ACASĂ/ Declarații

Poziția Platformei DA privind Legea Bugetului 2020: Nu vom vota această aventură electorală!

06 Decembrie 2019

La finele anului 2018 mulți dintre cei prezenți aici au discutat proiectul Legii bugetului pentru anul 2019, care avea un caracter vădit electoral și preconiza un deficit bugetar de 5,5 mlrd. lei. Mulți colegi socialiști atunci au vorbit (și au vorbit pe bune) despre faptul că acel buget nu era unul realist și că nu existau surse externe pentru acoperirea deficitului. Dacă nu greșesc, mărimea deficitului a constituit atunci 2,7 % din PIB, ceea ce este cu 0,2 puncte peste plafonul admisibil de legea privind finanțele publice și a responsabilității bugetar-fiscale. Domnul Golovatiuc a remarcat atunci foarte bine că Moldova în final se va confrunta cu o enormă gaură bugetară.
În vara lui 2019 așa s-a și întâmplat. Vă amintesc mărimea acestei găuri – 4,1 mlrd. lei, fapt despre care de la această tribună au vorbit nu o singură dată dnii Ceban și Bătrâncea. În prima jumătate a anului 2019 Ministerul Finanțelor a lucrat în primul rând în beneficiul băncilor comerciale de la care au fost împrumutate în 6 luni peste 4,7 miliarde lei. Și oricum voi toți ați recunoscut că fără deblocarea finanțării externe, în luna septembrie deja ar fi survenit restanțele la plata salariilor. Numele ministrului finanțelor care a venit cu acel buget electoral este cunoscut foarte bine. Este vorba de „un tehnocrat” de serviciu pentru dictatorii din Republica Moldova – dl. Ion Chicu.
Cea mai mare problemă a Republicii Moldova ține de faptul că politicienii și demnitarii de stat practic niciodată nu au fost sancționați pentru acțiunile lor, comise în detrimentul intereselor cetățenilor. Iată de ce acest domn, avansat în funcția de prim-ministru interimar pe lângă Igor Dodon, a venit astăzi în plen cu un buget total iresponsabil și mai mult decât electoral, cu un deficit bugetar de 7,4 miliarde lei, egal cu 4 % din PIB! Ceea ce este cu 1,5 puncte mai mult decât limita admisibilă. Cu planificarea unei datorii de stat care va crește și la sfârșitul anului 2020 va atinge cifra de 67 miliarde lei! O cifră record pentru Moldova. Și asta nu e tot! Acest guvern mai propune creșterea datoriei de stat pe parcursul a doi ani, atenție, colegi, până la peste 81 miliarde lei. Vă întreb – încotro noi mergem?
Recent am auzit mai multe basme de la tehnocrații noștrii despre credite din Rusia, China, împrumuturi de pe piețele internaționale Am citit atent Nota informativă la proiectul legii bugetului. Văd că Guvernul Dodon planifică în anul 2020 să împrumute din surse externe (preponderent de la Banca Mondială, Uniunea Europeană, Banca Europeană de Reconstrucție, Banca Europeană de Investiții, FMI) peste 9,5 mlrd. lei. Și dacă acești parteneri externi vor refuza să finanțeze acest Guvern electoral, ce vom face în continuare?! Mai ales că riscul de a fi sistate aceste finanțări este iminent, căci se pare că reforma justiției va rămâne la nivelul promisiunilor deșarte în contextul în care judecătorii și procurorii (care continuă să facă parte dintr-un sistem corupt) trebuie să se evalueze unul pe altul. Probabil, în această situație, domnul Chicu va mai lăsa o gaură