Poziția Platformei DA în legătură cu măsurile anunțate de guvern

20 Aprilie 2020

După eșecul politic de luni, 13 aprilie curent, legat de anularea de către Curtea Constituțională a legii adoptate prin asumare de răspundere, singura cale de a ține strâns această guvernare este de a rectifica de urgență bugetul. Tăvălugul unei crize economice uriașe a gripat deja cea mai mare parte a economiei. Bugetul de stat este în picaj, iar colectările de taxe nu acoperă nici 50% din nevoile CNAM și CNAS. Veniturile din taxe, impozite și TVA s-au redus doar într-o singură lună de 2 ori. Între timp, Guvernul este silit să intervină urgent pentru a preveni colapsul serviciilor esențiale. Confruntat cu un uriaș deficit bugetar, Guvernul vrea împrumuturi externe de aproape 17 mlrd lei, dintre care 14 mlrd ar merge la necesitățile bugetare și 3 mlrd pentru achitarea datoriilor vechi, 500 mln de lei fiind deja achitate la deservirea datoriilor externe. Guvernul contează pe un credit de 220 mln $ de la FMI (4 mlrd lei), în condițiile în care asistența de 100 mln euro de la UE ar putea fi pierdută pentru că nici azi Guvernul nu îndeplinește condițiile tehnice și politice ale UE. Creditul UE expiră în iunie 2020. În aceste condiții,

Guvernul propune:

• rambursarea contribuțiilor la buget către companiile care plătesc salarii angajaților și sporirea indemnizației de șomaj la 2775 lei doar pentru perioada de urgență;
• subvenționarea ratei dobânzii la creditele luate din bănci;
• rambursarea TVA tuturor întreprinderilor în perioada 1 mai – 31 decembrie 2020.

Din analiza proiectului de lege propus de Guvern NU ESTE CLAR în ce măsură acest ajutor al statului va putea ajunge la cât mai multe sectoare ale economiei, în special la IMM, care și-au sistat activitatea, urmând restricțiile oficiale și astfel nu vor putea achita salariile și TVA pentru a fi rambursate de stat.

Nu avem certitudinea că sectorul privat se va împrumuta de la bănci pe timp de criză. După cum nu e clar cât va dura perioada pandemiei și în ce măsură creditele contractate de la bănci vor putea fi restituite băncilor și companiilor de microcreditare cu rate imposibile în acest moment.

Achitarea subvențiilor și rambursarea TVA tuturor companiilor, inclusiv celor care au înregistrat supra-venituri în timpul pandemiei ar fi, în opinia noastră, o adevărată risipă de bani. Astăzi trebui să avem grijă înzecită cui acordăm resursele prețioase ale statului! Notăm în acest context că decizia acordării ajutorului de șomaj exclude cca 15.000 de deținători de patente, discriminându-i inadmisibil, în condițiile în care tocmai ei sunt acei care și-au suspendat activitățile, urmând deciziile Comisiei pentru Starea Excepțională. Noi nu putem accepta ca tocmai cei care respectă legea să fie penalizați pentru asta prin necalificare la condițiile în care este acordată indemnizația de șomaj.

Observăm cu regret absența din pachetul de măsuri a unor inițiative serioase de stimulare a angajatorilor să păstreze locurile de muncă. În absența unor asemenea măsuri, propunerile Guvernului nu protejează în măsură sesizabilă sectorul privat de colaps și nu răspunde la provocările reale din zona businessului, afectat profund de efectele economice ale crizei pandemice.

Nu este clar care sunt sursele externe de împrumut la care va apela Guvernul RM, fără de care acțiunile executivului sunt compromise și vor rămâne simple declarații.

Amintim, reiterându-le, propunerile Platformei DA în vederea protejării economiei RM în fața provocărilor pandemice:

