(INTERVIU) Andrei Năstase: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile
13 Ianuarie 2020
În cadrul unui interviu acordat www.oficial.md, Andrei Năstase, Preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, s-a referit la anul politic 2019, planurile pentru perioada imediat următoare şi aşteptările de la 2020.
Oficial: Dle Năstase, anul politic 2019 v-a ţinut permanent în vizorul opiniei publice. Care credeţi că a fost cea mai mare realizare a Dvs. în acest an?
Andrei Năstase: Anul 2019 ne-a adus şi împliniri, şi victorii, dar şi rocade politice neaşteptate, a fost anul unor turbulenţe electorale, dar şi al unor speranţe realizate, a curajului şi a libertăţii pe care le-am simţit cu toţii și la care mi-am adus și eu o modestă contribuție. Am devenit mai experimentaţi, mai profesionişti, ne-am coagulat rândurile şi am crescut echipele. Oamenii cu caracter şi demnitate sunt cea mai mare valoare a noastră. Este important că am demonstrat că se poate guverna și altfel decât de la independență încoace şi am învăţat că trebuie să insistăm mai mult atunci când avem dreptate și suntem convinşi că ştim exact care este soluţia potrivită. Regret că noi, reprezentanții Platformei DA, nu am reușit să convingem partenerii de guvernare și pe cei cu care am constituit o majoritate parlamentară vremelnică despre necesitatea stringentă de implementare a Declaraţiei Legislativului privind starea de captivitate a statului şi acest act a rămas nevalorificat. Dacă am fi adoptat legile speciale inerente acestei Declaraţii, respectând, bineînțeles, rigorile constituționale, lucrurile s-ar fi desfăşurat altfel. Instituţiile statului ar fi fost eliberate rapid şi nu s-ar mai fi putut reveni vreodată la autocraţie.
Dar, repet, toate victoriile de până acum, inclusiv eliberarea țării în mod pașnic, fără sânge, de cel ce o capturase se datorează oamenilor demni, cinstiți, drepți și curajoși și doar de dorința sinceră și de curajul acestora depinde eliberarea definitivă a țări, salvarea ei de un sinistru trădător de neam, o marionetă teleghidată din exterior și un laș care își arogă astăzi merite pe nedrept.
O: Care credeţi că a fost miza istorică a evenimentelor din iunie 2019?
A.N.: Atunci s-a dat o luptă pe viaţă şi pe moarte între regimul oligarhic construit ani de zile prin vicleşug, tertipuri electorale, propagandă și manipulare şi o clasa nouă de oameni politici, născută din protestele antioligarhice demarate în 2015 de Platforma Demnitate și Adevăr cu un enorm sprijin popular. Am reuşit să oprim un veritabil puci, o tentativă de uzurpare a puterii în stat. În cele 5 luni de guvernare a blocului ACUM, până la demiterea Guvernului și refacerea alianţei PSRM-PD, am demonstrat voință politică fără precedent şi am început procesul de dezoligarhizare și decriminalizare a statului. Nu vreau să folosesc cuvinte mari, însă noua guvernare avea o misiune cu adevărat istorică: un nou început pentru țara noastră atât de încercată, atât de prăduită și tâlhărită în ultimii ani! Am reuşit să demolăm parțial bastioanele regimului autoritar al lui Plahotniuc, care se încăpăţâna să nu înțeleagă nimic din lecțiile istoriei – dar mai ales care uita de prevederile art. 2 alin. 2 din Constituție: „Nicio persoană particulară, nicio parte din popor, niciun grup social, niciun partid politic sau o altă formaţiune obştească nu poate exercita puterea de stat în nume propriu”.
O: În iunie, aţi acceptat funcţia de ministru al Afacerilor Interne? Ce v-a determinat?
A.N.: Interesul public și responsabilitatea. Dacă m-aș fi ghidat de propriile interese, dacă m-ar fi preocupat cariera personală, interesele politice ale partidului pe care îl reprezint, în perioada de până la alegerile locale m-aș fi dedicat activității parlamentare și campaniei electorale. Ne-am asumat guvernarea, iar asta implica și mai multă responsabilitate. Asta m-a și determinat să preiau cel mai dificil de gestionat minister în orice stat, dar mai ales în Republica Moldova abia scoasă din îmbrăţişarea sufocantă a unui regim dictatorial în care forţele de ordine au exercitat plenar rolul de poliţie politică şi au apărat criminalii de la guvernare, în loc să apere cetăţenii acestei ţări. Sunt fost procuror și apărător al drepturilor și libertăților oamenilor. Așadar, nimeni nu îmi poate pune la îndoială respectul pentru această nobilă profesie, dar şi pentru oamenii legii în general, care ar trebui să fie exemple de integritate, moralitate și profesionalism. Și când vorbesc de profesionalism nu mă refer la buna capacitate de interceptare a telefoanelor oamenilor nevinovați, nu mă refer la instalarea de echipamente de supraveghere audio și video în casele celor care luptă pentru democrație și drepturile omului, a căror singură culpă era că se împotriveau regimului autoritar instalat în țara noastră. Nu mă refer la acoperirea cu bună știință a schemelor de contrabandă, de spălare de bani sau a faptelor de corupție. Tocmai cu asta s-a ocupat Procuratura, dar şi Direcţia nr.5 a MAI, pe care am desfiinţat-o imediat. Ca viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Interne, mi-am dorit instituții independente cu angajaţi pentru care singura carte de căpătâi să fie Legea – nu arbitrariul sau deciziile luate prin birouri întunecoase, departe de ochii opiniei publice. Și pot spune cu tărie că am lăsat o instituție funcțională, aflată într-o cooperare loială cu alte instituții ale statului, în beneficiul exclusiv al oamenilor, care a asigurat liniște și siguranță cetățenilor, dar și unei guvernări democratice.
