, un exercițiu necondiționat de solidaritate a întregului popor român față de noi, de frații lor din stânga Prutului. Misiunea medicilor români a fost una de succes, iar echipamentele de protecție și medicamentele trimise de România la Chișinău au ajutat Republica Moldova în lupta cu coronavirusul. Despre modul în care Guvernul a decis să onoreze acest ajutor extraordinar nu sunt prea multe de spus, iar festivitatea de primire a delegatiei României, la nivel de ministru de externe, organizată sub un pod și nu în Piața Marii Adunări Naționale, a descalificat violent guvernul Chicu și pe Igor Dodon, care se află, de fapt, la comanda acestui guvern falimentar, în integralitatea acestuia. Evident, și atacul jenant, impardonabil, de o ostilitate incalificabilă al lui Ion Chicu pe o rețea de socializare în adresa României și a europarlamentarilor români trezește o indignare justificată și denotă nu doar lipsă de respect și de bun simț, nu doar lipsă de educație elementară, ci și o descalificantă incapcitate politică și diplomatică de a menține o relație civilizată cu un stat sprijinul căruia pentru Republica Moldova, nu doar în condițiile pandemiei, este, practic, inestimabil. Această reacție bolnăvicioasă a lui Chicu față de România și eurodeputații români încearcă să distragă toată atenția publicului de la „pachetul șmecher” al lui Dodon și Plahotniuc. Nu am decât două gânduri pentru premier, în contextul în care ne aflăm acuma, și nimeni nu le-ar fi spus mai frumos decât Iorga: „De ce să te miri că e neruşinat omul care s-a deprins cu ruşinea?” și „Între păcătoşi, şiretenia e genialitate şi neruşinarea vitejie”. România a demonstrat că rămâne asumată în detaliu Parteneriatului de asociere cu Republica Moldova și demonstrează o consecvență demnă de toată lauda și respectul nostru, al tuturor. Restul acțiunilor de propagandă în ceea ce privește ajutoarele marginale sosite din alte colțuri ale lumii îmi întăresc convingerea că asistăm și în această etapă la o nouă formă de agregare a războiului hibrid pe care forțe externe, exponentul și vasalul cărora este Igor Dodon și guvernul său de buzunar, îl întrețin constant în Republica Moldova. Scopul este subordonarea intereselor noastre naționale, crearea prin manipulare a unui curent puternic de susținere a unei imaginare activități misionare a unor puteri din est pe de o parte și șubrezirea convingerilor colective și majoritare că locul nostru, al tuturor, este lângă lumea civilizată, lângă România, lângă democrațiile autentice ale Europei, pe de alta.

Guvernul Chicu pare a fi intrat în derivă. Este momentul ca opoziția să preia guvernarea sau trebuie lăsat actualul executiv să se epuizeze până la capăt?

Guvernul Chicu trebuie să plece, trebuie sancționat prin vot democratic în Parlament și trebuie instalat un alt guvern, cu adevărat responsabil, de respirație europeană, care să asume scoaterea țării din criza generalizată în care se află. Platforma DA și-a expus clar viziunea asupra modului punctual în care poate fi soluționată criza politică și se cunoaște în spațiul public abordarea noastră pe acest subiect. În democrațiile consolidate, actorii politici sunt obligați ca atunci când țara se află într-un impas evident să acționeze, nu să aștepte un închipuit decont final, la cele mai apropiate alegeri. Așa se întâmplă în țările europene, în Statele Unite ale Americii. Platforma DA a acționat de fiecare dată când evenimentele au reclamat o responsabilizare activă, promptă. Se știe acest lucru. Ca să răspund foarte clar și asumat, consider că nu trebuie să mai așteptăm nici măcar o zi pentru a da jos acest guvern. Noi nu facem calcule politice, noi avem mandat din partea oamenilor să facem ce trebuie, atunci când trebuie, fără să așteptăm ca situația să se înrăutățească și mai mult. Deci, nu există variabile în abordarea noastră. Guvernul Chicu trebuie să plece și cu cât o face mai repede, cu atât mai bine. Dacă alții au alte abordări, nu este în competența Platformei DA să judece sau să critice. Noi am comunicat întregii societăți că suntem hotărâți să ne asumăm guvernarea, chiar și în aceste vremuri extrem de tulburi. Trebuie să recunoaștem că aceasta este misiunea unui partid serios, coerent și responsabil. Și, ca o ultimă completare la aceasta întrebare. Guvernul Chicu trebuie să cadă și noi vom contribui decisiv la acest lucru, prin decizia deputaților trimiși în Parlament de către oameni, doar în condițiile în care puterea va fi redată în totalitate poporului și nu va fi tranzacționată de la un grup oligarhic la un altul.

Ați anunțat de curând că formațiunea pe care o conduceți ar putea să-și asume guvernarea. Ce înseamnă acest lucru? Un guvern format exclusiv din membri Platformei DA sau un guvern comun cu PAS? Un premier de la Platforma DA sau de la PAS?

Da, Platforma DA a decis în forurile sale statutare că este pregătită să-și asume guvernarea, la nivel de prim-ministru și cu un cabinet de ministri complet. Acest lucru înseamnă că noi suntem consecvenți. Republica Moldova este în pragul unui colaps generalizat, este nevoie de un guvern nou, democratic, pro-european. Am propus o abordare în trei etape distincte. Platforma DA va pune în dezbatere publică și în parlament un set de legi care derivă din Declarația adoptată în iunie, anul trecut de legislativ prin care Republica Moldova a fost declarată stat capturat. Apelul nostru public va fi făcut către deputații din Parlamentul Republicii Moldova. Ei vor lua act de acest set de legi care va garanta că, dacă vor fi votate, vor transfera cu adevărat puterea poporului și nu unui alt grup oligarhic. Dacă legile vor fi votate, înseamnă că există în Parlament o majoritate calificată care dorește eliberarea Moldovei din întuneric, sărăcie și corupție generalizată. Această etapă depășită, aceiași majoritate poate vota căderea guvernului Chicu și instalarea unuia cu adevărat reformator. Acel set de legi trebuie implementat cu maximă rapiditate, iar Platforma DA își asumă această misiune. Din guvern pot face parte oameni din întreaga noastră societate, dar vor fi profesioniști desăvârșiți în domeniile lor de activitate, oameni integri, adevărate caractere. Vom numi acest guvern, „guvernul Salvării Naționale”, așa că din componența acestuia vor face parte doar oameni cu adevărat dedicați Moldovei și cauzei de democratizare a societății noastre. Când vom ajunge la această etapă, dacă vom ajunge, transparența cu care se va forma acest guvern va fi, credeți-mă, un exercițiu istoric de transparență, corectitudine și responsabilitate. Nimic, dar absolut nimic, nu va mai fi așa cum a fost în Moldova în ultimii 30 de ani, când politicul a tranzacționat funcții, interese și capital și nu s-a preocupat deloc de ceea ce este cu adevărat important: bunăstarea oamenilor și edificarea statului de drept. Pentru că s-a făcut mereu la fel, iată unde am ajuns. Platforma DA va proceda așa cum se procedează în lumea civilizată, nu altfel. Pentru noi este important să scoatem Moldova la lumină, ne interesează mai puțin meschinele calcule politice. Fără să fiu patetic, vă spun foarte simplu că pentru noi importante sunt viitoarele generații, nu viitoarele alegeri.

Ați purtat discuții cu colegii din PAS? Ei cum văd propunerile dumneavoastră?

Ne-am întâlnit de curând cu colegii noștri de la PAS. Am discutat despre abordări, despre criza sanitară și socială, despre criza politică, despre suspendarea președintelui, despre căderea guvernului Chicu. Atât noi cât și colegii noștri am convenit asupra necesității asumării căderii acestui guvern. Sigur, există încă opinii și abordări diferite, toate motivate într-un fel sau altul. Sunt încrezător că vom ajunge foarte curând la un punct de vedere comun, moment în care și acțiunile noastre concrete se vor coordona, așa cum este și normal din punctual de vedere al Platformei DA. Am făcut un apel către colegii noștri de la PAS în ceea ce privește necesitatea de a face front comun pentru susținerea unui set foarte asumat de reforme atât de necesare societății noastre în ansamblul ei. Consider, și spun acest lucru cu maximă responsabilitate, că este periculoasă orice fel de altă variantă de demitere a acestui guvern fără garanții solide că puterea va fi redată în totalitate poporului. Eliminarea politică a lui Dodon nu trebuie să conducă la “restaurația” lui Plahotniuc. Ar fi împotriva firii acest lucru, având în vedere că anul trecut l-am eliminat pe Plahotniuc, acceptând un dialog conjuctural cu Dodon. Platforma DA, ca să fie foarte limpede pentru toți cetățenii Republicii Moldova, nu lucrează cu astfel de scenarii. Iată de ce, concret și asumat, am propus o soluție foarte practică care securizează acest transfer de putere către popor, votarea unui set de legi care să susțină declarația prin care Moldova a fost declarată stat capturat. Platforma DA nu vrea favoruri, funcții, nu ia retroactiv bani de la stat pentru participare la campanii electorale. Ceea ce vrem noi e ca în jurul unui set de norme și reforme necesare pentru țară și oameni să se adune o majoritate, cei care nu au de ce să se teamă de legea Magnitsky, de deoffshorizare etc. Altfel, este imposibil să facem ceea ce trebuie, dreptate și o viață mai bună oamenilor.

