Andrei Năstase a avut o întâlnire cu delegaţia Forului European pentru Democraţie şi Solidaritate

09 Februarie 2018

Astăzi, 9 februarie, Andrei Năstase, președintele Platformei Demnitate și Adevăr, a primit vizita dele​gației Forului European pentru Democrație și Solidaritate. Discuția s-a axat pe realitățile din Republica Moldova și, în mod special,  a vizat situația socio-politică într-un an electoral, extrem de important pentru destinele țării.

Șeful delegației, dl Arjen Berkvens, a făcut o scurtă prezentare a colegilor săi, precizând că scopul vizitei este cunoașterea obiectivă, echilibrată, a realităților din Republica Moldova. Domnia sa a spus că este la curent și apreciază activitatea lui Andrei Năstase în calitate de lider al mișcării protestatare și ar dori să afle punctul său de vedere asupra situației din țară.

Andrei Năstase a mulțumit oaspeților și a specificat că a fost în permanență interesat de comunicare cu toate curentele politice europene, inclusiv cu socialiștii europeni și că, deși Platforma DA este un partid de centru-dreapta, programul său îmbină eminamente liberalismul cu elemente clare ale responsabilității sociale. „Să nu fii preocupat de toate segmentele sociale în Republica Moldova înseamnă să nu-ți pese de țara ta, căci aici suferă toți cetățenii deopotrivă, indiferent de orientarea lor politică sau de simpatiile geopolitice”- a spus Andrei Năstase, subliniind particularitatea societății moldovenești, polarizată excesiv pe motive geopolitice, intens folosite de guvernare pentru a menține haosul controlat din țară. „Alianța informală PD-PSDM a condus la oficializarea unui președinte de buzunar și funcționează perfect, dincolo de așa-zisa ostilitate afișată public. Dovadă e și schimbarea sistemului proporțional de vot, care a fost făcută solidar prin votul exponenților din Parlament ai celor două partide controlate plenar de Plahotniuc”- a menționat Andrei Năstase.

Fiind rugat să argumenteze inoportunitatea votului mixt, probată și prin concluziile partenerilor de dezvoltare a Republicii Moldova, Andrei Năstase s-a referit la lipsa reprezentativității potențialilor aleși, la marginalizarea femeilor și a tinerilor, la încălcarea dreptului la libera alegere a diasporei, la posibilitatea largă de fraudă și corupere a electoratului în circumscripții etc. „Votul mixt este favorabil doar pentru cercul oligarhic de la guvernare, astfel el garantându-și aflarea perpetuă la putere, după ce a fost de-a dreptul înfricoșat de procentul mare de voturi pe care l-a obținut în prezidențiale opoziția emergentă. Atunci am formulat ideea de unitate a forțelor de opoziție reală. Am făcut-o nu din interese meschine, ci tocmai pentru a obține un scor cât mai mare în turul doi. Această schimbare a sistemului de vot a fost făcută exclusiv împotriva opoziției pro-europene reale și împotriva democrației”- a menționat președintele Platformei DA.

În cadrul întrevederii a fost pus în discuție și subiectul coalizării forțelor de opoziție în vederea participării la scrutinul parlamentar din acest an. Andrei Năstase a amintit că documentul de formare a blocului Platforma DA-PAS pe principii de egalitate și reciprocitate a fost semnat la 29 noiembrie. „Pe listele noastre comune, dar și în circumscripții, vor figura personalități integre, profesioniste, alese după exigențele unor criterii elaborate de comun acord. Ceea ce înseamnă că candidații noștri nu vor fi neapărat exponenți ai celor două partide, ci și reprezentanți ai societății civile și a altor partide politice emergente”- a spus politicianul, subliniind că el personal va face tot posibilul pentru a păstra blocul electoral al opoziției anti-oligarhice.

