Poziția OFICIALĂ a Platformei DA în actualul context socio-economic și politic!

13 Mai 2020

Am convocat astăzi o  conferință de presă extraordinară pentru a aduce la cunoștința tuturor cetățenilor Republicii Moldova, de aici, de acasă, și din Diaspora, poziția oficială a Platformei Demnitate și Adevăr în actualul context social, economic și politic în care:

1. Republica Moldova se află în pragul unei catastrofe naționale, iar de această situație se face vinovată guvernarea Dodon – Chicu. Țara se confruntă în prezent cu trei crize sistemice: pandemia sanitară, criza economică și seceta. Această guvernare a demonstrat deja că nu este capabilă să răspundă la nici una dintre aceste crize.

2. Guvernul Chicu este subordonat, total și ilegal, direct lui Igor Dodon, iar acest lucru a compromis mandatul de investire primit de la Parlamentul Republicii Moldova.

3. Guvernul Chicu a fost incapabil să gestioneze sectorul sănătății publice, pe perioada acestei pandemii. Sunt infectați peste 1000 de medici și personal medical, un record absolut în lume, achizițiile se fac în mod fraudulos și fără supravegherea instituțiilor abilitate, spitalele au rămas fără echipament medical corespunzător, s-a improvizat încă de la startul crizei sanitare, nu s-a pus accent pe prevenție. Incompetență și lipsă de responsabilitate, acestea sunt cuvintele care caracterizează activitatea guvernului pe acest subiect.

4. Guvernul Chicu nu a avut și nu are soluții pentru susținerea mediului de afaceri și a sutelor de mii de angajați, oameni care au suferit economic ca urmare a pandemiei. Prea mulți cetățeni au rămas practic fără sprijin real din partea statului. Zeci de mii de furnizori de servicii publice și comercianți mici, care activează în bază de patente, au fost lăsați fără surse de existență și ajutoare de stat în perioada crizei.

5. Guvernul Chicu, în condițiile dublării deficitului bugetar de la 7 la 17,2 miliarde lei, își permite să risipească banii publici prin susținerea unor companii-clientelare, companii care nu au avut pierderi economice în perioada restricțiilor impuse de autorități, iar unele dintre acestea chiar au avut supravenituri. Sunt reluate scheme economice criminale de pe timpul lui Plahotniuc, în special legate de contrabandă.

6. Guvernul Chicu a izolat complet Republica Moldova pe plan internațional. Așa-zisa ”politică externă echilibrată” promovată de Dodon nu face altceva decât să scoată Republica Moldova de pe agenda Parteneriatului Estic. Republica Moldova nu mai este un partener credibil pentru Uniunea Europeană, Uniune care a încetat practic să finanțeze dezvoltarea țării. A fost ratată posibilitatea obținerii tranșei a treia din asistența macrofinanciară în valoarea de 40 milioane euro și este sub pericol achitarea celei a doua tranșe în valoare de 30 milioane de euro. Totodată, tentativa guvernării de a lua un credit din Rusia, în condiții obscure și dezavantajoase pentru țară și pentru oameni, a trezit reacția consolidată a societății și, în final, a fost anulată de către Curtea Constituțională, decizie care a dovedit incapacitatea acestui guvern de a-și servi propriul popor.

7. În perioada guvernării Chicu – Dodon, Republica Moldova a degradat substanțial la capitolul reformării justiției. Ultimele modificări în legislație au fost operate în tăcere și obscuritate, în pofida recomandărilor Comisiei de la Veneția. În această perioadă se află în desfășurare procesul preluării controlului asupra sistemului judecătoresc și re-subordonarea Procuraturii Generale. Toate dosarele de rezonanță, pornite în perioada august-septembrie 2019, pe baza unei legale cooperări loiale, benefice cetățenilor și statului, realizată între instituțiile statului MAI, Procuratură, SIS, CNA etc, sunt în prezent, fie tergiversate, fie clasate, la indicația unor persoane din anturajele intime ale lui Plahotniuc și Dodon. Personaje penale din anturajul celor doi, indivizi implicați în diferite scheme criminale, se întorc în țară, sunt lăsați în libertate și încep din nou să participe la procesele politice.

