ACASĂ/ Declarații

Platforma DA propune instituirea moratoriului asupra legii care a pus miliardul furat pe umerii cetățenilor

03 Decembrie 2019

Dragi cetățeni,

Furtul miliardelor de lei, diminuarea bruscă a cantității valutei naționale, a scos în stradă la proteste masive zeci de mii de oameni în anul2015. La Marea Adunare Națională, pe data din 6 septembrie 2015, peste 100 de mii de cetățeni au spus răspicat că miliardele furate trebuie să fie reîntoarse de cei vinovați de jaful secolului, după ce aceștia vor fi trași la răspundere și averile lor vor fi confiscate.

Cu părere de rău, clasa politică hoață și lipsită de responsabilitate aflată atunci la conducere, a făcut tot posibilul pentru tergiversarea investigării fraudei bancare. Ancheta în mai multe cazuri a fost folosită selectiv în scopuri politice. Iar în 2016 Guvernul Filip a transformat garanțiile de stat, emise de guvernele Leancă și Gaburici, în datorie de stat cu dobânzi exorbitante. Conform Legii 235 din 03 octombrie 2016, au fost emise obligațiuni de stat la valoarea nominală, la rata fixă a dobânzii, pe termen de până la 25 de ani, în volum total de 13,3 miliarde lei, cu rata efectivă a dobânzii de 5 la sută, ceea ce practic a dublat suma datoriei.

Această decizie pripită:

· a creat inechitate socială, căci povara este transpusă pe umerii plătitorilor de impozite fără ca aceștia să poarte vreo vină pentru frauda miliardului,

· a oferit impunitate persoanelor implicate în furtul miliardului,

·a distras mijloace din bugetul de stat (în trei ani bugetul a achitat peste 2,3 mlrd. lei, bani care ar fi putut fi folosiți în scopuri sociale sau pentru proiecte de infrastructură).

După schimbarea puterii în iunie 2019 Procuratura Generală a pornit în sfârșit un dosar penal cumulativ pe frauda bancară privind existența unei grupări criminale. Potrivit unui raport al Procuraturii Anticorupție elaborat în contextul Hotărârii Parlamentului din 17 octombrie 2019 pe o perioadă de referință august-noiembrie 2019, în cadrul anchetei fraudei bancare au fost puse sub învinuire persoane fizice și juridice implicate, la care au fost identificate bunuri imobiliare pasibile pentru a fi sechestrate, și respectiv, a fost aplicat sechestru pe bunuri în valoare de 1,2 miliarde lei.

Totodată, Hotărârea Parlamentului prevede că Guvernul și Banca Națională în 60 de zile vor examina oportunitatea revizuirii Legii nr. 235 din 3 octombrie 2016. Guvernul blocului ACUM, bazându-se pe aceasta hotărâre, a inițiat niște discuții pe acest subiect. Însă, proiectul bugetului pentru 2020, propus de Guvernul Chicu, prevede ca cetățenii noștri să continue achitarea banilor furați tot de la ei.

În acest context se impune intervenția Parlamentului în vederea stopării emisiunii obligațiunilor de stat destinate garanțiilor pentru creditele de urgență și achitării acestora din bugetul de stat.

În acest sens se propune aplicarea imediată a moratoriului asupra implementării “legii miliardului”, până la epuizarea tuturor mijloacelor de investigare și recuperare a mijloacelor fraudate. Această opțiune ar fi corectă și necesară pentru evaluarea exactă a fraudei și a consecințelor acesteia în formă pecuniară.

Totodată, suspendarea legii ar permite o mobilizare a tuturor instituțiilor, inclusiv a BNM, pentru demascarea fraudelor și identificarea beneficiarilor și recuperării mijloacelor fraudate. Doar după epuizarea tuturor eforturilor legea miliardului ar putea fi reactivată și doar suma reziduală nerecuperată ar putea fi recunoscută drept datorie de stat internă, cu stabilirea de noi prevederi pentru relațiile dintre BNM și Ministerul finanțelor.

