Declarația Platformei DA privind modificările la Legea privind comerțul interior

20 Mai 2021

Platforma DA a luat act de faptul că Legea nr. 60, care operează modificări în legea privind comerțul interior, adoptată cu larg consens social și politic nu a fost promulgată. Reiterăm că aceste modificări vin în sprijinul incontestabil al producătorilor autohtoni din domeniul agroalimentar, în beneficiul Republicii Moldova și al cetățenilor țării.
Legea menționată, elaborată și propusă de deputații Platformei DA, transpune în viață prevederi ale Directivei Parlamentului European 2019/633 din 17 aprilie 2019, care interzic supermarketurilor să impună furnizorilor costuri aferente stocării, afișării sau listării produselor agricole și alimentare sau, cel puțin, cer ca plățile pentru asemenea servicii să fie rezonabile, echitabile.
Platforma DA amintește că în practicile actuale comerciale de relaționare a ritailurilor/cumpărărtorilor cu furnizorii produselor agroalimentare, supermarketurile deseori impun antreprenorilor din domeniul agroalimentar autohton reduceri de 30-40 % pentru poziționarea mai avantajoasă a produselor pe rafturi, fără ca aceasta să conducă la diminuarea prețului final afișat pentru consumatori. Aceste practici împiedică semnificativ accesul producătorilor autohtoni, în special al celor din sectorul businessului mic și mijlociu, la rețelele mari de comercializare.

În acest context, Platforma DA a propus plafonarea până la 10 % din valoarea produselor agricole și alimentare livrate a plăților pentru serviciile de marketing prestate de către supermarketuri, precum și limitarea până la 60 de zile a acțiunilor de promovare a produselor.
Platforma DA accentuează faptul că modificările propuse au fost dezbătute pe larg timp de 3 ani și au fost inițial parte componentă a unui proiect de lege, înregistrat în Parlament încă în martie 2018 în rezultatul activității grupului de lucru creat pe lângă Ministerului Economiei cu participarea asociațiilor producătorilor și procesatorilor autohtoni și a reprezentanților rețelelor de ritailuri. Însă, deși a fost ulterior votat în prima lectură de legislativul precedent, proiectul respectiv, în mod abuziv a fost blocat prin diverse tertipuri.

Platforma DA a pledat în permanență pentru protejarea intereselor producătorilor autohtoni în limita angajamentelor internaționale ale Republicii Moldova. În contextul adoptării de către Parlamentul European a directivei 2019/633, formațiunea noastră a insistat pe deblocarea procesului de modificare a legii privind comerțul interior. Ne-a luat mult timp să promovăm ideea și să convingem deputații privind necesitatea votării unui asemenea proiect de lege. Au fost organizate mai multe audieri publice pe acest subiect, în cadrul cărora toate asociațiile producătorilor și a procesatorilor autohtoni au susținut proiectul propus de Platforma DA și au promis că prețurile la produsele agroalimentare autohtone nu vor fi majorate. Toți factorii interesați, inclusiv cei decizionali au avut în toată această perioadă îndelungată posibilitatea îmbunătățirii proiectului sau inițierii unui proiect separat mai bun.
Atenționăm că legea propusă de Platforma DA și susținută de ambele componente ale blocului ACUM a fost votată cu majoritatea covârșitoare de voturi ale deputaților din Parlament (unica excepție reprezentând-o fracțiunea Șor), iar la etapa examinării nimeni nu a propus vreun amendament la acest proiect de lege.

Platforma DA rămâne consecventă în promovarea și implementarea politicilor de susținere a producătorilor autohtoni, în special a celor din domeniul agroalimentar și sectorul businessului mic și mijlociu. În următorul legislativ vom depune toate eforturile pentru a repune pe tapet Legea nr. 60 privind comerțul interior, lege care corespunde plenar standardelor europene și este extrem de necesară și benefică pentru ramura agroalimentară autohtonă și tuturor cetățenilor.

18 Octombrie 2021

Platforma DA solicită autorităților să întreprindă măsuri urgente de redresare a situației p...

