Platforma DA solicită guvernării să discute cu FMI despre suspendarea legii care prevede ca miliardul furat să fie achitat de către cetățeni

27 Septembrie 2021

Platforma DA insistă ca reprezentanții Guvernului și a Președinției să discute cu FMI despre legea care prevede ca miliardul furat să fie achitat din buzunarul cetățenilor, în contextul sosirii în Republica Moldova a misiunii Fondului Monetar Internațional.

Formațiunea noastră precizează că a intenționat să rezolve această problemă și a venit cu inițiativa ca Legea 235/2016 să fie suspendată, dar solicitarea a fost respinsă de guvernarea lui Dodon,  în 2020. Ulterior, în plină campanie electorală, PSRM și Șor au anulat legea cu privire la restituirea miliardului de către cetățeni, încălcând conștient și flagrant procedura legislativă, fără a discuta pe marginea acestui subiect cu Banca Națională și partenerii externi. Prin urmare, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională legea din 16 decembrie, 2020,  votată de PSRM-Șor, prin care a fost anulată “legea miliardului furat”.

Platforma DA propune revenirea la acest subiect și înlăturarea nedreptății la care sunt supuși cetățenii Republicii Moldova.

Astfel, ca urmare a convertirii garanțiilor de stat în obligațiunile de stat la rata efectivă a dobânzii anuale de 5%, prin asumarea răspunderii de către Guvernul Filip, cele 13,3 miliarde lei și alte 11,2 miliarde lei sub formă de dobândă:

  1. Creează inechitate socială – povara este transpusă pe plătitorii de impozite fără ca aceștia să poarte vreo vină pentru frauda miliardului
  2. Oferă impunitate suplimentară persoanelor implicate în furtul miliardului
  3. Sustrag mijloace din bugetul de stat.

De asemenea, remarcăm ca Banca Națională a eliberat, cu încălcarea procedurii legale, creditele de urgență celor 3 bănci devalizate cu o dobândă simbolică de doar 0,1%.

Suspendarea legii ar permite o mobilizare a tuturor instituțiilor, inclusiv Procuratura Generală și BNM, pentru demascarea fraudelor și identificarea beneficiarilor și recuperării mijloacelor fraudate. Faptul suspendării ar accelera elaborarea strategiei de recuperare a banilor furați, care este o condiție importantă pentru restabilirea finanțării din partea UE. Totodată, procedura suspendării nu este egală cu refuzul statului să achite datoriile. Nu există nici riscul serios pentru capitalizarea Băncii Naționale, care la moment are rezerve suficiente pentru asigurarea stabilității macrofinanciare.

Doar după epuizarea tuturor eforturilor legea miliardului ar putea fi reactivată în format revizuit, cu stabilirea de noi prevederi pentru relațiile dintre BNM și Ministerul Finanțelor.

Efectul așteptat după suspendarea legii miliardului ar fi:

  1. Eliberarea imediată a unor sume anuale  între 894 milioane lei – un miliard de lei în bugetul de stat, un spațiu financiar important pentru programe și proiecte sociale
  2. Efort conjugat pentru investigarea fraudei și măsuri de recuperare a mijloacelor extrase
  3. Responsabilizarea persoanelor/beneficiarilor/participanților la frauda bancară.

Platforma DA precizează că pînă în prezent, contribuabilii moldoveni au plătit deja peste 4 miliarde lei pentru furtul din acele 3 bănci.

Precizăm că anume Platforma DA a fost acea forța politică, care atunci cînd toți actorii politici păstrau tăcerea, a organizat proteste masive la care au participat zeci de mii de oameni, revoltați pe clasa politică care a devalizat sistemul bancar. Platforma DA va lupta în permanența pentru ca nu cetățenii de rînd și agenții economici onești să plătească miliardele furate de la popor, ci hoții din grupările criminal-politice.

12 Mai 2022

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău cere demisia ministrului Andrei Spânu și prezintă act...

