ACASĂ/ Declarații

Poziția Platformei DA privind Legea Bugetului 2020: Nu vom vota această aventură electorală!

06 Decembrie 2019

La finele anului 2018 mulți dintre cei prezenți aici au discutat proiectul Legii bugetului pentru anul 2019, care avea un caracter vădit electoral și preconiza un deficit bugetar de 5,5 mlrd. lei. Mulți colegi socialiști atunci au vorbit (și au vorbit pe bune) despre faptul că acel buget nu era unul realist și că nu existau surse externe pentru acoperirea deficitului. Dacă nu greșesc, mărimea deficitului a constituit atunci 2,7 % din PIB, ceea ce este cu 0,2 puncte peste plafonul admisibil de legea privind finanțele publice și a responsabilității bugetar-fiscale. Domnul Golovatiuc a remarcat atunci foarte bine că Moldova în final se va confrunta cu o enormă gaură bugetară.
În vara lui 2019 așa s-a și întâmplat. Vă amintesc mărimea acestei găuri – 4,1 mlrd. lei, fapt despre care de la această tribună au vorbit nu o singură dată dnii Ceban și Bătrâncea. În prima jumătate a anului 2019 Ministerul Finanțelor a lucrat în primul rând în beneficiul băncilor comerciale de la care au fost împrumutate în 6 luni peste 4,7 miliarde lei. Și oricum voi toți ați recunoscut că fără deblocarea finanțării externe, în luna septembrie deja ar fi survenit restanțele la plata salariilor. Numele ministrului finanțelor care a venit cu acel buget electoral este cunoscut foarte bine. Este vorba de „un tehnocrat” de serviciu pentru dictatorii din Republica Moldova – dl. Ion Chicu.
Cea mai mare problemă a Republicii Moldova ține de faptul că politicienii și demnitarii de stat practic niciodată nu au fost sancționați pentru acțiunile lor, comise în detrimentul intereselor cetățenilor. Iată de ce acest domn, avansat în funcția de prim-ministru interimar pe lângă Igor Dodon, a venit astăzi în plen cu un buget total iresponsabil și mai mult decât electoral, cu un deficit bugetar de 7,4 miliarde lei, egal cu 4 % din PIB! Ceea ce este cu 1,5 puncte mai mult decât limita admisibilă. Cu planificarea unei datorii de stat care va crește și la sfârșitul anului 2020 va atinge cifra de 67 miliarde lei! O cifră record pentru Moldova. Și asta nu e tot! Acest guvern mai propune creșterea datoriei de stat pe parcursul a doi ani, atenție, colegi, până la peste 81 miliarde lei. Vă întreb – încotro noi mergem?
Recent am auzit mai multe basme de la tehnocrații noștrii despre credite din Rusia, China, împrumuturi de pe piețele internaționale Am citit atent Nota informativă la proiectul legii bugetului. Văd că Guvernul Dodon planifică în anul 2020 să împrumute din surse externe (preponderent de la Banca Mondială, Uniunea Europeană, Banca Europeană de Reconstrucție, Banca Europeană de Investiții, FMI) peste 9,5 mlrd. lei. Și dacă acești parteneri externi vor refuza să finanțeze acest Guvern electoral, ce vom face în continuare?! Mai ales că riscul de a fi sistate aceste finanțări este iminent, căci se pare că reforma justiției va rămâne la nivelul promisiunilor deșarte în contextul în care judecătorii și procurorii (care continuă să facă parte dintr-un sistem corupt) trebuie să se evalueze unul pe altul. Probabil, în această situație, domnul Chicu va mai lăsa o gaură