ACASĂ/ noutăți

Stanislav Pavlovschi: „Moldova în care ne dorim să trăim…”

26 Februarie 2018

Salvatorii falși

Sărmană Moldova… Cât de mulți salvatori ai! Unii văd salvarea ta în Rusia și te trag acolo. Alții o văd în România și te trag peste Prut. Te trag cu o putere ucigătoare în două direcții diametral opuse, riscând să te sugrume în brațele lor de “salvator”. Și ce e și mai interesant, “salvatorii” sunt cantonați într-un singur centru de coordonare, numit GBC!

Sărman popor…

Cât timp mai poți supraviețui în aceste condiții ? Cu spitale închise și școli distruse, cu satele tale pustii ca după ciumă…

Sărmană Țară…

Cum poți să supraviețuiești, când funcționarii corupți îți sug, nemilos, sângele?

Cum poți trăi tu, dragă Țară, dacă bogăția ta formată de-a lungul deceniilor prin munca generațiilor întregi de feciorii tăi este furată ani și ani la rând ?

Prea mulți nemernici și escroci politici ai tu, draga mea Țară! Prea mult timp crezi în minciunile lor, prea ușor crezi in lacrimile lor de crocodil.

Și iarăși alegerile parlamentare se apropie, și iarăși nemernicii salvatori vor ieși la suprafață. Și iarăși vom auzi cât de tare vor ei să te salveze !

Țara mea… Poporul meu …

Chiar nu vă este suficient cât acești salvatori falși, dintre cei cu ași în mânecă îți sfîșie trupul? Chiar nu doriți o viață decentă?

Chiar nu doriți ca măcar copiii noștri să aibă un trai decent? Chiar atât de naivi suntem încât să le credem minciunile din nou și din nou ?

Eu refuz să cred asta!

Între timp…

Până ce salvatorii falși își rup gâtul încercând să ne arate cine dintre ei este mai ”salvator”, niște băieți șmecheri au hotărât să pună stăpânire pe tară. Activând pur pragmatic, fără niciun fel de ezitări, ei au început un adevărat atac raider  împotriva instituțiilor constituționale, creând niște structuri paralele, corupând funcționarii instituțiilor de stat, plantând în ele exponenții mafiei. Mă miră ușurința cu care instituțiile de drept, menite să apere legalitatea – și care au jurat credință Moldovei și Poporului – au trecut de partea mafioților, transformându-se și ele în adevărate structuri criminale, care nu mai au nimic sfânt. Numai banul…

Biată Tară… Biet popor…

Voi ați ajuns trădați de propriii voștri feciori, care au ales să servească “vițelul de aur”… Puterea de stat a fost transformată în marfă și mecanism de generare a unor venituri fabuloase pentru cei corupți.

Corupția, din excepție, practic a devenit o regulă. Și dacă cândva mita se dădea pentru a obține unele avantaje necuvenite, acum mita se dă pentru ca drepturile tale legale să nu fie încălcate. A înflorit și fenomenul înainte foarte puțin cunoscut în tara noastră – corupția politică. Parlamentarii se vând și se cumpără ”en gros et en detail”.  Demnitatea umană în rândurile politicienilor a devenit un lucru abstract, aproape că inexistent . Nănașul всея Молдовы și Finul всея Молдовы au pus stăpânire pe tară. Banii se fură cu miliardele, averea statului se fură fără anume obstacole. Proprietatea cetățeanului și a business-ului este pusă în primejdie. Lumea devine tot mai săracă. Întunericul și deznădejdea au căzut peste întreaga Moldovă.

Stat polițienesc

Este lesne de înțeles că, în condițiile existenței unor organe de drept funcționale, acest gen de activitate criminală ar fi fost de neînchipuit. A doua zi după comiterea acestor acte criminale, protagoniștii lor ar fi fost puși la respect. Nu și în Moldova, care mai în glumă, mai în serios tot mai des este numită ”Fin-landa” – tara … finilor. La noi organele de drept s-au transformat în niște organe opresive, sarcina cărora este asigurarea securității criminalilor, care au pus laba pe tară, sarcina cărora este de a ține poporul în frâu scurt.

