ACASĂ/ noutăți

Platforma Demnitate şi Adevăr cheamă CEC în judecată; „Comisia Electorală a recepţionat documentele depuse de Lupu în afara timpului legal”

13 Septembrie 2016

Liderul Platformei Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, şi preşedintele grupului de iniţiativă în susţinerea acestuia la prezidenţiale, Alexandru Slusari, au depus la Curtea de Apel Chişinău o cerere de chemare în judecată a Comisiei Electorale Centrale în calitate de pârât, şi pe numele lui Marian Lupu, candidatul puterii, în calitate de intervenient accesoriu.

„În fapt, prin hotărârea CEC nr. 236 din 10 septembrie 2016, a fost dispusă înregistrarea lui Marian Lupu în calitate de candidat la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova, desemnat de către Partidul Democrat, partid care controlează politic autoritatea electorală de circa 7 ani de zile şi care favorizează vădit candidatul puterii sfidând legea şi bunul simţ”, se arată într-un comunicat al Platformei.

Potrivit Platformei DA, în conformitate cu prevederile Regulamentului aprobat prin hotărârea CEC nr. 113 din 18 august 2016, primirea documentelor depuse de solicitanţi în vederea înregistrării în calitate de candidaţi la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova se va efectua după încheierea activităţii grupului de iniţiativă de colectare a semnăturilor şi până la data de 29 septembrie 2016, pe adresa: municipiul Chişinău, str. V. Alecsandri nr.119, bir.202, după cum urmează: în zilele de luni până vineri între orele 9:00 – 16:00, în ziua de 29 septembrie între orele 9:00 – 17:00.

„Încălcând atât propria hotărâre, cât şi legea, CEC a recepţionat documentele depuse de Marian Lupu în afara timpului legal – la data de 3 septembrie 2016, în zi de sâmbătă. Pe cale de consecinţă se constată că actele au fost recepţionate într-un interval de timp impropriu, în afara termenului instituit legal, eludându-se procedura legală stabilită. O altă hotărâre a CEC cu privire la modificarea propriului Regulament nu a fost publicată în Monitorul Oficial, aşa cum stabileşte legea”, se arată în cerere.

Reprezentanţii Platformei Demnitate şi Adevăr cer instanţei restituirea documentelor depuse de candidatul puterii, deoarece a fost favorizat în mod ilegal faţă de ceilalţi concurenţi electorali.

„De asemenea, potrivit hotărârii CEC, conform actului de predare-recepţionare a documentelor şi a listelor de subscripţie, prezentate de Marian Lupu, au fost recepţionate spre verificare 877 de liste de subscripţie cu 25.499 de semnături ale susţinătorilor, numeric declarate de candidat, din 29 de unităţi administrativ-teritoriale de nivelul al doilea. Totodată, Comisia reţine că 123 de liste au fost restituite fără a fi supuse verificării, deoarece numărul de semnături depăşea plafonul maxim stabilit. În urma verificării autenticităţii datelor din listele de subscripţie, în număr de 563, conţinând 16.541 de semnături, 1.384 au fost declarate nule şi neavenite, stabilindu-se că din totalul de semnături procesate 15.157 se consideră valabile şi întrunesc cerinţele legale. În aceste condiţii, grupul de lucru a decis ilegal sistarea procesului de verificare a listelor de subscripţie, pe motiv că cerinţele minime stabilite de lege au fost întrunite”, spun reprezentanţii Platformei DA.

Mai mult, membrii Platformei au declarat: „Art.102 alin.(1) Cod Electoral permite fiecărui concurent prezentarea unui număr de semnături de maxim 25 de mii, pe care CEC să le recepţioneze, sa le verifice sub aspect cantitativ şi calitativ, dar şi să le confrunte cu cele prezentate de alţi concurenţi electorali sub aspectul datei colectării. Astfel, s-a constatat că de fapt, CEC a acţionat în cârdăşie cu acest grup de iniţiativă şi cu acest concurent, pentru a-i crea o imagine favorabilă în faţa electoratului, inducându-se ideea falsă că acesta, în decursul a 24 de ore, a adunat un număr impunător de semnături valabile, pe când numărul real procesat a constituit 16.541 de semnături”.

„Dat fiind faptul că CEC a reţinut doar puţin peste 15 mii de semnături de la concurentul puterii Lupu, nu există nicio garanţie că cele 13 mii de semnături erau în mod legal acumulate, că semnatarii nu se regăsesc în mod voit sau nevoit pe listele altor concurenţi afiliaţi actualei puteri oligarhice. Întrucât legea spune clar că se supun verificării toate semnăturile depuse până la plafonul stabilit, era datoria CEC să le verifice, să le confrunte cu cele ale altor concurenţi electorali şi să le excludă pe cele care se repetă şi au fost colectate ulterior”, se mai arată în comunicat.

Andrei Năstase şi Alexandru Slusari cer o transparenţă totală a procesului de verificare a semnăturilor tuturor potenţialilor candidaţi, inclusiv a celor acumulate în sprijinul candidatului Platformei DA, cu participarea nemijlocită a tuturor concurenţilor electorali şi a reprezentanţilor OSCE şi respectarea necondiţionată a rigorilor legii pentru fiecare candidat, inclusiv pentru reprezentantul puterii oligarhice, Marian Lupu.