• Rectificarea bugetului public național prin reducerea maximă a cheltuielilor autorităților publice centrale și renunțarea la marea majoritate a investițiilor capitale. Platforma DA consideră că din bugetul pe anul 2020 pot fi eliminate mai multe cheltuieli cu tentă electorală, finanțate de stat. Considerăm judicios să cerem Guvernului să suspende de urgență Proiectul de reconstrucție a Memorialului Eternitate, construirea Ambasadei Republicii Moldova în Belarus, cumpărarea de oficii, automobile, mobilă și alte cheltuieli imorale în această perioadă complicată, deopotrivă cu stoparea unor investiții capitale nerelevante în condițiile pandemiei.
• Introducerea în legislația salarizării a unui supliment permanent în mărime de 100 % din salariul de funcție pentru medici și personalul medical din prima linie în perioada epidemiei, precum și alocarea unei pensii de urmaș moștenitorilor angajaților instituțiilor medicale, care au decedat în urma infectării.
• Introducerea în legislația muncii a noțiunii «staționare în perioada epidemiei».
• Acordarea indemnizațiilor din bugetul asigurărilor sociale pentru lunile aprilie-mai tuturor angajaților întreprinderilor, care și-au sistat sau au redus activitatea în urma dispozițiilor Comisiei pentru Situații Excepționale, în mărime de 50 % din salariu, iar 1/3 din salariu să fie achitat de angajatori.
• Acordarea indemnizațiilor din bugetul asigurărilor sociale pentru lunile aprilie-mai deținătorilor de patente de întreprinzător în mărime de 50 % din salariul mediu brut pe economie.
• Amânarea achitării pentru toate întreprinderile, care și-au sistat sau au redus activitatea în urma dispozițiilor CSE, a contribuțiilor pentru asigurări sociale și medicale, a TVA (cu excepția TVA la import) și a impozitului pe venit până la 30 septembrie 2020.
• Necalcularea sancțiunilor pentru neachitarea utilităților până la 30 septembrie 2020 cu alocarea creditelor de scurtă durată din partea Guvernului furnizorilor serviciilor comunale.
• Clarificarea la nivelul legislației a procedurii eliberării certificatelor de forță majoră, astfel încât agenți economici și cetățenii să poată beneficia de reeșalonarea legală a achitării obligațiunilor contractuale în raport cu băncile comerciale și alți creditori.
• Scutirea de TVA a importului de materie primă pentru confecționarea echipamentului de protecție și comercializarea acestui echipament în interiorul țării.
• Introducerea moratoriului asupra achitării în anul 2020 a obligațiunilor de stat și a dobânzilor aferente, derivate din legea nr. 235 din 3.10.2016 (legea miliardului), ceea ce ar economisi în anul curent 853 milioane lei.

Platforma DA crede că putem face mai mult cu mai puțin

Astfel, cerem Guvernului să intervină cu împrumuturi de stat pe o perioadă de grație de 2-3 ani pentru businessuri care crează locuri noi de muncă, cu dobândă redusă. Statul trebuie să fie interesat ca aceste intervenții să revitalizeze infrastructura, sistemul medical, pharma, educația de calitate, să pună la punct elementele unui sector de sănătate viabil, care va trebui refăcut după criza pandemică. Împrumuturile pot lua ca referință criteriile standard de fiabilitate a proiectelor, dar și capacitatea businessului de a re-aduce acasă cetățeni ai RM, medici, ingineri, manageri, oameni care pot fi ajutați să răspundă în scurt timp la provocările largi ale crizei de forță de muncă.

Propunem Guvernului să dubleze resursele alocate Fondului de garantare a creditelor și identificarea altor posibilități de suport financiar pentru IMM, fermieri și producători agricoli mici, acceptarea eligibilității unor persoane auto-angajate și gospodării țărănești la garanțiile oferite de fond la obținerea de credite bancare.

Ca măsură de spijin vinificatorilor, dependenți în mărimea de 85% de exporturi, propunem obligarea prin lege a companiilor petroliere să includă produse locale de bioetanol autohton, cel puțin 5% din vânzările lor curente.

Constatăm că există mai multe rezerve interne pe care nu le putem neglija. Solicităm astfel revizuirea de urgență a bugetelor mai multor Agenții de reglementare, care consumă cu mult peste beneficiile pe care le generează. Cerem reducerea costurilor administrației centrale și a controalelor de stat.

Cerem implicarea companiilor autohtone locale la contractele de livrare a pachetelor alimentare pentru copiii din clasele primare, costuri acoperite din bugetul de stat. Cca 30.000 copii din numărul copiilor din clasele I-IV provin din familii vulnerabile. Pentru că alimentarea sănătoasă a copiilor în perioada pandemiei este critică, solicităm contractarea companiilor din sectorul Horeca de către autoritățile locale pentru livrarea la domiciliu a produselor.

