Declarația Platformei DA cu privire la împlinirea unui an de guvernare de către PAS

05 August 2022

În contextul împlinirii unui an de guvernare de către majoritatea PAS, Platforma DA constată cu regret că bilanțul Guvernului Gavriliță și al majorității parlamentare este unul nesatisfăcător și care, cel puțin la momentul de față, nu oferă semnale pozitive și perspective privind rezolvarea problemelor fundamentale ale cetățenilor.

În calitate de partid responsabil care nu se pliază pe un discurs populist, Platforma DA nu acuză guvernarea de toate relele și dificultățile, înțelegând contextul internațional și regional dramatic și consecințele directe asupra situației din Republica Moldova. Chiar mai mult, Platforma DA a apreciat public progresele realizate de către guvernarea actuală la unele capitole și în special pe componenta integrării europene, care s-a datorat inclusiv credibilității conducerii țării în fața partenerilor externi.

În același timp, a pune toate dificultățile ce țin de înrăutățirea situației socio-economice pe seama contextului internațional și regional, reprezintă în opinia noastră o formă de eschivare de la răspunderea politică a majorității actuale.

În ceea ce privește bilanțul guvernării actuale, cel mai obiectiv ne vorbesc cifrele, care sunt oferite de către Biroul Național de Statistică (BNS).

Astfel, referitor la rata inflației, aceasta s-a majorat de la 13,9 % în luna decembrie 2021 la 31,83 % în luna iunie 2022 și este cea mai mare în Europa după Turcia. În rezultatul inflației, care este determinată în cea mai mare parte de creșterea prețurilor la resursele energetice, prețurile medii de consum în luna iunie 2022 comparativ cu luna iunie 2021 au crescut cu 31,83%, inclusiv la produse alimentare – cu 34,30%, mărfurile nealimentare cu 23,44% și serviciile prestate populaţiei – cu 40,70%. Evident că dincolo de factorul creșterii prețurilor pentru resursele energetice, printre motivele creșterii galopante a prețurilor sunt și acordurile de cartel ale unor grupuri înguste de magnați, care continuă să controleze economia națională. Spre regret, guvernarea actuală, la momentul de față, nu are nici cel mai vag plan pentru atenuarea efectelor negative ale acestor scumpiri asupra cetățenilor.

Guvernul nu a implementat nici o măsură de reducere a inflației, lăsând totul să meragă de la sine și unica acțiune a fost cea intreprinsă de BNM cu privire la majorarea ratei de bază, lucru care a lovit crunt în tinerele familii cu credite ipotecare, inclusiv cei din programul Prima Casă, dar și a antreprenorilor care se creditaseră pentru a-și dezvolta afacerile. În plus, majorarea ratei de bază lovește și în resursele financiare ale statului: la moment, Guvernul se creditează pe piața internă la dobânzi exagerat de mari.

Constatăm cu îngrijorare că multe scheme, moștenite din perioada guvernării grupărilor criminale așa și nu au fost anihilate, mai ales cele legate cu regiunea transnistreană. Timp de un an, sectorul energetic a fost zguduit de un șir de scandaluri privind licitații obscure și trucate, asemănătoare cu cele din perioada guvernării lui Filat. Iar activitatea unui mega-minister al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în frunte cu o persoană controversată, care gestionează zeci de miliarde de lei, a discreditat semnificativ imaginea Guvernului.

Referitor la balanța comercială, conform datelor BNS, din cauza decalajului dintre exporturi și importuri, a fost acumulat doar în ianuarie-mai al anului curent un deficit al balanței comerciale în valoare de 1705,8 milioane dolari. Acest decalaj este cu 134 de milioane de dolari mai mare decât în aceeași perioadă a anului precedent. Spre regret, deficitul balanței comerciale persistă în relațiile comerciale cu cei mai importanți parteneri comerciali ai Moldovei. Astfel, pentru perioada ianuarie-mai 2022, balanța comercială cu țările Uniunii Europene a avut un deficit de 401,2 milioane dolari americani, iar cu țările CSI – 718,3 milioane dolari americani. Această discrepanță se adâncește, inclusiv din cauza lipsei unor politici eficiente de susținere a producătorilor autohtoni, care sunt orientați spre export.

