ACASĂ/ noutăți

Resetarea organizației teritoriale Soroca a Platformei DA!

20 Mai 2019

 Conferința de resetare a organizației teritoriale a Platformei DA Soroca a avut loc recent și s-a desfășurat în prezența a circa 100 de delegați din localitățile raionului respectiv. În cadrul Conferinței, Iurie Tănase, membru al Platformei DA din 2015, a fost ales unanim Președinte al OT Soroca. Delegații prezenți și-au exprimat deplina susținere a politicilor promovate de Platforma DA și le-au calificat în deplină concordanță cu realitățile din Republica Moldova, au confirmat necesitatea stringentă de dezoligarhizare a țării și de restabilire a cursului proeuropean al acesteea.  

 Amintim că în corespundere cu art. 50, lit.m) al Statutului Platformei Demnitate și Adevăr, precedenta organizație teritorială din raionul Sorocа a fost dizolvată din motive explicite: derapaje grave de la cursul politic promovat de Platforma DA, manifestate prin lipsa totală de activitate în promovarea politicii partidului, eschivarea de la îndeplinirea obligațiunilor statutare, inclusiv  în ceea ce ține de susținerea candidatului comun al Blocului ACUM la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, acțiuni ce contravin prevederilor prevăzute de art.11, lit a)  referitoare la  „nerespectarea hotărârilor organismelor de conducere ale Partidului”  și lit. c)  despre „abateri grave de la cursul politic promovat de Platforma DA, inclusiv prin acțiuni sau declarații publice”.

20 mai 2019

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

06 Iunie 2019

DECIZIA CONSILIULUI POLITIC NAȚIONAL AL PLATFORMEI DEMNITATE ȘI ADEVĂR CU PRIVIRE LA SOLUȚIILE ...

