ACASĂ/ Declarații

Platforma DA a înaintat în Parlament proiectul de Lege cu privire la moratoriul asupra controlului de stat la întreprinderile micro, mici și mijlocii.

16 Decembrie 2019

Condiții ce au impus elaborarea actului. În toate țările civilizate propășirea economică și bunăstarea cetățenilor sunt posibile în mare parte datorită existenței unui segment puternic dezvoltat al businessului mic și mijlociu. Practica mondială denotă că anume acest sector al economiei generează mai multe locuri de muncă, asigură o concurență echilibrată, aduce mai multă eficacitate investițiilor și, implicit, prețuri mai mici pentru consumatori. Anume aceste elemente sunt în prezent prioritare pentru dezvoltarea social-economică a Republicii Moldova.

În anul 2018 numărul întreprinderilor micro, mici şi mijlocii a constituit 55,7 mii și reprezintă circa 98,7% din numărul total de întreprinderi. Numărul salariaților care au activat în întreprinderile mici şi mijlocii în perioada de referință a constituit aproximativ 328 mii persoane, deținând 61,2% din numărul total de salariați ai întreprinderilor. Însă veniturile din vânzări ale întreprinderilor mici şi mijlocii în această perioadă au însumat 144 159,9 mln lei sau doar 40,4 la sută din venituri din vânzări în total pe economie.

Pe data de 21 iulie 2016 Parlamentul a adoptat o nouă lege cu privire la întreprinderile mici și mijlocii. Art. 12 din lege prevede că statul acordă facilități fiscale pentru dezvoltarea întreprinderilor micro, mici și mijlocii prin stipulările din Codul fiscal, precum și întreprinderile respective vor beneficia de o cotă minimă din contractele de achiziții publice, după cum stabilește legislația privind achizițiile publice. Cu regret, constatăm că după mai bine de 3 ani de la adoptarea acestei legi, aceasta nu se respectă, iar statul nu-și exercită decât funcțiile de control de stat asupra întreprinderilor, încasând amenzi și penalități în multe cazuri neargumentate juridic, conform multiplelor plângeri și sesizări ale agenților economici. Astfel, în proiectul bugetului de stat pentru anul 2020, sunt planificați 366 961 mii lei venituri din amenzi și sancțiuni.

Conform practicilor abuzive din anii precedenți, constatăm că Guvernul încasează sute de milioane de lei amenzi și penalități în situația în care afacerile mici și mijlocii abia de se mențin/supraviețuiesc.

Aportul și intervenția autoritățile statale la dezvoltarea întreprinderilor micro, mici și mijlocii rămân a fi rapoarte false doar pe hârtie. De facto însă antreprenorii sunt jefuiți în mod barbar de către stat.

Unul din cei mai frecvenți factori vociferați în refuzurile de a investi în dezvoltarea afacerilor sunt intervenţiile administrative frecvente în activitatea agenţilor economici, inclusiv sub forme de controale şi inspecţii, precum și birocraţia generală, protecţionismul şi corupţia, inclusiv la executarea funcțiilor de control de către instituțiile abilitate în proces de control/inspectare a întreprinderilor mici și mijlocii. La aceşti factori, se mai adaugă factorii de natură obiectivă, aşa ca economia de dimensiuni mici, puterea de cumpărare scăzută a populaţiei, lipsa resurselor naturale, lipsa infrastructurii dezvoltate pentru afaceri etc, toate luate împreună capabile să transforme activitatea antreprenorială într-un infern.

Reieșind din toate cele expuse și ținând cont de importanța vitală a domeniului businessului mic și mijlociu pentru reabilitarea social-economică a Moldovei, este necesară instituirea unui moratoriu asupra controlului de stat la întreprinderile micro, mici și mijlocii pentru cel puțin un an bugetar, ceea ce ar fi o primă etapă a implementării legi cu privire la întreprinderile mici și mijlocii privind sprijinul real al acestui sector.

Principalele prevederi ale proiectului. Legea* prevede instituirea moratoriului pentru o perioadă de un an, și anume pentru perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2020, asupra controalelor de stat la întreprinderile micro, mici și mijlocii cu perioada de extindere la discreția Guvernului până în 30 iunie 2021.

