Inga Grigoriu: Comisia Laundromat – detalii noi. Statul ar fi obținut peste 12 miliarde de lei dacă ar fi fost achitate taxe și impozite!

21 Ianuarie 2021

Conform Planului de activități al Comisiei LAUNDROMAT, astăzi urma să participe la audierile publice domnul Alexandru Tănase – ex-consilier municipal, ex-deputat, ex-ministru al justiției, ex-judecător al CC.

În răspunsul cu privire la refuzul de a participa la audieri domnul Tănase relatează faptul că nu deține nicio informative cu privire la subiectul investigat, altele decât cele relatate din presă. Totuși, deși Comisia nu i-a adresat întrebările din timp, Alexandru Tănase a argumentat în scris modificările operate la Legea Taxei de Stat, care, după opinia sa, nu ar avea nicio legătură cu operaţiunea denumită generic – Laundromat. Inga Grigoriu a atras atenția în cadrul unei conferințe de presă că, totuși, în urma acestor modificări, statul a pierdut circa 10 mlrd lei, dacă ne referim la suma totală a ordonanțelor judecătoreşti şi la taxa de stat în valoare de 3%, modificată prin inițiativa legislativă a ex-deputatului A.Tănase. Deputata s-a referit și la un alt aspect important: reforma Codului de Executare, modificat în 2010, când domnul Tănase era deja ministru al Justiţiei, trezește o serie de întrebări la fel de cruciale pentru anchetă. Competenţa teritorială a executorului judecătoresc care a fost modificată, iar în 2011, prin derogare, s-a și extins pe întreg teritoriul ţării, ar fi permis executorilor judecătorești să execute în mun. Chişinău o ordonanță judecătorească emisă la o instanţă din alt raion sau altă circumscripție a camerei teritoriale în care executorul își are sediul? O altă întrebare ține de onorariul executorului judecătoresc, aspect la care nimeni nu a atras atenția până acum: în conformitate cu modificările operate în 2010, la articolul 38 al capitolului IV privind cheltuielile de executare, s-a stabilit modalitatea de calcul a onorariului executorului judecătoresc, odată ce această profesie a fost liberalizată și este important să se cunoască dacă domnul Tănase ar deține informații cu privire la eventuala ridicare a onorariilor în urma tranzacțiilor efectuate de cei 5 executori judecătoreşti. Inga Grigoriu a specificat că, conform calculelor, reies următoarele cifre: din 22 mlrd de dolari, onorariul executorului judecătoresc (3%) ar fi constituit aproximativ 9 mlrd lei! Respectiv, impozitul pe venit calculat ar fi constituit circa 1,7 mlrd lei și dacă acesta nu a fost achitat, statul, pe lângă cele 10 mlrd lei ratate din taxa de stat, a mai pierdut și acești bani la buget. În această ordine de idei, Inga Grigoriu a făcut un demers către inspectoratul fiscal pentru a obţine un răspuns oficial de la instituţie. Inga Grigoriu a concluzionat că, pe lângă faptul că a fost știrbită imaginea Republicii Moldova, fiind inclusă în rapoartele MoneyVal, bugetul de Stat a ratat 10 mlrd lei plus 1,7 mlrd lei și a subliniat că ar fi fost important ca Alexandru Tănase să relateze și despre adevăratele motive ale demisiei din funcţie în anul 2018, dincolo de cel al unei discuţii telefonice, apărute în presă (interceptarea telefonică a discuției cu ex-deputatul Veaceslav Platon).

În altă ordine de idei, Inga Grigoriu a mai vorbit despre faptul că Procuratura Anticorupție opune rezistă în vederea elucidării tuturor circumstanțelor care au tangență cu dosare pornite pe spălarea banilor în proporţii deosebit de mari și refuză să prezinte Comisiei de anchetă actele interdepartamentale cu numele procurorilor care ar reglementa interacțiunea între Serviciul Prevenirea şi combaterea Spălării Banilor şi PA. Comisia a solicitat acte administrative care nu au protecție procesuală şi nu reprezintă secretul anchetei, deci, astfel, PA demonstrează lipsă de respect față de instituţiile statului şi perpetuaează starea de impunitate. Mai mult decât atât, orice investigație paralelă făcută de către jurnalişti, societatea civilă, ori Comisii de anchetă în vederea stabilirii adevărului este dur criticată de Procuratură. În acest context, Inga Grigoriu a comunicat că Comisia de anchetă se va adresa organelor competente în vederea sancţionării funcţionarilor potrivit prevederilor art. 316 din Codul

Contravenţional, deoarece prin răspunsurile Procuraturii Anticorupţie denotă clar intenția de a nu îndeplini cerinţa legală a deputatului şi intenţia de a împiedica desfăşurarea activității comisiei per ansamblu.

