ACASĂ/ Declarații

Proiectul politic al Platformei DA de reformare a sistemului electoral proporțional în beneficiul oamenilor

26 Iunie 2017

Ținând cont de Opinia comună (nr.884/2017) a Comisiei Europene pentru Democraţie prin Drept a Consiliului Europei (Comisia de la Veneţia), a Oficiului pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului al OSCE/ODIHR din 15 iunie 2017, care stipulează clar și fără echivoc că schimbarea actualului sistem electoral cu sistemul mixt propus de tandemul Plahotniuc-Dodon pune în pericol democrația din Republica Moldova, și că nu recomandă operarea acestor modificări;

luând act de poziția consolidată a reprezentanților Comisiei Europene, a Parlamentului European, dar și a reprezentanților Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii cu privire la necesitatea respectării obligatorii și depline a recomandărilor Comisiei de la Veneția;

considerăm că regimul oligarhic actual este obligat să se conformeze și să-și retragă imediat și necondiționat proiectul de lege din Parlament.

Reafirmând atașamentul ”Platformei Demnitate și Adevăr” pentru sistemul electoral proporțional, care reprezintă o minimă garanție pentru funcționarea democrației reprezentative în condițiile  Republicii Moldova, considerăm, totodată, că e momentul oportun pentru reformarea reală și îmbunătățirea substanțială a sistemului electoral proporțional.

În acest sens, ”Platforma Demnitate și Adevăr”, vine cu o serie de inițiative care au drept scop îmbunătățirea semnificativă a sistemului electoral actual pentru a asigura o mai bună reprezentare a cetățenilor în Parlament de către persoane alese în mod transparent, în baza principiilor de  meritocrație, integritate, profesionalism, capabile să elaboreze acte legislative și politici de stat în beneficiul țării și al cetățenilor:

  1. Introducerea votului preferențial, când fiecare alegător votează atât partidul său favorit, cât și candidatul preferat din listă. Ordinea finală a listei deputaților aleși depinde strict de opțiunea alegatorilor și numărul de voturi acordate pentru fiecare candidat, indiferent de lista inițială, înregistrată la Comisia Electorală Centrală. Astfel, pe de o parte, rolul partidelor politice în calitate de actori ai pluralismului politic nu este diminuat, iar pe de altă parte, legătura dintre alegători și deputați devine mai puternică în mod real.

În condițiile în care guvernarea nu va consimți asupra implementării sistemului  preferențial proporțional, acesta va fi promovat de către Platforma Demnitate și Adevăr în cadrul următorului legislativ în rezultatul întrunirii unui larg consens politic național și al unui aviz corespunzător al Comisiei de la Veneția.

  1. Creșterea nivelului de reprezentare a femeilor în procesul electoral prin majorarea cotei obligatorii pentru femei până la cel puțin 50 % de locuri din listele partidelor pentru alegerile parlamentare.
  2. Creșterea nivelului de reprezentare a Diasporei, a tinerilor și a persoanelor care reprezintă comunitățile la nivel regional. Platforma Demnitate și Adevăr va asigura în cadrul listei sale electorale pentru legislativul țării o pondere de circa

60 %  persoanelor din regiunile țării care se bucură de respect și încredere în comunitățile lor, 20 % reprezentanților Diasporei. De asemenea, Platforma DA va asigura în cadrul listei electorale o pondere de circa 25 % reprezentanților tinerilor din numărul total de candidați.

  1. Depolitizarea Comisiei Electorale Centrale. Platforma DA pledează pentru ca majoritatea absolută a membrilor CEC (6 membri) să fie desemnați din rândul organizațiilor non-guvernamentale specializate în procesele electorale în baza unui concurs transparent, public, iar ceilalți 3 membri să fie delegați de către majoritatea parlamentară, opoziție și președintele Republicii Moldova.

Un alt obiectiv important este creșterea capacităților organizaționale a CEC de a asigura o supraveghere eficientă a finanţării campaniilor electorale și de a oferi suficiente instrumente instituționale pentru a sancționa încălcările privind finanțarea campaniilor electorale, în special depășirea abuzivă a limitelor de cheltuieli în campaniile electorale din partea partidelor oligarhice.