În ceea ce privește agricultura, conform datelor oficiale se atestă diminuarea producţiei globale agricole, cauzată de scăderea producţiei vegetale cu 7,6% și a producției animaliere – cu 5,3% în ianuarie-iunie 2022 faţă de perioada respectivă a anului 2021. Totodată, se constată micșorarea volumului creșterii vitelor și păsărilor în toate categoriile de gospodării, generată de scăderea producției în gospodăriile populației cu 11,0% și în întreprinderile agricole cu 1,3%.

În acest context, se atestă următorul fenomen: deși în întreprinderile agricole se observă creșterea producției agricole și creșterea efectivelor de animale, ceea ce reprezintă un lucru pozitiv, în gospodăriile populației se constată o scădere dramatică a volumului producției și a efectivului de animale, fapt care reflectă sărăcirea și slăbirea capacităților gospodăriilor de a face agricultură. Sperăm că politicile defectuoase în agricultură de până acum vor fi înlocuite cu măsuri adecvate, odată cu venirea noului ministru al Agriculturii și Industriei Alimentare.

Referitor la susținerea producătorilor și business-ului autohton, guvernarea continuă să apere aproape exclusiv interesele rețelelor mari de comerț, neavând o strategie clară de susținere a mediului de afaceri autohton. Anume prin aceasta se explică abrogarea normei care susținea producătorii autohtoni prin prevederea care stipula ca 50% din producția de pe raft să fie de proveniență națională.

Un alt exemplu de lipsă a susținerii pentru companiile autohtone se referă la situația SA Macon, un producător de materiale de construcții de înaltă calitate, care a fost nevoit să-și sisteze activitatea. Această companie a fost distrusă prin concurența neloială din partea fabricii de cărămidă din Tiraspol și prin inacțiunea guvernării, iar în consecință pot rămâne șomeri peste 350 de angajați.

În ceea ce privește exodul populației, acest proces a continuat și în anul 2022, astfel încât conform datelor BNS, cifra persoanelor ca fiind plecate peste hotare la lucru sau în căutare de lucru pentru o perioadă mai mică de un an este în creștere cu 11,8% față de trimestrul I al anului trecut.

Printre alte nerealizări ale guvernării se numără și:

🔵 Eșecul în negocierea prevederilor contractului dintre Moldovagaz și Gazprom privind livrarea gazului pe componenta formării prețului la gaz, semnat la 29 octombrie 2021. Una din cele mai mari greșeli a fost delegarea responsabilității de negociere vicepremierului Andrei Spînu, or un asemenea contract, cu impact major asupra economiei, trebuia de negociat la nivelul Prim ministrului, al Președintelui sau, în cel mai rău caz, al Ministrului de Externe, și nu pasarea acestei responsabilități unei personalități controversate. Spre regret, Moldova nici măcar nu a încercat să folosească la negocieri problema transnistreană, în contextul dependenței social-economice enorme a regiunii transnistrene de Chișinău;

🔵 Lipsa viziunii asupra descentralizării Moldovei, consolidarea autonomiei locale și reformei administrativ-teritoriale. De asemenea, se atestă tot mai frecvent tentative de subordonare ilegală a unor instituții de către reprezentantul Guvernului în teritoriu;

🔵 Politici defectuoase în sectorul agroindustrial, care au aprofundat criza economică în rândurile fermierilor mici și mijlocii;

🔵 Lipsa unor progrese în dosare de mare rezonanță, precum și abandonarea agendei antioligarhice: furtul miliardului, concesionarea gărilor, spălarea miliardelor prin sistemul bancar al Republicii Moldova etc.;

🔵 Eșecul în lupta cu contrabanda, proporțiile căreia, conform unor estimări, a crescut de aproape 4 ori;

🔵 Lipsa unor progrese semnificative în reforma justiției, unde, în loc să fie trași la răspundere persoane care au deservit regimul oligarhic, unii din aceștia s-au integrat armonios în cadrul sistemului de justiție și procuratură, administrat de către guvernarea actuală;

🔵 Politizarea administrației publice centrale și locale, iar ca rezultat crearea unui haos în administrația centrală și locală, cazuri frecvente de promovare a oamenilor lipsiți de experiență relevantă;

🔵 Reforme pripite și netransparente în învățământ: deciziile guvernării cu privire la comasarea universităților au fost orientate aproape exclusiv spre optimizarea cheltuielilor, fiind în esență reforme contabile, care vor crea haos și tensiune în sistem, și care nu rezolvă problema calității și relevanței studiilor.

