Platforma DA: Scopul principal al hotărârii CSE a fost ca din banii publici să fie achitate datoriile față de „Gazprom”, nu procurarea gazelor pentru rezerve de stat. Vom depune un denunț la Procuratura pentru neglijența în serviciu a unor demnitari de stat, însoțită, posibil, cu coruperea acestora

05 Octombrie 2022

Platforma Demnitate și Adevăr urmărește cu mare atenție și îngrijorare procesele din domeniul energetic încă de la mijlocului lunii august a anului trecut, când au apărut primele semnale a unor potențiale riscuri pentru securitatea Republicii Moldova. Astfel, am ieșit cu poziții clare legate de acțiunile care urmau a fi întreprinse de către autoritățile Republicii Moldova, responsabile de acest sector, în condițiile în care paradigma politică, economică a fost schimbată în totalitate din cauza războiului din Ucraina.

Astfel, poziția autorităților noastre pe acest domeniu urma să fie una de maximă precauție pentru a nu ajunge la un șantaj în fiecare lună de achitare a prețului la gaz.

1.      Ultima decizia a CSE privind procurarea gazelor pentru rezerve de stat a adus bugetului public național un prejudiciul de sute de milioane lei. Din păcate, demnitarii de stat-factori de decizii așa și nu au venit cu argumente plauzibile referitor la raționamentele și oportunitatea acestei deciziei.

2.      În primul rând, trebuie să spunem lucrurilor pe nume. Scopul principal al hotărârii CSE din 29 septembrie, 2022, a fost acordarea ajutorului financiar „Moldova Gaz” pentru achitarea datoriilor față de Gazprom. Prin urmare, CSE a dispus alocarea din bugetul de stat a peste 511 mln lei pentru procurare prin intermediul SA Energocom a 10 mln m3 de gaze naturale la preț de 1882 dolari pentru 1000 m3 și încă 5 mln. m3 la preț aproximativ de 1058 dolari pentru 1000 m3. Lăsăm la o parte faptul că din nou banii tuturor contribuabililor merg pentru rezolvarea problemelor unui agent economic afiliat concernului rus. Cu părere de rău constatăm că prin aceasta decizia a avut loc o risipa de bani publici. Cu 1882 dolari pentru 1000 m3 statul a procurat 10 mln m3 de gaze, care au fost economisite de Moldova Gaz în luna septembrie. În mod normal, Comisia Situații Excepționale ar trebui să oblige Moldova Gaz să transmită aceste 10 mln în rezerve companiei, care după ultimele modificări la legea gazelor, sunt obligatorii pentru furnizorii de gaze. Categoric nu era necesar de cheltuit mijloacele financiare bugetare pentru cumpărarea acestor volume în rezerva de stat la așa preț în condițiile schimbării formulei din contract cu Gazprom și micșorării prețului de achiziție a gazelor din Federația Rusă și existenței unui trend descendent pe bursele europene de gaze naturale (la moment prețul bursier s-a coborât sub 1800 dolari). Aceste volume de gaze de facto sunt depozitate în rezerve și Guvernul în condițiile stării excepționale dispune de toate instrumentele legale în vederea folosirii acestor 10 mln m3 pentru consumătorii din Republica Moldova.

Iată de ce nu este absolut argumentată aceasta grabă cu cheltuiala banilor publici pentru rezerve de gaze, care și așa există. Totodată, încertitudinea privind furnizarea gazelor de către concernul rus în Moldova, la care face referința ministru infrastructurii Spânu, nu știm de ce nu a încurcat CSE să decidă cumpărare în luna octombrie tot de la Gazprom a 5 mln m3 de gaze virtuale în rezerva de stat la prețul mult mai mic de 1058 dolari pentru 1000 m3. Deci, avem de față niște acțiuni incoerente și iraționale sub aspectul gestionării corecte a finanțelor publice din partea Comisiei Situației Excepționale, care au servit doar în calitate de paravan pentru justificare a acestui suport financiar pentru Moldova Gaz.

Era mult mai logic în asemenea condiții închierea prin intermediul companiei Energocom, ținănd cont de starea excepțională în energetică și prin derogare de la legislația în vigoare, a unui contract de împrumut cu „Moldova Gaz” pentru perioada scurtă. Cu gajarea creanțelor Termoelectrica față de compania moldo-rusă și sediul luxos al „Moldova Gaz”. Cu opțiunea stângerii datoriilor prin procurarea gazelor în rezerva de stat la un preț rezonabil (de exemplu nu mai mare de 1100 dolari pentru 1000 m3) în contextul formulei noi din contractul cu „Gazprom”. Cu peste jumătate de miliard de lei  era posibil de procurat în rezerva de stat volume mult mai mari de gaze decăt cele 15 mln m3. Plus cele 10 mln m3 ar fi rămase în rezerva „Moldova Gaz”.

