Platforma DA propune o soluție de compromis privind angajații instituțiilor de învățământ: utilizați inițial testele donate, în paralel cu o campanie de informare, vaccinare și combatere a fake news-ului

30 August 2021

Platforma DA  salută decizia autorităților în privința revenirii în siguranță a elevilor și studenților în instituțiile de învățământ, însă recomandă o soluție de compromis după ce anumite măsuri au provocat nemulțumire în societate. În cadrul unei conferințe de presă, ex-deputatul Platformei DA, Liviu Vovc, propune ca angajații din școli și universități să fie testați inițial din contul donațiilor de teste rapide antigen, cum sunt cele 100.000 primite recent din partea României.

Asta ar oferi suficient timp pentru ca autoritățile să desfășoare o campanie eficientă de combatere a știrilor false privind vaccinarea, care a luat amploare în urma unei comunicări defectuoase în perioada guvernării anterioare. De asemenea, Platforma DA consideră că o abordare constructivă prin promovarea importanței vaccinării ar accelera semnificativ imunizarea în rândul anagajaților instituțiilor de învățământ din prima lună. Conform ultimelor date oficiale, oferite de Ministerul Educației în luna iulie, 66,7% dintre angajați ar fi vaccinați cu cel puțin prima doză, iar 41,94% înregistrează ciclul complet de vaccinare.

Liviu Vovc: „67% nu e o cifră mică, însă este loc de mai mult. Ca urmare a mai multor discuții cu cadre didactice din Republică, pentru a exclude orice risc care ar putea afecta desfășurarea orelor, Platforma DA propune o soluție de compromis, și anume ca, la prima etapă, testarea profesorilor să fie asigurată de stat cu teste rapide antigen. În această perioadă, să fie efectuate evenimente de combatere a fake news-ului și de informare cu privire la importanța vaccinării. Suntem siguri că, dacă se dorește, într-o lună putem obține o rată de vaccinare record în rândul profesorilor.”

Ex-deputatul notează și neimplementarea unei legi promovate cu succes de Platforma DA în legislativul precedent, prin care componența Comisiei Naționale Extraordinare în Sănătate Publică (CNESP) ar fi trebuit să fi fost modificată ca să includă specialiști din domeniul sănătății.

„Amintesc că, în luna martie a acestui an, în Parlament a fost votat un proiect înregistrat de mine care prevedea modificarea componenței CNESP, astfel ca 50% din membrii ei să fie specialiști din domeniu, de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Școala de Management în Sănătate Publică, Academia de Științe, directori ai instituțiilor medicale de fiecare nivel. Acel proiect a fost votat în unanimitate și a fost susținut și de Președinție. Constatăm, însă, că, până în prezent, acesta nu a fost pus în aplicare, iar componența Comisiei nu a fost ajustată în conformitate prevederile acestuia.”

Amintim că ultima decizie a CNESP a provocat discuții aprinse în rândul cadrelor didactice și a angajaților instituțiilor de învățământ. Noile măsuri presupun testarea celor nevaccinați din cont propriu și vine la doar câteva zile înainte de începerea noului ciclu de învățământ. Având în vedere nivelul scăzut de salarizare în rândul angajaților instituțiilor de învățământ, decizia ar deveni o povară financiară ce ar putea provoca demisii în zone care deja duc lipsă acută de cadre didactice.

19 Ianuarie 2022

Declarația Platformei DA în contextul agravării situației social-economice și politice din țar...

