ACASĂ/ noutăți

INTERVIU/Andrei Năstase: Vom crea o echipă puternică care să eficientizeze activitatea Primăriei astfel încât aceasta să devină o instituţie transparentă, bine administrată şi fără corupţie

21 Martie 2018

Interviu cu liderul Platformei Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase.

– Domnule Năstase, aş vrea să vă întreb ce urmează să faceţi la Primărie timp de un an. Cum veţi reuşi realizarea angajamentelor asumate?

Andrei Năstase: Noi tratăm campania electorală pentru capitală sub două aspecte. În primul rând, este vorba de acţiunile pe care Primarul general le va întreprinde într-un context mai dificil, şi anume existenţa unei majorităţi ”multicolore” în Consiliul Municipal, precum şi perioada scurtă de un an până la alegerile locale la termen din 2019. În acelaşi timp, vreau să menţionez că în 2019, după ce vom pune bazele unor reforme importante, vom merge în alegeri pentru un nou mandat de primar pe 4 ani, solicitând de la locuitori majoritatea în Consiliul municipal pentru a implementa programul nostru de dezvoltare şi modernizare a capitalei după standardele lumii civilizate. Încrederea oamenilor e fundamentală pentru noi.

În acest context specific, noi vom pune în aplicare atribuţiile Primarului general în baza prevederilor Legii nr.136 din 17.06.2016 privind statutul municipiului Chişinău.

– Domnule Năstase, credeţi că prerogativele legale ale primarului sunt suficiente pentru realizarea mandatului?

Andrei Năstase: Da, şi mai contează şi ceea ce mă caracterizează, ca om, că cetăţean, activist civic sau preşedinte al Platformei DA – activitatea în echipă pe proiecte de lungă durată.

Orice speculaţie a oponenţilor mei că aş merge la primărie doar pentru această bucată de mandat rămasă după hărţuirea primarului Chirtoacă, este un fals şi le probează neputinţa lor de a ne opri.

Respectând legea, pe baza principiilor de integritate, profesionalism şi meritocraţie, vom crea o echipă puternică, care să asigure promovarea unor proiecte eficiente în vederea dezvoltării municipiului Chişinău şi de creştere a calităţii vieţii, sub toate aspectele. Această echipă va fi promovată în mai multe structuri ale Primăriei, bunăoară la nivel de viceprimari, cu delegarea clară a atribuţiilor, la nivelul cabinetului Primarului general, pretorilor, vicepretorilor; la nivel de subdiviziuni ale primăriei (direcţii generale, direcţii, servicii etc), după caz, în cadrul serviciilor publice, instituţiilor publice municipale, întreprinderile municipale. În acelaşi timp, trebuie de menţionat un element important: noi nu vom face „epurări administrative” cu scopul de a politiza instituţia. Unele schimbări care vor avea loc, vor fi realizate strict în scopul eficientizării managementului Primăriei, iar oamenii promovaţi vor fi selectaţi pe criteriile integrităţii, profesionalismului şi meritocraţiei. Pe de altă parte, funcţionarii oneşti şi eficienţi din cadrul administraţiei publice municipale vor fi menţinuţi şi chiar promovaţi în funcţii şi remuneraţi în dependenţă de performanţă.

A doua direcţie de activitate va fi colaborarea instituţională cu Consiliul Municipal Chişinău în interesul chişinăuienilor. Pentru realizarea acestui obiectiv, vom convoca şedinţele ordinare, extraordinare ale Consiliului municipal de fiecare dată când este nevoie, venind cu propuneri pentru examinare ce ţin de administrarea municipiului în interesul locuitorilor, care vor fi incluse în ordinea de zi cu prioritate.

Vom încerca să avem o relaţie corectă cu această instituţie. Dacă, însă majoritatea „multicoloră” în Consiliu va încerca să boicoteze activitatea primarului, nu vom avea altă soluţie decât să facem uz de atribuţiile primarului care sunt destul de mari. Sperăm însă în discernământul aleşilor locali şi o conlucrare în beneficiul chişinăuienilor.

