Declarația Platformei DA cu privire la împlinirea unui an de guvernare de către PAS

05 August 2022

În contextul împlinirii unui an de guvernare de către majoritatea PAS, Platforma DA constată cu regret că bilanțul Guvernului Gavriliță și al majorității parlamentare este unul nesatisfăcător și care, cel puțin la momentul de față, nu oferă semnale pozitive și perspective privind rezolvarea problemelor fundamentale ale cetățenilor.

În calitate de partid responsabil care nu se pliază pe un discurs populist, Platforma DA nu acuză guvernarea de toate relele și dificultățile, înțelegând contextul internațional și regional dramatic și consecințele directe asupra situației din Republica Moldova. Chiar mai mult, Platforma DA a apreciat public progresele realizate de către guvernarea actuală la unele capitole și în special pe componenta integrării europene, care s-a datorat inclusiv credibilității conducerii țării în fața partenerilor externi.

În același timp, a pune toate dificultățile ce țin de înrăutățirea situației socio-economice pe seama contextului internațional și regional, reprezintă în opinia noastră o formă de eschivare de la răspunderea politică a majorității actuale.

În ceea ce privește bilanțul guvernării actuale, cel mai obiectiv ne vorbesc cifrele, care sunt oferite de către Biroul Național de Statistică (BNS).

Astfel, referitor la rata inflației, aceasta s-a majorat de la 13,9 % în luna decembrie 2021 la 31,83 % în luna iunie 2022 și este cea mai mare în Europa după Turcia. În rezultatul inflației, care este determinată în cea mai mare parte de creșterea prețurilor la resursele energetice, prețurile medii de consum în luna iunie 2022 comparativ cu luna iunie 2021 au crescut cu 31,83%, inclusiv la produse alimentare – cu 34,30%, mărfurile nealimentare cu 23,44% și serviciile prestate populaţiei – cu 40,70%. Evident că dincolo de factorul creșterii prețurilor pentru resursele energetice, printre motivele creșterii galopante a prețurilor sunt și acordurile de cartel ale unor grupuri înguste de magnați, care continuă să controleze economia națională. Spre regret, guvernarea actuală, la momentul de față, nu are nici cel mai vag plan pentru atenuarea efectelor negative ale acestor scumpiri asupra cetățenilor.

Guvernul nu a implementat nici o măsură de reducere a inflației, lăsând totul să meragă de la sine și unica acțiune a fost cea intreprinsă de BNM cu privire la majorarea ratei de bază, lucru care a lovit crunt în tinerele familii cu credite ipotecare, inclusiv cei din programul Prima Casă, dar și a antreprenorilor care se creditaseră pentru a-și dezvolta afacerile. În plus, majorarea ratei de bază lovește și în resursele financiare ale statului: la moment, Guvernul se creditează pe piața internă la dobânzi exagerat de mari.

Constatăm cu îngrijorare că multe scheme, moștenite din perioada guvernării grupărilor criminale așa și nu au fost anihilate, mai ales cele legate cu regiunea transnistreană. Timp de un an, sectorul energetic a fost zguduit de un șir de scandaluri privind licitații obscure și trucate, asemănătoare cu cele din perioada guvernării lui Filat. Iar activitatea unui mega-minister al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în frunte cu o persoană controversată, care gestionează zeci de miliarde de lei, a discreditat semnificativ imaginea Guvernului.

Referitor la balanța comercială, conform datelor BNS, din cauza decalajului dintre exporturi și importuri, a fost acumulat doar în ianuarie-mai al anului curent un deficit al balanței comerciale în valoare de 1705,8 milioane dolari. Acest decalaj este cu 134 de milioane de dolari mai mare decât în aceeași perioadă a anului precedent. Spre regret, deficitul balanței comerciale persistă în relațiile comerciale cu cei mai importanți parteneri comerciali ai Moldovei. Astfel, pentru perioada ianuarie-mai 2022, balanța comercială cu țările Uniunii Europene a avut un deficit de 401,2 milioane dolari americani, iar cu țările CSI – 718,3 milioane dolari americani. Această discrepanță se adâncește, inclusiv din cauza lipsei unor politici eficiente de susținere a producătorilor autohtoni, care sunt orientați spre export.

