Rezoluția Congresului III al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr

10 Mai 2022

Amintind că:

Platforma DA este un partid născut din dorința cetățenilor Republicii Moldova de a trăi într-o țară liberă, prosperă, neîntinată de abuzurile cleptocrate, mafiote ale guvernărilor precedente; că Platforma DA este un partid care a deșteptat cetățenii Republicii Moldova pentru a lupta cu demnitate împotriva derapajelor antidemocratice, pentru decriminalizarea și deoligarhizarea statului și pentru un parcurs reformist și pro-european veritabil,

Congresul Platformei Demnitate și Adevăr
CONSTATĂ că:

  • În perioada dintre Congrese, Platforma DA nu și-a trădat electoratul și a acționat conform dezideratelor sale expuse în documentele oficiale, dar și în declarații, comunicate, discursuri și alt gen de apariții publice ale reprezentanților săi;
  • Platforma DA a făcut tot ce a depins de ea pentru a unifica, a consolida și a crea o forță politică capabilă să înfrunte regimurile anti-naționale, corupte și aservite unor puteri străine, care au pauperizat populația Republicii Moldova;
  • Platforma DA a fost cea mai activă formațiune politică în Parlamentul Republicii Moldova, înaintând proiecte de legi în suportul oamenilor și contracarând vehement și efficient încercările de a submina bazele democratice, pro-europene și naționale ale statului.

Ținând cont de cele expuse, ne propunem să continuăm activitatea formațiunii în vederea:

  • edificării unei alternative credibile și viabile, pentru orice putere care poate fi acuzată de derapaje ce ar afecta construcția unui stat de drept aici, Acasă;
  • menținerea și fortificarea parcursului European al Republicii Moldova în condițiile internaționale nou create;
  • susținerea plenară a eforturilor reprezentanților societății cu gândire critică de a democratiza și reforma instituțiile statului;
  • fortificarea principiilor democrației interne de partid și a spiritului collegial, de echipă prin care Platforma DA a fost mereu puternică și capabilă să reziste în fața provocărilor.
  • salvarea dreptei pro-europene, aflate în cădere liberă din cauza actualei guvernări incompetente, duplicitare și incoerente, stoparea migrării electoratului decepționat către structurile politice antinaționale, populiste și corupte.
  • Implementarea de facto a tuturor revendicărilor adoptate la protestele populare din perioada 2015 – 2019, abandonate de actuala guvernare.

De asemenea, ne propunem să:

  • Acționăm și mai concertat în vederea creșterii capacității funcționale ale echipelor Platformei DA din teritoriu, punând accent puternic pe revigorarea organizațiilor locale existente și crearea unor noi structuri de partid acolo unde acestea nu există;
  • Asigurăm interconexiunea organelor centrale și ale celor teritoriale prin proiecte comune și relaționare eficientă;
  • Elaborăm și implementăm strategia privind următoarele alegeri locale, prezidențiale și parlamentare
  • Regândim politicile pe domeniul extern, coroborându-le cu realitățile zilei, ținând cont de războiul din Ucraina și poziționarea Republicii Moldova în raport cu vecina noastră și cu partenerii noștri de dezvoltare;
  • Sprijinim eficient și prin propuneri concrete și profesioniste orice gen de activități și acțiuni menite să dinamizeze integrarea Republicii Moldova în comunitatea statelor europene, dată fiind depunerea recentă a cererii țării noastre de aderare la UE.

Apreciem modul democratic în care Platforma DA a desfășurat alegerile președintelui partidului și a altor organe de conducere și salutăm noul președinte al Platformei Demnitate și Adevăr, Dinu Plîngău, încurajându-l să promoveze în continuare democrația internă de partid, unitatea formațiunii, menținerea și dezvoltarea spiritului de echipă caracteristic Platformei Demnitate și Adevăr.

 

Chișinău, 8 mai 2022

Rezoluția a fost supusă votului și adoptată.

28 Noiembrie 2022

Platforma DA a făcut un D E N U N Ț la Procuratura Generală legat de negocierile directe cu compa...