Cu privire la banii eliberaţi în numerar în proporții deosebit de mari despre care a mai vorbit, Inga Grigoriu a spus că la 12 ianuarie 2021, BNM a prezentat un comunicat de presă prin care îndeamnă băncile la vigilenţă în prevenirea şi combaterea spălării banilor în cazurile de utilizare a numerarului. Astfel, BNM a informat instituţiile financiar-bancare, că activitățile în care clienţii acestora folosesc sume mari de numerar, duc la un risc sporit şi băncile trebuie să întreprindă măsuri de precauție pentru a preveni tranzacțiile ilegale. Ghidați de acest comunicat, dar şi de unele informaţii obţinute în cadrul activităţii Comisiei, aceasta a înaintat un demers către SPCSB şi BNM cu privire la banii eliberaţi în

numerar în proporţii deosebit de mari în anul 2019 din contul unor persoane expuse politic cum ar fi V. Plahotniuc, I. Şor şi apropiații lor, cu cererea de a fi informată despre scopul final al retragerii în numerar și unde au fost utilizați acești bani.

Amintim că prin Laundromat au fost extraşi cash în anii 2011-2014 circa 50 milioane de dolari, iar o parte din acești bani au fost utilizați pentru coruperea unor deputaţi.

17 Februarie 2021

Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a avut astăzi o întrevedere cu Excelența Sa, ambasa...

Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a avut astăzi o întrevedere cu Excelența Sa, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al SUA în Republica Moldova, dl. Dereck J.Hogan. În cadrul întrevederii s-a făcut un schimb de păreri despre situația politică din Republica Moldova. Printre subiectele discutate a fost declarația de intenție a Platformei DA privind asumarea unui guvern interimar și posibilitatea declanșării alegerilor parlamentare anticipate. Andrei Năstase a specificat că Platforma DA optează pentru alegeri parlamentare anticipate, care, spre regret, sunt amânate de acțiunile partidelor majoritare, marcate de dorința și incapacitatea unora de a le provoca, pe de o parte și, pe de altă parte, de capacitatea altora de a le determina, însoțită de dorința de perpetuare a haosului și  blocajului politic. În aceste circumstanțe, Platforma Demnitate și Adevăr consideră ca fiind imperios necesară  investirea unui guvern anti- criză, de profil european, capabil să rezolve problemele stringente ale oamenilor, să combată corupția, criminalitatea, inclusiv schemele frauduloase de delapidare a proprietății publice care iau amploare de la o zi la alta, și să pregătească desfășurarea scrutinului parlamentar în condiții de maximă legalitate, libertate și corectitudine. Andrei Năstase a reiterat că Republica Moldova are nevoie de un guvern plenipotențiar pentru a relua asistența financiară externă. În lipsa unui guvern cu atribuții depline fiind imposibilă și indexarea pensiilor, acordarea sprijinului financiar fermierilor, procurarea vaccinului anti-COVID, în schimb, se vor înteți delapidările din fondurile publice, furturile proprietății de stat și contrabanda. Năstase a afirmat că asumarea guvernării de către Platforma DA a apărut în contextul pericolului investirii unui guvern Șor-Dodon, soluția Platformei DA fiind orientată spre a nu admite instalarea unui guvern al majorității parlamentare PSRM-Șor, și, totodată, evitarea haosului, a blocajului constituțional, determinate de acțiunile unor politicieni preocupați de interesele partinice și electorale, străini de interesele și nevoile Republicii Moldova și ale oamenilor. Oferta Platformei DA de constituire a unui guvern minoritar anti-criză este adresată forțelor politice democratice și pro-europene din parlament și din afara acestuia. Andrei Năstase susține că propunerea Platformei DA este una asumată și urmărește depășirea crizei politice în perspectiva alegerilor parlamentare anticipate, bazată pe valorile democratice, ale statului de drept, respectul pentru constituție, demnitatea umană și voința populară. Părțile au convenit asupra continuării dialogului în interesele ambelor părți.

citește mai mult

17 Februarie 2021

Chiril Moțpan despre hidrocentrala Novodnestrovsc: timp de 4-5 ani, râul Nistru ar putea să sece!...