În ceea ce privește agricultura, conform datelor oficiale se atestă diminuarea producţiei globale agricole, cauzată de scăderea producţiei vegetale cu 7,6% și a producției animaliere – cu 5,3% în ianuarie-iunie 2022 faţă de perioada respectivă a anului 2021. Totodată, se constată micșorarea volumului creșterii vitelor și păsărilor în toate categoriile de gospodării, generată de scăderea producției în gospodăriile populației cu 11,0% și în întreprinderile agricole cu 1,3%.

În acest context, se atestă următorul fenomen: deși în întreprinderile agricole se observă creșterea producției agricole și creșterea efectivelor de animale, ceea ce reprezintă un lucru pozitiv, în gospodăriile populației se constată o scădere dramatică a volumului producției și a efectivului de animale, fapt care reflectă sărăcirea și slăbirea capacităților gospodăriilor de a face agricultură. Sperăm că politicile defectuoase în agricultură de până acum vor fi înlocuite cu măsuri adecvate, odată cu venirea noului ministru al Agriculturii și Industriei Alimentare.

Referitor la susținerea producătorilor și business-ului autohton, guvernarea continuă să apere aproape exclusiv interesele rețelelor mari de comerț, neavând o strategie clară de susținere a mediului de afaceri autohton. Anume prin aceasta se explică abrogarea normei care susținea producătorii autohtoni prin prevederea care stipula ca 50% din producția de pe raft să fie de proveniență națională.

Un alt exemplu de lipsă a susținerii pentru companiile autohtone se referă la situația SA Macon, un producător de materiale de construcții de înaltă calitate, care a fost nevoit să-și sisteze activitatea. Această companie a fost distrusă prin concurența neloială din partea fabricii de cărămidă din Tiraspol și prin inacțiunea guvernării, iar în consecință pot rămâne șomeri peste 350 de angajați.

În ceea ce privește exodul populației, acest proces a continuat și în anul 2022, astfel încât conform datelor BNS, cifra persoanelor ca fiind plecate peste hotare la lucru sau în căutare de lucru pentru o perioadă mai mică de un an este în creștere cu 11,8% față de trimestrul I al anului trecut.

Printre alte nerealizări ale guvernării se numără și:

🔵 Eșecul în negocierea prevederilor contractului dintre Moldovagaz și Gazprom privind livrarea gazului pe componenta formării prețului la gaz, semnat la 29 octombrie 2021. Una din cele mai mari greșeli a fost delegarea responsabilității de negociere vicepremierului Andrei Spînu, or un asemenea contract, cu impact major asupra economiei, trebuia de negociat la nivelul Prim ministrului, al Președintelui sau, în cel mai rău caz, al Ministrului de Externe, și nu pasarea acestei responsabilități unei personalități controversate. Spre regret, Moldova nici măcar nu a încercat să folosească la negocieri problema transnistreană, în contextul dependenței social-economice enorme a regiunii transnistrene de Chișinău;

🔵 Lipsa viziunii asupra descentralizării Moldovei, consolidarea autonomiei locale și reformei administrativ-teritoriale. De asemenea, se atestă tot mai frecvent tentative de subordonare ilegală a unor instituții de către reprezentantul Guvernului în teritoriu;

🔵 Politici defectuoase în sectorul agroindustrial, care au aprofundat criza economică în rândurile fermierilor mici și mijlocii;

🔵 Lipsa unor progrese în dosare de mare rezonanță, precum și abandonarea agendei antioligarhice: furtul miliardului, concesionarea gărilor, spălarea miliardelor prin sistemul bancar al Republicii Moldova etc.;

🔵 Eșecul în lupta cu contrabanda, proporțiile căreia, conform unor estimări, a crescut de aproape 4 ori;

🔵 Lipsa unor progrese semnificative în reforma justiției, unde, în loc să fie trași la răspundere persoane care au deservit regimul oligarhic, unii din aceștia s-au integrat armonios în cadrul sistemului de justiție și procuratură, administrat de către guvernarea actuală;

🔵 Politizarea administrației publice centrale și locale, iar ca rezultat crearea unui haos în administrația centrală și locală, cazuri frecvente de promovare a oamenilor lipsiți de experiență relevantă;

🔵 Reforme pripite și netransparente în învățământ: deciziile guvernării cu privire la comasarea universităților au fost orientate aproape exclusiv spre optimizarea cheltuielilor, fiind în esență reforme contabile, care vor crea haos și tensiune în sistem, și care nu rezolvă problema calității și relevanței studiilor.