O: Care au fost cele mai importante realizări ale Dvs. la cârma MAI?
A.N.: Nu toate realizările din acest domeniu de activitate sunt atât de vizibile în mod imediat pentru oameni. Deși s-a lucrat la turații maxime și s-au obținut rezultate foarte bune raportate la perioadele de referință anterioare, nu am reușit să le aducem mai bine la cunoștința oamenilor.
Propaganda, isteria și psihoza artificial create de mercenarii locali și străini ai războiului hibrid și unii dintre deontologii noștri contextuali, spre exemplu, prin scoaterea în evidență, a unor accidente rutiere, (care ajunsese cu peste 5% mai puține față de perioada anului anterior, dar de care, bineînțeles, vinovat era făcut ministrul de Interne), au reușit, prin manipulare cu date și informații false, să anihileze rezultatele din cele două rapoarte emise la capătul a trei și, respectiv, cinci luni de activitate. De altfel, în perioada de după 14 noiembrie s-au produs grave accidente de circulație, crime cu foarte mulți morți și răniți, dar nu am auzit pe măcar cineva dintre falșii deontologi să bată clopotele sau să tulbure liniștea noului ministru de Interne.
Am dezgheţat dialogul cu partenerii străini și finanțarea unor proiecte de anvergură. Am inițiat ample procese de instruire a personalului cu antrenarea experților și instituțiilor de învățământ din țară și din afară, cu preluarea de bune practici în materie de eradicare a corupției și combatere criminalității de diversă natură. Pe linia noastră de competență am pus în ordine şi situația de la frontieră, inclusiv la aeroportul din Chișinău, unde Poliția de Frontieră a luat măsuri riguroase de control a accesului în zonele sensibile din aeroport, inclusiv asupra mijloacelor de transport.
În cadrul vizitei pe atunci a secretarului de stat din MAI al României, Raed Arafat, am demarat un proiect-pilot de tip SMURD în zona de Sud, urmat de altele la Bălți și Chișinău, și am obţinut asigurări de sprijin a viziunii mele de integrare a serviciilor de urgență într-o singură structură aflată în subordinea Ministerului, precum și trecerea serviciului 112 la MAI, pentru a asigura eficientizarea acestuia. Am pus capăt unui vechi obicei care tot revine, din păcate: utilizarea arbitrară a mașinilor-capcană ale Poliției. Acestea s-au ocupat de prevenție, iar polițiștii au avut ordin să respecte cu strictețe legea și doar în conformitate cu legea să oprească sau nu participanții la trafic. Am inițiat proiecte-pilot de fluidizare a circulației în Chișinău și de eliberare a carosabilului de autovehicule parcate neregulamentar, proiecte care au dat roade bune, apreciate de oameni. Dacă până la noi, orice anchetă asupra crimelor grave era împiedicată de nevoia de a trimite mostre ADN în străinătate, procesele fiind tărăgănate cu lunile și anii, în urma intervenției mele, acestea se pot face prompt la Centrul de Medicină Legală din Chișinău. Am făcut ca în gara feroviară din Chișinău turiștii care ne vizitează țara să se poată înregistra rapid și comod la un nou oficiu al Biroului Migrație și Azil dacă vin cu trenuri ce trec prin segmentul transnistrean, în loc să umble pe drumuri pe la instituții și să stea la cozi.
Pot aduce exemple de demantelare a structurilor criminale organizate și a schemelor lor infracționale, de zeci de anchete și procese penale inițiate și instrumentate de structurile MAI în perioada scurtă în care am activat acolo, precum cele legate de interceptările ilegale, traficul de ființe umane, inclusiv cel al profesorilor turci realizat de oamenii regimulul criminal Plahotniuc, în evidentă complicitate cu Dodon, președinte și șef al Consiliului Suprem de Securitate.
