ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei Demnitate și Adevăr privind combaterea complexă a economiei tenebre

07 Iunie 2017

Economia tenebră constituie la ora actuală una dintre principalele probleme pentru securitatea economică a Republicii Moldova. Conform estimărilor experților naționali și internaționali cota sectorului informal în țara noastră oscilează între 50 și 70 % din Produsul Intern Brut, ceea ce înseamnă că în circuitul tenebru al economiei anual  sunt ascunse și necontabilizate de către autoritățile statale circa 70-90 mlrd. lei. În cazul legalizării acestui substrat economic, bugetul public național ar încasa în fiecare an în formă de impozite, taxe și contribuții minimum 30 mlrd. lei, sau aproape încă un buget de stat.
Consecințele acestui fenomen sunt foarte grave pentru economia națională: pierderi enorme ale bugetului, pensii și îndemnizații sociale foarte mici, corupția imensă, concurența neloială, interesul scăzut al investitorilor, etc.
Menționăm că economia informală extinsă este un element idispensabil al statului capturat. Schemele criminale tenebre cu utilizarea largă a offshorurilor sunt stimulate și protejate de către puterea actuală, întrucît acestea asigură un flux semnificativ de mijloace financiare necontabilizate, preponderent în forma de numerar, din care sunt finanțați mii de demnitari, procurori, judecători, jurnaliști etc., aserviți regimului de guvernare.
Platforma Demnitate și Adevăr, dincolo de dezideratul privind demontarea actualului sistem de administrare a statului, vine cu un set de propuneri privind combaterea complexă a economiei tenebre, care îmbină stimulente pentru businessul legal, deoffshorizarea țării și sancționarea dură a evaziunilor fiscale. Printre acestea se numără:

1.Dialogul cu businessul legal. Semnarea și realizarea unui acord de colaborare cu mai multe asociații de antreprenori. Ridicarea la nivel legislativ a statutului Comisiilor de Negocieri Colective. Consultarea obligatorie a candidaturilor viceminiștrilor cu asociațiile de business. Includerea reprezentanților asociațiilor în toate organele de administrare a proiectelor internaționale pe lîngă ministere.

2.Deoffshorizarea economiei. Interzicerea activității firmelor offshor în domeniile strategice ale economiei țării (sectorul bancar, domeniul de asigurări etc.) și introducerea unui impozit special pentru tranzacțiile cu firmele-offshor.

3. Stimularea businessului legal. 

Micșorarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii cu 6 % și reducerea acestor contribuții  încă cu 3 % pe parcursul următorilor doi ani;
Micșorarea cu 2 % a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
Neimpozitarea veniturilor ce asigură minimumul de existență.
Micșorarea impozitului pe venit pînă la 10 %.
Micșorarea cu 50 % cotei impozitului pe venit în următorii 5 ani pentru întreprinderile micro, mici și  mijlocii din sfera producției cu condiția că la întreprinderi sunt angajate minimum 3 persoane, iar salariul mediu pe întreprindere nu este mai mic decît salariul mediu pe țară.
Introducerea în mai multe ramuri ale economiei (agricultură, comerț, IT etc.) a unui impozit consolidat, care va comasa la maxim numărul impozitelor și taxelor actuale, inclusiv simplificarea evidenței pentru aceste întreprinderi.
Interzicerea pentru o perioadă de 2 ani a controalelor de orice tip (cu excepția cazurilor extraordinare) la întreprinderile nou-create, la societățile comerciale la care în ultimii 3 ani a avut loc cel puțin un control.
Anularea achitării de către patroni a primelor 5 zile de concediu medical și transferarea gestionării financiare a riscului de incapacitate temporară de muncă din cauza bolilor la compania de asigurări în medicină.
4.   Înasprirea semnificativă a sancțiunilor pentru activitățile economice tenebre, în special pentru achitarea salariilor în plic. Toate sursele acumulate în urma aplicării acestor sancțiuni vor fi destinate plăților sociale.
5.   Desfășurarea unei reforme veritabile a administrației publice centrale cu micșorarea semnificativă a organelor de control, după care toate autoritățile statale abilitate să devină parteneri adevărați ai businessului legal și, totodată, să aplice formula toleranța zero față de antreprenorii care practică economia tenebră. 
Chișinău, 
7 iunie 2017

27 Septembrie 2022

Platforma DA: Metodologia propusă este una greșită și necesită a fi ajustată...