bugetară care să depășească recordul precedent. Iar pentru a acoperi cheltuielile care să-i asigure al doilea mandat lui Igor Nicolaevici, Guvernul va împrumuta pe parcursul anului 2020 mai multe miliarde de pe piața internă, iar băncile noastre vor parazita, câștigând ușor banii de la stat și neavând motive serioase pentru a credita sectorul real al economiei. Ce va fi mai departe ? Nimic! Căci pentru Dodon nu mai contează anul 2021 sau 2022. Contează doar anul viitor. După el fie și potopul!
Am citit că Guvernul Dodon planifică să acopere deficitul bugetar din banii încasați de la privatizări. Eu personal din nou am sentimente de deja vu. În iarna lui 2018 am văzut cu toții privatizarea Tutun CTC și concesionarea Gărilor Auto. Ceva mai recent s-a produs „prihvatizarea” AIR Moldova. Nu demult am ascultat raportul dlui Igor Munteanu despre acest dezmăț, la care au participat activ colegii socialiști. De fapt, ce vă doriți, stimați colegi? Să repetați cu aceiași actori din guvern același film nefericit de dragul fericirii „vojdiului” vostru ?
Pentru fracțiunea Platforma DA este absolut neclară filosofia acestui buget, sursele de finanțare a deficitului cu perspectiva împovărării Republicii Moldova, logica anumitor cheltuieli. Guvernul continuă perversiunea de achitare de către poporul Republicii Moldova a banilor furați tot de la popor! Se preconizează ca în 2020 Băncii Naționale să-i fie plătite de către populație următoarele peste 800 mln. Lei!
În același timp, după gestionarea iresponsabilă a Fondului Național de Dezvoltare și atitudinea sfidătoare din ultimii trei ani față de agricultori, acest domeniu strategic rămâne cu un așa zis sprijin de maxim 200 mln. lei. Aceasta este suma care rămâne după acoperirea tuturor datoriilor și redirecționarea unei părți a Fondului pentru alte necesități. Este imperios necesară majorarea Fondului cu minim 500 mln. lei, însă ramura agroindustrială nu face parte din prioritățile Guvernului.
Pentru noi este absolut inexplicabil de ce este nevoie de cheltuit din buget încă 71 mln. lei pentru capitalul social destinat acestei Arene Naționale, un proiect mai mult decăt dubios și foarte riscant pentru țara noastră. Era mult mai logic ca, dacă tot nu avem încotro și suntem obligați să plătim pentru schema lui Plahotniuc, acest lucru să fie făcut direct din buget, fără ca banii să mai treacă prin așa zisa întreprindere de stat, de unde ei pot să se evaporeze în foarte scurt timp, Procuratura nefiind capabilă să tragă la răspundere și să confiște averile celor, care au aruncat Moldova în acest dezmăț.
În calitate de concluzie să mai spun că Platforma DA nu poate susține un buget iresponsabil, cu tenta vădit electorală, un buget lipsit de sustenabilitate și care păstrează povara achitării miliardelor furate din buzunarele oamenilor tot pe seama lor. Noi nu ne vom asuma responsabilitatea pentru acest așa-zis buget, pentru că peste vreo 9-10 luni, după căderea lui Dodon și punerea în discuție a următoarei găuri bugetare lăsate de marele tehnocrat Ion Chicu, noi nu admitem să fim nevoiți să le explicăm cetățenilor de ce am votat pentru aceasta aventură electorală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