Anchetele în cazul multiplelor identități ale lui Plahotniuc și ale celor din anturajul lui, dar și trecerea ilegală a frontierei de respectivii, tot de MAI au fost demarate. Toate acestea au fost remise procuraturii conform competenței sau se află încă în gestiunea MAI și urmează încă să auzim despre ele. Ancheta inițiată în cazul Avia Invest și efectele produse de aceasta, stoparea tranzacționării obscure a Aeroportului Internațional Chișinău, sunt parte a unui proces complex de demantelare a schemelor de corupție care au secătuit Republica Moldova. Am demarat proiecte transfrontaliere cu participarea OLAF, DIICOT din România și anchete desfășurate în cel puțin șapte țări europene, prin care au fost demascate scheme complexe de contrabandă, spălare de bani, evaziune fiscală, fraude în operațiuni de import/export/tranzit, având ca obiect cantități însemnate de țigări și materii prime pentru producerea acestora, destinația finală fiind, preponderent, piața neagră din spațiul Uniunii Europene. Acestea și alte acțiuni criminale și scheme prin care a fost prejudiciată țara noastră în proporții deosebit de mari au fost documentate de Ministerul Afacerilor Interne.
O: Ce v-a determinat să candidaţi pentru un nou mandat de Primar al capitalei în alegerile din 2019?
A.N.: După ce, în 2018, votul chişinăuienilor a fost desconsiderat în cel mai josnic hal, alegerile fiind declarate invalide, cred că a fost de la sine înţeles că trebuia să repunem în drepturi acest vot, să ni-l revendicăm pe bună dreptate. A fost și dorința sinceră de a da Chișinăului șansa unei capitale europene, moderne în care oamenii să trăiască bine.
O: Ce nu a mers în alegerile pentru funcţia de Primar al capitalei?
A.N.: Războiul hibrid în care am fost în permanență ținta forțelor distructive din țară, dar și din exterior, ia proporții inimaginabile în special în perioada campaniilor electorale. Mecanismele care s-au pus în funcțiune împotriva mea și a colegilor mei, propaganda din cadrul alegerilor locale, au contribuit esențial la crearea unui curent absenteist, în urma căruia Chișinăul a fost preluat de forțe străine de interesele oamenilor și cel național. Propaganda de la televiziunile holdingurilor lui Plahotniuc și Dodon, a celor rusești, care, toate, și-au dat mâna împotriva mea, denotă că mediul monopolizat al audiovizualului din RM a degradat catastrofal și regret că nu am prioritizat reforma în audiovizual la pachet cu reforma în justiție, atât timp cât am fost la guvernare. Probabil, Dodon ar fi torpilat și această reformă esențială, dar trebuia să demarăm oricum purificarea instituției de reglementare și reorientarea acesteia spre vegherea consecventă și irevocabilă asupra pluralismului de opinii și a deontologiei profesionale în domeniu. Și, nu în ultimul rând, banii, banii murdari, extrem de mulți, de ordinul sutelor de milioane. În mod intenționat nu spun mijloacele financiare, ci anume banii cărați cu gențile de la Moscova, Bahamas sau din ofshore-uri, adunați în casieria lui Dodon din schemele de zeci de ani la care se pricepe atât de bine mafia moldovenească. În toată campania electorală și în ziua alegerilor, mii de oameni au fost mituiți cu acești bani murdari și transportați la secțiile de vot cu autoturisme, inclusiv din zona serviciilor de transport și de propagandă estică, delicat vorbind. Dar cel mai grav lucru este că noi, chișinăuienii, am pierdut poate o unică oportunitate de a implementa proiecte de infrastructură de amploare cu ajutorul prietenilor și colegilor noștri europeni, americani și, în special, români.
O: Ce planuri aveţi pentru perioada imediat următoare?
A.N.: Ne dorim ca Republica Moldova să fie un partener credibil pentru țările civilizate, un stat de drept în care justiția și toate instituțiile statului să fie funcționale și independente de ingerințele politice, puterea decizională locală să fie descentralizată, iar reformele sistemice și instituționale să fie reale și nu mimate, toate în beneficiul oamenilor, și nu a unor clanuri de interese private. Acesta este scopul nostru şi vom continua să acţionăm prin toate metodele posibile şi imposibile în acest sens.
Vom colabora și în continuare cu forțele politice pro-europene, realmente democratice din țara noastră, pledând pentru unitate, consolidare și efort comun, direcționat spre restabilirea dreptății și echității sociale. Am demonstrat că putem face acest lucru și suntem capabili să perseverăm în demersurile noastre democratice în perioada scurtei guvernări a blocului ACUM, asumându-ne toate greșelile și eșecurile, învățând să tragem concluzii edificatoare din acestea.