Deși dețin majoritatea politică absolută și controlează toate puterile în stat, PAS nu reușește să controleze situația din țară, iar acest lucru se vede prin lipsa de reacție la nivel macroeconomic, neimplicarea instituțiilor statului în unele procese economice; intervenția insuficientă a statului față de specularea și abuzurile realizate de către monopolişti din anumite sectoare economice, lipsa de viziune a Guvernului, care nu a propus soluții de combatere a inflației, ci a formulat exclusiv acuzații față de BNM.

 

Pornind de la aceste realități, Platforma DA vine cu următoarele propuneri în câteva domenii de importanță maximă:

🔵 Crearea unei celule anticriză, care să includă reprezentanții celor mai importante instituții ale statului, agenții de stat, reprezentanți ai administrației publice locale, precum și unii reprezentanți ai opoziției. Principala funcție a acestei structuri ar trebui să includă pregătirea de perioada rece a anului: măsuri de raționalizare a consumului de gaz și energie la nivel central și local; identificarea soluțiilor pentru asigurarea cantității necesare de lemn de foc la nivel de raion și localități, dat fiind faptul că stocurile de masă lemnoasă la moment sunt foarte mici; elaborarea unor măsuri de combatere a speculațiilor cu masa lemnoasă însoțită de un control strict asupra tăierilor de pădure. În cadrul acestei celule de criză, este necesară o distribuire clară a sarcinilor cu aplicarea unei strategii coerente de informare a populației. De asemenea, în aceste activități de pregătire ar trebui să fie antrenate mai multe categorii de cetățeni, inclusiv din afara guvernării. Totodată, este necesară elaborarea unor măsuri de susținere a categoriilor social vulnerabile pentru perioada rece a anului; susținerea companiilor moldovenești pentru a nu admite concedierea în masă a angajaților;

🔵 Inițierea procesului de renegociere și, în consecință, revizuirea contractului cu Gazprom, însă de această dată cu asumarea politică a acestei responsabilități la cel mai înalt nivel de stat cu scopul obținerii diminuării tarifului la consumul de gaz pentru perioada rece a anului. În paralel, este necesară asigurarea conectării la sistemul energetic din România cu identificarea mecanismelor de plafonare a prețului pentru consumatorii din Republica Moldova;

🔵 Formularea urgentă a poziției privind implementarea reformei administrativ-teritoriale, care ar asigura o descentralizare maximă și o activitate eficientă a autonomiei locale;

🔵 În domeniul economiei, elaborarea unui model economic fezabil, care are la baza susținerea maximă a producătorilor autohtoni;

🔵 În domeniul agriculturii, introducerea stării de urgență cu amânarea legală a plăților față de creditori fără calcularea penalităților pentru a evita intrarea în toamnă în proces de insolvabilitate a agricultorilor, care au fost afectați de calamitățile naturale. De asemenea, este necesară restabilirea și extinderea infrastructurii de irigare, facilitarea accesului agricultorilor la apă, inclusiv transmiterea către asociațiile utilizatorilor de apă a sistemelor de irigare de către Agenția Proprietății Publice. În contextul detenebrizării activităților economice, inclusiv din domeniul agriculturii, introducerea unui impozit consolidat (unic) în agricultură, calculat la hectar cu simplificarea evidenței contabile. Promovarea unor politici ce țin de deoffshorizarea sectorului agroindustrial, una din măsuri fiind interzicerea arendării terenurilor agricole de către companiile controlate din zona paradisurilor fiscale. „Firul roșu” al tuturor politicilor în acest domeniu trebuie să prevadă implicarea urgentă a statului în ajutorarea industriei autohtone, în special susținerea agriculturii și industriei alimentare mai ales pe timp de criză;

