ACASĂ/ Declarații

Platforma DA cere anchetarea și arestarea neîntârziată a fostului așa-zis lider al Transnistriei

11 Iulie 2017

Din surse credibile se cunoaşte că ex-preşedintele autoproclamatei republici Transnistrene, Evgheni Şevciuk, continuă să se afle în partea dreaptă a Nistrului şi este protejat de SIS şi MAI din Republica Moldova.

Regimul Plahotniuc întrece orice limită de bun simţ, sfidează legea acordând tacit azil politic unui fost lider al separatiştilor, ostil intereselor naţionale şi ale cetăţenilor.

Totodată, oligarhul Plahotniuc, oferind protecţie lui Şevciuk, îşi deconspiră relaţiile sale de afaceri murdare cu acesta, fapt semnalat de mai multe ori de Platforma DA.

Amintim, că încă în toamna lui 2014, prin intermediul ministrului economiei de atunci, Adrian Candu, Plahotniuc a bătut palma cu Şevciuk referitor la procurarea energiei electrice de la firma intermediară Energocapital (cu doi angajaţi) din Tiraspol, controlată din offshoruri.

Pe baza înţelegerii mafiote Plahotniuc-Şevciuk, consumând gazul rusesc pe gratis, schimbat pe energia electrică, livrată ulterior în partea dreaptă a Nistrului, firma respectivă a parazitat pe seama consumatorilor din dreapta Nistrului.

Astfel, în perioada aflării lui Şevciuk la cârma Transnistriei, datoriile MoldovaGaz pentru gazele ruseşti au crescut de la 2,5 până la 6,5 mlrd. dolari.

Totodată, anual cetăţenii Republicii Moldova au achitat nejustificat acestei companii, controlate de Şevciuc împreună cu Plahotniuc, aproximativ peste 120 mln. dolari.

Actualmente oligarhul mafiot de la Chişinău, controlând întreg sistemul coercitiv al statului achită poliţele omologului său din Tiraspol, protejându-l, garantându-i libertatea şi securitatea. Face Plahotniuc, cu tacerea complicitară a lui Dodon, acest lucru contra cost sau şi din frică faţă de eventualitatea unor dezvăluiri din partea partenerului său de afaceri murdare şi scheme frauduloase, cert este că acţiunile regimului hibrid, îndreptate spre protecţia lui Şevciuk, contravin intereselor majorităţii covârşitoare a cetăţenilor Republicii Moldova.

Este surprinzătoare şi tăcerea de mormânt a mai multor organizaţii şi partide politice de diferite orientări, declarate patriotice şi antiseparatiste, care nu au ezitat să critice Platforma DA pentru poziţia intransengentă faţă de actuala guvernare cleptocratică, pretinsă proeuropeană, insinuând că anume atitudinea noastră categorică ar aduce beneficii forţelor antieuropene, în special separatiştilor din Transnistria şi nu corupţia endemică, sărăcia lucie şi cleptocraţia generate de binomul Plahotniuc-Dodon.

Platforma Demnitate şi Adevăr cere anchetarea şi arestarea neîntârziată a fostului aşa-zis lider al Transnistriei, investegarea plenară şi transparentă a activităţii firmei Energocapital, precum şi a rolului reprezentanţilor clanului Plahotniuc în creşterea artificială a datoriilor pentru gazele ruseşti şi plăţile exagerate ale cetăţenilor noştri pentru energia electrică.

Andrei Năstase,
Preşedinte al Platformei Demnitate şi Adevăr

12 iulie 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 August 2017

Declarația cu privire la caracterul deliberat și arbitrar al tarifelor la energia electrică și g...