Constatăm cu regret că ultimul timp Platforma Demnitate și Adevăr a devenit ținta unui virulent linșaj mediatic. Cu toate acestea, avem certitudinea că încercările concertate de a ne asocia cu grupări politico-criminale sau liderii acestora va fi sortită unui eșec lamentabil. Nimeni și nimic nu ne poate priva de valorile democratice, naționale, familiale pentru care efectiv am luptat ani în șir. Nimeni alții nu au luptat împotriva celui mai odios regim pe care l-a avut Republica Moldova de la proclamarea Independenței. Tentativele disperate ale unor structuri afiliate sau nu guvernării demonstrează o dată în plus frica patologică față de formațiunea noastră politică, de coeziunea, experiența și capacitatea acesteia de a apăra în continuare cetățenii și nevoile lor, atât prin activități masive de ordin civic, cât și în plan legislativ sau guvernamental. Oamenii acestei țări cunosc cu lux de amănunte întreaga istorie a Platformei DA, născută în sânul poporului, la protestele masive ale cetățenilor deșteptați, drept alternativa pro europeană și națională structurilor politice cleptocrate și oligarhice, care sub paravanul integrării europene au capturat în totalitate instituțiile statului. În contextul agravării situației social-economice și politice din țară, ținând cont de multitudinea greșelilor în lanț comise de actuala guvernare, anticipând un risc major de dezamăgire a alegătorilor, ceea ce ar pune sub semnul întrebării vectorul european și dezvoltarea Republicii Moldova ca stat de drept, Platforma DA declară următoarele: 1. Formațiunea noastră se află în opoziție constructivă și activă față de guvernarea actuală, este alternativa calitativă și competentă la guvernare și pledează categoric pentru integrarea europeană de facto și apropierea reală de România. 2. Platforma DA nu a avut și nu va constitui niciodată alianțe formale sau informale cu forțe politice oligarhice, antieuropene și antinaționale, nici la nivel național, nici la nivelul Capitalei. 3. Platforma Demnitate și Adevăr pledează pentru corectarea drastică a modului de guvernare prin realizarea rapidă și palpabilă a promisiunilor electorale, implementarea reformelor veritabile și tragerea la răspundere a reprezentanților regimurilor oligarhice, care au furat țara în toata perioada Independenței. 4. Reiterăm și insistăm asupra necesității stringente de aplicare a Declarației privind capturarea statului, adoptată de Legislativ în iunie 2019, și curățarea instituțiilor statului la nivelul conducerii. 5. Platforma DA este în continuare dispusă să ofere expertiză și soluții pentru o corectă, constituțională și euroconformă reformare a justiției, pentru combaterea corupției, pentru dezvoltarea social-economică a țării, monitorizarea prețurilor și combaterea abuzurilor monopoliștilor, susținerea producătorilor autohtoni și a agricultorilor, soluționarea crizelor energetice și sanitare, sporirea securității statului, elaborarea strategiei corecte și eficiente în raport cu Transnistria, descentralizarea reală a țării și reforma administrativ-teritorială, protecția mediului, promovarea valorilor creștine și familiale, etc. 6. Platforma Demnitate și Adevăr condamnă orice tentativă de destabilizare a țării în scopuri revanșarde și de interese politice meschine. Totodată, menționăm că lipsa de transparență, controlul asupra mass-media, acțiunile și comunicarea incoerente, eronate, de multe ori incompetente ale guvernării generează nemulțumirile și revoltele legitime, justificate ale populației, care pot fi exprimate inclusiv sub forma unor ample proteste democratice. 7. Totodată, Platforma DA va continua dialogul privind consolidarea tuturor forțelor civice și politice extraparlamentare cu viziuni proeuropene și naționale în vederea creării unui pol de influență eficientă și puternică asupra politicilor de guvernare.

citește mai mult

18 Ianuarie 2022

Platforma DA înaintează Procuraturii Generale o sesizare prin care solicită o finalitate în dosa...

