Platforma DA consideră că Guvernul trebuie să recunoască o stare excepțională în economie! Urgent!

24 Martie 2020

La 17 martie, a.c. RM a introdus starea de urgență pe întreg teritoriul național, fără multe discuții legislative, iar după o săptămână de la întroducerea acestuia situația nu inspiră mult optimism.

Avem 109 cazuri confirmate de Covid-19, câteva sute de cazuri suspectate și mai multe localități aflate în carantină. Acțiunile întreprinse de către autoritățile statului sunt parțiale și insuficiente. Parlamentul RM a transmis pentru 60 de zile întreaga răspundere pentru administrarea stării de pandemie unei Comisii pentru Situații Excepționale, constituită din membrii Guvernului RM, asupra căreia nu există suficiente sau aproape deloc instrumente de control parlamentar.

Din păcate, competențele acestei Comisii pentru Situații Excepționale sunt vagi și interpretabile, iar mecanismul de aplicare a deciziilor sale pare a crea doar ambiguitate. Nu este clar cum sunt separate atribuțiile acestei autorități cu statut excepțional de actualul guvern, care-și păstrează competențele, înafara unei supravegheri parlamentare corespunzătoare prevăzute de Constituție. Nu au fost delimitate atribuțiile Comisiei și Guvernului în această situație de urgență de competențele autorităților publice locale, generând astfel diverse conflicte de interpretare în procesul stării epidemiologice generale. Rămâne neclară situația dreptului Comisiei și Guvernului de a emite ordonanțe de urgență, care substituie legi, pe durata stării de urgență.

Nu avem suficiente date plauzibile asupra motivelor instituirii stării de carantină în anumite localități ale țării și nici care sunt limitele de restricționare a unor drepturi fundamentale, inclusiv în ceea ce privește: dreptul la libera circulație (art.27), dreptul la informație (art.34), dreptul la muncă (art.43), dreptul la întruniri (art.4), dreptul la libertatea conștiinței (art.31), dreptul la libertatea opiniei ș ia exprimării (art.32), dreptul la proprietatea privată (art.46), dreptul la asistență și protecție socială (art.47), etc, precum și proporționalitatea unor restrângeri ale drepturilor constituționale, prevăzute în articolele 20-24 ale Constituției RM.

Și mai complicată este situația în domeniul economic. Aplicarea nelimitată a restricțiilor în contextul stării de urgență a blocat marea majoritate a întreprinderilor și companiilor private, a suspenda procesul de muncă și producție, generând pierderi imense. Această situație va reduce salariile, va împovăra achitarea ratelor la creditele bancare și dobânzilor aferente acestora, va spori disponibilizarea forțată a angajaților pentru perioade nedeterminate de timp, punând presiuni imense asupra bugetului de stat și capacității de plată a populației. După mai multe apeluri și solicitări ale asociațiilor de business, Guvernul a emis doar niște reacții generale, care nu transmit un mesaj adecvat și credibil, așteptat de către companiile sectorului privat.

Fără îndoială, prioritatea #1 este în acest moment viața și sănătatea populației. Ar fi extrem de periculos însă ca în aceste condiții epidemiologice severe să se uite de pericolul unei crize economice de proporții, care ar face mult rău țării și cetățenilor săi. În ultimele zile, Platforma DA a oferit mai multe propuneri și soluții practice pentru a preveni escaladarea unei crize economice. Majoritatea propunerilor noastre sunt foarte apropiate de ideile formulate în mediul de afaceri privat și asociativ. Am solicitat astfel ca Guvernul RM să examineze posibilitatea:

re-eșalonării plăților sau prelungire a termenului de calculare și achitare a TVA, a impozitului pe venit, contribuțiilor sociale și medicale și altor plăți la stat, fără aplicarea penalităților și majorărilor de întârziere;

  • scutirii businessului de unele impozite;
  • compensării plăților salariale pentru angajații disponibilizați în perioada sistării activităților economice;
  • prelungirii termenului de prezentare a dărilor de seamă fiscale anuale (2019), lunare și trimestriale, precum și a situațiilor financiare, dărilor de seamă statistice, fără aplicarea sancțiunilor;
  • crearii unor fonduri speciale pentru sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii;
  • relaxării politicii de creditare bancară prin micșorarea dobânzilor.

