Platforma DA consideră că Guvernul trebuie să recunoască o stare excepțională în economie! Urgent!

24 Martie 2020

La 17 martie, a.c. RM a introdus starea de urgență pe întreg teritoriul național, fără multe discuții legislative, iar după o săptămână de la întroducerea acestuia situația nu inspiră mult optimism.

Avem 109 cazuri confirmate de Covid-19, câteva sute de cazuri suspectate și mai multe localități aflate în carantină. Acțiunile întreprinse de către autoritățile statului sunt parțiale și insuficiente. Parlamentul RM a transmis pentru 60 de zile întreaga răspundere pentru administrarea stării de pandemie unei Comisii pentru Situații Excepționale, constituită din membrii Guvernului RM, asupra căreia nu există suficiente sau aproape deloc instrumente de control parlamentar.

Din păcate, competențele acestei Comisii pentru Situații Excepționale sunt vagi și interpretabile, iar mecanismul de aplicare a deciziilor sale pare a crea doar ambiguitate. Nu este clar cum sunt separate atribuțiile acestei autorități cu statut excepțional de actualul guvern, care-și păstrează competențele, înafara unei supravegheri parlamentare corespunzătoare prevăzute de Constituție. Nu au fost delimitate atribuțiile Comisiei și Guvernului în această situație de urgență de competențele autorităților publice locale, generând astfel diverse conflicte de interpretare în procesul stării epidemiologice generale. Rămâne neclară situația dreptului Comisiei și Guvernului de a emite ordonanțe de urgență, care substituie legi, pe durata stării de urgență.

Nu avem suficiente date plauzibile asupra motivelor instituirii stării de carantină în anumite localități ale țării și nici care sunt limitele de restricționare a unor drepturi fundamentale, inclusiv în ceea ce privește: dreptul la libera circulație (art.27), dreptul la informație (art.34), dreptul la muncă (art.43), dreptul la întruniri (art.4), dreptul la libertatea conștiinței (art.31), dreptul la libertatea opiniei ș ia exprimării (art.32), dreptul la proprietatea privată (art.46), dreptul la asistență și protecție socială (art.47), etc, precum și proporționalitatea unor restrângeri ale drepturilor constituționale, prevăzute în articolele 20-24 ale Constituției RM.

Și mai complicată este situația în domeniul economic. Aplicarea nelimitată a restricțiilor în contextul stării de urgență a blocat marea majoritate a întreprinderilor și companiilor private, a suspenda procesul de muncă și producție, generând pierderi imense. Această situație va reduce salariile, va împovăra achitarea ratelor la creditele bancare și dobânzilor aferente acestora, va spori disponibilizarea forțată a angajaților pentru perioade nedeterminate de timp, punând presiuni imense asupra bugetului de stat și capacității de plată a populației. După mai multe apeluri și solicitări ale asociațiilor de business, Guvernul a emis doar niște reacții generale, care nu transmit un mesaj adecvat și credibil, așteptat de către companiile sectorului privat.

Fără îndoială, prioritatea #1 este în acest moment viața și sănătatea populației. Ar fi extrem de periculos însă ca în aceste condiții epidemiologice severe să se uite de pericolul unei crize economice de proporții, care ar face mult rău țării și cetățenilor săi. În ultimele zile, Platforma DA a oferit mai multe propuneri și soluții practice pentru a preveni escaladarea unei crize economice. Majoritatea propunerilor noastre sunt foarte apropiate de ideile formulate în mediul de afaceri privat și asociativ. Am solicitat astfel ca Guvernul RM să examineze posibilitatea:

re-eșalonării plăților sau prelungire a termenului de calculare și achitare a TVA, a impozitului pe venit, contribuțiilor sociale și medicale și altor plăți la stat, fără aplicarea penalităților și majorărilor de întârziere;

  • scutirii businessului de unele impozite;
  • compensării plăților salariale pentru angajații disponibilizați în perioada sistării activităților economice;
  • prelungirii termenului de prezentare a dărilor de seamă fiscale anuale (2019), lunare și trimestriale, precum și a situațiilor financiare, dărilor de seamă statistice, fără aplicarea sancțiunilor;
  • crearii unor fonduri speciale pentru sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii;
  • relaxării politicii de creditare bancară prin micșorarea dobânzilor.

Considerăm aceste solicitări justificate și acceptabile în contextul susținerii pe care statul trebuie să-l ofere mediului de afaceri în condițiile crizei pandemice. Admitem că se cer și alte măsuri de sprijin pentru sectorul privat, cum ar fi creditarea directă a agenților economici din partea Guvernului cu dobânda 0. Este important în aceste momente de risc major pentru sănătatea publică în Republica Moldova să luăm decizii hotărâte și corecte în privința susținerii companiilor mici și mijlocii, întăririi încrederii investitorilor străini și locali, calmării băncilor și fermierilor, care au nevoie de fonduri de susținere și garanții la credite, nu doar de încurajări sterile.