Republica Moldova se confruntă acum din nou cu reale pericole de izolare internațională, derapaje antidemocratice și riscuri majore de regres economic. Este pus în pericol și parcursul european al țării noastre. De aceea, Platforma Demnitate și Adevăr își reiterează ferm poziția intolerantă față de abuzuri de orice gen, față de veleitățile autocrate ale actualei guvernări, față de jocurile politice ale alianței PSRM-PD în detrimentul statului de drept și își reafirmă cu tărie dezideratele consfințite în statutul nostru, în programele electorale și în conștiința fiecăruia dintre noi: noi nu cedăm!
O: Ce aşteptări aveţi de la anul 2020?
A.N.: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile. Am fost și suntem un partid pro-european, Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană fiind cartea de căpătâi a tuturor aspirațiilor noastre politice și a activității noastre cotidiene. Implementarea acestui document strategic este dezideratul nostru esențial, asta nu se negociază şi vom fi neclintiţi în acest sens şi în 2020. Este un an electoral 2020, aşa că va trebui să muncim mult pentru a convinge oamenii că singura noastră soluţie este coagularea tuturor forţelor pro-europene veritabile pentru confruntarea electorală în prezidenţiale. În acest sens, Platforma DA este pregătită să participe la prezidențiale cu propriul candidat, dar nu exclude și posibilitatea identificării unei personalități nepartinice, agreate de toate forțele politice democratice și reformatoare.
Important este ca echipa noastră să se consolideze, să devină și mai puternică, și mai combativă pentru a putea valorifica enormul potențial popular din spatele nostru!
sursa: oficial.md
29 Martie 2020
(INTERVIU) Andrei Năstase: Invităm pe toată lumea să lăsăm acum disputele politice în numele ...
În cadrul unui interviu acordat pentru CURENTUL, președintele Platformei Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, a vorbit despre starea de urgență instituită în Republica Moldova și deciziile care se iau. C.: Dle Năstase, în starea de urgenţă în care ne aflăm, instituţiile statului nu mai funcţionează la turaţii normale, puterea de decizie fiind concentrată în aria Comisiei Situații Excepționale. Cum reacţionează această Comisie, la propunerile Platformei DA în vederea aplanării riscurilor epidemiologice, în special mă refer la criza economică care se instituie? A.N.: Voi fi cât se poate de explicit – nu există astăzi un dialog eficient al Comisiei pentru situaţii excepţionale cu opoziția, cu societateacivilă și chiar cu societatea în general, iar acest fapt ne îngrijorează foarte mult. Deşi am făcut mai multe apeluri în ideea colaborării cu guvernul pentru a remedia situaţia dificilă în care ne-am pomenit, deocamdată reacţia formală a guvernării lipsește, în ciuda unor reacții adecvate, de aprobare a demersurilor noastre, venite din partea mai multor funcționari. Platforma DA a făcut propuneri sincere de colaborare cu actuala guvernarea în aceste condiţii dificile şi vom insista și în viitor pe acest pricipiu de maximă responsabilitate politică. Oricum, împreună cu colegii mei din Platforma Demnitate și Adevăr căutăm soluţii, iar în acest sens am avut un şir de consultări cu asociaţiile de business, antreprenori şi persoane afectate de situaţia de criză în care ne aflăm. Ne-am convins fără tăgadă cât de necesar este să fie iniţiată de urgenţă o comunicare reală şi eficientă cu aceștia de către factorii de decizie ai momentului privind atenuarea impactului nefast al crizei social-economice. De ce? Pentru că Guvernul întârzie nepermis de mult să vină cu propuneri serioase în acest sens, dar acum ca niciodată este nevoie stringentă de un plan guvernamental punctual și etapizat privind susținerea populației și a antrepenorilor! Deja de mai multă vreme se impun unele măsuri de urgență, pe care statul trebuie să le propună în zilele imediat următoare, delimitând competențele exclusive ale Guvernului și ale Parlamentului! C.: Aţi elaborat un set de măsuri care, voi cita aici ultima dvs. declaraţie, „nu vor contracara plenar impactul negativ al crizei social-economice survenite în urma declarării sătrii de urgenţă, dar îl vor atenua considerbil, contribuind la menţinerea vitalităţii economice şi a surselor de existenţă, iar ulterior la refacerea competentă şi eficientă al domeniului social-economic al Republicii Moldova”. Pe scurt, care sunt aceste măsuri urgente? A.N.: Voi încerca să fiu concis. Deci, punctual, măsurile propuse de noi circumscriu următoarele acţiuni. Rectificarea cardinală