Sursa:http://Jurnal.md

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 August 2019

Poziția Platformei DA față de tranzacționarea Aeroportului Internațional Chișinău...

În legătură cu acordul încheiat pe data de 19 august 2019, prin care NR Investments Ltd urmează achiziționarea a 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, Avia Invest, Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr constată următoarele: Pornind de la concluziile Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului în care s-au efectuat privatizările în 2013-2019, inclusiv concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, condusă de Igor Munteanu, care au fost transmise Centrului Național Anticorupție și Procuraturii Generale pentru începerea urmăririi penale; Luând în calcul faptul că în cadrul lucrărilor Comisiei au fost identificate probe care demonstrează multiple încălcări flagrante în procesul de concesionare a Aeroportului, care au prejudiciat bugetul de stat al Republicii Moldova cu milioane de euro; Analizând multiplele abateri de la legislația în vigoare și caracterul vădit coruptibil al deciziei de concesionare a Aeroportului, identificate chiar în mai 2013 de către Centrul Național Anticorupție prin Raportul de Expertiză Anticorupție asupra nivelului coruptibilității proiectului de Hotărâre a Guvernului cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS ”Aeroportul Internațional Chișinău” și a condițiilor concesionării acestuia”, care semnala lipsa includerii AIC în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse parteneriatului public-privat, fapt care nu permitea concesionarea acestuia; lipsa elaborării studiului de fezabilitate conform cerințelor legale, care urma să fie supus avizării Agenției Proprietății Publice; partajarea inoportună a riscurilor aferente concesiunii către statul Republica Moldova în vederea compensării unor daune care pot surveni urmare a unor riscuri de implementare a contractului; ”riscul ca elaborarea şi promovarea proiectului să fie dictată de anumite interese de grup, manifestate prin desfăşurarea unei proceduri netransparente de selecţie bazate pe criterii şi condiţii care nu sunt obiectiv justificate..”, Luând în calcul Nota Informativă a CNA din 24.08.2015, semnată de Viorel Chetraru, ex-directorul CNA, prin care se recomanda inițierea procedurii de anulare a contractului de concesiune de către Ministerul Justiției, încheiat între Agenția Proprietății Publice și SRL ”Avia Invest” din motivul că contractul de concesiune nu a fost încheiat cu Asociația persoanelor juridice SA ”Aeroportul Habarovsk” și SA ”Kolomensky zavod”, desemnată în calitate de câștigător al concursului, dar și anularea taxei de modernizare a 9 euro per pasager la plecare, considerată de CNA drept ilegală; Ținând cont de concluziile CNA reflectate în documentul citat mai sus, care au constat faptul că contrar informațiilor oferite de ex-ministrul al Economiei, Valeriu Lazăr, revizorii CNA au stabilit că Aeroportul se dezvolta dinamic și datorită unui management eficient dispunea de resurse financiare proprii sau atrase de la partenerii de dezvoltare externi, pentru a extinde serviciile prestate și modernizarea Aeroportului. În acest sens, s-a constatat că AIC era o întreprindere de stat profitabilă, înregistrând în anii 2009-2013 circa 120 milioane lei. Luând în considerație faptul că revizorii CNA, în 2015, s-au limitat numai la constatarea tranzacțiilor efectuate de întreprindere către întreprinderile afiliate grupului Șor, care nu desfășoară activități aeroportuare, cum ar fi donații Clubului de fotbal Milsami-9,3 milioane lei, împrumuturi SRL ”Dufrimol”, SRL ”Aviaconsulting”. De asemenea, revizorii au constatat că în perioada verificată n-au fost efectuate investiții în dezvoltarea Aeroportului din partea companiilor investitoare, dar s-au utilizat mijloace financiare proprii obținute din activitatea serviciilor aeroportuale (430 mln lei în perioada 2013-2015). Ținând cont rezultatul mai multor investigații, atât a organelor specializate, cât și a investigațiilor de presă, care au depistat că Avia Invest, condusă de grupul Șor în complicitate cu guvernările anterioare, a preluat în mod abuziv Aeroportul Internațional Chișinău, un obiectiv strategic național, prejudiciind cu milioane de euro bugetul Republicii Moldova. Adițional, în baza investigațiilor Rise, doar în perioada 2013-2016, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Ultimul acţionar majoritar este o companie offshore din Cipru al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Și membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiți. Printre ei se număra și Ilona Șor, mama vitregă a lui Ilan Șor, ex-primarul din Orhei anchetat în dosarul „Jaful Secolului”. Din nefericire, investigațiile organelor specializate au fost blocate de către justiția lui Plahotniuc în 2016, iar Procuratura Anticorupție a clasat cauza penală în baza încheierilor instanțelor de judecată. Astfel, luând în considerație cele menționate, Platforma Demnitate și Adevăr solicită instituțiilor de resort ale statului: - instituirea unui moratoriu cu privire la tranzacționarea Aeroportului; - a nu recunoaște legalitatea tranzacției dintre Avia Invest și NR Investments Ltd, până când nu va fi o decizie definitivă a instanțelor de judecată cu privire la legalitatea concesionării Aeroportului Chișinău în baza urmării penale inițiate de către Procuratura Generală și CNA; - informarea operatorilor economici naționali și internaționali cu privire la faptul că orice tranzacție încheiată cu Avia Invest până la deciziile definitive ale instanțelor de judecată din Republica Moldova, nu va fi recunoscută de către autoritățile Republicii Moldova; - identificarea mecanismelor cu privire la întoarcerea Aeroportului în gestiunea statului prin anularea tranzacției de concesionare; - tragerea la răspundere a persoanelor care au participat și au contribuit la concesionarea ilegală a Aeroportului Internațional Chișinău.