Platforma DA consideră că Guvernul trebuie să recunoască o stare excepțională în economie, elaborând de urgență un pachet de măsuri, care să prevină aruncarea mediului privat într-o stare generalizată de insolvență, concedieri în masă și falimente dramatice. Guvernul RM trebuie să solicite în mod responsabil și să obțină ajutoare în condiții de criză din partea partenerilor internaționali, mobilizându-și în acest scop toată capacitatea administrativă și politică.

Măsurile de prevenire a calamității de sănătate publică va solicita un volum extraordinar de resurse bugetare, în care fiecare leu va trebui să fie cheltuit rațional și sub control strict. Exact în acest scop, controlul parlamentar trebuie să fie restabilit imediat pentru ca măsurile sanitare cu caracter epidemiologic, instituțiile spitalicești, aplicarea deciziilor Comisiei pentru situații excepționale, să nu fie afectate de abuzuri, risipă sau intenții ostile.

Sănătatea populației depinde de măsurile pe care le vom lua în următoarele 2-3 luni, nu doar pentru a zăgăzui extinderea infecțiilor Covid-19, dar și pentru a feri națiunea de o criză economică acută. Considerăm că Parlamentul Republicii Moldova are obligația de a adopta cât mai curând urgent rectificări semnificative la legea bugetului pe anul 2020, renunțând la cheltuieli mai puțin importante, finanțând doar strictul necesar în sectorul public la achitarea salariilor și pensiilor, dar autorizând în schimb resurse bugetare suficiente pentru majorarea salariilor pentru medici și personalul medical aferent, pentru politici de susținere a pierderilor suferite de cetățeni și mediul de afaceri. Este timpul ca Guvernul să anunțe alocarea unor fonduri urgente de criză pentru a compensa pierderile mediului de afaceri, pierderi care vor crește rapid în scurt timp.

După lupta cu pandemia, salvarea veniturilor oamenilor și businessului devine prioritatea #1 pentru toți oamenii de bună credință din Republica Moldova. Așa să ne ajute Dumnezeu!

23 martie, 2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

27 Mai 2020

Platforma DA cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului: nu împiedicați crearea comisiei...

Platforma Demnitate și Adevăr cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului și anularea tuturor formelor de abuz atât împotriva deputaților, în particular, cât și a instituției legislative în general. Carantinarea deputaților și anularea ședințelor Parlamentului, urmare a unor situații și decizii dubioase, exploatate cinic de conducerea legislativului, le calificăm ca pe o încercare de a obstrucționa actul legislativ, dar, mai ales, de a împiedica crearea comisiei parlamentare de anchetă în cazul președintelui Igor Dodon, bănuit de acte grave de corupție și îmbogățire ilicită, precum și amânarea discreționară a votului pe marginea legii organizațiilor necomerciale, imperios necesară pentru deblocarea finanțării europene, în valoare de peste 600 de milioane de lei. Inițiativa Platformei DA privind crearea unei comisii parlamentare de anchetă pe marginea acțiunilor de corupție ale președintelui Igor Dodon, săvârșite cu sau fără participarea ex- președintelui PD, Vladimir Plahotniuc, cunoscute publicului prin intermediul presei, a unor dezvăluiri și investigații jurnalistice, trebuie de urgență implementată. Platforma DA își asumă președinția acestei comisii de anchetă, având ca experiență anterioară rapoartele credibile în dosarele fraudei bancare și privatizărilor ilicite, rezultate din activitatea comisiilor parlamentare de anchetă, conduse de vicepreședinții Platformei DA, Alexandru Slusari și Igor Munteanu. Totodată, cerem convocarea de urgență a Parlamentului pentru votul în lectura finală a legii organizațiilor necomerciale, ca ultimă condiție pentru accesarea tranșei a doua, în valoare de 30 de mln de euro, din asistența macrofinanciară, prevăzută în memorandumul semnat în 2017 cu  Uniunea Europeană. Ne adresăm deputaților din Parlamentul Republicii Moldova, care au trecut testul COVID -19, să se alăture demersului Platformei DA și să ceară reluarea ședințelor plenare. Orice tergiversare a activității legislativului o calificăm ca pe o  conjurație a lui Igor Dodon și PSRM cu  clanurile oligarhice, care sugrumă Republica Moldova și o tentativă clară de protecție a actualului președinte. Constatăm cu îngrijorare că așa cum în perioada martie - iunie 2019 lucrările Parlamentului au fost blocate intenționat pentru a permite finalizarea unor negocieri oculte între Plahotniuc și Dodon (eșuate într-un final), în aceste zile, invocând o pretinsă criză sanitară la nivelul forului legislativ al Republicii Moldova, s-a creat din nou, în mod artificial, o criză susținută cu evidență de PSRM și aliații săi. Parlamentul este blocat prin terptipuri birocratice care îngrădesc dreptul poporului Republicii Moldova de a-și exercita puterea prin intermediul reprezentanților legal aleși.  

citește mai mult

26 Mai 2020

Platforma DA propune ca întreprinderile municipale să fie scoase din subordinea directă a primaru...