 

Comisia Electorală Centrală trebuie să devină o instituţie cheie în sistemul democratic. Este necesară investigarea  activității CEC-ului în ultimii ani în vederea aflării adevărului despre bănuielile care există în societate referitor la frauda electorală. Activitatea CEC trebuie să fie atât de transparentă, depolitizată şi corectă, încât să nu existe o minimă suspiciune cu privire la buna desfășurare a procesului electoral.

  1. Depolitizarea Consiliului Coordonator al Audiovizualului. Platforma DA pledează pentru ca majoritatea membrilor CCA să fie desemnați din partea organizațiilor non-guvernamentale specializate în domeniul audiovizualului în baza unui concurs public și transparent.

Depolitizarea CCA va garanta asigurarea reflectării  echilibrate şi imparţiale a campaniilor electorale. Devenind o instituție independentă de puterea politică, CCA va avea responsabilitatea de a sancționa aspru reflectarea neechilibrată și influențată politic a evenimentelor din campania electorală, oferind condiții egale pentru concurenții electorali.

  1. Sancționarea propagandei, inclusiv în perioada campaniei electorale și interzicerea publicității comerciale electorale la toți radiodifuzorii, precum și a banerelor electorale.
  2. Acordarea timpului egal și gratuit de antenă pentru publicitatea electorală  la Televiziunea Națională și Radioul Național. Totodată, posturile de televiziune și radio care conțin în grila lor de emisie știri vor organiza dezbateri electorale reglementate legal.   
  3. Deschiderea unui număr suficient de secții de vot în străinătate și alocarea a nu mai puțin de 10 mii de buletine de vot pentru fiecare secție.
  4. Elaborarea mecanismului de implementare a votului prin corespondență cu respectarea caracterului egal, secret și liber exprimat.
  5. Înăsprirea semnificativă a sancțiunilor pentru fraudele electorale, cum ar fi: turismul electoral și votul multiplu, falsificarea listelor electorale și a rezultatelor votării, coruperea alegătorilor, etc.
  6. Asigurarea unei evidențe stricte și transparente a listei de alegători pentru evitarea oricăror riscuri și suspiciuni de fraudă în procesul electoral. Listele de alegători vor fi actualizate și ordonate de către instituțiile responsabile, în primul rând autoritățile locale cu participarea nemijlocită a societății civile, mass-media în cel mai transparent mod posibil. De asemenea, pentru a asigura ca listele electorale să fie actualizate corect, Registrul de stat al populației va fi verificat și actualizat cu partciparea obligatorie a  societății civile sub monitorizarea presei independente.
  7. Modernizarea cadrului legal cu privire la partidele politice în vederea democratizării funcționării acestora, inclusiv pe componenta participării la alegeri a membrilor partidelor. Vor fi promovate reglementări care să reducă la maxim puterea discreționară a organelor de conducere a partidelor, vor fi instituite mecanisme și proceduri democratice privind desemnarea candidaților. De asemenea, noul cadru legal cu privire la partidele politice va prevedea reguli clare de alegeri interne în partide, definirea clară a funcțiilor și atribuțiilor organismelor statutare, oferirea mecanismelor de participare a membrilor de partid pentru a candida pentru funcții publice, etc.

Proiectul ”Platformei Demnitate și Adevăr” urmărește crearea premiselor pentru asanarea clasei politice, asigurarea unui nivel de  reprezentare cât mai echitabilă a voinței cetățenilor în alegeri și asigurarea dreptului lor preferențial, oferirea șanselor egale membrilor partidelor de a participa la alegeri, ceea ce ar conduce la reformarea reală a clasei politice din  Republica Moldova.

26 iunie 2017,

Chișinău

27 Septembrie 2022

Platforma DA: Metodologia propusă este una greșită și necesită a fi ajustată...