8. Acțiunile Guvernului Chicu – Dodon sunt amatoricești și ineficiente în ceea ce privește combaterea efectelor secetei din acest an. Această secetă va ruina mii de fermieri în Republica Moldova, iar populația s-ar putea confrunta cu una din cele mai grave crize alimentare din ultimii 60 de ani, ceea ce va conduce la scumpiri ale produselor alimentare de bază și la un deficit de produse de importanță maximă socială. Acest Guvern nu are nici resurse, nici planuri și nici oameni cu care să gestioneze responsabil și această criză.

Republica Moldova are nevoie de urgență de un alt tip de guvernare – eficientă, concentrată pe cetățeni, capabilă să scoată țara din impasul în care ne duce actualul guvern, revenind la executarea angajamentelor înscrise în Acordul de Asociere RM-UE. Înainte de toate, însă, acest Guvern trebuie să muncească pentru siguranța și bunăstarea populației. Următoarele priorități sunt decisive pentru acest guvern:

  • 1 Salvarea populației prin măsuri de urgență în combaterea pandemiei;
  • 2 Luarea măsurilor de recuperare economică și financiară și de susținere hotărâtă a businessului;
  • 3 Întărirea ordinii de drept și prevenirea unei restaurații oligarhice;
  • 4 Asigurarea justiției libere, recuperarea banilor fraudați, unitatea societății și bună desfășurare a scrutinului prezidențial;
  • 5 Restabilirea cooperării și dialogului cu partenerii strategici.

Pentru siguranța cetățenilor și a țării avem nevoie de un nou Guvern, calificat să înfrunte calamitățile de sănătate și economie. Avem nevoie de un Guvern de inspirație europeană, credibil pe plan extern și intern, capabil să depășească moștenirea nefastă a guvernului socialist, să gestioneze situația economică și financiară a țării, să asigure respectul pentru supremația legii, drepturile și libertățile oamenilor, pentru procesele democratice și o bună desfășurare a scrutinului prezidențial conform prevederilor legale și standardelor OSCE/ODIHR.

Platforma DA consideră că Guvernul Chicu-Dodon trebuie să cadă pe baza unui demers coerent, transparent, responsabil și asumat de demitere prin vot democratic în Parlamentul Republicii Moldova și instalat un alt Guvern, investit de Parlamentul Republicii Moldova în beneficiul oamenilor și nu în interesul unor grupări obscure pe baza unor reglări de conturi în legislativ și în afara lui.

Platforma DA este împotriva acestui mod ordinar și oportunist de a face politică, în interes meschin și partinic. În opinia noastră, nu te poți ascunde la infinit în spatele INTERESULUI NAȚIONAL alegând compromisuri toxice, antipopulare, doar pentru parvenire și reușită politică personală sau de grup. De aceea, Platforma DA nu va face astfel de alianțe politice.

Platforma DA declară că și  în asemenea condiții de multiple crize și turbulențe, ținând cont de faptul că alegerile anticipate în anul curent nu sunt posibile sub aspect juridic și nu sunt benefice sub aspectul social-economic este pregătită pentru guvernare și propunerea unui Prim Ministru, capabil să formeze un Guvern de Salvare Națională.

Totodată, Platforma DA va lua în considerare propunerile constructive venite din partea deputaților, nu va accepta nici o formă de restaurație a regimului oligarhic, condamnat prin Declarația de recunoaștere a statului capturat la data de 8 iunie 2019, nu va oferi clemență nici unui politician implicat în fraudele bancare și alte infracțiuni, investigate de organele de drept ale statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 Septembrie 2020

Acțiunile concrete ale Platformei DA privind majorarea reală a pensiilor...

