ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei Demnitate și Adevăr privind combaterea complexă a economiei tenebre

07 Iunie 2017

Economia tenebră constituie la ora actuală una dintre principalele probleme pentru securitatea economică a Republicii Moldova. Conform estimărilor experților naționali și internaționali cota sectorului informal în țara noastră oscilează între 50 și 70 % din Produsul Intern Brut, ceea ce înseamnă că în circuitul tenebru al economiei anual  sunt ascunse și necontabilizate de către autoritățile statale circa 70-90 mlrd. lei. În cazul legalizării acestui substrat economic, bugetul public național ar încasa în fiecare an în formă de impozite, taxe și contribuții minimum 30 mlrd. lei, sau aproape încă un buget de stat.
Consecințele acestui fenomen sunt foarte grave pentru economia națională: pierderi enorme ale bugetului, pensii și îndemnizații sociale foarte mici, corupția imensă, concurența neloială, interesul scăzut al investitorilor, etc.
Menționăm că economia informală extinsă este un element idispensabil al statului capturat. Schemele criminale tenebre cu utilizarea largă a offshorurilor sunt stimulate și protejate de către puterea actuală, întrucît acestea asigură un flux semnificativ de mijloace financiare necontabilizate, preponderent în forma de numerar, din care sunt finanțați mii de demnitari, procurori, judecători, jurnaliști etc., aserviți regimului de guvernare.
Platforma Demnitate și Adevăr, dincolo de dezideratul privind demontarea actualului sistem de administrare a statului, vine cu un set de propuneri privind combaterea complexă a economiei tenebre, care îmbină stimulente pentru businessul legal, deoffshorizarea țării și sancționarea dură a evaziunilor fiscale. Printre acestea se numără:

1.Dialogul cu businessul legal. Semnarea și realizarea unui acord de colaborare cu mai multe asociații de antreprenori. Ridicarea la nivel legislativ a statutului Comisiilor de Negocieri Colective. Consultarea obligatorie a candidaturilor viceminiștrilor cu asociațiile de business. Includerea reprezentanților asociațiilor în toate organele de administrare a proiectelor internaționale pe lîngă ministere.

2.Deoffshorizarea economiei. Interzicerea activității firmelor offshor în domeniile strategice ale economiei țării (sectorul bancar, domeniul de asigurări etc.) și introducerea unui impozit special pentru tranzacțiile cu firmele-offshor.

3. Stimularea businessului legal. 

Micșorarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii cu 6 % și reducerea acestor contribuții  încă cu 3 % pe parcursul următorilor doi ani;
Micșorarea cu 2 % a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
Neimpozitarea veniturilor ce asigură minimumul de existență.
Micșorarea impozitului pe venit pînă la 10 %.
Micșorarea cu 50 % cotei impozitului pe venit în următorii 5 ani pentru întreprinderile micro, mici și  mijlocii din sfera producției cu condiția că la întreprinderi sunt angajate minimum 3 persoane, iar salariul mediu pe întreprindere nu este mai mic decît salariul mediu pe țară.
Introducerea în mai multe ramuri ale economiei (agricultură, comerț, IT etc.) a unui impozit consolidat, care va comasa la maxim numărul impozitelor și taxelor actuale, inclusiv simplificarea evidenței pentru aceste întreprinderi.
Interzicerea pentru o perioadă de 2 ani a controalelor de orice tip (cu excepția cazurilor extraordinare) la întreprinderile nou-create, la societățile comerciale la care în ultimii 3 ani a avut loc cel puțin un control.
Anularea achitării de către patroni a primelor 5 zile de concediu medical și transferarea gestionării financiare a riscului de incapacitate temporară de muncă din cauza bolilor la compania de asigurări în medicină.
4.   Înasprirea semnificativă a sancțiunilor pentru activitățile economice tenebre, în special pentru achitarea salariilor în plic. Toate sursele acumulate în urma aplicării acestor sancțiuni vor fi destinate plăților sociale.
5.   Desfășurarea unei reforme veritabile a administrației publice centrale cu micșorarea semnificativă a organelor de control, după care toate autoritățile statale abilitate să devină parteneri adevărați ai businessului legal și, totodată, să aplice formula toleranța zero față de antreprenorii care practică economia tenebră. 
Chișinău, 
7 iunie 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

03 Iunie 2020

Declarația Platformei DA privind diversificarea surselor energetice în contextul fortificării sec...