bugetară care să depășească recordul precedent. Iar pentru a acoperi cheltuielile care să-i asigure al doilea mandat lui Igor Nicolaevici, Guvernul va împrumuta pe parcursul anului 2020 mai multe miliarde de pe piața internă, iar băncile noastre vor parazita, câștigând ușor banii de la stat și neavând motive serioase pentru a credita sectorul real al economiei. Ce va fi mai departe ? Nimic! Căci pentru Dodon nu mai contează anul 2021 sau 2022. Contează doar anul viitor. După el fie și potopul!
Am citit că Guvernul Dodon planifică să acopere deficitul bugetar din banii încasați de la privatizări. Eu personal din nou am sentimente de deja vu. În iarna lui 2018 am văzut cu toții privatizarea Tutun CTC și concesionarea Gărilor Auto. Ceva mai recent s-a produs „prihvatizarea” AIR Moldova. Nu demult am ascultat raportul dlui Igor Munteanu despre acest dezmăț, la care au participat activ colegii socialiști. De fapt, ce vă doriți, stimați colegi? Să repetați cu aceiași actori din guvern același film nefericit de dragul fericirii „vojdiului” vostru ?
Pentru fracțiunea Platforma DA este absolut neclară filosofia acestui buget, sursele de finanțare a deficitului cu perspectiva împovărării Republicii Moldova, logica anumitor cheltuieli. Guvernul continuă perversiunea de achitare de către poporul Republicii Moldova a banilor furați tot de la popor! Se preconizează ca în 2020 Băncii Naționale să-i fie plătite de către populație următoarele peste 800 mln. Lei!
În același timp, după gestionarea iresponsabilă a Fondului Național de Dezvoltare și atitudinea sfidătoare din ultimii trei ani față de agricultori, acest domeniu strategic rămâne cu un așa zis sprijin de maxim 200 mln. lei. Aceasta este suma care rămâne după acoperirea tuturor datoriilor și redirecționarea unei părți a Fondului pentru alte necesități. Este imperios necesară majorarea Fondului cu minim 500 mln. lei, însă ramura agroindustrială nu face parte din prioritățile Guvernului.
Pentru noi este absolut inexplicabil de ce este nevoie de cheltuit din buget încă 71 mln. lei pentru capitalul social destinat acestei Arene Naționale, un proiect mai mult decăt dubios și foarte riscant pentru țara noastră. Era mult mai logic ca, dacă tot nu avem încotro și suntem obligați să plătim pentru schema lui Plahotniuc, acest lucru să fie făcut direct din buget, fără ca banii să mai treacă prin așa zisa întreprindere de stat, de unde ei pot să se evaporeze în foarte scurt timp, Procuratura nefiind capabilă să tragă la răspundere și să confiște averile celor, care au aruncat Moldova în acest dezmăț.
În calitate de concluzie să mai spun că Platforma DA nu poate susține un buget iresponsabil, cu tenta vădit electorală, un buget lipsit de sustenabilitate și care păstrează povara achitării miliardelor furate din buzunarele oamenilor tot pe seama lor. Noi nu ne vom asuma responsabilitatea pentru acest așa-zis buget, pentru că peste vreo 9-10 luni, după căderea lui Dodon și punerea în discuție a următoarei găuri bugetare lăsate de marele tehnocrat Ion Chicu, noi nu admitem să fim nevoiți să le explicăm cetățenilor de ce am votat pentru aceasta aventură electorală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 Ianuarie 2020