Dosare penale împotriva oponenților politici, bastoane de cauciuc, gaze lacrimogene, interceptarea masivă a convorbirilor telefonice ale liderilor Opoziției antioligarhice și reformatoare au devenit niște argumente ”politice” în mâinile uzurpatorilor. Arestarea oamenilor din excepție a devenit regulă. Libertățile fundamentale și drepturile omului în tara noastră au rămas doar pe hârtie. Nimeni, nicio singură persoană nu poate să se simtă în siguranță. S-a ajuns pînă acolo, încît legislația contravențională se folosește nu pentru curmarea și prevenirea actelor indezirabile, ci pentru suplinirea bugetului statului golit de guvernarea uzurpatoare și pentru îmbogățirea agenților organelor represive. În nebunia lor, ei sincer cred că prin aplicarea acestor metode dictatoriale vor rămâne veșnic la putere.

Scrumul unui stat de drept

 Țin minte foarte bine anii 90 când după căderea Uniunii Sovietice am fost martorii înfloririi drepturilor omului în Moldova. Apariția unor noțiuni necunoscute în timpurile sovietice… un proces judiciar echitabil, independența puterii judecătorești, controlul judecătoresc și multe, multe altele. Am fost și eu parte la acest profund proces de democratizare adevărată a societății moldovenești. Și o știu nu din spusele cuiva. O știu din propria mea experiența. În avangarda acestui proces se afla Curtea Supremă. Judecătorii Victor Pușcaș, Raisa Botezatu, Tudor Popovici merită să fie înscriși cu litere de aur în istoria democratizării tării noastre.

Am trăit o epocă de aur a înfloririi drepturilor omului în Moldova. Am trăit perioada apariției mai multor elemente ale statului de drept, care trebuiau să fie dezvoltate si consolidate. Această consolidare ar fi putut duce la crearea în Moldova a unui stat de drept adevărat, un stat în care drepturile și libertățile omului s-ar afla în capul mesei.

Nu a fost să fie.

Din păcate, după perioada respectivă toate guvernările  au pus mânuța la distrugerea acestui stat de drept embrionar.

Recordmanul absolut al acestui proces a devenit guvernarea actuală, pentru care libertatea si drepturile omului nu costă nici cât hârtia pe care ele sunt scrise. Din păcate, la procesul de distrugere a statului de drept în Moldova au contribuit și unii reprezentanți ai sistemului judecătoresc. Cei care cândva se aflau în fruntea democratizării tării, acum s-au transformat în frâna din calea progresului. Din păcate, oameni ca domnii Pușcaș, Popovici sau Botezatu nu se mai regăsesc în sistemul nostru judecătoresc. Independența judecătorului nu este salutată, sunt promovați cei care respectă regulile murdare de joc, și înainte de toate – obediența. Cazul doamnei Manole este foarte elocvent in acest sens.

În tara noastră, care ar fi trebuit să fie guvernată de lege, este guvernată de voința unui singur om – Nănașul всея Молдовы. Statul de drept în Moldova a fost făcut scrum.

Ce-i de făcut?

Este o întrebare firească ce anume trebuie de făcut în această situație? Care ar fi ieșirea din această situație disperată?

Convingerea mea e că unica soluție este deșteptarea întregului popor. Iar pentru asta, poporul trebuie educat. Unicul și adevăratul suveran al Moldovei trebuie, în sfârșit, să își spună cuvântul.

Trebuie să fim realiști. Este imposibil de rezolvat toate problemele Moldovei în 2-3 ani. Numai populiștii pot promite așa ceva.

Pe de alta parte, sunt câteva lucruri, care foarte ușor pot fi realizate și care foarte repede ar putea îmbunătăți viața cetățenilor Republicii Moldova.

În primul rând trebuie asigurată Libertatea și Justiția.

Trebuie să fie creată situația în care statul să lucreze pentru cetățean, în care statul să asigure cetățeanului libertatea. Toate restricțiile nejustificate trebuie abolite. Trebuie să fie creat un adevărat Stat de Drept. Statul polițienesc trebuie demontat fără ezitări. Dreptul la proprietate trebuie să fie absolut. Drepturile omului și libertăților fundamentale trebuie garantate prin crearea mecanismelor interne de apărare a acestora. Independența sistemului judecătoresc trebuie garantată.

