Poziția OFICIALĂ a Platformei DA în actualul context socio-economic și politic!

13 Mai 2020

Am convocat astăzi o  conferință de presă extraordinară pentru a aduce la cunoștința tuturor cetățenilor Republicii Moldova, de aici, de acasă, și din Diaspora, poziția oficială a Platformei Demnitate și Adevăr în actualul context social, economic și politic în care:

1. Republica Moldova se află în pragul unei catastrofe naționale, iar de această situație se face vinovată guvernarea Dodon – Chicu. Țara se confruntă în prezent cu trei crize sistemice: pandemia sanitară, criza economică și seceta. Această guvernare a demonstrat deja că nu este capabilă să răspundă la nici una dintre aceste crize.

2. Guvernul Chicu este subordonat, total și ilegal, direct lui Igor Dodon, iar acest lucru a compromis mandatul de investire primit de la Parlamentul Republicii Moldova.

3. Guvernul Chicu a fost incapabil să gestioneze sectorul sănătății publice, pe perioada acestei pandemii. Sunt infectați peste 1000 de medici și personal medical, un record absolut în lume, achizițiile se fac în mod fraudulos și fără supravegherea instituțiilor abilitate, spitalele au rămas fără echipament medical corespunzător, s-a improvizat încă de la startul crizei sanitare, nu s-a pus accent pe prevenție. Incompetență și lipsă de responsabilitate, acestea sunt cuvintele care caracterizează activitatea guvernului pe acest subiect.

4. Guvernul Chicu nu a avut și nu are soluții pentru susținerea mediului de afaceri și a sutelor de mii de angajați, oameni care au suferit economic ca urmare a pandemiei. Prea mulți cetățeni au rămas practic fără sprijin real din partea statului. Zeci de mii de furnizori de servicii publice și comercianți mici, care activează în bază de patente, au fost lăsați fără surse de existență și ajutoare de stat în perioada crizei.

5. Guvernul Chicu, în condițiile dublării deficitului bugetar de la 7 la 17,2 miliarde lei, își permite să risipească banii publici prin susținerea unor companii-clientelare, companii care nu au avut pierderi economice în perioada restricțiilor impuse de autorități, iar unele dintre acestea chiar au avut supravenituri. Sunt reluate scheme economice criminale de pe timpul lui Plahotniuc, în special legate de contrabandă.

6. Guvernul Chicu a izolat complet Republica Moldova pe plan internațional. Așa-zisa ”politică externă echilibrată” promovată de Dodon nu face altceva decât să scoată Republica Moldova de pe agenda Parteneriatului Estic. Republica Moldova nu mai este un partener credibil pentru Uniunea Europeană, Uniune care a încetat practic să finanțeze dezvoltarea țării. A fost ratată posibilitatea obținerii tranșei a treia din asistența macrofinanciară în valoarea de 40 milioane euro și este sub pericol achitarea celei a doua tranșe în valoare de 30 milioane de euro. Totodată, tentativa guvernării de a lua un credit din Rusia, în condiții obscure și dezavantajoase pentru țară și pentru oameni, a trezit reacția consolidată a societății și, în final, a fost anulată de către Curtea Constituțională, decizie care a dovedit incapacitatea acestui guvern de a-și servi propriul popor.

7. În perioada guvernării Chicu – Dodon, Republica Moldova a degradat substanțial la capitolul reformării justiției. Ultimele modificări în legislație au fost operate în tăcere și obscuritate, în pofida recomandărilor Comisiei de la Veneția. În această perioadă se află în desfășurare procesul preluării controlului asupra sistemului judecătoresc și re-subordonarea Procuraturii Generale. Toate dosarele de rezonanță, pornite în perioada august-septembrie 2019, pe baza unei legale cooperări loiale, benefice cetățenilor și statului, realizată între instituțiile statului MAI, Procuratură, SIS, CNA etc, sunt în prezent, fie tergiversate, fie clasate, la indicația unor persoane din anturajele intime ale lui Plahotniuc și Dodon. Personaje penale din anturajul celor doi, indivizi implicați în diferite scheme criminale, se întorc în țară, sunt lăsați în libertate și încep din nou să participe la procesele politice.