27 Iulie 2020

Platforma DA cere convocarea de urgență a ședinței extraordinare a Parlamentului privind situaț...

Platforma DA despre convocarea de urgență a ședinței extraordinare a Parlamentului privind situația dezastruoasă din agricultură în urma calamităților naturale Platforma DA a semnalat de multiple ori situația extrem de gravă în care s-au pomenit agricultorii Republicii Moldova în urma calamităților naturale din acest an. Am venit cu propuneri judicioase pentru a susține această categorie de antreprenori, care, din păcate, au fost ignorate de actuala guvernare, iar inacțiunile acesteia au grăbit și mai mult efectele nefaste ale secetei și înghețurilor. Platforma DA a acumulat mai multe date statistice privind recolta cerealelor de prima grupă și starea culturilor de câmp de primăvară. Astfel, se confirmă cele mai sumbre prognoze ale experților noștri privind repercusiunile devastatoare ale situației climaterice similare unei catastrofe greu de subestimat. În multe raioane precum Basarabeasca, Căușeni, Ștefan Vodă, Cimișlia, UTA Gagauzia, Nisporeni, Ungheni recolta medie de grâu nu depășește 500 kg per hectar, iar roada medie pe țară, conform calculelor prealabile, nu va depăși 1,5 tone la hectar. Totodată, culturile de floarea soarelui și porumb sunt, la fel, puternic afectate de secetă în marea majoritate a raioanelor. În majoritatea regiunilor țării agricultorii suportă pierderi enorme și sunt în pragul disperării. În mai multe cazuri fermierii nu mai au posibilitatea să achite plățile pe arendă cu cantitățile de grâu prestabilite și se află în incapacitate de plată față de bănci și furnizorii de inputuri. Insolvența ramurii nu este doar predictibilă în aceste momente, ci deja în proces de instaurare. Totul se produce pe fundalul inacțiunilor crase ale coaliției PSRM-PD. În aceste condiții Platforma DA susține revendicările justificate ale producătorilor agricoli revoltați și conștientizează plenar motivele obiective ale protestelor agricultorilor din raioanele Ștefan Vodă și Căușeni. Regretăm enorm că toate inițiativele formațiunii noastre privind sprijinul sectorului agrar în contextul calamităților naturale din acest an au fost respinse cu iresponsabilitate și aroganță. În contextul situației catastrofale survenite în sectorul agrar din Republica Moldova, Platforma DA cere imperios președintei Parlamentului să convoace ședința extraordinară a legislativului pentru examinarea proiectelor de legi privind declararea vacanței fiscale pentru agricultorii afectați, restabilirea cadrului legislativ pentru eliberarea certificatelor de forță majoră și realocarea pe interiorul bugetului de stat a cel puțin 200 mln lei pentru compensarea pierderilor fermierilor. În cazul în care doamna Greceanîi nu va convoca ședința extraordinară în următoarea săptămână, deputații Platformei DA vor veni cu inițiativa convocării ședinței Parlamentului prin solicitarea a cel puțin 1/3 din deputați, așa cum prevede legea. 27 iulie 2020

citește mai mult

10 Iulie 2020

Premieră! Andrei Năstase își lansează aplicația pentru telefoane mobile!...

Premieră în comunicare! Andrei Năstase: „The Right Message, the Right Time”
Premieră în comunicare. Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a lansat  în premieră pentru comunicarea politicienilor din Republica Moldova, aplicația destinată telefoanelor mobile, cu același  nume ”Andrei Năstase”.Noua tehnologie de comunicare politică presupune trecerea de la abordarea în masă, nediferențiată către abordarea personalizată.  „Comunicarea  direcționată către alegător devine o condiție  sine qua non în contextul în care fluxurile de știri false inundă spațiul informațional și derutează alegătorul”, a menționat Năstase. „Acesta va  fi un antidot împotriva energiilor toxice, a propagandei  și dezinformării, care capătă amploare în ajunul campaniei pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020. În felul acesta spațiul virtual nu va mai fi inundat  cu fake-uri de genul  „Chișinăul va fi concesionat arabilor pentru 50 de ani”,  a  declarat liderul Platformei DA, făcând astfel referință la o știre falsă din campania pentru alegerea primarului municipiului Chișinău din 2018.
Aplicația este GRATUITĂ și poate fi descărcată, chiar din acest moment, de pe cele două platforme globale dedicate unor astfel de instrumente de comunicare, AppStore și GooglePlay. Cei care au telefoane mobile Apple, pot intra în AppStore, pe telefonul lor, și să tasteze numele aplicație, Andrei Năstase.

citește mai mult

08 Iulie 2020

Platforma DA a înaintat un proiect privind fortificarea autonomiei financiare a autorităților pub...