Platforma DA întotdeauna a menținut printre prioritățile sale stabilirea unor tarife reale pentru toate tipurile de energie și diversificarea surselor energetice în contextul fortificării securității energetice a statului. Constatăm, însă, cu mare îngrijorare că prețurile de achiziție a gazelor naturale din Federația Rusă de către Republica Moldova sunt semnificativ mai mari decât cotațiile mondiale. Prețul spot conform HUBului CEGH din Austria, cel mai apropiat de Moldova, a scăzut la 53$ pentru 1000m3 de gaze naturale. A se compara cu 160 $ per 1000 m3, preț la care Moldova procură acum gazele naturale de la Gazprom. Este de trei ori mai mare! Explicațiile concernului Moldova Gaz, controlat de Gazprom, din punctul nostru de vedere, nu sunt plauzibile. Ideea că formula actuală de calcul al prețului este mai convenabilă pentru Moldova decât stabilirea prețului în funcție de cotațiile spot, este de departe contestabilă. Conform raportului oficial al companiei mamă – Gazprom, la prețul contractelor de lungă durată fața de prețul spot la o zi, Gazpromul a câștigat 47$ la 1000 m3, față de prețul spot la o lună 35$. La o asemenea diferență Moldova și cetățenii săi au pierdut anul trecut (ținând cont de volumul gazelor consumate pentru producerea energiei electrice de malul drept) aproape 120,0 mln.$. Atenționăm că Ucraina a renunțat la livrarea gazelor din Federația Rusă încă în 2015 și a început să procure gaze din Europa, inclusiv prin contracte spot. Remarcăm că tocmai acest sistem a determinat micșorarea treptată a prețurilor. Recent pentru populație prețurile au fost reduse cu peste 21 %! Alt exemplu este Bulgaria, care, în urma unor negocieri cu Gazprom și declararea intenției de a trece la formula spot, a obținut diminuarea prețurilor de achiziție a gazelor naturale cu 40 %. Platforma DA califică subiectul aprovizionării Moldovei cu gaze rusești drept subiect cu conotație politico-electorală, precum și drept un instrument economic pentru susținerea separatismului din stânga Nistrului. Amintim că toate rețelele de gazoducte din Moldova aparțin companiei Moldova Gaz controlată de concernul rusesc Gazprom din 1999, iar construcția gazoductului de alternative Iași-Chișinău a fost artificial tergiversată pe parcursul mai multor ani. În acest context Platforma DA cere Guvernului (a nu se confunda cu Moldova Gaz) informația minuțioasă referitoare la următoarele si intreprinderea urgenta a masurilor: • de asigurare a Moldovei cu gaze naturale din surse alternative celor din Federația Rusă în baza contractelor spot, cu indicarea detaliilor privind politica de prețuri; • eliminarea obstacolelor juridice în utilizarea rețelelor de gazoducte ale Moldova Gaz, în situația în care vor fi livrate gaze naturale din alte țări, decât Federația Rusă; • capacitatea gazoductului Iași-Chișinău ca sursă alternativă de gaze naturale și posibilitatea extinderii acestuia, precum și a termenului estimativ de dare în exploatare a gazoductului și atingerii capacității sale maxime. Platforma DA consideră că Republica Moldova nu trebuie să mai fie vasala nimănui din cauza dependenței excesive de sursele energetice unilaterale și statul este obligat să asigure o marjă confortabilă de decizie atunci când e vorba de resursele energetice ale țării. Prea mulți ani cetățenii noștri au plătit prețuri exagerate la energia electrică și combustibili, fiind ostatici ai politicilor de susținere partizană a intereselor străine în Republica Moldova.

citește mai mult

27 Mai 2020

Platforma DA cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului: nu împiedicați crearea comisiei...

Platforma Demnitate și Adevăr cere reluarea ședințelor plenare ale Parlamentului și anularea tuturor formelor de abuz atât împotriva deputaților, în particular, cât și a instituției legislative în general. Carantinarea deputaților și anularea ședințelor Parlamentului, urmare a unor situații și decizii dubioase, exploatate cinic de conducerea legislativului, le calificăm ca pe o încercare de a obstrucționa actul legislativ, dar, mai ales, de a împiedica crearea comisiei parlamentare de anchetă în cazul președintelui Igor Dodon, bănuit de acte grave de corupție și îmbogățire ilicită, precum și amânarea discreționară a votului pe marginea legii organizațiilor necomerciale, imperios necesară pentru deblocarea finanțării europene, în valoare de peste 600 de milioane de lei. Inițiativa Platformei DA privind crearea unei comisii parlamentare de anchetă pe marginea acțiunilor de corupție ale președintelui Igor Dodon, săvârșite cu sau fără participarea ex- președintelui PD, Vladimir Plahotniuc, cunoscute publicului prin intermediul presei, a unor dezvăluiri și investigații jurnalistice, trebuie de urgență implementată. Platforma DA își asumă președinția acestei comisii de anchetă, având ca experiență anterioară rapoartele credibile în dosarele fraudei bancare și privatizărilor ilicite, rezultate din activitatea comisiilor parlamentare de anchetă, conduse de vicepreședinții Platformei DA, Alexandru Slusari și Igor Munteanu. Totodată, cerem convocarea de urgență a Parlamentului pentru votul în lectura finală a legii organizațiilor necomerciale, ca ultimă condiție pentru accesarea tranșei a doua, în valoare de 30 de mln de euro, din asistența macrofinanciară, prevăzută în memorandumul semnat în 2017 cu  Uniunea Europeană. Ne adresăm deputaților din Parlamentul Republicii Moldova, care au trecut testul COVID -19, să se alăture demersului Platformei DA și să ceară reluarea ședințelor plenare. Orice tergiversare a activității legislativului o calificăm ca pe o  conjurație a lui Igor Dodon și PSRM cu  clanurile oligarhice, care sugrumă Republica Moldova și o tentativă clară de protecție a actualului președinte. Constatăm cu îngrijorare că așa cum în perioada martie - iunie 2019 lucrările Parlamentului au fost blocate intenționat pentru a permite finalizarea unor negocieri oculte între Plahotniuc și Dodon (eșuate într-un final), în aceste zile, invocând o pretinsă criză sanitară la nivelul forului legislativ al Republicii Moldova, s-a creat din nou, în mod artificial, o criză susținută cu evidență de PSRM și aliații săi. Parlamentul este blocat prin terptipuri birocratice care îngrădesc dreptul poporului Republicii Moldova de a-și exercita puterea prin intermediul reprezentanților legal aleși.  