8. Acțiunile Guvernului Chicu – Dodon sunt amatoricești și ineficiente în ceea ce privește combaterea efectelor secetei din acest an. Această secetă va ruina mii de fermieri în Republica Moldova, iar populația s-ar putea confrunta cu una din cele mai grave crize alimentare din ultimii 60 de ani, ceea ce va conduce la scumpiri ale produselor alimentare de bază și la un deficit de produse de importanță maximă socială. Acest Guvern nu are nici resurse, nici planuri și nici oameni cu care să gestioneze responsabil și această criză.

Republica Moldova are nevoie de urgență de un alt tip de guvernare – eficientă, concentrată pe cetățeni, capabilă să scoată țara din impasul în care ne duce actualul guvern, revenind la executarea angajamentelor înscrise în Acordul de Asociere RM-UE. Înainte de toate, însă, acest Guvern trebuie să muncească pentru siguranța și bunăstarea populației. Următoarele priorități sunt decisive pentru acest guvern:

  • 1 Salvarea populației prin măsuri de urgență în combaterea pandemiei;
  • 2 Luarea măsurilor de recuperare economică și financiară și de susținere hotărâtă a businessului;
  • 3 Întărirea ordinii de drept și prevenirea unei restaurații oligarhice;
  • 4 Asigurarea justiției libere, recuperarea banilor fraudați, unitatea societății și bună desfășurare a scrutinului prezidențial;
  • 5 Restabilirea cooperării și dialogului cu partenerii strategici.

Pentru siguranța cetățenilor și a țării avem nevoie de un nou Guvern, calificat să înfrunte calamitățile de sănătate și economie. Avem nevoie de un Guvern de inspirație europeană, credibil pe plan extern și intern, capabil să depășească moștenirea nefastă a guvernului socialist, să gestioneze situația economică și financiară a țării, să asigure respectul pentru supremația legii, drepturile și libertățile oamenilor, pentru procesele democratice și o bună desfășurare a scrutinului prezidențial conform prevederilor legale și standardelor OSCE/ODIHR.

Platforma DA consideră că Guvernul Chicu-Dodon trebuie să cadă pe baza unui demers coerent, transparent, responsabil și asumat de demitere prin vot democratic în Parlamentul Republicii Moldova și instalat un alt Guvern, investit de Parlamentul Republicii Moldova în beneficiul oamenilor și nu în interesul unor grupări obscure pe baza unor reglări de conturi în legislativ și în afara lui.

Platforma DA este împotriva acestui mod ordinar și oportunist de a face politică, în interes meschin și partinic. În opinia noastră, nu te poți ascunde la infinit în spatele INTERESULUI NAȚIONAL alegând compromisuri toxice, antipopulare, doar pentru parvenire și reușită politică personală sau de grup. De aceea, Platforma DA nu va face astfel de alianțe politice.

Platforma DA declară că și  în asemenea condiții de multiple crize și turbulențe, ținând cont de faptul că alegerile anticipate în anul curent nu sunt posibile sub aspect juridic și nu sunt benefice sub aspectul social-economic este pregătită pentru guvernare și propunerea unui Prim Ministru, capabil să formeze un Guvern de Salvare Națională.

Totodată, Platforma DA va lua în considerare propunerile constructive venite din partea deputaților, nu va accepta nici o formă de restaurație a regimului oligarhic, condamnat prin Declarația de recunoaștere a statului capturat la data de 8 iunie 2019, nu va oferi clemență nici unui politician implicat în fraudele bancare și alte infracțiuni, investigate de organele de drept ale statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

27 Mai 2020

Platforma DA cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului: nu împiedicați crearea comisiei...