🔵 În domeniul integrării europene, reiterăm extinderea componenței nominale a Comisiei naționale pentru integrare europeană în vederea implicării reprezentanților opoziției, inclusiv ai celei extraparlamentare, scopul fiind mobilizarea tuturor forțelor pentru a implementa agenda pro-europeană la nivelul întregii societăți;

🔵 În domeniul reintegrării teritoriale a Republicii Moldova, implementarea unei noi strategii de negociere cu autoritățile neconstituționale din stânga Nistrului, astfel încât orice compromis, concesii din partea Republicii Moldova să fie condiționate de acțiuni legate de respectarea drepturilor omului în regiunea transnistreană, asigurarea liberei circulații între malurile râului Nistru, acces la terenurile agricole ale locuitorilor din raionul Dubăsari, buna funcționare a instituțiilor de învățământ cu predare în limba română etc. De asemenea, este necesară consolidarea Biroului politici de reintegrare, care trebuie să devină o instituție solidă cu împuterniciri, capacități și funcții mult mai largi decât în prezent, obținând gradual statut de Agenție subordonată Guvernului. În contextul războiului din regiune și a riscurilor iminente ce vin din regiunea transnistreană, nu am văzut vreo luare de atitudine din partea guvernării față de locuitorii din Zona de Securitate. Or acești oameni și pe timp de pace se confruntă cu multe dificultăți. O ședință a Guvernului care să întrunească reprezentanții administrației locale, dar și reprezentanții segmentului economic, este mai mult decât necesară;

🔵 În domeniul educației, Platforma DA reiterează propunerea și formula de compromis prin care Universității Agrare să-i fie aplicată o „perioadă de grație” de trei ani, în care instituția, conform unui Plan de Dezvoltare Strategică, să-și sporească capacitățile și să pună accent pe specializarea în domeniul agrar. În calitate de partid preocupat de reforma profundă a educației, pledăm pentru reforme care țintesc creșterea calității studiilor, prestigiului sistemului universitar, punerea în aplicare a unor politici complexe de formare a profesorilor, inclusiv în străinătate, și atragerea profesorilor din alte țări și diasporă; promovarea unor metode moderne de predare, susținerea acreditării internaționale a universităților, consolidarea marketingului educațional și internaționalizarea sistemului de învățământ superior. De asemenea, orice reformă a sistemului universitar trebuie să contribuie la creșterea numărului de studenți. Totodată, propunem renunțarea la măsuri cum ar fi învățământul online în vederea economisirii resurselor energetice și termice, pentru a nu împovăra și mai mult familiile cu copii, care sunt în situație economică dificilă în contextul majorării tuturor tarifelor.

 

Este nevoie de corectarea semnificativă a actului de guvernare, care nu poate fi realizată fără remanieri guvernamentale. Întârzierile în schimbarea mai multor miniștri în actuala situație social-economică și geopolitică prezintă pericol pentru cursul european al țării, care este discreditat prin incompetența, incapacitatea și, pe alocuri, corupția unor demnitari de stat. Lipsa reacției adecvate din partea guvernării poate apropia demisia întregului cabinet de miniștrii.

 

Platforma DA cheamă partidul de guvernare la responsabilitate și dialog cu toate forțele sănătoase ale societății care susțin cauza europeană și națională, în vederea identificării unității la nivel național, atât de importantă în această situația de maximă turbulență.

27 Septembrie 2022

Platforma DA: Metodologia propusă este una greșită și necesită a fi ajustată...