Realitatea din Parlamentul Republicii Moldova este cea care este și până la noi alegeri parlamentare, la termen ori anticipate, va trebui să lucrați cu actuala structură a legislativului. Care este, la modul practic, procedura, modalitățile prin care se poate instala un nou guvern ne subordonat lui Igor Dodon? Ați discutat cu PAS dar și cu alte structuri parlamentare sau deputați viziunea domniei voastre?

Deputații din Parlament au fost trimiși acolo de către oameni, de nimeni altcineva. Apelul nostru, al celor din Platforma DA, este făcut către deputați, către conștiințele și voința lor, nu către fracțiuni sau alte grupuri din legislativ. Am decis că apelul nostru să fie adresat public tuturor deputaților și nu partidelor sau fracțiunilor pentru că situația actuală este cea care este, instabilă și extrem de volatilă. Evenimentele ne arată acest lucru în fiecare zi. Dacă acum câteva săptămâni un partid din arcul guvernamental avea un anumit număr de deputați, astăzi numărul acesta este mult mai mic. Nu există nicio certitudine că discuțiile la nivel de lideri de partide pot avea efecte. Și apoi, partidele vechi din Parlament au demonstrat că sunt organizații care suferă foarte mult la nivelul democrației interne de partid. Conștiința și voința fiecărui deputat în parte sunt noțiuni intime care au legătură cu personalitatea deputatului respectiv. Așa că, având în vedere că pachetul de legi pe care îl vom propune are ca principal scop democratizarea societății, eliminarea sărăciei, birocrației, corupției generalizate și alinierea societății noastre la un set de valori și principii cu adevărat moderne și europene care pun cetățeanul în centrul acestor reforme, fiecare deputat poate arăta întregii societăți care îi sunt abordările. Iarăși, în ciuda abordărilor diferite, sunt încrezător că toți colegii de la PAS au aceleași obiective ca și noi și vor face tot ce le va sta în putință, prin votul lor, pentru a scoate Moldova din dezastrul în care se află. Cu ceilalți, la nivel de partid sau fracțiune, nu vom discuta pentru că este foarte neclar în ce măsură și pe cine mai reprezintă aceștia. Astfel, cel mai sănătos mod de a formula o majoritate este aceea de a înainta Parlamentului un set de reforme și a cere votul fiecărui deputat în parte. Cu maximă transparență, public, în fața tuturor oamenilor Moldovei.

V-ați anunțat de ceva timp candidatura la președinția Republicii Moldova. Care sunt argumentele, de ce ar trebui ca cetățenii să vă aleagă pe dumneavoastră și nu un alt candidat de dreapta?

Îi îndemn pe oameni să-mi judece faptele, acțiunile, abordările și vorbele mele din cei 10 ani care s-au împlinit de curând, pe 19 mai, de când mi-am asumat, fără rezerve, rolul de apărător al drepturilor omului, de când lupt pentru drepturile și libertățile oamenilor din Republica Moldova. Eu nu mint, nu fur, nu-mi bat joc de oameni, sunt consecvent principiilor și valorilor mele care sunt fundamental pro-europene, democratice și creștine. Argumentele mele sunt faptele mele, munca și lupta mea și convingerea că poporul nostru are dreptul istoric la o viață normală, într-o țară normală în care statul se află în slujba cetățeanului și nu invers, într-o țară în care cei care greșesc, indiferent cine sunt și ce poziție ocupă în stat, răspund în fața legii și fiecare ocupă în societate locul pe care îl merită. Oamenii vor decide cine este cel mai potrivit, în opinia lor, să fie viitorul președinte al Republicii Moldova, motiv pentru care îi indemn pe toți să analizeze cu obiectivitate toate detaliile, să afle cât mai multe despre candidați, înainte de vot, nu după, să judece cu propria lor conștiință și să nu mai permită propagandei mincinoase să le modeleze percepțiile. Vreau să fiu un președinte care să ofere tuturor oamenilor, prin conduita și abordările mele, un model care să genereze schimbările profunde de care societatea noastră are atât de mare nevoie, să garanteze echilibru, pace și echitate socială, dreptate tuturor și fiecăruia în parte, bunăstare și o viață mai bună, cu toate familiile noastre reunite, aici, acasă.

Care credeți că este soluția ca forțele pro-europene să învingă forțele pro-ruse?
Unitatea! Aceasta este și astăzi, în opinia mea, așa cum a fost și în 2016 când m-am retras din cursa prezidențială pentru a o susține pe doamna Maia Sandu, soluția unei victorii zdrobitoare a forțelor democratice împotriva socialismului de tip sovietic și asiatic. Unitatea în jurul unui singur proiect de țară, a unui singur candidat, va scoate din adormire un electorat latent, va cataliza sinergii importante și va aduna toate forțele democratice ale Moldovei într-un singur vector suficient de puternic pentru a garanta victoria. Nu este totuna ca un candidat pro-european să intre în turul 2 cu 23% sau cu 38%. Ei bine, în opinia mea și a colegilor mei din Platforma DA, coagularea tuturor forțelor politice pro-europene în jurul unui singur proiect de țară, în spatele unui singur candidat, va coagula în mod direct și ireversibil, întreaga societate. Deși am deschis și la începutul acestui an un astfel de front de discuție, pentru identificarea unui candidat unic și apartinic care să concureze cu Igor Dodon, susținut de tot ceea ce înseamnă pro-democrație în Republica Moldova, se pare că nu a interesat pe nimeni un astfel de proiect. În asemenea condiții, Platforma DA și-a înaintat propriul candidat, candidat care de această dată va fi prezent la întâlnirea din toamnă, cu Igor Dodon!

Ca și candidat la președinția Republicii Moldova cum vedeți relația cu principalii actori geopolitici?

Responsabilă! Abordarile mele sunt cu totul și cu totul altele decât ale lui Igor Dodon. Neutralitatea în forma clamată de acesta nu este altceva decât măsura oportunismului de care acest încă președinte a dat dovadă de-a lungul întregii sale cariere publice și politice. Această așa-zisă neutralitate extrem de opacă spre vest, deschide larg porțile intereselor străine, manipulării, minciunii, propagandei și fariseismului. Un exemplu de neutralitate marca Dodon: când nu-i convine ceva se adresează peiorativ către actori politici europeni extrem de importanți cu “ce faci, Petrică?”, iar când primește sprijinul atât de necesar pentru țară și oameni de la aceiași parteneri fideli, se face că nu vede. Genul acesta de conduită și abordări ale președintelui Republicii Moldova vor înceta din primele minute ale mandatului meu. Voi fi un președinte asumat pro-european, echilibrat și dedicat în totalitate intereselor poporului Republicii Moldova. Partenerii noștri se vor bucura de respectul și disponibilitatea noastră totală la dialog și cooperare în interesul poporului nostru. Dar asumarea este esențială, iar eu sunt un om asumat. Mă voi asigura că toți oamenii acestei țări vor cunoaște înainte de vot care sunt valorile și principiile care vor sta la baza întregii mele activități de președinte, așa încât, după preluarea mandatului activitățile viitorului președinte să fie conforme cu așteptările, aspirațiile și votul obiectiv și rațional al majorității. Când voi fi ales de către oameni președintele Moldovei, aceștia vor constata foarte repede că nu vor avea nici un fel de surpriză. Vor avea, poate pentru prima oară în ultimii 30 de ani, un președinte pe care îl cunosc deja foarte bine și care va rămâne, fără nici un fel de discuție, același: modest, sincer, onest și dedicat convingerilor și valorilor care-l definesc ca om, ca personalitate.

Și în încheiere, care sunt primele trei lucruri pe care le-ați face în calitate de președinte

În perioada următoare voi supune dezbaterii publice un proiect de țară care va conține detaliat liniile viitoarelor acțiuni constituționale, asumate și responsabile ale președintelui pentru emanciparea și dezvoltarea Republicii Moldova. Sunt foarte multe lucruri de făcut și multe proiecte vor fi demarate concomitent, în colective de experți și în colaborare cu societatea civilă care, știu sigur, se va implica activ în proiectul de țară pe care majoritatea cetățenilor îl va vota. Nu voi numi acum doar trei lucruri prioritare, acestea fiind mult mai multe, dar vă spun că voi transmite aproape instantaneu, prin puterea propriului exemplu, că vremea în care cetățeanul slujea statul s-a încheiat în Republica Moldova. Paradigma politică se va schimba foarte repede, iar odată cu aceasta modul în care fiecare dintre noi va înțelege că vremurile se schimbă și putem, prin deciziile pe care zilnic le luăm, să intrăm ireversibil într-o stare naturală de normalitate. În mandatul meu, legea va fi lege pentru toți, instituțiile statului vor lucra pentru cetățean, iar educația viitoarelor generații va fi o prioritate așa încât vulnerabilitățile sociale și culturale să nu mai permită niciodată reîntoarcerea la putere a unor oameni ca Igor Dodon, Vladimir Plahotniuc și toți asemenea lor. Trebuie să avem încredere în deciziile noastre, să iubim cu adevărat Moldova și vom reuși. Nu am nici un fel de îndoială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

29 Martie 2020

(INTERVIU) Andrei Năstase: Invităm pe toată lumea să lăsăm acum disputele politice în numele ...

