ACASĂ/ Declarații

Platforma DA susține adoptarea unei legi Magnitsky ca măsură de securitate națională

21 Ianuarie 2020

Platforma DA consideră că adoptarea unei legi de tip Magnitsky este o prioritate de importanță strategică. Proiectul de lege poartă numele lui Serghei Magnitsky, un avocat rus care a deconspirat şi a raportat informații prețioase despre crimele săvârșite de birocrați corupți din Rusia, implicați în fraude fiscale, motiv pentru care a fost arestat în 2008, torturat și omorât în bătaie într-o închisoare din Rusia în 2009. În 2012, Congresul SUA, cu votul bipartizan al ambelor partide, adoptă legea ”Russia and Moldova JV Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of 2012”. Legea e promulgată de preşedintele SUA, iar în 2016 Congresul SUA prin ”Global Magnitsky Act” impune interdicții de viză și sancțiuni față de persoane responsabile de comiterea unor abuzuri grave: încălcarea drepturilor omului şi acte de corupție majore.

 

În 2020 Platforma DA consideră adoptarea acestei legi esențială și aceasta din urătoarele motive:

 

1.Este unicul vehicul legislativ care poate accelera anchetarea fraudei miliardului, aliniind RM la Global Accountability Act, o legislație internațională de integritate care devine populară în Europa. Mai multe state europene au adoptat deja legi după modelul ”legii Magnitsky”: UK, Estonia, Lituania, Letonia, urmează Germania etc. Au fost lansate discuții pe acest subiect în Parlamentul European, după ce au adoptat legi SUA, Canada și Republica Dominicană. Legea e un scut împotriva impunității și nicidecum nu vizează doar cetățenii ruși implicați în spălarea de bani, cunoscută sub numele de ”landromatul rusesc”. Orice alte persoane care comit abuzuri grave şi crime contra populației sau care săvârșesc infracțiuni contra ordinii constituționale din Republica Moldova pot fi incluse pe această listă, conform legii.

 

2. Prin această lege, Republica Moldova poate impune sancțiuni personale celor care comit încălcări grave ale drepturilor omului, securizându-și spațiul economic și politic de influența unor persoane cu cazier criminal. Societatea a obosit să aștepte rezolvarea fraudelor bancare, dar și tragerea la răspundere a unor oficiali implicați inclusiv în alte tipuri de infracțiuni grave, legate de corupție și încălcări ale drepturilor omului. Dacă acest parlament reprezintă cu adevărat interesele cetățenilor RM, nu ar trebui să existe niciun partid politic care să se opună acestei inițiative legislative de aliniere a RM la standarde de integritate Magnitsky și la sancționarea persoanelor responsabile, probând intenția și capacitatea de a crea condițiile necesare pentru a opri riscurile de securitate regională.

 

3. Impactul acestei legi poate fi uriaș. Legea va permite blocarea accesului la sistemul financiar-bancar pentru persoanele implicate în mari fraude bancare, grave încălcări ale drepturilor omului şi alte infracțiuni severe, conducând la interzicerea aflării lor pe teritoriul Republicii Moldova, confiscarea proprietăților și a bunurilor provenite din bani fraudați. Acest fapt va constitui un pas esențial în vederea introducerii instrumentelor adecvate de sancţionare și lichidării amenințărilor în adresa securității naționale.

 

4. Legea Magnitsky reprezintă în sine o schimbare de paradigmă în domeniul care conjugă convențiile cu privire la drepturile omului de transparență, prevenire a corupției și combatere a impunității, în vederea extinderii și întăririi dreptului internațional. Unde-i lege nu-i tocmeală, doar așa putem fi siguri că putem educa publicul că legile au consecințe, că normele trebuie respectate și că orice infractor mai degrabă sau mai târziu va fi prins și deferit justiției.

 

Platforma DA consideră că, urmând exemplul altor țări în care s-au adoptat deja modificări de lege privind sancțiuni pentru activități de spălare a banilor, Republica Moldova trebuie să adopte legislația Magnitsky, pentru a oferi o dovadă în plus că are un parlament legitim, că are deputați care servesc legii și nu infractorilor. Suntem convinşi că sunt de aceiași părere multe personalități ale vieții academice, din societatea civilă, partidele politice și toți cei care-și doresc să apropie ziua în care Republica Moldova va fi tratată cu respect pentru reușitele de reformare a justiției.

21 ianuarie 2020

18 Ianuarie 2021

Declarația Platformei DA privind scumpirea total nejustificată a carburanților și complicitatea ...