Republica Moldova trece printr-o criză politică premeditat și artificial creată care durează de aproape 3 luni de la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, perioadă în care problemele economice, sociale etc, cu care se confruntă în ultimii ani țara și cetățenii săi s-au adâncit și agravat alarmant. Lipsa unui Guvern funcțional, cu mandat din partea unui Parlament legitim, sabotarea activității legislative a Parlamentului și iminența alegerilor parlamentare anticipate generează o serie de consecințe periculoase pentru situația social-economică, riscând să arunce țara într-un haos și mai mare. Lipsa unui Guvern functional creează riscul iminent al intrării statului în incapacitate de plată, inclusiv în ceea ce privește asigurarea în viitorul apropiat a salariilor și pensiilor, din cauza unor politici iresponsabile ale Guvernului Filip, și izolarea completă a Republicii Moldova la periferia Europei, la periferia lumii civilizate. Pornind de la aceste riscuri grave pentru securitatea cetățenilor Republicii Moldova, inclusiv cea economică, dar și din necesitatea de a asigura o guvernare, pornind de la dezideratul Platformei DA privind valorile și principiile democrațiilor consolidate, concret fiind vorba despre eliberarea statului din captivitatea unui clan mafiot și transformarea Moldovei într-o democrație autentică și ținând cont de situația politică actuală și de raportul de forțe din Parlament, Consiliul Național al Partidului Platforma DA a luat act de Decizia partenerilor noștri din cadrul Blocului Politic ACUM cu privire la asumarea unui guvern ACUM și votarea întregului pachet de dezoligarhizare, de scoatere a instituțiilor din captivitate, în urma votării unui speaker propus de PSRM. Consiliul Politic Național al Partidului Platforma DA a luat în analiză decizia votării unui speaker din partea PSRM pentru a oferi, din nou, un context politic favorabil pentru deblocarea situației politice. Respectând angajamentele asumate în fața cetățenilor în data de 21 februarie 2019 de a nu face coaliție cu partide oligarhice și antieuropene, conștientizând importanța păstrării în continuare a unității forțelor antioligarhice, proeuropene și democratice și consolidării Blocului Politic ACUM, constituit prin acordul din 26 martie 2019, am analizat în detaliu întregul context politic și am constatat că: - Singurii deputați care au prezentat concret soluții pentru Moldova au fost deputații Blocului ACUM, în timp ce funcția sau funcțiile au reprezentat un subiect prioritar al scurtelor discuții cu deputații PSRM; concret, așa cum a făcut și în cadrul alegerilor prezidențiale din anul 2016, președintele partidului Platforma DA a renunțat la nominalizarea pentru funcția de speaker, tocmai pentru a permite identificarea unei soluții politice, democratice, pașnice în interesul țării și al oamenilor. Constatăm că singurii care au făcut și sunt în continuare dispuși să facă concesii sunt deputații ACUM, aspect care sporește îngrijorarea noastră legitimă cu privire la o viitoare colaborare. - Istoricul conduitei politice a PSRM este unul care evaluează cu grad sporit de risc ceea ce ne obligă să solicităm un ANGAJAMENT NOMINAL, scris, din partea fiecărui deputat PSRM că va susține, prin votul său, protocolul de colaborare dintre ACUM și PSRM în vederea deoligarhizării și demafiotizării statului, care, în opinia noastră, este OBLIGATORIU să fie semnat și comunicat public înaintea votului pentru funcția de speaker. - Același parcurs politic al deputaților PSRM ne obligă să apărăm vectorul european de dezvoltare a Republicii Moldova, prin asumarea în detaliu a Acordului de asociere de către socialiști, dezvoltarea societății noastre pe principii moderne, democratice, europene, iar acest lucru nu se poate face, din punctul nostru de vedere, decât prin asumarea nominală, scrisă, a fiecărui deputat socialist în parte. - Am evaluat cu obiectivitate relațiile istorice, directe sau indirecte, active sau tacite, ale PSRM cu PD, cu referire exactă asupra votului comun al acestor două partide pe subiecte care au afectat grav democrația în Republica Moldova, (sistemul de vot mixt) și evaluăm ca obligatorie și poziționarea fiecărui deputat în parte față de regimul criminal și mafiot condus de Vladimir Plahotniuc care sărăcește și umilește Moldova, poziționare care trebuie inclusă în angajamentul nominal pe care l-am solicit explicit mai sus. - Am luat act în aceste ultime săptămâni de refuzul PSRM de a discuta concret despre soluții, în vreme ce funcția de spicher a reprezentat axul central al discursului politic asumat public de PSRM. Precizăm că milităm, încă de la înființarea noastră ca partid, pentru transparență și meritocrație, aspect pe care îl demonstrăm