Platforma DA înaintează Procuraturii Generale o sesizare prin care solicită o finalitate în dosarul Laundromat și cere Audierea Raportului Comisiei de profil în plenul Parlamentului

18 Ianuarie 2022

În luna martie, 2021, Procuratura R. Moldova anunța 5 priorități ale instituției pentru anul 2021, una dintre care era monitorizarea și controlul mai multor dosare de rezonanță cum ar fi Fraudă Bancară, Concesionarea Aeroportului, Arena Chișinău, printre care și dosarul privind spălarea de bani denumit generic Laundromat.

Deoarece mersul anchetei penale în dosarul Laundromat s-a derulat, începând cu anul 2016, mai mult cu scopul de a scoate basma curată anumite persoane implicate în această fraudă ce a avut un impact considerabil pe plan național, a fost necesară constituirea unei comisii parlamentare de anchetă la finele anului 2020 în Parlamentul de legislatura a X-a, astfel încât să nu fie admisă tăcerea și în continuare a instituțiilor de resort pe acest subiect de rezonanță care a afectat imaginea R. Moldova pe plan internațional, cu consecințe considerabile asupra evenimentelor social-politice pe plan național.

În urma activității Comisiei parlamentare de anchetă denumită generic Laundromat, a fost elaborat un Raport exhaustiv al evenimentelor din acei ani – 2010-2014, dar care se reflectă și până în prezent, însă, Raportul menționat nu a ajuns să fie audiat în forul legiuitor nici până astăzi, odată cu schimbarea componenței acestuia începând cu 11 iulie 2021, după alegerile parlamentare anticipate.

După mai multe demersuri adresate public către noua guvernare, în special actualului președinte al comisiei parlamentare permanente Buget, economie și finanțe, dnul Dumitru Alaiba, ex-secretar al Comisiei privind elucidarea tipologiei denumită generic Laundromat din legislatura precedentă, constatăm că subiectul spălărilor de bani se vrea a fi dat uitării, iar acest fapt nu poate fi admis. Schema denumită Global Laundromat a fost una dintre cele mai vaste operațiuni împotriva securității financiare, economice și naționale a statului nostru. A afectat nu doar reputația R. Moldova pe plan internațional, dar și a subjugat instituțiile naționale ale statului, creând premisele jafului bancar, atacuri raider, devalizări de importante întreprinderi, dezvoltând la turații maxime fenomenul marii corupții, a îmbogățirilor ilicite, a evaziunilor fiscale, toate aceste acțiuni culminând cu o stare de impunitate care dezamăgește cetățeanul R. Moldova până în prezent. Menționăm că atât Dumitru Alaiba, cât și șeful statului au promis public că Raportul va fi audiat în cadrul Parlamentului.

Ținând cont de faptul că promisiunile factorilor decidenți nici până în prezent nu au fost îndeplinite, în calitate de ex-președinte al unei comisii parlamentare de anchetă, înaintez Procuraturii Generale o sesizare prin care solicit o finalitate pe acest caz. Sesizarea cuprinde rezultatele și concluziile activității Comisiei cu atașarea Raportului elaborat. De asemenea, organele de anchetă sunt în drept să ridice toate materialele și demersurile de care s-a ghidat Comisia menționată, toate acestea fiind remise în arhiva Parlamentului R. Moldova. Informez, suplimentar, Procuratura Generală că în luna iunie, 2021, în cadrul unei ședințe ferite de opinia publică, organizată de către 4 membri ai comisiei din cadrul fracțiunilor parlamentare psrm/șor/pro-moldova, la insistențele numitului Veaceslav Platon ce are un statut de inculpat în cadrul anchetei penale din Federația Rusă, acesta a fost audiat în cadrul Comisiei, iar materialul video îl atașez la sesizare, cât și tuturor instituțiilor media interesate. Sub acest aspect, menționez că  Procuratura Republicii Moldova, în cadrul urmăririi penale demarate în anii 2014, a formulat mai multe cereri de asistență juridică internațională, 12 dintre care au fost adresate autorităților competente din Federația Rusă. Procuratura Anticorupție ne comunică că în perioada anilor 2019-2020, instituția a recepționat 5 cereri de asistență juridică din partea autorităților competente din Federația Rusă, având ca obiect îndeplinirea mai multor acțiuni procesuale cu element de extraneitate pe teritoriul R. Moldova. Procuratura, printr-un răspuns oferit Comisiei, ne-a informat că a adus la cunoștință numitului Veaceslav Platon a actului de învinuire pentru comiterea infracțiunilor prevăzute în cauza penală invocată supra, iar  cererea în cauză nu a putut fi executată, deoarece V. Platon a refuzat de a participa la acțiunea procesuală descrisă și atât. Societatea în continuare nu cunoaște dacă în privința numitului V. Platon, pe teritoriul R. Moldova, sunt întreprinse careva măsuri în cadrul acestui dosar.