În cadrul unui interviu acordat pentru CURENTUL, președintele Platformei Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, a vorbit despre starea de urgență instituită în Republica Moldova și deciziile care se iau. C.: Dle Năstase, în starea de urgenţă în care ne aflăm, instituţiile statului nu mai funcţionează la turaţii normale, puterea de decizie fiind concentrată în aria Comisiei Situații Excepționale. Cum reacţionează această Comisie, la propunerile Platformei DA în vederea aplanării riscurilor epidemiologice, în special mă refer la criza economică care se instituie? A.N.: Voi fi cât se poate de explicit – nu există astăzi un dialog eficient al Comisiei pentru situaţii excepţionale cu opoziția, cu societateacivilă și chiar cu societatea în general, iar acest fapt ne îngrijorează foarte mult. Deşi am făcut mai multe apeluri în ideea colaborării cu guvernul pentru a remedia situaţia dificilă în care ne-am pomenit, deocamdată reacţia formală a guvernării lipsește, în ciuda unor reacții adecvate, de aprobare a demersurilor noastre, venite din partea mai multor funcționari. Platforma DA a făcut propuneri sincere de colaborare cu actuala guvernarea în aceste condiţii dificile şi vom insista și în viitor pe acest pricipiu de maximă responsabilitate politică. Oricum, împreună cu colegii mei din Platforma Demnitate și Adevăr căutăm soluţii, iar în acest sens am avut un şir de consultări cu asociaţiile de business, antreprenori şi persoane afectate de situaţia de criză în care ne aflăm. Ne-am convins fără tăgadă cât de necesar este să fie iniţiată de urgenţă o comunicare reală şi eficientă cu aceștia de către factorii de decizie ai momentului privind atenuarea impactului nefast al crizei social-economice. De ce? Pentru că Guvernul întârzie nepermis de mult să vină cu propuneri serioase în acest sens, dar acum ca niciodată este nevoie stringentă de un plan guvernamental punctual și etapizat privind susținerea populației și a antrepenorilor! Deja de mai multă vreme se impun unele măsuri de urgență, pe care statul trebuie să le propună în zilele imediat următoare, delimitând competențele exclusive ale Guvernului și ale Parlamentului! C.: Aţi elaborat un set de măsuri care, voi cita aici ultima dvs. declaraţie, „nu vor contracara plenar impactul negativ al crizei social-economice survenite în urma declarării sătrii de urgenţă, dar îl vor atenua considerbil, contribuind la menţinerea vitalităţii economice şi a surselor de existenţă, iar ulterior la refacerea competentă şi eficientă al domeniului social-economic al Republicii Moldova”. Pe scurt, care sunt aceste măsuri urgente? A.N.: Voi încerca să fiu concis. Deci, punctual, măsurile propuse de noi circumscriu următoarele acţiuni. Rectificarea cardinală a bugetului prin renunțarea la mai multe investiții capitale, în primul rând la investiții în domeniul administrației publice centrale, unde trebuie să rămănă bani alocaţi pentru strictul necesar — salarii și pensii. Calculele aproximative arată că prin reducerea cu până la 30% din cheltuielile autorităților publice centrale și renunțarea la mai multe investiții capitale, s-ar putea economisi câteva miliarde de lei. Apoi solicitarea imediată a sprijinului financiar din partea partenerilor externi și majorarea volumului împrumuturilor de la băncile comerciale de către Ministerul Finanțelor. Este necesară şi susţinerea plenară A celor din linia întâi, deci trebuie cel puţin dublate salariile medicilor și ale întregului personal medical și majorate substanțial resursele financiare alocate pentru procurarea echipamentelor de protecție. Deja avem mai mulţi medici contaminaţi şi chiar două decese în rândul lor, ceea ce trebuie să ne îngrijoreze extrem de mult! Este nevoie şi de alocarea resurselor pentru finanțarea parțială a șomajului tehnic impus salariaților, precum și a sistării activităţii comercianților mici, intervenită în urma închiderii piețelor. Altfel ne va ucide nu doar pandemia, ci şi sărăcia şi disperarea – este inadmisibilă lipsa de viziune în acest aspect pentru un guvern responsabil! C.: Dacă tot vorbim despre medici şi măsurile de prevenţie, de ce nu se recurge la testarea în masă a populației? La ce stadiu se află epidemia în RM? Pentru când se prognozează vârful culminat al crizei? A.N.: Probabil, nici nu e elaborată o strategie de expertiză. Repet, acest guvern se preocupă mai mult să reacţioneze cumva la un proces scăpat de sub control, decât să prevină extinderea şi riscurile asociate. În Germania se fac zilnic 500 000 de teste! La noi câte? De ordinul zecilor! Noi putem doar să ghicim ce va urma, guvernarea nu ne comunică nimic concludent. Vacanța elevilor a fost prelungită până la 15 mai. E acesta un indicator sau nu? Deja cad pe câmpul de lupta medicii (din sursele noastre ei nu sunt echipaţi corespunzător de către autorităţile care sunt depăşite de situație). Deci, o întrebare firească: cât va rezista sistemul medical? Nu ştim nimic şi lipsa unui set minim de informații, nici nu putem evalua obiectiv situaţia, pentru că guvernarea este netransparentă şi preferă să minimalizeze pericolul. Care este numărul real de bolnavi contaminaţi cu Covid-19? Câţi medici sunt bolnavi? Cum ne poziţionăm în rata globală pe aceste subiecte? La aceste întrebări nici Ministerul Sănătăți, nici Comisia, nici Guvernul nu ne dau răspunsuri şi, ceea ce e mai grav, nu există nici posibilitatea ca aceste și alte chestiuni importante să fie elucidate în cadrul lucrărilor Parlamentului! Legislativul a fost scos din ecuaţie – aşa au convenit cei care au propus modul de instaurare a stării de urgenţă şi cei care l-au votat în plen. Platforma DA face acum toate demersurile necesare pentru ca Parlamentul să poată efectua controlul asupra executivului, aşa cum prevede Constituţia şi aspiraţia firească şi necesară de a cunoaşte adevărul şi, astfel, a preveni şi a combate eficient calamitatea. C.: Înţeleg că imputaţi guvernării lipsa de încredere a dvs, dar şi a cetăţenilor. Ce vreţi să demonstraţi: că guvernarea nu are imaginea reală a lucrurilor, că nu a înţeles încă ce se întâmplă în întreaga lume? Vă asumaţi aşa ceva? A.N.: Desigur că îmi asum, ba mai mult – insist! Revin la situaţia de astăzi şi vreau să vă spun că aceasta nu doar mă îngrijorează. Eu nu pot înţelege de ce nu se fac eforturi pentru realizarea testarii imediate a personalului medical şi echiparea acestuia conform standardelor medicale din Germania şi Coreea de Sud. A calculat cineva cât ar costa? 10 – 15 milioane de dolari? Oare suma contează atunci când doar astfel securizezi capacitatea colectivului de medici şi cadre medicale, care tratează populaţia ţării cu sacrificii eroice?! Iarăşi, echiparea şi instruirea corespunzătoare a personalului MAI dislocat în oraşe şi în mediul rural. Comunicarea cu mijloace corecte, eficiente cu populația, nu cu bâta și armele de război pe străzi, dar și înăsprirea foarte serioasă a tuturor sancţiunilor pentru nerespectarea restrictiilor, bineînțeles cu aplicarea lor strict legală, fără abuz sau corupție, sunt măsuri indispensabile într-o asemenea situaţie de criză. În România se dau amenzi care zilnic, însumate, înseamnă sute de mii de euro. Da, e de speriat, dar e eficient. Trebuie de achiziţionat energic capacităţi de testare, indiferent care ar fi preţul acestora. Germania, cu o populatie de peste 80 milioane de oameni asta face. TESTEAZĂ! Testarea şi izolarea celor depistati pozitiv. Dacă sunt diagnosticaţi la timp, oamenii vor suferi mai puţin din cauza acestui virus. Punct. Nu ştim nimic despre numărul spaţiilor disponibile pentru internare, se va recurge la preluarea celor în fază mai usoară, asa cum se face deja în ţările Europene, inclusiv în România, de către MAI şi Ministerul Sănătăţii? Cred că trebuie să mobilizăm toţi rezerviştii pentru a asigura, mai ales în mediul rural, respectarea întocmai a restricţiilor. De ce spun toate acestea? Nu pentru că mi-e drag să critic de dragul criticii guvernarea, ci pentru că în cazul în care valul epidemiei în creştere ne va lua prin surprindere, fără să asigurăm monitorizarea strictă, inclusiv în mediul rural, Moldova va trai o dramă uriasă. C.: Să revenim puţin la aspectul economic. Ce acţiuni neîntârziate mai propuneţi? A.N.: Avem soluţii pe dimensiunea celor mai multe domenii de impact socio-economic major, cele mai importante fiind amânarea achitării contribuțiilor sociale și medicale, precum și a TVA pentru întreprinderile din domeniile HoReCa, comerț cu produse nealimentare și industria conexă, industria ușoară, Industria din ZEL, agricultură, turism, aviație etc pentru minim 6 luni; introducerea moratoriului la controalele de stat până la finele anului; necalcularea penalităților la achitarea serviciilor comunale pentru cel puțin 3 luni cu creditarea de stat a furnizorilor serviciilor respective; negocierea Guvernului și BNM cu băncile comerciale privind reeșalonarea creditelor pentru agenții economici și populație pentru cel puțin 6 luni. E nevoie și de alte măsuri de sprijin, mai ales pentru IMM, care urmează să fie introduse gradual pe parcursul anului, însă acțiunile enunțate mai sus sunt stringente. C.: Dincolo de faptul că guvernarea actuală este refractară, cel puţin deocamdată, la propunerile dvs sub aspect socio-economic, ce i se mai poate imputa după părerea dvs? Sau, poate, în rest, lucrurile stau mai bine? A.N.: Nu voi comenta în detaliu toate derapajele guvernării, asta ne-ar lua prea mult timp. Vreau doar să subliniez că o asemenea criză ar fi fost gestionată mult mai eficient și judicios de un guvern proeuropean pentru că primarii, medicii, polițiștii ar fi beneficiat în mod prioritar de echipamente, nu ar fi fost sacrificați, trimiși la război fără muniții şi pentru că s-ar fi evitat presiunea pe instituțiile democratice şi nu ar fi existat haos și reprimări ale valorilor democratice, de genul cenzurii, blindate cu armament de război pe străzile capitalei, miniştri pistolari, etc. Iar Dodon nu și-ar mai fi permis să se joace de-a Zarnița pe timp de epidemie. Apropo, în calitate de ministru de interne am luat atitudine în legatură cu scoaterea blindatelor cu mitraliere pe străzi. E o nebunie. Şi în România armata a iesit pe străzi a doua zi, iar unii militari aveau asupra lor armamentul din dotare, dar, ATENŢIE, doar militarii care au preluat de la Jandarmerie paza unor obiective strategice, aşa încât efectivele jandarmeriei să fie eliberate de sarcini şi să dubleze poliţia la patrulare, monitorizare