zilnic prin acțiunile și poziționările noastre publice, iar acest deziderat al nostru va contribui la identificarea celei mai bune soluții în cazul persoanei care va ocupa, și cu ajutorul votului nostru, dacă va fi cazul, poziția de spicher. - Am observat că poziționările politice ale socialiștilor sunt extrem de diluate, echivoce, netransparente și de fiecare dată incomplete. Suntem esențial diferiți și avem modele diferite de conduită politică, aspect care ne obligă să atragem atenția asupra faptului că nu suntem dispuși să luăm decizii politice importante pentru Moldova în condițiile unor incertitudini evidente. Acesta este motivul pentru care insistăm asupra detaliilor care conțin asumarea publică, nominală și scrisă a angajamentelor pentru Moldova, a deputaților socialiști, angajamente la care nu vom renunța în nici un context, sub nici o formă și indiferent de presiunile la care vom fi supuși. Având în vedere cele precizate mai sus, evaluând cu obiectivitate, responsabili și fără patimă nevoia urgentă de soluții și creștineasca dorință de liniște și viitor predictibil pentru generațiile care vor judeca deciziile noastre, ale tuturor… CONSILIUL POLITIC NAȚIONAL A DECIS: 1. Partidul Politic Platforma DA va susține prin vot adoptarea pachetului antioligarhic elaborat de blocul ACUM și va insista la votarea acestuia la prima ședință a Parlamentului. 2. Partidul Politic Platforma DA cere ca deputații din fracțiunea Partidului Socialiștilor să semneze public, nominal un angajament privind votarea la următoarea ședința a Parlamentului a următoarelor acte normative: - Declarația privind caracterul capturat al instituțiilor statului. - Decizia privind stabilirea datei alegerilor locale generale. - Demiterea Directorului Serviciului de Informații și Securitate. - Revocarea Directorului Centrului Național Anticorupție. - Modificarea Legii Procuraturii nr. 3 din 25.02.2016 (crearea circumstanțelor legale pentru demiterea Procurorului General și desemnarea noului Procuror în baza unui concurs transparent). - Revenirea la sistemul electoral proporțional și îmbunătățirea procesului electoral în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția. - Modificarea Codului Electoral în vederea creării circumstanțelor pentru demitirea membrilor Comisiei Electorale Centrale; - Modificarea Codului Penal (art. 181/1 și 182 – înăsprirea semnificativă a sancțiunilor pentru coruperea alegătorilor și falsificarea rezultatelor alegerilor). - Modificarea legii cetățeniei în vederea anulării prevederilor privind acordarea cetățeniei contra investițiilor. - Modificarea articolului 4 din Legea cu privire la patenta de întreprinzător nr. 93 din 15.07.1998 (prelungirea pe 4 ani activitatea micului comerț în baza de patente). - Instituirea Comisiei parlamentare de anchetă pentru elucidarea tuturor circumstanțelor care au dus la ,,spălătoria” banilor murdari în proporții deosebit de mari prin intermediul judecătoriilor și instituțiilor financiar - bancare din Republica Moldova și investigării acestui proces. - Instituirea Comisiei parlamentare de anchetă pentru elucidarea tuturor circumstanțelor devalizării sistemului bancar din Republica Moldova și investigării acestui proces. - Instituirea Comisiei parlamentare de anchetă pentru elucidarea circumstanțelor unor privatizări și concesionări a bunurilor proprietate publică. - Instituirea Comisiei parlamentare de anchetă pentru elucidarea tuturor circumstanțelor evenimentelor din 7 aprilie și sancționarea celor vinovați. 3. Partidul Politic Platforma DA cere ca deputații din fracțiunea Partidului Socialiștilor să semneze public, nominal un angajament privind votarea la următoarea ședința a Parlamentului a guvernului asumat de ACUM, în frunte cu Maia Sandu. 4. Partidul Politic Platforma DA cere ca Președintele Republicii Moldova să semneze public un angajament privind promulgarea imediată a legilor care fac parte din pachetul antioligarhic și trimiterea acestora spre publicare, precum și desemnarea doamnei Maia Sandu pentru funcția de prim-ministru. 5. Partidul Politic Platforma DA se angajează în mod condiționat să voteze în funcția de Președinte al Parlamentului un candidat integru, neimplicat în scheme de corupție și acte imorale propus de PSRM, doar după realizarea condițiilor menționate în acest document public! Partidul Politic Platforma DA se angajează în mod condiționat să voteze în funcția de Președinte al Parlamentului un candidat propus de PSRM, doar după realizarea condițiilor menționate în acest document public. Menționăm că formațiunea noastră nu poate vota orice candidat propus de Partidul Socialiștilor, mai ales a unei persoane cu probleme de integritate, implicat în scheme de corupție sau acte imorale,