A treia direcţie de activitate va fi realizarea unei analize funcţionale care va cuprinde evaluarea eficienţei activităţilor tuturor subdiviziunilor administraţiei publice municipale, precum şi a serviciilor şi instituţiilor publice municipale.
În rezultatul acestei analize, vom propune un plan de modernizare a Primăriei care va include un mecanism mai eficient de organizare a subdiviziunilor, a serviciilor publice municipale, program de digitalizare a serviciilor, debirocratizarea având ca abordare optimizarea numărului de funcţionari, în paralel cu majorarea salariilor acestora, etc. Vom ajusta regulamentele subdiviziunilor cu înlăturarea dublării funcţiilor şi sporirea responsabilităţii pentru executarea clară a competenţelor.

Obiectivul final al acestui proces va fi să eficientizăm activitatea Primăriei astfel încât aceasta să devină o instituţie transparentă, bine administrată şi fără corupţie.

În ceea ce priveşte transparenţa Primăriei, vom asigura accesul cetăţenilor la procesul decizional. Vom asigura organizarea dezbaterilor publice pe proiectele de interes municipal.

A patra direcţie de activitate va consta în asigurarea organizării unui amplu audit la întreprinderile municipale pentru ca ulterior să asigurăm un management performant al acestora.

A cincea direcţie de activitate va consta în asigurarea unui management riguros în scopul de a restabili ordinea în Capitală. Aici mă refer la iniţierea procesului de inventariere complexă a bunurilor municipiului, în special a fondului funciar municipal, la contestarea tuturor tranzacţiilor funciare ilegale, efectuate anterior, dar şi la rezolvarea problemei construcţiilor ilegale, care conform unor estimări sunt la peste 2000 de cazuri.

– Domnule Năstase, aţi declarat recent că colegii Dumneavoastră lucrează la un Program electoral pe care urmează, în curând sa-l prezentaţi pentru dezbateri?

Andrei Năstase: Aşa este. Împreună cu colegii mei elaborăm un proiect de program pe care îl vom prezenta în curând publicului, altor experţi şi activişti civici pentru a-l supune dezbaterii publice. Vom colecta în urma acestor discuţii publice, cele mai bune idei pe care le vom utiliza în administraţie.

Programul nostru va fi constituit din câteva compartimente. În prima parte, este vorba de viziunea noastră asupra eficientizării managementului Primăriei, dar şi în ceea ce priveşte măsurile de eliminare a haosului, de reducere semnificativă a corupţiei, de asigurare a ordinii în ceea ce priveşte administrarea patrimoniului municipal. Aici propunerile noastre de sistem consună şi cu recomandările Curţii de Conturi care au fost făcute de mai mulţi ani, şi care în cea mai mare parte nu au fost implementate.

A doua parte a programului vizează proiectul nostru pentru Capitală şi anume: Chişinăul ca un catalizator al dezvoltării economice a Republicii Moldova, Chişinăul ca o capitală europeană în care să vrei să trăieşti, Chişinăul ca o capitală a marilor proiecte de infrastructură şi IT, Chişinăul ca o capitală europeană accesibilă şi incluzivă pentru toţi, Chişinăul ca o capitală a marilor proiecte sociale, o capitală a tineretului si culturală. Un accent aparte vom pune în ceea ce priveşte sistemele de sănătate şi de educaţie accesibile tuturor categoriilor sociale, ca piloni esenţiali în dezvoltarea pe termen lung a societăţii.

– Domnule Năstase, aş dori să vă întreb despre colaborarea Dvs cu instituţiile europene în cazul victoriei la alegerile municipale.

Andrei Năstase: Pentru noi, parteneriatul şi colaborarea cu Uniunea Europeană vor fi realizate în interesul locuitorilor. Orice suport, asistenţă externă şi alte forme de parteneriat vor avea drept obiectiv primordial modernizarea Chişinăului, sporirea calităţii serviciilor destinate locuitorilor Chişinăului şi celor ce vizitează capitala. Deschiderea pentru acest parteneriat a fost exprimată şi în cadrul întrevederii pe care am avut-o cu Peter Mihalko, Ambasadorul UE la Chişinău.

