Inga Grigoriu: Chemăm la responsabilitate actualul Legislativ, să înregistreze și să examineze Raportul comisiei LAUNDROMAT

05 Septembrie 2021

Președinta comisiei LAUNDROMAT, Inga Grigoriu, a susținut o conferință de presă privind Raportul elaborat de comisia parlamentară de anchetă ce a activat în legislatura precedentă a Parlamentului R. Moldova și a examinat fenomenul spălărilor de bani din anii de referință – 2010-2014, operațiune implementată prin intermediul instituțiilor financiar-bancare autohtone și instanțelor judecătorești naționale.

Inga Grigoriu a amintit că schema, denumită Global Laundromat, a fost una dintre cele mai vaste operațiuni împotriva securității financiare, economice și naționale a statului nostrum:

„Schema respectivă a afectat nu doar reputația R. Moldova pe plan internațional, dar a și subjugat instituțiile naționale ale statului, creând premisele jafului bancar, atacuri raider, devalizări de importante întreprinderi, dezvoltând la turații maxime fenomenul marii corupții, a îmbogățirilor ilicite, a evaziunilor fiscale, toate aceste acțiuni culminând cu o stare de impunitate care dezamăgește cetățeanul R. Moldova până în prezent.”

„Pentru prima dată, la finalul a. 2020, debutul a. 2021, efectele acestei tipologii au fost analizate de o instituție reprezentativă, pe platforma unei comisii parlamentare de anchetă care, a operat cu răspunsurile organelor competente și a elaborat, în luna mai, curent, un Raport exhaustiv ce vizează acest fenomen.” – a mai spus ex-deputata.

Totodată, Inga Grigoriu și-a exprimat regretul pe motiv că Raportul comisiei nu a fost audiat în plen  din cauza „acțiunilor unei majorități de membri ai acestei comisii din legislatura precedentă care au tergiversat procesul, cu scopul de a eșua înregistrarea Raportului și a Proiectului de Hotărâre privind Raportul Comisiei.”

Inga Grigoriu a îndemnat actuala componență a legislativului să înregistreze și să examineze Raportul comisiei LAUNDROMAT:

„În prezent, avem o nouă componență a Legislativului, care optează pentru lupta anticorupție și eliminarea schemelor care afectează securitatea cetățeanului R. Moldova. Cu regret, constatăm că și în aceste condiții și circumstanțe, Raportul menționat nu este nici până astăzi înregistrat în circuitul actelor normative a Parlamentului R. Moldova, cu toate că au fost făcute  mai multe solicitări. Dacă în legislatura precedentă, o majoritate psrm-șor a fost motivul blocării înregistrării Raportului, astăzi nu mai există acest impediment.

Pe această cale, chemăm la responsabilitate actualul Legislativ și, în același timp, facem un apel către actualul președinte al comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică, responsabil de domeniul de activitate al căruia reprezintă acest Raport, să se implice în proces, dinamizându-l.”

De asemenea, Inga Grigoriu a atenționat deputații actuali asupra faptului că „organele de anchetă urmăresc deciziile parlamentarilor în acest sens și, credem că nimeni din actuala guvernare nu este cointeresat să fie dat uitării acest act criminal de proporții deosebit de mare îndreptat împotriva securității naționale și a cetățenilor implicit, astfel încât autorii, beneficiarii și executorii să scape basma curată.”

În acest sens, spune ex-deputata „Procuratura R. Moldova, din lipsă de interes al societății și instituțiilor reprezentative ale statului, în liniște va clasa dosarele aferente, după modelul scoaterii de sub urmărire penală a judecătorilor, emițători de ordonanțe, dar și a executorilor judecătorești, generatori de evaziuni fiscale în proporții deosebit de mari.”

În concluzie, Inga Grigoriu a menționat că „instituția care reprezintă centrul național de colectare, analiză și diseminare a datelor financiare către alte organe competente, inclusiv cele de drept și de anchetă, este Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării de Bani care are drept obiectiv investigații financiare complexe, tipologii de spălare a banilor și finanțare a terorismului. Raportul comisiei parlamentare de anchetă elucidează mecanismul spălărilor de bani din anii 2010-2014 și constată o lipsă de rezistență a acestei instituții în fața, atât a modificărilor legislative, operate în particular pentru această operațiune, cât și în fața factorului politic, dominat de anumite persoane cu funcții de demnitate publică sau funcții decizionale.  Va fi grav dacă, după același model din anii precedenți, Serviciul va manifesta aceeași atitudine, ținând cont de faptul că, pe o perioadă nedeterminată, instituțiile statului se vor alinia cerințelor unei formațiuni politice prezentă de curând, în majoritate absolută în instituțiile publice, fără opoziție parlamentară credibilă.”