Platforma DA consideră inadmisibilă situația actuală pe piața produselor petroliere și este îngrijorată de lipsa de reacție din partea guvernării. În acest sens, precizăm că, doar într-o lună am asistat la creșterea vertiginoasă a prețurilor la benzina și motorina, care au trecut peste 2 lei per litru. Aceasta scumpire bruscă a afectat puternic veniturile cetățenilor și economia în ansamblul ei, în special,  agricultultorii și transportatorii. Astfel, Platforma DA atrage atenția că după ultimele modificări la legea produselor petroliere, companiile din domeniu  majorează zilnic,  în mod orchestrat, prețurile la combustibil, indiferent de perioada importării partidelor de carburanți. Astfel, în fiecare zi se produc înțelegeri tenebre de cartel. Este alarmant faptul că abuzurile demonstrative pe piața produselor petroliere se întâmplă pe fundalul unui Consiliu al Concurenței decapitat începând cu 11 august, recent, și al unui  ANRE, care activează în formula înțelegerii obscure Plahotniuc-Ghimpu-Leancă și care au devenit dispeceri de preț în cadrul înțelegerilor petroliștilor principali. Guvernarea, practic, nu reacționează la situația creată iar comasarea acestor instituții va paraliza activitatea ambelor entități pentru o perioadă  îndelungată și va permite companiilor mari să facă mai multe abuzuri fără să fie sancționate. În consecință, atmosfera din societate devine tot mai tensionată și ne putem aștepta la proteste din partea fermierilor și transportatorilor. În acest context, Platforma DA cere ca Parlamentul și Guvernul să întreprindă de urgență, următoarele măsuri de redresare a situației :
  1. Asigurarea promptă a funcționalității Consiliului Concurenței prin desemnarea unei conduceri profesioniste și integre în fruntea instituției, care să acționeze imediat în privința combaterii acordurilor de cartel și a sancționării dure a participanților
  2. Demiterea conducerii ANRE și desemnarea altei componențe în baza meritocrației, neafilierii politice și integrității
  3. Alocarea compensațiilor pentru agricultorii mici și mijlocii, precum și pentru companiile de transportare a pasagerilor pe cursele regulate în formă de restituire a accizelor.

citește mai mult

27 Septembrie 2021

Platforma DA solicită guvernării să discute cu FMI despre suspendarea legii care prevede ca milia...

Platforma DA insistă ca reprezentanții Guvernului și a Președinției să discute cu FMI despre legea care prevede ca miliardul furat să fie achitat din buzunarul cetățenilor, în contextul sosirii în Republica Moldova a misiunii Fondului Monetar Internațional.

Formațiunea noastră precizează că a intenționat să rezolve această problemă și a venit cu inițiativa ca Legea 235/2016 să fie suspendată, dar solicitarea a fost respinsă de guvernarea lui Dodon,  în 2020. Ulterior, în plină campanie electorală, PSRM și Șor au anulat legea cu privire la restituirea miliardului de către cetățeni, încălcând conștient și flagrant procedura legislativă, fără a discuta pe marginea acestui subiect cu Banca Națională și partenerii externi. Prin urmare, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională legea din 16 decembrie, 2020,  votată de PSRM-Șor, prin care a fost anulată “legea miliardului furat”.

Platforma DA propune revenirea la acest subiect și înlăturarea nedreptății la care sunt supuși cetățenii Republicii Moldova.

Astfel, ca urmare a convertirii garanțiilor de stat în obligațiunile de stat la rata efectivă a dobânzii anuale de 5%, prin asumarea răspunderii de către Guvernul Filip, cele 13,3 miliarde lei și alte 11,2 miliarde lei sub formă de dobândă:

  1. Creează inechitate socială – povara este transpusă pe plătitorii de impozite fără ca aceștia să poarte vreo vină pentru frauda miliardului
  2. Oferă impunitate suplimentară persoanelor implicate în furtul miliardului
  3. Sustrag mijloace din bugetul de stat.

De asemenea, remarcăm ca Banca Națională a eliberat, cu încălcarea procedurii legale, creditele de urgență celor 3 bănci devalizate cu o dobândă simbolică de doar 0,1%.

Suspendarea legii ar permite o mobilizare a tuturor instituțiilor, inclusiv Procuratura Generală și BNM, pentru demascarea fraudelor și identificarea beneficiarilor și recuperării mijloacelor fraudate. Faptul suspendării ar accelera elaborarea strategiei de recuperare a banilor furați, care este o condiție importantă pentru restabilirea finanțării din partea UE. Totodată, procedura suspendării nu este egală cu refuzul statului să achite datoriile. Nu există nici riscul serios pentru capitalizarea Băncii Naționale, care la moment are rezerve suficiente pentru asigurarea stabilității macrofinanciare.