citește mai mult

03 Iunie 2019

Andrei Năstase: ”Mesajul nostru ferm că indiferent de evoluții, vom rămâne cea mai transparen...

Declarația copreședintelui blocului ACUM, liderul Platformei DA, Andrei Năstase, în contextul întrevederii cu înaltul Comisar European pentru Vecinătate şi Negocieri de Extindere, Johannes Hahn. ”Am avut astăzi discuții cu Johannes Hahn, comisarul european pentru extindere și oficialul Departamentul de Stat american Bradely Freden. Am reiterat disponibilitatea și determinarea noastră de a face funcțional forul legislativ suprem.  Am explicat în detaliu cauzele blocajului legislativ artificial produs ca urmare a înțelegerii PD-PSRM. De asemenea am reconfirmat voința politică a Blocului ACUM de a demara procesul de demafiotizarea a statului prin adoptarea pachetului de acte normative privind deoligarhizarea și asigurarea unei guvernări  democratice și credibile în slujba cetățeanului. Așa procedează o forță politică democratică, europeană. Le-am spus celor doi oficiali, așa cum am repetat de nenumărate ori, că omenii de stat se gândesc întotdeauna la viitoarele generații, în vreme ce politicienii se gândesc doar la viitoarele alegeri. Noi, deputații din Blocul ACUM, ne-am asumat cu transparență obiective pe termen mediu și lung, iar întreaga noastră activitate este subordonată interesului național, interesului cetățenilor.   În Republica Moldova, uzurpatorul puterii de stat, Vladimir Plahotniuc nu este om de stat și nici măcar om politic nu este. Este un mafiot cu permanentă grijă pentru viața, libertatea și averile lui ilicit luate de la oameni și de la țară, un individ cu grija celor de care se teme și din frică îi amenință. Din cauza acestui personaj malefic este cu neputință să purtăm discuții cu PD, lucru regretabil. Pentru Vladimir Plahotniuc Moldova este doar o moșie, oamenii sunt tratați ca sclavii, iar generațiile viitoare nu reprezintă nimic, ele nu contează, cum nu au contat copiii schilodiți de slugile lui la 7 Aprilie 2009, când s-a produs o lovitură de stat al cărei beneficiar este. În acest moment Plahotniuc pregătește o nouă lovitură de stat, menită să-i asigure uzurparea definitivă a acestuia. În condițiile în care PD și Plahotniuc dețin controlul asupra procurorului general și al justitiei pe care le folosesc ca pe bâtă politică împotriva oponenților politici, activiștilor civici, presei independente, o eventuală coaliție a PD cu Socialiștii va fi nu doar prorusească așa cum susține Dodon, dar și profund antipopulară. Eliberarea Moldovei de sub dominația unui regim dovedit în repetate rânduri mafiot și criminal este principala preocupare a deputaților Blocului ACUM. Nimic nu se poate construi pe scheletul unui sistem dovedit ca fiind opresiv, subordonat în totalitate unui singur om și intereselor sale de afaceri. Plahotniuc în complicitate cu Dodon sunt aproape să tranzacționeze puterea, să-și împartă sferele de influență și să mențină un regim opresiv care nu are nimic în comun cu democrația și cu regulile, valorile și principiile acesteia. Poziționarea noastră politică, a reprezentaților Blocului ACUM, în discuțiile cu cei doi interlocutori din Europa și Statele Unite ale Americii, a fost una previzibilă pentru partenerii noștri de dezvoltare, motiv pentru care, acum, în momentele în care se pregătește, cel mai probabil, capturarea definitivă a Republicii Moldova, aceste discuții au avut importantul rol de a clarifica și cristaliza cele două abordări esențiale dar atât de diferite pentru viitorul parcurs al Republicii Moldova. Pe de o parte este vorba despre Plahotniuc și Dodon care vor puterea cu orice preț, pentru a-și conserva privilegiile și a perpetua un regim oligarhic, mafiot și opresiv, iar opozabil acestora este Blocul ACUM, singura forță pro-europeană autentică care s-a născut dintre oameni și care își respectă cu sfințenie mandatul primit din partea cetățenilor, un mandat care, în mod explicit, are ca principal obiectiv eliberarea și democratizarea Republicii Moldova și a oamenilor acesteia.  I-am asigurat pe cei doi parteneri cu privire la decizia noastră, a deputaților ACUM, ca nu vom renunța sub nici o formă și în nici un context la misiunea noastră de a aduce democrația în Republica Moldova. Mai mult decât atât, am transmis Europei și Americii, întregii lumi civilizate, mesajul nostru ferm că indiferent de evoluții, vom rămâne cea mai transparentă și democratică forță politică în Moldova. Am sentimentul că mesajul nostru a fost înțeles de către comisarul Hahn și în forma sa laconică a fost prezentat prezei în comunicatul său. Ceea ce contează pentru UE sunt faptele, măsurile concrete pe care le va lua Guvernul pentru respectarea statului de drept, pentru reducerea fenomenului migrației și alte probleme cu care se confruntă Republica Moldova. Interesul UE este să avem un vecin prosper și unde să fie pace.”

citește mai mult

23 Aprilie 2019

Andrei Năstase: ”Nu dăm cinstea pe rușine; Căutăm soluții legale și morale pentru a scoate ...