Inga Grigoriu a mai menționat că, pe parcursul lucrărilor Comisiei, au fost identificate și alte tipologii de spălări de bani, care „conform răspunsurilor instituțiilor competente, au fost contracarate în timp, însă, fenomenul continuă, implicit prin segmentul transnistrean, regiune a R. Moldova la care instituțiile centrale, cum ar fi BNM, nu au acces în vederea recepționării informațiilor de la instituțiile financiare ce activează în perimetrul menționat.”

„Îngrijorări în acest sens au fost exprimate de către Banca Națională în răspunsurile oferite Comisiei parlamentare de anchetă privind spălarea de bani, iar la elaborarea mecanismelor de monitorizare și identificare a fluxurilor financiare din stânga Nistrului, cât și la contracararea schemelor ilicite va trebui să intervină actualul Guvern. Altfel, R. Moldova, prin instituțiile sale publice, va rămâne și în continuare, în incapacitate de a oferi, un minim de siguranță cetățenilor săi.” – a mai spus Inga Grigoriu.

18 Noiembrie 2021

Fracțiunea Platformei DA din CMC cere prezentarea imediată a proiectului de Buget pentru anul 2022...

Consilierii Platformei DA din CMC condamnă practica păguboasă și moștenită de-a lungul anilor la Primărie: cea  de a tergiversa procesul de adoptare a bugetului municipal pentru următorii ani cu grave încălcări de procedură, votat în pripă de o majoritate cu interese personale, negociate pe sub masă, de obicei, pe ultima sută de metri, în noaptea dintre ani. Precizăm că, consilierii Platformei DA au  fost constructivi și consecvenți, încă de la începutul mandatului, atunci când au chemat la responsabilitate și consens, la cooperare loială atât consilierii diferitor fracțiuni, cât și executivul, în vederea soluționării adevăratelor probleme ale municipiului și locuitorilor acestuia. În pofida tuturor demersurilor și solicitărilor noastre, constatăm cu îngrijorare că executivul recidivează și că se procedează la fel ca și anul trecut, când a fost adoptat Bugetul pentru 2021 cu grave încălcări de procedură, fără avizul Comisiei de resort și fără o informare corectă a cetățenilor și consilierilor. Consilierii Platformei DA precizează că bugetul a fost votat de o majoritate îngustă, cu interese personale obscure, negociate pe sub masă în ajunul sărbătorilor de iarnă, astfel încât cetățenii să nu observe majorările de taxe și impozite, iar societatea civilă și presa să nu mai reușească să intre în esența unui document financiar fundamental, bugetul municipiului, care s-a dovedit a fi unul păgubos și imposibil de realizat pe deplin. Din această cauză, ținem să atenționăm că Primarul și executivul deja sunt în întârziere impardonabilă în ceea ce privește publicarea, consultarea și adoptarea Bugetului pentru 2022, care conform Legii finanțelor publice Articolul 47 aliniat (2) prevede expres:

  1. a) Autoritatea executivă locală elaborează şi prezintă consiliului local proiectul bugetului local pe anul următor – pînă la 20 noiembrie;
  2. b) Consiliul local adoptă bugetul local pe anul următor – pînă la 10 decembrie.
Așadar, consecințele unor asemenea practici ne sunt deja cunoscute, fiecare consilier a avut la îndemână toate informațiile necesare și timpul suficient pentru a înțelege cu ce s-au confruntat oamenii anul trecut din cauza adoptării întârziate și netransparente a Bugetului pentru 2021, precum și efectele păguboase asupra proceselor de dezvolatare și monitorizare: - Neprezentarea informației privind executarea Bugetului la jumătate de an, astfel încît nu s-a respectat procesul de monitorizare a implementării proiectelor și controlul executării veniturilor și cheltuielilor prevăzute în Bugetul aprobat; - Întârzierea implementării proiectelor inițiate de conducătorii de subdiviziuni, directorii de instituții publice, cum ar fi instituțiile medicale și de învățământ; - Alocarea resurselor financiare pentru proiectele din oraș, cum ar fi infrastructura, reparația selectivă a curților dintre blocuri, pe criterii politice și clientelare; - Întârzierea cu jumătate de an a alocării pentru suburbii a resurselor aprobate în Buget cu sumă totală, astfel încît fiecare Primar de suburbie să stea cu mâna întinsă la Primarul general, iar ulterior să fie alocate sume în dependență de discuțiile private cu Primarul Ion Ceban și, angajamentele politice asumate. Astfel, amintim pe scurt consecințele cu care s-au confruntat locuitorii municipiului Chișinău din cauza adoptării întârziate și netransparente a bugetului pentru anul trecut: 1)    Neprezentarea executării Bugetului la jumătate de an, astfel încît nu s-a respectat procesul de monitorizare a implementării proiectelor și controlul executării veniturilor și cheltuielilor prevăzute în Bugetul aprobat 2) Întârzierea implementării proiectelor inițiate de conducătorii de subdiviziuni directorii de instituții publice, cum ar instituțiile medicale și de învățământ 3)  Alocarea resurselor financiare pentru proiectele din oraș, cum ar fi infrastructura, reparația selectivă a curților de blocuri pe criterii netransparente și politice 4)   Întârzierea cu jumătate de an a alocării pentru suburbii a resurselor aprobate în Buget cu sumă totală,  astfel încît fiecare primar de suburbie să stea cu mâna întinsă la primar, iar ulterior, sumele să fie alocate în dependență de discuțiile private cu primarul Ion Ceban. În contextul celor relatate mai sus și în numele celor peste 112 mii de alegători care au votat pentru programul nostru, după discuțiile avute cu locuitorii municipiului, cu primarii și consilierii locali am prezentat deja propunerile noastre pentru bugetul municipal de anul viitor, propuneri ce vizează, deopotrivă, atât orașul, cât și suburbiile capitalei. Solicităm transparență maximă în ceea ce privește gestionarea banului public: - Executarea de urgență a tuturor proiectelor Platformei DA votate deja de consiliului municipal; - Prezentarea imediată a proiectului de Buget pentru 2022 consilierilor municipali și publicarea acestuia pentru dezbateri publice și consultare cu societatea civilă nu mai târziu decât dimineața zilei de mâine, 18 noiembrie 2021, - Elaborarea Anexei la Buget cu detalizarea proiectelor propuse de fiecare suburbie; - Deschiderea, construcția grădinițelor și grupelor noi, inclusiv cu grupe creșe în fiecare instituție; - Dezvoltarea sistemului after-school pe lîngă fiecare școală unde dispunem de spațiu; - Majorarea alocației pentru alimentația copiilor și controlul strict al achizițiilor de servicii a respectării normelor de alimentație pentru copiii noștri; - Reabilitarea căilor de acces spre instituțiile de învățământ și instituțiile medicale; - Decongestionarea traficului rutier devenit infernal, în colaborare cu MAI în baza Memorandumului semnat în 2019, inclusiv cu practicarea benzilor reversibile; - Amenajarea parcărilor la periferii, intercartiere și în Centrul istoric cu redeschiderea parcărilor MAI la fel în baza Memorandumului cu Primăria Chișinău; - Inițierea Proiectului de reconstrucție a Podului Ismail; - Reparația Podului Mihai Viteazu; - Extinderea bulevardului Mircea cel Bătrîn cu prelungirea liniei de troleibuz pînă la strada Bucovina; - Reabilitarea drumurilor și căilor de acces spre curțile blocurilor rezidențiale, aflate în stare dezastruoasă. Platforma DA considedră că locuitorii municipiului Chișinău merită respect pentru contribuțiile lor la formarea Bugetului, merită un Buget transparent consultat cu oamenii, cu o viziune pentru viitor și proiecte investiționale durabile. Oamenii merită un oraș în care Primăria, Primarul și Consiliul municipal se află cu adevărat în slujba oamenilor.

citește mai mult

18 Octombrie 2021

Platforma DA solicită autorităților să întreprindă măsuri urgente de redresare a situației p...

Platforma DA consideră inadmisibilă situația actuală pe piața produselor petroliere și este îngrijorată de lipsa de reacție din partea guvernării. În acest sens, precizăm că, doar într-o lună am asistat la creșterea vertiginoasă a prețurilor la benzina și motorina, care au trecut peste 2 lei per litru. Aceasta scumpire bruscă a afectat puternic veniturile cetățenilor și economia în ansamblul ei, în special,  agricultultorii și transportatorii. Astfel, Platforma DA atrage atenția că după ultimele modificări la legea produselor petroliere, companiile din domeniu  majorează zilnic,  în mod orchestrat, prețurile la combustibil, indiferent de perioada importării partidelor de carburanți. Astfel, în fiecare zi se produc înțelegeri tenebre de cartel. Este alarmant faptul că abuzurile demonstrative pe piața produselor petroliere se întâmplă pe fundalul unui Consiliu al Concurenței decapitat începând cu 11 august, recent, și al unui  ANRE, care activează în formula înțelegerii obscure Plahotniuc-Ghimpu-Leancă și care au devenit dispeceri de preț în cadrul înțelegerilor petroliștilor principali. Guvernarea, practic, nu reacționează la situația creată iar comasarea acestor instituții va paraliza activitatea ambelor entități pentru o perioadă  îndelungată și va permite companiilor mari să facă mai multe abuzuri fără să fie sancționate. În consecință, atmosfera din societate devine tot mai tensionată și ne putem aștepta la proteste din partea fermierilor și transportatorilor. În acest context, Platforma DA cere ca Parlamentul și Guvernul să întreprindă de urgență, următoarele măsuri de redresare a situației :
  1. Asigurarea promptă a funcționalității Consiliului Concurenței prin desemnarea unei conduceri profesioniste și integre în fruntea instituției, care să acționeze imediat în privința combaterii acordurilor de cartel și a sancționării dure a participanților
  2. Demiterea conducerii ANRE și desemnarea altei componențe în baza meritocrației, neafilierii politice și integrității
  3. Alocarea compensațiilor pentru agricultorii mici și mijlocii, precum și pentru companiile de transportare a pasagerilor pe cursele regulate în formă de restituire a accizelor.