Platforma DA susține adoptarea unei legi Magnitsky ca măsură de securitate națională...

Platforma DA consideră că adoptarea unei legi de tip Magnitsky este o prioritate de importanță strategică. Proiectul de lege poartă numele lui Serghei Magnitsky, un avocat rus care a deconspirat şi a raportat informații prețioase despre crimele săvârșite de birocrați corupți din Rusia, implicați în fraude fiscale, motiv pentru care a fost arestat în 2008, torturat și omorât în bătaie într-o închisoare din Rusia în 2009. În 2012, Congresul SUA, cu votul bipartizan al ambelor partide, adoptă legea ”Russia and Moldova JV Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of 2012”. Legea e promulgată de preşedintele SUA, iar în 2016 Congresul SUA prin ”Global Magnitsky Act” impune interdicții de viză și sancțiuni față de persoane responsabile de comiterea unor abuzuri grave: încălcarea drepturilor omului şi acte de corupție majore.   În 2020 Platforma DA consideră adoptarea acestei legi esențială și aceasta din urătoarele motive:   1.Este unicul vehicul legislativ care poate accelera anchetarea fraudei miliardului, aliniind RM la Global Accountability Act, o legislație internațională de integritate care devine populară în Europa. Mai multe state europene au adoptat deja legi după modelul ”legii Magnitsky”: UK, Estonia, Lituania, Letonia, urmează Germania etc. Au fost lansate discuții pe acest subiect în Parlamentul European, după ce au adoptat legi SUA, Canada și Republica Dominicană. Legea e un scut împotriva impunității și nicidecum nu vizează doar cetățenii ruși implicați în spălarea de bani, cunoscută sub numele de ”landromatul rusesc”. Orice alte persoane care comit abuzuri grave şi crime contra populației sau care săvârșesc infracțiuni contra ordinii constituționale din Republica Moldova pot fi incluse pe această listă, conform legii.   2. Prin această lege, Republica Moldova poate impune sancțiuni personale celor care comit încălcări grave ale drepturilor omului, securizându-și spațiul economic și politic de influența unor persoane cu cazier criminal. Societatea a obosit să aștepte rezolvarea fraudelor bancare, dar și tragerea la răspundere a unor oficiali implicați inclusiv în alte tipuri de infracțiuni grave, legate de corupție și încălcări ale drepturilor omului. Dacă acest parlament reprezintă cu adevărat interesele cetățenilor RM, nu ar trebui să existe niciun partid politic care să se opună acestei inițiative legislative de aliniere a RM la standarde de integritate Magnitsky și la sancționarea persoanelor responsabile, probând intenția și capacitatea de a crea condițiile necesare pentru a opri riscurile de securitate regională.   3. Impactul acestei legi poate fi uriaș. Legea va permite blocarea accesului la sistemul financiar-bancar pentru persoanele implicate în mari fraude bancare, grave încălcări ale drepturilor omului şi alte infracțiuni severe, conducând la interzicerea aflării lor pe teritoriul Republicii Moldova, confiscarea proprietăților și a bunurilor provenite din bani fraudați. Acest fapt va constitui un pas esențial în vederea introducerii instrumentelor adecvate de sancţionare și lichidării amenințărilor în adresa securității naționale.   4. Legea Magnitsky reprezintă în sine o schimbare de paradigmă în domeniul care conjugă convențiile cu privire la drepturile omului de transparență, prevenire a corupției și combatere a impunității, în vederea extinderii și întăririi dreptului internațional. Unde-i lege nu-i tocmeală, doar așa putem fi siguri că putem educa publicul că legile au consecințe, că normele trebuie respectate și că orice infractor mai degrabă sau mai târziu va fi prins și deferit justiției.   Platforma DA consideră că, urmând exemplul altor țări în care s-au adoptat deja modificări de lege privind sancțiuni pentru activități de spălare a banilor, Republica Moldova trebuie să adopte legislația Magnitsky, pentru a oferi o dovadă în plus că are un parlament legitim, că are deputați care servesc legii și nu infractorilor. Suntem convinşi că sunt de aceiași părere multe personalități ale vieții academice, din societatea civilă, partidele politice și toți cei care-și doresc să apropie ziua în care Republica Moldova va fi tratată cu respect pentru reușitele de reformare a justiției. 21 ianuarie 2020

citește mai mult

20 Ianuarie 2020

Declaraţia Platformei DA privind circulaţia autoturismelor în regiunea transnistreană...