Vom promova o politică activă de atragere a resurselor adiţionale prin îmbunătăţirea cooperării cu oraşe din alte ţări, donatori şi bănci europene, atragerea investiţiilor străine directe pentru finanţarea/completarea resurselor interne cheltuite pentru dezvoltarea oraşului, prestarea de servicii calitative şi stimularea activităţii economice din municipiu.

Vom asigura o administrare eficientă a cheltuirii resurselor din contul acestor mijloace, precum şi coordonarea, corelarea cu priorităţile de dezvoltare locală. Pentru aceasta trebuie actualizate sau adoptate documente de planificare strategică a dezvoltării municipiului Chişinău şi care va servi cadru de cooperare şi orientare a tuturor eforturilor pentru implementarea acestor priorităţi.

Sursa: jurnal.md

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Septembrie 2018

Andrei Năstase, liderul Platformei DA, a avut o întrevedere cu Excelența Sa, Ambasadorul SUA în ...

Andrei Năstase, liderul Platformei DA, a avut o întrevedere cu Excelența Sa, Ambasadorul SUA în Republica Moldova, domnul James D. Pettit. La finele mandatului său Excelența Sa a dorit să adreseze cele mai sincere cuvinte de susținere a activităților de democratizare a Republicii Moldova întreprinse de Platforma DA. În cadrul întâlnirii au fost puse în discuție mai multe subiecte legate de situația socio-politică din Republica Moldova, inclusiv modul în care s-au desfășurat protestele din 26-27 august la Chișinău. „Cei care reprezintă astăzi guvernarea de la Chișinău nu au contribuit cu nimic la fortificarea independenței țării noastre, sărbătorită cu fast în spatele cordoanelor de carabinieri. Dimpotrivă, ei au făcut totul ca să ajungem vulnerabili, ne-au adus în pragul unui regim dictatorial și reacția SUA și a partenerilor noștri europeni la abuzurile anti-democratice ale puterii este extrem de importantă” – a spus Andrei Năstase.

„Noi, opoziția veritabilă, vom continua să întreprindem acțiuni exclusiv non-violente, chiar dacă guvernarea ne provoacă. Aducerea total ilegală a lui Șor în PMAN la 26 august, de fapt, nu a fost altceva decât o instigare la violență, s-a încercat astfel escaladarea situației, extinderea unei confruntări sociale evidente”- a precizat Andrei Năstase.
Printre cele mai importante subiecte de discuție a mai fost și gestul incalificabil de expulzare a profesorilor turci din Moldova, acțiune care deconspiră explicit lipsa totală de siguranță personală în Republica Moldova, unde oricine poate fi răpit din propria casă fără prea multe explicații. De asemenea au fost aduse în discuție multiplele cazuri de persecuție a activiștilor Platformei DA, ultimele două fiind ieșite din comun și vizează doi lideri locali ai formațiunii. Liderul organizației Platformei DA din sectorul Râșcani al capitalei, Ruslan Verbițchi, a fost reținut la vama Palanca, fiindu-i fabricat un dosar penal pe un imaginar caz de contrabandă. Este hărțuit cu dosare penale și Gherghe Petic, liderul organizației teritoriale Ungheni a formațiunii, ofițer în rezervă, care a făcut dezvăluiri cruciale despre schema de contrabandă cu țigări la vama moldo-română. Ambasadorul SUA în Republica Moldova, domnul James D. Pettit s-a arătat interesat de strategia Platformei DA în viitoarea campanie parlamentară și a apreciat înalt altruismul politic demonstrat de opoziție în beneficiul țării. „Vom continua parteneriatul strategic verificat în campania prezedențială și cea locală cu PAS și rămânem deschiși pentru toți oamenii integri din societatea politică și civilă activă, care vor dori să lupte pentru un viitor prosper al Republicii Moldova alături de noi.”- a menționat liderul Platformei DA, atenționând asupra faptului că alegerile respective ar putea fi considerate fraudate din timp, dacă autoritățile vor continua să manipuleze opinia publică, să limiteze accesul la mass media a opoziției, să folosească justiția ca pe un instrument coercitiv împotriva activiștilor civici, să ignore recomandările partenerilor de dezvoltare.
„Cu sprijinul popular obținut la alegeri, cu cetățeni integri şi profesionişti, cu dragoste de oameni şi de ţară, am fi făcut din acest petec de pământ un loc sigur și prosper, cu legi drepte pentru toți, cu justiție corectă, cu democrație reală, cu educație și medicină eficiente și accesibile, cu un mediu de afaceri competitiv într-o economie funcțională, cu locuri de muncă bine platite și recompensă decentă și respect pentru cei ieșiți la pensie. Și am fi putut-o începe de la Capitală. Nu am fost lăsați pentru că frica criminalilor de la guvernare e mare, dar știm ce avem de făcut și suntem fermi în acțiunile noastre”- a spus Andrei Năstase, subliniind că în acest sens sprijinul partenerilor europeni și ai celor din SUA este extrem de important.
La întâlnire au participat mai mulți oficiali ai Platformei DA care au vorbit despre criza din țară, abordând-o în diversele ei aspecte. Pe finalul discuției Andrei Năstase i-a mulțumit domnului James D. Pettit pentru tot ce a făcut pentru Republica Moldova, dorindu-i succes în activitățile viitoare. 11 septembrie 2018