Prezentul denunț vizează acțiunile ilegale săvârșite de către conducerea Termoelectrica cu acordul, complicitatea sau la indicația conducerii Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și reprezentanții companiei Horus. În luna iunie, Termoelectrica inițiat o licitație pentru reparația blocului energetic 3. Conform informațiilor publice la acea licitație au participat 3 companii: ucrainenii de la Harcov Energo Remont, românii de la Turbo Energy și Horus. Cea mai bună ofertă a fost dată de compania Turbo Energy. Însă Termoelectrica nu a desemnat câștigătorul, dar a anulat licitația și a înștiințat companiile participante că inițiază negocieri directe cu ele și că au la dispoziție 24 ore pentru depunerea ofertelor. În urma negocierilor directe firma câștigătoare a fost desemnată compania Horus. Pe 14 iulie, recent,  Procuratura Anticorupție a anunțat inițierea unei cauze penale pornită pe faptul săvârșirii infracțiunii abuz de serviciu (art.327 alin.(2) din Codul penal), manifestată prin trucarea procedurilor de achiziții publice pentru achiziționarea lucrărilor de reparație a echipamentului. Pe marginea acestei cauze penale a fost efectuate și 13 percheziții în birourile de serviciu ale angajaților S.A. ,,Termoelectrica”. La data de 25 octombrie, recent, reprezentanții Horus au anunțat finalizarea reparației capitale a blocului energetic nr.3. Doar că la două săptămâni distanță de la recepția lucrărilor, pe 10 noiembrie, când a fost pornit pentru prima dată acest bloc, a avut loc o avarie majoră iar activitatea centralei a fost stopată. Ca urmare a acestei defecțiuni există riscuri majore de a avea probleme cu asigurarea cu agent termic a locuitorilor orașului Chișinău. În același timp e important de menționat că în procesul de preparare a agentului termic acest bloc ar fi produs până la 80MWh. Acest volum constituie în jur de 15% din necesarul de energie al țării. Din cauza defecțiunii aceste volume sunt procurate la moment din România la preț mediu de 200 euro/MWh, iar Termoelectrica suportă zilnic pierderi financiare enorme de aproximativ 7.5 milioane lei și încalcă contractul de furnizare a energiei electrice, unde, de asemenea, riscă penalități. Procesul de cogenerare de energie electrică la producția agentului termic este principala sursă de acumulare de fonduri pentru Termoelectrica. În lipsa producției de energie electrică la blocul avariat, întreprinderea este lipsită de o importanta sursă de venit, care poate fi acoperită doar din creșterea semnificativă a tarifului la agent termic sau prin subvenții de la buget În aceiași ordine de idei, trebuie de menționat că, din informațiile parvenite, reparația blocului energetic nr. 1 a fost executat de aceiași companie HORUS SRL, în anul 2019. Lucrările, de asemenea, au fost efectuate necalitativ, iar turbina nu poate lucra la puterea nominală de 110 MW/h conform contractului de 250 milioane lei semnat de HORUS SRL și TERMOELECTRICA în primăvara anului 2019, turbina lucrând la o putere de numai 85 MW/h generând astfel o pierdere de 25 MW/h. Luând în calcul prețul mediu de procurare din România de 200 euro/MWh aceasta înseamnă pierderi zilnice de aproximativ 2.4 milioane lei suportate de Termoelectrica. În speță, din cele relatate mai sus, desprindem că prin așa-zisele negocieri directe s-a comis un abuz în serviciu. Ținând cont de situația de criză energetică, cât și de precedentele licitații, soldate cu scandaluri publice în jurul unor licitații anterioare de efectuarea a reparațiilor la Termoelectrica, există o bănuială rezonabilă că compania Horus a fost favorizată nu doar de către conducerea Termoelectrica, ci și de către demnitari din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Respectiv, acțiunile relatate mai sus, în coroborate cu precedentele episoade legate de licitația pentru reparația CET 2 de la Termoelectrica, trebuie să fie urmărite și sub prisma traficului de influență. Având în vedere circumstanțele și argumentele ce vor fi expuse mai sus, se constată că prin acțiunile ilegale prin care au fost omise prevederile legale în procesul desemnării companiei câștigătoare, a fost săvârșită infracțiunea exces de putere (sau după caz, de depășire a atribuțiilor de serviciu) – infracțiune prevăzută de art. 328 Cod penal al Republicii Moldova. Or, atât conducerea Termoelectrica nu putea să-și asume asemenea decizii, nici responsabilii de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nu sunt în drept să-și asume asemenea decizii, să dea acord pentru asemenea lucruri sau indicații ilegale. În consecința acestor decizii ilegale, a fost prejudiciată compania de stat, sunt prejudiciați toți consumatorii, cât și creat haos în societate în legătură cu această avarie produsă în urma reparației necalitative efectuate de către compania Horus. În același timp, în actuala criză energetică cu care se confruntă Republica Moldova, această defecțiune afectează grav securitatea energetică a statului.

citește mai mult

22 Noiembrie 2022

Platforma DA după avaria de la „Termoelectrica”: Cerem demisia directorului întreprinderii și...