a bugetului prin renunțarea la mai multe investiții capitale, în primul rând la investiții în domeniul administrației publice centrale, unde trebuie să rămănă bani alocaţi pentru strictul necesar — salarii și pensii. Calculele aproximative arată că prin reducerea cu până la 30% din cheltuielile autorităților publice centrale și renunțarea la mai multe investiții capitale, s-ar putea economisi câteva miliarde de lei. Apoi solicitarea imediată a sprijinului financiar din partea partenerilor externi și majorarea volumului împrumuturilor de la băncile comerciale de către Ministerul Finanțelor. Este necesară şi susţinerea plenară A celor din linia întâi, deci trebuie cel puţin dublate salariile medicilor și ale întregului personal medical și majorate substanțial resursele financiare alocate pentru procurarea echipamentelor de protecție. Deja avem mai mulţi medici contaminaţi şi chiar două decese în rândul lor, ceea ce trebuie să ne îngrijoreze extrem de mult! Este nevoie şi de alocarea resurselor pentru finanțarea parțială a șomajului tehnic impus salariaților, precum și a sistării activităţii comercianților mici, intervenită în urma închiderii piețelor. Altfel ne va ucide nu doar pandemia, ci şi sărăcia şi disperarea – este inadmisibilă lipsa de viziune în acest aspect pentru un guvern responsabil! C.: Dacă tot vorbim despre medici şi măsurile de prevenţie, de ce nu se recurge la testarea în masă a populației? La ce stadiu se află epidemia în RM? Pentru când se prognozează vârful culminat al crizei? A.N.: Probabil, nici nu e elaborată o strategie de expertiză. Repet, acest guvern se preocupă mai mult să reacţioneze cumva la un proces scăpat de sub control, decât să prevină extinderea şi riscurile asociate. În Germania se fac zilnic 500 000 de teste! La noi câte? De ordinul zecilor! Noi putem doar să ghicim ce va urma, guvernarea nu ne comunică nimic concludent. Vacanța elevilor a fost prelungită până la 15 mai. E acesta un indicator sau nu? Deja cad pe câmpul de lupta medicii (din sursele noastre ei nu sunt echipaţi corespunzător de către autorităţile care sunt depăşite de situație). Deci, o întrebare firească: cât va rezista sistemul medical? Nu ştim nimic şi lipsa unui set minim de informații, nici nu putem evalua obiectiv situaţia, pentru că guvernarea este netransparentă şi preferă să minimalizeze pericolul. Care este numărul real de bolnavi contaminaţi cu Covid-19? Câţi medici sunt bolnavi? Cum ne poziţionăm în rata globală pe aceste subiecte? La aceste întrebări nici Ministerul Sănătăți, nici Comisia, nici Guvernul nu ne dau răspunsuri şi, ceea ce e mai grav, nu există nici posibilitatea ca aceste și alte chestiuni importante să fie elucidate în cadrul lucrărilor Parlamentului! Legislativul a fost scos din ecuaţie – aşa au convenit cei care au propus modul de instaurare a stării de urgenţă şi cei care l-au votat în plen. Platforma DA face acum toate demersurile necesare pentru ca Parlamentul să poată efectua controlul asupra executivului, aşa cum prevede Constituţia şi aspiraţia firească şi necesară de a cunoaşte adevărul şi, astfel, a preveni şi a combate eficient calamitatea. C.: Înţeleg că imputaţi guvernării lipsa de încredere a dvs, dar şi a cetăţenilor. Ce vreţi să demonstraţi: că guvernarea nu are imaginea reală a lucrurilor, că nu a înţeles încă ce se întâmplă în întreaga lume? Vă asumaţi aşa ceva? A.N.: Desigur că îmi asum, ba mai mult – insist! Revin la situaţia de astăzi şi vreau să vă spun că aceasta nu doar mă îngrijorează. Eu nu pot înţelege de ce nu se fac eforturi pentru realizarea testarii imediate a personalului medical şi echiparea acestuia conform standardelor medicale din Germania şi Coreea de Sud. A calculat cineva cât ar costa? 10 – 15 milioane de dolari? Oare suma contează atunci când doar astfel securizezi capacitatea colectivului de medici şi cadre medicale, care tratează populaţia ţării cu sacrificii eroice?! Iarăşi, echiparea şi instruirea corespunzătoare a personalului MAI dislocat în oraşe şi în mediul rural. Comunicarea cu mijloace corecte, eficiente cu populația, nu cu bâta și armele de război pe străzi, dar și înăsprirea foarte serioasă a tuturor sancţiunilor pentru nerespectarea restrictiilor, bineînțeles cu aplicarea lor strict legală, fără abuz sau corupție, sunt măsuri indispensabile într-o asemenea situaţie de criză. În România se dau amenzi care zilnic, însumate, înseamnă sute de mii de euro. Da, e de speriat, dar e eficient. Trebuie de achiziţionat energic capacităţi de testare, indiferent care ar fi preţul