Începând cu 1 iulie 2017, Republica Moldova achiziționează energie electrică de la Hidrocentrala Cuciurgan cu 45 dolari pentru 1 MWh sau cu 10 % mai ieftin decât prevedea contractul incheiat anterior cu furnizorul din Ucraina. Totodată, în perioada ianuarie - august 2017, dolarul s-a depreciat față de moneda națională cu peste 10 %, ceea ce impunea o micșorare palpabilă a tarifelor la energia electrică și gazele naturale. Până în prezent, însă, în pofida promisiunilor făcute de guvernare, consumatorii finali, adică cetățenii Republicii Moldova, nu au resimțit nicio micșorare de tarif. Mai mult ca atât, în urma semnării recente a contractului de livrare a energiei electrice cu furnizorul din Transnistria, continuă în regim accelerat majorarea datoriilor de peste 6 miliarde de dolari față de Gazprom pentru combustibilul albastru, consumat în partea stângă a Nistrului, sumă care, în mod arbitrar, este pusă pe umerii întregii țări. În paralel cu aceasta, tandemul Plahotniuc - Dodon a fost și rămâne preocupat de schimbarea sistemului electoral, extinderea atribuțiilor prezidențiale, declarații geopolitice sterile, intimidarea opoziției și alte acțiuni inutile pentru cetățenii țării. Platforma Demnitate și Adevăr constată că guvernarea antipopulară, care a creat și exploatează multiple scheme economice obscure de jefuire permanentă a cetățeanului, amână ajustarea legală a tarifelor la energia electrică și gazele naturale, obligând populația și agenții economici să achite nejustificat zeci de milioane de dolari, ca mai apoi, doar în scop electoral, să se opereze modificări insignifiante ale tarifelor. În acest context, Platforma Demnitate și Adevăr cere intervenția imediată a ANRE, competentă, conform legislației, de a monitoriza piața energiei electrice și a gazelor naturale, inclusiv sub aspectul corectitudinii formării prețurilor de furnizare pentru consumatorii finali. Platforma Demnitate și Adevăr se va opune și în continuare oricăror derapaje antidemocratice, antisociale sau de alt gen, informând, totodată,  societatea și partenerii de dezvoltare asupra modului în care este condusă astăzi Republica Moldova. În cazul ignorării apelului nostru către ANRE, ne rezervăm dreptul să organizăm, împreună cu cetățenii, mai multe acțiuni de protest.   Andrei Năstase, Președinte al Platformei Demnitate și Adevăr 21 august 2017

citește mai mult

14 August 2017

Declarația Platformei DA privind modificarea Legii cetățeniei...

După eșecul promovării controversatei legi a legalizării capitalurilor furate și murdare, regimul Plahotniuc, într-o flagrantă complicitate cu președintele Dodon, nu renunță și la alte mijloace de a transforma definitiv Moldova într-o zonă neagră a Europei, destinată, în primul rînd, spălării banilor criminali din practic toate țările lumii. Anume acest scop urmăresc ultimele modificări la Legea cetățeniei, care prevăd acordarea cetățeniei Moldovei așa - zișilor investitori, contribuabili la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă sau care vor investi în unul din domeniile de dezvoltare strategică a țării noastre. Este evident că niciun investitor străin cu bune intenții și capital legal actualmente nu ar avea niciun interes să dobîndească cetățenia unui stat capturat, caracterizat de atacuri raider, de spălări de zeci de miliarde de dolari prin justiție și sistemul financiar bancar, neatractiv, sub mai multe aspecte, pentru lansarea unor afaceri curate. Astfel, în loc să îmbunătățească climatul investițional prin micșorarea poverii fiscale asupra businessului legal, prin demonopolizarea și debirocratizarea reală a economiei, prin combaterea intransigentă a marii corupții și implementarea reformei autentice a justiției, ect., regimul antipopular este preocupat de atragerea și spălarea mijloacelor financiare murdare și oferirea azilului în formă de cetățenie mai multor escroci certați cu legea în țări mai mult sau mai puțin civilizate, precum și de noi scheme spălare a banilor proveniți din jaful secolului, produs în 2014-2015. Platforma Demnitate și Adevăr atrage atenția opiniei publice că tandemul Plahotniuc - Dodon acționează la unison. Șeful statului a fost unul dintre protagoniștii principali ai modificărilor menționate. Totodată, autorii amendamentelor respective sunt aceiași deputați, inițiatorii proiectului de lege privind legalizarea capitalului, adoptarea căreia a putut fi oprită prin rezistența comună a Platformei DA, cu societatea civilă și partenerii de dezvoltare ai R. Moldova. Totodată, întreaga țară s-a convins o dată în plus care sunt de facto prioritățile acestei guvernări de profitori vremelnici. Banii aduși contra cetățenie urmează să fie alocați în Fondul de investiții publice, care va fi cu certitudine administrat de gruparea Plahotniuc, în domeniul imobiliar sau pentru procurarea valorilor mobiliare emise de către Ministerul Finanțelor în scopul acoperirii deficitului bugetar. Cu alte cuvinte, cetățenii țării riscă, pe lîngă achitarea miliardelor furate, să mai și finanțeze  niște cămătari internaționali cu reputație dubioasă. În același timp, menționăm că în prioritățile lui Plahotniuc și Dodon nu au loc nici agricultura, nici industria,  nici modernizarea infrastructurii și eficientizarea energetică, nici inovațiile și alte domenii, unde pot fi create și menținute sute de mii de locuri de muncă bine plătite. Pornind de la cele expuse mai sus, Platforma Demnitate și Adevăr condamnă categoric ordinara acțiune criminală a regimului cleptocratic, prin care se pune la cale în mod cert traiectoria fatală a Moldovei spre mafiotizarea definitivă a țării, crearea în Europa a unei zone de spălare imensă a banilor murdari și cantonarea interlopilor internaționali în țara noastră. Remarcăm că imediat după accederea Platformei DA la putere, toate modificările menționate vor fi anulate, iar persoanele implicate în crearea schemelor criminale și promovarea lor vor fi trase la cea mai severă răspundere, cu confiscarea extinsă a averilor illicit dobândite. Chișinău, 14 august 2017