Pornind din cele expuse, Platforma DA cere demisia imediată a viceprim-ministrului Andrei Spănu, care nu prima dată elaborează și implementează niște scheme dubioase în domeniul energetic, și va depune un denunț la Procuratura, în care va cere pornirea unui dosar penal pe cel puțin neglijența în serviciu a unor demnitari de stat, însoțită posibil cu coruperea acestora.

28 Noiembrie 2022

Platforma DA a făcut un D E N U N Ț la Procuratura Generală legat de negocierile directe cu compa...

Prezentul denunț vizează acțiunile ilegale săvârșite de către conducerea Termoelectrica cu acordul, complicitatea sau la indicația conducerii Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și reprezentanții companiei Horus. În luna iunie, Termoelectrica inițiat o licitație pentru reparația blocului energetic 3. Conform informațiilor publice la acea licitație au participat 3 companii: ucrainenii de la Harcov Energo Remont, românii de la Turbo Energy și Horus. Cea mai bună ofertă a fost dată de compania Turbo Energy. Însă Termoelectrica nu a desemnat câștigătorul, dar a anulat licitația și a înștiințat companiile participante că inițiază negocieri directe cu ele și că au la dispoziție 24 ore pentru depunerea ofertelor. În urma negocierilor directe firma câștigătoare a fost desemnată compania Horus. Pe 14 iulie, recent,  Procuratura Anticorupție a anunțat inițierea unei cauze penale pornită pe faptul săvârșirii infracțiunii abuz de serviciu (art.327 alin.(2) din Codul penal), manifestată prin trucarea procedurilor de achiziții publice pentru achiziționarea lucrărilor de reparație a echipamentului. Pe marginea acestei cauze penale a fost efectuate și 13 percheziții în birourile de serviciu ale angajaților S.A. ,,Termoelectrica”. La data de 25 octombrie, recent, reprezentanții Horus au anunțat finalizarea reparației capitale a blocului energetic nr.3. Doar că la două săptămâni distanță de la recepția lucrărilor, pe 10 noiembrie, când a fost pornit pentru prima dată acest bloc, a avut loc o avarie majoră iar activitatea centralei a fost stopată. Ca urmare a acestei defecțiuni există riscuri majore de a avea probleme cu asigurarea cu agent termic a locuitorilor orașului Chișinău. În același timp e important de menționat că în procesul de preparare a agentului termic acest bloc ar fi produs până la 80MWh. Acest volum constituie în jur de 15% din necesarul de energie al țării. Din cauza defecțiunii aceste volume sunt procurate la moment din România la preț mediu de 200 euro/MWh, iar Termoelectrica suportă zilnic pierderi financiare enorme de aproximativ 7.5 milioane lei și încalcă contractul de furnizare a energiei electrice, unde, de asemenea, riscă penalități. Procesul de cogenerare de energie electrică la producția agentului termic este principala sursă de acumulare de fonduri pentru Termoelectrica. În lipsa producției de energie electrică la blocul avariat, întreprinderea este lipsită de o importanta sursă de venit, care poate fi acoperită doar din creșterea semnificativă a tarifului la agent termic sau prin subvenții de la buget În aceiași ordine de idei, trebuie de menționat că, din informațiile parvenite, reparația blocului energetic nr. 1 a fost executat de aceiași companie HORUS SRL, în anul 2019. Lucrările, de asemenea, au fost efectuate necalitativ, iar turbina nu poate lucra la puterea nominală de 110 MW/h conform contractului de 250 milioane lei semnat de HORUS SRL și TERMOELECTRICA în primăvara anului 2019, turbina lucrând la o putere de numai 85 MW/h generând astfel o pierdere de 25 MW/h. Luând în calcul prețul mediu de procurare din România de 200 euro/MWh aceasta înseamnă pierderi zilnice de aproximativ 2.4 milioane lei suportate de Termoelectrica. În speță, din cele relatate mai sus, desprindem că prin așa-zisele negocieri directe s-a comis un abuz în serviciu. Ținând cont de situația de criză energetică, cât și de precedentele licitații, soldate cu scandaluri publice în jurul unor licitații anterioare de efectuarea a reparațiilor la Termoelectrica, există o bănuială rezonabilă că compania Horus a fost favorizată nu doar de către conducerea Termoelectrica, ci și de către demnitari din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Respectiv, acțiunile relatate mai sus, în coroborate cu precedentele episoade legate de licitația pentru reparația CET 2 de la Termoelectrica, trebuie să fie urmărite și sub prisma traficului de influență. Având în vedere circumstanțele și argumentele ce vor fi expuse mai sus, se constată că prin acțiunile ilegale prin care au fost omise prevederile legale în procesul desemnării companiei câștigătoare, a fost săvârșită infracțiunea exces de putere (sau după caz, de depășire a atribuțiilor de serviciu) – infracțiune prevăzută de art. 328 Cod penal al Republicii Moldova. Or, atât conducerea Termoelectrica nu putea să-și asume asemenea decizii, nici responsabilii de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nu sunt în drept să-și asume asemenea decizii, să dea acord pentru asemenea lucruri sau indicații ilegale. În consecința acestor decizii ilegale, a fost prejudiciată compania de stat, sunt prejudiciați toți consumatorii, cât și creat haos în societate în legătură cu această avarie produsă în urma reparației necalitative efectuate de către compania Horus. În același timp, în actuala criză energetică cu care se confruntă Republica Moldova, această defecțiune afectează grav securitatea energetică a statului.