Situația în jurul avariei blocului 3 de la „Termoelectrica” rămâne în continuare incertă și alarmantă. Amintim că, pentru reparația acestui bloc, „ Termoelectrica” anunțase o licitație care a fost câștigată de o companie românească care oferise un preț cu 1,1 milioane lei mai mic decât cel oferit de compania „Horus”.  Licitația, însă,  a fost anulată de cei de la „Termoelectrica”, care au recurs la negocieri directe cu companiile care doreau să repare blocul 3,  iar ca urmare a respectivelor ”negocieri directe” a fost desemnată drept câștigătoare compania „Horus”, controlată din  offshore, și despre care se spune că ar avea legături atît cu oligarhul fugar Vladimir Plahotniuc, cât și cu oligarhul rus din anturajul lui Putin, Alexei Mordashov. Deci, Întreprinderea de stat „Termoelectrica” cu impertinență crasă, sfidând toate reglementările legale, fără nicio explicație plauzibilă, atribuie un contract de reparație companiei „Horus”. Totul se întâmplă pe fundalul indiferenței  demonstrative a ministrului Spânu.  Lucrările au fost pornite imediat, contrar poziției Agenției Naționale pentru  Soluționarea Contestațiilor, cu ideea că până când va acționa justiția moldovenească nereformată, totul va fi finalizat iar  banii vor ajunge pe conturile companiei controlate din offshor. Amintim că, această decizie a ridicat multe semne de întrebare și un scandal național. În iunie, 2022, Platforma DA alături de mai mulți experți a atenționat opinia publică despre această decizie iresponsabilă. La acel moment Ministrul Infrastructurii Andrei Spânu a declarat că ”va solicita toate materialele și va verifica corectitudinea licitației. Iar în caz că vor fi suspiciuni de corupție va sesiza CNA și Procuratura Generală”. După aceasta declarație, însă, nu a urmat nimic. Din păcate, de atunci și până în prezent, nu am mai primit informații cu privire la  licitația dubioasă, iar la două săptămâni de la finisarea reparației,  generatorul  blocului nr. 3 de la Termoelectrica s-a defectat. Această defecțiune a fost ținută în secret, iar reprezentanții guvernării au declarat că au aflat din presă despre ea abia la o săptămână de la producerea avariei. Prin urmare, Termoelectrica suportă pierderi considerabile și produce curent electric în volume de aproape două ori mai mici. Dar cel mai grav este faptul că,  astfel crește deficitul energiei electrice, pe  care noi îl acoperim prin importul mai mare la prețuri exorbitante și pentru care vom achita suplimentar zeci de milioane de euro din buzunarele noastre. În acest context, Platforma DA îndeamnă reprezentanții puterii să fie transparenți și să acționeze în interesul cetățenilor și al securității energetice. E nevoie de asumarea problemei și intervenției organelor abilitate. Platforma DA solicită informații exhaustive cu privire la criza în cadrul Termoelectrica și perioada necesară pentru remedierea situației.  A fost această  defecțiune întâmplătoare sau un sabotaj pregătit din timp pentru a amplifica problemele energetice ale țării noastre?  E adevărat ca mai multe utilaje au fost reparate la atelierul din Cuciurgan și toate lucrările au fost efectuate de angajați străini ? Totodată, considerăm total greșit ca ancheta să fie efectuată de Termoelectrica și cerem crearea unei comisii guvernamentale cu participarea experților europeni în vederea investigării accidentului, care urmează să fie desfășurată în paralel cu ancheta penală, demarată de Procuratura. Ca urmare a acestor evenimente, concluzionăm că,  sunt deja motive suficiente pentru concedierea directorului SA Termoelectrica,  care este responsabil pentru politica suspectă de favorizare a companiei Horus prin organizarea mai multor licitații dubioase, precum și pentru demisia avocatului Horus din Guvern, ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu. Platforma DA propune ca în contextul crizei energetice și războiului hibrid, declarat de Federației Ruse, situația în cadrul Termoelectrica trebuie imediat să fie luată sub control personal de doamna prim-ministru, Natalia Gavriliță și să fie pornit un proces de asanare a întreprinderii la nivelul conducerii, iar toate licitațiile să fie organizate sub controlul riguros al SIS și CNA.

citește mai mult

18 Noiembrie 2022

DECLARAȚIA comună a Biroului politic permanent al Partidului Politic ”Platforma Demnitate și Ad...