Platforma Demnitate și Adevăr cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului și anularea tuturor formelor de abuz atât împotriva deputaților, în particular, cât și a instituției legislative în general. Carantinarea deputaților și anularea ședințelor Parlamentului, urmare a unor situații și decizii dubioase, exploatate cinic de conducerea legislativului, le calificăm ca pe o încercare de a obstrucționa actul legislativ, dar, mai ales, de a împiedica crearea comisiei parlamentare de anchetă în cazul președintelui Igor Dodon, bănuit de acte grave de corupție și îmbogățire ilicită, precum și amânarea discreționară a votului pe marginea legii organizațiilor necomerciale, imperios necesară pentru deblocarea finanțării europene, în valoare de peste 600 de milioane de lei. Inițiativa Platformei DA privind crearea unei comisii parlamentare de anchetă pe marginea acțiunilor de corupție ale președintelui Igor Dodon, săvârșite cu sau fără participarea ex- președintelui PD, Vladimir Plahotniuc, cunoscute publicului prin intermediul presei, a unor dezvăluiri și investigații jurnalistice, trebuie de urgență implementată. Platforma DA își asumă președinția acestei comisii de anchetă, având ca experiență anterioară rapoartele credibile în dosarele fraudei bancare și privatizărilor ilicite, rezultate din activitatea comisiilor parlamentare de anchetă, conduse de vicepreședinții Platformei DA, Alexandru Slusari și Igor Munteanu. Totodată, cerem convocarea de urgență a Parlamentului pentru votul în lectura finală a legii organizațiilor necomerciale, ca ultimă condiție pentru accesarea tranșei a doua, în valoare de 30 de mln de euro, din asistența macrofinanciară, prevăzută în memorandumul semnat în 2017 cu  Uniunea Europeană. Ne adresăm deputaților din Parlamentul Republicii Moldova, care au trecut testul COVID -19, să se alăture demersului Platformei DA și să ceară reluarea ședințelor plenare. Orice tergiversare a activității legislativului o calificăm ca pe o  conjurație a lui Igor Dodon și PSRM cu  clanurile oligarhice, care sugrumă Republica Moldova și o tentativă clară de protecție a actualului președinte. Constatăm cu îngrijorare că așa cum în perioada martie - iunie 2019 lucrările Parlamentului au fost blocate intenționat pentru a permite finalizarea unor negocieri oculte între Plahotniuc și Dodon (eșuate într-un final), în aceste zile, invocând o pretinsă criză sanitară la nivelul forului legislativ al Republicii Moldova, s-a creat din nou, în mod artificial, o criză susținută cu evidență de PSRM și aliații săi. Parlamentul este blocat prin terptipuri birocratice care îngrădesc dreptul poporului Republicii Moldova de a-și exercita puterea prin intermediul reprezentanților legal aleși.  

citește mai mult

26 Mai 2020

Platforma DA propune ca întreprinderile municipale să fie scoase din subordinea directă a primaru...

