ACASĂ/ Declarații

Măsurile Platformei Demnitate și Adevăr cu privire la susținerea businessului micro, mic și mijlociu

25 Iulie 2017

În toate țările civilizate propășirea economică și bunăstarea cetățenilor sunt posibile în mare parte datorită existenței unui segment puternic dezvoltat al businessului mic și mijlociu. Practica mondială denotă că anume acest sector al economiei generează mai multe locuri de muncă, asigură o concurență echilibrată, aduce mai multă eficacitate investițiilor și, implicit, prețuri mai mici pentru consumatori. Anume aceste elemente sunt în prezent prioritare pentru dezvoltarea social-economică a țării.

În anul 2016 numărul întreprinderilor micro, mici şi mijlocii a constituit 51,6 mii și reprezintă circa 98,7% din numărul total de întreprinderi. Numărul salariaților care au activat în întreprinderile mici şi mijlocii în perioada de referinţă a constituit 313,5 mii persoane, deținând 61,2% din numărul total de salariați ai întreprinderilor. Însă  veniturile din vânzări ale întreprinderilor mici şi mijlocii în această perioadă au însumat 124 954,4 mln lei sau doar 41,5 la sută din venituri din vânzări în total pe economie.

Pe data de 21 iulie 2016 Parlamentul a adoptat o nouă lege cu privire la întreprinderile mici și mijlocii. Art. 12 din lege prevede că statul acordă facilităţi fiscale pentru dezvoltarea întreprinderilor micro, mici și mijlocii prin stipulările din Codul fiscal.  Totodată, potrivit aceluiași articol, întreprinderile respective vor beneficia de o cotă minimă din contractele de achiziții publice, după cum stabililește legislația privind achizițiile publice.  Cu regret, constatăm că după un an de la adoptarea legii respective, autoritățile statale nu au întreprins nimic pentru executarea mai multor prevederi din aceasta. Se repetă din nou situația când legile aprobate de această guvernare  coruptă și ipocrită, ramân doar pe hârtie.

Reieșind din toate cele expuse și ținând cont de importanța vitală a domeniul businessului mic și mijlociu pentru reabilitarea social-economică a Moldovei, Platforma DA propune implementarea următoarelor măsuri de sprijin al segmentului respectiv.

  1. Micșorarea cu 50 % a cotei impozitului pe venit în următorii 5 ani pentru întreprinderile micro, mici și mijlocii din sfera producerii (cu condiția că la întreprinderile respective sunt angajați câte cel puțin 3 salariați și salariul mediu pe întreprindere nu este mai mic decât salariul mediul pe țara).

 

  1. Introducerea în mai multe ramuri ale economiei (agricultură, comerț, IT etc.) a unui impozit consolidat pentru întreprinderile micro, mici și mijlocii , care va comasa un număr maxim de impozite și taxe actuale.

 

  1. Simplificarea evidenței contabile pentru aceste întreprinderi.

 

  1. Utilizarea parțială a rezervelor Băncii Naționale a Moldovei și a surselor bugetare, precum și atragerea unui număr maxim de proiecte externe pentru finanțarea, în condiții de facilitate, a întreprinderilor micro, mici și mijlocii (granturi, dobânzi preferențiale la credite, majorarea semnificativă a Fondului de garantare a creditelor pentru întreprinderile care nu dispun de gaj suficient). În vederea accesării finanțărilor facilitate, prioritate li se va acorda întreprinderilor din sfera producerii, tinerilor antreprenori și femeilor antreprenoare.

 

  1. Stabilirea urgentă în legislația privind achizițiile publice a unei cote minime de 40 % pentru întreprinderile mici și mijlocii și a unui mecanism funcțional de implementare.

 

  1. Alocarea surselor bugetare și atragerea unui număr maxim de proiecte externe, în vederea creării și dezvoltării unei rețele de centre de consultare a întreprinderilor micro, mici și mijlocii, precum și înființării mai multor incubatoare de afaceri cu infrastructură de suport, destinate acestor întreprinderi, precum și a clusterelor (concentrări geografice a mai multor companii cu activităţi interconectate gen producători, furnizori, institute de cercetare etc., în scopul creşterii productivităţii şi competitivităţii firmelor implicate).

 

  1. Menținerea pentru următorii 5 ani a sistemului actual de activitate comercială a persoanelor fizice în baza patentei de întreprinzator.

 

  1. Crearea, în cadrul Ministerului Economiei, a Departamentului special privind susținerea businessului mic și desemnarea unui viceministru responsabil doar pentru acest domeniu, candidatura căruia va fi coordonată cu asociațiile specializate de antreprenori micro, mici și mijlocii.

 

25 iulie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Decembrie 2017

Platforma DA cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea UE, guvernarea să întreprin...