şi verificare! Sincer vorbind, dacă aş fi fost astăzi decident în R. Moldova, aş fi luat mai multe măsuri esenţiale şi nenegociabile, inspirându-mă din experienţa celor două ţări-etalon, din punctul meu de vedere, în lupta cu coronavirusul: Germania (cu rata deceselor de doar 0,4%) şi Coreea de Sud. Democraţia veritabilă nu este doar un sistem politic, ci un mecanism real de rezistenţă în faţa vicisitudinilor! Republica Moldova ar evita foarte multe probleme dacă autoritățile ar fi deschise și nu ar ascunde adevărata amploare a crizei. Intenția de a instaura cenzura nu e un exces de zel, o idee personală a lui Vicol, să fim serioşi. Decizia iresponsabilă a şefului CA (retrasă în urma presiunii perfect justificate a societăţii) demonstrează clar intențiile ascunse ale guvernării PSRM – PD şi în condiţiile actuale muşamalizările pot fi echivalate cu o crimă împotriva propriului popor. C.: De ce nu renunţaţi la finanţarea de la stat a partidului pe care îl conduceţi, Platforma DA, în favoarea suplinirii fondurilor pentru combaterea riscurilor epidemiei? A existat un asemenea îndemn din partea PSRM şi Pro-Moldova. A.N.: Tentativa de a lipsi partidele politice de finanțare este parte a scenariului de anihilare a opoziției politice. Noi nu utilizăm puţina finanțare de care beneficiem pentru vacanţe de lux sau alte şmecherii. Aceşti bani acoperă doar strictul necesar pentru a funcţiona în nişte condiţii minime: sediu, salarii unor angajaţi, deci câteva locuri de muncă, birotică etc. Iar în lipsa unor anchete corecte privind finanțarea PSRM, PD, ȘOR și altele, anularea acestor prevederi legale nu este altceva decât un atentat direct la sistemele pluripartidist și democratic ale țării. Socialistii și cei de teapa lor practic nu au nevoie de subvenții de la stat, pentru că cheltuielile lor sunt de sute de ori mai mari! Banii lor provin din off-shore-uri, din Bahamas, de la structuri și servicii de securitate străine, din spălări masive de bani. Aceste partide au, deci, finanțări exuberante ilegale, criminale. De aceea fac acum bravadă şi ies în față cu măsuri populiste. Să nu uităm, că retorica socialiştilor la televizor e una, iar pe la spate, în vara aceasta, tot ei au activat printr-un vicleşug retroactivitatea legii si primesc acum bani considerabili pentru alegerile din 2016, cele prezidențiale. Poate ar fi mai onest să renunțe la acești bani în totalitate, dacă tot fac valuri în lighean! Şi apoi, dacă tot sunt multimilionari și miliardari, de ce cei de la PD şi PSRM nu fac donatii PERSONALE, fără a pretinde că trebuie să le facă toţi politicienii simultan? Unde sunt numiţii Andronachi, Diacov, Filip, Ivanov si altii? Unde e Dodon cu baronii săi milionari? Sau pur şi simplu criza pandemică nu intră în zona intereselor personale ca o campanie electorală, când banii se dau în plicuri, iar generozitatea ajunge la daruri excentrice gen butelii de gaz oferite gratuit? Și apoi nu faci caritate cu banii veniți de la stat, zgomotos și de dragul PR-ului politic și electoral. Faci cu banii proprii, cucdiscreție. Asta fac fruntașii și membrii Platformei Demnitate și Adevăr, acumulează fonduri personale, private, achiziționează, produse, material sanitar și medical și îl distribuie în teritoriu către cei care au stringentă nevoie de el. C.: Apropo, că aţi pomenit de buteliile de gaz. Alegerile din circumscripţia 38, Hâncești, v-au lăsat un gust amar? A.N.: După cum ştiţi, Platforma DA nu a avut propriul candidat și nu și-a putut folosi la maxim resursele sale pentru promovarea lui. În cazul acestor alegeri a contat foarte mult brandul partidelor, dar mai ales au contat capacitățile lor financiare. Grigore Cobzac a candidat independent, și-a făcut campanie pe bani foarte puțini, acest lucru s-a văzut în raport cu toți ceilalţi candidați. Dar, în primul rând, evident, a contat situația epidemiologică. Oricum, per ansamblu, alegerile de acolo nu au arătat adevărata voință a alegătorilor și e suficient să ne raportăm la rezultatele alegerilor de anul trecut să ne convingem de acest lucru. Și mai grav e că în timp ce eu încercăm să conving autoritățile de necesitatea amânării alegerilor de la Hâncești, lideri de partide care au avut candidați proprii au mers chiar și duminică, în ziua alegerilor, la secțiile de votare, inclusiv în localitățile infectate. C.: Să mai rămânem puţin la subiectul banilor partinici. De ce nu urmaţi exemplul partenerilor dvs., din fostul Bloc ACUM care, iată, a anunţat că donează o sumă importantă de bani pentru lupta cu pandemia? E vorba de 300.000 lei. A.N.: Bine, Platforma DA nu se compară din acest punct de vedere cu nimeni, noi nu ne-am luat la întrecere nici cu Plahotniuc, nu intrăm nici în astfel de competiţii lansate de Dodon și socialiști. Ar fi o pistă greşită, cred eu. Membrii şi simpatizanţii Platformei DA au făcut mereu donații, donează şi vor dona în mod individual și de această dată, cu discreţie și vă asifur că chiar contribuim decisiv la acest efort. Contribuţia noastră nu trebuie doar numărată, nu doar despre bani este vorba, deși numeric vom depăși aceste cifre, ci și despre foarte multă muncă. Cine mă cunoaşte ştie că înainte de a vorbi, îmi măsor de zeci de ori vorbele. Despre exerciţii de acest gen, oarecum populiste, auzim de zeci de ani de zile, de pe vremea lui Plahotniuc şi înainte de acesta. Eu zic să nu transformăm lupta cu coronavirusul într-o licitaţie grotească, lansată de PSRM. Cine vrea să-şi măsoare forţele cu Dodon în astfel de exerciţii de PR, să o facă. Platforma DA a demonstrat în anii de când există că are alte abordări, alte modele de comunicare şi de acţiune. Noi am ieșit în stradă să ne batem cu regimul Plahotniic atunci când nimeni nu îndrăznea să o facă, nefiind scoși de cineva sau pentru interese politice sau electorale, noi am acumulat prin muncă silnică peste patru sute de mii de semnături nu pentru a acumula capital politic, ci pentru o cauză nobilă, noi chiar am fost urmariți, interceptați, persecutați, nu doar ni s-a părut că ni se întamplă. Și am continuat cu discreție și bun simț. Şi, sunt sigur, e clar pentru toată lumea – Platforma DA nu este finanţată obscur, nu este finanţată de milionari, de off-shoruri, nu dispune de bani grei şi nu are nici avantaje financiare din faptul că, retroactiv, unele partide primesc astăzi bani de la buget pentru că au avut candidaţi la prezidenţialele din 2016. Dacă vă amintiţi, atunci noi am renunţat la propriul candidat și am muncit pentru un candidat comun. C.: O problemă acută în această situaţie este dificultatea în care s-au pomenit foarte mulţi conaţionali de ai noştri în afara ţării. Dvs., ce credeţi că ar trebui să întreprindă un stat pentru cetăţenii săi în astfel de împrejurări? A.N.: Diaspora noastră este nu doar reprezentanta unor oameni deosebiţi, activi şi demni. Ea a susţinut economia ţării prin remitenţe ani la rând şi o face şi astăzi. Să nu recunoşti acest fapt este ipocrit şi nedemn de un şef de stat. În ceea ce ne priveşte, este de la sine înţeles că am fost şi vom rămâne mereu alături de acești oameni care ani de zile au trimis nu un leu sau doi, ci zeci de miliarde de dolari acasă, pentru ca Republica Moldova să poată rezista ca stat. Vom susţine diaspora în întregime și pe fiecare om în parte, acesta e crezul nostru. Din păcate, nu știm nimic despre numărul morților în străinătate. Avem un număr extrem de mare de persoane care au îngrijit de bătrâni în Italia și în alte țări. Câte sunt infectate? Câte sunt în stare gravă? Ce face Ministerul de Externe pentru a soluţiona situaţia oamenilor care din cauza crizei îşi pierd slujbele şi adăposturile, nu-şi mai pot perfecta actele de şedere? Facem aproape zilnic presiuni pe autorități, pe acei de care depinde rezolvarea concretă a fiecărui caz în parte. Am discutat şi cu partenerii noştri din România şi prin misiunile lor diplomatice cetăţenii noştri vor fi ajutaţi. Şi eu mă gândesc mereu la fiii mei rămaşi singuri în străinătate, dar ştiu sigur că vom depăși această situație și va fi bine. Mă adresez Diasporei să fie solidară şi să nu dispere. Să comunice, să se asocieze, să facă liste și să le prezinte la consularele și ambasadele noastre, inclusiv în vederea organizării unor curse charter pentru cei ce doresc să revină acasă. Știm cât de greu le este, suntem alături de ei, am determinat autoritățile să ia anumite măsuri necesare unor grupuri aflate în dificultate în afara țării, dar continuăm să facem presiuni mari asupra guvernării pentru ca aceasta să audă fiecare cetăţean, oriunde s-ar afla. C.: Aşa s-a întâmplat că pe parcursul acestui interviu aţi tot criticat guvernarea. Totuşi, există oameni cărora nu aveţi ce le reproşa în aceste circumstanţe? Dincolo de cei din linia întâi, medici şi personal medical? A.N.: Bineînțeles că există! V-am spus doar că nu critic niciodată de dragul criticii, nu depăşesc rezonabilul, ci dimpotrivă, eu şi colegii mei facem totul pentru a remedia lucrurile şi invităm pe toată lumea să lăsăm acum disputele politice în numele unui scop comun. Şi, dacă îmi permiteţi, aş vrea să mulțumesc aici celor spre care privirea noastră nu se îndreaptă în aceste zile, dar ei se confruntă cu riscuri la fel de mari în fiecare clipă. Sunt cei care mențin confortul nostru la domiciliu. Sunt angajații de la gaze, apă canal, telefonie. Muncitorii din fabricile de pâine, lactate și alte unități furnizoare de produse de strictă necesitate. Aş vrea să le mulţumesc vânzătorilor din alimentare care sunt în pericol de a fi contaminaţi de oamenii din preajma aparatului de casă. Vreau să mulțumesc țăranilor noștri care nu uită nici acum că o zi de primăvară hrănește un an întreg şi prin efort și chiar risc pentru sănătate ne vor asigura pâinea de mâine. Vreau sa mulțumesc muncitorilor din fabricile de textile, din cele care din chimice s-au reprofilat în producătoare de măști sau dezinfectante. Pedagogilor care continuă să discute şi să ajute elevii on-line. Vreau să mulțumesc celor care stau acasă, înghesuiți în apartamente mici. Dar ştiţi ceva, carantina are un avantaj: avem timp să ne gândim la toate şi la toţi, la cei care ne conduc, la cei care ar fi trebuit să ne conducă, la ceea ce ar fi trebuit să facem și la ceea ce va trebui sa facem când vom ieşi din nou din case. Şi sper că atunci când vom ieși vom fi mai buni și mai deştepți, mai lucizi și mai atenți la deciziile pe care le luăm zilnic. Staţi acasă, fiţi sănătoşi şi nu pierdeţi timpul – gândiţi! sursa: curentul.md