citește mai mult

09 August 2017

Declarația Platformei DA cu privire la tentativele PDM de a manipula și induce în eroare reprezen...

Acum câteva zile, reprezentanții Platformei Demnitate și Adevăr au intrat în posesia unor documente expediate de Partidul Democrat din Moldova către instituțiile europene. Prin inermediul unor firme de lobby, finanțate din miliardele furate de la cetățeni, exponenții regimului oligarhic încearcă să prezinte denaturat situația din Republica Moldova, declarând că ei au introdus recomandările Comisiei de la Veneția în recentele modificări ale Codului electoral. Astfel, pentru a justifica schimbarea abuzivă a sistemului electoral în fața partenerilor europeni, PD operează cu rezultatele unor sondaje lipsite de credibilitate, utilizează în calitate de argumente așa-zisa ”susținere a populației” pentru reforma electorală. În realitate, așa-zisa ”susținere” este rezultatul unor abuzuri comise de către guvernare, cum ar fi ”colectarea” forțată și ipotetică a peste 850.000 semnături, dar și scoaterea abuzivă a bugetarilor în stradă. De asemenea, în calitate de pretinse măsuri de ”îmbunătățire a legislației electorale” sunt invocate unele care nu schimbă nimic din caracterul nelegitim, antidemocratic și ilegal al modificării sistemului electoral. Chiar dacă Comisia de la Veneția a formulat foarte tranșant, prin Opinia Comună din 15 iunie 2017, că schimbarea actualului sistem electoral cu sistemul mixt propus de Dodon și promovat de Plahotniuc pune în pericol democrația din Republica Moldova și că nu recomandă operarea acestor modificări; chiar dacă liderii și reprezentanții celor mai importante partide din Parlamentul european, reprezentanții Comisiei europene  au avut reacții dure față de votul majorității oligarhice de pe data de 20 iulie, Plahotniuc, în mod ipocrit, informează instituțiile europene despre îndeplinirea unor recomandări ale Comisiei de la Veneția, pe când recomandarea principală a acestei instituții de cea mai înaltă autoritate în domeniul democrației electorale a fost RENUNȚAREA de a modifica sistemul electoral existent. Demersurile PD reprezintă încă un act de cinism cras din partea așa zisului partid proeuropean, deoarece formațiunea de buzunar a lui Plahotniuc promovează un act legislativ, care în mod vădit favorizează un partid radical antieuropean, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, care are drept principal obiectiv politic declarat anularea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Scopul real al acestor demersuri disperate este evitarea riscului stopării finanţări din partea UE și renegocierii  Acordului de Asociere UE-RM. În acest context, ne propunem să arătăm, prin exemple concrete, metodele prin care PD manipulează atât instituțiile europene, cât și opinia publică din Republica Moldova. În Nota informativă, autorii încearcă să justifice ”necesitatea” schimbării sistemului electoral prin invocarea câtorva rezultate ale sondajului IMAS din iulie 2017, care ar arăta că 59% din cetățeni ar respinge actualul sistem proporțional, susținând noul sistem electoral. De asemenea, sunt prezentate cifre, care ar arăta că 43 % din cetățeni ar fi nemulțumiți dacă puterea ar renunța la schimbarea sistemului electoral. În acest fel, sunt utilizate în calitate de argumente privind necesitatea modificării sistemului electoral, în fața Comisiei de la Veneția, rezultatele unui sondaj comandat și finanțat de Plahotniuc, care nu are nicio credibilitate în Republica Moldova. În plus, acest sondaj este realizat de către IMAS, o instituție decredibilizată de colaborarea intensă cu regimul Plahotniuc. Un alt ”argument” invocat de PD, menit să convingă partenerii europeni de a nu aplica sancțiuni din partea UE împotriva actualei puteri, ar fi rezultatul