Este o premieră ca în relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană acordarea finanțării macrofinanciare să depindă de îndeplinirea unui număr extins de condiții de ordin politic, juridic, financiar-economic, anti-corupție și bună guvernare a sectorului public. Mai mult, dacă în anul 2014 ponderea granturilor a constituit 65 % din întregul volum al asistenței financiare din partea UE, atunci pachetul actual al sprijinului macrofinanciar prevede doar 27 % de finanțări nerambursabile. Restul sumei o constituie  credite, care urmează să fie rambursate de următoarele generații. Este evident că regimul Plahotniuc, profund antieuropean după metodele de guvernare, nu este credibil pentru partenerii noștrii europeni. Menționăm, în special, că o condiționare importantă, privind respectarea de către guvernare a mecanismelor democratice eficiente, inclusiv a edificării unui sistem parlamentar multipartit, a statului de drept și respectarea drepturilor omului, a apărut în contextul adoptării de către tandemul Plahotniuc - Dodon a modificării antidemocratice a sistemului electoral. Partidul Democrat, care în ultimii 8 ani nu a lipsit nici o zi de la guvernare și poartă toată responsabilitatea pentru degradarea țării, tergiversarea reformelor și profanarea valorilor europene, a preferat să vină cu un mesaj triumfalist, plasând responsabilitatea pentru eșecurile anterioare pe umerii foștilor colegi din coalițiile de guvernare. Guvernul Plahotniuc - Filip a avut la dispoziție toate pârghiile necesare pentru a implementa la timp legi și reforme prevăzute în lista de condiționalități impuse acum de UE, precum recuperarea activelor fraudate din cele trei bănci, cu tragerea la răspundere a infractorilor reali, realizarea Strategiei Naționale de Integritate și Anticorupție, funcțioarea reală a  Autorității Naționale de Integritate, asigurarea independenței judecătorilor, fortificarea capacităților Curții de Conturi, perfecționarea sistemului achizițiilor publice, sporirea securității și eficienței energetice a țării, îmbunătățirea substanțială a climatului de afaceri, combaterea monopolului în mass media, etc. Cu toate acestea, autoritățile continuă tergiversarea vizibilă a reformelor și insistă asupra etapizării îndeplinirii celor 28 de condiționalități ale UE. Reieșind din cele expuse mai sus și ținând cont de interesele cetățenilor Republicii Moldova, Platforma Demnitate și Adevăr cere ca până la sosirea misiunii de evaluare din partea Uniunii Europene, guvernarea să îndeplinească următoarele acțiuni:

  1. Publicarea raportului Kroll 2.
  2. Anularea votul mixt.
  3. Renunțarea la eliberarea de răspundere penală, sub paravanul decriminalizării activităților economice, a persoanelor culpabile din sectorul bancar.
  4. Îndeplinirea tuturor celor 28 de condiționalități, necesară pentru obținerea asistenței macrofinanciare din partea UE.
Totodată, Platforma DA reiterează  angajamentul său, în calitate de partid antioligarhic, democratic și proeuropean, să aplice toate metodele legale de presiune asupra regimului antipopular al guvernării, în vederea realizării acțiunilor de modernizare și democratizare a Republicii Moldova după modelul european. Chișinău, 11 decembrie 2017

citește mai mult

11 Decembrie 2017

Declarație cu privire la denumirea unei străzi din municipiul Chișinău în cinstea primului pre...

Alexandru Moșanu a fost condus pe ultimul drum. A plecat dintre noi un veritabil bărbat al neamului, un Om al cetății, o conștiință pură, dedicată valorilor naționale perene, fără de care viitorul Republicii Moldova ar fi compromis. Declarația de independență este actul istoric legat pentru vecie de numele academicianului și omului politic, celui care a prezidat lucrările Marii Adunări Naționale din  ziua proclamării Independenței țării. Incoruptibil și vertical, va rămâne în memoria noastră drept un străjer al identității naționale și luptător pentru dăinuirea și prosperarea neamului Alexandru Moșanu a rămas pe baricadele adevărului până în ultima clipă a vieții sale. Cu adâncă părere de rău urmărea derapajele antidemocratice ale guvernării, eșuarea statului de drept și sărăcirea continuă a cetățenilor. „Lumea a fost adusă la sapă de lemn, oamenii sunt săraci, ei pleacă din ţara lor şi rămân oamenii bătrâni, oamenii bolnavi, copiii. Este o situaţie foarte tristă. Doar dacă ne vom orienta spre valorile democratice europene vom putea schimba ceva. Dacă se fură miliarde, ce să mai vorbim? L-au băgat la puşcărie pe unul, dar restul? De ce stau la libertate? Oamenii săraci nu au posibilitate să gândească la politici înalte, ei o să vină la urnele de vot şi o să-i voteze pe cei care le vor arunca un covrig. Omul flămând este uşor de cumpărat, iar vinovaţi sunt cei care l-au adus la sapă de lemn”, declara pentru presă regretatul academician. Plecarea Domniei Sale la cele eterne este un motiv de tristețe, dar și o reamintire a misiunii pe care trebuie s-o îndeplinim. Nu avem dreptul moral să abandonăm stindardul dus cu atâta demnitate de Alexandru Moșanu pe parcursul întregii sale vieți. Nu avem dreptul moral să lăsăm în umbra timpului unul dintre cele mai reprezentative nume din istoria contemporană a Republicii Moldova, unul dintre părinții fondatori ai acestui stat. În această ordine de idei, solicităm autorităților centrale să înveșnicească numele lui Alexandru Moșanu, inclusiv prin conferirea numelui Domniei Sale unei instituții de învățământ. De asemenea, facem apel către  autoritățile municipale să denumească o stradă centrală din Chișinău în numele lui Alexandru Moșanu, eventual actuala Strada Academiei, pe care zeci de ani și-a avut domiciliul regretatul savant și Om politic. 11 decembrie 2017