Copiii Demnității și Adevărului    

Septembrie 2015.  Un grup de entuziaști organizează în centrul Chișinăului niște acțiuni de consolidare a societății la lupta legală pentru apărarea valorilor democrației veritabile. Numărul oamenilor, care au susținut această inițiativă, a fost atât de mare, încât întrunirii i-a fost atribuit statutul “Marea Adunare Națională“.

A fost absolut evident că poporul nu are încredere în partidele aflate la guvernare. A fost clar ca guvernarea coruptă și-a pierdut legitimitatea completamente.

Poporul Moldovei a manifestat deoarece avea o sete nestinsă pentru Demnitate și pentru Adevăr.

Lumea cerea crearea unei alternative politice, crearea unui adevărat partid a poporului.

Un asemenea partid a fost creat. Un asemenea partid există  – Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr.

Acest partid și-a pus sarcina întoarcerii țării la popor, transformarea Moldovei într-un paradis al libertății, drepturilor omului și a justiției, într-un loc unde demnitatea omului ar fi o valoare absolută, într-un loc în care statul activează în baza principiilor de echitate socială.

Iată, în așa stat am dori să trăim, de așa stat am fi mândri cu toții.

Și iată despre acest stat, aflându-ne în străinătate, am putea spune cu mândrie – noi suntem din Moldova!

Acum totul depinde de Suveranul nostru, Poporul Republicii Moldova!

Sursa: Glasul.md

12 Mai 2022

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău cere demisia ministrului Andrei Spânu și prezintă act...

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău a prezentat mai multe acte prin care sunt confirmate fraudarea și trucarea mai multor licitații din domeniul energetic. Este vorba despre tenderele și contractele pentru construcția rețelelor electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, ce ar asigura conectarea cu sistemele românești și europene, de construcție a Termoelectrica, procurarea energiei electrice. Dinu Plîngău: „Rețelele electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău. Potrivit mai multor plângeri parvenite de la mai multe companii participante la licitație, aceasta ar fi avut loc cu încălcări grave. Dovada sunt scrisorile depuse de Mihail Lupașcu, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii în atenția președinției R. Moldova, SIS și CNA,  cât și expertiza tehnică efectuată de experți de la Banca Mondială, au demonstrat că au fost comise favorizarea unei companii în detrimentul altora. Mai mult ca atât, acest subiect a fost discutat la cel mai înalt nivel de autoritățile R. Moldova și cele din România, întrucât una dintre companiile care a participat la licitație este o companie română care a sesizat autoritățile din R. Moldova și România despre trucarea licitației. În pofida celor enunțate mai sus, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu a continuat licitația, motivând un preț mai mic oferit de compania câștigătoare, însă, potrivit normelor europene diferența de preț a companiei câștigătoare și companiei situată pe locul 2, constituie o diferență de 20.000 de euro la un contract de aproape 30 de milioane de euro, iar acest lucru urma să fie analizat din perspectiva calității efectuării lucrărilor, garanțiilor și lucrărilor de mentenanță, fapt ce creează întrebări pertinente pentru organele de anchetă în legătură cu favorizarea companiei câștigătoare de către factorii de decizie din R. Moldova. Licitația pentru lucrările de reconstrucție la Termoelectrica Potrivit plângerilor parvenite de la companii din România și Ucraina, licitația pentru lucrările de construcție la Termoelectrica ar fi fost trucate. În esență vorbim despre caietul de sarcini care era întocmit după o anume companie, și anume, Silovîe Mașinî, companie din Federația Rusă, aflată sub duble sancțiuni internaționale. La fel, ca și în cazul precedent, procedura de desemnare a câștigătorului a fost tergiversată. Mai mult ca atât, ministrul Spânu a mințit public că compania cu care urma să fie semnat contractual ar fi unica companie care ar fi participat la licitație.  În realitate, la licitație au mai participat doua companii din România și Ucraina. Înaintea semnării contractului, ministrul Spânu justifica pe la toate posturile TV, necesitatea semnării acestui contract cu Silovîe Mașinî. După ce plângerile celorlalte două companii participante la licitație au devenit publice și după ce scandalul legat de această licitație a trecut hotarele R. Moldova, luând în calcul și aspectul sensibil al problemei legat de războiul din Ucraina, la două zile distanță de la semnarea acestui contract, acesta a fost reziliat. Ceea ce poate implica R. Moldova în litigii judiciare aducând atât prejudicii de imagine, cît și materiale.” În aceste condiții, președintele Platformei DA, Dinu Plângău cere demisia ministrului Andrei Spânu și o anchetă penală pe faptele descrise mai sus. Acesta a prezentat la Procuratura Anticorupție mai multe acte ce confirmă grave abateri de la lege.