În luna martie, 2021, Procuratura R. Moldova anunța 5 priorități ale instituției pentru anul 2021, una dintre care era monitorizarea și controlul mai multor dosare de rezonanță cum ar fi Fraudă Bancară, Concesionarea Aeroportului, Arena Chișinău, printre care și dosarul privind spălarea de bani denumit generic Laundromat. Deoarece mersul anchetei penale în dosarul Laundromat s-a derulat, începând cu anul 2016, mai mult cu scopul de a scoate basma curată anumite persoane implicate în această fraudă ce a avut un impact considerabil pe plan național, a fost necesară constituirea unei comisii parlamentare de anchetă la finele anului 2020 în Parlamentul de legislatura a X-a, astfel încât să nu fie admisă tăcerea și în continuare a instituțiilor de resort pe acest subiect de rezonanță care a afectat imaginea R. Moldova pe plan internațional, cu consecințe considerabile asupra evenimentelor social-politice pe plan național. În urma activității Comisiei parlamentare de anchetă denumită generic Laundromat, a fost elaborat un Raport exhaustiv al evenimentelor din acei ani - 2010-2014, dar care se reflectă și până în prezent, însă, Raportul menționat nu a ajuns să fie audiat în forul legiuitor nici până astăzi, odată cu schimbarea componenței acestuia începând cu 11 iulie 2021, după alegerile parlamentare anticipate. După mai multe demersuri adresate public către noua guvernare, în special actualului președinte al comisiei parlamentare permanente Buget, economie și finanțe, dnul Dumitru Alaiba, ex-secretar al Comisiei privind elucidarea tipologiei denumită generic Laundromat din legislatura precedentă, constatăm că subiectul spălărilor de bani se vrea a fi dat uitării, iar acest fapt nu poate fi admis. Schema denumită Global Laundromat a fost una dintre cele mai vaste operațiuni împotriva securității financiare, economice și naționale a statului nostru. A afectat nu doar reputația R. Moldova pe plan internațional, dar și a subjugat instituțiile naționale ale statului, creând premisele jafului bancar, atacuri raider, devalizări de importante întreprinderi, dezvoltând la turații maxime fenomenul marii corupții, a îmbogățirilor ilicite, a evaziunilor fiscale, toate aceste acțiuni culminând cu o stare de impunitate care dezamăgește cetățeanul R. Moldova până în prezent. Menționăm că atât Dumitru Alaiba, cât și șeful statului au promis public că Raportul va fi audiat în cadrul Parlamentului. Ținând cont de faptul că promisiunile factorilor decidenți nici până în prezent nu au fost îndeplinite, în calitate de ex-președinte al unei comisii parlamentare de anchetă, înaintez Procuraturii Generale o sesizare prin care solicit o finalitate pe acest caz. Sesizarea cuprinde rezultatele și concluziile activității Comisiei cu atașarea Raportului elaborat. De asemenea, organele de anchetă sunt în drept să ridice toate materialele și demersurile de care s-a ghidat Comisia menționată, toate acestea fiind remise în arhiva Parlamentului R. Moldova. Informez, suplimentar, Procuratura Generală că în luna iunie, 2021, în cadrul unei ședințe ferite de opinia publică, organizată de către 4 membri ai comisiei din cadrul fracțiunilor parlamentare psrm/șor/pro-moldova, la insistențele numitului Veaceslav Platon ce are un statut de inculpat în cadrul anchetei penale din Federația Rusă, acesta a fost audiat în cadrul Comisiei, iar materialul video îl atașez la sesizare, cât și tuturor instituțiilor media interesate. Sub acest aspect, menționez că  Procuratura Republicii Moldova, în cadrul urmăririi penale demarate în anii 2014, a formulat mai multe cereri de asistență juridică internațională, 12 dintre care au fost adresate autorităților competente din Federația Rusă. Procuratura Anticorupție ne comunică că în perioada anilor 2019-2020, instituția a recepționat 5 cereri de asistență juridică din partea autorităților competente din Federația Rusă, având ca obiect îndeplinirea mai multor acțiuni procesuale cu element de extraneitate pe teritoriul R. Moldova. Procuratura, printr-un răspuns oferit Comisiei, ne-a informat că a adus la cunoștință numitului Veaceslav Platon a actului de învinuire pentru comiterea infracțiunilor prevăzute în cauza penală invocată supra, iar  cererea în cauză nu a putut fi executată, deoarece V. Platon a refuzat de a participa la acțiunea procesuală descrisă și atât. Societatea în continuare nu cunoaște dacă în privința numitului V. Platon, pe teritoriul R. Moldova, sunt întreprinse careva măsuri în cadrul acestui dosar. În condițiile când factorii decidenți dar și organele de anchetă au luat apă în gură în dosarul denumit generic Laundromat, mă simt nevoită să depun o scrisoare de informare a ambasadelor acreditate în R. Moldova privind fenomenul spălărilor de bani petrecut în anii de referință, dar care și până în prezent crează repercusiuni, cât și despre necesitatea audierii în plenul Parlamentului a Raportului Comisiei cu privire la acest fenomen. Reamintesc că pentru prima dată, în anul 2014, în cadrul unui Memoriu Public, Andrei Năstase atenționa partenerii R. Moldova, cât și organele de resort internaționale cu privire la activitățile ilicite ce se desfășurau în anii de referință în statul nostru. Or, cunoaștem cu toții despre lupta anumitor organisme internationale cu fenomenul spălărilor de bani la nivel global. Deasemenea, am ascultat cu toții discursul președintelui R. Moldova la ONU la finele anului 2021, privind această operațiune derulată în R. Moldova de grupări criminale organizate, în frunte cu numitul V. Platon. Menținem speranța că instituția reprezentativă - Parlamentul R. Moldova este interesată în contracararea fenomenelor de spălări de bani pe teritoriul nostru, amplificând mai multe acțiuni în acest sens și nu va obstrucționa procesele demarate în cadrul legislaturii precedente. În concluzie, solicităm următoarele: 1. Audierea Raportului Comisiei denumită generic Laundromat în plenul Parlamentului R. Moldova. 2. Solicităm Procuraturii R. Moldova să dea curs comisiilor rogatorii parvenite de la omologii săi din Federația Rusă privind inculpatul Veaceslav Platon, cât și celorlalte persoane implicate în această schemă infracțională. 3. Solicităm de la organele de anchetă prezentarea publică privind mersul anchetei, cât și o claritate în dosarul Laundromat. 4. Solicităm Guvernului R. Moldova să ceară audierea în cadrul Parlamentului a raportului de activitate a Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălărilor de Bani privind tipologia Laundromat.