Moratoriul propus se referă la controalele planificate și inopinate, efectuate de organele de stat, inclusiv fiscale. În partea ce ține de controlul vamal, moratoriul se aplică doar controalelor ulterioare, efectuate conform prevederilor stabilite de Codul vamal. Moratoriul nu se aplică asupra controlului efectuat:

– în cadrul urmăririi penale;

– de Banca Națională a Moldovei;

– de Curtea de Conturi a Republicii Moldova;

– de Comisia Națională a Pieței Financiare în privința persoanelor fizice și juridice care desfășoară activitate de asigurare;

– alte tipuri de controale de stat prevăzute la art. 1 alin. (4), al Legii.

Ca excepție, în baza deciziei Ministerului Economiei, controlul de stat poate fi efectuat dacă există un pericol iminent pentru viața și sănătatea populației, pentru securitatea economică a statului și pentru mediu. Pe perioada moratoriului se interzice ridicarea bunurilor și a dispozitivelor de stocare a datelor în cadrul tipurilor de controale de stat prevăzute expres în Lege. Se interzice organelor de control abilitate să aplice sechestru sau sigilii pe bunuri, încăperi sau oricare alte obiecte, ori să întreprindă alte măsuri ce ar duce la suspendarea completă sau parțială a activității persoanelor supuse controlului, cu excepția controlului efectuat în cadrul urmării penale, de către Banca Națională a Moldovei, în domeniul respectării normelor anti-incendiu și în cazul efectuării controlului de stat excepțional. Până la expirarea termenului de trei luni, Guvernul este în drept să decidă privitor la prelungirea moratoriului asupra controlului de stat. În cazul efectuării unui control de stat cu încălcarea prevederilor Legii, persoanele afectate sunt în drept să apeleze la poliție pentru stoparea acțiunilor ilicite, inclusiv pentru evacuarea din incintă a persoanelor care efectuează controlul. Controalele de stat în desfășurare, care cad sub incidența Legii, încetează la data instituirii moratoriului, cu întocmirea actului de constatare în termen de cinci zile lucrătoare.

Locul actului în sistemul legislației. Legea emisă coform propunerilor din proiect ține de aplicarea unei practici deja existente, testate pe o perioadă de 3 luni în anul de gestiune bugetară 2016. Extinderea și aplicarea terenului de un an care cuprinde anul bugetar 2020, cu posibilitate de extindere în prima jumătate din anul 2021, va da posibilitatea reducerii oricăror riscuri care se percep la nivelul administrației publice centrale cu referință la posibilitatea de diminuare a veniturilor bugetare, dar și va crea condiții motivaționale de investiții pe termen scurt la nivelul businessului mic și mijlociu.

Efectul social-economic al proiectului. Prevederile legii aplicate pe o perioadă de un an calendaristic va asigura antreprenoriatul de lipsa intervențiilor administrative din partea organelor de control, precum și de acțiunile abuzive demonstrate în majoritatea cazurilor de reprezentanții instituțiilor de control, care vin cu intenția de a executa un plan de amendare a întreprinderilor în scopul acoperirii găurilor financiare create în urma furturilor de miliarde din sistemul bancar. Aplicarea moratoriului asupra controlului de stat pentru întreprinderile micro, mici și mijlocii, va stimula îmbunătățirea climatului investițional și a mediului de desfășurare a activității antreprenoriale în ansamblu, pentru micul business, precum și indicatorii demografici ai întreprinderilor, cu contribuții semnificative la imaginea Republicii Moldova.

16 decembrie 2019

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 Ianuarie 2020

Platforma DA susține adoptarea unei legi Magnitsky ca măsură de securitate națională...