În condițiile apropiatei campanii electorale, tradițional, concurenții electorali vehiculează promisiuni de majorare a salariilor și pensiilor , de creare a locurilor de muncă etc, subiecte stringente pentru Republica Moldova, unde populația subexistă de ani buni și singura ieșire din situație pentru mulți oameni a devenit plecarea peste hotare. Platforma DA, însă, are o abordare diferită, pragmatică, consecventă și concretă a subiectelor respective și a venit mereu, depășind categoric sloganele populiste, cu soluții concrete, bine elaborate și acoperite din punct de vedere financiar. Când toți vorbesc acum despre pensii majorate, noi încă în februarie anul curent am înaintat o inițiativă legislativă prin care am propus o formulă reală de a majora semnificativ și constant (nu prin indemnizații unice) pensiile sub minimul de existență. Atunci am propus explicit ca pensiile să fie indexate conform ratei inflației pentru anul precedent. Astfel toate pensiile urmau a fi indexate la 1 aprilie 2020 cu 7,5%, iar pensiile sub minimul de existență pentru circa 440.000 de pensionari urmau să fie indexate la 1 octombrie 2020 dublu sau cu 15%. Scopul nostru era de a majora pensiile celei mai vulnerabile categorii a oamenilor în etate. În calitate de sursă financiară suplimentară pentru acoperirea cheltuielilor destinate formulei de indexare propuse de Platforma DA, (era vorba de 350 mln lei) am indicat profitul Băncii Naționale a Moldovei achitat în bugetul de stat. Amintim că formațiunea noastră a pledat și pledează pentru eliminarea inechității prin care peste 440.000 de pensionari trăiesc nepermis de mult sub minimul de existență. Mulți din acești pensionari provin din zonele rurale, au stagiu de muncă de peste 40 de ani și nu poartă nicio vină pentru faptul că o perioadă îndelungată gospodăriile colective nu au fost capabile să achite contribuțiile sociale pentru angajații săi în măsura deplină. Anume atunci a apărut această discrepanță enormă în contribuțiile cumulative ale angajaților din sectorul agrar și această discriminare trebuie înlăturată neîntârziat. De altfel, Platforma DA a înaintat și initiativă legislativă privind modificarea Legii bugetului de stat la 22 aprilie curent, propunând ca indemnizația unică destinată pensionarilor sa fie majorată de la 700 la 1000 lei. Și atunci am indicat cu cea mai mare precizie resursele financiare care puteau fi redistribuite în contul acestor cheltuieli. Din păcate, atunci propunerea noastră nu a fost susținută de majoritatea parlamentară pe motivul austerității bugetului. Iar azi suntem cu toții martorii unei bătăi de joc de oamenii în etate cărora li se promite o majorare de un procent. Platforma Demnitate și Adevăr cere guvernului Republicii Moldova achitarea în regim de urgență către toți pensionarii a indemnizatiei de 1000 lei. Personal împreuna cu echipa Platformei DA vom face totul ca pensia minimă în Republica Moldova să fie de peste 2500 lei. Repet nicio pensie în Republica Moldova nu trebuie sa fie mai mică de 2500 lei. Pentru a atinge acest obiectiv este nevoie de aproximativ 3,5 mlrd lei, iar noi planificăm ca în următorii 4 ani sa asigurăm venituri suplimentare în buget de minim 20 miliarde lei prin atragerea investițiilor străine, prin strivirea schemelor din cadrul achizițiilor publice, prin combaterea economiei tenebre, prin anularea unor facilități fiscale arbitrare și prin impozitarea suplimentară a unor luxuri și vicii, acest obiectiv poate fi lesne de atins. Închei, dar nu înainte de a face din nou apel la ADEVĂR. Este momentul ca și pe acest subiect abordările politicienilor să fie asumate. Concret, solicităm din partea tuturor celorlalte fracțiuni politice din Parlamentul Republicii Moldova să prezinte public cel puțin o singură inițiativă parlamentară, un singur proiect de lege, promovat în ultimul an prin care să demonstreze că preocuparea lor actuală pentru creșterea pensiilor foarte mici nu este doar electorală. Vă spun eu! NU EXISTĂ așa ceva. Motiv pentru care, îndemn toți pensionarii din Republica Moldova să facă foarte bine diferența dintre promisiunile electorale ale celorlalte partide și grijă sinceră a Platformei DA pentru rezolvarea problemele cu care părinții și bunicii noștri se confruntă în fiecare zi.

citește mai mult

07 Septembrie 2020

Congresul al II-lea al Organizației de Tineret a Platformei DA Tinerii DA cu genericul „Președin...