Platforma DA a transmis către Ministerul Muncii și Protecției Sociale poziția Platformei DA cu privire la metodologia de calcul a compensațiilor.
Metodologia propusă este una greșită și necesită a fi ajustată pentru ca aceasta să fie în concordanță cu realitățile și să asigure atribuirea corectă a categoriilor de vulnerabilitate.
Considerăm total greșit să fie calculat cuantumul cheltuielilor unei persoane drept 60% din valoarea minimului de existență. Minimul de existență calculat de BNS este și așa mizer și nu corespunde realităților. Am propus calcularea cheltuielilor unei persoane în baza coeficientului ”cheltuieli de consum mediu”.
În același timp, pentru a avea un calcul corect cu privire la cheltuielile reale ale unei persoane/familii, în formularul de aplicare la compensații trebuie de permis solicitantului să poată anexa acte confirmative a altor cheltuieli pe care le suportă lunar.
În calitate de partid extraparlamentar responsabil, ne dorim ca politicile implementate de Guvern să fie cât mai calitative și în sprijinul oamenilor. Anume din această cauză Platforma DA vine cu expertiză și propuneri constructive de îmbunătățire a proiectului.
Fără modificările propuse, modalitatea de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate va fi una incorectă, iar multe persoane vor fi excluse nejustificat din atribuirea compensațiilor, fiind lăsați pe cont propriu în perioada rece a anului.
[pdf-embedder url="https://www.platformada.md/wp-content/uploads/2022/09/MMPS-Vulnerabilitate.signed.pdf" title="MMPS Vulnerabilitate.signed"]

citește mai mult

23 Septembrie 2022

Declarația Platformei DA cu privire la majorarea tarifului la gaz...

Platforma DA consideră că modificările la legea gazelor trebuiau votate imediat după semnarea contractului cu Gazprom. Formațiunea cere demisia ministrului Andrei Spînu pentru proastă gestionare în sectorul energetic și numirea unor funcționari competenți. Platforma DA declară că, din cauza incompetenței ministrului infrastructurii, a sabotajului celor de la ANRE și Moldovagaz și a tergiversării proceselor, de la 1 octombrie, toți cetățenii, chiar și cei care nu le-au cauzat, vor fi nevoiți să contribuie la achitarea datoriilor acumulate de MoldovaGaz. Prețul tarifului la gaz urma să scadă, inclusiv după formula existentă, moldovenii însă vor achita cu 27% mai mult. Asta înseamnă o proastă gestiune. Formațiunea este de părere că, acum, Republica Moldova se mai află sub un risc iminent în legătură cu asumarea Guvernului prin intermediul lui Andrei Spînu de a face audit la datorii și iresponsabilitatea de a nu face nimic în acest sens. Platforma DA consideră că, în situația actuală, demisia Ministrului infrastructurii este obligatorie. În același timp, îndemnăm guvernarea să numească oameni competenți în funcții, inclusiv la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Dinu Plîngău, președintele Platformei DA: „Este incredibil cum Andrei Spînu, împreună cu ANRE și Ceban de la MoldovaGaz, sabotează Republica Moldova. Au permis acumularea datoriilor și au decis să le bage în tarif exact acum, când e cel mai greu. Eu nu pot să înțeleg oare de câte argumente mai e nevoie și câți bani trebuie să mai scoată din buzunar cetățenii sărăciți ai Moldovei pentru ca cineva să înțeleagă că responsabilii trebuie schimbați, iar procurorii să investigheze modul în care s-au acumulat aceste datorii.” Liviu Vovc, secretar general al Platformei DA: „Cât s-au scărpinat deputații jumătate de an cu votarea legii, MoldovaGaz a adunat datorii de 5 miliarde lei, pe care acum le vom achita cu toții. Dominatorul care a semnat contractul cu Gazprom și s-a asumat că nu vor fi acumulate datorii cred că știa ce a semnat. De ce nu a solicitat modificarea legislației încă în toamna anului trecut?” Amintim că astăzi, 23 septembrie, 2022, Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat un nou tarif de furnizare a gazelor naturale, de 29,37 lei per m3 gaz. Acesta intră în vigoare de la 1 octombrie, 2022.

citește mai mult

20 Septembrie 2022

Platforma DA insistă pe majorarea indemnizației cu 1000 de lei pentru TOATE mamele: Îndemnăm maj...