Poziția Platformei DA în raport cu efectele crizei economice în perioada pandemiei

Manifestându-ne disponibilitatea de a contribui la elaborarea unui Plan Anti-Criză, Platforma DA consideră că această deschidere nu trebuie să fie luată cu titlu gratuit, solicităm informații cu privire la condițiile în cazul creditelor din Rusia; solicităm transparență în privința achizițiilor făcute în perioada pandemiei și, nu în ultimul rând, solicităm informații veridice cu privire la starea anchetelor judiciare în privința recuperării banilor fraudați. Platforma DA cere organelor de anchetă să livreze rezultate în procesele de rezonanță. Atunci când medicii luptă zilnic pentru fiecare pacient infectat de Coronavirus, lipsa de rezultate pe dosarele de rezonanță înseamnă sabotaj. Solicităm confiscarea averilor persoanelor implicate în furtul miliardului.

Deputații Platformei DA sunt pregătiți să propună amendamente și, cu responsabilitate și grijă pentru momentul excepțional de grav prin care trece astăzi Republica Moldova, să contribuie de partea lor la identificarea unor soluții optime pentru PLANUL ANTI-CRIZĂ pe care ni-l putem permite. Suntem conștienți de faptul că erorile și stângăciile unor oficiali pot afecta dramatic bunăstarea și sănătatea cetățenilor, având ca rezultat decapitarea sectorului privat.

Suntem într-o cursă contra cronometru și au rămas zilele numărate pentru a lua deciziile corecte.

20 aprilie, 2020

17 Februarie 2021

Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a avut astăzi o întrevedere cu Excelența Sa, ambasa...

Președintele Platformei DA, Andrei Năstase, a avut astăzi o întrevedere cu Excelența Sa, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al SUA în Republica Moldova, dl. Dereck J.Hogan. În cadrul întrevederii s-a făcut un schimb de păreri despre situația politică din Republica Moldova. Printre subiectele discutate a fost declarația de intenție a Platformei DA privind asumarea unui guvern interimar și posibilitatea declanșării alegerilor parlamentare anticipate. Andrei Năstase a specificat că Platforma DA optează pentru alegeri parlamentare anticipate, care, spre regret, sunt amânate de acțiunile partidelor majoritare, marcate de dorința și incapacitatea unora de a le provoca, pe de o parte și, pe de altă parte, de capacitatea altora de a le determina, însoțită de dorința de perpetuare a haosului și  blocajului politic. În aceste circumstanțe, Platforma Demnitate și Adevăr consideră ca fiind imperios necesară  investirea unui guvern anti- criză, de profil european, capabil să rezolve problemele stringente ale oamenilor, să combată corupția, criminalitatea, inclusiv schemele frauduloase de delapidare a proprietății publice care iau amploare de la o zi la alta, și să pregătească desfășurarea scrutinului parlamentar în condiții de maximă legalitate, libertate și corectitudine. Andrei Năstase a reiterat că Republica Moldova are nevoie de un guvern plenipotențiar pentru a relua asistența financiară externă. În lipsa unui guvern cu atribuții depline fiind imposibilă și indexarea pensiilor, acordarea sprijinului financiar fermierilor, procurarea vaccinului anti-COVID, în schimb, se vor înteți delapidările din fondurile publice, furturile proprietății de stat și contrabanda. Năstase a afirmat că asumarea guvernării de către Platforma DA a apărut în contextul pericolului investirii unui guvern Șor-Dodon, soluția Platformei DA fiind orientată spre a nu admite instalarea unui guvern al majorității parlamentare PSRM-Șor, și, totodată, evitarea haosului, a blocajului constituțional, determinate de acțiunile unor politicieni preocupați de interesele partinice și electorale, străini de interesele și nevoile Republicii Moldova și ale oamenilor. Oferta Platformei DA de constituire a unui guvern minoritar anti-criză este adresată forțelor politice democratice și pro-europene din parlament și din afara acestuia. Andrei Năstase susține că propunerea Platformei DA este una asumată și urmărește depășirea crizei politice în perspectiva alegerilor parlamentare anticipate, bazată pe valorile democratice, ale statului de drept, respectul pentru constituție, demnitatea umană și voința populară. Părțile au convenit asupra continuării dialogului în interesele ambelor părți.

citește mai mult

17 Februarie 2021

Chiril Moțpan despre hidrocentrala Novodnestrovsc: timp de 4-5 ani, râul Nistru ar putea să sece!...