Duminică a avut loc Congresul al II-lea al Organizației de Tineret a Platformei DA Tinerii DA cu genericul „Președinte pentru TINEri”, cu participarea largă a delegaților din toate colțurile țării. De asemenea la Congres au fost prezenți Andrei Năstase, președintele Platformei DA, deputați, consilieri și primari ai formațiunii. Oaspetele de onoare al evenimentului a fost domnișoara Mara Mareș, vicepreședinta organizației de tineret al PPE, Președinta tineretului național-liberal din România. Președintele Tinerii DA, cel mai tânăr deputat din actualul legislativ, Dinu Plîngău, a amintit despre evenimentele istorice din 6 septembrie 2015, subliniind importanța enormă a protestelor masive din acel an și a calității deosebite a oamenilor, în special a tinerilor din Platforma DA, formațiune care a livrat Republicii Moldova cei mai tineri primari și consilieri locali din istoria țării. La eveniment au luat cuvântul tinerii Vasile Bivol, primar al satului Peciște, Rezina, Cristian Sârbu, consilier municipal din Strășeni, Victoria Marian-Bogos, vicepreședintă a raionului Ialoveni, dar și decanul de vârstă, seniorul de aur al Platformei DA, Victor Leancă. De asemenea în fața tinerilor au vorbit Aliona Doroș, președinta Organizației de femei a Platformei DA, deputații Maria Ciobanu și Liviu Vovc, președintele tineretului național-liberal din Republica Moldova, Vlad Gâra. Gabor Berczeli, director al Institutului Robert Schuman, a menționat că activitatea tinerilor DA și, în special a lui Dinu Plîngău în parlament și la Curtea Constituțională a Republicii Moldova, este deja cunoscută și în afara țării, iar felul în care Andrei Năstase reușește să atragă și să construiască o echipă tânără și puternică în jurul său vorbește de la sine despre calitatea neîndoielnică a Platformei DA. La congres a fost ales noul Președinte al Organizației - Ștefan Cojocaru, jurist de formațiune profesională și unul dintre cei mai activi și dedicați membri ai formațiunii. Pentru această funcție a candidat și un alt binecunoscut activist al Platformei DA, Pavel Horea. Ștefan Cojocaru a menționat că s-a regăsit în echipa Platformei DA pentru că numai aici sunt oameni care cu adevărat pun interesele țării mai presus de orice interese personale, nu cedează nicio clipă și este sigur că împreună vor reuși să aducă schimbarea atât de mult dorită de oameni. Andrei Năstase a felicitat tinerii cu ocazia minunatului eveniment pe care l-au organizat cu atâta profesionalism și dăruire, a menționat că acesta este o replică a acelei Mari Adunări Naționale din 6 septembrie 2015, iar această noțiune istorică, precum și cea a blocului ACUM, sunt stări de spirit care odată intrate în conștiința națională, vor dăinui și ne vor conduce spre mari victorii. La Congres a fost adoptată și o Rezoluție prin care, ținând cont de incapacitatea guvernării de a gestiona criza multiplă din Republica Moldova, de orgoliile politice care nu permit realizarea unității solide a tuturor forțelor pro-europene, de asaltul zilnic al lui Igor Dodon asupra democrației, statului de drept, independenței justiției și integrității teritoriale a Republicii Moldova, de interesele oculte interne și străine de a ține țara sub controlul direct al mafioților, oportuniștilor și populiștilor, de nevoia stringentă de asumare, responsabilitate, onestitate și determinare plenară pentru a demara reformele necesare, definitive și ireversibile pentru așezarea Republicii Moldova alături de România și alte state europene, tinerii reuniți la Congres au decis să comunice lansarea la nivel național a campaniei „Andrei Năstase – Președinte pentru TINEri”, prin care să fie activate toate energiile pozitive ale generației actuale pentru sprijinirea singurului candidat la alegerile prezidențiale care poate oferi certitudinea unui viitor drept, prosper și corect pentru toți.    

citește mai mult

21 August 2020

Soluțiile strategice ale Platformei DA privind soluționarea complexă a problemelor cronice ale ag...