citește mai mult

06 Septembrie 2018

Andrei Năstase: Cel care a ordonat în mod personal această operațiune, la fel ca și pe cea de i...

Deși este în afara țării, participând la Assambleea Politică a PPE de la Brussels, Andrei Năstase a venit cu o reacție promptă la acțiunile reprezentanților SIS din acestă dimineață.

"Reținerile în stil NKVD-ist din această dimineață, demarate la liceul moldo-turc ”Orizont”, demonstrează o dată în plus alianța informală dintre președintele Dodon și coordonatorul Plahotniuc și disponibilitatea implicării de către ultimul a justiției și a altor instituții capturate ale statului în realizarea unor angajamente obscure, îndreptate împotriva intereselor naționale ale Republicii Moldova."- a scris liderul Platformei DA pe o rețea de socializare. "Cel care a ordonat în mod personal această operațiune, la fel ca și pe cea de invalidare a alegerilor din capitală este Vladimir Plahotniuc, Igor Dodon fiind un mărunt beneficiar." - mai spune Andrei Năstase, precizând că "prețul pe care țara noastră și cetățenii săi sunt obligați să-l plătească pentru confortul și agendele antipopulare ale celor doi indivizi, certați cu legea, cu principiile statului de drept și cu bunul simț, este mult prea mare pentru un stat ca al nostru."
Andrei Năstase mai spune că din cauza unui regim oligarhic autoritar, Republica Moldova este la un pas de izolare internațională pentru derapajele antidemocratice și violarea flagrantă a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, sesizând în acest sens partenerii de dezvolt are a Republicii Moldova: "Sesizăm pe această cale ambasadele din Republica Moldova, instituțiile internaționale de resort în vederea monitorizării cazului și eliberării și apărării drepturilor persoanelor reținute în mod abuziv." Andrei Năstase a mai specificat că delegația Platformei Demnitate și Adevăr aflată în aceste zile într-o vizită de lucru la Bruxelles, va informa partenerii săi politici și înalții funcționari ai Uniunii Europene despre represiunile politice la care sunt supuși exponenții societății civile, ai opoziției reale, ai mediului de afaceri și profesional, inclusiv ai celui educațional din speță. 6 septembrie 2018

citește mai mult

22 August 2018

Andrei Năstase într-un interviu pentru IPN: ”Vom fi mândri de Republica Moldova atunci când vo...