citește mai mult

18 Noiembrie 2021

Fracțiunea Platformei DA din CMC cere prezentarea imediată a proiectului de Buget pentru anul 2022...

Consilierii Platformei DA din CMC condamnă practica păguboasă și moștenită de-a lungul anilor la Primărie: cea  de a tergiversa procesul de adoptare a bugetului municipal pentru următorii ani cu grave încălcări de procedură, votat în pripă de o majoritate cu interese personale, negociate pe sub masă, de obicei, pe ultima sută de metri, în noaptea dintre ani. Precizăm că, consilierii Platformei DA au  fost constructivi și consecvenți, încă de la începutul mandatului, atunci când au chemat la responsabilitate și consens, la cooperare loială atât consilierii diferitor fracțiuni, cât și executivul, în vederea soluționării adevăratelor probleme ale municipiului și locuitorilor acestuia. În pofida tuturor demersurilor și solicitărilor noastre, constatăm cu îngrijorare că executivul recidivează și că se procedează la fel ca și anul trecut, când a fost adoptat Bugetul pentru 2021 cu grave încălcări de procedură, fără avizul Comisiei de resort și fără o informare corectă a cetățenilor și consilierilor. Consilierii Platformei DA precizează că bugetul a fost votat de o majoritate îngustă, cu interese personale obscure, negociate pe sub masă în ajunul sărbătorilor de iarnă, astfel încât cetățenii să nu observe majorările de taxe și impozite, iar societatea civilă și presa să nu mai reușească să intre în esența unui document financiar fundamental, bugetul municipiului, care s-a dovedit a fi unul păgubos și imposibil de realizat pe deplin. Din această cauză, ținem să atenționăm că Primarul și executivul deja sunt în întârziere impardonabilă în ceea ce privește publicarea, consultarea și adoptarea Bugetului pentru 2022, care conform Legii finanțelor publice Articolul 47 aliniat (2) prevede expres:

  1. a) Autoritatea executivă locală elaborează şi prezintă consiliului local proiectul bugetului local pe anul următor – pînă la 20 noiembrie;
  2. b) Consiliul local adoptă bugetul local pe anul următor – pînă la 10 decembrie.
Așadar, consecințele unor asemenea practici ne sunt deja cunoscute, fiecare consilier a avut la îndemână toate informațiile necesare și timpul suficient pentru a înțelege cu ce s-au confruntat oamenii anul trecut din cauza adoptării întârziate și netransparente a Bugetului pentru 2021, precum și efectele păguboase asupra proceselor de dezvolatare și monitorizare: - Neprezentarea informației privind executarea Bugetului la jumătate de an, astfel încît nu s-a respectat procesul de monitorizare a implementării proiectelor și controlul executării veniturilor și cheltuielilor prevăzute în Bugetul aprobat; - Întârzierea implementării proiectelor inițiate de conducătorii de subdiviziuni, directorii de instituții publice, cum ar fi instituțiile medicale și de învățământ; - Alocarea resurselor financiare pentru proiectele din oraș, cum ar fi infrastructura, reparația selectivă a curților dintre blocuri, pe criterii politice și clientelare; - Întârzierea cu jumătate de an a alocării pentru suburbii a resurselor aprobate în Buget cu sumă totală, astfel încît fiecare Primar de suburbie să stea cu mâna întinsă la Primarul general, iar ulterior să fie alocate sume în dependență de discuțiile private cu Primarul Ion Ceban și, angajamentele politice asumate. Astfel, amintim pe scurt consecințele cu care s-au confruntat locuitorii municipiului Chișinău din cauza adoptării întârziate și netransparente a bugetului pentru anul trecut: 1)    Neprezentarea executării Bugetului la jumătate de an, astfel încît nu s-a respectat procesul de monitorizare a implementării proiectelor și controlul executării veniturilor și cheltuielilor prevăzute în Bugetul aprobat 2) Întârzierea implementării proiectelor inițiate de conducătorii de subdiviziuni directorii de instituții publice, cum ar instituțiile medicale și de învățământ 3)  Alocarea resurselor financiare pentru proiectele din oraș, cum ar fi infrastructura, reparația selectivă a curților de blocuri pe criterii netransparente și politice 4)   Întârzierea cu jumătate de an a alocării pentru suburbii a resurselor aprobate în Buget cu sumă totală,  astfel încît fiecare primar de suburbie să stea cu mâna întinsă la primar, iar ulterior, sumele să fie alocate în dependență de discuțiile private cu primarul Ion Ceban. În contextul celor relatate mai sus și în numele celor peste 112 mii de alegători care au votat pentru programul nostru, după discuțiile avute cu locuitorii municipiului, cu primarii și consilierii locali am prezentat deja propunerile noastre pentru bugetul municipal de anul viitor, propuneri ce vizează, deopotrivă, atât orașul, cât și suburbiile capitalei. Solicităm transparență maximă în ceea ce privește gestionarea banului public: - Executarea de urgență a tuturor proiectelor Platformei DA votate deja de consiliului municipal; - Prezentarea imediată a proiectului de Buget pentru 2022 consilierilor municipali și publicarea acestuia pentru dezbateri publice și consultare cu societatea civilă nu mai târziu decât dimineața zilei de mâine, 18 noiembrie 2021, - Elaborarea Anexei la Buget cu detalizarea proiectelor propuse de fiecare suburbie; - Deschiderea, construcția grădinițelor și grupelor noi, inclusiv cu grupe creșe în fiecare instituție; - Dezvoltarea sistemului after-school pe lîngă fiecare școală unde dispunem de spațiu; - Majorarea alocației pentru alimentația copiilor și controlul strict al achizițiilor de servicii a respectării normelor de alimentație pentru copiii noștri; - Reabilitarea căilor de acces spre instituțiile de învățământ și instituțiile medicale; - Decongestionarea traficului rutier devenit infernal, în colaborare cu MAI în baza Memorandumului semnat în 2019, inclusiv cu practicarea benzilor reversibile; - Amenajarea parcărilor la periferii, intercartiere și în Centrul istoric cu redeschiderea parcărilor MAI la fel în baza Memorandumului cu Primăria Chișinău; - Inițierea Proiectului de reconstrucție a Podului Ismail; - Reparația Podului Mihai Viteazu; - Extinderea bulevardului Mircea cel Bătrîn cu prelungirea liniei de troleibuz pînă la strada Bucovina; - Reabilitarea drumurilor și căilor de acces spre curțile blocurilor rezidențiale, aflate în stare dezastruoasă. Platforma DA considedră că locuitorii municipiului Chișinău merită respect pentru contribuțiile lor la formarea Bugetului, merită un Buget transparent consultat cu oamenii, cu o viziune pentru viitor și proiecte investiționale durabile. Oamenii merită un oraș în care Primăria, Primarul și Consiliul municipal se află cu adevărat în slujba oamenilor.

citește mai mult