Este de remarcat că garanțiile emise de către ministerul finanțelor în 2014 și 2015 nu au fost făcute cu termenul stabilit. Prevederea inițială din HG din 2014 a fost eliminată și garanțiile puteau fi emise fără stingere pentru o perioadă nelimitată, până la epuizarea eforturilor de recuperare a miliardelor dispărute. Însă odată cu asumarea răspunderii de către guvernul Filip în 2016 și activarea garanțiilor, situația cu emiterea de garanții nu poate fi întoarsă. Dar suspendarea legii și recuperarea banilor în cadrul investigării furtului miliardelor și a procesului de lichidare a celor trei bănci poate diminua semnificativ impactul negativ asupra contribuabililor.

Iată de ce Fracțiunea Platforma DA vine azi cu proiectul de lege pentru instituirea moratoriului asupra implementării prevederilor Legii Nr. 235 din 03.10.2016. privind emisiunea obligațiunilor de stat în vederea executării de către Ministerul Finanțelor a obligațiilor de plată derivate din garanțiile de stat nr. 807 din 17 noiembrie 2014 și nr. 101 din 1 aprilie 2015. Este dezideratul Platformei DA încă din anul 2015, spre realizarea căruia am trecut prin proteste, alegeri, guvernare scurtă, activitatea Comisiei parlamentare de anchetă. Această inițiativă a fost consultată cu mai mulți experți din domeniu și sper că va fi susținută de toate fracțiunile parlamentare.

Premisele care au stat la baza înaintării acestei inițiative sunt următoarele:

– Derapajele accentuate în cadrul proceselor democratice, a transparenței instituționale, independenței justiției și degradarea contextului socio-economic din Republica Moldova pe fundalul furtului miliardelor.

– Identitatea partidului politic Platforma Demnitate și Adevăr, principiile și valorile democratice care stau la baza întregii activități a partidului, încă din perioada, când Platforma avea un statut civic.

– Dezideratele emanate de PROCLAMAȚIA Marii Adunări Naționale din 6 septembrie 2015, pentru izbăvirea statului de captivitatea oligarhiei criminale și neadmiterea faptului ca cetățenii să întoarcă miliardele furate tot de la ei.

– DECLARAȚIA cu privire la recunoașterea caracterului captiv al statului Republica Moldova, votată în Parlamentul Republicii Moldova, și inițiată de președintele Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase.

Efectele scontate de pe urma suspendării ”Legii miliardului” sunt, după cum urmează:

· Eliberarea imediată a unor sume anuale de circa 850 milioane lei – un miliard lei în bugetul de stat, un spațiu fiscal important pentru programe și proiecte sociale;

· Efortul conjugat pentru investigarea fraudei și acțiunile concrete de recuperare a mijloacelor extrase;

· Tragerea la răspundere a persoanelor implicate și a beneficiarilor fraudei bancare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 Ianuarie 2020

Platforma DA susține adoptarea unei legi Magnitsky ca măsură de securitate națională...