citește mai mult

12 Aprilie 2022

Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze Reforma veritabilă a Descentralizării...

Platforma DA observă cu îngrijorare că guvernarea ezită orice discuție privind descentralizarea reală, consolidarea autonomiei locale și reforma administrativ-teritorială, deși anul viitor vor avea loc alegeri locale generale. Se creează impresia că în pofida promisiunilor electorale, partidul de guvernare pledează ca țara și în continuare să rămână cu raioane la nivelul II de administrație publică locală, care în prezent s-au transformat în structuri ineficiente, care oferă sinecură politică mai multor activiști de partide și generează risipa banilor publici. Centralizarea excesivă a tuturor domeniilor vieții politice, economice și sociale, care a avut loc pe parcursul ultimilor decenii a îndepărtat considerabil guvernarea de cetățeni și constituie una din cauzele majorității problemelor grave de sistem cu care se confruntă în prezent Republica Moldova. Politizarea profundă a societății, ineficiența administrației publice, lipsa încrederii în justiție și în alte instituții ale statului, corupția atotcuprinzătoare, monopolul economic, influența și controlul din partea diverselor grupuri oligarhice asupra instituțiilor statului și majorității domeniilor vieții sociale din Republica Moldova, sunt inclusiv consecințele directe ale unui sistem politic și administrativ extrem de centralizat și bazat, în exclusivitate, pe verticala puterii. Concentrarea masivă a puterii (politice, administrative, economice) și a tuturor resurselor statului în mâinile unor grupuri înguste de interese/persoane, precum și lipsa unor mecanisme de contrabalansare și distribuire a puterii între diferite niveluri de administrație publică, afectează grav funcționalitatea tuturor instituțiilor statului și constituie unul din principalele impedimente în calea reformelor, dezvoltării și europenizării Republicii Moldova. De aceea, fără demolarea verticalei puterii, fără o administrație locală depolitizată, puternică, descătușată și înzestrată cu instrumente și resurse corespunzătoare - fără o descentralizare reală politică, economică și administrativă, Republica Moldova NU are nicio șansă de a implementa reforme, de a se moderniza și dezvolta în conformitate cu standardele țărilor civilizate și dezvoltate. Raioanele în formula actuală a organizării administrativ-teritoriale nici pe de parte nu corespund sarcinii consolidării și dezvoltării autonomiei locale. Proiectele Platformei DA privind redistribuirea impozitului pe venit pentru persoanele juridice și a taxei pentru resursele minerale către primării, precum și cele referitoare la transmiterea bazinelor acvatice autorităților publice locale de nivelul I, se prăfuiesc în Parlament. Legislativul nu dorește să se întoarcă la inițiativele noastre cu privire la îmbunătățirea considerabilă a procesului de consultare între autoritățile centrale și cele locale și la extinderea competențelor primăriilor în angajarea specialiștilor necesari. Procesul de delimitare a proprietăților de stat cu proprietățile unităților administrativ-teritoriale, practic, a fost stopat. Realizarea tuturor acestor măsuri ar ridica semnificativ autonomia financiară a primăriilor și ar permite păstrarea acestora cu toate instituțiile de învățământ. Reieșind din cele expuse, Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze în colaborare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) reforma veritabilă a descentralizării în conformitate cu Carta Europeană de la Paris, care ar prevedea delegarea maximală a atribuțiilor fiscale, patrimoniale și administrative primăriilor, depolitizarea transferurilor din bugetul de stat către localitățile de nivelul I, crearea altor structuri eficiente administrativ-teritoriale la nivelul II în locul raioanelor și neadmiterea lichidării mecanice a primăriilor.

citește mai mult