Interviu IPN cu președintele Partidului Politic Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la cea de-a 27-a aniversare a Independenței --- – Care credeți că este cea mai importantă realizare din cei 27 de ani și de ce? Ce nu am reușit să obținem, ca stat, în acești ani? – Obținerea Independenței pe data 27 august 1991 a însemnat finalizarea procesului de desprindere de Uniunea Sovietică, proces care s-a desfășurat intens și dramatic în perioada anilor 1989-1991 în contextul restructurării inițiate de către Gorbaciov. Meritul pentru obținerea Independenței l-aș atribui, în primul rând, cetățenilor, care au demonstrat în acea perioadă un curaj civic și o implicare politică extraordinară. În al doilea rând, un rol decisiv l-a avut Parlamentul din 1990, ales direct de către popor, care a avut o contribuție deosebită în acest proces de desprindere în raport cu fostul imperiu sovietic și de creare a noului stat independent. Ar trebui să amintim câteva acțiuni și realizări ale autorităților de atunci, care demonstrează că Independența nu a fost un „cadou” care ne-a fost oferit, așa cum consideră unii, ci a reprezentat rezultatul unui efort admirabil al cetățenilor. Printre exemplele de curaj și determinare se numără: participarea cetățenilor la marile adunări naționale în care erau revendicate dreptul la limbă, alfabet, suveranitate; recunoașterea de către legislativ a Independenței Lituaniei la 31 mai 1990, noi fiind primii care am recunoscut Lituania în calitate de stat independent, chiar dacă la acea vreme aveam încă statut de republică sovietică; boicotarea de către autoritățile Republicii Moldova și a majorității cetățenilor a referendumului cu privire la păstrarea URSS din martie 1991, organizat și impus de către autoritățile de la Moscova; aprobarea la 23 iunie 1990 a Declarației de Suveranitate, aprobarea Decretului cu privire la puterea de stat la 27 iulie 1990 și formarea instituțiilor de stat naționale. Aș aminti în acest context și legile privind Tricolorul în calitate de Drapel de Stat, privind Stema și Imnul de Stat ale Republicii Moldova etc. Iar acest proces a culminat cu 27 august 1991 – adoptarea Declarației de Independență a Republicii Moldova. A fost un efort colectiv extraordinar în acea perioadă. Desigur că cel mai tragic eveniment, care a marcat acea perioadă, a fost războiul din Transnistria din 1992, numit, pe bună dreptate, Războiul pentru apărarea Independenței Republicii Moldova. Cu toate criticele care pot fi aduse guvernărilor de atunci, s-a reușit, totuși, crearea premiselor fundamentale pentru construcția unui stat european: o Constituție conform standardelor europene (cu excepția câtorva prevederi nefericite, printre care și art.13); adoptarea legislației naționale și constituirea principalelor instituții ale statului; progrese în reforma justiției în perioada anilor 90, respectarea din partea tuturor partidelor politice a regulilor democratice. Aceste realizări au fost apreciate și de către Consiliul Europei, Republica Moldova devenind și primul stat din CSI, care a devenit membru al acestei organizații prestigioase europene. În pofida tuturor greutăților, dramelor prin care au trecut cetățenii Republicii Moldova, dar și cetățenii altor state desprinse de URSS, există o rază de speranță într-un viitor mai bun. Chiar și cei care plecau atunci peste hotare ca să scape de sărăcie, erau absolut convinși că vor reveni într-o bună zi acasă, în propria lor țară. Și totuși, din nefericire pentru țara noastră, aproape toate guvernările de după Independență nu au fost preocupate cu adevărat de construcția unui stat prosper, cu instituții puternice, în interesul oamenilor. Principala preocupare a „elitelor politice”, cu mici excepții, a fost îmbogățirea personală în baza resurselor statului. Fie prin privatizări ilegale, prin jefuirea și demolarea întreprinderilor de stat, prin controlul fluxurilor financiare, fie prin devalizarea băncilor, majoritatea