Fracțiunea Platformei DA din CMC cere prezentarea imediată a proiectului de Buget pentru anul 2022: ”Solicităm transparență maximă în ceea ce privește gestionarea banului public”

18 Noiembrie 2021

Consilierii Platformei DA din CMC condamnă practica păguboasă și moștenită de-a lungul anilor la Primărie: cea  de a tergiversa procesul de adoptare a bugetului municipal pentru următorii ani cu grave încălcări de procedură, votat în pripă de o majoritate cu interese personale, negociate pe sub masă, de obicei, pe ultima sută de metri, în noaptea dintre ani.

Precizăm că, consilierii Platformei DA au  fost constructivi și consecvenți, încă de la începutul mandatului, atunci când au chemat la responsabilitate și consens, la cooperare loială atât consilierii diferitor fracțiuni, cât și executivul, în vederea soluționării adevăratelor probleme ale municipiului și locuitorilor acestuia.

În pofida tuturor demersurilor și solicitărilor noastre, constatăm cu îngrijorare că executivul recidivează și că se procedează la fel ca și anul trecut, când a fost adoptat Bugetul pentru 2021 cu grave încălcări de procedură, fără avizul Comisiei de resort și fără o informare corectă a cetățenilor și consilierilor.

Consilierii Platformei DA precizează că bugetul a fost votat de o majoritate îngustă, cu interese personale obscure, negociate pe sub masă în ajunul sărbătorilor de iarnă, astfel încât cetățenii să nu observe majorările de taxe și impozite, iar societatea civilă și presa să nu mai reușească să intre în esența unui document financiar fundamental, bugetul municipiului, care s-a dovedit a fi unul păgubos și imposibil de realizat pe deplin.

Din această cauză, ținem să atenționăm că Primarul și executivul deja sunt în întârziere impardonabilă în ceea ce privește publicarea, consultarea și adoptarea Bugetului pentru 2022, care conform Legii finanțelor publice Articolul 47 aliniat (2) prevede expres:

  1. a) Autoritatea executivă locală elaborează şi prezintă consiliului local proiectul bugetului local pe anul următor – pînă la 20 noiembrie;
  2. b) Consiliul local adoptă bugetul local pe anul următor – pînă la 10 decembrie.

Așadar, consecințele unor asemenea practici ne sunt deja cunoscute, fiecare consilier a avut la îndemână toate informațiile necesare și timpul suficient pentru a înțelege cu ce s-au confruntat oamenii anul trecut din cauza adoptării întârziate și netransparente a Bugetului pentru 2021, precum și efectele păguboase asupra proceselor de dezvolatare și monitorizare:

– Neprezentarea informației privind executarea Bugetului la jumătate de an, astfel încît nu s-a respectat procesul de monitorizare a implementării proiectelor și controlul executării veniturilor și cheltuielilor prevăzute în Bugetul aprobat;

– Întârzierea implementării proiectelor inițiate de conducătorii de subdiviziuni, directorii de instituții publice, cum ar fi instituțiile medicale și de învățământ;

– Alocarea resurselor financiare pentru proiectele din oraș, cum ar fi infrastructura, reparația selectivă a curților dintre blocuri, pe criterii politice și clientelare;

– Întârzierea cu jumătate de an a alocării pentru suburbii a resurselor aprobate în Buget cu sumă totală, astfel încît fiecare Primar de suburbie să stea cu mâna întinsă la Primarul general, iar ulterior să fie alocate sume în dependență de discuțiile private cu Primarul Ion Ceban și, angajamentele politice asumate.

Astfel, amintim pe scurt consecințele cu care s-au confruntat locuitorii municipiului Chișinău din cauza adoptării întârziate și netransparente a bugetului pentru anul trecut:

1)    Neprezentarea executării Bugetului la jumătate de an, astfel încît nu s-a respectat procesul de monitorizare a implementării proiectelor și controlul executării veniturilor și cheltuielilor prevăzute în Bugetul aprobat

2) Întârzierea implementării proiectelor inițiate de conducătorii de subdiviziuni directorii de instituții publice, cum ar instituțiile medicale și de învățământ

3)  Alocarea resurselor financiare pentru proiectele din oraș, cum ar fi infrastructura, reparația selectivă a curților de blocuri pe criterii netransparente și politice

4)   Întârzierea cu jumătate de an a alocării pentru suburbii a resurselor aprobate în Buget cu sumă totală,  astfel încît fiecare primar de suburbie să stea cu mâna întinsă la primar, iar ulterior, sumele să fie alocate în dependență de discuțiile private cu primarul Ion Ceban.