Platforma DA consideră că adoptarea unei legi de tip Magnitsky este o prioritate de importanță strategică. Proiectul de lege poartă numele lui Serghei Magnitsky, un avocat rus care a deconspirat şi a raportat informații prețioase despre crimele săvârșite de birocrați corupți din Rusia, implicați în fraude fiscale, motiv pentru care a fost arestat în 2008, torturat și omorât în bătaie într-o închisoare din Rusia în 2009. În 2012, Congresul SUA, cu votul bipartizan al ambelor partide, adoptă legea ”Russia and Moldova JV Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of 2012”. Legea e promulgată de preşedintele SUA, iar în 2016 Congresul SUA prin ”Global Magnitsky Act” impune interdicții de viză și sancțiuni față de persoane responsabile de comiterea unor abuzuri grave: încălcarea drepturilor omului şi acte de corupție majore.   În 2020 Platforma DA consideră adoptarea acestei legi esențială și aceasta din urătoarele motive:   1.Este unicul vehicul legislativ care poate accelera anchetarea fraudei miliardului, aliniind RM la Global Accountability Act, o legislație internațională de integritate care devine populară în Europa. Mai multe state europene au adoptat deja legi după modelul ”legii Magnitsky”: UK, Estonia, Lituania, Letonia, urmează Germania etc. Au fost lansate discuții pe acest subiect în Parlamentul European, după ce au adoptat legi SUA, Canada și Republica Dominicană. Legea e un scut împotriva impunității și nicidecum nu vizează doar cetățenii ruși implicați în spălarea de bani, cunoscută sub numele de ”landromatul rusesc”. Orice alte persoane care comit abuzuri grave şi crime contra populației sau care săvârșesc infracțiuni contra ordinii constituționale din Republica Moldova pot fi incluse pe această listă, conform legii.   2. Prin această lege, Republica Moldova poate impune sancțiuni personale celor care comit încălcări grave ale drepturilor omului, securizându-și spațiul economic și politic de influența unor persoane cu cazier criminal. Societatea a obosit să aștepte rezolvarea fraudelor bancare, dar și tragerea la răspundere a unor oficiali implicați inclusiv în alte tipuri de infracțiuni grave, legate de corupție și încălcări ale drepturilor omului. Dacă acest parlament reprezintă cu adevărat interesele cetățenilor RM, nu ar trebui să existe niciun partid politic care să se opună acestei inițiative legislative de aliniere a RM la standarde de integritate Magnitsky și la sancționarea persoanelor responsabile, probând intenția și capacitatea de a crea condițiile necesare pentru a opri riscurile de securitate regională.   3. Impactul acestei legi poate fi uriaș. Legea va permite blocarea accesului la sistemul financiar-bancar pentru persoanele implicate în mari fraude bancare, grave încălcări ale drepturilor omului şi alte infracțiuni severe, conducând la interzicerea aflării lor pe teritoriul Republicii Moldova, confiscarea proprietăților și a bunurilor provenite din bani fraudați. Acest fapt va constitui un pas esențial în vederea introducerii instrumentelor adecvate de sancţionare și lichidării amenințărilor în adresa securității naționale.   4. Legea Magnitsky reprezintă în sine o schimbare de paradigmă în domeniul care conjugă convențiile cu privire la drepturile omului de transparență, prevenire a corupției și combatere a impunității, în vederea extinderii și întăririi dreptului internațional. Unde-i lege nu-i tocmeală, doar așa putem fi siguri că putem educa publicul că legile au consecințe, că normele trebuie respectate și că orice infractor mai degrabă sau mai târziu va fi prins și deferit justiției.   Platforma DA consideră că, urmând exemplul altor țări în care s-au adoptat deja modificări de lege privind sancțiuni pentru activități de spălare a banilor, Republica Moldova trebuie să adopte legislația Magnitsky, pentru a oferi o dovadă în plus că are un parlament legitim, că are deputați care servesc legii și nu infractorilor. Suntem convinşi că sunt de aceiași părere multe personalități ale vieții academice, din societatea civilă, partidele politice și toți cei care-și doresc să apropie ziua în care Republica Moldova va fi tratată cu respect pentru reușitele de reformare a justiției. 21 ianuarie 2020

citește mai mult

20 Ianuarie 2020

Declaraţia Platformei DA privind circulaţia autoturismelor în regiunea transnistreană...