acestora. Germania, cu o populatie de peste 80 milioane de oameni asta face. TESTEAZĂ! Testarea şi izolarea celor depistati pozitiv. Dacă sunt diagnosticaţi la timp, oamenii vor suferi mai puţin din cauza acestui virus. Punct. Nu ştim nimic despre numărul spaţiilor disponibile pentru internare, se va recurge la preluarea celor în fază mai usoară, asa cum se face deja în ţările Europene, inclusiv în România, de către MAI şi Ministerul Sănătăţii? Cred că trebuie să mobilizăm toţi rezerviştii pentru a asigura, mai ales în mediul rural, respectarea întocmai a restricţiilor. De ce spun toate acestea? Nu pentru că mi-e drag să critic de dragul criticii guvernarea, ci pentru că în cazul în care valul epidemiei în creştere ne va lua prin surprindere, fără să asigurăm monitorizarea strictă, inclusiv în mediul rural, Moldova va trai o dramă uriasă. C.: Să revenim puţin la aspectul economic. Ce acţiuni neîntârziate mai propuneţi? A.N.: Avem soluţii pe dimensiunea celor mai multe domenii de impact socio-economic major, cele mai importante fiind amânarea achitării contribuțiilor sociale și medicale, precum și a TVA pentru întreprinderile din domeniile HoReCa, comerț cu produse nealimentare și industria conexă, industria ușoară, Industria din ZEL, agricultură, turism, aviație etc pentru minim 6 luni; introducerea moratoriului la controalele de stat până la finele anului; necalcularea penalităților la achitarea serviciilor comunale pentru cel puțin 3 luni cu creditarea de stat a furnizorilor serviciilor respective; negocierea Guvernului și BNM cu băncile comerciale privind reeșalonarea creditelor pentru agenții economici și populație pentru cel puțin 6 luni. E nevoie și de alte măsuri de sprijin, mai ales pentru IMM, care urmează să fie introduse gradual pe parcursul anului, însă acțiunile enunțate mai sus sunt stringente. C.: Dincolo de faptul că guvernarea actuală este refractară, cel puţin deocamdată, la propunerile dvs sub aspect socio-economic, ce i se mai poate imputa după părerea dvs? Sau, poate, în rest, lucrurile stau mai bine? A.N.: Nu voi comenta în detaliu toate derapajele guvernării, asta ne-ar lua prea mult timp. Vreau doar să subliniez că o asemenea criză ar fi fost gestionată mult mai eficient și judicios de un guvern proeuropean pentru că primarii, medicii, polițiștii ar fi beneficiat în mod prioritar de echipamente, nu ar fi fost sacrificați, trimiși la război fără muniții şi pentru că s-ar fi evitat presiunea pe instituțiile democratice şi nu ar fi existat haos și reprimări ale valorilor democratice, de genul cenzurii, blindate cu armament de război pe străzile capitalei, miniştri pistolari, etc. Iar Dodon nu și-ar mai fi permis să se joace de-a Zarnița pe timp de epidemie. Apropo, în calitate de ministru de interne am luat atitudine în legatură cu scoaterea blindatelor cu mitraliere pe străzi. E o nebunie. Şi în România armata a iesit pe străzi a doua zi, iar unii militari aveau asupra lor armamentul din dotare, dar, ATENŢIE, doar militarii care au preluat de la Jandarmerie paza unor obiective strategice, aşa încât efectivele jandarmeriei să fie eliberate de sarcini şi să dubleze poliţia la patrulare, monitorizare şi verificare! Sincer vorbind, dacă aş fi fost astăzi decident în R. Moldova, aş fi luat mai multe măsuri esenţiale şi nenegociabile, inspirându-mă din experienţa celor două ţări-etalon, din punctul meu de vedere, în lupta cu coronavirusul: Germania (cu rata deceselor de doar 0,4%) şi Coreea de Sud. Democraţia veritabilă nu este doar un sistem politic, ci un mecanism real de rezistenţă în faţa vicisitudinilor! Republica Moldova ar evita foarte multe probleme dacă autoritățile ar fi deschise și nu ar ascunde adevărata amploare a crizei. Intenția de a instaura cenzura nu e un exces de zel, o idee personală a lui Vicol, să fim serioşi. Decizia iresponsabilă a şefului CA (retrasă în urma presiunii perfect justificate a societăţii) demonstrează clar intențiile ascunse ale guvernării PSRM – PD şi în condiţiile actuale muşamalizările pot fi echivalate cu o crimă împotriva propriului popor. C.: De ce nu renunţaţi la finanţarea de la stat a partidului pe care îl conduceţi, Platforma DA, în favoarea suplinirii fondurilor pentru combaterea riscurilor epidemiei? A existat un asemenea îndemn din partea PSRM şi Pro-Moldova. A.N.: Tentativa de a lipsi partidele politice de finanțare este parte a scenariului de anihilare a opoziției politice. Noi nu utilizăm puţina finanțare de care beneficiem pentru vacanţe de lux sau alte şmecherii. Aceşti bani acoperă doar strictul