Considerăm aceste solicitări justificate și acceptabile în contextul susținerii pe care statul trebuie să-l ofere mediului de afaceri în condițiile crizei pandemice. Admitem că se cer și alte măsuri de sprijin pentru sectorul privat, cum ar fi creditarea directă a agenților economici din partea Guvernului cu dobânda 0. Este important în aceste momente de risc major pentru sănătatea publică în Republica Moldova să luăm decizii hotărâte și corecte în privința susținerii companiilor mici și mijlocii, întăririi încrederii investitorilor străini și locali, calmării băncilor și fermierilor, care au nevoie de fonduri de susținere și garanții la credite, nu doar de încurajări sterile.

Platforma DA consideră că Guvernul trebuie să recunoască o stare excepțională în economie, elaborând de urgență un pachet de măsuri, care să prevină aruncarea mediului privat într-o stare generalizată de insolvență, concedieri în masă și falimente dramatice. Guvernul RM trebuie să solicite în mod responsabil și să obțină ajutoare în condiții de criză din partea partenerilor internaționali, mobilizându-și în acest scop toată capacitatea administrativă și politică.

Măsurile de prevenire a calamității de sănătate publică va solicita un volum extraordinar de resurse bugetare, în care fiecare leu va trebui să fie cheltuit rațional și sub control strict. Exact în acest scop, controlul parlamentar trebuie să fie restabilit imediat pentru ca măsurile sanitare cu caracter epidemiologic, instituțiile spitalicești, aplicarea deciziilor Comisiei pentru situații excepționale, să nu fie afectate de abuzuri, risipă sau intenții ostile.

Sănătatea populației depinde de măsurile pe care le vom lua în următoarele 2-3 luni, nu doar pentru a zăgăzui extinderea infecțiilor Covid-19, dar și pentru a feri națiunea de o criză economică acută. Considerăm că Parlamentul Republicii Moldova are obligația de a adopta cât mai curând urgent rectificări semnificative la legea bugetului pe anul 2020, renunțând la cheltuieli mai puțin importante, finanțând doar strictul necesar în sectorul public la achitarea salariilor și pensiilor, dar autorizând în schimb resurse bugetare suficiente pentru majorarea salariilor pentru medici și personalul medical aferent, pentru politici de susținere a pierderilor suferite de cetățeni și mediul de afaceri. Este timpul ca Guvernul să anunțe alocarea unor fonduri urgente de criză pentru a compensa pierderile mediului de afaceri, pierderi care vor crește rapid în scurt timp.

După lupta cu pandemia, salvarea veniturilor oamenilor și businessului devine prioritatea #1 pentru toți oamenii de bună credință din Republica Moldova. Așa să ne ajute Dumnezeu!

23 martie, 2020

12 Mai 2022

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău cere demisia ministrului Andrei Spânu și prezintă act...

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău a prezentat mai multe acte prin care sunt confirmate fraudarea și trucarea mai multor licitații din domeniul energetic. Este vorba despre tenderele și contractele pentru construcția rețelelor electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, ce ar asigura conectarea cu sistemele românești și europene, de construcție a Termoelectrica, procurarea energiei electrice. Dinu Plîngău: „Rețelele electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău. Potrivit mai multor plângeri parvenite de la mai multe companii participante la licitație, aceasta ar fi avut loc cu încălcări grave. Dovada sunt scrisorile depuse de Mihail Lupașcu, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii în atenția președinției R. Moldova, SIS și CNA,  cât și expertiza tehnică efectuată de experți de la Banca Mondială, au demonstrat că au fost comise favorizarea unei companii în detrimentul altora. Mai mult ca atât, acest subiect a fost discutat la cel mai înalt nivel de autoritățile R. Moldova și cele din România, întrucât una dintre companiile care a participat la licitație este o companie română care a sesizat autoritățile din R. Moldova și România despre trucarea licitației. În pofida celor enunțate mai sus, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu a continuat licitația, motivând un preț mai mic oferit de compania câștigătoare, însă, potrivit normelor europene diferența de preț a companiei câștigătoare și companiei situată pe locul 2, constituie o diferență de 20.000 de euro la un contract de aproape 30 de milioane de euro, iar acest lucru urma să fie analizat din perspectiva calității efectuării lucrărilor, garanțiilor și lucrărilor de mentenanță, fapt ce creează întrebări pertinente pentru organele de anchetă în legătură cu favorizarea companiei câștigătoare de către factorii de decizie din R. Moldova. Licitația pentru lucrările de reconstrucție la Termoelectrica Potrivit plângerilor parvenite de la companii din România și Ucraina, licitația pentru lucrările de construcție la Termoelectrica ar fi fost trucate. În esență vorbim despre caietul de sarcini care era întocmit după o anume companie, și anume, Silovîe Mașinî, companie din Federația Rusă, aflată sub duble sancțiuni internaționale. La fel, ca și în cazul precedent, procedura de desemnare a câștigătorului a fost tergiversată. Mai mult ca atât, ministrul Spânu a mințit public că compania cu care urma să fie semnat contractual ar fi unica companie care ar fi participat la licitație.  În realitate, la licitație au mai participat doua companii din România și Ucraina. Înaintea semnării contractului, ministrul Spânu justifica pe la toate posturile TV, necesitatea semnării acestui contract cu Silovîe Mașinî. După ce plângerile celorlalte două companii participante la licitație au devenit publice și după ce scandalul legat de această licitație a trecut hotarele R. Moldova, luând în calcul și aspectul sensibil al problemei legat de războiul din Ucraina, la două zile distanță de la semnarea acestui contract, acesta a fost reziliat. Ceea ce poate implica R. Moldova în litigii judiciare aducând atât prejudicii de imagine, cît și materiale.” În aceste condiții, președintele Platformei DA, Dinu Plângău cere demisia ministrului Andrei Spânu și o anchetă penală pe faptele descrise mai sus. Acesta a prezentat la Procuratura Anticorupție mai multe acte ce confirmă grave abateri de la lege.