Deși dețin majoritatea politică absolută și controlează toate puterile în stat, PAS nu reușește să controleze situația din țară, iar acest lucru se vede prin lipsa de reacție la nivel macroeconomic, neimplicarea instituțiilor statului în unele procese economice; intervenția insuficientă a statului față de specularea și abuzurile realizate de către monopolişti din anumite sectoare economice, lipsa de viziune a Guvernului, care nu a propus soluții de combatere a inflației, ci a formulat exclusiv acuzații față de BNM.

 

Pornind de la aceste realități, Platforma DA vine cu următoarele propuneri în câteva domenii de importanță maximă:

🔵 Crearea unei celule anticriză, care să includă reprezentanții celor mai importante instituții ale statului, agenții de stat, reprezentanți ai administrației publice locale, precum și unii reprezentanți ai opoziției. Principala funcție a acestei structuri ar trebui să includă pregătirea de perioada rece a anului: măsuri de raționalizare a consumului de gaz și energie la nivel central și local; identificarea soluțiilor pentru asigurarea cantității necesare de lemn de foc la nivel de raion și localități, dat fiind faptul că stocurile de masă lemnoasă la moment sunt foarte mici; elaborarea unor măsuri de combatere a speculațiilor cu masa lemnoasă însoțită de un control strict asupra tăierilor de pădure. În cadrul acestei celule de criză, este necesară o distribuire clară a sarcinilor cu aplicarea unei strategii coerente de informare a populației. De asemenea, în aceste activități de pregătire ar trebui să fie antrenate mai multe categorii de cetățeni, inclusiv din afara guvernării. Totodată, este necesară elaborarea unor măsuri de susținere a categoriilor social vulnerabile pentru perioada rece a anului; susținerea companiilor moldovenești pentru a nu admite concedierea în masă a angajaților;

🔵 Inițierea procesului de renegociere și, în consecință, revizuirea contractului cu Gazprom, însă de această dată cu asumarea politică a acestei responsabilități la cel mai înalt nivel de stat cu scopul obținerii diminuării tarifului la consumul de gaz pentru perioada rece a anului. În paralel, este necesară asigurarea conectării la sistemul energetic din România cu identificarea mecanismelor de plafonare a prețului pentru consumatorii din Republica Moldova;

🔵 Formularea urgentă a poziției privind implementarea reformei administrativ-teritoriale, care ar asigura o descentralizare maximă și o activitate eficientă a autonomiei locale;

🔵 În domeniul economiei, elaborarea unui model economic fezabil, care are la baza susținerea maximă a producătorilor autohtoni;

🔵 În domeniul agriculturii, introducerea stării de urgență cu amânarea legală a plăților față de creditori fără calcularea penalităților pentru a evita intrarea în toamnă în proces de insolvabilitate a agricultorilor, care au fost afectați de calamitățile naturale. De asemenea, este necesară restabilirea și extinderea infrastructurii de irigare, facilitarea accesului agricultorilor la apă, inclusiv transmiterea către asociațiile utilizatorilor de apă a sistemelor de irigare de către Agenția Proprietății Publice. În contextul detenebrizării activităților economice, inclusiv din domeniul agriculturii, introducerea unui impozit consolidat (unic) în agricultură, calculat la hectar cu simplificarea evidenței contabile. Promovarea unor politici ce țin de deoffshorizarea sectorului agroindustrial, una din măsuri fiind interzicerea arendării terenurilor agricole de către companiile controlate din zona paradisurilor fiscale. „Firul roșu” al tuturor politicilor în acest domeniu trebuie să prevadă implicarea urgentă a statului în ajutorarea industriei autohtone, în special susținerea agriculturii și industriei alimentare mai ales pe timp de criză;

🔵 În domeniul integrării europene, reiterăm extinderea componenței nominale a Comisiei naționale pentru integrare europeană în vederea implicării reprezentanților opoziției, inclusiv ai celei extraparlamentare, scopul fiind mobilizarea tuturor forțelor pentru a implementa agenda pro-europeană la nivelul întregii societăți;