În activitatea sa Platforma DA a promovat constant susținerea tinerilor familii și creșterea demografică. Noi considerăm că este nevoie de politici concrete de redresare a natalității cât și politici de susținere a tinerilor. Doar prin astfel de acțiuni vom putea reduce din proporțiile emigrării și oferi o șansă de dezvoltare Republicii Moldova. Amintim că în legislatura precedentă Stela Macari, deputat al Platformei DA a înregistrat o inițiativă legislatvă care prevedea indexarea conform ratei inflație a indemnizației pentru creșterea copilului. Acel proiect nu a reușit a fi votat până la dizolvarea Parlamentului, iar în legislatura actuală cu regret nu se mai regăsesc reprezentanți ai Platformei DA care să insiste pe această modificare importantă a legislației. Totodată remarcăm că recent mai mulți deputați au declarat că va fi oferită o ”alocație lunară de 1000 lei pentru copii cu vârsta sub 2 ani, INDIFERENT dacă părinții sunt sau nu asigurați”. Realitatea însă nu coincide cu cele declarate de deputați, iar conform proiectului de lege care a fost votat în prima lectură: -          Persoanele asigurate vor beneficia de 1000 lei suplimentar -          Persoanelor neasigurate indemnizația va fi majorată cu DOAR 260 lei, de la 740 la 1000 lei. În timp ce, pentru primul semestru al anului 2022 Biroul Național de Statistică a calculat minimul de existență pentru un copil de la 1 la 6 ani în sumă de 2094 lei, Guvernul planifică să acorde parinților neasigurați doar jumătate din minimul necesar pentru creșterea unui copil. Considerăm că abordarea guvernării este una disproporționată și nicidecum nu va soluționa problemele tinerilor părinți. În rândul persoanelor neasigurate se regăsesc și studenții sau tinerii care au absolvit recent universitatea și nu au reușit să acumuleze stagiul necesar. Conform datelor Biroului Național de Statistică prețurile medii de consum în luna august 2022 comparativ cu luna august 2021 (în ultimele 12 luni) au crescut cu 34,29%, iar la produsele alimentare cu 38,39%. În situația actuală, când inflația a ajuns la cote maxime majorarea cu doar 260 lei a indemnizației pentru creșterea copilului pentru persoanele neasigurate este o bătaie de joc. Menționăm că pe parcursul ultimilor doi ani s-au născut 60 059 copii, dintre care 30832 copii s-au născut în 2020 și 29227 copii în 2021. Iar la 58% din numărul copiilor născuți în ultimii doi ani (34689 copii) mama are o vârstă sub 30 ani. Mame tinere, care încă studiază sau abia au absolvit și nu au cum să aibă stagiul suficient de cotizare pentru a beneficia de o indemnizație decentă. Platforma DA insistă pe imlementarea unor măsuri clare de încurajare a tinerilor părinți, în caz contrar riscăm să ne confruntăm cu o descreștere demografică și emigrare masivă a tinerilor. Luând în considerare că proiectul de lege cu privire la această indemnizație încă nu a fost votat de Parlament în lectură finală, îndemnăm majoritatea parlamentară să revadă proiectul și să îl ajusteze conform realităților. Pentru racordarea la situația actuală din Republica Moldova solicităm majorarea și a indemnizației pentru persoanele neasigurate cu 1000 lei, similar persoanelor asigurate. Iar pe termen lung, pentru a îmbunătăți măsurile de susținere a familiilor tinere cu copii, propunem ca de la 1 ianuarie 2022 să fie inclusă în legislație o normă separată care să prevadă acordarea unei indemnizații speciale pentru părinții studenți sau tineri absolvenți, iar pentru persoanele asigurate să fie revăzută formula de calcul al indemnizației, încât să fie majorat de la 30% la 50% cuantumul din salariu pentru calcularea indemnizației de creștere a copilului. În același timp îndemnăm deputații să aprobe proiectul doamnei Stela Macari cu privire la indexarea anuală a indemnizației pentru creșterea copilului. În același timp este necesar de implementat un program de susținere a familiilor cu copii prin acțiuni concrete precum: acces gratuit/compensat la investigații necesare și medicamente  pentru femeile însărcinate și copii mici, accesarea creditelor fără dobândă pentru tinerii căsătoriți, creșterea numărului de creșe și în regiunile unde se atestă creșterea numărului copiilor, stimulente de încadrare pentru părinții care revin la serviciu, controlul prețurilor la produsele și serviciile destinate copiilor prin plafonarea acestora.

citește mai mult