În condițiile când factorii decidenți dar și organele de anchetă au luat apă în gură în dosarul denumit generic Laundromat, mă simt nevoită să depun o scrisoare de informare a ambasadelor acreditate în R. Moldova privind fenomenul spălărilor de bani petrecut în anii de referință, dar care și până în prezent crează repercusiuni, cât și despre necesitatea audierii în plenul Parlamentului a Raportului Comisiei cu privire la acest fenomen.

Reamintesc că pentru prima dată, în anul 2014, în cadrul unui Memoriu Public, Andrei Năstase atenționa partenerii R. Moldova, cât și organele de resort internaționale cu privire la activitățile ilicite ce se desfășurau în anii de referință în statul nostru.

Or, cunoaștem cu toții despre lupta anumitor organisme internationale cu fenomenul spălărilor de bani la nivel global. Deasemenea, am ascultat cu toții discursul președintelui R. Moldova la ONU la finele anului 2021, privind această operațiune derulată în R. Moldova de grupări criminale organizate, în frunte cu numitul V. Platon.

Menținem speranța că instituția reprezentativă – Parlamentul R. Moldova este interesată în contracararea fenomenelor de spălări de bani pe teritoriul nostru, amplificând mai multe acțiuni în acest sens și nu va obstrucționa procesele demarate în cadrul legislaturii precedente.

În concluzie, solicităm următoarele:

1. Audierea Raportului Comisiei denumită generic Laundromat în plenul Parlamentului R. Moldova.

2. Solicităm Procuraturii R. Moldova să dea curs comisiilor rogatorii parvenite de la omologii săi din Federația Rusă privind inculpatul Veaceslav Platon, cât și celorlalte persoane implicate în această schemă infracțională.

3. Solicităm de la organele de anchetă prezentarea publică privind mersul anchetei, cât și o claritate în dosarul Laundromat.

4. Solicităm Guvernului R. Moldova să ceară audierea în cadrul Parlamentului a raportului de activitate a Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălărilor de Bani privind tipologia Laundromat.

12 Mai 2022

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău cere demisia ministrului Andrei Spânu și prezintă act...

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău a prezentat mai multe acte prin care sunt confirmate fraudarea și trucarea mai multor licitații din domeniul energetic. Este vorba despre tenderele și contractele pentru construcția rețelelor electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, ce ar asigura conectarea cu sistemele românești și europene, de construcție a Termoelectrica, procurarea energiei electrice. Dinu Plîngău: „Rețelele electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău. Potrivit mai multor plângeri parvenite de la mai multe companii participante la licitație, aceasta ar fi avut loc cu încălcări grave. Dovada sunt scrisorile depuse de Mihail Lupașcu, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii în atenția președinției R. Moldova, SIS și CNA,  cât și expertiza tehnică efectuată de experți de la Banca Mondială, au demonstrat că au fost comise favorizarea unei companii în detrimentul altora. Mai mult ca atât, acest subiect a fost discutat la cel mai înalt nivel de autoritățile R. Moldova și cele din România, întrucât una dintre companiile care a participat la licitație este o companie română care a sesizat autoritățile din R. Moldova și România despre trucarea licitației. În pofida celor enunțate mai sus, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu a continuat licitația, motivând un preț mai mic oferit de compania câștigătoare, însă, potrivit normelor europene diferența de preț a companiei câștigătoare și companiei situată pe locul 2, constituie o diferență de 20.000 de euro la un contract de aproape 30 de milioane de euro, iar acest lucru urma să fie analizat din perspectiva calității efectuării lucrărilor, garanțiilor și lucrărilor de mentenanță, fapt ce creează întrebări pertinente pentru organele de anchetă în legătură cu favorizarea companiei câștigătoare de către factorii de decizie din R. Moldova. Licitația pentru lucrările de reconstrucție la Termoelectrica Potrivit plângerilor parvenite de la companii din România și Ucraina, licitația pentru lucrările de construcție la Termoelectrica ar fi fost trucate. În esență vorbim despre caietul de sarcini care era întocmit după o anume companie, și anume, Silovîe Mașinî, companie din Federația Rusă, aflată sub duble sancțiuni internaționale. La fel, ca și în cazul precedent, procedura de desemnare a câștigătorului a fost tergiversată. Mai mult ca atât, ministrul Spânu a mințit public că compania cu care urma să fie semnat contractual ar fi unica companie care ar fi participat la licitație.  În realitate, la licitație au mai participat doua companii din România și Ucraina. Înaintea semnării contractului, ministrul Spânu justifica pe la toate posturile TV, necesitatea semnării acestui contract cu Silovîe Mașinî. După ce plângerile celorlalte două companii participante la licitație au devenit publice și după ce scandalul legat de această licitație a trecut hotarele R. Moldova, luând în calcul și aspectul sensibil al problemei legat de războiul din Ucraina, la două zile distanță de la semnarea acestui contract, acesta a fost reziliat. Ceea ce poate implica R. Moldova în litigii judiciare aducând atât prejudicii de imagine, cît și materiale.” În aceste condiții, președintele Platformei DA, Dinu Plângău cere demisia ministrului Andrei Spânu și o anchetă penală pe faptele descrise mai sus. Acesta a prezentat la Procuratura Anticorupție mai multe acte ce confirmă grave abateri de la lege.