În contextul celor relatate mai sus și în numele celor peste 112 mii de alegători care au votat pentru programul nostru, după discuțiile avute cu locuitorii municipiului, cu primarii și consilierii locali am prezentat deja propunerile noastre pentru bugetul municipal de anul viitor, propuneri ce vizează, deopotrivă, atât orașul, cât și suburbiile capitalei. Solicităm transparență maximă în ceea ce privește gestionarea banului public:

– Executarea de urgență a tuturor proiectelor Platformei DA votate deja de consiliului municipal;

– Prezentarea imediată a proiectului de Buget pentru 2022 consilierilor municipali și publicarea acestuia pentru dezbateri publice și consultare cu societatea civilă nu mai târziu decât dimineața zilei de mâine, 18 noiembrie 2021,

– Elaborarea Anexei la Buget cu detalizarea proiectelor propuse de fiecare suburbie;

– Deschiderea, construcția grădinițelor și grupelor noi, inclusiv cu grupe creșe în fiecare instituție;

– Dezvoltarea sistemului after-school pe lîngă fiecare școală unde dispunem de spațiu;

– Majorarea alocației pentru alimentația copiilor și controlul strict al achizițiilor de servicii a respectării normelor de alimentație pentru copiii noștri;

– Reabilitarea căilor de acces spre instituțiile de învățământ și instituțiile medicale;

– Decongestionarea traficului rutier devenit infernal, în colaborare cu MAI în baza Memorandumului semnat în 2019, inclusiv cu practicarea benzilor reversibile;

– Amenajarea parcărilor la periferii, intercartiere și în Centrul istoric cu redeschiderea parcărilor MAI la fel în baza Memorandumului cu Primăria Chișinău;

– Inițierea Proiectului de reconstrucție a Podului Ismail;

– Reparația Podului Mihai Viteazu; – Extinderea bulevardului Mircea cel Bătrîn cu prelungirea liniei de troleibuz pînă la strada Bucovina;

– Reabilitarea drumurilor și căilor de acces spre curțile blocurilor rezidențiale, aflate în stare dezastruoasă.

Platforma DA considedră că locuitorii municipiului Chișinău merită respect pentru contribuțiile lor la formarea Bugetului, merită un Buget transparent consultat cu oamenii, cu o viziune pentru viitor și proiecte investiționale durabile.

Oamenii merită un oraș în care Primăria, Primarul și Consiliul municipal se află cu adevărat în slujba oamenilor.

12 Mai 2022

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău cere demisia ministrului Andrei Spânu și prezintă act...

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău a prezentat mai multe acte prin care sunt confirmate fraudarea și trucarea mai multor licitații din domeniul energetic. Este vorba despre tenderele și contractele pentru construcția rețelelor electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, ce ar asigura conectarea cu sistemele românești și europene, de construcție a Termoelectrica, procurarea energiei electrice. Dinu Plîngău: „Rețelele electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău. Potrivit mai multor plângeri parvenite de la mai multe companii participante la licitație, aceasta ar fi avut loc cu încălcări grave. Dovada sunt scrisorile depuse de Mihail Lupașcu, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii în atenția președinției R. Moldova, SIS și CNA,  cât și expertiza tehnică efectuată de experți de la Banca Mondială, au demonstrat că au fost comise favorizarea unei companii în detrimentul altora. Mai mult ca atât, acest subiect a fost discutat la cel mai înalt nivel de autoritățile R. Moldova și cele din România, întrucât una dintre companiile care a participat la licitație este o companie română care a sesizat autoritățile din R. Moldova și România despre trucarea licitației. În pofida celor enunțate mai sus, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu a continuat licitația, motivând un preț mai mic oferit de compania câștigătoare, însă, potrivit normelor europene diferența de preț a companiei câștigătoare și companiei situată pe locul 2, constituie o diferență de 20.000 de euro la un contract de aproape 30 de milioane de euro, iar acest lucru urma să fie analizat din perspectiva calității efectuării lucrărilor, garanțiilor și lucrărilor de mentenanță, fapt ce creează întrebări pertinente pentru organele de anchetă în legătură cu favorizarea companiei câștigătoare de către factorii de decizie din R. Moldova. Licitația pentru lucrările de reconstrucție la Termoelectrica Potrivit plângerilor parvenite de la companii din România și Ucraina, licitația pentru lucrările de construcție la Termoelectrica ar fi fost trucate. În esență vorbim despre caietul de sarcini care era întocmit după o anume companie, și anume, Silovîe Mașinî, companie din Federația Rusă, aflată sub duble sancțiuni internaționale. La fel, ca și în cazul precedent, procedura de desemnare a câștigătorului a fost tergiversată. Mai mult ca atât, ministrul Spânu a mințit public că compania cu care urma să fie semnat contractual ar fi unica companie care ar fi participat la licitație.  În realitate, la licitație au mai participat doua companii din România și Ucraina. Înaintea semnării contractului, ministrul Spânu justifica pe la toate posturile TV, necesitatea semnării acestui contract cu Silovîe Mașinî. După ce plângerile celorlalte două companii participante la licitație au devenit publice și după ce scandalul legat de această licitație a trecut hotarele R. Moldova, luând în calcul și aspectul sensibil al problemei legat de războiul din Ucraina, la două zile distanță de la semnarea acestui contract, acesta a fost reziliat. Ceea ce poate implica R. Moldova în litigii judiciare aducând atât prejudicii de imagine, cît și materiale.” În aceste condiții, președintele Platformei DA, Dinu Plângău cere demisia ministrului Andrei Spânu și o anchetă penală pe faptele descrise mai sus. Acesta a prezentat la Procuratura Anticorupție mai multe acte ce confirmă grave abateri de la lege.