citește mai mult

10 Mai 2022

Rezoluția Congresului III al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr...

Amintind că: Platforma DA este un partid născut din dorința cetățenilor Republicii Moldova de a trăi într-o țară liberă, prosperă, neîntinată de abuzurile cleptocrate, mafiote ale guvernărilor precedente; că Platforma DA este un partid care a deșteptat cetățenii Republicii Moldova pentru a lupta cu demnitate împotriva derapajelor antidemocratice, pentru decriminalizarea și deoligarhizarea statului și pentru un parcurs reformist și pro-european veritabil, Congresul Platformei Demnitate și Adevăr CONSTATĂ că:

  • În perioada dintre Congrese, Platforma DA nu și-a trădat electoratul și a acționat conform dezideratelor sale expuse în documentele oficiale, dar și în declarații, comunicate, discursuri și alt gen de apariții publice ale reprezentanților săi;
  • Platforma DA a făcut tot ce a depins de ea pentru a unifica, a consolida și a crea o forță politică capabilă să înfrunte regimurile anti-naționale, corupte și aservite unor puteri străine, care au pauperizat populația Republicii Moldova;
  • Platforma DA a fost cea mai activă formațiune politică în Parlamentul Republicii Moldova, înaintând proiecte de legi în suportul oamenilor și contracarând vehement și efficient încercările de a submina bazele democratice, pro-europene și naționale ale statului.
Ținând cont de cele expuse, ne propunem să continuăm activitatea formațiunii în vederea:
  • edificării unei alternative credibile și viabile, pentru orice putere care poate fi acuzată de derapaje ce ar afecta construcția unui stat de drept aici, Acasă;
  • menținerea și fortificarea parcursului European al Republicii Moldova în condițiile internaționale nou create;
  • susținerea plenară a eforturilor reprezentanților societății cu gândire critică de a democratiza și reforma instituțiile statului;
  • fortificarea principiilor democrației interne de partid și a spiritului collegial, de echipă prin care Platforma DA a fost mereu puternică și capabilă să reziste în fața provocărilor.
  • salvarea dreptei pro-europene, aflate în cădere liberă din cauza actualei guvernări incompetente, duplicitare și incoerente, stoparea migrării electoratului decepționat către structurile politice antinaționale, populiste și corupte.
  • Implementarea de facto a tuturor revendicărilor adoptate la protestele populare din perioada 2015 – 2019, abandonate de actuala guvernare.
De asemenea, ne propunem să:
  • Acționăm și mai concertat în vederea creșterii capacității funcționale ale echipelor Platformei DA din teritoriu, punând accent puternic pe revigorarea organizațiilor locale existente și crearea unor noi structuri de partid acolo unde acestea nu există;
  • Asigurăm interconexiunea organelor centrale și ale celor teritoriale prin proiecte comune și relaționare eficientă;
  • Elaborăm și implementăm strategia privind următoarele alegeri locale, prezidențiale și parlamentare
  • Regândim politicile pe domeniul extern, coroborându-le cu realitățile zilei, ținând cont de războiul din Ucraina și poziționarea Republicii Moldova în raport cu vecina noastră și cu partenerii noștri de dezvoltare;
  • Sprijinim eficient și prin propuneri concrete și profesioniste orice gen de activități și acțiuni menite să dinamizeze integrarea Republicii Moldova în comunitatea statelor europene, dată fiind depunerea recentă a cererii țării noastre de aderare la UE.
Apreciem modul democratic în care Platforma DA a desfășurat alegerile președintelui partidului și a altor organe de conducere și salutăm noul președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, Dinu Plîngău, încurajându-l să promoveze în continuare democrația internă de partid, unitatea formațiunii, menținerea și dezvoltarea spiritului de echipă caracteristic Platformei Demnitate și Adevăr.   Chișinău, 8 mai 2022 Rezoluția a fost supusă votului și adoptată.