Domnule Andrei Năstase, au trecut două luni de la alegerile parlamentare. De atunci și până în prezent a avut loc doar o singură ședința de constituire a Parlamentului. Cum explicați motivele acestei crize politice care durează de cel puțin 2 luni? Aveți perfectă dreptate, asistăm de fapt la o artificială criză parlamentară, guvernamentală, care s-a transformat într-o veritabilă criză politică. Este absolut inadmisibil ca instituția legislativă a țării să fie nefuncțională timp de două luni după ce alegătorii și-au expeimat voința politică, și mai ales atunci când țara are nevoie să fie guvernată. În acest sens, Blocul ACUM, imediat după validarea mandatelor de către Curtea Constituțională, a solicitat în permanență convocarea în cadrul legal și constituțional a ședințelor Parlamentului pentru demararea procesului de formare a organelor de lucru și de adoptare a legilor atât de necesare pentru țară și oameni. Ați văzut însă că atât demersurile noastre, cât și obligația elementară de a se prezenta la serviciu au fost ignorate de către celelalte fracțiuni parlamentare. Constatăm o situație absolut anormală. Deputații trebuie să înțeleagă că au fost aleși ca să muncească în cadrul organului reprezentativ suprem al poporului, și nu să stea să aștepte ce va decide Plahotniuc, împreună cu vasalul său, președintele Dodon și judecătorii de la Curtea Constituțională. În realitate, atât Plahotniuc cât și Dodon, de dragul uzurpării în continuare a puterii, mențin și profită de acest vid instituțional, adâncind conștient criza economică, socială, politică și slăbesc la maximum funcționalitatea statului, ca după aceasta, prin intermediul mediei monopolizate să arunce toată vina pe opoziție. Am încrederea că anume acum oamenii observă cel mai bine cât de mult ”țin” acești așa - ziși lideri politici la țară și la oamenii ei! Blocul ACUM a fost criticat de anumiți analiști pentru o anumită incoerență în perioada ce a urmat alegerilor. Ce le-ați spune celor care cred că Blocul a avut o prestație politică neclară pentru opinia publică?