Platforma DA a înaintat cu titlu de inițiativă legislativă proiectul de lege cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 397 din 16 octombrie 2003 privind finanțele publice locale, care are ca scop fortificarea autonomiei financiare a autorităților publice locale prin majorarea veniturilor disponibile ale acestora. În cadrul unui briefing de presă, vicepreședintele Parlamentului, Alexandr Slusari, a specificat că „Republica Moldova, în pofida eforturilor depuse în ultimii ani în context cu Strategia națională de descentralizare pentru anii 2012–2018, rămâne a fi codașă la capitolul autonomiei fiscale a autorităților publice locale, prin raportare la statele din regiune. Proiectul prevede defalcări de la impozitul pe venitul persoanelor juridice pentru bugetele municipiilor, orașelor, satelor (comunelor) excepție făcând bugetele satelor (comunelor) şi ale orașelor (municipiilor) din componenţa unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special, în următoarele proporții din volumul total colectat pe teritoriul unității administrativ-teritoriale respective, pe baza datelor din ultimul an pentru care există execuție bugetară definitivă: 10% pentru bugetele municipiilor și orașelor reședință de raion; - 25% pentru bugetele orașelor și satelor (comunelor). Alexandr Slusari a mai argumentat necesitatea adoptării acestui de lege prin faptul că ponderea veniturilor bugetelor locale în PIB a scăzut de la 10,5% în 2010 la doar 7,7% din PIB în anul 2018: „Astfel, bugetele locale sunt componenta bugetului public național care înregistrează cea mai mică rată de creștere în termeni nominali, de la un an la altul. În același timp ponderea transferurilor cu destinație specială în total venituri ale autorităților publice locale este în continuă creștere. Această situație duce la compromiterea conceptului autonomiei locale în Republica Moldova și implicit la degradarea localităților din țară și la înrăutățirea calității vieții cetățenilor țării. Lipsa autonomiei fiscale este unul din factorii care determină exodul populației Republicii Moldova. Această situație nu mai poate fi tolerată, iar necesitatea unei schimbări în domeniul finanțelor publice locale este imperativă.” Făcând referință la datele execuției bugetare pentru anul 2019, Alexandr Slusari a spus că se estimează că prezentul proiect va contribui la majorarea veniturilor autorităților publice locale cu estimativ 0,9 mld. Lei prin redistribuirea acestora din cadrul bugetului de stat. Jumătate din creșterea anticipată a bugetelor locale va fi alocată direct în bugetul APL de nivel 1 vizate și respectiv cu 450 mil. lei va fi majorată mărimea fondului de echilibrare a bugetelor unităților administrativ-teritoriale de nivel 1 și 2. Astfel, va crește autonomia locală, iar comunitățile locale vor fi mai independente față de influențele subiective exercitate de forțele politice. Concomitent, prin atribuirea impozitului pe venitul persoanelor juridice ca sursă de formare a bugetelor locale, în modul descris mai sus, se va contribui la dezvoltarea dialogului dintre autoritățile publice locale și mediul de afaceri, care la rândul său va duce la reducerea economiei tenebre dar și implicarea mai activă a autorităților locale în dezvoltarea economică la nivel locale – acestea având un interes direct în această privință. Suplimentar, schimbarea propusă în modul de formare a veniturilor autorităților publice locale reprezintă un pas în direcția soluționării problemelor cu care se confruntă unele localități din țară în care se înregistrează un volum mare a activității economice, precum de exemplu urmare activităților de exploatare a resurselor naturale, care generează costuri mari asociate acestora, or, în prezent aceste costuri sunt suportate din bugetele locale, iar impozitul pe venitul generat din aceste activități sunt încasate în bugetul de stat. Pe urma creșterii directe estimate în mărime de 450 mil. lei a bugetelor locale, vor beneficia direct autoritățile locale de nivel 1 și autoritățile locale de nivel 2 reprezentate de mun. Chișinău și mun. Bălți. Din suma totală a creșterii veniturilor fiscale ale autorităților publice vizate aproximativ 200 mil. Lei va reveni mun. Chișinău, 10 mil. Lei mun. Bălți, 100 mil. Lei va reveni centrelor raionale și 200 mil. lei bugetelor satelor (comunelor).

citește mai mult