citește mai mult

01 Mai 2020

Declarația Platformei DA privind imixtiunea în actul de justiție și hărțuirea judecătorilor...

Platforma DA a luptat întotdeauna pentru edificarea statului de drept în Republica Moldova și consideră inadmisibile actele de imixtiune în justiție. Orice ingerință în actul de justiție și, cu atât mai mult, orice intimidare a judecătorilor este anticonstituțională, abuzivă, total inacceptabilă într-un stat democratic și trebuie pedepsită conform legii. Platforma DA declară cu toată vehemența că hărțuirea judecătorilor Curții Constituționale care au manifestat intoleranță față de încălcarea grosolană a principiului independenței Înaltei Curți este categoric condamnabilă și nu poate fi îngăduită sub niciun pretext și în nicio formă. Atât timp cât acest subiect a parvenit în spațiul public din surse speculative am manifestat reticență. Dar din moment ce însuși judecătorii de la CC afirmă că au probe prin care intimidarea lor poate fi susținută, situația devine extrem de gravă. Deja patru judecători ai CC au anunțat că intenționează să depună un demers la Procuratura Generală, deoarece ar deține probe că sunt filați și intimidați și își rezervă dreptul să sesizeze și instituțiile internaționale pe acest fapt. Atenționăm că gravitatea ilegalităților este aprofundată în special de faptul că acest lucru se întâmplă în ajunul examinării sesizărilor privind constituționalitatea acordului de creditare a Republicii Moldova de către Federația Rusă, încheiat fără a se ține cont de protejarea intereselor naționale economice ale Republicii Moldova. În acest context Platforma DA se adresează partenerilor externi, în special Uniunii Europene, Consiliul Europei și Comisiei de la Veneția să monitorizeze îndeaproape acest caz fără precedent, când majoritatea judecătorilor Curții Constituționale sunt șantajați, filați și intimidați de puterea actuală din Republica Moldova prin implicarea structurilor menirea cărora este să asigure respectarea legii și nicidecum transformarea țării noastre într-un stat polițienesc în avantajul factorului politic. Stimați cetățeni, consecințele unor asemenea acțiuni de intimidare fățișă a judecătorilor în cel mai înalt for al justiției din țară pot fi foarte grave. Ne putem aștepta inclusiv la stoparea oricărui sprijin financiar din partea UE, ceea ce ar avea un impact ireparabil asupra situației social-economice actuale când ne confruntăm cu trei crize majore — pandemia, depresiunea social-economică și seceta severă. Abuzurile incalificabile ale guvernării pun în pericol chiar și Acordul de Asociere cu UE și Acorul de Liber Schimb. De asemenea imixtiunea grosolană în justiție pune în real pericol libera circulație în țările UE și - putea să ne confruntăm la un moment dat cu reintroducerea vizelor. Platforma DA consideră total iresponsabil și abuziv comportamentul puterii privind inamovibilitatea actului justiției și constată că prin acesta președintele Dodon demonstrează interesul său exclusiv electoral, mergând va-banc și sfidând cu nerușinare aspirațiile cetățenilor și securitatea țării. Stimați cetățeni, vă îndemnăm să fiți vigilenți și ireconciliabili cu fărădelegea. Vă îndemnăm să fiți pregătiți să aparăm independența justiției care este o condiție indispensabilă a continuării parcursului european al Republicii Moldova. Independența Curții Constituționale nu poate fi suprimată prin șantajul unei guvernări care își construiește politicile administrative exclusiv în scopul promovării lui Igor Dodon pentru cel de-al doilea mandat de președinte.

citește mai mult