Nu cred că poziția noastră a fost una incoerentă. Corectă, transparentă, conformă cu promisiunile noastre electorale - DA. Dar admițând câ nu am fost prea eficienți în ce privește comunicarea și contracararea propagandei oligarhice, voi încerca să introduc mai multă claritate asupra poziției noastre pentru opinia publică. În baza rezultatelor alegerilor, Blocul ACUM nu a avut prea multe opțiuni. Era clar că despre o alianță, coaliție cu Plahotniuc și gruparea sa din start nici nu putea fi vorba. Prima opțiune, cea mai ușoară, care nu ne-ar fi caracterizat și care risca să fie văzută ca egoistă, era retragerea noastră în opoziție, ceea ce ar fi lăsat calea deschisă PDM-ului și PSRM-ului să-și formalizeze alianță de guvernare ce funcționează de facto încă din 2016, iar noi să ne fi poziționat politic mai avantajoas în perspectiva electorală, respectându-ne cuvântul dat oamenilor de a nu face coaliție nici cu gruparea oligarhului Plahotniuc, nici cu PSRM, al cărui lider informal este chiar complicele lui Plahotniuc, presedintele pro-rus, Dodon. A doua opțiune ținea de încercarea noastră, în pofida tuturor dificultăților și riscurilor politice, de a identifica un mecanism de demontare a regimului Plahotniuc, chiar și în condițiile în care, bineînțeles, după o imensă fraudă din partea regimului, oamenii ne-au oferit 26 de mandate, jumătate din numărul de mandate necesar pentru o veritabilă guvernare proeuropeană și antioligarhică. În asemenea circumstanțe, acest lucru însă se poate întâmpla doar cu participarea și a altor deputați liberi, necontrolați de regimul Plahotniuc, din alte fracțiuni. Din acest considerent, dorind să începem demontarea regimului pe cale parlamentară, noi am venit cu mai multe inițiative care pot coagula aleșii poporului, indiferent de opțiunile lor politice și geopolitice. Aici mă refer evident la pachetul de legi privind dezoligarhizarea instituțiilor statului, demararea proceselor de reformare a justiției și de combatere a corupției, a protecționismului etc. Pentru a realiza acest obiectiv, am venit cu inițierea unor discuții pe o platformă parlamentară largă cu cei care în campania electorală declarau sus și tare că își doresc și ei acest lucru. Am pledat pentru caracterul transparent al discuțiilor legate de implementarea acestui pachet de legi, pentru ca cetățenii să înțeleagă agenda noastră, intențiile noastre reale și să nu existe loc de interpretare și de manipulare a opiniei publice prin intermediul presei aservite mafiei cu care urma să ne batem împreună. Caracterul transparent al comunicării era important atât pentru alegătorii noștri, cât și pentru alegătorii altor forțe politice, inclusiv pentru votanții socialiștilor. De asemenea, am propus și întâlniri publice cu fracțiunea socialiștilor pentru a ne convinge de realele lor intenții, de unitatea dintre ei, de voința politică și curajul de care sunt sau nu capabili pentru a intra în deloc ușoara confruntare cu mafia. Ulterior, în același sens, dar și în vederea identificării de soluții reale pentru satisfacerea așteptărilor societății, am venit și cu inițiativa de formare a unui grup de lucru, care să găsească mecanismele concrete de punere în aplicare a acestor inițiative legislative. Care ar fi, în final, rostul acestor demersuri pe care le-am enumerat? Răspunsul este foarte simplu: elaborarea unui mecanism instituțional de demontare a sistemului oligarhic actual prin acțiuni comune ale unor forțe politice diferite din punct de vedere ideologic, dar care au făcut cetățenilor promisiuni asemanatoare de deoligarhizare a țării, de oferire oamenilor a dreptății și a unei vieți mai bune. Am făcut-o cu capul sus, așa cum se cuvine, dacă ne dorim o schimbare fundamentală a țării și nu tîrguri de funcții și de suflete, specifice politicii moldovenești. Care sunt factorii care fac dificilă această eventuală colaborare cu PSRM? De dragul adevărului, trebuie să recunoaștem, ceea ce în mod categoric fac dificilă o coaliție cu socialiștii sunt divergențele majore de caracter și cele de ordin geopolitic, indiferent de retorica socialiștilor despre schimbare și despre o politică externă echilibrată, răsturnată și de recenta vizită a întregii fracțiuni socialiste la Moscova. O serie de propuneri din programul lor, cum ar fi ideea de federalizare a Republicii Moldova, dezbină societatea și sunt prin definiție inacceptabile pentru noi. Iată de ce dacă cu adevărat dorim binele oamenilor și vrem izbăvirea țării de mafie, ca să putem avea un dialog constructiv, discuția subiectelor de ordin geopolitic nu poate fi tratată ca o prioritate, ci amânată, până cel puțin vom realiza adevărata deoligarhizare și democratizare a țării, precum și coagularea societății. Iar legile de combatere a corupției, a crimei organizate, a spălării de bani, precum este Legea Magnițki, în loc să fie susținute în interesul siguranței