Platforma DA consideră că adoptarea unei legi de tip Magnitsky este o prioritate de importanță strategică. Proiectul de lege poartă numele lui Serghei Magnitsky, un avocat rus care a deconspirat şi a raportat informații prețioase despre crimele săvârșite de birocrați corupți din Rusia, implicați în fraude fiscale, motiv pentru care a fost arestat în 2008, torturat și omorât în bătaie într-o închisoare din Rusia în 2009. În 2012, Congresul SUA, cu votul bipartizan al ambelor partide, adoptă legea ”Russia and Moldova JV Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of 2012”. Legea e promulgată de preşedintele SUA, iar în 2016 Congresul SUA prin ”Global Magnitsky Act” impune interdicții de viză și sancțiuni față de persoane responsabile de comiterea unor abuzuri grave: încălcarea drepturilor omului şi acte de corupție majore.   În 2020 Platforma DA consideră adoptarea acestei legi esențială și aceasta din urătoarele motive:   1.Este unicul vehicul legislativ care poate accelera anchetarea fraudei miliardului, aliniind RM la Global Accountability Act, o legislație internațională de integritate care devine populară în Europa. Mai multe state europene au adoptat deja legi după modelul ”legii Magnitsky”: UK, Estonia, Lituania, Letonia, urmează Germania etc. Au fost lansate discuții pe acest subiect în Parlamentul European, după ce au adoptat legi SUA, Canada și Republica Dominicană. Legea e un scut împotriva impunității și nicidecum nu vizează doar cetățenii ruși implicați în spălarea de bani, cunoscută sub numele de ”landromatul rusesc”. Orice alte persoane care comit abuzuri grave şi crime contra populației sau care săvârșesc infracțiuni contra ordinii constituționale din Republica Moldova pot fi incluse pe această listă, conform legii.   2. Prin această lege, Republica Moldova poate impune sancțiuni personale celor care comit încălcări grave ale drepturilor omului, securizându-și spațiul economic și politic de influența unor persoane cu cazier criminal. Societatea a obosit să aștepte rezolvarea fraudelor bancare, dar și tragerea la răspundere a unor oficiali implicați inclusiv în alte tipuri de infracțiuni grave, legate de corupție și încălcări ale drepturilor omului. Dacă acest parlament reprezintă cu adevărat interesele cetățenilor RM, nu ar trebui să existe niciun partid politic care să se opună acestei inițiative legislative de aliniere a RM la standarde de integritate Magnitsky și la sancționarea persoanelor responsabile, probând intenția și capacitatea de a crea condițiile necesare pentru a opri riscurile de securitate regională.   3. Impactul acestei legi poate fi uriaș. Legea va permite blocarea accesului la sistemul financiar-bancar pentru persoanele implicate în mari fraude bancare, grave încălcări ale drepturilor omului şi alte infracțiuni severe, conducând la interzicerea aflării lor pe teritoriul Republicii Moldova, confiscarea proprietăților și a bunurilor provenite din bani fraudați. Acest fapt va constitui un pas esențial în vederea introducerii instrumentelor adecvate de sancţionare și lichidării amenințărilor în adresa securității naționale.   4. Legea Magnitsky reprezintă în sine o schimbare de paradigmă în domeniul care conjugă convențiile cu privire la drepturile omului de transparență, prevenire a corupției și combatere a impunității, în vederea extinderii și întăririi dreptului internațional. Unde-i lege nu-i tocmeală, doar așa putem fi siguri că putem educa publicul că legile au consecințe, că normele trebuie respectate și că orice infractor mai degrabă sau mai târziu va fi prins și deferit justiției.   Platforma DA consideră că, urmând exemplul altor țări în care s-au adoptat deja modificări de lege privind sancțiuni pentru activități de spălare a banilor, Republica Moldova trebuie să adopte legislația Magnitsky, pentru a oferi o dovadă în plus că are un parlament legitim, că are deputați care servesc legii și nu infractorilor. Suntem convinşi că sunt de aceiași părere multe personalități ale vieții academice, din societatea civilă, partidele politice și toți cei care-și doresc să apropie ziua în care Republica Moldova va fi tratată cu respect pentru reușitele de reformare a justiției. 21 ianuarie 2020

citește mai mult

20 Ianuarie 2020

Declaraţia Platformei DA privind circulaţia autoturismelor în regiunea transnistreană...

