ACASĂ/ Declarații

Platforma DA a înaintat un proiect privind fortificarea autonomiei financiare a autorităților publice locale prin majorarea veniturilor disponibile ale acestora

08 Iulie 2020

Platforma DA a înaintat cu titlu de inițiativă legislativă proiectul de lege cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 397 din 16 octombrie 2003 privind finanțele publice locale, care are ca scop fortificarea autonomiei financiare a autorităților publice locale prin majorarea veniturilor disponibile ale acestora. În cadrul unui briefing de presă, vicepreședintele Parlamentului, Alexandr Slusari, a specificat că „Republica Moldova, în pofida eforturilor depuse în ultimii ani în context cu Strategia națională de descentralizare pentru anii 2012–2018, rămâne a fi codașă la capitolul autonomiei fiscale a autorităților publice locale, prin raportare la statele din regiune.

Proiectul prevede defalcări de la impozitul pe venitul persoanelor juridice pentru bugetele municipiilor, orașelor, satelor (comunelor) excepție făcând bugetele satelor (comunelor) şi ale orașelor (municipiilor) din componenţa unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special, în următoarele proporții din volumul total colectat pe teritoriul unității administrativ-teritoriale respective, pe baza datelor din ultimul an pentru care există execuție bugetară definitivă: 10% pentru bugetele municipiilor și orașelor reședință de raion; – 25% pentru bugetele orașelor și satelor (comunelor).

Alexandr Slusari a mai argumentat necesitatea adoptării acestui de lege prin faptul că ponderea veniturilor bugetelor locale în PIB a scăzut de la 10,5% în 2010 la doar 7,7% din PIB în anul 2018: „Astfel, bugetele locale sunt componenta bugetului public național care înregistrează cea mai mică rată de creștere în termeni nominali, de la un an la altul. În același timp ponderea transferurilor cu destinație specială în total venituri ale autorităților publice locale este în continuă creștere. Această situație duce la compromiterea conceptului autonomiei locale în Republica Moldova și implicit la degradarea localităților din țară și la înrăutățirea calității vieții cetățenilor țării. Lipsa autonomiei fiscale este unul din factorii care determină exodul populației Republicii Moldova. Această situație nu mai poate fi tolerată, iar necesitatea unei schimbări în domeniul finanțelor publice locale este imperativă.”

Făcând referință la datele execuției bugetare pentru anul 2019, Alexandr Slusari a spus că se estimează că prezentul proiect va contribui la majorarea veniturilor autorităților publice locale cu estimativ 0,9 mld. Lei prin redistribuirea acestora din cadrul bugetului de stat. Jumătate din creșterea anticipată a bugetelor locale va fi alocată direct în bugetul APL de nivel 1 vizate și respectiv cu 450 mil. lei va fi majorată mărimea fondului de echilibrare a bugetelor unităților administrativ-teritoriale de nivel 1 și 2. Astfel, va crește autonomia locală, iar comunitățile locale vor fi mai independente față de influențele subiective exercitate de forțele politice. Concomitent, prin atribuirea impozitului pe venitul persoanelor juridice ca sursă de formare a bugetelor locale, în modul descris mai sus, se va contribui la dezvoltarea dialogului dintre autoritățile publice locale și mediul de afaceri, care la rândul său va duce la reducerea economiei tenebre dar și implicarea mai activă a autorităților locale în dezvoltarea economică la nivel locale – acestea având un interes direct în această privință. Suplimentar, schimbarea propusă în modul de formare a veniturilor autorităților publice locale reprezintă un pas în direcția soluționării problemelor cu care se confruntă unele localități din țară în care se înregistrează un volum mare a activității economice, precum de exemplu urmare activităților de exploatare a resurselor naturale, care generează costuri mari asociate acestora, or, în prezent aceste costuri sunt suportate din bugetele locale, iar impozitul pe venitul generat din aceste activități sunt încasate în bugetul de stat.

Pe urma creșterii directe estimate în mărime de 450 mil. lei a bugetelor locale, vor beneficia direct autoritățile locale de nivel 1 și autoritățile locale de nivel 2 reprezentate de mun. Chișinău și mun. Bălți. Din suma totală a creșterii veniturilor fiscale ale autorităților publice vizate aproximativ 200 mil. Lei va reveni mun. Chișinău, 10 mil. Lei mun. Bălți, 100 mil. Lei va reveni centrelor raionale și 200 mil. lei bugetelor satelor (comunelor).

27 Septembrie 2021

Platforma DA solicită guvernării să discute cu FMI despre suspendarea legii care prevede ca milia...

Platforma DA insistă ca reprezentanții Guvernului și a Președinției să discute cu FMI despre legea care prevede ca miliardul furat să fie achitat din buzunarul cetățenilor, în contextul sosirii în Republica Moldova a misiunii Fondului Monetar Internațional.