Doar după epuizarea tuturor eforturilor legea miliardului ar putea fi reactivată în format revizuit, cu stabilirea de noi prevederi pentru relațiile dintre BNM și Ministerul Finanțelor.

Efectul așteptat după suspendarea legii miliardului ar fi:

  1. Eliberarea imediată a unor sume anuale  între 894 milioane lei – un miliard de lei în bugetul de stat, un spațiu financiar important pentru programe și proiecte sociale
  2. Efort conjugat pentru investigarea fraudei și măsuri de recuperare a mijloacelor extrase
  3. Responsabilizarea persoanelor/beneficiarilor/participanților la frauda bancară.

Platforma DA precizează că pînă în prezent, contribuabilii moldoveni au plătit deja peste 4 miliarde lei pentru furtul din acele 3 bănci.

Precizăm că anume Platforma DA a fost acea forța politică, care atunci cînd toți actorii politici păstrau tăcerea, a organizat proteste masive la care au participat zeci de mii de oameni, revoltați pe clasa politică care a devalizat sistemul bancar. Platforma DA va lupta în permanența pentru ca nu cetățenii de rînd și agenții economici onești să plătească miliardele furate de la popor, ci hoții din grupările criminal-politice.

citește mai mult

20 Septembrie 2021

Platforma DA: Conducerea țării este obligată să participe URGENT la negocieri cu Gazprom. Riscă...

Platforma DA: Conducerea țării este obligată să participe URGENT la negocieri cu Gazprom. Riscăm cele mai mari scumpiri la gaze din ultimii 10 ani Platforma DA consideră că guvernarea este obligată să participe la negocieri cu Gazprom, deoarece peste 35 % din acțiunile Moldova Gaz apartin Guvernului Moldovei. Astfel, în urma unor negocieri bilaterale cu prezentarea argumentelor necesare poate fi prevenită explozia prețului la gaze și creșterea tarifelor la agentul termic. De asemenea, Platforma DA susține că la masa negocierilor cu concernul rus, controlat de Guvernul Federației Ruse, trebuie să fie adusă în discuție și datoria de aproximativ 7 miliarde de dolari a Transnistriei pentru gaz, ce include energia electrică procurată de la termocentrala transnistreană, produsă din gazul neachitat, precum și alte facilități economice pentru regiunea transnistreană, obținute în detrimentul intereselor R. Moldova. Formațiunea noastră consideră că demnitarii implicați în negocieri trebuie să aibă de această dată, în cadrul tratativelor cu partea rusă, o poziție verticală, și nu una marcată de subordonare, așa cum s-a întâmplat în perioada guvernării lui Dodon. Totodata, Platforma DA solicită guvernării să înterprindă măsuri social-economice imediate, menite să prevină consecințele majorării tarifelor la gaze pentru cetățenii de rând și agenții economici și propune următorii pași concreți în acest sens:

  • Micșorarea temporară a cotei TVA pentru comercializarea gazelor de la 8% la 0% și reflectarea obligatorie a acestei micșorări în tariful aprobat de ANRE;
  • Acordarea unor compensații pentru familiile social vulnerabile cu venituri sub minimul de existență, de cel puțin 30 % din valoarea gazelor consumate în perioada rece a anului - în acest context, miza este suportul financiar al partenerilor externi, care sunt gata să acorde Moldovei un sprijin fără precedent;
  • Efectuarea unui audit specializat rapid la Moldova Gaz în privința modului de formare a tarifului la gazele naturale și excluderea din formulă a tuturor cheltuielilor inopportune;
  • Conjugarea eforturilor autorităților statale și ale sectorului privat în vederea majorării volumului energiei electrice și termice din surse alternative, fără utilizarea gazelor natural;
  • Finalizarea promptă, dupa înârzierea semnificativă a construcției gazoductului Iasi – Chisinau, cu construirea rezervoarelor de depozitare la hotar cu Romania, în care să fie acumulate rezervele de gaz.
 

citește mai mult