guvernărilor au participat la slăbirea capacităților de funcționare a statului și sărăcirea populației. O mare oportunitate ratată de către țara noastră a fost alternanța la putere din 2009. În loc să beneficieze de suportul popular pentru a realiza reformele necesare pentru modernizare, de conjunctura internațională favorabilă și de suportul partenerilor de dezvoltare din partea Uniunii Europene, noua putere care a reușit să succeadă guvernarea comunistă nu a făcut nimic altceva decât să consolideze sistemul oligarhic moștenit de la regimul Voronin. Cel mai grav este faptul că ultimii aproape 10 ani reprezintă o perioadă ratată sub aspectul dezvoltării statului, iar un deceniu din viața unui om e un termen foarte mare. Tabloul e și mai sinistru atunci când conștientizăm faptul că Republica Moldova, la 27 de ani de existență, a devenit o dictatură de tip mafiot condus din subteran de o grupare criminală organizată, în frunte cu un fost proxenet, Vladimir Plahotniuc. Controlând partidele politice, instituțiile de drept și de reglementare, justiția, fluxurile financiare, audiovizualul, această grupare nu permite poporului Republicii Moldova să-și realizeze plenar dezideratele incluse în Declarația de Independență. Astfel, la 27 de ani, actualul regim a recurs, de facto, la confiscarea Independenței și la uzurparea puterii de stat. Acum, de datoria noastră, a tuturor partidelor de opoziție este de a elibera statul din captivitatea oligarhică. Din nefericire, cetățenii Republicii Moldova duc mai degrabă o luptă pentru supraviețuire, decât o cale ascendentă spre bunăstare și democrație. Am parcurs un soi de sinusoidă, cu zvâcniri de diverse amplitudini, dar niciodată nu am atins cota unui trai decent din cauza corupției endemice – singura caracteristică, care și-a crescut constant indicii. La 27 de ani de la proclamarea Independenței, continuăm să asistăm la o stare de fapt contrară aspirațiilor de prosperitate ale poporului nostru, contrară literei și spiritului Declarației de la 27 august 1991. Dar lupta pentru bunăstare și libertate nu este o luptă ușoară și o vom continua cu și mai multă determinare. – Ce a însemnat independența pentru cetățeanul Andrei Năstase și pentru familia dumneavoastră? – Pentru mine personal, perioada mișcării de eliberare națională, care a culminat cu obținerea Independenței Republicii Moldova, a fost o perioadă deosebită din viață. Erau timpuri pline de speranță în care aveai sentimentul că participi la un efort colectiv de construcție a unui viitor frumos. Proclamarea independenței statului nostru a fost o mare bucurie pentru mine și familia mea, căci am considerat-o drept un parcurs firesc și, în alte condiții, extrem de benefic pentru fiecare cetățean al Republicii Moldova. Împreună cu toată familia ne-am implicat în lupta pentru valorile naționale, pentru libertate. Am avut întotdeauna în față exemplul fratelui meu, Vasile, care prin toată activitatea sa civică și politică, a apropiat constant ziua de 27 august 1991. El a fost cel care a tipărit pentru moldoveni primul ziar cu grafie latină și și-a riscat propria libertate pentru a-l aduce în Moldova și a-l distribui oamenilor, el este unul dintre semnatarii Declarației de Independență. Chiar dacă dezamăgirile n-au întârziat să apară în următorii ani, am fost și sunt încrezător în viitorul Republicii Moldova. Nici nu m-aș fi lansat în politică dacă nu eram convins de acest fapt. Pentru familia mea, lupta pentru Independență continuă. Atât timp cât Republica Moldova este guvernată de către o grupare criminală condusă de Plahotniuc, Independența rămâne a fi confiscată. Acest fapt s-a văzut și în decizia de anulare a alegerilor prin care Plahotniuc a scuipat în voința alegătorilor. – Cum credeți, prin ce se va deosebi cea de a 28-a, eventual, a 29-a și 30-a aniversare a Independenței de actuala? – Depinde doar de noi, de cetățenii Republicii Moldova. Dacă vom reuși să schimbăm puterea în viitorul apropiat, atunci