citește mai mult

10 Mai 2022

Rezoluția Congresului III al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr...

Amintind că: Platforma DA este un partid născut din dorința cetățenilor Republicii Moldova de a trăi într-o țară liberă, prosperă, neîntinată de abuzurile cleptocrate, mafiote ale guvernărilor precedente; că Platforma DA este un partid care a deșteptat cetățenii Republicii Moldova pentru a lupta cu demnitate împotriva derapajelor antidemocratice, pentru decriminalizarea și deoligarhizarea statului și pentru un parcurs reformist și pro-european veritabil, Congresul Platformei Demnitate și Adevăr CONSTATĂ că:

  • În perioada dintre Congrese, Platforma DA nu și-a trădat electoratul și a acționat conform dezideratelor sale expuse în documentele oficiale, dar și în declarații, comunicate, discursuri și alt gen de apariții publice ale reprezentanților săi;
  • Platforma DA a făcut tot ce a depins de ea pentru a unifica, a consolida și a crea o forță politică capabilă să înfrunte regimurile anti-naționale, corupte și aservite unor puteri străine, care au pauperizat populația Republicii Moldova;
  • Platforma DA a fost cea mai activă formațiune politică în Parlamentul Republicii Moldova, înaintând proiecte de legi în suportul oamenilor și contracarând vehement și efficient încercările de a submina bazele democratice, pro-europene și naționale ale statului.
Ținând cont de cele expuse, ne propunem să continuăm activitatea formațiunii în vederea:
  • edificării unei alternative credibile și viabile, pentru orice putere care poate fi acuzată de derapaje ce ar afecta construcția unui stat de drept aici, Acasă;
  • menținerea și fortificarea parcursului European al Republicii Moldova în condițiile internaționale nou create;
  • susținerea plenară a eforturilor reprezentanților societății cu gândire critică de a democratiza și reforma instituțiile statului;
  • fortificarea principiilor democrației interne de partid și a spiritului collegial, de echipă prin care Platforma DA a fost mereu puternică și capabilă să reziste în fața provocărilor.
  • salvarea dreptei pro-europene, aflate în cădere liberă din cauza actualei guvernări incompetente, duplicitare și incoerente, stoparea migrării electoratului decepționat către structurile politice antinaționale, populiste și corupte.
  • Implementarea de facto a tuturor revendicărilor adoptate la protestele populare din perioada 2015 – 2019, abandonate de actuala guvernare.
De asemenea, ne propunem să:
  • Acționăm și mai concertat în vederea creșterii capacității funcționale ale echipelor Platformei DA din teritoriu, punând accent puternic pe revigorarea organizațiilor locale existente și crearea unor noi structuri de partid acolo unde acestea nu există;
  • Asigurăm interconexiunea organelor centrale și ale celor teritoriale prin proiecte comune și relaționare eficientă;
  • Elaborăm și implementăm strategia privind următoarele alegeri locale, prezidențiale și parlamentare
  • Regândim politicile pe domeniul extern, coroborându-le cu realitățile zilei, ținând cont de războiul din Ucraina și poziționarea Republicii Moldova în raport cu vecina noastră și cu partenerii noștri de dezvoltare;
  • Sprijinim eficient și prin propuneri concrete și profesioniste orice gen de activități și acțiuni menite să dinamizeze integrarea Republicii Moldova în comunitatea statelor europene, dată fiind depunerea recentă a cererii țării noastre de aderare la UE.
Apreciem modul democratic în care Platforma DA a desfășurat alegerile președintelui partidului și a altor organe de conducere și salutăm noul președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, Dinu Plîngău, încurajându-l să promoveze în continuare democrația internă de partid, unitatea formațiunii, menținerea și dezvoltarea spiritului de echipă caracteristic Platformei Demnitate și Adevăr.   Chișinău, 8 mai 2022 Rezoluția a fost supusă votului și adoptată.