Întrebările membrilor delegației Forului European pentru Democrație și Solidaritate au vizat și alte subiecte ale politicului moldovenesc. Gravele probleme sociale au fost exemplificate prin exodul masiv al populației, provocat de sărăcie și lipsa de oportunități profesionale a majorității cetățenilor din Republica Moldova, în special a pensionarilor, printre care 573 000 trăiesc sub minimul de existență, stabilit de stat. „Credeți că PD este un partid de stânga? În statut – da. Așa a devenit și membru al internaționalei socialiste cu Plahotniuc, acest criminal notoriu, în funcție de vicepreședinte al acestei structuri importante! Dar în interiorul țării, PD se afișează ca un partid de dreapta. În realitate,  unica ideologie a PD e minciuna. Plahotniuc nu a lipsit de la guvernare din 2005, iar PD – din 2009. Este cert că în toți acești ani, ei nu au făcut decât să se îmbogățească în detrimentul oamenilor, al populației, al țării! În PD sunt cei mai bogați oameni din țară! Ei discreditează complet valorile de stânga, iar politica externă Plahotniuc a transformat-o în chestiune de interes personal, manevrând fariseic exact așa cum îi convine” – a spus Andrei Năstase.

Întrebat despre crimele financiare, produse în Republica Moldova și cunoscute în toată lumea, pe lângă furtul miliardului, Președintele Platformei DA s-a referit și la gestiuni frauduloase în proporții extrem de mari, dezvăluite în raportul Curții de Conturi pentru anul 2016 (frauda banilor publici atingând cifra de 20,8 mlrd lei!), dar și la landromatul prin care au fost spălați banii mafiei rusești în valoare estimativă de 30 mlrd de dolari. „Unele sume din miliardul furat au început să se reîntoarcă în țară, fiind spălați prin achiziții imobiliare etc., iar despre banii mafiei spălați prin landromat, pot să spun doar că aceștia au ajuns și în vest. Mă întreb, pentru ce au fost folosiți? Nu cumva pentru propaganda, care inundă țările europene sau pentru alegerile prezidențiale din SUA?” – a spus Andrei Năstase, subliniind necesitatea unei investigații plenare asupra modului în care banii mafiei rusești, trecuți prin băncile din Republica Moldova, au fost investiți în vest.

Pe final, Arjen Berkvens, șeful delegației Forului European pentru Democrație și Solidaritate a mulțumit gazdei și a reiterat ideea că opinia lui Andrei Năstase despre procesul socio-politic din Republica Moldova contează mult și relațiile dintre cele două structuri vor continua.

09 februarie 2018

22 Iunie 2022

Declarația Platformei DA în contextul reuniunii Consiliului European din 23 – 24 iunie 2022, eve...

În contextul reuniunii Consiliului European din 23 – 24 iunie 2022, Platforma DA își exprimă încrederea și speranța în faptul că reprezentanții statelor membre ale Uniunii Europene vor susține recomandarea Comisiei Europene din 17 iunie 2022 cu privire la acordarea Republicii Moldova a statutului de candidat pentru aderare. Noi suntem europeni, iar cetățenii țării noastre merită o perspectivă clară de aderare, mai ales acum, într-un context internațional dramatic și instabil. Din această perspectivă, Platforma DA își reiterează angajamentul ferm pentru perspectiva integrării europene a țării și arată o deschidere pentru cooperare cu instituțiile responsabile de implementarea politicilor de integrare europeană și cu forțele democratice din societate pentru a susține acest proces. În vederea valorificării depline a acestei oportunități istorice pentru Republica Moldova, Platforma DA vine cu următoarele propuneri:

  • Extinderea componenței nominale a Comisiei naționale pentru integrarea europeană, constituită prin decret prezidențial în data de 22 aprilie 2022 (https://presedinte.md/app/webroot/Decrete/441.pdf). Faptul că din această Comisie fac parte doar reprezentanții guvernării, cu excepția facilitatorului Platformei Nationale a Forumului Societății Civile a Parteneriatului Estic, și nu sunt incluși reprezentanții opoziției, inclusiv ai celei extraparlamentare este un lucru regretabil. Or activitățile ce țin de realizarea reformelor și priorităților de integrare europeană nu aparțin unui singur partid, care spre regret încearcă să monopolizeze politic un obiectiv de interes național;
  • Dat fiind că în Decizia adoptată de Colegiul Comisiei Europene pe marginea cererii Republicii Moldova, de a primi statutul de stat candidat pentru aderare la UE din 17 iunie 2022, este specificat că țara noastră trebuie să întreprindă eforturi adiționale în domeniile legate de reforma justiției, combaterea corupției și reforma administrației publice, este extrem de important ca realizarea acestor reforme să fie monitorizată de către întreaga societate, opoziție, inclusiv de către partidele extraparlamentare. În acest sens, cerem tranparență maximă în ceea ce privește reformarea domeniilor invocate de către Comisia Europeană;
  • Pornind de la faptul că obiectivul integrării europene este unul de interes național, Platforma DA pledează pentru ca negocierile cu partenerii din UE, care vor avea un statut avansat în rezultatul reuniunii Consiliului European, să fie cât mai transparente și corelate cu interesele agricultorilor, a producătorilor autohtoni, businesului mic și mijlociu, a companiilor din Republica Moldova, etc.
Republica Moldova nu mai poate repeta greșelile din 2009-2014, atunci când apropierea de Uniunea Europeană a fost speculată și confiscată politic de tandemul Vlad Filat-Iurie Leancă, care din cauza utilizării excesive a discursului pro-european, pentru a acoperi insuccesele de politică internă, au compromis în realitate agenda pro-europeană atât în ochii cetățenilor moldoveni, cât și în fața partenerilor din Uniunea Europeană. Din aceste considerente, ne adresăm către actuala guvernare să nu încerce acoperirea lipsei de performanță pe plan intern, cu exploatarea așteptărilor și entuziasmului cetățenilor care doresc aderarea la Uniunea Europeană. În loc de retorică și PR, pledăm pentru acțiuni, care ne vor ridica la standardele europene în viața de zi cu zi a cetățenilor Republicii Moldova.   Chișinău, 22 iunie 2022

citește mai mult

08 Iunie 2022

Modificări abuzive la Codul Muncii – Platforma DA solicită retragerea proiectului de lege antico...

Platforma DA solicită retragerea proiectului de lege nr. 146 din 22 aprilie, 2022, votat deja în prima lectură, care prevede peste 30 de modificări și completări abuzive la Codul Muncii. Printre acestea se numără concedierea în timpul concediului medical, transferul angajatului fără informare prealabilă, munca forțată peste program fără acordul angajatului, concedierea chiar și în cazul restabilirii locului de muncă prin judecată, achitarea a doar nouă salarii în cazul absenței forțate, revizuiri la revenirea din concediul pentru îngrijirea copilului neconsultat cu structurile de stat vizate. Astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, reprezentanții formațiunii – Stela Macari, Liviu Vovc și Dinu Plîngău – au explicat punctual de ce anumite modificări lezează grav drepturile angajaților în favoarea angajatorilor, și contravin Constituției, Directivei Consiliului Europei și convențiilor Organizației Internaționale a Muncii, ratificate de Republica Moldova. Stela Macari, ex-deputat Platforma DA:

„Modificările care se propun la Codul Muncii prin actualul proiect de lege, în mare parte, sunt făcute în interesul companiilor și al angajatorului și mai puțin în interesul angajaților. Înțelegem importanța oferirii mai multor libertăți investitorilor străini, dar nu cu prețul constrângerii propriilor cetățeni. „Am văzut și Declarația Confederației Naționale a Sindicatelor din Republica Moldova care condamnă reformele preconizate. Ce a încurcat inițiatorilor acestor modificări ca măcar acolo unde există proceduri bine stabilite sau acolo unde există grupuri de lucru funcționale, ele să fie consultate?”
Liviu Vovc, fost deputat al Platformei DA, a explicat punctual câteva din cele mai grave modificări:
„Acest proiect este contrar intereselor angajaților și diminuează semnificativ drepturile și garanțiile salariaților: Extinderea perioadei de probă de la 3 la 6 luni. Această modificare poate fi folosită abuziv din partea angajatorului în cadrul raportului de muncă; Oferă posibilitatea angajatorului să decidă transferul angajatului fără informarea în scris, semnarea contractului inițial fiind suficient; Prin argumentarea digitalizării, reduc din posibilitățile de informare a angajaților cu privire la modificări în contractul colectiv de muncă sau a funcțiilor vacante. Se vrea ca posibilitatea de a afișa pe panou informativ să fie permis doar celor care au peste 50 angajați. În rest – să fie folosite doar anunțurile prin email sau pe pagina web; Se dorește să fie permisă concedierea persoanei în perioada concediului medical; În caz de restabilire prin judecată, se dorește oferirea angajatorului dreptului exclusiv de a decide dacă angajează înapoi sau achită compensare. Astfel, se incalcă drepturi constituționale și încurajează angajatorii să recurgă la concedieri ilegale; Instalarea unei limite a despăgubirilor de care poate beneficia angajatul în cazul absenței forțate de la locul de muncă, până la maxim 9 salarii medii lunare. Actualmente, Codul Muncii prevede că angajatorul trebuie să compenseze persoanei salariul pe care acesta nu l-a primit; Posibilitatea de a extinde limita maximă de ore lucrate pe săptămână: - La solicitarea exclusivă a angajatorului – 240 ore într-un an calendaristic, până la 48 ore pe săptămână; - Cu acordul angajaților până la 400 ore într-un an calendaristic. Aceste modificări vin în contradicție cu Convenția OIM „Cu privire la reducerea timpului de lucru până la 40 ore”, ratificată de R. Moldova în 1997 și poate crea abuzuri din partea angajatorului; Se propune o redacție nouă a articolului ce ține de revenirea la muncă din concediul parțial plătit pentru îngrijirea copilului. Acest lucru este deja reglementat în Convenția colectivă nr.9 din 2004 care a fost negociată între Guvern, Sindicate și Patronate. Noua variantă este introdusă fără o coordonare între părțile interesate; La moment, se asigură o garanție de remunerare a muncii în cazul cumulării de profesii. Pentru cumularea funcției se achită nu mai puțin de 50% din salariul de funcție. Prin proiectul dat, se dorește eliminarea acestei limite și introducerea doar a cotei maxime posibile, nu mai mult de 100%. Această modificare poate cauza o salarizare inechitabilă și va diminua garanțiile juridice ale salariaților; Se dorește ca sporul salarial pentru performanță să fie achitat semestrial. Acest lucru contravine legislației, deoarece sporul salarial este componentă a salariul lunar. Drept urmare, salarizarea funcționarilor publici va deveni inechitabilă în comparație cu alte categorii de persoane din sectorul bugetar, diminuând salariul lor lunar.”
Dinu Plîngău, președintele Platformei DA, a explicat încălcările juridice ce rezultă din modificările propuse:
„Prezentul proiect de lege are modificări care contravin Constituției, și anume Art. 43: Dreptul la muncă și la protecția muncii. Acestea pot încuraja concedierile ilegale și premeditate. Anumite norme propuse sunt contrare Directivelor Consiliului Europei dar și a Convențiilor Organizației Internaționale a Muncii, ratificate de Republica Moldova. „În plus, nota informativă nu cuprinde argumente suficiente care să convingă necesitatea acestor modificări, care nici nu sunt incluse la toate articolele. Asta va cauza interpretări ambigue și abuzive ale legislației. „Astfel de proiect amplu care prevede modificări în raportul angajat-angajator trebuia obligatoriu consultat inițial în Comisia națională de dialog și negocieri colective și în grupul de lucru tripartit creat sub egida Ministerului Muncii și Protecției Sociale, format din reprezentanții Guvernului, Sindicatelor și Patronatelor, astfel ca modificările să fie echilibrate și să respecte drepturile și interesele tuturor părților. „Îndemnăm Guvernul ca, în cadrul avizării acestui proiect să se conducă de legislație, Constituție și interesele salariaților. Nu este loc de aviz pozitiv la aceste modificări. „Îndemnăm autorii să renunțe la acest proiect și să îl retragă din procesul legislativ, iar propunerile să fie dezbătute inițial în comisiile sus-menționate și, doar după ce va fi consens, Ministerul Muncii și Protecției Sociale să vină cu propunerile de modificare. Noi înțelegem că există majoritate în Parlament, dar deputații trebuie să țină cont și să apere interesele cetățenilor, ale angajaților din Republica Moldova care, prin activitatea lor, susțin dezvoltarea economică,” conchide acesta.
Liderul Platformei DA atrage atenția asupra aspectului anticonstituțional al noilor modificări la Codul Muncii. Plîngău, care a reușit contestarea a 11 proiecte abuzive la Curtea Constituțională în legislatura precedentă, susține că, dacă formațiunea pe care o reprezintă ar fi fost în Parlament la ora actuală, aceasta s-ar fi opus vehement modificărilor propuse la Codul Muncii, în forma actuală, iar, in extremis, ar fi recurs la protejarea garanțiilor și drepturilor angajaților prin sesizarea Curții Constituționale.