Președintele Platformei DA, Dinu Plîngău a prezentat mai multe acte prin care sunt confirmate fraudarea și trucarea mai multor licitații din domeniul energetic. Este vorba despre tenderele și contractele pentru construcția rețelelor electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, ce ar asigura conectarea cu sistemele românești și europene, de construcție a Termoelectrica, procurarea energiei electrice. Dinu Plîngău: „Rețelele electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău. Potrivit mai multor plângeri parvenite de la mai multe companii participante la licitație, aceasta ar fi avut loc cu încălcări grave. Dovada sunt scrisorile depuse de Mihail Lupașcu, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii în atenția președinției R. Moldova, SIS și CNA,  cât și expertiza tehnică efectuată de experți de la Banca Mondială, au demonstrat că au fost comise favorizarea unei companii în detrimentul altora. Mai mult ca atât, acest subiect a fost discutat la cel mai înalt nivel de autoritățile R. Moldova și cele din România, întrucât una dintre companiile care a participat la licitație este o companie română care a sesizat autoritățile din R. Moldova și România despre trucarea licitației. În pofida celor enunțate mai sus, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu a continuat licitația, motivând un preț mai mic oferit de compania câștigătoare, însă, potrivit normelor europene diferența de preț a companiei câștigătoare și companiei situată pe locul 2, constituie o diferență de 20.000 de euro la un contract de aproape 30 de milioane de euro, iar acest lucru urma să fie analizat din perspectiva calității efectuării lucrărilor, garanțiilor și lucrărilor de mentenanță, fapt ce creează întrebări pertinente pentru organele de anchetă în legătură cu favorizarea companiei câștigătoare de către factorii de decizie din R. Moldova. Licitația pentru lucrările de reconstrucție la Termoelectrica Potrivit plângerilor parvenite de la companii din România și Ucraina, licitația pentru lucrările de construcție la Termoelectrica ar fi fost trucate. În esență vorbim despre caietul de sarcini care era întocmit după o anume companie, și anume, Silovîe Mașinî, companie din Federația Rusă, aflată sub duble sancțiuni internaționale. La fel, ca și în cazul precedent, procedura de desemnare a câștigătorului a fost tergiversată. Mai mult ca atât, ministrul Spânu a mințit public că compania cu care urma să fie semnat contractual ar fi unica companie care ar fi participat la licitație.  În realitate, la licitație au mai participat doua companii din România și Ucraina. Înaintea semnării contractului, ministrul Spânu justifica pe la toate posturile TV, necesitatea semnării acestui contract cu Silovîe Mașinî. După ce plângerile celorlalte două companii participante la licitație au devenit publice și după ce scandalul legat de această licitație a trecut hotarele R. Moldova, luând în calcul și aspectul sensibil al problemei legat de războiul din Ucraina, la două zile distanță de la semnarea acestui contract, acesta a fost reziliat. Ceea ce poate implica R. Moldova în litigii judiciare aducând atât prejudicii de imagine, cît și materiale.” În aceste condiții, președintele Platformei DA, Dinu Plângău cere demisia ministrului Andrei Spânu și o anchetă penală pe faptele descrise mai sus. Acesta a prezentat la Procuratura Anticorupție mai multe acte ce confirmă grave abateri de la lege.

citește mai mult

10 Mai 2022

Rezoluția Congresului III al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr...

Amintind că: Platforma DA este un partid născut din dorința cetățenilor Republicii Moldova de a trăi într-o țară liberă, prosperă, neîntinată de abuzurile cleptocrate, mafiote ale guvernărilor precedente; că Platforma DA este un partid care a deșteptat cetățenii Republicii Moldova pentru a lupta cu demnitate împotriva derapajelor antidemocratice, pentru decriminalizarea și deoligarhizarea statului și pentru un parcurs reformist și pro-european veritabil, Congresul Platformei Demnitate și Adevăr CONSTATĂ că:

  • În perioada dintre Congrese, Platforma DA nu și-a trădat electoratul și a acționat conform dezideratelor sale expuse în documentele oficiale, dar și în declarații, comunicate, discursuri și alt gen de apariții publice ale reprezentanților săi;
  • Platforma DA a făcut tot ce a depins de ea pentru a unifica, a consolida și a crea o forță politică capabilă să înfrunte regimurile anti-naționale, corupte și aservite unor puteri străine, care au pauperizat populația Republicii Moldova;
  • Platforma DA a fost cea mai activă formațiune politică în Parlamentul Republicii Moldova, înaintând proiecte de legi în suportul oamenilor și contracarând vehement și efficient încercările de a submina bazele democratice, pro-europene și naționale ale statului.
Ținând cont de cele expuse, ne propunem să continuăm activitatea formațiunii în vederea:
  • edificării unei alternative credibile și viabile, pentru orice putere care poate fi acuzată de derapaje ce ar afecta construcția unui stat de drept aici, Acasă;
  • menținerea și fortificarea parcursului European al Republicii Moldova în condițiile internaționale nou create;
  • susținerea plenară a eforturilor reprezentanților societății cu gândire critică de a democratiza și reforma instituțiile statului;
  • fortificarea principiilor democrației interne de partid și a spiritului collegial, de echipă prin care Platforma DA a fost mereu puternică și capabilă să reziste în fața provocărilor.
  • salvarea dreptei pro-europene, aflate în cădere liberă din cauza actualei guvernări incompetente, duplicitare și incoerente, stoparea migrării electoratului decepționat către structurile politice antinaționale, populiste și corupte.
  • Implementarea de facto a tuturor revendicărilor adoptate la protestele populare din perioada 2015 – 2019, abandonate de actuala guvernare.
De asemenea, ne propunem să:
  • Acționăm și mai concertat în vederea creșterii capacității funcționale ale echipelor Platformei DA din teritoriu, punând accent puternic pe revigorarea organizațiilor locale existente și crearea unor noi structuri de partid acolo unde acestea nu există;
  • Asigurăm interconexiunea organelor centrale și ale celor teritoriale prin proiecte comune și relaționare eficientă;
  • Elaborăm și implementăm strategia privind următoarele alegeri locale, prezidențiale și parlamentare
  • Regândim politicile pe domeniul extern, coroborându-le cu realitățile zilei, ținând cont de războiul din Ucraina și poziționarea Republicii Moldova în raport cu vecina noastră și cu partenerii noștri de dezvoltare;
  • Sprijinim eficient și prin propuneri concrete și profesioniste orice gen de activități și acțiuni menite să dinamizeze integrarea Republicii Moldova în comunitatea statelor europene, dată fiind depunerea recentă a cererii țării noastre de aderare la UE.
Apreciem modul democratic în care Platforma DA a desfășurat alegerile președintelui partidului și a altor organe de conducere și salutăm noul președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, Dinu Plîngău, încurajându-l să promoveze în continuare democrația internă de partid, unitatea formațiunii, menținerea și dezvoltarea spiritului de echipă caracteristic Platformei Demnitate și Adevăr.   Chișinău, 8 mai 2022 Rezoluția a fost supusă votului și adoptată.