citește mai mult

13 Ianuarie 2020

(INTERVIU) Andrei Năstase: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări auto...

În cadrul unui interviu acordat www.oficial.md, Andrei Năstase, Preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, s-a referit la anul politic 2019, planurile pentru perioada imediat următoare şi aşteptările de la 2020. Oficial: Dle Năstase, anul politic 2019 v-a ţinut permanent în vizorul opiniei publice. Care credeţi că a fost cea mai mare realizare a Dvs. în acest an? Andrei Năstase: Anul 2019 ne-a adus şi împliniri, şi victorii, dar şi rocade politice neaşteptate, a fost anul unor turbulenţe electorale, dar şi al unor speranţe realizate, a curajului şi a libertăţii pe care le-am simţit cu toţii și la care mi-am adus și eu o modestă contribuție. Am devenit mai experimentaţi, mai profesionişti, ne-am coagulat rândurile şi am crescut echipele. Oamenii cu caracter şi demnitate sunt cea mai mare valoare a noastră. Este important că am demonstrat că se poate guverna și altfel decât de la independență încoace şi am învăţat că trebuie să insistăm mai mult atunci când avem dreptate și suntem convinşi că ştim exact care este soluţia potrivită. Regret că noi, reprezentanții Platformei DA, nu am reușit să convingem partenerii de guvernare și pe cei cu care am constituit o majoritate parlamentară vremelnică despre necesitatea stringentă de implementare a Declaraţiei Legislativului privind starea de captivitate a statului şi acest act a rămas nevalorificat. Dacă am fi adoptat legile speciale inerente acestei Declaraţii, respectând, bineînțeles, rigorile constituționale, lucrurile s-ar fi desfăşurat altfel. Instituţiile statului ar fi fost eliberate rapid şi nu s-ar mai fi putut reveni vreodată la autocraţie. Dar, repet, toate victoriile de până acum, inclusiv eliberarea țării în mod pașnic, fără sânge, de cel ce o capturase se datorează oamenilor demni, cinstiți, drepți și curajoși și doar de dorința sinceră și de curajul acestora depinde eliberarea definitivă a țări, salvarea ei de un sinistru trădător de neam, o marionetă teleghidată din exterior și un laș care își arogă astăzi merite pe nedrept. O: Care credeţi că a fost miza istorică a evenimentelor din iunie 2019? A.N.: Atunci s-a dat o luptă pe viaţă şi pe moarte între regimul oligarhic construit ani de zile prin vicleşug, tertipuri electorale, propagandă și manipulare şi o clasa nouă de oameni politici, născută din protestele antioligarhice demarate în 2015 de Platforma Demnitate și Adevăr cu un enorm sprijin popular. Am reuşit să oprim un veritabil puci, o tentativă de uzurpare a puterii în stat. În cele 5 luni de guvernare a blocului ACUM, până la demiterea Guvernului și refacerea alianţei PSRM-PD, am demonstrat voință politică fără precedent şi am început procesul de dezoligarhizare și decriminalizare a statului. Nu vreau să folosesc cuvinte mari, însă noua guvernare avea o misiune cu adevărat istorică: un nou început pentru țara noastră atât de încercată, atât de prăduită și tâlhărită în ultimii ani! Am reuşit să demolăm parțial bastioanele regimului autoritar al lui Plahotniuc, care se încăpăţâna să nu înțeleagă nimic din lecțiile istoriei – dar mai ales care uita de prevederile art. 2 alin. 2 din Constituție: „Nicio persoană particulară, nicio parte din popor, niciun grup social, niciun partid politic sau o altă formaţiune obştească nu poate exercita puterea de stat în nume propriu”. O: În iunie, aţi acceptat funcţia de ministru al Afacerilor Interne? Ce v-a determinat? A.N.: Interesul public și responsabilitatea. Dacă m-aș fi ghidat de propriile interese, dacă m-ar fi preocupat cariera personală, interesele politice ale partidului pe care îl reprezint, în perioada de până la alegerile locale m-aș fi dedicat activității parlamentare și campaniei electorale. Ne-am asumat guvernarea, iar asta implica și mai multă responsabilitate. Asta m-a și determinat să preiau cel mai dificil de gestionat minister în orice stat, dar mai ales în Republica Moldova abia scoasă din îmbrăţişarea sufocantă a unui regim dictatorial în care forţele de ordine au exercitat plenar rolul de poliţie politică şi au apărat criminalii de la guvernare, în loc să apere cetăţenii acestei ţări. Sunt fost procuror și apărător al drepturilor și libertăților oamenilor. Așadar, nimeni nu îmi poate pune la îndoială respectul pentru această nobilă profesie, dar şi pentru oamenii legii în general, care ar trebui să fie exemple de integritate, moralitate și profesionalism. Și când vorbesc de profesionalism nu mă refer la buna capacitate de interceptare a telefoanelor oamenilor nevinovați, nu mă refer la instalarea de echipamente de supraveghere audio și video în casele celor care luptă pentru democrație și drepturile omului, a căror singură culpă era că se împotriveau regimului autoritar instalat în țara noastră. Nu mă refer la acoperirea cu bună știință a schemelor de contrabandă, de spălare de bani sau a faptelor de corupție. Tocmai cu asta s-a ocupat Procuratura, dar şi Direcţia nr.5 a MAI, pe care am desfiinţat-o imediat. Ca viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Interne, mi-am dorit instituții independente cu angajaţi pentru care singura carte de căpătâi să fie Legea – nu arbitrariul sau deciziile luate prin birouri întunecoase, departe de ochii opiniei publice. Și pot spune cu tărie că am lăsat o instituție funcțională, aflată într-o cooperare loială cu alte instituții ale statului, în beneficiul exclusiv al oamenilor, care a asigurat liniște și siguranță cetățenilor, dar și unei guvernări democratice. O: Care au fost cele mai importante realizări ale Dvs. la cârma MAI? A.N.: Nu toate realizările din acest domeniu de activitate sunt atât de vizibile în mod imediat pentru oameni. Deși s-a lucrat la turații maxime și s-au obținut rezultate foarte bune raportate la perioadele de referință anterioare, nu am reușit să le aducem mai bine la cunoștința oamenilor. Propaganda, isteria și psihoza artificial create de mercenarii locali și străini ai războiului hibrid și unii dintre deontologii noștri contextuali, spre exemplu, prin scoaterea în evidență, a unor accidente rutiere, (care ajunsese cu peste 5% mai puține față de perioada anului anterior, dar de care, bineînțeles, vinovat era făcut ministrul de Interne), au reușit, prin manipulare cu date și informații false, să anihileze rezultatele din cele două rapoarte emise la capătul a trei și, respectiv, cinci luni de activitate. De altfel, în perioada de după 14 noiembrie s-au produs grave accidente de circulație, crime cu foarte mulți morți și răniți, dar nu am auzit pe măcar cineva dintre falșii deontologi să bată clopotele sau să tulbure liniștea noului ministru de Interne. Am dezgheţat dialogul cu partenerii străini și finanțarea unor proiecte de anvergură. Am inițiat ample procese de instruire a personalului cu antrenarea experților și instituțiilor de învățământ din țară și din afară, cu preluarea de bune practici în materie de eradicare a corupției și combatere criminalității de diversă natură. Pe linia noastră de competență am pus în ordine şi situația de la frontieră, inclusiv la aeroportul din Chișinău, unde Poliția de Frontieră a luat măsuri riguroase de control a accesului în zonele sensibile din aeroport, inclusiv asupra mijloacelor de transport. În cadrul vizitei pe atunci a secretarului de stat din MAI al României, Raed Arafat, am demarat un proiect-pilot de tip SMURD în zona de Sud, urmat de altele la Bălți și Chișinău, și am obţinut asigurări de sprijin a viziunii mele de integrare a serviciilor de urgență într-o singură structură aflată în subordinea Ministerului, precum și trecerea serviciului 112 la MAI, pentru a asigura eficientizarea acestuia. Am pus capăt unui vechi obicei care tot revine, din păcate: utilizarea arbitrară a mașinilor-capcană ale