citește mai mult

12 Mai 2022

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău cere demisia ministrului Andrei Spânu și prezintă act...

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău a prezentat mai multe acte prin care sunt confirmate fraudarea și trucarea mai multor licitații din domeniul energetic. Este vorba despre tenderele și contractele pentru construcția rețelelor electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, ce ar asigura conectarea cu sistemele românești și europene, de construcție a Termoelectrica, procurarea energiei electrice. Dinu Plîngău: „Rețelele electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău. Potrivit mai multor plângeri parvenite de la mai multe companii participante la licitație, aceasta ar fi avut loc cu încălcări grave. Dovada sunt scrisorile depuse de Mihail Lupașcu, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii în atenția președinției R. Moldova, SIS și CNA,  cât și expertiza tehnică efectuată de experți de la Banca Mondială, au demonstrat că au fost comise favorizarea unei companii în detrimentul altora. Mai mult ca atât, acest subiect a fost discutat la cel mai înalt nivel de autoritățile R. Moldova și cele din România, întrucât una dintre companiile care a participat la licitație este o companie română care a sesizat autoritățile din R. Moldova și România despre trucarea licitației. În pofida celor enunțate mai sus, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu a continuat licitația, motivând un preț mai mic oferit de compania câștigătoare, însă, potrivit normelor europene diferența de preț a companiei câștigătoare și companiei situată pe locul 2, constituie o diferență de 20.000 de euro la un contract de aproape 30 de milioane de euro, iar acest lucru urma să fie analizat din perspectiva calității efectuării lucrărilor, garanțiilor și lucrărilor de mentenanță, fapt ce creează întrebări pertinente pentru organele de anchetă în legătură cu favorizarea companiei câștigătoare de către factorii de decizie din R. Moldova. Licitația pentru lucrările de reconstrucție la Termoelectrica Potrivit plângerilor parvenite de la companii din România și Ucraina, licitația pentru lucrările de construcție la Termoelectrica ar fi fost trucate. În esență vorbim despre caietul de sarcini care era întocmit după o anume companie, și anume, Silovîe Mașinî, companie din Federația Rusă, aflată sub duble sancțiuni internaționale. La fel, ca și în cazul precedent, procedura de desemnare a câștigătorului a fost tergiversată. Mai mult ca atât, ministrul Spânu a mințit public că compania cu care urma să fie semnat contractual ar fi unica companie care ar fi participat la licitație.  În realitate, la licitație au mai participat doua companii din România și Ucraina. Înaintea semnării contractului, ministrul Spânu justifica pe la toate posturile TV, necesitatea semnării acestui contract cu Silovîe Mașinî. După ce plângerile celorlalte două companii participante la licitație au devenit publice și după ce scandalul legat de această licitație a trecut hotarele R. Moldova, luând în calcul și aspectul sensibil al problemei legat de războiul din Ucraina, la două zile distanță de la semnarea acestui contract, acesta a fost reziliat. Ceea ce poate implica R. Moldova în litigii judiciare aducând atât prejudicii de imagine, cît și materiale.” În aceste condiții, președintele Platformei DA, Dinu Plângău cere demisia ministrului Andrei Spânu și o anchetă penală pe faptele descrise mai sus. Acesta a prezentat la Procuratura Anticorupție mai multe acte ce confirmă grave abateri de la lege.

citește mai mult