necesar pentru a funcţiona în nişte condiţii minime: sediu, salarii unor angajaţi, deci câteva locuri de muncă, birotică etc. Iar în lipsa unor anchete corecte privind finanțarea PSRM, PD, ȘOR și altele, anularea acestor prevederi legale nu este altceva decât un atentat direct la sistemele pluripartidist și democratic ale țării. Socialistii și cei de teapa lor practic nu au nevoie de subvenții de la stat, pentru că cheltuielile lor sunt de sute de ori mai mari! Banii lor provin din off-shore-uri, din Bahamas, de la structuri și servicii de securitate străine, din spălări masive de bani. Aceste partide au, deci, finanțări exuberante ilegale, criminale. De aceea fac acum bravadă şi ies în față cu măsuri populiste. Să nu uităm, că retorica socialiştilor la televizor e una, iar pe la spate, în vara aceasta, tot ei au activat printr-un vicleşug retroactivitatea legii si primesc acum bani considerabili pentru alegerile din 2016, cele prezidențiale. Poate ar fi mai onest să renunțe la acești bani în totalitate, dacă tot fac valuri în lighean! Şi apoi, dacă tot sunt multimilionari și miliardari, de ce cei de la PD şi PSRM nu fac donatii PERSONALE, fără a pretinde că trebuie să le facă toţi politicienii simultan? Unde sunt numiţii Andronachi, Diacov, Filip, Ivanov si altii? Unde e Dodon cu baronii săi milionari? Sau pur şi simplu criza pandemică nu intră în zona intereselor personale ca o campanie electorală, când banii se dau în plicuri, iar generozitatea ajunge la daruri excentrice gen butelii de gaz oferite gratuit? Și apoi nu faci caritate cu banii veniți de la stat, zgomotos și de dragul PR-ului politic și electoral. Faci cu banii proprii, cucdiscreție. Asta fac fruntașii și membrii Platformei Demnitate și Adevăr, acumulează fonduri personale, private, achiziționează, produse, material sanitar și medical și îl distribuie în teritoriu către cei care au stringentă nevoie de el. C.: Apropo, că aţi pomenit de buteliile de gaz. Alegerile din circumscripţia 38, Hâncești, v-au lăsat un gust amar? A.N.: După cum ştiţi, Platforma DA nu a avut propriul candidat și nu și-a putut folosi la maxim resursele sale pentru promovarea lui. În cazul acestor alegeri a contat foarte mult brandul partidelor, dar mai ales au contat capacitățile lor financiare. Grigore Cobzac a candidat independent, și-a făcut campanie pe bani foarte puțini, acest lucru s-a văzut în raport cu toți ceilalţi candidați. Dar, în primul rând, evident, a contat situația epidemiologică. Oricum, per ansamblu, alegerile de acolo nu au arătat adevărata voință a alegătorilor și e suficient să ne raportăm la rezultatele alegerilor de anul trecut să ne convingem de acest lucru. Și mai grav e că în timp ce eu încercăm să conving autoritățile de necesitatea amânării alegerilor de la Hâncești, lideri de partide care au avut candidați proprii au mers chiar și duminică, în ziua alegerilor, la secțiile de votare, inclusiv în localitățile infectate. C.: Să mai rămânem puţin la subiectul banilor partinici. De ce nu urmaţi exemplul partenerilor dvs., din fostul Bloc ACUM care, iată, a anunţat că donează o sumă importantă de bani pentru lupta cu pandemia? E vorba de 300.000 lei. A.N.: Bine, Platforma DA nu se compară din acest punct de vedere cu nimeni, noi nu ne-am luat la întrecere nici cu Plahotniuc, nu intrăm nici în astfel de competiţii lansate de Dodon și socialiști. Ar fi o pistă greşită, cred eu. Membrii şi simpatizanţii Platformei DA au făcut mereu donații, donează şi vor dona în mod individual și de această dată, cu discreţie și vă asifur că chiar contribuim decisiv la acest efort. Contribuţia noastră nu trebuie doar numărată, nu doar despre bani este vorba, deși numeric vom depăși aceste cifre, ci și despre foarte multă muncă. Cine mă cunoaşte ştie că înainte de a vorbi, îmi măsor de zeci de ori vorbele. Despre exerciţii de acest gen, oarecum populiste, auzim de zeci de ani de zile, de pe vremea lui Plahotniuc şi înainte de acesta. Eu zic să nu transformăm lupta cu coronavirusul într-o licitaţie grotească, lansată de PSRM. Cine vrea să-şi măsoare forţele cu Dodon în astfel de exerciţii de PR, să o facă. Platforma DA a demonstrat în anii de când există că are alte abordări, alte modele de comunicare şi de acţiune. Noi am ieșit în stradă să ne batem cu regimul Plahotniic atunci când nimeni nu îndrăznea să o facă, nefiind scoși de cineva sau pentru interese politice sau electorale, noi am acumulat prin muncă silnică peste patru sute de mii de semnături nu pentru a acumula capital politic, ci pentru o cauză nobilă, noi