Platforma DA condamnă categoric oportunismul lui Igor Dodon, care aflându-se la Moscova, a tratat telefonic cu liderul regiunii separatiste din Transnistria, renunțând de facto la respectarea normelor legale privind circulația autoturismelor din regiunea transnistreană. Din informația, făcută public de așa zisul președinte al așa zisei republicii transnistrene, precum și de vice-prim-ministrul pe reintegrare Flencea, reiese că Igor Dodon, depășindu-și nepermis atribuțiile, a promis Tiraspolului și Moscovei anularea normei legale, care prevede că din 10 ianuarie 2019 toate autovehiculele din stânga Nistrului pot intra în alte țări doar cu plăcuțe neutre de înmatriculare, însoțite de abțibildul MD lipit pe parbriz. Platforma DA califică acest gest drept un alt act de înaltă trădare a intereselor statului Republica Moldova săvârșit de «statalistul» Dodon. Observăm cu enormă îngrijorare cum politica ”pașilor mici” de cedări unilaterale în raport cu regiunea secesionistă, proliferată de regimurile Plahotniuc-Dodon, se transformă într-un vicleșug mai mult decât evident și, în consecință, într-o mare rușine națională, când garantul constituțional al suveranității, integrității și unității Republicii Moldova nu mai respectă acest stat și acționează vădit în interesele separatiștilor. Platforma DA reiterează poziția sa pe subiectul transnistrean și subliniază pericolul iminent generat de lipsa de-a lungul anilor a unei politici consecvente în problema Transnistriei, raportul cu aceasta fiind condiționat exclusiv de interese meschine ale cercurilor obscure de pe ambele maluri ale Nistrului. Această situație a condus la crearea unei realități absurde când Republica Moldova întreține economic regiunea separatistă, care se autoproclamă stat independent, ne sfidează în cel mai tupeist mod și nu ne oferă nimic în schimb. În acest context, Platforma DA solicită convocarea de urgență a Comisiei parlamentare de securitate națională, apărare și ordine publică cu invitarea demnitarilor responsabililor pentru reglementarea conflictului transnistrean.

citește mai mult

15 Ianuarie 2020

Declarația Platformei Demnitate şi Adevăr privind persecuțiile politice din Republica Moldova...

În vederea respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, Platforma DA monitorizează toate cazurile judiciare ce au fost pornite având un puternic substrat politic. Constatăm cu regret că victime ale represiunilor politice în Republica Moldova au fost nu doar politicieni sau activiști politici, ci și jurnaliști, activiști civici, oameni de afacere, funcționari și demnitari publici. Menționăm că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat o declarație privind restabilirea drepturilor victimelor presiunilor politice, iar la 3 octombrie, 2019, deputata Platformei DA Inga Grigoriu a votat în favoarea amendamentelor la rezoluția APCE privind încetarea dosarelor penale împotriva activiștilor politici. La 8 iunie, 2019, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Declarația privind recunoașterea caracterului captiv al statului. Prin această declarație, Parlamentul a recunoscut că puterea judiciară a statului a fost supusă unui control anticonstituțional din partea unui partid politic și în special, din partea liderului acestui partid, Vladimir Plahotniuc. Din acel moment, s-au proliferat temeiul juridic și obligația procesuală a noii conduceri a Procuraturii Generale să facă o evaluare a tuturor cazurilor apărute în spațiul public drept cazuri judiciare politice și să înceteze imediat aceste cazuri. În acest sens, Biroul Politic Permanent al Platformei DA deleagă Fracțiunii Parlamentare a Platformei DA următoarele responsabilități: 1. De a solicita Procuraturii Generale explicaţii publice pe marginea dosarelor politice existente. 2. De a organiza audieri publice cu participarea victimelor represiunilor politice și a reprezentanților Ministerului Justiției și ai Procuraturii Generale. 3. De a pregăti un raport în baza materialelor acumulate în cadrul monitorizărilor și audierilor pe marginea cazurilor justificate politic, care au încălcat drepturile omului în rezultatul comiterii abuzurilor judiciare. 4. De a pregăti demersurile necesare, elaborate în baza materialelor acumulate și a le expedia Procuraturii Generale în vederea încetării și reabilitării victimelor represiunilor politice. Platforma DA este alături de oamenii care au luptat pentru eliberarea din captivitatea politică a Republicii Moldova, pentru edificarea unui stat de drept și în privința cărora au fost pornite dosare penale pentru a-i reduce la tăcere. Venim cu un apel către întreaga societate să se solidarizeze pentru încetarea imediată a persecuţiilor politice și să pună umărul la restabilirea dreptății pentru oamenii care au avut de suferit în urma abuzurilor judiciare comandate de factorii politici și de decizie din Republica Moldova. 14 ianuarie 2019

citește mai mult