citește mai mult

12 Aprilie 2022

Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze Reforma veritabilă a Descentralizării...

Platforma DA observă cu îngrijorare că guvernarea ezită orice discuție privind descentralizarea reală, consolidarea autonomiei locale și reforma administrativ-teritorială, deși anul viitor vor avea loc alegeri locale generale. Se creează impresia că în pofida promisiunilor electorale, partidul de guvernare pledează ca țara și în continuare să rămână cu raioane la nivelul II de administrație publică locală, care în prezent s-au transformat în structuri ineficiente, care oferă sinecură politică mai multor activiști de partide și generează risipa banilor publici. Centralizarea excesivă a tuturor domeniilor vieții politice, economice și sociale, care a avut loc pe parcursul ultimilor decenii a îndepărtat considerabil guvernarea de cetățeni și constituie una din cauzele majorității problemelor grave de sistem cu care se confruntă în prezent Republica Moldova. Politizarea profundă a societății, ineficiența administrației publice, lipsa încrederii în justiție și în alte instituții ale statului, corupția atotcuprinzătoare, monopolul economic, influența și controlul din partea diverselor grupuri oligarhice asupra instituțiilor statului și majorității domeniilor vieții sociale din Republica Moldova, sunt inclusiv consecințele directe ale unui sistem politic și administrativ extrem de centralizat și bazat, în exclusivitate, pe verticala puterii. Concentrarea masivă a puterii (politice, administrative, economice) și a tuturor resurselor statului în mâinile unor grupuri înguste de interese/persoane, precum și lipsa unor mecanisme de contrabalansare și distribuire a puterii între diferite niveluri de administrație publică, afectează grav funcționalitatea tuturor instituțiilor statului și constituie unul din principalele impedimente în calea reformelor, dezvoltării și europenizării Republicii Moldova. De aceea, fără demolarea verticalei puterii, fără o administrație locală depolitizată, puternică, descătușată și înzestrată cu instrumente și resurse corespunzătoare - fără o descentralizare reală politică, economică și administrativă, Republica Moldova NU are nicio șansă de a implementa reforme, de a se moderniza și dezvolta în conformitate cu standardele țărilor civilizate și dezvoltate. Raioanele în formula actuală a organizării administrativ-teritoriale nici pe de parte nu corespund sarcinii consolidării și dezvoltării autonomiei locale. Proiectele Platformei DA privind redistribuirea impozitului pe venit pentru persoanele juridice și a taxei pentru resursele minerale către primării, precum și cele referitoare la transmiterea bazinelor acvatice autorităților publice locale de nivelul I, se prăfuiesc în Parlament. Legislativul nu dorește să se întoarcă la inițiativele noastre cu privire la îmbunătățirea considerabilă a procesului de consultare între autoritățile centrale și cele locale și la extinderea competențelor primăriilor în angajarea specialiștilor necesari. Procesul de delimitare a proprietăților de stat cu proprietățile unităților administrativ-teritoriale, practic, a fost stopat. Realizarea tuturor acestor măsuri ar ridica semnificativ autonomia financiară a primăriilor și ar permite păstrarea acestora cu toate instituțiile de învățământ. Reieșind din cele expuse, Platforma DA insistă ca guvernarea să demareze în colaborare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) reforma veritabilă a descentralizării în conformitate cu Carta Europeană de la Paris, care ar prevedea delegarea maximală a atribuțiilor fiscale, patrimoniale și administrative primăriilor, depolitizarea transferurilor din bugetul de stat către localitățile de nivelul I, crearea altor structuri eficiente administrativ-teritoriale la nivelul II în locul raioanelor și neadmiterea lichidării mecanice a primăriilor.

citește mai mult