citește mai mult

27 Septembrie 2021

Platforma DA solicită guvernării să discute cu FMI despre suspendarea legii care prevede ca milia...

Platforma DA insistă ca reprezentanții Guvernului și a Președinției să discute cu FMI despre legea care prevede ca miliardul furat să fie achitat din buzunarul cetățenilor, în contextul sosirii în Republica Moldova a misiunii Fondului Monetar Internațional.

Formațiunea noastră precizează că a intenționat să rezolve această problemă și a venit cu inițiativa ca Legea 235/2016 să fie suspendată, dar solicitarea a fost respinsă de guvernarea lui Dodon,  în 2020. Ulterior, în plină campanie electorală, PSRM și Șor au anulat legea cu privire la restituirea miliardului de către cetățeni, încălcând conștient și flagrant procedura legislativă, fără a discuta pe marginea acestui subiect cu Banca Națională și partenerii externi. Prin urmare, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională legea din 16 decembrie, 2020,  votată de PSRM-Șor, prin care a fost anulată “legea miliardului furat”.

Platforma DA propune revenirea la acest subiect și înlăturarea nedreptății la care sunt supuși cetățenii Republicii Moldova.

Astfel, ca urmare a convertirii garanțiilor de stat în obligațiunile de stat la rata efectivă a dobânzii anuale de 5%, prin asumarea răspunderii de către Guvernul Filip, cele 13,3 miliarde lei și alte 11,2 miliarde lei sub formă de dobândă:

  1. Creează inechitate socială – povara este transpusă pe plătitorii de impozite fără ca aceștia să poarte vreo vină pentru frauda miliardului
  2. Oferă impunitate suplimentară persoanelor implicate în furtul miliardului
  3. Sustrag mijloace din bugetul de stat.

De asemenea, remarcăm ca Banca Națională a eliberat, cu încălcarea procedurii legale, creditele de urgență celor 3 bănci devalizate cu o dobândă simbolică de doar 0,1%.

Suspendarea legii ar permite o mobilizare a tuturor instituțiilor, inclusiv Procuratura Generală și BNM, pentru demascarea fraudelor și identificarea beneficiarilor și recuperării mijloacelor fraudate. Faptul suspendării ar accelera elaborarea strategiei de recuperare a banilor furați, care este o condiție importantă pentru restabilirea finanțării din partea UE. Totodată, procedura suspendării nu este egală cu refuzul statului să achite datoriile. Nu există nici riscul serios pentru capitalizarea Băncii Naționale, care la moment are rezerve suficiente pentru asigurarea stabilității macrofinanciare.

Doar după epuizarea tuturor eforturilor legea miliardului ar putea fi reactivată în format revizuit, cu stabilirea de noi prevederi pentru relațiile dintre BNM și Ministerul Finanțelor.

Efectul așteptat după suspendarea legii miliardului ar fi:

  1. Eliberarea imediată a unor sume anuale  între 894 milioane lei – un miliard de lei în bugetul de stat, un spațiu financiar important pentru programe și proiecte sociale
  2. Efort conjugat pentru investigarea fraudei și măsuri de recuperare a mijloacelor extrase
  3. Responsabilizarea persoanelor/beneficiarilor/participanților la frauda bancară.

Platforma DA precizează că pînă în prezent, contribuabilii moldoveni au plătit deja peste 4 miliarde lei pentru furtul din acele 3 bănci.

Precizăm că anume Platforma DA a fost acea forța politică, care atunci cînd toți actorii politici păstrau tăcerea, a organizat proteste masive la care au participat zeci de mii de oameni, revoltați pe clasa politică care a devalizat sistemul bancar. Platforma DA va lupta în permanența pentru ca nu cetățenii de rînd și agenții economici onești să plătească miliardele furate de la popor, ci hoții din grupările criminal-politice.

citește mai mult