Stimați cetățeni,
Pe fonul stagnării reformei justiției, întârzierilor în activitatea Comisiei pre-vetting și în crearea Comisiei de vetting, a unui șir de numiri dubioase făcute atât de Parlament, cât și Consiliul Superior al Procurorilor, lipsa unui progres convingător pe cazurile de rezonanță și marile fraude, considerăm că prin scurgerile de informații din 9 noiembrie curent a fost dată o nouă lovitură de imagine autorităților responsabile de reforma justiției și în mod repetat subminată încrederea în modul de organizare și desfășurare a concursurilor în justiție.
În ultimele zile în spațiul public au apărut informații cu privire spargerea mai multor conturi de Telegram ce aparțin dnei Maia Sandu, Președinta Republicii Moldova, dlui Dorin Recean, Secretarul Consiliului Suprem de Securitate, dlui Sergiu Litvinenco, Ministrul Justiției, precum și altor persoane publice.
Condamnăm încălcarea dreptului la corespondență privată și orice altă formă de ingerință în activitatea și viața privată a cetățenilor, indiferent de funcția deținută și ocupația profesională.
Cu toate acestea,
Reieșind din caracterul informațiilor ce au fost făcute publice, din faptul că veridicitatea unor informații a fost confirmată de mai mulți participanți la acele discuții, precum și luând în considerație faptul că dl Litvinenco, deși inițial a negat veridicitatea convorbirilor, declarându-le un ”un fals ordinar”, ulterior a recunoscut faptul spargerii contului, dar a invocat că convorbirile au fost ”trunchiate”;
Luând în considerație statutul Republicii Moldova de stat candidat pentru aderare la Uniunea Europeană, obligațiile cu privire la reforma sectorului justiției asumate prin Acordul de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană;
Fiind conștienți de faptul că convorbirile, cronologia și informațiile ce se conțin în aceste discuții, în cazul în care sunt veridice, subminează autoritatea Ministerului Justiției și a Consiliului Superior al Procurorilor, lovesc în credibilitatea concursului organizat de către CSP la funcția de șef al Procuraturii Anticorupție, precum și în încrederea cetățenilor și partenerilor de dezvoltare a Republicii Moldova în autoritățile statului și reforma justiției;
Prin prezenta Declarație comună, SOLICITĂM:
1. Procuraturii Generale să efectueze:
  • o investigație penală în vederea atragerii la răspundere penală a persoanelor care se fac vinovate de spargerea conturilor personale;
  • o investigație penală cu privire la presupusele ingerințe în activitatea Consiliului Superior al Procurorilor prin prisma depășirii atribuțiilor de serviciu.
2. Persoanelor cu demnitate publică, vizate în informațiile ce au fost scurse în spațiul public:
  • Explicații adecvate cu privire la veridicitatea informațiilor apărute în spațiul public;
  • Confirmarea sau infirmarea ingerințelor în justiție făcute de acestea.
3. Președintei Republicii Moldova să inițieze:
  • Consultări publice transparente, cu atragerea exponenților societății civile, partidelor extra-parlamentare cu viziuni pro-europene, pe tema reformei justiției și a securității naționale;
  • Implicarea în procesul reformării justiției a opoziției extra-parlamentare în calitate de observatori pentru a facilita transparența proceselor, în special, pentru a diminua tentativele de ingerințe, trafic de influență sau depășirea atribuțiilor, fenomene ce vor compromite iremediabil noțiunea de justiție și reformă în Republica Moldova.
Ținând cont de complexitatea fenomenelor ce au loc în Republica Moldova, cât și de incapacitatea responsabililor de anumite domenii de a livra rezultate viabile pentru bunăstarea cetățenilor, de numirile dubioase, sau refuzul guvernării de a accepta recomandări, expertiză sau critica constructivă, noi, ca partide extra-parlamentare, cu viziuni pro-europene și pro-reformă ne rezervăm dreptul să contestăm bunele intenții ale guvernării pe reforma justiției și capacitatea acesteia de a livra rezultate. Cu acest scop vom folosi toate mijloacele disponibile pentru a pune presiune pe principalii responsabili de a face lucrurile corect, transparent și iremediabil, folosind toate mijloacele disponibile într-un stat democratic.

citește mai mult