Astăzi, deputatul Platformei DA Chiril Moțpan, a susținut o conferință de presă privind catastrofa ecologică ce ar putea surveni în urma construcției hidrocentralei Novodnestrovsc pe râul Nistru. În cadrul conferinței Chiril Moțpan a spus: „Problema râului Nistru apare uneori, pe agenda publică, atunci când e convenabil pentru unii sau alții, dar cu minimă atenție pentru adevărata ei semnificație. A fost formată și o comisie parlamentară pentru evaluarea gestionării integrate a resurselor de apă din bazinul râului Nistru – dar, iarăși, cum se întâmplă adesea în Republica Moldova, rămâne riscul unei simple abordări formale. Or, consecințele unei asemenea abordări strict formale vor fi dezastruoase. Este de responsabilitatea fiecăruia din noi să spună lucrurilor pe nume și să nu admită minimalizarea situațiilor problematice, chiar dacă o face de dragul „păstrării aparențelor” ori menținerii alianțelor. Fapt este că situația râului Nistru afectează două state vecine, Republica Moldova și Ucraina, angajate în raport cu același proiect european. Măsura în care vom putea colabora în această problemă – care nu poate fi soluționată decât prin discuții punctuale și responsabile care să ia în calcul nu doar interesele economice, dar și viața și bunăstarea cetățenilor și a ecosistemelor – este cea care determină în ce măsură proiectul european și valorile democratice sunt real asumate de fiecare stat în parte. Subiectul la care vreau să mă refer - și care voi solicita să fie inclus și pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate - este legat de Hidrocentrala Novodnestrovosk, proiectată și construită în anii 1980 de guvernul unional al URSS, cu contribuția financiară a RSSM și RSSU. Scopul inițial era ca energia electrică obținută să fie împărțită egal între cele două republici. Însă, după destrămarea URSS, hidrocentrala nu a mai fost dată în exploatare. În 2014, Ucraina a instalat pe barajul hidrocentralei Novodnestrovsk (jumătate din baraj este a Republicii Moldova), fără să consulte partea moldovenească, 4 turbine pentru producerea energiei electrice. Urma să mai instaleze încă 3. Acest fapt pune în pericol securitatea ecologică a Republicii Moldova: pentru a proteja râul Nistru și ecosistemul acestuia, este necesar ca hidrocentrala să permită curgerea unui anumit flux minim de apă. Însă, pentru funcționarea turbinelor respective, fluxul de apă al râului este redus simțitor, fiind astăzi sub minimul necesar și riscând o catastrofă ecologică. Riscăm inclusiv alimentarea cu apă potabilă atât a mun. Chișinău, cât și a altor localități, inclusiv a or. Odessa, care se alimentează tot din fluviul Nistru. Conform experților, se poate instala un ciclu periculos: timp de 4-5 ani, râul Nistru practic să sece, iar în al șaselea sau al șaptelea an să se producă inundații masive în sudul Republicii Moldova. Există și probleme de ordin legal: jumătate din barajul hidrocentralei este amplasat pe teritoriul Republicii Moldova, iar demarcarea hotarului dintre Moldova și Ucraina pe porțiunea Novodnestrovsk nu este stabilită nici până acum. (Lacul de acumulare al hidrocentralei, construit exclusiv din banii alocați de RSSM, este amplasat pe teritoriul Ucrainei, dar a fost destinat și pentru irigarea pământului din raioanele de nord ale Republicii Moldova). Situația impunea negocieri urgente cu Ucraina, care trebuiau făcute în cunoștință de cauză. Respectiv, cu câțiva ani în urmă, angajații SIS au obținut pe cale operativă, la Moscova, în original, un pachet de documente datând din anii 1985-1987 privind Hidrocentrala Novodnestrovsk: proiectul tehnic al hidrocentralei; parametrii tehnici privind utilizarea hidrocentralei; planul hidrocentralei, cu harta topografică; estimarea fluxului necesar de apă pe râul Nistru; informația privind contribuția financiară a RSSM la construcția hidrocentralei. Informația respectivă a fost prezentată guvernului Republicii Moldova, care, la acea dată, a decis să includă doi experți SIS în grupul de negociere și în procesul de negocieri. Ținând cont de vectorul de integrare europeană asumat atunci atât de Ucraina, cât și de Republica Moldova, precum și de faptul că ambele părți erau într-o relație tensionată cu Federația Rusă, SIS a propus la acel moment ca negocierile în această chestiune să fie mediate de Uniunea Europeană, fără implicarea Federației Ruse. Moldova a reușit astfel să obțină monitorizarea de către UE a felului în care partea ucraineană exploatează râul Nistru. Republica Moldova, mai cu seamă organizațiile ecologice și de mediu, s-au adresat structurilor europene din Tratatul Comunității Energetice și Comisiei Europeane, cu intenția ca acestea să monitorizeze râul Nistru și să convingă Ucraina de starea ecologică catastrofală a fluviului. Nu este clar dacă s-a obținut ceva pozitiv în contextul evenimentelor politice din Ucraina din ultimii 6-7 ani, dar și a celor din Republica Moldova până în anul 2020. Ceva timp în urmă, pe timpul când deținea mandatul de președinte, Dodon și structurile subordonate lui și-au dorit să obțină în mod oficial din partea guvernului Federației Ruse documentele tehnice privind hidrocentrala, care fuseseră obținute deja de SIS, pe cale operativă. Probabil, ar fi dorit să impresioneze partea ucraineană prezentându-le drept documente primite oficial, etalând, astfel, sprijinul pe care îl aveau din Rusia. Sarcina de a obține oficial aceste documente de la conducerea Institutului Hidroproiect al Federației Ruse i-a fost propusă ambasadei de la Moscova, prin intermediul reprezentantului SIS. Ca de obicei, Dodon era gata să promită orice în numele profitului imediat, dar care ar fi fost în detrimentul securității naționale și energetice a RM. Până în prezent, nu există transparență cu privire la procedurile, discuțiile și așteptările părților. Știm doar că aprovizionarea cu apă potabilă a 8 milioane de persoane din Republica Moldova și Ucraina depinde de supraviețuirea râului Nistru. Or, potrivit experților în domeniul energetic, Nistrul nu este un fluviu cu un volum potențial de apă care ar putea fi utilizat la justa valoare pentru producerea curentului electric. Novodnestrovsk este o afacere financiară cu impact ecologic pentru ambele state, în care sunt implicate mediile și mogulii ucraineni pe domeniul energetic, care trec de la o guvernare la alta în Ucraina, dar reprezintă și o pârghie de șantaj politic pentru Moldova din partea Kievului pe domeniul de negocieri privind instalarea controlului la frontiera moldo-ucraineană pe segmentul transnistrean, pentru a ne impune și la mai multe cedări. Acest lucru a fost spus neoficial și voalat de reprezentanții Serviciului de grăniceri al Ucrainei în dialog cu omologii din Moldova. Crearea comisiei parlamentare pe acest subiect, speră, să ofere soluții pentru prevenirea catastrofei. Voi pune subiectul și pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate.” 17 februarie 2021