Moldovei și cetațenilor ei, sunt respinse de Dodon și tovarășii săi pentru o închipuită geopolitică, dar, cu certitudine în interesul unor structuri criminale transfrontaliere. O categorie esențială de factori se referă la curajul și determinarea socialiștilor sau, mai bine zis, la lipsa acestora și a voinței politice în ceea ce privește demantelarea în mod democratic a acestui regim. Anume din aceste motive, pentru a veni cu o formulă clară acțiune, este nevoie să ne convingem de următoarele: au ei voința, curajul, și determinarea să ducă până la capăt agenda de dezoligarhizare, să se bată alături de noi pentru o lege dreaptă, pentru dreptate și o viață mai bună pentru oameni? Au ei sau nu au înțelegeri secrete cu Plahotniuc în ceea ce privește intenția de a face o coaliție de guvernare sau alegeri anticipate pe sistemul actul de vot, care servește doar mafiei? Vor fi capabili sau nu să renunțe la insistențele lor geopolitice și să se axeze pe agenda populară de eliberare a Moldovei din captivitate? Sincer vorbind, noi încă nu avem răspunsuri clare la aceste întrebări, dar, pentru că ceea ce ne preocupă în mod primordial nu sunt funcțiile trecătoare și nici chiar carierele noastre, ci identificarea soluțiilor fundamentale legale si morale pentru oameni și țară, mai avem răbdare, mai așteptăm răspunsul lor definitiv. Domnule Năstase, dar cum rămâne cu propunerea Blocului ACUM legată de guvernul minoritar? În opinia mai multor comentatori, anume această inițiativă a Blocului ACUM ar fi amplificat acest blocaj în încercările de identificare a unei soluții de demontare a regimului în procesul de negociere cu socialiștii? Aș vrea să fac o precizare foarte importantă, care să clarifice unele lucruri. Opțiunea unui guvern minoritar, a venit ca o soluție pe fundalul ultimatumului socialiștilor "ORI COALIȚIE, ORI ANTICIPATE PE BAZA SISTEMULUI MIXT DE VOT ȘI CU INSTITUȚIILE SUB CONTROLUL LUI PLAHOTNIIC" și trebuie analizată în coroborare și cu alternativa propusă la aceasta și de noi, și de societatea civilă: alegerile anticipate în condiții de minimă normalitate democratică, cu revenirea la sistemul proporțional de vot și la instituții ca CEC, CA, ANI etc, libere și corecte, curățate de politic și mafie. Ce e atât de greu de înțeles și acceptat, dacă vrei binele oamenilor și țării? Nimic. După imperios necesara reluare a sedinței de constituire a Parlamentului, întreruptă în mod arbitrar pentru o perioadă de timp nedeterminată, întru evitarea alegerilor parlamentare anticipate pe baza actualului sistem mixt de vot, favorabil grupării Plahotniuc și profund antipopular, era și rămâne de datoria noastră să votăm pachetul de deoligarhizare, inclusiv să modificăm sistemul de vot actual. Socialiștii aveau și au și în continuare la îndemână cele doua opțiuni propuse de noi concomitent. Reiterez, am oferit cel putin două opțiuni, care rămân a fi valabile în cazul în care nu va fi cu putință de identificat alte soluții viabile în cadrul unor discuții transparente și oneste, în cadrul unor discuții constructive, inclusiv în cadrul grupului de lucru propus de Blocul ACUM . Așadar, pentru noi prioritatea zero este adoptarea și implementarea pachetului de legi cu privire la dezoligarhizare, iar o anumită formulă de guvern reprezintă una dintre opțiunile reale de implementare a acestora și a altor acte normative cu caracter reformator, anticorupție, dar și economic și social. Un subiect extrem de important este legat de rolul președintelui în calitate de mediator în asemenea situații de criză politică. Cum apreciați prestația președintelui Dodon în perioada respectivă?
Din punctul nostru de vedere prestația președintelui Dodon în această perioadă a fost una lamentabilă. Știți ce rol joacă acum Dodon? Anume acela de a zădărnici orice posibil dialog dintre deputații ACUM și cei din PSRM în vederea demontării actualului regim prin adoptarea și implementarea pachetului de legi privind dezoligarhizarea și nu prin crearea de coaliții și alianțe exploatate cu dibăcie propagandistică de mafie. Pentru că, repet, nu de coaliții și alianțe are nevoie Moldova, ci de voința politică, de curajul și de deteminarea parlamentarilor de a face oamenilor dreptate și o viață mai bună. De fiecare dată când apar anumite premize pentru un dialog cât de cât constructiv, Dodon iese cu declarații scandaloase și atacuri urâte la adresa noastră, înaintînd noi și noi pretenții. Toate acțiunile și toată retorica sa țintește să ostilizeze și să împiedice deputații socialiști să participe la demantelarea regimului Plahotniuc. Anume cu acest scop el a revenit s-au a fost parașutat în funcția de ”lider informal” al PSRM. Propunerile populiste pe care le-a lansat în spațiul public legate de limba rusă, NATO și altele sunt subiecte care scindează societatea și nu contribuie la stabilirea unui consens, care ar contribui la scoaterea