aniversarea Independenței va fi cu adevărat o sărbătoare. Și chiar dacă mai avem foarte multe de făcut, chiar dacă nu am plecat prea departe din punctul „zero”, sunt sigur că vom reuși să spargem cercul vicios, prizonierii căruia am devenit din cauza derapajelor anti-democratice grave comise de guvernarea oligarhică, anti-populară de la Chișinău. Prin solidarizare, prin determinare, prin curaj și insistență vom reuși. Așa cum am trăit până acum nu se mai poate. Astăzi Independența Republicii Moldova este, de fapt, independența față de cetățenii săi a unui stat capturat în totalitate de o gașcă de mafioți, interesați să păstreze aici această situație de prizonierat a omului simplu. Dar procesul de deșteptare a început și el nu mai poate fi stăvilit. Sunt convins că peste un an sau doi parcursul european al țării noastre va redeveni ceea ce a fost de la bun început – o cale sigură spre prosperare, spre un nivel de trai civilizat și spre bunăstarea fiecărui cetățean al țării noastre, care nu va mai fi nevoit să-și caute norocul prin lume, ci se va simți confortabil acasă. Până atunci însă, Independența rămâne o valoare care a fost uzurpată, iar noi, oamenii politici responsabili, avem datoria să o întoarcem poporului. Dacă am fi avut în ultimii 20 de ani o clasă politică responsabilă, am fi fost mândri de Independența noastră. Rămâne însă să luptăm, să nu renunțăm. Din această perspectivă lupta pentru Independență continuă... – De ce un cetățean al Republicii Moldova ar trebui să fie mândru că este cetățean al acestui stat? – Pentru a răspunde la această întrebare, sunt mai degrabă adeptul abordării fostului președinte al SUA, John Kennedy care spunea: „Nu întreba ce poate face țara pentru tine, întreabă ce poți face tu pentru ea”. Întotdeauna am fost adeptul principiului că, dacă țara are nevoie de ajutor, ai obligația să fii la datorie. Îmi doresc ca Ziua Independenței să devină cu adevărat sărbătoarea tuturor celor care, născuți aici, își doresc să trăiască în bunăstare și bună înțelegere. Sunt sigur că va veni timpul când vom spune cu mândrie că suntem cetățeni ai Republicii Moldova. Acest fapt va deveni incontestabil dacă ne vom uni toate eforturile și energiile noastre pentru a stopa avansarea dictaturii mafiote, dacă ne vom dedica sincer edificării unui stat de drept, prosper, realmente democratic. În acest an vom marca Ziua Independenței împreună cu toți cetățenii deșteptați din țară și din Diaspora, veniți în PMAN pentru a protesta împotriva dictaturii și a fărădelegilor comise de puterea coruptă, anti-populară. Și le urez tuturor ca Ziua Independenței să devină cât de curând o adevărată sărbătoare pentru noi toți. La momentul de față este greu să trăiești un sentiment de mândrie în contextul în care instituțiile statului sunt capturate, iar țara este împinsă de o guvernare iresponsabilă într-o criză profundă, prelungită, într-o cădere liberă spre faliment, însoțită de degradarea tuturor indicilor democratici. Dar poți fi mândru de calitatea oamenilor de aici, care își demonstrează zilnic spiritul civic și au capacitatea de a rezista, de a se opune regimului și pericolului instaurării dictaturii lui Plahotniuc. Vom fi mândri de Republica Moldova atunci când pe ruinele acestui regim oligarhic anti-uman vom edifica un stat puternic, care să asigure bunăstare și siguranță cetățenilor săi, care să asigure condiții pentru dezvoltarea economiei și valorificării potențialului fiecărui om. Vom fi mândri de Republica Moldova atunci când vom reuși să edificăm un stat al demnității, întors cetățenilor săi, cu o economie ieșită din impas, cu un sistem social bine pus la punct, cu o justiție funcțională, corectă, cu criminalii puși la pușcărie de un corp judecătoresc reformat, cu miliardul întors la Banca Națională, cu miliardele întoarse la buget, cu o mare parte a diasporei revenită în țară, dar cel mai important, cu ideea că avem viitor și că se poate. Sursa: ipn.md

citește mai mult