Platforma DA condamnă categoric oportunismul lui Igor Dodon, care aflându-se la Moscova, a tratat telefonic cu liderul regiunii separatiste din Transnistria, renunțând de facto la respectarea normelor legale privind circulația autoturismelor din regiunea transnistreană. Din informația, făcută public de așa zisul președinte al așa zisei republicii transnistrene, precum și de vice-prim-ministrul pe reintegrare Flencea, reiese că Igor Dodon, depășindu-și nepermis atribuțiile, a promis Tiraspolului și Moscovei anularea normei legale, care prevede că din 10 ianuarie 2019 toate autovehiculele din stânga Nistrului pot intra în alte țări doar cu plăcuțe neutre de înmatriculare, însoțite de abțibildul MD lipit pe parbriz. Platforma DA califică acest gest drept un alt act de înaltă trădare a intereselor statului Republica Moldova săvârșit de «statalistul» Dodon. Observăm cu enormă îngrijorare cum politica ”pașilor mici” de cedări unilaterale în raport cu regiunea secesionistă, proliferată de regimurile Plahotniuc-Dodon, se transformă într-un vicleșug mai mult decât evident și, în consecință, într-o mare rușine națională, când garantul constituțional al suveranității, integrității și unității Republicii Moldova nu mai respectă acest stat și acționează vădit în interesele separatiștilor. Platforma DA reiterează poziția sa pe subiectul transnistrean și subliniază pericolul iminent generat de lipsa de-a lungul anilor a unei politici consecvente în problema Transnistriei, raportul cu aceasta fiind condiționat exclusiv de interese meschine ale cercurilor obscure de pe ambele maluri ale Nistrului. Această situație a condus la crearea unei realități absurde când Republica Moldova întreține economic regiunea separatistă, care se autoproclamă stat independent, ne sfidează în cel mai tupeist mod și nu ne oferă nimic în schimb. În acest context, Platforma DA solicită convocarea de urgență a Comisiei parlamentare de securitate națională, apărare și ordine publică cu invitarea demnitarilor responsabililor pentru reglementarea conflictului transnistrean.

citește mai mult

15 Ianuarie 2020

Declarația Platformei Demnitate şi Adevăr privind persecuțiile politice din Republica Moldova...

În vederea respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, Platforma DA monitorizează toate cazurile judiciare ce au fost pornite având un puternic substrat politic. Constatăm cu regret că victime ale represiunilor politice în Republica Moldova au fost nu doar politicieni sau activiști politici, ci și jurnaliști, activiști civici, oameni de afacere, funcționari și demnitari publici. Menționăm că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat o declarație privind restabilirea drepturilor victimelor presiunilor politice, iar la 3 octombrie, 2019, deputata Platformei DA Inga Grigoriu a votat în favoarea amendamentelor la rezoluția APCE privind încetarea dosarelor penale împotriva activiștilor politici. La 8 iunie, 2019, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Declarația privind recunoașterea caracterului captiv al statului. Prin această declarație, Parlamentul a recunoscut că puterea judiciară a statului a fost supusă unui control anticonstituțional din partea unui partid politic și în special, din partea liderului acestui partid, Vladimir Plahotniuc. Din acel moment, s-au proliferat temeiul juridic și obligația procesuală a noii conduceri a Procuraturii Generale să facă o evaluare a tuturor cazurilor apărute în spațiul public drept cazuri judiciare politice și să înceteze imediat aceste cazuri. În acest sens, Biroul Politic Permanent al Platformei DA deleagă Fracțiunii Parlamentare a Platformei DA următoarele responsabilități: 1. De a solicita Procuraturii Generale explicaţii publice pe marginea dosarelor politice existente. 2. De a organiza audieri publice cu participarea victimelor represiunilor politice și a reprezentanților Ministerului Justiției și ai Procuraturii Generale. 3. De a pregăti un raport în baza materialelor acumulate în cadrul monitorizărilor și audierilor pe marginea cazurilor justificate politic, care au încălcat drepturile omului în rezultatul comiterii abuzurilor judiciare. 4. De a pregăti demersurile necesare, elaborate în baza materialelor acumulate și a le expedia Procuraturii Generale în vederea încetării și reabilitării victimelor represiunilor politice. Platforma DA este alături de oamenii care au luptat pentru eliberarea din captivitatea politică a Republicii Moldova, pentru edificarea unui stat de drept și în privința cărora au fost pornite dosare penale pentru a-i reduce la tăcere. Venim cu un apel către întreaga societate să se solidarizeze pentru încetarea imediată a persecuţiilor politice și să pună umărul la restabilirea dreptății pentru oamenii care au avut de suferit în urma abuzurilor judiciare comandate de factorii politici și de decizie din Republica Moldova. 14 ianuarie 2019

citește mai mult