Moldovei din starea de captivitate. În acest context, mi-am permis să mă adresez alegătorilor socialiști, membrilor de partid și a fracțiunii PSRM din Parlament: marea voastră problemă este Dodon, el nu este un presedinte al poporului, nu este cooperant și efectiv preocupat să apere interesele cetățenilor, printre ei și alegătorii voștri. El este preocupat de un singur lucru, și anume să blocheze orice cale de dialog între parlamentarii PSRM ce se declară liberi și cei ai ACUM, iar prin asta el consolidează puterea lui Plahotniuc. Până la momentul de față, toate acțiunile și declarațiile sale au servit direct doar lui Plahotniuc, în speranța că acesta va rezista și îi va asigura libertatea și un nou mandat de președinte. De altfel, marea problemă pentru Republica Moldova constă în faptul că Dodon a slăbit extrem de mult instituția prezidențială. A transformat președenția într-o instituție decorativă, care face filme documentare, cumpără aparate de fotografiat exorbitant de scumpe, călătorește aiurea pe banii obscuri și ai statului și are întâlniri oficiale de fațadă care nu rezolvă problemele Republicii Moldova, în același timp atacă România și occidentul. Ce acțiuni ați fi întreprins Dumneavoastră dacă erați șeful statului? Nu doar eu, oricine în locul lui, un om de caracter, de cuvânt, cu dragoste de oameni și de Dumnezeu, ajuns președintele Republicii Moldova, ar fi acționat exclusiv în interesul cetățenilor Moldovei. Iar cel mai mare interes al tuturor cetățenilor țării noastre este să scăpăm de regimul oligarhic al lui Plahotniuc, care urăște Moldova și o stăpânește, o lipsește de viitor. Un adevărat președinte de țară nu mai aparține nimănui, nici măcar sieși. Dacă eram președinte, aparțineam întregului popor. Din poziția de președinte aș fi continuat lupta, aş fi consolidat mișcarea de rezistență împotriva regimului oligarhic condus de Plahotniuc. Aș fi consolidat societatea și nu aș fi dezbinat-o așa cum procedează Dodon. În calitate de președinte aș fi determinat partidele să găsească formula legală, constituțională și morală pentru a demola democratic acest regim. Aș fi făcut tot posibilul pentru a asigura o guvernare de reconciliere națională, care, din start, să elimine din politică oligarhii și hoții, să soluționeze principalele probleme ale țării, ale fiecărui cetățean indiferent de naționalitate, religie sau filon cultural. În calitate de președinte aș fi fost garantul procesului de trecere de la un regim oligarhic la un sistem bazat pe democrație și stat de drept, întărind relațiile corecte cu lumea civilizată și întâi de toate cu România și alte state UE, în perspectiva implementării reale a Acordului de Asociere și a integrării noastre europene. De asemenea, aș fi făcut tot ce îmi stă în puteri ca să contribui plenar la recuperarea miliardului furat. În calitate de șef al statului, aș fi inițiat o colaborare adevărată cu instituțiile specializate din SUA, UE și chiar din Rusia pentru a investiga spălarea banilor care a avut loc prin Republica Moldova și a încerca la maximum să recuperăm miliardul furat. Revenind la actualitate, anume în asemenea perioadă de criză am fi avut nevoie de un președinte puternic, cu o voință de fier, care să elibereze acest stat și nu de un președinte de mucava. În acest context dificil, ce va face în continuare Blocul ACUM în vederea soluționării crizei politice actuale? Deși am ajuns într-o întârziere gravă cu identificarea unui mecanism de demontare democratică a actualului regim, vreau să fiu optimist și totuși aștept ca deputații socialiști să se implice în activitatea grupului de lucru care va crea posibilitatea unor schimbări importante pentru Republica Moldova. Dacă însă vor urma indicațiile lui Dodon, venite de la Plahotniuc, atunci vom ajunge fie la anticipate, fie la o formulă de coabitare PDM-PSRM. Blocul ACUM face tot posibilul pentru a convinge deputații ce pretind că sunt liberi de Plahotniuc să scoatem țara din captivitate. Dacă însă socialiștii vor prefera să arunce Moldova în haos, suntem pregătiți să facem față tuturor provocărilor. Dar trebuie să o spunem pe înțelesul tuturor - Avem marea responsabilitate de a ne respecta principiile, valorile, identitatea noastră națională și europeană, cuvântul dat oamenilor. Nu dăm cinstea pe rușine. În același timp, suntem obligați și căutăm soluții legale, constituționale, morale, dacă vreți, pentru a scoate țara și oamenii ei din captivitatea corupției, a sărăciei și a exodului masiv, din prizonieratul mafiei lui Plahotniuc. Asta a făcut, face și va continua să facă Blocul ACUM, nu coaliții și alianțe, și îndeamnă și alți deputați să facă la fel. Dacă nu se va înțelege acest lucru, dacă frica va domina rațiunea, ca o forță politică veritabilă suntem pregătiți de orice scenariu. Iar oamenii, sunt sigur, vor ști să ne judece corect. sursa:
jurnal.md

citește mai mult