Poliției. Acestea s-au ocupat de prevenție, iar polițiștii au avut ordin să respecte cu strictețe legea și doar în conformitate cu legea să oprească sau nu participanții la trafic. Am inițiat proiecte-pilot de fluidizare a circulației în Chișinău și de eliberare a carosabilului de autovehicule parcate neregulamentar, proiecte care au dat roade bune, apreciate de oameni. Dacă până la noi, orice anchetă asupra crimelor grave era împiedicată de nevoia de a trimite mostre ADN în străinătate, procesele fiind tărăgănate cu lunile și anii, în urma intervenției mele, acestea se pot face prompt la Centrul de Medicină Legală din Chișinău. Am făcut ca în gara feroviară din Chișinău turiștii care ne vizitează țara să se poată înregistra rapid și comod la un nou oficiu al Biroului Migrație și Azil dacă vin cu trenuri ce trec prin segmentul transnistrean, în loc să umble pe drumuri pe la instituții și să stea la cozi. Pot aduce exemple de demantelare a structurilor criminale organizate și a schemelor lor infracționale, de zeci de anchete și procese penale inițiate și instrumentate de structurile MAI în perioada scurtă în care am activat acolo, precum cele legate de interceptările ilegale, traficul de ființe umane, inclusiv cel al profesorilor turci realizat de oamenii regimulul criminal Plahotniuc, în evidentă complicitate cu Dodon, președinte și șef al Consiliului Suprem de Securitate. Anchetele în cazul multiplelor identități ale lui Plahotniuc și ale celor din anturajul lui, dar și trecerea ilegală a frontierei de respectivii, tot de MAI au fost demarate. Toate acestea au fost remise procuraturii conform competenței sau se află încă în gestiunea MAI și urmează încă să auzim despre ele. Ancheta inițiată în cazul Avia Invest și efectele produse de aceasta, stoparea tranzacționării obscure a Aeroportului Internațional Chișinău, sunt parte a unui proces complex de demantelare a schemelor de corupție care au secătuit Republica Moldova. Am demarat proiecte transfrontaliere cu participarea OLAF, DIICOT din România și anchete desfășurate în cel puțin șapte țări europene, prin care au fost demascate scheme complexe de contrabandă, spălare de bani, evaziune fiscală, fraude în operațiuni de import/export/tranzit, având ca obiect cantități însemnate de țigări și materii prime pentru producerea acestora, destinația finală fiind, preponderent, piața neagră din spațiul Uniunii Europene. Acestea și alte acțiuni criminale și scheme prin care a fost prejudiciată țara noastră în proporții deosebit de mari au fost documentate de Ministerul Afacerilor Interne. O: Ce v-a determinat să candidaţi pentru un nou mandat de Primar al capitalei în alegerile din 2019? A.N.: După ce, în 2018, votul chişinăuienilor a fost desconsiderat în cel mai josnic hal, alegerile fiind declarate invalide, cred că a fost de la sine înţeles că trebuia să repunem în drepturi acest vot, să ni-l revendicăm pe bună dreptate. A fost și dorința sinceră de a da Chișinăului șansa unei capitale europene, moderne în care oamenii să trăiască bine. O: Ce nu a mers în alegerile pentru funcţia de Primar al capitalei? A.N.: Războiul hibrid în care am fost în permanență ținta forțelor distructive din țară, dar și din exterior, ia proporții inimaginabile în special în perioada campaniilor electorale. Mecanismele care s-au pus în funcțiune împotriva mea și a colegilor mei, propaganda din cadrul alegerilor locale, au contribuit esențial la crearea unui curent absenteist, în urma căruia Chișinăul a fost preluat de forțe străine de interesele oamenilor și cel național. Propaganda de la televiziunile holdingurilor lui Plahotniuc și Dodon, a celor rusești, care, toate, și-au dat mâna împotriva mea, denotă că mediul monopolizat al audiovizualului din RM a degradat catastrofal și regret că nu am prioritizat reforma în audiovizual la pachet cu reforma în justiție, atât timp cât am fost la guvernare. Probabil, Dodon ar fi torpilat și această reformă esențială, dar trebuia să demarăm oricum purificarea instituției de reglementare și reorientarea acesteia spre vegherea consecventă și irevocabilă asupra pluralismului de opinii și a deontologiei profesionale în domeniu. Și, nu în ultimul rând, banii, banii murdari, extrem de mulți, de ordinul sutelor de milioane. În mod intenționat nu spun mijloacele financiare, ci anume banii cărați cu gențile de la Moscova, Bahamas sau din ofshore-uri, adunați în casieria lui Dodon din schemele de zeci de ani la care se pricepe atât de bine mafia moldovenească. În toată campania electorală și în ziua alegerilor, mii de oameni au fost mituiți cu acești bani murdari și transportați la secțiile de vot cu autoturisme, inclusiv din zona serviciilor de transport și de propagandă estică, delicat vorbind. Dar cel mai grav lucru este că noi, chișinăuienii, am pierdut poate o unică oportunitate de a implementa proiecte de infrastructură de amploare cu ajutorul prietenilor și colegilor noștri europeni, americani și, în special, români. O: Ce planuri aveţi pentru perioada imediat următoare? A.N.: Ne dorim ca Republica Moldova să fie un partener credibil pentru țările civilizate, un stat de drept în care justiția și toate instituțiile statului să fie funcționale și independente de ingerințele politice, puterea decizională locală să fie descentralizată, iar reformele sistemice și instituționale să fie reale și nu mimate, toate în beneficiul oamenilor, și nu a unor clanuri de interese private. Acesta este scopul nostru şi vom continua să acţionăm prin toate metodele posibile şi imposibile în acest sens. Vom colabora și în continuare cu forțele politice pro-europene, realmente democratice din țara noastră, pledând pentru unitate, consolidare și efort comun, direcționat spre restabilirea dreptății și echității sociale. Am demonstrat că putem face acest lucru și suntem capabili să perseverăm în demersurile noastre democratice în perioada scurtei guvernări a blocului ACUM, asumându-ne toate greșelile și eșecurile, învățând să tragem concluzii edificatoare din acestea. Republica Moldova se confruntă acum din nou cu reale pericole de izolare internațională, derapaje antidemocratice și riscuri majore de regres economic. Este pus în pericol și parcursul european al țării noastre. De aceea, Platforma Demnitate și Adevăr își reiterează ferm poziția intolerantă față de abuzuri de orice gen, față de veleitățile autocrate ale actualei guvernări, față de jocurile politice ale alianței PSRM-PD în detrimentul statului de drept și își reafirmă cu tărie dezideratele consfințite în statutul nostru, în programele electorale și în conștiința fiecăruia dintre noi: noi nu cedăm! O: Ce aşteptări aveţi de la anul 2020? A.N.: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile. Am fost și suntem un partid pro-european, Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană fiind cartea de căpătâi a tuturor aspirațiilor noastre politice și a activității noastre cotidiene. Implementarea acestui document strategic este dezideratul nostru esențial, asta nu se negociază şi vom fi neclintiţi în acest sens şi în 2020. Este un an electoral 2020, aşa că va trebui să muncim mult pentru a convinge oamenii că singura noastră soluţie este coagularea tuturor forţelor pro-europene veritabile pentru confruntarea electorală în prezidenţiale. În acest sens, Platforma DA este pregătită să participe la prezidențiale cu propriul candidat, dar nu exclude și posibilitatea identificării unei personalități nepartinice, agreate de toate forțele politice democratice și reformatoare. Important este ca echipa noastră să se consolideze, să devină și mai puternică, și mai combativă pentru a putea valorifica enormul potențial popular din spatele nostru!   sursa: oficial.md

citește mai mult

27 Octombrie 2019

ANDREI NĂSTASE: ÎMI DORESC FOARTE MULT CA OAMENII ORAȘULUI SĂ ÎNȚELEAGĂ CĂ FĂRĂ FINANȚARE...