Platforma DA a transmis către Ministerul Muncii și Protecției Sociale poziția Platformei DA cu privire la metodologia de calcul a compensațiilor.
Metodologia propusă este una greșită și necesită a fi ajustată pentru ca aceasta să fie în concordanță cu realitățile și să asigure atribuirea corectă a categoriilor de vulnerabilitate.
Considerăm total greșit să fie calculat cuantumul cheltuielilor unei persoane drept 60% din valoarea minimului de existență. Minimul de existență calculat de BNS este și așa mizer și nu corespunde realităților. Am propus calcularea cheltuielilor unei persoane în baza coeficientului ”cheltuieli de consum mediu”.
În același timp, pentru a avea un calcul corect cu privire la cheltuielile reale ale unei persoane/familii, în formularul de aplicare la compensații trebuie de permis solicitantului să poată anexa acte confirmative a altor cheltuieli pe care le suportă lunar.
În calitate de partid extraparlamentar responsabil, ne dorim ca politicile implementate de Guvern să fie cât mai calitative și în sprijinul oamenilor. Anume din această cauză Platforma DA vine cu expertiză și propuneri constructive de îmbunătățire a proiectului.
Fără modificările propuse, modalitatea de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate va fi una incorectă, iar multe persoane vor fi excluse nejustificat din atribuirea compensațiilor, fiind lăsați pe cont propriu în perioada rece a anului.
[pdf-embedder url="https://www.platformada.md/wp-content/uploads/2022/09/MMPS-Vulnerabilitate.signed.pdf" title="MMPS Vulnerabilitate.signed"]

citește mai mult

23 Septembrie 2022

Declarația Platformei DA cu privire la majorarea tarifului la gaz...

Platforma DA consideră că modificările la legea gazelor trebuiau votate imediat după semnarea contractului cu Gazprom. Formațiunea cere demisia ministrului Andrei Spînu pentru proastă gestionare în sectorul energetic și numirea unor funcționari competenți. Platforma DA declară că, din cauza incompetenței ministrului infrastructurii, a sabotajului celor de la ANRE și Moldovagaz și a tergiversării proceselor, de la 1 octombrie, toți cetățenii, chiar și cei care nu le-au cauzat, vor fi nevoiți să contribuie la achitarea datoriilor acumulate de MoldovaGaz. Prețul tarifului la gaz urma să scadă, inclusiv după formula existentă, moldovenii însă vor achita cu 27% mai mult. Asta înseamnă o proastă gestiune. Formațiunea este de părere că, acum, Republica Moldova se mai află sub un risc iminent în legătură cu asumarea Guvernului prin intermediul lui Andrei Spînu de a face audit la datorii și iresponsabilitatea de a nu face nimic în acest sens. Platforma DA consideră că, în situația actuală, demisia Ministrului infrastructurii este obligatorie. În același timp, îndemnăm guvernarea să numească oameni competenți în funcții, inclusiv la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Dinu Plîngău, președintele Platformei DA: „Este incredibil cum Andrei Spînu, împreună cu ANRE și Ceban de la MoldovaGaz, sabotează Republica Moldova. Au permis acumularea datoriilor și au decis să le bage în tarif exact acum, când e cel mai greu. Eu nu pot să înțeleg oare de câte argumente mai e nevoie și câți bani trebuie să mai scoată din buzunar cetățenii sărăciți ai Moldovei pentru ca cineva să înțeleagă că responsabilii trebuie schimbați, iar procurorii să investigheze modul în care s-au acumulat aceste datorii.” Liviu Vovc, secretar general al Platformei DA: „Cât s-au scărpinat deputații jumătate de an cu votarea legii, MoldovaGaz a adunat datorii de 5 miliarde lei, pe care acum le vom achita cu toții. Dominatorul care a semnat contractul cu Gazprom și s-a asumat că nu vor fi acumulate datorii cred că știa ce a semnat. De ce nu a solicitat modificarea legislației încă în toamna anului trecut?” Amintim că astăzi, 23 septembrie, 2022, Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat un nou tarif de furnizare a gazelor naturale, de 29,37 lei per m3 gaz. Acesta intră în vigoare de la 1 octombrie, 2022.

citește mai mult

20 Septembrie 2022

Platforma DA insistă pe majorarea indemnizației cu 1000 de lei pentru TOATE mamele: Îndemnăm maj...