Ultima criza climaterică, caracterizată în special printr-o secetă severă, a demonstrat elocvent toate carențele cronice ale politicilor precare în domeniul agricol și lipsa totală a măsurilor de protecție a fermierilor în fața calamităților naturale. În ultimii 30 de ani nicio guvernare nu a făcut nimic pentru soluționarea fundamentală, complexă și sistemică a problemei sectorului agrar prin prisma asigurării și protecției agricultorilor în cazul cataclismelor. După depășirea consecințelor fiecărei secete și imediat după prima ploaie guvernanții uitau de promisiunile făcute și producătorii agricoli au continuat să se descurce mereu pe cont propriu, deși este mai mult decât evident că an de an problemele nu s-au rezolvat de la sine și sectorul agricol s-a confruntat mereu cu riscuri enorme de faliment, iar Republica Moldova – cu situații păguboase care îi puneau în pericol securitatea alimentară. În acest context, Platforma DA propune un set de măsuri sistemice, care urmează să fie implementate imediat și concomitant, în vederea creării unui sistem sustenabil de prevenire și combatere a hazardurilor naturale în agricultură. În primul rând ne referim în acest context la irigarea masivă a terenurilor agricole. Platforma DA propune elaborarea și aplicarea începând cu 2021 a unui Program Național de utilizare eficientă a resurselor acvatice în scopul irigării. Programul ar prevedea construirea mai multor bazine de acumulare a apelor la care s-ar conecta un număr maxim de agricultori. De asemenea propunem subvenționarea semnificativă a procurării sistemelor de irigare la scară mică, consolidarea și stimularea financiară a asociațiilor utilizatorilor de apă, simplificarea continuă a procedurii de obținere a actelor permisive pentru accesul agricultorilor la apă, inventarierea tuturor fântânilor arteziene neutilizate etc. Întru realizarea acestui Program amplu este necesar ca Republica Moldova să declare problema irigării drept prioritate națională economică și să se adreseze către partenerii externi privind asigurarea asistenței financiare și tehnice și în acest domeniu. O altă prioritate majoră care necesită a fi soluționată urgent este asigurarea în agricultură, care ar proteja bunurile producătorilor, investiţiile financiare în cazul producerii calamităţilor naturale. Adoptarea legii privind hazardurile naturale, care să prevadă participarea statului la achitarea despăgubirilor în cazuri precum seceta excesivă sau înghețurile de primăvară, cu condiția ca agricultorii afectați să fi fost asigurați, trebuie să ajungă în procesul de dezbateri pe platforma parlamentară în timpul cel mai apropiat. De asemenea propunem crearea unor fonduri mutuale pentru calamități naturale, care să fie finanțate solidar de stat, de companiile de asigurări și de agricultori. Pentru a crește rezistența în fața calamităților naturale e nevoie imperioasă de împădurirea țării. Despădurirea masivă legală, precum și ilicită, din ultimele decenii a contribuit semnificativ la micșorarea precipitațiilor în Moldova și a agravat situația pe dimensiunea schimbărilor climatice. În acest context se impune limitarea riguroasă a tăierii pădurilor și demararea unui Program Național de împădurire, care ar prevedea plantarea anuală a 15-30 hectare de pădure, în așa fel încât să sporim rezistența în fața dezastrelor naturale și să temperăm substanțial procesul schimbărilor climaterice nefaste. Platforma DA reiterează importanța strategică enormă a domeniului agricol pentru Republica Moldova și necesitatea implementării unor politici durabile, eficiente și sustenabile în agricultură. Doar astfel satele noastre vor fi apărate în fața fenomenului depopulării și exodului masiv, iar țara – în fața pericolului prăbușirii securității alimentare naționale. Apelul nostru către toate forțele politice din Republica Moldova este acela de a veni alături de agricultori, de problemele și nevoile lor. Disensiunile, interesele și calculele politice nu-și au rostul în astfel de momente de criză. Suntem nevoiți să constatăm cu îngrijorare faptul că Igor Dodon și Ion Chicu demonstrează cât de ostili sunt, în structura lor politică și principială, de valorile și definițiile democratice. Este inadmisibil să ameninți agricultorii spunând că cei care nu vor încheia acțiunea de protest nu vor beneficia de ajutoarele și așa foarte mici acordate de guvern. Abordările acestui guvern sunt greșite, lipsite de coerență și ne demonstrează tuturor cât de incoerent poate fi un guvern electoral atunci când trebuie să rezolve problemele țării și nu problemele personale, politice și electorale ale lui Igor Dodon.

citește mai mult