Platforma DA a transmis către Ministerul Muncii și Protecției Sociale poziția Platformei DA cu privire la metodologia de calcul a compensațiilor.
Metodologia propusă este una greșită și necesită a fi ajustată pentru ca aceasta să fie în concordanță cu realitățile și să asigure atribuirea corectă a categoriilor de vulnerabilitate.
Considerăm total greșit să fie calculat cuantumul cheltuielilor unei persoane drept 60% din valoarea minimului de existență. Minimul de existență calculat de BNS este și așa mizer și nu corespunde realităților. Am propus calcularea cheltuielilor unei persoane în baza coeficientului ”cheltuieli de consum mediu”.
În același timp, pentru a avea un calcul corect cu privire la cheltuielile reale ale unei persoane/familii, în formularul de aplicare la compensații trebuie de permis solicitantului să poată anexa acte confirmative a altor cheltuieli pe care le suportă lunar.
În calitate de partid extraparlamentar responsabil, ne dorim ca politicile implementate de Guvern să fie cât mai calitative și în sprijinul oamenilor. Anume din această cauză Platforma DA vine cu expertiză și propuneri constructive de îmbunătățire a proiectului.
Fără modificările propuse, modalitatea de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate va fi una incorectă, iar multe persoane vor fi excluse nejustificat din atribuirea compensațiilor, fiind lăsați pe cont propriu în perioada rece a anului.
[pdf-embedder url="https://www.platformada.md/wp-content/uploads/2022/09/MMPS-Vulnerabilitate.signed.pdf" title="MMPS Vulnerabilitate.signed"]

citește mai mult

23 Septembrie 2022

Declarația Platformei DA cu privire la majorarea tarifului la gaz...

Platforma DA consideră că modificările la legea gazelor trebuiau votate imediat după semnarea contractului cu Gazprom. Formațiunea cere demisia ministrului Andrei Spînu pentru proastă gestionare în sectorul energetic și numirea unor funcționari competenți. Platforma DA declară că, din cauza incompetenței ministrului infrastructurii, a sabotajului celor de la ANRE și Moldovagaz și a tergiversării proceselor, de la 1 octombrie, toți cetățenii, chiar și cei care nu le-au cauzat, vor fi nevoiți să contribuie la achitarea datoriilor acumulate de MoldovaGaz. Prețul tarifului la gaz urma să scadă, inclusiv după formula existentă, moldovenii însă vor achita cu 27% mai mult. Asta înseamnă o proastă gestiune. Formațiunea este de părere că, acum, Republica Moldova se mai află sub un risc iminent în legătură cu asumarea Guvernului prin intermediul lui Andrei Spînu de a face audit la datorii și iresponsabilitatea de a nu face nimic în acest sens. Platforma DA consideră că, în situația actuală, demisia Ministrului infrastructurii este obligatorie. În același timp, îndemnăm guvernarea să numească oameni competenți în funcții, inclusiv la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Dinu Plîngău, președintele Platformei DA: „Este incredibil cum Andrei Spînu, împreună cu ANRE și Ceban de la MoldovaGaz, sabotează Republica Moldova. Au permis acumularea datoriilor și au decis să le bage în tarif exact acum, când e cel mai greu. Eu nu pot să înțeleg oare de câte argumente mai e nevoie și câți bani trebuie să mai scoată din buzunar cetățenii sărăciți ai Moldovei pentru ca cineva să înțeleagă că responsabilii trebuie schimbați, iar procurorii să investigheze modul în care s-au acumulat aceste datorii.” Liviu Vovc, secretar general al Platformei DA: „Cât s-au scărpinat deputații jumătate de an cu votarea legii, MoldovaGaz a adunat datorii de 5 miliarde lei, pe care acum le vom achita cu toții. Dominatorul care a semnat contractul cu Gazprom și s-a asumat că nu vor fi acumulate datorii cred că știa ce a semnat. De ce nu a solicitat modificarea legislației încă în toamna anului trecut?” Amintim că astăzi, 23 septembrie, 2022, Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat un nou tarif de furnizare a gazelor naturale, de 29,37 lei per m3 gaz. Acesta intră în vigoare de la 1 octombrie, 2022.

citește mai mult

20 Septembrie 2022

Platforma DA insistă pe majorarea indemnizației cu 1000 de lei pentru TOATE mamele: Îndemnăm maj...