citește mai mult

22 Noiembrie 2022

Platforma DA după avaria de la „Termoelectrica”: Cerem demisia directorului întreprinderii și...

Situația în jurul avariei blocului 3 de la „Termoelectrica” rămâne în continuare incertă și alarmantă. Amintim că, pentru reparația acestui bloc, „ Termoelectrica” anunțase o licitație care a fost câștigată de o companie românească care oferise un preț cu 1,1 milioane lei mai mic decât cel oferit de compania „Horus”.  Licitația, însă,  a fost anulată de cei de la „Termoelectrica”, care au recurs la negocieri directe cu companiile care doreau să repare blocul 3,  iar ca urmare a respectivelor ”negocieri directe” a fost desemnată drept câștigătoare compania „Horus”, controlată din  offshore, și despre care se spune că ar avea legături atît cu oligarhul fugar Vladimir Plahotniuc, cât și cu oligarhul rus din anturajul lui Putin, Alexei Mordashov. Deci, Întreprinderea de stat „Termoelectrica” cu impertinență crasă, sfidând toate reglementările legale, fără nicio explicație plauzibilă, atribuie un contract de reparație companiei „Horus”. Totul se întâmplă pe fundalul indiferenței  demonstrative a ministrului Spânu.  Lucrările au fost pornite imediat, contrar poziției Agenției Naționale pentru  Soluționarea Contestațiilor, cu ideea că până când va acționa justiția moldovenească nereformată, totul va fi finalizat iar  banii vor ajunge pe conturile companiei controlate din offshor. Amintim că, această decizie a ridicat multe semne de întrebare și un scandal național. În iunie, 2022, Platforma DA alături de mai mulți experți a atenționat opinia publică despre această decizie iresponsabilă. La acel moment Ministrul Infrastructurii Andrei Spânu a declarat că ”va solicita toate materialele și va verifica corectitudinea licitației. Iar în caz că vor fi suspiciuni de corupție va sesiza CNA și Procuratura Generală”. După aceasta declarație, însă, nu a urmat nimic. Din păcate, de atunci și până în prezent, nu am mai primit informații cu privire la  licitația dubioasă, iar la două săptămâni de la finisarea reparației,  generatorul  blocului nr. 3 de la Termoelectrica s-a defectat. Această defecțiune a fost ținută în secret, iar reprezentanții guvernării au declarat că au aflat din presă despre ea abia la o săptămână de la producerea avariei. Prin urmare, Termoelectrica suportă pierderi considerabile și produce curent electric în volume de aproape două ori mai mici. Dar cel mai grav este faptul că,  astfel crește deficitul energiei electrice, pe  care noi îl acoperim prin importul mai mare la prețuri exorbitante și pentru care vom achita suplimentar zeci de milioane de euro din buzunarele noastre. În acest context, Platforma DA îndeamnă reprezentanții puterii să fie transparenți și să acționeze în interesul cetățenilor și al securității energetice. E nevoie de asumarea problemei și intervenției organelor abilitate. Platforma DA solicită informații exhaustive cu privire la criza în cadrul Termoelectrica și perioada necesară pentru remedierea situației.  A fost această  defecțiune întâmplătoare sau un sabotaj pregătit din timp pentru a amplifica problemele energetice ale țării noastre?  E adevărat ca mai multe utilaje au fost reparate la atelierul din Cuciurgan și toate lucrările au fost efectuate de angajați străini ? Totodată, considerăm total greșit ca ancheta să fie efectuată de Termoelectrica și cerem crearea unei comisii guvernamentale cu participarea experților europeni în vederea investigării accidentului, care urmează să fie desfășurată în paralel cu ancheta penală, demarată de Procuratura. Ca urmare a acestor evenimente, concluzionăm că,  sunt deja motive suficiente pentru concedierea directorului SA Termoelectrica,  care este responsabil pentru politica suspectă de favorizare a companiei Horus prin organizarea mai multor licitații dubioase, precum și pentru demisia avocatului Horus din Guvern, ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu. Platforma DA propune ca în contextul crizei energetice și războiului hibrid, declarat de Federației Ruse, situația în cadrul Termoelectrica trebuie imediat să fie luată sub control personal de doamna prim-ministru, Natalia Gavriliță și să fie pornit un proces de asanare a întreprinderii la nivelul conducerii, iar toate licitațiile să fie organizate sub controlul riguros al SIS și CNA.

citește mai mult

18 Noiembrie 2022

DECLARAȚIA comună a Biroului politic permanent al Partidului Politic ”Platforma Demnitate și Ad...