Formațiunea noastră precizează că a intenționat să rezolve această problemă și a venit cu inițiativa ca Legea 235/2016 să fie suspendată, dar solicitarea a fost respinsă de guvernarea lui Dodon,  în 2020. Ulterior, în plină campanie electorală, PSRM și Șor au anulat legea cu privire la restituirea miliardului de către cetățeni, încălcând conștient și flagrant procedura legislativă, fără a discuta pe marginea acestui subiect cu Banca Națională și partenerii externi. Prin urmare, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională legea din 16 decembrie, 2020,  votată de PSRM-Șor, prin care a fost anulată “legea miliardului furat”.

Platforma DA propune revenirea la acest subiect și înlăturarea nedreptății la care sunt supuși cetățenii Republicii Moldova.

Astfel, ca urmare a convertirii garanțiilor de stat în obligațiunile de stat la rata efectivă a dobânzii anuale de 5%, prin asumarea răspunderii de către Guvernul Filip, cele 13,3 miliarde lei și alte 11,2 miliarde lei sub formă de dobândă:

  1. Creează inechitate socială – povara este transpusă pe plătitorii de impozite fără ca aceștia să poarte vreo vină pentru frauda miliardului
  2. Oferă impunitate suplimentară persoanelor implicate în furtul miliardului
  3. Sustrag mijloace din bugetul de stat.

De asemenea, remarcăm ca Banca Națională a eliberat, cu încălcarea procedurii legale, creditele de urgență celor 3 bănci devalizate cu o dobândă simbolică de doar 0,1%.

Suspendarea legii ar permite o mobilizare a tuturor instituțiilor, inclusiv Procuratura Generală și BNM, pentru demascarea fraudelor și identificarea beneficiarilor și recuperării mijloacelor fraudate. Faptul suspendării ar accelera elaborarea strategiei de recuperare a banilor furați, care este o condiție importantă pentru restabilirea finanțării din partea UE. Totodată, procedura suspendării nu este egală cu refuzul statului să achite datoriile. Nu există nici riscul serios pentru capitalizarea Băncii Naționale, care la moment are rezerve suficiente pentru asigurarea stabilității macrofinanciare.

Doar după epuizarea tuturor eforturilor legea miliardului ar putea fi reactivată în format revizuit, cu stabilirea de noi prevederi pentru relațiile dintre BNM și Ministerul Finanțelor.

Efectul așteptat după suspendarea legii miliardului ar fi:

  1. Eliberarea imediată a unor sume anuale  între 894 milioane lei – un miliard de lei în bugetul de stat, un spațiu financiar important pentru programe și proiecte sociale
  2. Efort conjugat pentru investigarea fraudei și măsuri de recuperare a mijloacelor extrase
  3. Responsabilizarea persoanelor/beneficiarilor/participanților la frauda bancară.

Platforma DA precizează că pînă în prezent, contribuabilii moldoveni au plătit deja peste 4 miliarde lei pentru furtul din acele 3 bănci.

Precizăm că anume Platforma DA a fost acea forța politică, care atunci cînd toți actorii politici păstrau tăcerea, a organizat proteste masive la care au participat zeci de mii de oameni, revoltați pe clasa politică care a devalizat sistemul bancar. Platforma DA va lupta în permanența pentru ca nu cetățenii de rînd și agenții economici onești să plătească miliardele furate de la popor, ci hoții din grupările criminal-politice.

citește mai mult

20 Septembrie 2021

Platforma DA: Conducerea țării este obligată să participe URGENT la negocieri cu Gazprom. Riscă...

Platforma DA: Conducerea țării este obligată să participe URGENT la negocieri cu Gazprom. Riscăm cele mai mari scumpiri la gaze din ultimii 10 ani Platforma DA consideră că guvernarea este obligată să participe la negocieri cu Gazprom, deoarece peste 35 % din acțiunile Moldova Gaz apartin Guvernului Moldovei. Astfel, în urma unor negocieri bilaterale cu prezentarea argumentelor necesare poate fi prevenită explozia prețului la gaze și creșterea tarifelor la agentul termic. De asemenea, Platforma DA susține că la masa negocierilor cu concernul rus, controlat de Guvernul Federației Ruse, trebuie să fie adusă în discuție și datoria de aproximativ 7 miliarde de dolari a Transnistriei pentru gaz, ce include energia electrică procurată de la termocentrala transnistreană, produsă din gazul neachitat, precum și alte facilități economice pentru regiunea transnistreană, obținute în detrimentul intereselor R. Moldova. Formațiunea noastră consideră că demnitarii implicați în negocieri trebuie să aibă de această dată, în cadrul tratativelor cu partea rusă, o poziție verticală, și nu una marcată de subordonare, așa cum s-a întâmplat în perioada guvernării lui Dodon. Totodata, Platforma DA solicită guvernării să înterprindă măsuri social-economice imediate, menite să prevină consecințele majorării tarifelor la gaze pentru cetățenii de rând și agenții economici și propune următorii pași concreți în acest sens:

  • Micșorarea temporară a cotei TVA pentru comercializarea gazelor de la 8% la 0% și reflectarea obligatorie a acestei micșorări în tariful aprobat de ANRE;
  • Acordarea unor compensații pentru familiile social vulnerabile cu venituri sub minimul de existență, de cel puțin 30 % din valoarea gazelor consumate în perioada rece a anului - în acest context, miza este suportul financiar al partenerilor externi, care sunt gata să acorde Moldovei un sprijin fără precedent;
  • Efectuarea unui audit specializat rapid la Moldova Gaz în privința modului de formare a tarifului la gazele naturale și excluderea din formulă a tuturor cheltuielilor inopportune;
  • Conjugarea eforturilor autorităților statale și ale sectorului privat în vederea majorării volumului energiei electrice și termice din surse alternative, fără utilizarea gazelor natural;
  • Finalizarea promptă, dupa înârzierea semnificativă a construcției gazoductului Iasi – Chisinau, cu construirea rezervoarelor de depozitare la hotar cu Romania, în care să fie acumulate rezervele de gaz.
 

citește mai mult

30 August 2021

Platforma DA propune o soluție de compromis privind angajații instituțiilor de învățământ: u...

Platforma DA  salută decizia autorităților în privința revenirii în siguranță a elevilor și studenților în instituțiile de învățământ, însă recomandă o soluție de compromis după ce anumite măsuri au provocat nemulțumire în societate. În cadrul unei conferințe de presă, ex-deputatul Platformei DA, Liviu Vovc, propune ca angajații din școli și universități să fie testați inițial din contul donațiilor de teste rapide antigen, cum sunt cele 100.000 primite recent din partea României. Asta ar oferi suficient timp pentru ca autoritățile să desfășoare o campanie eficientă de combatere a știrilor false privind vaccinarea, care a luat amploare în urma unei comunicări defectuoase în perioada guvernării anterioare. De asemenea, Platforma DA consideră că o abordare constructivă prin promovarea importanței vaccinării ar accelera semnificativ imunizarea în rândul anagajaților instituțiilor de învățământ din prima lună. Conform ultimelor date oficiale, oferite de Ministerul Educației în luna iulie, 66,7% dintre angajați ar fi vaccinați cu cel puțin prima doză, iar 41,94% înregistrează ciclul complet de vaccinare.

Liviu Vovc: „67% nu e o cifră mică, însă este loc de mai mult. Ca urmare a mai multor discuții cu cadre didactice din Republică, pentru a exclude orice risc care ar putea afecta desfășurarea orelor, Platforma DA propune o soluție de compromis, și anume ca, la prima etapă, testarea profesorilor să fie asigurată de stat cu teste rapide antigen. În această perioadă, să fie efectuate evenimente de combatere a fake news-ului și de informare cu privire la importanța vaccinării. Suntem siguri că, dacă se dorește, într-o lună putem obține o rată de vaccinare record în rândul profesorilor.”
Ex-deputatul notează și neimplementarea unei legi promovate cu succes de Platforma DA în legislativul precedent, prin care componența Comisiei Naționale Extraordinare în Sănătate Publică (CNESP) ar fi trebuit să fi fost modificată ca să includă specialiști din domeniul sănătății.
„Amintesc că, în luna martie a acestui an, în Parlament a fost votat un proiect înregistrat de mine care prevedea modificarea componenței CNESP, astfel ca 50% din membrii ei să fie specialiști din domeniu, de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Școala de Management în Sănătate Publică, Academia de Științe, directori ai instituțiilor medicale de fiecare nivel. Acel proiect a fost votat în unanimitate și a fost susținut și de Președinție. Constatăm, însă, că, până în prezent, acesta nu a fost pus în aplicare, iar componența Comisiei nu a fost ajustată în conformitate prevederile acestuia.”
Amintim că ultima decizie a CNESP a provocat discuții aprinse în rândul cadrelor didactice și a angajaților instituțiilor de învățământ. Noile măsuri presupun testarea celor nevaccinați din cont propriu și vine la doar câteva zile înainte de începerea noului ciclu de învățământ. Având în vedere nivelul scăzut de salarizare în rândul angajaților instituțiilor de învățământ, decizia ar deveni o povară financiară ce ar putea provoca demisii în zone care deja duc lipsă acută de cadre didactice.

citește mai mult