citește mai mult

12 Aprilie 2022

Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze Reforma veritabilă a Descentralizării...

Platforma DA observă cu îngrijorare că guvernarea ezită orice discuție privind descentralizarea reală, consolidarea autonomiei locale și reforma administrativ-teritorială, deși anul viitor vor avea loc alegeri locale generale. Se creează impresia că în pofida promisiunilor electorale, partidul de guvernare pledează ca țara și în continuare să rămână cu raioane la nivelul II de administrație publică locală, care în prezent s-au transformat în structuri ineficiente, care oferă sinecură politică mai multor activiști de partide și generează risipa banilor publici. Centralizarea excesivă a tuturor domeniilor vieții politice, economice și sociale, care a avut loc pe parcursul ultimilor decenii a îndepărtat considerabil guvernarea de cetățeni și constituie una din cauzele majorității problemelor grave de sistem cu care se confruntă în prezent Republica Moldova. Politizarea profundă a societății, ineficiența administrației publice, lipsa încrederii în justiție și în alte instituții ale statului, corupția atotcuprinzătoare, monopolul economic, influența și controlul din partea diverselor grupuri oligarhice asupra instituțiilor statului și majorității domeniilor vieții sociale din Republica Moldova, sunt inclusiv consecințele directe ale unui sistem politic și administrativ extrem de centralizat și bazat, în exclusivitate, pe verticala puterii. Concentrarea masivă a puterii (politice, administrative, economice) și a tuturor resurselor statului în mâinile unor grupuri înguste de interese/persoane, precum și lipsa unor mecanisme de contrabalansare și distribuire a puterii între diferite niveluri de administrație publică, afectează grav funcționalitatea tuturor instituțiilor statului și constituie unul din principalele impedimente în calea reformelor, dezvoltării și europenizării Republicii Moldova. De aceea, fără demolarea verticalei puterii, fără o administrație locală depolitizată, puternică, descătușată și înzestrată cu instrumente și resurse corespunzătoare - fără o descentralizare reală politică, economică și administrativă, Republica Moldova NU are nicio șansă de a implementa reforme, de a se moderniza și dezvolta în conformitate cu standardele țărilor civilizate și dezvoltate. Raioanele în formula actuală a organizării administrativ-teritoriale nici pe de parte nu corespund sarcinii consolidării și dezvoltării autonomiei locale. Proiectele Platformei DA privind redistribuirea impozitului pe venit pentru persoanele juridice și a taxei pentru resursele minerale către primării, precum și cele referitoare la transmiterea bazinelor acvatice autorităților publice locale de nivelul I, se prăfuiesc în Parlament. Legislativul nu dorește să se întoarcă la inițiativele noastre cu privire la îmbunătățirea considerabilă a procesului de consultare între autoritățile centrale și cele locale și la extinderea competențelor primăriilor în angajarea specialiștilor necesari. Procesul de delimitare a proprietăților de stat cu proprietățile unităților administrativ-teritoriale, practic, a fost stopat. Realizarea tuturor acestor măsuri ar ridica semnificativ autonomia financiară a primăriilor și ar permite păstrarea acestora cu toate instituțiile de învățământ. Reieșind din cele expuse, Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze în colaborare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) reforma veritabilă a descentralizării în conformitate cu Carta Europeană de la Paris, care ar prevedea delegarea maximală a atribuțiilor fiscale, patrimoniale și administrative primăriilor, depolitizarea transferurilor din bugetul de stat către localitățile de nivelul I, crearea altor structuri eficiente administrativ-teritoriale la nivelul II în locul raioanelor și neadmiterea lichidării mecanice a primăriilor.

citește mai mult