Astăzi la CMC fracțiunea Platforma DA a propus o inițiativă legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 246 din 23 noiembrie 2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală. Legea care trebuie modificată, a produs unele efecte juridice negative cu referință la exercitarea funcției de control de către Consiliul Municipal Chișinău în calitate de fondator a întreprinderilor municipale, ținând cont de conținutul articolului 8 alineatul (3): Membru al consiliului de administrație al întreprinderii de stat/municipale nu poate fi: ...”membrii autorității deliberative”, adică consilierii municipali. Astfel puterea decizională este transmisă unor persoane terțe care nu poartă răspundere pentru gestiunea patrimonială transmisă la balanța întreprinderilor și pentru formarea bugetului municipal. Lanțul obiectivelor privind valorificarea veniturilor bugetare cu participarea întreprinderilor municipale este practic întrerupt, ceea ce generează necesitatea unor subvenționări pe alocuri neargumentate, fiind alocate întreprinderilor surse care de fapt ar trebui să fie orientate la dezvoltarea socială și cea de infrastructură a orașului. În acest context asistăm și suntem spectatorii unor procese în care Consiliilor de Administrare a Întreprinderilor Municipale servesc drept instrument decizional în înstrăinări de terenuri și a diverselor obiective de patrimoniu ale municipalității care au stat pe parcursul ultimelor 8 ani la balanța întreprinderilor, urmele cărora nu se fac cunoscute nici prin cele mai complexe investigații ale instanțelor de drept cum sunt Procuratura Generală și Centrul Național Anticorupție, inclusiv și din motive neclare privind imposibilitatea înregistrării acestor bunuri ca patrimoniu proprietate municipală. Mai mult decât atât, s-a evitat efectuarea în ultimii 10 ani a auditului întreprinderilor furnizoare și prestatoare de servicii comunale, de aici și menționarea unor tarife exorbitante care identifică incapacitatea de plată a cel puțin 60% din locuitorii municipiului Chișinău. De asemenea a fost evitată defalcarea/contribuția la buget din supra-venituri și respectiv dividente, toate acestea fiind coordonate direct cu primarul general, având în vedere că toate întreprinderile municipale se află în subordinea directă al acestuia, în calitate de autoritate publică locală. [pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/initiativa-legislativa-primarie.pdf" title="initiativa legislativa primarie"]

citește mai mult

21 Mai 2020

Platforma DA cere crearea Comisiei parlamentare speciale de anchetă privind actele de corupție și...

Fracțiunea Platformei DA cere crearea Comisiei parlamentare speciale de anchetă privind actele de corupție și îmbogățire ilicită a președintelui Igor Dodon. Pe lângă constatările de încălcare a Constituției Republicii Moldova de către Președinte, acesta apare frecvent în scandaluri de corupție, fapt pentru care se aduc atingere principiului statului de drept, cât și se diminuează semnificativ încrederea cetățenilor în instituțiile statului. Astfel, pe data de 18 mai 2020 întreaga societate a fost bulversată în urma apariției unor imagini video în care apare Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon alături de cetățenii Vlad Plahotniuc și Serghei Iaralov, figuranți în procese penale. În înregistrările video, cetățeanul Vlad Plahotniuc intenționa să-i transmită un pachet de culoare neagră Președintelui Republicii Moldova. Cel din urmă l-a îndemnat să transmită acest pachet printr-o terță persoană și a specificat că acest pachet ar fi predestinat pentru ,,plata salariilor”. Din alte înregistrări video, în care apar cei trei, Președintele Republicii Moldova îi sugerează lui Vlad Plahotniuc că are nevoie de bani pentru finanțarea partidului. Aceste înregistrări video, care confirmă planarea unor suspiciuni de corupție, nu sunt unice, Președintele Republicii Moldova figurează și în alte scandaluri de corupție. Principiul statului de drept este consfințit în preambulul și art. 1 alin. (3) din Constituția Republicii Moldova. Exigențele statului de drept presupun asigurarea legalității, securității juridice, interzicerea arbitrarului, accesul la justiție în fața instanțelor, respectarea drepturilor omului cât și egalitatea în fața legii. Tot astăzi, președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a adresat Procurorului General denunțul în care solicit anchetarea penală a cazului Igor Dodon și Plahotniuc Vladimir, președintele R. Moldova și, respectiv, ex-președinte al Partidului Democrat și ex-deputat, cu atragerea la răspundere penală a acestora, dar și a tuturor persoanelor implicate în eventuale acte de corupție. [pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/Denunț-PG.semnat-1.pdf" title="Denunț PG.semnat (1)"][pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/hotărâre-Dodon.pdf" title="hotărâre Dodon"]

citește mai mult