🔵 În domeniul reintegrării teritoriale a Republicii Moldova, implementarea unei noi strategii de negociere cu autoritățile neconstituționale din stânga Nistrului, astfel încât orice compromis, concesii din partea Republicii Moldova să fie condiționate de acțiuni legate de respectarea drepturilor omului în regiunea transnistreană, asigurarea liberei circulații între malurile râului Nistru, acces la terenurile agricole ale locuitorilor din raionul Dubăsari, buna funcționare a instituțiilor de învățământ cu predare în limba română etc. De asemenea, este necesară consolidarea Biroului politici de reintegrare, care trebuie să devină o instituție solidă cu împuterniciri, capacități și funcții mult mai largi decât în prezent, obținând gradual statut de Agenție subordonată Guvernului. În contextul războiului din regiune și a riscurilor iminente ce vin din regiunea transnistreană, nu am văzut vreo luare de atitudine din partea guvernării față de locuitorii din Zona de Securitate. Or acești oameni și pe timp de pace se confruntă cu multe dificultăți. O ședință a Guvernului care să întrunească reprezentanții administrației locale, dar și reprezentanții segmentului economic, este mai mult decât necesară;

🔵 În domeniul educației, Platforma DA reiterează propunerea și formula de compromis prin care Universității Agrare să-i fie aplicată o „perioadă de grație” de trei ani, în care instituția, conform unui Plan de Dezvoltare Strategică, să-și sporească capacitățile și să pună accent pe specializarea în domeniul agrar. În calitate de partid preocupat de reforma profundă a educației, pledăm pentru reforme care țintesc creșterea calității studiilor, prestigiului sistemului universitar, punerea în aplicare a unor politici complexe de formare a profesorilor, inclusiv în străinătate, și atragerea profesorilor din alte țări și diasporă; promovarea unor metode moderne de predare, susținerea acreditării internaționale a universităților, consolidarea marketingului educațional și internaționalizarea sistemului de învățământ superior. De asemenea, orice reformă a sistemului universitar trebuie să contribuie la creșterea numărului de studenți. Totodată, propunem renunțarea la măsuri cum ar fi învățământul online în vederea economisirii resurselor energetice și termice, pentru a nu împovăra și mai mult familiile cu copii, care sunt în situație economică dificilă în contextul majorării tuturor tarifelor.

 

Este nevoie de corectarea semnificativă a actului de guvernare, care nu poate fi realizată fără remanieri guvernamentale. Întârzierile în schimbarea mai multor miniștri în actuala situație social-economică și geopolitică prezintă pericol pentru cursul european al țării, care este discreditat prin incompetența, incapacitatea și, pe alocuri, corupția unor demnitari de stat. Lipsa reacției adecvate din partea guvernării poate apropia demisia întregului cabinet de miniștrii.

 

Platforma DA cheamă partidul de guvernare la responsabilitate și dialog cu toate forțele sănătoase ale societății care susțin cauza europeană și națională, în vederea identificării unității la nivel național, atât de importantă în această situația de maximă turbulență.

28 Noiembrie 2022

Platforma DA a făcut un D E N U N Ț la Procuratura Generală legat de negocierile directe cu compa...