citește mai mult

05 Decembrie 2017

Declarație cu privire la descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitat...

Proiectul legii bugetului de stat pentru următorul an poartă un caracter electoral-populist și include un deficit bugetar ce depășește de aproape două ori limita admisibilă de legislație. Acest buget va fi unul de concentrare excesivă a resurselor financiare la centrul puterii oligarhice. Este evident că actualul regim autoritar nu are nevoie de administrații locale consolidate cu atribuții extinse, autosuficiente, autonome, independente. Proiectele politicii bugetar-fiscale și legii bugetului de stat pentru anul 2018 denotă repetat că descentralizarea în Republica Moldova există doar pe hârtie. Nimic nu justifică respingerea de către guvernarea antipopulară a propunerilor argumentate ale Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), o organizație independentă, reprezentativă și profesionistă, cu reputație ireproșabilă în domeniul autonomiei locale și descentralizării. Platforma Demnitate și Adevăr susține recomandările formulate de CALM, fundamentate pe Recomandarea 322 din 2012 a Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de parcurs privind implementarea acestei Recomandări, precum și pe alte angajamente și legi ale Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării:
  1. depolitizarea sistemului de repartizare a fondurilor publice destinate finanțării proiectelor investiționale;
  2. prelungirea acțiunii fondului de compensare pentru următorii ani (2018-2019), până la realizarea angajamentelor și măsurilor de consolidare a bazei fiscale locale, prevăzute de cadrul legal în vigoare.
  3. soluționarea problemei veniturilor ratate ale administrațiilor publice locale (APL) din cauza introducerii de către autoritățile centrale a unor scutiri fiscale.
  4. creșterea veniturilor APL de la impozitul pe imobil și soluționarea problemei privind evaluarea obiectelor imobiliare amplasate pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale de nivelul I;
  5. redistribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice și persoanelor fizice de la filiale/reprezentanțe ale bugetului central la APL, pe teritoriul cărora acestea își desfășoară activitatea.
  6. introducerea sistemului de colectare/virare a impozitului pe venitul persoanelor fizice la locul de domiciliu (reședință);
  7. includerea taxei pe resursele naturale în categoria taxelor locale;
  8. revizuirea scutirii de la plata impozitelor, taxelor locale și a altor plăți (chirie) a unor astfel de agenți economici prosperi precum: Moldtelecom, Poșta Moldovei, MoldSilva și altor agenți economici de stat, precum și a întreprinderilor Union Fenosa, MoldovaGaz, etc.
  9. perfecționarea sistemului de transferuri generale și a celui cu destinație specială;
  10. consolidarea rolului serviciului de colectare a taxelor și impozitelor locale de pe lângă primării/municipii.
Platforma DA condamnă cu vehemență acțiunile regimului oligarchic privind centralizarea continuă a țării cu încalcarea crasă a angajamentelor asumate de Republica Moldova. Reiterăm că unul dintre pilonii de bază pentru modernizarea Republicii Moldova și soluționarea diferendului transnistrean îl reprezintă descentralizarea reală și consolidarea autonomiei locale în conformitate cu standardele europene. Imediat după preluarea puterii, inițiativele Platformei DA privind descentralizarea, publicate la 23 octombrie 2017, ca parte integrantă a Programului nostru, vor fi implementate prioritar în cumul cu toate reformele necesare pentru asigurarea cetățenilor din toate localitățile cu servicii publice extinse și calitative. 5 decembrie 2017

citește mai mult