Platforma DA dezaprobă categoric ultimele scumpiri vertiginoase ale combustibilului, remarcând repetat că prețurile la benzină și motorină au fost și de această dată majorate sincron, în urma unui acord de cartel. Atenționăm că nu au existat premise pentru creșterea bruscă a prețurilor la carburanți în condițiile în care pe parcursul lunii decembrie cotațiile țițeiului s-au ridicat doar cu 3 dolari per barill, respectiv, de la 52 la 55 dolari, iar în luna precedentă au avut loc deja două scumpiri ale benzinei și motorinei. Reamintim și opinia mai multor experți care au relatat nu odată că în perioada scăderii substanțiale a cotațiilor mondiale ale petrolului, operatorii din Moldova nu au ajustat în măsura cuvenită prețurile la carburanți și au obținut profituri enorme pe seama agenților economici și a populației în general. Considerăm că majorările recente exorbitante ale prețurilor la benzinării reprezintă un fenomen extrem de nociv pentru economia Moldovei monopolizată în exces, funcționând adesea, contrar principiilor concurenței libere, în baza unor acorduri de cartel. Aceste acorduri toxice generează în cea mai săracă țară din Europa cele mai mari prețuri la alimente, medicamente, combustibil etc. De remarcat că se crează impresia că un factor suplimentar ce determină impertinența companiilor petroliere este criza politică și haosul de la guvernare provocat de Igor Dodon, haos care, din păcate, se aprofundează tot mai mult. Platforma DA constată că acest control abuziv al mai multor domenii ale economiei Republicii Moldova de către un grup îngust de magnați se produce pe fundalul impotenței crase a Consiliului Concurenței și a lipsei unui mecanism de control real asupra prețurilor, necesar chiar și în condițiile economiei de piață. Atragem atenția că recent Consiliul Concurenței, în loc să prevină hotărât majorările nejustificate ale prețurilor la benzină și motorină, din contra, a avertizat societatea asupra eventualelor scumpiri, transformându-se astfel într-o filială a companiilor petroliere. Menționăm că ultima explozie a prețurilor la carburanți lovește puternic în economia țării, în special în agricultura recent afectată grav de calamitățile naturale și încă departe de a fi capabilă să se reabiliteze. În acest context de criză profundă pe piață energetică, Platforma DA cere: a) demisia conducerii Consiliului Concurenței și desemnarea urgentă a unei echipe profesioniste capabile să gestioneze situația creată; b) audierea pe platforma parlamentară a tuturor factorilor de decizie responsabili pentru situația creată pe piața produselor petroliere; c) elaborarea mecanismului de compensare a majorării prețurilor la carburanți prin restituirea plenară sau parțială a accizelor pentru motorina procurată de către fermieri; d) modificarea urgentă a metodologiei de stabilire a prețurilor la produsele petroliere prin plafonarea prețului comercializării combustibilului, raportată la cotațiile Platts; e) delegarea către ANRE a atribuțiilor stabilirii prețurilor minime la carburanți cu participarea în acest proces a experților și reprezentanților societății civile. 18 ianuarie 2021

citește mai mult

12 Ianuarie 2021

Alexandr Slusari solicită președintelui RM să includă subiectul proprietăților RM în Ucraina ...

Vicepreședintele parlamentului și al Platformei DA, Alexandr Slusari a făcut un apel către președintele Republicii Moldova privind includerea în ordinea de zi a următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Securitate subiectul proprietății Moldovei în Ucraina. Deputatul argumentează prin faptul că situația ce ține de administrarea bunurilor publice moldovenești  în țara vecină, mai ales pe fundalul atribuțiilor limitate ale guvernului care nu poate opera remanieri de cadre, este mai mult decât gravă, reamintind doar câteva aspecte legate de problema în cauză:

  1. Activele a două întreprinderi, cariere de extragere a zăcămintelor din Pervomaisc și Cernăuți practic, sunt pierdute. Apropo, din informație demnă de încredereaflăm căla cariera din Pervomaisc rezervele de granit sunt estimate pentru aproximativ 170 de ani!
  2. Sanatoriul Moldova de 17641 m.p. amplasat pe aproximativ 5 ha, teoretic aparține Republicii Moldova, iar practic se află în aer. Nu este clar ceautoritate publică centrală moldovenească actualmente gestionează acest obiect. În țara vecină sanatoriul este scos la licitație din numele unei bănci ucrainene falimentare. Terenul adiacent este subiectul atacului raider din partea oamenilor din anturajul lui Andronache. Pe teritoriul sanatoriului activează mai multe companii, dar nu este clar cui achită acestea plata pentru locațiune.
  3. Sanatoriu Moldova din Truscavets, la fel, are un statut juridic neclar, iar colegul meu, deputatul Chiril Moțpan nici acum nu a primit vreun răspuns de la Agenția Proprietății Publice pe problema administrării acestui obiect.
  4. Un șir de baze de odihnă de pe litoralul din Ucraina se află în stare deplorabilă. Se urmărește falimentarea premeditată a acestora și privatizarea la prețuri derizorii.Alte bunuri deja sunt expuse la vânzare la prețuri foarte reduse.