cercetării sociologice, care arată că 61% din cetățeni ar considera că eventualele sancțiuni pentru Republica Moldova din cauza schimbării sistemului electoral, ar fi ”nedrepte”. Acest argument este unul foarte cinic, deoarece încearcă să acopere ilegalitățile și disprețul  puterii față de valorile democratice, cu atitidunea firească a cetățenilor care nu doresc să suporte consecințele unor acțiuni ilegale ale regimului. Printre alte așa-numite ”argumente” manipulatorii se mai numără cele 850.000 de semnături colectate în termen record de către PD pentru introducerea votului uninominal, campania de informare a cetățenilor, dar și participarea a ”15.000 de susținători ai votului mixt în fața Parlamentului” în ziua modificării Codului electoral, pe data de 20 iulie 2017. Pe această cale, trebuie să reamintim atât opiniei publice din Republica Moldova, cât și partenerilor europeni despre abuzurile comise de către putere în așa zisul proces de colectare a acestor semnături. Pe lângă faptul că semnăturile respective nu au fost văzute de nimeni, afară de PD, pentru susținerea schimbării sistemului electoral au fost forțați să semneze lucrărorii din instituțiile administrației publice centrale și locale (ministere, agenții de stat, instituții de învățământ, instituții medicale, primării), întreprinderi de stat, există dovezi concludente că cea mai mare parte a semnăturilor au fost falsificate, iar persoane incluse în listele nereglementate de legislație ale PD nici nu cunosc că au semnat.  În ceea ce privește ”15.000 susținători”, numărul cărora a fost în realitate mult mai mic, acești cetățeni au fost obligați să participe la așa-zisele manifestații de susținere sub amenințarea directă de a pierde locurile de muncă. O altă direcție de manipulare din partea PD a partenerilor europeni este enumerarea așa-ziselor îmbunătățiri a noii legislații electorale în baza recomandărilor Comisiei de la Veneția. Drept exemplu de ameliorare a legislației, PD-ul invocă faptul că stabilirea circumscripțiilor electorale nu va fi realizată de către Comisia Electorală Centrală, care este o instituție formată pe criterii politice, ci de către o ”autoritate independentă”. În realitate, noua Comisie, responsabilă de stabilirea circumscripțiilor electorale, va fi numită de către Guvern, iar majoritatea va fi deținută de reprezentanții puterii actuale, chiar dacă formal vor face parte și reprezentanții partidelor extraparlamentare, societatea civilă, experți. Un exemplu de excludere din această Comisie a opoziției reale, cum ar fi Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA) și Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), care împreună la alegerile prezidențiale au obținut un scor de aproape 48 %, este prevederea conform căreia pot fi membri ai Comisiei doar partidele care au obținut la alegerile parlamentare precedente nu mai puțin de 2%. Pornind de la faptul că aceste două partide au fost create în 2015 și 2016, având un potențial electoral apreciabil, conform prevederilor actuale, acestea nu pot participa la decizia de constituire a circumscripțiilor electorale. Astfel, această așa-zisă autoritate independentă va stabili circumscripțiile exclusiv în baza intereselor obscure ale guvernării hibride Plahotniuc-Dodon. Pentru așa-zisa rezolvare a problemei, generată de  riscul invocat de către Comisia de la Veneția privind influența unor cercuri de afaceri și grupuri locale de interese asupra candidaților, este invocat faptul că vor fi eliberate candidaților certificate de integritate de către  Agenția Națională pentru Integritate (ANI). Această ”soluție” în realitate, va genera un mecanism de presiune asupra candidaților din partea opoziției și chiar excluderea acestora din cursa electorală. Având sub control politic  Agenția