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, președintele Platformei Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, candidatul Blocului ACUM la șefia capitalei a vorbit despre soluțiile sale pentru rezolvarea problemelor din mun. Chișinău. T.: Domnule Andrei Năstase, au rămas zile numărate până la bătălia decisivă pentru Chișinău. Pentru a lua o decizie corectă fiecare locuitor al capitalei ar trebui să cunoască foarte bine ofertele candidaților. Vă propunem să vă referiți la oferta dvs și să ne spuneți câte ceva despre viziunea strategică de dezvoltare a municipiului Chișinău. A.N.: Strategia de dezvoltare a municipiului nostru există încă din Campania din 2018, iar acum este și mai detaliată datorită fortificării, aprofundării relațiilor noastre cu echipele experților de peste Prut și a colaborării continue cu aceștia. Mai mult, ținând cont de faptul obiectivele mele, creșterea calității vieții și a bunăstării sociale, sunt principalele obiective pe care o comunitate dorește să le atingă, am utilizat niște sisteme de indicatori pentru măsurarea calității vieții, iar datele rezultate ȋn urma unei cercetări au stat la baza identificării și elaborării politicilor publice, la baza propunerii unor proiecte și programe pentru municipiul Chișinău. Astfel am reușit să cuprindem și din perspectiva științifică diverse aspecte, domenii strategice preliminare pe care să punem accentual preferențial. T.: Probabil, oricum, una dintre prerogative va fi dezvoltarea comunității în funcție de cerințele oamenilor, nu? Ați luat în considerație doleanțele lor? A.N.: În primul rând am făcut asta! Dincolo de discursuri de campanie, de confruntări sterile inclusive geopolitice, de lustruiri de imagine ale candidaților, de tot apanajul superficial al „luptelor” electorale, întâlnirile cu oamenii sunt singura activitate care cu adevărat mă mobilizează și mă motivează să candidez. Datorită discuțiilor cu ei, împreună cu echipa mea am reușit să identificăm exact direcțiile de dezvoltare ale orașului nostru pe care le-am inclus în programul meu pentru Chișinău. Vă dau un exemplu: ce vom face pentru a soluționa problemele legate de aspectele sociale ale creșterii noii generații. Astfel, vom acționa pe mai multe direcții precum: amenajarea curților și dotarea acestora cu terenuri de joacă și sport pentru copii; dezvoltarea unui sistem eficient și transparent pentru ocuparea locurilor în grădinițe și scoli; dezvoltarea și stimularea construcțiilor sociale, în special a grădinițelor și școlilor în toate sectoarele municipiului Chișinău și suburbii; extinderea numărului de grădinițe reieșind din numărul real al populației în fiecare sector al municipiului Chișinău; implementarea unui sistem nominal de suport continuu a familiilor cu mulți copii; elaborarea și implementarea unui program social de suport pentru copii noi născuți în Chișinău; instituirea unui parteneriat public-privat sau crearea unei întreprinderi municipale pentru asigurarea alimentării sănătoase și calitative a copiilor în școli; instituirea unui mecanism de control continuu asupra calității alimentelor servite copiilor în instituțiile din sistemul educațional; perfecționarea și transparentizarea procesului de achiziții publice pentru necesitățile în produse alimentare şi consumabile a instituțiilor preșcolare. T.: Aspectele sociale la care vă referiți vor include și soluționarea problemelor familiilor socialmente vulnerabile? Ce prevede programul dvs. pentru acestea? A.N.: Vă răspund punctual și mă voi referi la familiile social vulnerabile, inclusiv la orfelinate, invalizi și pensionari. Pentru aceste categorii de chișinăuieni am prevăzut următoarele: susținerea activității centrelor de plasare a copiilor orfani sau din familiile social vulnerabile; reingineria sistemului de înlesniri la călătoriile în transportul public pentru copii, studenți, invalizi și pensionari prin eficientizarea acestuia și extinderea numărului de beneficiari; ajutorarea cu resurse financiare și diversificarea susținerii persoanelor social-vulnerabile în perioada rece a anului; implementarea unui sistem de compensare și atenuare a șocurilor de la majorarea tarifelor pentru utilitățile publice (energia electrică, gaze naturale, energia termică, transport, etc.) pentru persoanele social vulnerabile și nevoiașe; implementarea unui sistem individual de contracarare a cerșitului pe străzi prin examinarea acestui fenomen și găsirea unor soluții individuale și/sau sistemice; dezvoltarea unor mecanisme și instrumente instituționale incluzive și participative pentru dezvoltarea orașului nostru; dezvoltarea unui set de indicatori ai calității vieții și serviciilor care să fie urmăriți/monitorizați constant de echipa mea; inventarierea ascensoarelor și a stării tehnice a acestora și elaborarea unui program de modernizare și mentenanță periodică a acestora în baza unui parteneriat cu producătorii autohtoni din domeniu; acordarea unor compensatii financiare pentru familiile social-vulnerabile și altele. T.: Creșterea calității actului de guvernare, a calității serviciilor oferite și integrarea acestora într-un pachet complet este un domeniu la care se referă aproape toți candidații la funcția de primar al capitalei. În ce măsură o faceți dvs.?   A.N.: Eu consider că acest aspect rămâne a fi unul dintre cele mai importante, căci oamenii trebuie să simtă că primăria lucrează pentru ei și nu invers. Pentru asta vom recurge la dezvoltarea unor strategii coerente în zona de e-guvernare; la reducerea numărului de servicii prestate contra plată populației și mediului de afaceri din municipiul Chișinău. De asemenea vom elabora și implementa un sistem transparent de comercializare și dare în locațiune a terenurilor pentru construcții; vom implementa pe larg principiul ghișeului unic pentru orice tip de document eliberat oamenilor sau reprezentanților businessului;  vom reglementa strict procedurile interne pentru eliminarea fenomenelor de corupție; vom atesta funcționarii publici și vom implementa un sistem de verificare a integrității funcționarilor publici din primărie și îi vom disponibiliza pe cei fără integritate deplină. Vom diagnostica și optimiza business procesele din primăria Chișinăului și preturi pentru simplificarea acestora și eliminarea proceselor inutile; vom implementa o platformă interactivă de comunicare cu cetățenii (semnalizarea problemelor și eventualelor soluții). T.: Întotdeauna în discursurile dvs v-ați referit la adoptarea și asumarea unei strategii de dezvoltare a orașului și crearea unei identități a acestuia. Ați putea să detalizați? La ce vă referiți când vorbiți despre identitatea urbană a Chișinăului? A.N.: În primul rând mă refer la necesitatea stringentă a revizuirii și aprobării Planului General de Urbanizare a municipiului Chișinău. Dar este nevoie și de introducerea unui moratoriu la eliberarea autorizațiilor de urbanism, de verificarea minuțioasă și profesională a celor deja eliberate și, după caz, de lansarea procedurilor legale pentru retragere/suspendare/anulare a lor, precum și de inventarierea și crearea registrului patrimoniului Chișinăului cu evidența strictă a mișcării acestuia. Am creat deja o viziune integrată și a unor mecanisme de interacțiune instituțională în ceea ce privește dezvoltarea urbană și planificarea spațială a municipiului Chișinău. Pe lângă toate acestea este necesară impunerea respectării cu strictețe a planurilor urbanistice, corelarea acestora cu strategia de dezvoltare locală; eficientizarea activității întreprinderilor de gestionare a spațiului locativ; implementarea unui sistem de monitorizare a activității acestora cu indicatori de performanță; elaborarea unui plan de amplasare a unităților de comerț ambulant și stradal; autorizarea acestora în baza unor criterii bine definite și pe principii transparente și nediscriminatorii;  asumarea unui parteneriat strategic cu societatea civilă și mediul academic din Chișinău la gestionarea activelor și proprietății publice municipale; gestionarea și valorizarea comunitară coerentă și unitară a resurselor cultural-istorice ale orașului. Da, și cred că e necesar, în contextul acesta să fie instituite linii telefonice fierbinţi pentru semnalarea unor eventuale abuzuri admise de către funcţionarii municipali, crearea unor platforme și aplicații on-line pentru diseminarea informațiilor și deciziilor CMC, dar și pentru consultarea opiniei cetăţenilor. Pe lângă aceste acțiuni concrete este nevoie de revizuirea sistemului de taxe locale prin simplificarea si eficientizarea acestuia; de crearea capacităților instituționale pentru interacționarea cu structurile europene și autoritățile locale din alte țări, dar și pentru elaborarea proiectelor de asistență tehnică și financiară pentru oameni și infrastructura critică din municipiului Chișinău. Vom implementa un sistem de luare a deciziilor în baza analizei comparative, evaluare a riscurilor și analizei bazate pe cost-beneficiu și SWOT, identificare