chiar am fost urmariți, interceptați, persecutați, nu doar ni s-a părut că ni se întamplă. Și am continuat cu discreție și bun simț. Şi, sunt sigur, e clar pentru toată lumea – Platforma DA nu este finanţată obscur, nu este finanţată de milionari, de off-shoruri, nu dispune de bani grei şi nu are nici avantaje financiare din faptul că, retroactiv, unele partide primesc astăzi bani de la buget pentru că au avut candidaţi la prezidenţialele din 2016. Dacă vă amintiţi, atunci noi am renunţat la propriul candidat și am muncit pentru un candidat comun. C.: O problemă acută în această situaţie este dificultatea în care s-au pomenit foarte mulţi conaţionali de ai noştri în afara ţării. Dvs., ce credeţi că ar trebui să întreprindă un stat pentru cetăţenii săi în astfel de împrejurări? A.N.: Diaspora noastră este nu doar reprezentanta unor oameni deosebiţi, activi şi demni. Ea a susţinut economia ţării prin remitenţe ani la rând şi o face şi astăzi. Să nu recunoşti acest fapt este ipocrit şi nedemn de un şef de stat. În ceea ce ne priveşte, este de la sine înţeles că am fost şi vom rămâne mereu alături de acești oameni care ani de zile au trimis nu un leu sau doi, ci zeci de miliarde de dolari acasă, pentru ca Republica Moldova să poată rezista ca stat. Vom susţine diaspora în întregime și pe fiecare om în parte, acesta e crezul nostru. Din păcate, nu știm nimic despre numărul morților în străinătate. Avem un număr extrem de mare de persoane care au îngrijit de bătrâni în Italia și în alte țări. Câte sunt infectate? Câte sunt în stare gravă? Ce face Ministerul de Externe pentru a soluţiona situaţia oamenilor care din cauza crizei îşi pierd slujbele şi adăposturile, nu-şi mai pot perfecta actele de şedere? Facem aproape zilnic presiuni pe autorități, pe acei de care depinde rezolvarea concretă a fiecărui caz în parte. Am discutat şi cu partenerii noştri din România şi prin misiunile lor diplomatice cetăţenii noştri vor fi ajutaţi. Şi eu mă gândesc mereu la fiii mei rămaşi singuri în străinătate, dar ştiu sigur că vom depăși această situație și va fi bine. Mă adresez Diasporei să fie solidară şi să nu dispere. Să comunice, să se asocieze, să facă liste și să le prezinte la consularele și ambasadele noastre, inclusiv în vederea organizării unor curse charter pentru cei ce doresc să revină acasă. Știm cât de greu le este, suntem alături de ei, am determinat autoritățile să ia anumite măsuri necesare unor grupuri aflate în dificultate în afara țării, dar continuăm să facem presiuni mari asupra guvernării pentru ca aceasta să audă fiecare cetăţean, oriunde s-ar afla. C.: Aşa s-a întâmplat că pe parcursul acestui interviu aţi tot criticat guvernarea. Totuşi, există oameni cărora nu aveţi ce le reproşa în aceste circumstanţe? Dincolo de cei din linia întâi, medici şi personal medical? A.N.: Bineînțeles că există! V-am spus doar că nu critic niciodată de dragul criticii, nu depăşesc rezonabilul, ci dimpotrivă, eu şi colegii mei facem totul pentru a remedia lucrurile şi invităm pe toată lumea să lăsăm acum disputele politice în numele unui scop comun. Şi, dacă îmi permiteţi, aş vrea să mulțumesc aici celor spre care privirea noastră nu se îndreaptă în aceste zile, dar ei se confruntă cu riscuri la fel de mari în fiecare clipă. Sunt cei care mențin confortul nostru la domiciliu. Sunt angajații de la gaze, apă canal, telefonie. Muncitorii din fabricile de pâine, lactate și alte unități furnizoare de produse de strictă necesitate. Aş vrea să le mulţumesc vânzătorilor din alimentare care sunt în pericol de a fi contaminaţi de oamenii din preajma aparatului de casă. Vreau să mulțumesc țăranilor noștri care nu uită nici acum că o zi de primăvară hrănește un an întreg şi prin efort și chiar risc pentru sănătate ne vor asigura pâinea de mâine. Vreau sa mulțumesc muncitorilor din fabricile de textile, din cele care din chimice s-au reprofilat în producătoare de măști sau dezinfectante. Pedagogilor care continuă să discute şi să ajute elevii on-line. Vreau să mulțumesc celor care stau acasă, înghesuiți în apartamente mici. Dar ştiţi ceva, carantina are un avantaj: avem timp să ne gândim la toate şi la toţi, la cei care ne conduc, la cei care ar fi trebuit să ne conducă, la ceea ce ar fi trebuit să facem și la ceea ce va trebui sa facem când vom ieşi din nou din case. Şi sper că atunci când vom ieși vom fi mai buni și mai deştepți, mai lucizi și mai atenți la deciziile pe care le luăm zilnic. Staţi acasă, fiţi sănătoşi şi nu pierdeţi timpul – gândiţi! sursa: curentul.md
citește mai mult