Prezentul denunț vizează acțiunile ilegale săvârșite de către conducerea Termoelectrica cu acordul, complicitatea sau la indicația conducerii Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și reprezentanții companiei Horus. În luna iunie, Termoelectrica inițiat o licitație pentru reparația blocului energetic 3. Conform informațiilor publice la acea licitație au participat 3 companii: ucrainenii de la Harcov Energo Remont, românii de la Turbo Energy și Horus. Cea mai bună ofertă a fost dată de compania Turbo Energy. Însă Termoelectrica nu a desemnat câștigătorul, dar a anulat licitația și a înștiințat companiile participante că inițiază negocieri directe cu ele și că au la dispoziție 24 ore pentru depunerea ofertelor. În urma negocierilor directe firma câștigătoare a fost desemnată compania Horus. Pe 14 iulie, recent,  Procuratura Anticorupție a anunțat inițierea unei cauze penale pornită pe faptul săvârșirii infracțiunii abuz de serviciu (art.327 alin.(2) din Codul penal), manifestată prin trucarea procedurilor de achiziții publice pentru achiziționarea lucrărilor de reparație a echipamentului. Pe marginea acestei cauze penale a fost efectuate și 13 percheziții în birourile de serviciu ale angajaților S.A. ,,Termoelectrica”. La data de 25 octombrie, recent, reprezentanții Horus au anunțat finalizarea reparației capitale a blocului energetic nr.3. Doar că la două săptămâni distanță de la recepția lucrărilor, pe 10 noiembrie, când a fost pornit pentru prima dată acest bloc, a avut loc o avarie majoră iar activitatea centralei a fost stopată. Ca urmare a acestei defecțiuni există riscuri majore de a avea probleme cu asigurarea cu agent termic a locuitorilor orașului Chișinău. În același timp e important de menționat că în procesul de preparare a agentului termic acest bloc ar fi produs până la 80MWh. Acest volum constituie în jur de 15% din necesarul de energie al țării. Din cauza defecțiunii aceste volume sunt procurate la moment din România la preț mediu de 200 euro/MWh, iar Termoelectrica suportă zilnic pierderi financiare enorme de aproximativ 7.5 milioane lei și încalcă contractul de furnizare a energiei electrice, unde, de asemenea, riscă penalități. Procesul de cogenerare de energie electrică la producția agentului termic este principala sursă de acumulare de fonduri pentru Termoelectrica. În lipsa producției de energie electrică la blocul avariat, întreprinderea este lipsită de o importanta sursă de venit, care poate fi acoperită doar din creșterea semnificativă a tarifului la agent termic sau prin subvenții de la buget În aceiași ordine de idei, trebuie de menționat că, din informațiile parvenite, reparația blocului energetic nr. 1 a fost executat de aceiași companie HORUS SRL, în anul 2019. Lucrările, de asemenea, au fost efectuate necalitativ, iar turbina nu poate lucra la puterea nominală de 110 MW/h conform contractului de 250 milioane lei semnat de HORUS SRL și TERMOELECTRICA în primăvara anului 2019, turbina lucrând la o putere de numai 85 MW/h generând astfel o pierdere de 25 MW/h. Luând în calcul prețul mediu de procurare din România de 200 euro/MWh aceasta înseamnă pierderi zilnice de aproximativ 2.4 milioane lei suportate de Termoelectrica. În speță, din cele relatate mai sus, desprindem că prin așa-zisele negocieri directe s-a comis un abuz în serviciu. Ținând cont de situația de criză energetică, cât și de precedentele licitații, soldate cu scandaluri publice în jurul unor licitații anterioare de efectuarea a reparațiilor la Termoelectrica, există o bănuială rezonabilă că compania Horus a fost favorizată nu doar de către conducerea Termoelectrica, ci și de către demnitari din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Respectiv, acțiunile relatate mai sus, în coroborate cu precedentele episoade legate de licitația pentru reparația CET 2 de la Termoelectrica, trebuie să fie urmărite și sub prisma traficului de influență. Având în vedere circumstanțele și argumentele ce vor fi expuse mai sus, se constată că prin acțiunile ilegale prin care au fost omise prevederile legale în procesul desemnării companiei câștigătoare, a fost săvârșită infracțiunea exces de putere (sau după caz, de depășire a atribuțiilor de serviciu) – infracțiune prevăzută de art. 328 Cod penal al Republicii Moldova. Or, atât conducerea Termoelectrica nu putea să-și asume asemenea decizii, nici responsabilii de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nu sunt în drept să-și asume asemenea decizii, să dea acord pentru asemenea lucruri sau indicații ilegale. În consecința acestor decizii ilegale, a fost prejudiciată compania de stat, sunt prejudiciați toți consumatorii, cât și creat haos în societate în legătură cu această avarie produsă în urma reparației necalitative efectuate de către compania Horus. În același timp, în actuala criză energetică cu care se confruntă Republica Moldova, această defecțiune afectează grav securitatea energetică a statului.

citește mai mult

22 Noiembrie 2022

Platforma DA după avaria de la „Termoelectrica”: Cerem demisia directorului întreprinderii și...