Astăzi, deputatul Platformei DA Chiril Moțpan, a susținut o conferință de presă privind catastrofa ecologică ce ar putea surveni în urma construcției hidrocentralei Novodnestrovsc pe râul Nistru. În cadrul conferinței Chiril Moțpan a spus: „Problema râului Nistru apare uneori, pe agenda publică, atunci când e convenabil pentru unii sau alții, dar cu minimă atenție pentru adevărata ei semnificație. A fost formată și o comisie parlamentară pentru evaluarea gestionării integrate a resurselor de apă din bazinul râului Nistru – dar, iarăși, cum se întâmplă adesea în Republica Moldova, rămâne riscul unei simple abordări formale. Or, consecințele unei asemenea abordări strict formale vor fi dezastruoase. Este de responsabilitatea fiecăruia din noi să spună lucrurilor pe nume și să nu admită minimalizarea situațiilor problematice, chiar dacă o face de dragul „păstrării aparențelor” ori menținerii alianțelor. Fapt este că situația râului Nistru afectează două state vecine, Republica Moldova și Ucraina, angajate în raport cu același proiect european. Măsura în care vom putea colabora în această problemă – care nu poate fi soluționată decât prin discuții punctuale și responsabile care să ia în calcul nu doar interesele economice, dar și viața și bunăstarea cetățenilor și a ecosistemelor – este cea care determină în ce măsură proiectul european și valorile democratice sunt real asumate de fiecare stat în parte. Subiectul la care vreau să mă refer - și care voi solicita să fie inclus și pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate - este legat de Hidrocentrala Novodnestrovosk, proiectată și construită în anii 1980 de guvernul unional al URSS, cu contribuția financiară a RSSM și RSSU. Scopul inițial era ca energia electrică obținută să fie împărțită egal între cele două republici. Însă, după destrămarea URSS, hidrocentrala nu a mai fost dată în exploatare. În 2014, Ucraina a instalat pe barajul hidrocentralei Novodnestrovsk (jumătate din baraj este a Republicii Moldova), fără să consulte partea moldovenească, 4 turbine pentru producerea energiei electrice. Urma să mai instaleze încă 3. Acest fapt pune în pericol securitatea ecologică a Republicii Moldova: pentru a proteja râul Nistru și ecosistemul acestuia, este necesar ca hidrocentrala să permită curgerea unui anumit flux minim de apă. Însă, pentru funcționarea turbinelor respective, fluxul de apă al râului este redus simțitor, fiind astăzi sub minimul necesar și riscând o catastrofă ecologică. Riscăm inclusiv alimentarea cu apă potabilă atât a mun. Chișinău, cât și a altor localități, inclusiv a or. Odessa, care se alimentează tot din fluviul Nistru. Conform experților, se poate instala un ciclu periculos: timp de 4-5 ani, râul Nistru practic să sece, iar în al șaselea sau al șaptelea an să se producă inundații masive în sudul Republicii Moldova. Există și probleme de ordin legal: jumătate din barajul hidrocentralei este amplasat pe teritoriul Republicii Moldova, iar demarcarea hotarului dintre Moldova și Ucraina pe porțiunea Novodnestrovsk nu este stabilită nici până acum. (Lacul de acumulare al hidrocentralei, construit exclusiv din banii alocați de RSSM, este amplasat pe teritoriul Ucrainei, dar a fost destinat și pentru irigarea pământului din raioanele de nord ale Republicii Moldova). Situația impunea negocieri urgente cu Ucraina, care trebuiau făcute în cunoștință de cauză. Respectiv, cu câțiva ani în urmă, angajații SIS au obținut pe cale operativă, la Moscova, în original, un pachet de documente datând din anii 1985-1987 privind Hidrocentrala Novodnestrovsk: proiectul tehnic al hidrocentralei; parametrii tehnici privind utilizarea hidrocentralei; planul hidrocentralei, cu harta topografică; estimarea fluxului necesar de apă pe râul Nistru; informația privind contribuția financiară a RSSM la construcția hidrocentralei. Informația respectivă a fost prezentată guvernului Republicii Moldova, care, la acea dată, a decis să includă doi experți SIS în grupul de negociere și în procesul de negocieri. Ținând cont de vectorul de integrare europeană asumat atunci atât de Ucraina, cât și de Republica Moldova, precum și de faptul că ambele părți erau într-o relație tensionată cu Federația Rusă, SIS a propus la acel moment ca negocierile în această chestiune să fie mediate de Uniunea Europeană, fără implicarea Federației Ruse. Moldova a reușit astfel să obțină monitorizarea de către UE a felului în care partea ucraineană exploatează râul Nistru. Republica Moldova, mai cu seamă organizațiile ecologice și de mediu, s-au adresat structurilor europene din Tratatul Comunității Energetice și Comisiei Europeane, cu intenția ca acestea să monitorizeze râul Nistru și să convingă Ucraina de starea ecologică catastrofală a fluviului. Nu este clar dacă s-a obținut ceva pozitiv în contextul evenimentelor politice din Ucraina din ultimii 6-7 ani, dar și a celor din Republica Moldova până în anul 2020. Ceva timp în urmă, pe timpul când deținea mandatul de președinte, Dodon și structurile subordonate lui și-au dorit să obțină în mod oficial din partea guvernului Federației Ruse documentele tehnice privind hidrocentrala, care fuseseră obținute deja de SIS, pe cale operativă. Probabil, ar fi dorit să impresioneze partea ucraineană prezentându-le drept documente primite oficial, etalând, astfel, sprijinul pe care îl aveau din Rusia. Sarcina de a obține oficial aceste documente de la conducerea Institutului Hidroproiect al Federației Ruse i-a fost propusă ambasadei de la Moscova, prin intermediul reprezentantului SIS. Ca de obicei, Dodon era gata să promită orice în numele profitului imediat, dar care ar fi fost în detrimentul securității naționale și energetice a RM. Până în prezent, nu există transparență cu privire la procedurile, discuțiile și așteptările părților. Știm doar că aprovizionarea cu apă potabilă a 8 milioane de persoane din Republica Moldova și Ucraina depinde de supraviețuirea râului Nistru. Or, potrivit experților în domeniul energetic, Nistrul nu este un fluviu cu un volum potențial de apă care ar putea fi utilizat la justa valoare pentru producerea curentului electric. Novodnestrovsk este o afacere financiară cu impact ecologic pentru ambele state, în care sunt implicate mediile și mogulii ucraineni pe domeniul energetic, care trec de la o guvernare la alta în Ucraina, dar reprezintă și o pârghie de șantaj politic pentru Moldova din partea Kievului pe domeniul de negocieri privind instalarea controlului la frontiera moldo-ucraineană pe segmentul transnistrean, pentru a ne impune și la mai multe cedări. Acest lucru a fost spus neoficial și voalat de reprezentanții Serviciului de grăniceri al Ucrainei în dialog cu omologii din Moldova. Crearea comisiei parlamentare pe acest subiect, speră, să ofere soluții pentru prevenirea catastrofei. Voi pune subiectul și pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate.” 17 februarie 2021