Națională pentru Integritate, Plahotniuc va avea posibilitatea să elimine candidații incomozi sub diverse pretexte inventate și dosare fabricate de justiția captivă. O altă pretinsă ”soluție” invocată de PD este reducerea plafonului maxim admisibil pentru contribuțiile financiare în perioada electorală, ceea ce ar ”reduce influența resurselor financiare asupra rezultatului alegerilor”. Aceste propuneri ale PD-ului de a reduce volumul donațiilor individuale (de la 200 salarii medii pe economie la 50 salarii medii pe economie) și din partea persoanelor juridice (de la 400 la 100) nu afectează cu nimic guvernarea care parazitează electoral pe resursele administrative ale statului, pe miliardele furate din sistemul bancar, pe media aservită. Celelalte așa-numite ajustări ale legislației electorale invocate în documentele PD-ului care au fost expediate partenerilor externi, poartă un caracter superficial, general și în realitate nu au capacitatea să rezolve problemele generate de această modificare iresponsabilă a sistemului electoral. Toate aceste pretinse explicații, argumente, „îmbunătățiri” ale legislației electorale, denotă o profundă lipsă de respect pentru partenerii noștri externi. Nimeni nu ar da crezare acestor invenții și manipulări care, în realitate, ascund mecanisme pentru viitoarele abuzuri. Platforma Demnitate și Adevăr conștientizează pe deplin că Plahotniuc și Dodon au ajuns la înțelegerea introducerii sistemului mixt cu alegeri dintr-un singur tur după analiza rezultatelor scrutinului prezidențial din toamna anului 2016, când candidatul antieuropean și pro-Plahotniuc, s-a clasat pe primul loc în primul tur de scrutin în 25 din 34 unități administrativ-teritoriale din țară. În aceste condiții, precum și în situația concentrării aproape a tuturor resurselor financiare, administrative și mediatice în mâinile celor doi parteneri-mafioți, șansele populației de orientare proeuropeană și antioligarhică de a avea o reprezentare proporțională în viitorul Parlament scad considerabil. În acest context, Platforma Demnitate și Adevăr reiterează poziția sa de neacceptare a schimbării sistemului electoral și constată existența în Republica Moldova a unui front comun al forțelor oligarhice, antieuropene și ostile țării noastre, reprezentate de tandemul Plahotniuc-Dodon, care cu pași rapizi împing Moldova în zona neagră, lipsită de democrație și, implicit, de vectorul european. Țara noastră, cu părere de rău, merge acum pe urmele Ucrainei lui Ianukovici cu toate consecincele posibile. Platforma DA propune în continuare crearea unui front comun antioligarhic și proeuropean între partidele de opoziție reală, societatea civilă și partenerii noștri de dezvoltare. Solicităm instituțiilor europene aplicarea față de Plahotniuc și reprezentanții regimului cleptocratic de la Chișinău a tuturor mecanismelor de sancționare individuală, fără a afecta interesele cetățenilor noștri. Totodată, îndemnăm toți cetățenii din Republica Moldova și din Diaspora să participe activ la protestul din 17 septembrie, la care urmează să apărăm democrația, vectorul european și viitorul copiilor și nepoților noștrii într-o țara liberă și prosperă. 9 august 2017 Document 1[pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2017/08/July-20-2017-Nonpaper-on-mixt-electoral-system_EN.pdf" title="July 20, 2017 – Nonpaper on mixt electoral system_EN"] Document  2[pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2017/08/Law-on-introducing-the-mixt-vote-formula-154_EN.pdf" title="Law on introducing the mixt vote formula 154_EN"] Document 3[pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2017/08/MD_Venice-Commission_recommended_electoral_solutions_EN.pdf" title="MD_Venice Commission_recommended_electoral_solutions_EN"]    

citește mai mult