Stimați cetățeni,
Pe fonul stagnării reformei justiției, întârzierilor în activitatea Comisiei pre-vetting și în crearea Comisiei de vetting, a unui șir de numiri dubioase făcute atât de Parlament, cât și Consiliul Superior al Procurorilor, lipsa unui progres convingător pe cazurile de rezonanță și marile fraude, considerăm că prin scurgerile de informații din 9 noiembrie curent a fost dată o nouă lovitură de imagine autorităților responsabile de reforma justiției și în mod repetat subminată încrederea în modul de organizare și desfășurare a concursurilor în justiție.
În ultimele zile în spațiul public au apărut informații cu privire spargerea mai multor conturi de Telegram ce aparțin dnei Maia Sandu, Președinta Republicii Moldova, dlui Dorin Recean, Secretarul Consiliului Suprem de Securitate, dlui Sergiu Litvinenco, Ministrul Justiției, precum și altor persoane publice.
Condamnăm încălcarea dreptului la corespondență privată și orice altă formă de ingerință în activitatea și viața privată a cetățenilor, indiferent de funcția deținută și ocupația profesională.
Cu toate acestea,
Reieșind din caracterul informațiilor ce au fost făcute publice, din faptul că veridicitatea unor informații a fost confirmată de mai mulți participanți la acele discuții, precum și luând în considerație faptul că dl Litvinenco, deși inițial a negat veridicitatea convorbirilor, declarându-le un ”un fals ordinar”, ulterior a recunoscut faptul spargerii contului, dar a invocat că convorbirile au fost ”trunchiate”;
Luând în considerație statutul Republicii Moldova de stat candidat pentru aderare la Uniunea Europeană, obligațiile cu privire la reforma sectorului justiției asumate prin Acordul de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană;
Fiind conștienți de faptul că convorbirile, cronologia și informațiile ce se conțin în aceste discuții, în cazul în care sunt veridice, subminează autoritatea Ministerului Justiției și a Consiliului Superior al Procurorilor, lovesc în credibilitatea concursului organizat de către CSP la funcția de șef al Procuraturii Anticorupție, precum și în încrederea cetățenilor și partenerilor de dezvoltare a Republicii Moldova în autoritățile statului și reforma justiției;
Prin prezenta Declarație comună, SOLICITĂM:
1. Procuraturii Generale să efectueze:
  • o investigație penală în vederea atragerii la răspundere penală a persoanelor care se fac vinovate de spargerea conturilor personale;
  • o investigație penală cu privire la presupusele ingerințe în activitatea Consiliului Superior al Procurorilor prin prisma depășirii atribuțiilor de serviciu.
2. Persoanelor cu demnitate publică, vizate în informațiile ce au fost scurse în spațiul public:
  • Explicații adecvate cu privire la veridicitatea informațiilor apărute în spațiul public;
  • Confirmarea sau infirmarea ingerințelor în justiție făcute de acestea.
3. Președintei Republicii Moldova să inițieze:
  • Consultări publice transparente, cu atragerea exponenților societății civile, partidelor extra-parlamentare cu viziuni pro-europene, pe tema reformei justiției și a securității naționale;
  • Implicarea în procesul reformării justiției a opoziției extra-parlamentare în calitate de observatori pentru a facilita transparența proceselor, în special, pentru a diminua tentativele de ingerințe, trafic de influență sau depășirea atribuțiilor, fenomene ce vor compromite iremediabil noțiunea de justiție și reformă în Republica Moldova.
Ținând cont de complexitatea fenomenelor ce au loc în Republica Moldova, cât și de incapacitatea responsabililor de anumite domenii de a livra rezultate viabile pentru bunăstarea cetățenilor, de numirile dubioase, sau refuzul guvernării de a accepta recomandări, expertiză sau critica constructivă, noi, ca partide extra-parlamentare, cu viziuni pro-europene și pro-reformă ne rezervăm dreptul să contestăm bunele intenții ale guvernării pe reforma justiției și capacitatea acesteia de a livra rezultate. Cu acest scop vom folosi toate mijloacele disponibile pentru a pune presiune pe principalii responsabili de a face lucrurile corect, transparent și iremediabil, folosind toate mijloacele disponibile într-un stat democratic.

citește mai mult