În activitatea sa Platforma DA a promovat constant susținerea tinerilor familii și creșterea demografică. Noi considerăm că este nevoie de politici concrete de redresare a natalității cât și politici de susținere a tinerilor. Doar prin astfel de acțiuni vom putea reduce din proporțiile emigrării și oferi o șansă de dezvoltare Republicii Moldova. Amintim că în legislatura precedentă Stela Macari, deputat al Platformei DA a înregistrat o inițiativă legislatvă care prevedea indexarea conform ratei inflație a indemnizației pentru creșterea copilului. Acel proiect nu a reușit a fi votat până la dizolvarea Parlamentului, iar în legislatura actuală cu regret nu se mai regăsesc reprezentanți ai Platformei DA care să insiste pe această modificare importantă a legislației. Totodată remarcăm că recent mai mulți deputați au declarat că va fi oferită o ”alocație lunară de 1000 lei pentru copii cu vârsta sub 2 ani, INDIFERENT dacă părinții sunt sau nu asigurați”. Realitatea însă nu coincide cu cele declarate de deputați, iar conform proiectului de lege care a fost votat în prima lectură: -          Persoanele asigurate vor beneficia de 1000 lei suplimentar -          Persoanelor neasigurate indemnizația va fi majorată cu DOAR 260 lei, de la 740 la 1000 lei. În timp ce, pentru primul semestru al anului 2022 Biroul Național de Statistică a calculat minimul de existență pentru un copil de la 1 la 6 ani în sumă de 2094 lei, Guvernul planifică să acorde parinților neasigurați doar jumătate din minimul necesar pentru creșterea unui copil. Considerăm că abordarea guvernării este una disproporționată și nicidecum nu va soluționa problemele tinerilor părinți. În rândul persoanelor neasigurate se regăsesc și studenții sau tinerii care au absolvit recent universitatea și nu au reușit să acumuleze stagiul necesar. Conform datelor Biroului Național de Statistică prețurile medii de consum în luna august 2022 comparativ cu luna august 2021 (în ultimele 12 luni) au crescut cu 34,29%, iar la produsele alimentare cu 38,39%. În situația actuală, când inflația a ajuns la cote maxime majorarea cu doar 260 lei a indemnizației pentru creșterea copilului pentru persoanele neasigurate este o bătaie de joc. Menționăm că pe parcursul ultimilor doi ani s-au născut 60 059 copii, dintre care 30832 copii s-au născut în 2020 și 29227 copii în 2021. Iar la 58% din numărul copiilor născuți în ultimii doi ani (34689 copii) mama are o vârstă sub 30 ani. Mame tinere, care încă studiază sau abia au absolvit și nu au cum să aibă stagiul suficient de cotizare pentru a beneficia de o indemnizație decentă. Platforma DA insistă pe imlementarea unor măsuri clare de încurajare a tinerilor părinți, în caz contrar riscăm să ne confruntăm cu o descreștere demografică și emigrare masivă a tinerilor. Luând în considerare că proiectul de lege cu privire la această indemnizație încă nu a fost votat de Parlament în lectură finală, îndemnăm majoritatea parlamentară să revadă proiectul și să îl ajusteze conform realităților. Pentru racordarea la situația actuală din Republica Moldova solicităm majorarea și a indemnizației pentru persoanele neasigurate cu 1000 lei, similar persoanelor asigurate. Iar pe termen lung, pentru a îmbunătăți măsurile de susținere a familiilor tinere cu copii, propunem ca de la 1 ianuarie 2022 să fie inclusă în legislație o normă separată care să prevadă acordarea unei indemnizații speciale pentru părinții studenți sau tineri absolvenți, iar pentru persoanele asigurate să fie revăzută formula de calcul al indemnizației, încât să fie majorat de la 30% la 50% cuantumul din salariu pentru calcularea indemnizației de creștere a copilului. În același timp îndemnăm deputații să aprobe proiectul doamnei Stela Macari cu privire la indexarea anuală a indemnizației pentru creșterea copilului. În același timp este necesar de implementat un program de susținere a familiilor cu copii prin acțiuni concrete precum: acces gratuit/compensat la investigații necesare și medicamente  pentru femeile însărcinate și copii mici, accesarea creditelor fără dobândă pentru tinerii căsătoriți, creșterea numărului de creșe și în regiunile unde se atestă creșterea numărului copiilor, stimulente de încadrare pentru părinții care revin la serviciu, controlul prețurilor la produsele și serviciile destinate copiilor prin plafonarea acestora.

citește mai mult