Alexandr Slusari:

„Evident, nici Guvernul interimar și nici Agenția Proprietății Publice nu au o strategie de gestionare a patrimoniului moldovenesc din Ucraina. Mai mult ca atât, se vede clar că există o grupare criminală, protejată la cel mai înalt nivel la Chișinău, care, pe fundalul inacțiunilor autorităților abilitate, delapidează activele de sute de milioane, create de mai multe generații ai oamenilor din țara noastră”.

11 ianuarie 2021

citește mai mult

15 Decembrie 2020

Declarația Platformei DA privind necesitatea lustrației autentice și tentativa de compromitere a ...

Actuala situație politică din Republica Moldova creată după o înfrângere zdrobitoare a lui Igor Dodon în alegerile prezidențiale, pe care acesta nu e capabil să și-o asume în mod responsabil și matur, este de natură să deturneze voința cetățenilor de schimbare, exprimată în mod democratic în cadrul scrutinului. Președintele încă în exercițiu a întrecut orice linie roșie în politica sa de populism electoral agresiv, care deseori servește drept paravan pentru târgurile obscure făcute departe de ochii lumii de Dodon cu Șor și Plahotniuc. În dorința sa malefică de a se menține la putere dincolo de funcția pe care a pierdut-o, Dodon, prin majoritatea creată în legislativ, recurge la cele mai penibile abuzuri. Pe lângă adoptarea disperată și cu încălcarea tuturor procedurilor legale a unor legi antipopulare, Dodon și acoliții săi recurg și la alt gen de subterfugii: ei compromit inițiativele valoroase ale Platformei DA, substituindu-le cu variante trunchiate și total denaturate ale proiectelor noastre. Astfel noua majoritate Kroll-Bahamas, a venit cu proiectul său de lustrație, deși anume Igor Dodon a torpilat ani în șir adoptarea unui proiect veritabil pe acest subiect de importanță crucială pentru țară. Prin proiectul așa numitei lustrații înaintat de deputații socialiști (o plagiere primitivă a proiectului de lege înregistrat de fracțiunea Platformei DA) aceștia urmăresc scopul meschin de a înlocui șefii actuali ai Agențiilor de reglementare cu persoane comode lor prin împarțirea banală și abjectă a funcțiilor decizionale din stat, conform intereselor celor trei grupări politico-criminale. Platforma DA are o abordare mult mai amplă referitoare la subiectul lustrației. Noi am încercat să promovăm acest proiect necesar pentru a elibera statul din captivitatea oligarhatului, imediat după ce, în iunie 2019, parlamentul a adoptat Declarația privind capturarea statului. Perioada lustrației nu ar trebui să se rezume la doar trei ani, 2016-2019, și nici la prevederi care ar viza la un grup îngust de demnitari publici. Proiectul Platformei DA cuprinde și evenimentele din 7 aprilie 2009, și perioada de subordonare unui regim odios a sistemului judiciar demarată în anii 2010-2011, și capturarea majorității instituțiilor statului din 2012-2014, ceea ce a făcut posibilă desfășurarea operațiunii Laundromat, comiterea multiplelor atacuri raider de rezonanță și devalizarea uriașă a sistemului bancar. Totodată, atragem atenția că socialiștii omit cu bună știință în proiectul lor necesitatea lustrației judecătorilor și procurorilor investiți în funcții în toată perioada statului capturat, precum și a lui Igor Dodon însuși, care, în calitate de președinte în 2016-2019, a desemnat, la comanda lui Plahotniuc, zeci de judecători subordonați acestuia. În aceeași ordine de idei, subliniem că așa-zisa lustrație promovată de socialiști cruță generos și deputații care au votat pentru desemnarea mai multor șefi ale agențiilor de reglementare vizate, precum și pe unii dintre deputații asupra cărora planează diverse suspiciuni, dar acum sunt partenerii socialiștilor în cadrul coaliției din legislativ. Platforma DA condamnă vehement asemenea manieră de umilire și deformare crasă a dezideratelor cetățenilor, pusă în practică de alianța Șor-Dodon-Plahotniuc, alianță care pune în pericol și relațiile Moldovei cu partenerii externi. Noi pledăm categoric pentru un proces autentic și plenar al lustrației clasei politice pe întreaga perioadă a capturării statului și nu putem accepta deturnarea și compromiterea acestei idei nobile de către forțele politice, care în primul rând ar trebui să fie supuse purificării politice și anchetării de ordin penal. Suntem convinși că un proiect de anvergură al lustrației clasei politice poate și trebuie să fie examinat și pus în legitimitate de un alt Parlament, care va fi format în urma alegerilor anticipate.

citește mai mult