citește mai mult

10 Mai 2022

Rezoluția Congresului III al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr...

Amintind că: Platforma DA este un partid născut din dorința cetățenilor Republicii Moldova de a trăi într-o țară liberă, prosperă, neîntinată de abuzurile cleptocrate, mafiote ale guvernărilor precedente; că Platforma DA este un partid care a deșteptat cetățenii Republicii Moldova pentru a lupta cu demnitate împotriva derapajelor antidemocratice, pentru decriminalizarea și deoligarhizarea statului și pentru un parcurs reformist și pro-european veritabil, Congresul Platformei Demnitate și Adevăr CONSTATĂ că:

  • În perioada dintre Congrese, Platforma DA nu și-a trădat electoratul și a acționat conform dezideratelor sale expuse în documentele oficiale, dar și în declarații, comunicate, discursuri și alt gen de apariții publice ale reprezentanților săi;
  • Platforma DA a făcut tot ce a depins de ea pentru a unifica, a consolida și a crea o forță politică capabilă să înfrunte regimurile anti-naționale, corupte și aservite unor puteri străine, care au pauperizat populația Republicii Moldova;
  • Platforma DA a fost cea mai activă formațiune politică în Parlamentul Republicii Moldova, înaintând proiecte de legi în suportul oamenilor și contracarând vehement și efficient încercările de a submina bazele democratice, pro-europene și naționale ale statului.
Ținând cont de cele expuse, ne propunem să continuăm activitatea formațiunii în vederea:
  • edificării unei alternative credibile și viabile, pentru orice putere care poate fi acuzată de derapaje ce ar afecta construcția unui stat de drept aici, Acasă;
  • menținerea și fortificarea parcursului European al Republicii Moldova în condițiile internaționale nou create;
  • susținerea plenară a eforturilor reprezentanților societății cu gândire critică de a democratiza și reforma instituțiile statului;
  • fortificarea principiilor democrației interne de partid și a spiritului collegial, de echipă prin care Platforma DA a fost mereu puternică și capabilă să reziste în fața provocărilor.
  • salvarea dreptei pro-europene, aflate în cădere liberă din cauza actualei guvernări incompetente, duplicitare și incoerente, stoparea migrării electoratului decepționat către structurile politice antinaționale, populiste și corupte.
  • Implementarea de facto a tuturor revendicărilor adoptate la protestele populare din perioada 2015 – 2019, abandonate de actuala guvernare.
De asemenea, ne propunem să:
  • Acționăm și mai concertat în vederea creșterii capacității funcționale ale echipelor Platformei DA din teritoriu, punând accent puternic pe revigorarea organizațiilor locale existente și crearea unor noi structuri de partid acolo unde acestea nu există;
  • Asigurăm interconexiunea organelor centrale și ale celor teritoriale prin proiecte comune și relaționare eficientă;
  • Elaborăm și implementăm strategia privind următoarele alegeri locale, prezidențiale și parlamentare
  • Regândim politicile pe domeniul extern, coroborându-le cu realitățile zilei, ținând cont de războiul din Ucraina și poziționarea Republicii Moldova în raport cu vecina noastră și cu partenerii noștri de dezvoltare;
  • Sprijinim eficient și prin propuneri concrete și profesioniste orice gen de activități și acțiuni menite să dinamizeze integrarea Republicii Moldova în comunitatea statelor europene, dată fiind depunerea recentă a cererii țării noastre de aderare la UE.
Apreciem modul democratic în care Platforma DA a desfășurat alegerile președintelui partidului și a altor organe de conducere și salutăm noul președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, Dinu Plîngău, încurajându-l să promoveze în continuare democrația internă de partid, unitatea formațiunii, menținerea și dezvoltarea spiritului de echipă caracteristic Platformei Demnitate și Adevăr.   Chișinău, 8 mai 2022 Rezoluția a fost supusă votului și adoptată.