Situația în jurul avariei blocului 3 de la „Termoelectrica” rămâne în continuare incertă și alarmantă. Amintim că, pentru reparația acestui bloc, „ Termoelectrica” anunțase o licitație care a fost câștigată de o companie românească care oferise un preț cu 1,1 milioane lei mai mic decât cel oferit de compania „Horus”.  Licitația, însă,  a fost anulată de cei de la „Termoelectrica”, care au recurs la negocieri directe cu companiile care doreau să repare blocul 3,  iar ca urmare a respectivelor ”negocieri directe” a fost desemnată drept câștigătoare compania „Horus”, controlată din  offshore, și despre care se spune că ar avea legături atît cu oligarhul fugar Vladimir Plahotniuc, cât și cu oligarhul rus din anturajul lui Putin, Alexei Mordashov. Deci, Întreprinderea de stat „Termoelectrica” cu impertinență crasă, sfidând toate reglementările legale, fără nicio explicație plauzibilă, atribuie un contract de reparație companiei „Horus”. Totul se întâmplă pe fundalul indiferenței  demonstrative a ministrului Spânu.  Lucrările au fost pornite imediat, contrar poziției Agenției Naționale pentru  Soluționarea Contestațiilor, cu ideea că până când va acționa justiția moldovenească nereformată, totul va fi finalizat iar  banii vor ajunge pe conturile companiei controlate din offshor. Amintim că, această decizie a ridicat multe semne de întrebare și un scandal național. În iunie, 2022, Platforma DA alături de mai mulți experți a atenționat opinia publică despre această decizie iresponsabilă. La acel moment Ministrul Infrastructurii Andrei Spânu a declarat că ”va solicita toate materialele și va verifica corectitudinea licitației. Iar în caz că vor fi suspiciuni de corupție va sesiza CNA și Procuratura Generală”. După aceasta declarație, însă, nu a urmat nimic. Din păcate, de atunci și până în prezent, nu am mai primit informații cu privire la  licitația dubioasă, iar la două săptămâni de la finisarea reparației,  generatorul  blocului nr. 3 de la Termoelectrica s-a defectat. Această defecțiune a fost ținută în secret, iar reprezentanții guvernării au declarat că au aflat din presă despre ea abia la o săptămână de la producerea avariei. Prin urmare, Termoelectrica suportă pierderi considerabile și produce curent electric în volume de aproape două ori mai mici. Dar cel mai grav este faptul că,  astfel crește deficitul energiei electrice, pe  care noi îl acoperim prin importul mai mare la prețuri exorbitante și pentru care vom achita suplimentar zeci de milioane de euro din buzunarele noastre. În acest context, Platforma DA îndeamnă reprezentanții puterii să fie transparenți și să acționeze în interesul cetățenilor și al securității energetice. E nevoie de asumarea problemei și intervenției organelor abilitate. Platforma DA solicită informații exhaustive cu privire la criza în cadrul Termoelectrica și perioada necesară pentru remedierea situației.  A fost această  defecțiune întâmplătoare sau un sabotaj pregătit din timp pentru a amplifica problemele energetice ale țării noastre?  E adevărat ca mai multe utilaje au fost reparate la atelierul din Cuciurgan și toate lucrările au fost efectuate de angajați străini ? Totodată, considerăm total greșit ca ancheta să fie efectuată de Termoelectrica și cerem crearea unei comisii guvernamentale cu participarea experților europeni în vederea investigării accidentului, care urmează să fie desfășurată în paralel cu ancheta penală, demarată de Procuratura. Ca urmare a acestor evenimente, concluzionăm că,  sunt deja motive suficiente pentru concedierea directorului SA Termoelectrica,  care este responsabil pentru politica suspectă de favorizare a companiei Horus prin organizarea mai multor licitații dubioase, precum și pentru demisia avocatului Horus din Guvern, ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu. Platforma DA propune ca în contextul crizei energetice și războiului hibrid, declarat de Federației Ruse, situația în cadrul Termoelectrica trebuie imediat să fie luată sub control personal de doamna prim-ministru, Natalia Gavriliță și să fie pornit un proces de asanare a întreprinderii la nivelul conducerii, iar toate licitațiile să fie organizate sub controlul riguros al SIS și CNA.

citește mai mult

18 Noiembrie 2022

DECLARAȚIA comună a Biroului politic permanent al Partidului Politic ”Platforma Demnitate și Ad...