citește mai mult

12 Aprilie 2022

Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze Reforma veritabilă a Descentralizării...

Platforma DA observă cu îngrijorare că guvernarea ezită orice discuție privind descentralizarea reală, consolidarea autonomiei locale și reforma administrativ-teritorială, deși anul viitor vor avea loc alegeri locale generale. Se creează impresia că în pofida promisiunilor electorale, partidul de guvernare pledează ca țara și în continuare să rămână cu raioane la nivelul II de administrație publică locală, care în prezent s-au transformat în structuri ineficiente, care oferă sinecură politică mai multor activiști de partide și generează risipa banilor publici. Centralizarea excesivă a tuturor domeniilor vieții politice, economice și sociale, care a avut loc pe parcursul ultimilor decenii a îndepărtat considerabil guvernarea de cetățeni și constituie una din cauzele majorității problemelor grave de sistem cu care se confruntă în prezent Republica Moldova. Politizarea profundă a societății, ineficiența administrației publice, lipsa încrederii în justiție și în alte instituții ale statului, corupția atotcuprinzătoare, monopolul economic, influența și controlul din partea diverselor grupuri oligarhice asupra instituțiilor statului și majorității domeniilor vieții sociale din Republica Moldova, sunt inclusiv consecințele directe ale unui sistem politic și administrativ extrem de centralizat și bazat, în exclusivitate, pe verticala puterii. Concentrarea masivă a puterii (politice, administrative, economice) și a tuturor resurselor statului în mâinile unor grupuri înguste de interese/persoane, precum și lipsa unor mecanisme de contrabalansare și distribuire a puterii între diferite niveluri de administrație publică, afectează grav funcționalitatea tuturor instituțiilor statului și constituie unul din principalele impedimente în calea reformelor, dezvoltării și europenizării Republicii Moldova. De aceea, fără demolarea verticalei puterii, fără o administrație locală depolitizată, puternică, descătușată și înzestrată cu instrumente și resurse corespunzătoare - fără o descentralizare reală politică, economică și administrativă, Republica Moldova NU are nicio șansă de a implementa reforme, de a se moderniza și dezvolta în conformitate cu standardele țărilor civilizate și dezvoltate. Raioanele în formula actuală a organizării administrativ-teritoriale nici pe de parte nu corespund sarcinii consolidării și dezvoltării autonomiei locale. Proiectele Platformei DA privind redistribuirea impozitului pe venit pentru persoanele juridice și a taxei pentru resursele minerale către primării, precum și cele referitoare la transmiterea bazinelor acvatice autorităților publice locale de nivelul I, se prăfuiesc în Parlament. Legislativul nu dorește să se întoarcă la inițiativele noastre cu privire la îmbunătățirea considerabilă a procesului de consultare între autoritățile centrale și cele locale și la extinderea competențelor primăriilor în angajarea specialiștilor necesari. Procesul de delimitare a proprietăților de stat cu proprietățile unităților administrativ-teritoriale, practic, a fost stopat. Realizarea tuturor acestor măsuri ar ridica semnificativ autonomia financiară a primăriilor și ar permite păstrarea acestora cu toate instituțiile de învățământ. Reieșind din cele expuse, Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze în colaborare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) reforma veritabilă a descentralizării în conformitate cu Carta Europeană de la Paris, care ar prevedea delegarea maximală a atribuțiilor fiscale, patrimoniale și administrative primăriilor, depolitizarea transferurilor din bugetul de stat către localitățile de nivelul I, crearea altor structuri eficiente administrativ-teritoriale la nivelul II în locul raioanelor și neadmiterea lichidării mecanice a primăriilor.

citește mai mult