citește mai mult

12 Aprilie 2022

Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze Reforma veritabilă a Descentralizării...

Platforma DA observă cu îngrijorare că guvernarea ezită orice discuție privind descentralizarea reală, consolidarea autonomiei locale și reforma administrativ-teritorială, deși anul viitor vor avea loc alegeri locale generale. Se creează impresia că în pofida promisiunilor electorale, partidul de guvernare pledează ca țara și în continuare să rămână cu raioane la nivelul II de administrație publică locală, care în prezent s-au transformat în structuri ineficiente, care oferă sinecură politică mai multor activiști de partide și generează risipa banilor publici. Centralizarea excesivă a tuturor domeniilor vieții politice, economice și sociale, care a avut loc pe parcursul ultimilor decenii a îndepărtat considerabil guvernarea de cetățeni și constituie una din cauzele majorității problemelor grave de sistem cu care se confruntă în prezent Republica Moldova. Politizarea profundă a societății, ineficiența administrației publice, lipsa încrederii în justiție și în alte instituții ale statului, corupția atotcuprinzătoare, monopolul economic, influența și controlul din partea diverselor grupuri oligarhice asupra instituțiilor statului și majorității domeniilor vieții sociale din Republica Moldova, sunt inclusiv consecințele directe ale unui sistem politic și administrativ extrem de centralizat și bazat, în exclusivitate, pe verticala puterii. Concentrarea masivă a puterii (politice, administrative, economice) și a tuturor resurselor statului în mâinile unor grupuri înguste de interese/persoane, precum și lipsa unor mecanisme de contrabalansare și distribuire a puterii între diferite niveluri de administrație publică, afectează grav funcționalitatea tuturor instituțiilor statului și constituie unul din principalele impedimente în calea reformelor, dezvoltării și europenizării Republicii Moldova. De aceea, fără demolarea verticalei puterii, fără o administrație locală depolitizată, puternică, descătușată și înzestrată cu instrumente și resurse corespunzătoare - fără o descentralizare reală politică, economică și administrativă, Republica Moldova NU are nicio șansă de a implementa reforme, de a se moderniza și dezvolta în conformitate cu standardele țărilor civilizate și dezvoltate. Raioanele în formula actuală a organizării administrativ-teritoriale nici pe de parte nu corespund sarcinii consolidării și dezvoltării autonomiei locale. Proiectele Platformei DA privind redistribuirea impozitului pe venit pentru persoanele juridice și a taxei pentru resursele minerale către primării, precum și cele referitoare la transmiterea bazinelor acvatice autorităților publice locale de nivelul I, se prăfuiesc în Parlament. Legislativul nu dorește să se întoarcă la inițiativele noastre cu privire la îmbunătățirea considerabilă a procesului de consultare între autoritățile centrale și cele locale și la extinderea competențelor primăriilor în angajarea specialiștilor necesari. Procesul de delimitare a proprietăților de stat cu proprietățile unităților administrativ-teritoriale, practic, a fost stopat. Realizarea tuturor acestor măsuri ar ridica semnificativ autonomia financiară a primăriilor și ar permite păstrarea acestora cu toate instituțiile de învățământ. Reieșind din cele expuse, Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze în colaborare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) reforma veritabilă a descentralizării în conformitate cu Carta Europeană de la Paris, care ar prevedea delegarea maximală a atribuțiilor fiscale, patrimoniale și administrative primăriilor, depolitizarea transferurilor din bugetul de stat către localitățile de nivelul I, crearea altor structuri eficiente administrativ-teritoriale la nivelul II în locul raioanelor și neadmiterea lichidării mecanice a primăriilor.

citește mai mult