citește mai mult

18 Iulie 2019

Deputații fracțiunii parlamentare ACUM Platforma DA au avut o întâlnire cu Ambasadorul României...

Deputații fracțiunii parlamentare Blocul ACUM, Platforma Demnitate și Adevăr au avut o întâlnire cu Ambasadorul României în Republica Moldova, Excelența sa, domnul Daniel Ioniță. Întâlnirea a avut loc în cadrul unor practici curente ale domnului Ambasador de a avea întrevederi regulate cu reprezentanții tuturor partidelor politice pentru a fi la curent cu realitățile din Republica Moldova la modul obiectiv. Daniel Ioniță a reafirmat importanța consolidării relațiilor bilaterale între cele două țări în vederea accelerării parcursului european al Republicii Moldova prin fortificarea unui parteneriat moldo-român eficient susținut printr-o formulă bi-partizană de conlucrare între putere și opoziție. În cadrul discuției mai puțin formale, participanții au abordat o serie de probleme cu care se confruntă Republica Moldova și s-au referit la eficientizarea cooperării celor două țări pe diverse domenii. Subliniind că partenerul economic principal al Republicii Moldova rămâne a fi România, deputații au reafirmat importanța incontestabilă a aprofundării conexiunilor de interese, a implementării unor practici cu caracter permanent de preluare a expertizei avansate a României pe dimensiunea mai multor domenii economice, inclusiv și în special din sectorul agrar. Excelența sa a trecut în revistă unele dintre cele mai importante acțiuni ale României în acest aspect, referindu-se la finanțarea centrului de colectare a produselor melifere din nordul republicii, zona Edineț, la susținerea construcției depozitelor frigorifice pentru stocarea produselor în regim de siguranță pe termen lung și a menționat utilitatea unui proiect deosebit de important finanțat de UE și întocmit de experții din România: un ghid minuțios, detaliat de utilitate practică certă elaborat în vederea implementării tehnologiilor moderne pentru irigații în regim economic ale terenurilor cultivate. Printre cele mai importante subiecte de discuție au fost și situația mass-mediei finanțate de România, accesul la instituțiile superioare de învățământ prin extensia universitară, integrarea proceselor educaționale inclusiv prin elaborarea unor manuale și a curriculei școlare comune, acțiunile concrete în vederea schimbării percepției contribuției României la dezvoltarea socio-economică a UTA Găgăuzia, construcția unei conducte de apă potabilă pentru zona Ungheni și altele. La întrevederea cu Ambasadorul României în Republica Moldova, Excelența sa, domnul Daniel Ioniță, au participat deputații fracțiunii parlamentare Blocul ACUM, Platforma Da, Alexandru Slusari, Octavian Țîcu, Dinu Plîngău și Iurie Reniță.

citește mai mult

17 Iulie 2019

Școala de vară pentru Organizația de Femei a Platformei DA...

Școala de vară pentru Organizația de Femei a Platformei DA, desfășurată la 13-14 iulie 2019, a avut ca subiect de studiu planificarea campaniei locale. Printre cele circa 100 de participante au fost potențialele candidate la funcțiile de primari și consilieri locali din majoritatea localităților din Republica Moldova. Doamnele au discutat despre eventualele provocări și impiedimente ale campaniei electorale locale, au evaluat barierele și modul de depășire ale acestora, au dezbătut criteriile de selectare și nominalizare ale femeilor în calitate de candidate la funcțiile elective pentru administrațiile locale. Totodată participantele la Școala de vară au reflectat asupra imaginii unei candidate în funcție de aparițiile în fața presei, a elaborării unui discurs, a participării la dezbaterile publice, de creare a mesajului și de gestionare a situațiilor de criză. Platrorma DA a încurajat întotdeauna și continuă să încurajeze participarea femeilor în politică, respectiv la procesul decizional la nivel central și local. Acest fapt contribuie esențial la formarea politicilor pe dimensiunea unor domenii importante atât în comunități, cât și per ansamblu în țară. În primul rând, femeile aduc un aport esențial la dezvoltarea politicilor în domeniile educației, medicinei, asistenței sociale, culturii și impun un spirit tolerant la nivelul dezbaterilor, luării deciziilor, atitudinii, comportamentului, relațiilor inter-umane. Școala de vară pentru Organizația de Femei a Platformei DA a fost organizată cu suportul plenar al Institutului Republican Internațional și Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională USAID.

citește mai mult