Platforma DA condamnă categoric oportunismul lui Igor Dodon, care aflându-se la Moscova, a tratat telefonic cu liderul regiunii separatiste din Transnistria, renunțând de facto la respectarea normelor legale privind circulația autoturismelor din regiunea transnistreană. Din informația, făcută public de așa zisul președinte al așa zisei republicii transnistrene, precum și de vice-prim-ministrul pe reintegrare Flencea, reiese că Igor Dodon, depășindu-și nepermis atribuțiile, a promis Tiraspolului și Moscovei anularea normei legale, care prevede că din 10 ianuarie 2019 toate autovehiculele din stânga Nistrului pot intra în alte țări doar cu plăcuțe neutre de înmatriculare, însoțite de abțibildul MD lipit pe parbriz. Platforma DA califică acest gest drept un alt act de înaltă trădare a intereselor statului Republica Moldova săvârșit de «statalistul» Dodon. Observăm cu enormă îngrijorare cum politica ”pașilor mici” de cedări unilaterale în raport cu regiunea secesionistă, proliferată de regimurile Plahotniuc-Dodon, se transformă într-un vicleșug mai mult decât evident și, în consecință, într-o mare rușine națională, când garantul constituțional al suveranității, integrității și unității Republicii Moldova nu mai respectă acest stat și acționează vădit în interesele separatiștilor. Platforma DA reiterează poziția sa pe subiectul transnistrean și subliniază pericolul iminent generat de lipsa de-a lungul anilor a unei politici consecvente în problema Transnistriei, raportul cu aceasta fiind condiționat exclusiv de interese meschine ale cercurilor obscure de pe ambele maluri ale Nistrului. Această situație a condus la crearea unei realități absurde când Republica Moldova întreține economic regiunea separatistă, care se autoproclamă stat independent, ne sfidează în cel mai tupeist mod și nu ne oferă nimic în schimb. În acest context, Platforma DA solicită convocarea de urgență a Comisiei parlamentare de securitate națională, apărare și ordine publică cu invitarea demnitarilor responsabililor pentru reglementarea conflictului transnistrean.

citește mai mult

15 Ianuarie 2020

Declarația Platformei Demnitate şi Adevăr privind persecuțiile politice din Republica Moldova...

În vederea respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, Platforma DA monitorizează toate cazurile judiciare ce au fost pornite având un puternic substrat politic. Constatăm cu regret că victime ale represiunilor politice în Republica Moldova au fost nu doar politicieni sau activiști politici, ci și jurnaliști, activiști civici, oameni de afacere, funcționari și demnitari publici. Menționăm că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat o declarație privind restabilirea drepturilor victimelor presiunilor politice, iar la 3 octombrie, 2019, deputata Platformei DA Inga Grigoriu a votat în favoarea amendamentelor la rezoluția APCE privind încetarea dosarelor penale împotriva activiștilor politici. La 8 iunie, 2019, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Declarația privind recunoașterea caracterului captiv al statului. Prin această declarație, Parlamentul a recunoscut că puterea judiciară a statului a fost supusă unui control anticonstituțional din partea unui partid politic și în special, din partea liderului acestui partid, Vladimir Plahotniuc. Din acel moment, s-au proliferat temeiul juridic și obligația procesuală a noii conduceri a Procuraturii Generale să facă o evaluare a tuturor cazurilor apărute în spațiul public drept cazuri judiciare politice și să înceteze imediat aceste cazuri. În acest sens, Biroul Politic Permanent al Platformei DA deleagă Fracțiunii Parlamentare a Platformei DA următoarele responsabilități: 1. De a solicita Procuraturii Generale explicaţii publice pe marginea dosarelor politice existente. 2. De a organiza audieri publice cu participarea victimelor represiunilor politice și a reprezentanților Ministerului Justiției și ai Procuraturii Generale. 3. De a pregăti un raport în baza materialelor acumulate în cadrul monitorizărilor și audierilor pe marginea cazurilor justificate politic, care au încălcat drepturile omului în rezultatul comiterii abuzurilor judiciare. 4. De a pregăti demersurile necesare, elaborate în baza materialelor acumulate și a le expedia Procuraturii Generale în vederea încetării și reabilitării victimelor represiunilor politice. Platforma DA este alături de oamenii care au luptat pentru eliberarea din captivitatea politică a Republicii Moldova, pentru edificarea unui stat de drept și în privința cărora au fost pornite dosare penale pentru a-i reduce la tăcere. Venim cu un apel către întreaga societate să se solidarizeze pentru încetarea imediată a persecuţiilor politice și să pună umărul la restabilirea dreptății pentru oamenii care au avut de suferit în urma abuzurilor judiciare comandate de factorii politici și de decizie din Republica Moldova. 14 ianuarie 2019

citește mai mult