citește mai mult

15 Februarie 2021

La inițiativa Platformei DA proiectul de amenajare a izvorului ”Grigore Vieru” va fi realizat!...

Astăzi, la inițiativa lui Andrei Nastase, președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, în parcul Râșcani al capitalei a avut loc lansarea conceptului proiectului de revitalizare și amenajare a izvorului „Grigore Vieru”.
Amintim că decizia CMC de a realiza un proiect de amenajare a izvorului respectiv, astfel, încât să fie onorată personalitatea marelui poet național, a fost adoptată în urma demersului făcut de Andrei Năstase în care se spune că „parcul este amplasat în zona de agrement, cu coline pitorești și cascada din trei lacuri, în apropiere de blocul în care a locuit un sfert de veac poetul-academician Grigore Vieru (perioada 1968-1993), iar la amenajarea izvorului a contribuit nemijlocit și poetul, împreună cu alți locatari din blocurile adiacente”. De asemenea, Andrei Năstase a pus în valoare eventuale activități care ar putea fi desfășurate acolo, atragând vizitatori, inclusiv turiși și oaspeți ai capitalei. În plus, izvorul ar putea deveni un punct cultural de primă mărime a urbei noastre și un veritabil omagiu adus martirului Poet Național Grigore Vieru.
La evenimentul de astăzi au participat consilierii municipali ai Platformei DA și alți reprezentanți ai primăriei și preturii sectorului Ciocana. Schița proiectul amenajării izvorului lui Grigore Vieru a fost realizat de asociația obștească Platforma Urbană.
„Este un simbol divin ca izvorul să poarte numele genialului nostru poet Grigore Vieru, care a fost și va rămâne pentru totdeauna un izvor nesecat de inspirație, talent și apă vie pentru sufletele noastre”, a subliniat Andrei Năstase.

citește mai mult