citește mai mult

15 Februarie 2021

La inițiativa Platformei DA proiectul de amenajare a izvorului ”Grigore Vieru” va fi realizat!...

Astăzi, la inițiativa lui Andrei Nastase, președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, în parcul Râșcani al capitalei a avut loc lansarea conceptului proiectului de revitalizare și amenajare a izvorului „Grigore Vieru”.
Amintim că decizia CMC de a realiza un proiect de amenajare a izvorului respectiv, astfel, încât să fie onorată personalitatea marelui poet național, a fost adoptată în urma demersului făcut de Andrei Năstase în care se spune că „parcul este amplasat în zona de agrement, cu coline pitorești și cascada din trei lacuri, în apropiere de blocul în care a locuit un sfert de veac poetul-academician Grigore Vieru (perioada 1968-1993), iar la amenajarea izvorului a contribuit nemijlocit și poetul, împreună cu alți locatari din blocurile adiacente”. De asemenea, Andrei Năstase a pus în valoare eventuale activități care ar putea fi desfășurate acolo, atragând vizitatori, inclusiv turiși și oaspeți ai capitalei. În plus, izvorul ar putea deveni un punct cultural de primă mărime a urbei noastre și un veritabil omagiu adus martirului Poet Național Grigore Vieru.
La evenimentul de astăzi au participat consilierii municipali ai Platformei DA și alți reprezentanți ai primăriei și preturii sectorului Ciocana. Schița proiectul amenajării izvorului lui Grigore Vieru a fost realizat de asociația obștească Platforma Urbană.
„Este un simbol divin ca izvorul să poarte numele genialului nostru poet Grigore Vieru, care a fost și va rămâne pentru totdeauna un izvor nesecat de inspirație, talent și apă vie pentru sufletele noastre”, a subliniat Andrei Năstase.

citește mai mult