Astăzi la CMC fracțiunea Platforma DA a propus o inițiativă legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 246 din 23 noiembrie 2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală. Legea care trebuie modificată, a produs unele efecte juridice negative cu referință la exercitarea funcției de control de către Consiliul Municipal Chișinău în calitate de fondator a întreprinderilor municipale, ținând cont de conținutul articolului 8 alineatul (3): Membru al consiliului de administrație al întreprinderii de stat/municipale nu poate fi: ...”membrii autorității deliberative”, adică consilierii municipali. Astfel puterea decizională este transmisă unor persoane terțe care nu poartă răspundere pentru gestiunea patrimonială transmisă la balanța întreprinderilor și pentru formarea bugetului municipal. Lanțul obiectivelor privind valorificarea veniturilor bugetare cu participarea întreprinderilor municipale este practic întrerupt, ceea ce generează necesitatea unor subvenționări pe alocuri neargumentate, fiind alocate întreprinderilor surse care de fapt ar trebui să fie orientate la dezvoltarea socială și cea de infrastructură a orașului. În acest context asistăm și suntem spectatorii unor procese în care Consiliilor de Administrare a Întreprinderilor Municipale servesc drept instrument decizional în înstrăinări de terenuri și a diverselor obiective de patrimoniu ale municipalității care au stat pe parcursul ultimelor 8 ani la balanța întreprinderilor, urmele cărora nu se fac cunoscute nici prin cele mai complexe investigații ale instanțelor de drept cum sunt Procuratura Generală și Centrul Național Anticorupție, inclusiv și din motive neclare privind imposibilitatea înregistrării acestor bunuri ca patrimoniu proprietate municipală. Mai mult decât atât, s-a evitat efectuarea în ultimii 10 ani a auditului întreprinderilor furnizoare și prestatoare de servicii comunale, de aici și menționarea unor tarife exorbitante care identifică incapacitatea de plată a cel puțin 60% din locuitorii municipiului Chișinău. De asemenea a fost evitată defalcarea/contribuția la buget din supra-venituri și respectiv dividente, toate acestea fiind coordonate direct cu primarul general, având în vedere că toate întreprinderile municipale se află în subordinea directă al acestuia, în calitate de autoritate publică locală. [pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/initiativa-legislativa-primarie.pdf" title="initiativa legislativa primarie"]

citește mai mult

21 Mai 2020

Platforma DA cere crearea Comisiei parlamentare speciale de anchetă privind actele de corupție și...

Fracțiunea Platformei DA cere crearea Comisiei parlamentare speciale de anchetă privind actele de corupție și îmbogățire ilicită a președintelui Igor Dodon. Pe lângă constatările de încălcare a Constituției Republicii Moldova de către Președinte, acesta apare frecvent în scandaluri de corupție, fapt pentru care se aduc atingere principiului statului de drept, cât și se diminuează semnificativ încrederea cetățenilor în instituțiile statului. Astfel, pe data de 18 mai 2020 întreaga societate a fost bulversată în urma apariției unor imagini video în care apare Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon alături de cetățenii Vlad Plahotniuc și Serghei Iaralov, figuranți în procese penale. În înregistrările video, cetățeanul Vlad Plahotniuc intenționa să-i transmită un pachet de culoare neagră Președintelui Republicii Moldova. Cel din urmă l-a îndemnat să transmită acest pachet printr-o terță persoană și a specificat că acest pachet ar fi predestinat pentru ,,plata salariilor”. Din alte înregistrări video, în care apar cei trei, Președintele Republicii Moldova îi sugerează lui Vlad Plahotniuc că are nevoie de bani pentru finanțarea partidului. Aceste înregistrări video, care confirmă planarea unor suspiciuni de corupție, nu sunt unice, Președintele Republicii Moldova figurează și în alte scandaluri de corupție. Principiul statului de drept este consfințit în preambulul și art. 1 alin. (3) din Constituția Republicii Moldova. Exigențele statului de drept presupun asigurarea legalității, securității juridice, interzicerea arbitrarului, accesul la justiție în fața instanțelor, respectarea drepturilor omului cât și egalitatea în fața legii. Tot astăzi, președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a adresat Procurorului General denunțul în care solicit anchetarea penală a cazului Igor Dodon și Plahotniuc Vladimir, președintele R. Moldova și, respectiv, ex-președinte al Partidului Democrat și ex-deputat, cu atragerea la răspundere penală a acestora, dar și a tuturor persoanelor implicate în eventuale acte de corupție. [pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/Denunț-PG.semnat-1.pdf" title="Denunț PG.semnat (1)"][pdf-embedder url="http://www.platformada.md/wp-content/uploads/2020/05/hotărâre-Dodon.pdf" title="hotărâre Dodon"]

citește mai mult