Stimați cetățeni,
Pe fonul stagnării reformei justiției, întârzierilor în activitatea Comisiei pre-vetting și în crearea Comisiei de vetting, a unui șir de numiri dubioase făcute atât de Parlament, cât și Consiliul Superior al Procurorilor, lipsa unui progres convingător pe cazurile de rezonanță și marile fraude, considerăm că prin scurgerile de informații din 9 noiembrie curent a fost dată o nouă lovitură de imagine autorităților responsabile de reforma justiției și în mod repetat subminată încrederea în modul de organizare și desfășurare a concursurilor în justiție.
În ultimele zile în spațiul public au apărut informații cu privire spargerea mai multor conturi de Telegram ce aparțin dnei Maia Sandu, Președinta Republicii Moldova, dlui Dorin Recean, Secretarul Consiliului Suprem de Securitate, dlui Sergiu Litvinenco, Ministrul Justiției, precum și altor persoane publice.
Condamnăm încălcarea dreptului la corespondență privată și orice altă formă de ingerință în activitatea și viața privată a cetățenilor, indiferent de funcția deținută și ocupația profesională.
Cu toate acestea,
Reieșind din caracterul informațiilor ce au fost făcute publice, din faptul că veridicitatea unor informații a fost confirmată de mai mulți participanți la acele discuții, precum și luând în considerație faptul că dl Litvinenco, deși inițial a negat veridicitatea convorbirilor, declarându-le un ”un fals ordinar”, ulterior a recunoscut faptul spargerii contului, dar a invocat că convorbirile au fost ”trunchiate”;
Luând în considerație statutul Republicii Moldova de stat candidat pentru aderare la Uniunea Europeană, obligațiile cu privire la reforma sectorului justiției asumate prin Acordul de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană;
Fiind conștienți de faptul că convorbirile, cronologia și informațiile ce se conțin în aceste discuții, în cazul în care sunt veridice, subminează autoritatea Ministerului Justiției și a Consiliului Superior al Procurorilor, lovesc în credibilitatea concursului organizat de către CSP la funcția de șef al Procuraturii Anticorupție, precum și în încrederea cetățenilor și partenerilor de dezvoltare a Republicii Moldova în autoritățile statului și reforma justiției;
Prin prezenta Declarație comună, SOLICITĂM:
1. Procuraturii Generale să efectueze:
  • o investigație penală în vederea atragerii la răspundere penală a persoanelor care se fac vinovate de spargerea conturilor personale;
  • o investigație penală cu privire la presupusele ingerințe în activitatea Consiliului Superior al Procurorilor prin prisma depășirii atribuțiilor de serviciu.
2. Persoanelor cu demnitate publică, vizate în informațiile ce au fost scurse în spațiul public:
  • Explicații adecvate cu privire la veridicitatea informațiilor apărute în spațiul public;
  • Confirmarea sau infirmarea ingerințelor în justiție făcute de acestea.
3. Președintei Republicii Moldova să inițieze:
  • Consultări publice transparente, cu atragerea exponenților societății civile, partidelor extra-parlamentare cu viziuni pro-europene, pe tema reformei justiției și a securității naționale;
  • Implicarea în procesul reformării justiției a opoziției extra-parlamentare în calitate de observatori pentru a facilita transparența proceselor, în special, pentru a diminua tentativele de ingerințe, trafic de influență sau depășirea atribuțiilor, fenomene ce vor compromite iremediabil noțiunea de justiție și reformă în Republica Moldova.
Ținând cont de complexitatea fenomenelor ce au loc în Republica Moldova, cât și de incapacitatea responsabililor de anumite domenii de a livra rezultate viabile pentru bunăstarea cetățenilor, de numirile dubioase, sau refuzul guvernării de a accepta recomandări, expertiză sau critica constructivă, noi, ca partide extra-parlamentare, cu viziuni pro-europene și pro-reformă ne rezervăm dreptul să contestăm bunele intenții ale guvernării pe reforma justiției și capacitatea acesteia de a livra rezultate. Cu acest scop vom folosi toate mijloacele disponibile pentru a pune presiune pe principalii responsabili de a face lucrurile corect, transparent și iremediabil, folosind toate mijloacele disponibile într-un stat democratic.

citește mai mult