În activitatea sa Platforma DA a promovat constant susținerea tinerilor familii și creșterea demografică. Noi considerăm că este nevoie de politici concrete de redresare a natalității cât și politici de susținere a tinerilor. Doar prin astfel de acțiuni vom putea reduce din proporțiile emigrării și oferi o șansă de dezvoltare Republicii Moldova. Amintim că în legislatura precedentă Stela Macari, deputat al Platformei DA a înregistrat o inițiativă legislatvă care prevedea indexarea conform ratei inflație a indemnizației pentru creșterea copilului. Acel proiect nu a reușit a fi votat până la dizolvarea Parlamentului, iar în legislatura actuală cu regret nu se mai regăsesc reprezentanți ai Platformei DA care să insiste pe această modificare importantă a legislației. Totodată remarcăm că recent mai mulți deputați au declarat că va fi oferită o ”alocație lunară de 1000 lei pentru copii cu vârsta sub 2 ani, INDIFERENT dacă părinții sunt sau nu asigurați”. Realitatea însă nu coincide cu cele declarate de deputați, iar conform proiectului de lege care a fost votat în prima lectură: -          Persoanele asigurate vor beneficia de 1000 lei suplimentar -          Persoanelor neasigurate indemnizația va fi majorată cu DOAR 260 lei, de la 740 la 1000 lei. În timp ce, pentru primul semestru al anului 2022 Biroul Național de Statistică a calculat minimul de existență pentru un copil de la 1 la 6 ani în sumă de 2094 lei, Guvernul planifică să acorde parinților neasigurați doar jumătate din minimul necesar pentru creșterea unui copil. Considerăm că abordarea guvernării este una disproporționată și nicidecum nu va soluționa problemele tinerilor părinți. În rândul persoanelor neasigurate se regăsesc și studenții sau tinerii care au absolvit recent universitatea și nu au reușit să acumuleze stagiul necesar. Conform datelor Biroului Național de Statistică prețurile medii de consum în luna august 2022 comparativ cu luna august 2021 (în ultimele 12 luni) au crescut cu 34,29%, iar la produsele alimentare cu 38,39%. În situația actuală, când inflația a ajuns la cote maxime majorarea cu doar 260 lei a indemnizației pentru creșterea copilului pentru persoanele neasigurate este o bătaie de joc. Menționăm că pe parcursul ultimilor doi ani s-au născut 60 059 copii, dintre care 30832 copii s-au născut în 2020 și 29227 copii în 2021. Iar la 58% din numărul copiilor născuți în ultimii doi ani (34689 copii) mama are o vârstă sub 30 ani. Mame tinere, care încă studiază sau abia au absolvit și nu au cum să aibă stagiul suficient de cotizare pentru a beneficia de o indemnizație decentă. Platforma DA insistă pe imlementarea unor măsuri clare de încurajare a tinerilor părinți, în caz contrar riscăm să ne confruntăm cu o descreștere demografică și emigrare masivă a tinerilor. Luând în considerare că proiectul de lege cu privire la această indemnizație încă nu a fost votat de Parlament în lectură finală, îndemnăm majoritatea parlamentară să revadă proiectul și să îl ajusteze conform realităților. Pentru racordarea la situația actuală din Republica Moldova solicităm majorarea și a indemnizației pentru persoanele neasigurate cu 1000 lei, similar persoanelor asigurate. Iar pe termen lung, pentru a îmbunătăți măsurile de susținere a familiilor tinere cu copii, propunem ca de la 1 ianuarie 2022 să fie inclusă în legislație o normă separată care să prevadă acordarea unei indemnizații speciale pentru părinții studenți sau tineri absolvenți, iar pentru persoanele asigurate să fie revăzută formula de calcul al indemnizației, încât să fie majorat de la 30% la 50% cuantumul din salariu pentru calcularea indemnizației de creștere a copilului. În același timp îndemnăm deputații să aprobe proiectul doamnei Stela Macari cu privire la indexarea anuală a indemnizației pentru creșterea copilului. În același timp este necesar de implementat un program de susținere a familiilor cu copii prin acțiuni concrete precum: acces gratuit/compensat la investigații necesare și medicamente  pentru femeile însărcinate și copii mici, accesarea creditelor fără dobândă pentru tinerii căsătoriți, creșterea numărului de creșe și în regiunile unde se atestă creșterea numărului copiilor, stimulente de încadrare pentru părinții care revin la serviciu, controlul prețurilor la produsele și serviciile destinate copiilor prin plafonarea acestora.

citește mai mult