a problemelor strategice cheie, definire de strategii sectoriale și propuneri de programe operaționale. T.: Orașul Chișinău are nevoie de o relansare economică și inovativă pentru a deveni o capitală eminamente europeană. Aveți soluții pentru redresarea situației în acest sens? A.N.: Da. Altfel nu se poate. Elaborarea unui program de dezvoltare economică a municipiului Chișinău și a suburbiilor acestuia și stimularea creșterii numărului locurilor de muncă bine plătite este unul dintre pilonii cei mai importanți ai programului meu pentru Chișinău. Haideți să vă dau câteva repere, căci este vorba de lucruri concrete și pe înțelesul tuturor. Ce vom face pentru ca orașul nostru să devină un oraș cu adevărat european, sigur și prosper? Vom expertiza și diagnostica toate clădirile sub aspect seismologic și al eficienței energetice și vom elabora un program pentru termoficare și sporire a confortului clădirilor de utilitate publică și a blocurilor de locuit, lucruri pe care le vom propune spre finanțare din fonduri europene sau de la partenerii de dezvoltare BERD, BI, Banca Mondială și alții. De asemenea vom pune mare accent pe creșterea competitivității economiei municipiului Chișinău și a creșterii calității vieții în oraș. Vom face acest lucru prin valorificarea potențialului oferit de patrimoniu; dezvoltarea și susținerea proiectelor private de dezvoltare a parcurilor industriale și zonelor economice libere; implementarea conceptului de clusterizare a economiei locale și crearea centrelor de inovație și inteligență; utilizarea noilor tehnologii ca parte integrată a dezvoltării comunității; stimularea politicilor axate pe inovație și transfer tehnologic în sectorul public și privat; stimularea industriilor cu potențial creativ, în special a parcurilor IT. T.: Veți transparentiza cheltuielile bugetare ale mun. Chișinău? Este o mare problemă eficiența acestor cheltuieli, toată lumea cunoaște acest lucru! A.N.: Nu numai că le vom face absolut transparente, ci vom face totul pentru a le optimiza și vom consolida la maxim veniturile prin extinderea bazei impozabile și implementarea responsabilității sociale în mediul de business! Intenționăm să facem și alte lucruri importante în acest sens: crearea unei hărți interactive cu proiecte investiționale propuse pentru participare pentru investitorii privați din țară sau din străinătate, inclusiv conceptele de proiecte de parteneriat public-privat pentru dezvoltarea diferitor elemente de infrastructură critică pentru municipiului Chișinău; dezvoltarea unor programe pentru susținerea întreprinderilor mici și mijlocii din capitală, dar și a diferitor incubatoare și centre pentru lansarea de afaceri; elaborarea unei viziuni strategice de lungă durată pentru dezvoltarea urbană prin apariția unor sectoare noi și planificarea spațială a municipiului Chișinău și a suburbiilor. T.: O mare problemă desprinsă din mesajele chișinăuienilor este infrastructura cu toate aspectele legate de aceasta… A.N.: Cunosc acest lucru, sunt și eu un locuitor al capitalei care resimte din plin aceste probleme. Știu sigur că de mare ajutor vor fi următoarele: implementarea graduală a unui sistem inteligent pentru parcările publice; modernizarea infrastructurii rutiere a municipiului Chișinău și a drumurilor care leagă suburbiile prin alocarea de fonduri suplimentare pentru mentenanță a drumurilor din bugetul municipal dar și din surse consistente surse externe; implementarea unor soluții imediate și de lungă durată pentru redresarea situației din cadrul sistemului de canalizare și epurare a apelor reziduale. Apropo, voi dispune categoric efectuarea unui audit extern al acțiunilor/inacțiunilor managementului superior al ÎM Apă-Canal Chișinău pentru perioada 2017-2019 și vom elabora un program de dezvoltare și modernizare a rețelei de apă și canalizare în municipiul Chișinău și suburbii prin atragerea partenerilor de dezvoltare la fiinanțarea acestor investiții pe termen lung. De asemenea este foarte important să îmbunătățim, să eficientizăm și să consolidăm capacitățile întreprinderilor municipale responsabile de întreținerea drumurilor, în special în perioada rece a anului, să asigurăm reparații capitale a cca 200 km de drumuri intravilane pe an; în zonele și pe străzile cu pericol sporit de inundații să găsim soluții optime și eficiente pentru redresarea situației și evitarea acestor riscuri pentru oameni. T.: V-aș ruga să vă referii mai pe larg asupra aspectelor legate de mediu, de conceptul unui oraș verde și sănătos. A.N.: Am prioritizat dezvoltarea și implementarea unui program concret, exhaustiv, de gestionare a deșeurilor din municipiul Chișinău cu prevederea contractării resurselor financiare suplimentare. Acum despre programele de mediu: implementarea unor parteneriate în domeniu axate pe cele mai bune practici ale capitalelor țărilor europene se vor baza pe dezvoltarea unor politici coerente de mediu, inclusiv curățarea și păstrarea ecosistemului râului Bâc; reabilitarea grădinii Botanice după înghețurile din 2017 și elaborarea unui program de mentenanță sustenabilă a acesteia; amenajarea parcurilor din sectoarele mun. Chișinău și crearea zonelor de agrement moderne și bine responsabilizate, inclusiv lacurile Ghidighici, Sculeni şi Râșcani, Vadul-lui-Vodă etc.; extinderea străzilor pietonale, inclusiv în sectoarele orașului Chișinău; dotarea parcurilor și străzilor cu piste specializate pentru bicicliști; promovarea activităților sportive locale și internaționale pentru promovarea modului sănătos de viață și multe altele. De altfel, ne-am gândit și la asigurarea tuturor locuitorilor mun. Chișinău și a suburbiilor cu apă potabilă centralizată calitativă și cu acces necondiționat la serviciile de canalizare. Pentru un aspect estetic remarcabil și pentru un mediu sănătos de viață cotidiană vom mai face și alte lucruri cum ar fi asigurarea curăţeniei străzilor prin îmbunătăţirea managementului și dotarea pe potrivă a întreprinderilor municipale responsabile pentru prestarea serviciilor de salubrizare şi evacuarea la timp a deşeurilor menajere din localităţile municipiului; amenajarea adecvată a parcurilor, spaţiilor verzi şi zonelor acvatice de pe teritoriul municipiului, inclusiv prin asigurarea implicarii populaţiei în acest proces. Evident, este nevoie și de susținerea și accelerarea reformelor în sectorul sănătății în scopul de a spori eficiența, calitatea și accesibilitatea acestuia, inclusiv pentru persoanele defavorizate și pentru comunitățile îndepărtate și izolate;  intensificarea eforturilor pentru a reduce plățile informale, inclusiv prin intermediul unor sisteme corespunzătoare de gestiune și de control. T.: Revin la conceptul unei capitale europene. Dvs chiar credeți că e posibil să atragem turiști la Chișinău nu doar de Ziua Vinului? A.N.: Da, evident! Mă doare și pe mine această singură preferință a străinilor și nu ei sunt de vină. Pur și simplu orașul nostru, cu toate problemele sale, nu este pus în valoare și nu se face nimic sau prea puțin  pentru a redresa situația! Inventarierea și punerea în valoare și în circuitul turistic a clădirilor istorice şi de patrimoniu din mun. Chișinău este stringentă! Vom relua neapărat procesul de reparare a fațadelor clădirilor publice prin atragerea fondurilor europene de dezvoltare și conservare a patrimoniului, a valorilor nationale; vom instala iluminatul architectural al clădirilor publice și private de pe principalele artere stradale; vom dezvolta o rețea de străzi pietonale și vom revitaliza centrul istoric. Va trebui să introducem Chișinăul în circuitele turistice și culturale europene; să asigurăm accesul la evenimente culturale prin crearea unei platforme electronice on-line pentru cetățeni; să susținem teatrele naționale și cele municipale amplasate în municipiul Chișinău etc. T.: Sunt foarte multe de făcut în Chișinău, iar resursele financiare sunt limitate. Veți reuși să accesați suficiente resurse financiare externe pentru a duce la bun sfârșit tot ce vă propuneți? A.N.: Vă asigur că am o echipă profesionistă și resurse externe. Și mai presus de toate am siguranța că toată expertiza profesionistă a României va fi pusă la dispoziția chișinăuienilor. Am lucrat mai mult de un an pentru a-mi convinge partenerii de dezvoltare să aibă încredere în mine și echipa mea. Astăzi spun tuturor că am reușit! Sunt singurul, alături de toți colegii mei din Blocul ACUM, care are capacitatea de a finanța corect proiectul pe care îl propun oamenilor. Nu există nici un fel de altă variantă de dezvoltare pentru Chișinău decât finanțarea românescă și europeană. Iată de ce spun tuturor celor pe care-i îndemn să iasă pe 3 noiembrie la vot că trebuie să decidă în favoarea candidatului care își poate finanța corect programul pentru Chișinău. Adevărul trebuie spus înainte de alegeri. Asta fac și îmi doresc foarte mult ca oamenii orașului să înțeleagă că fără finanțare externă vom gospodării în continuare doar sărăcie.

citește mai mult