ACASĂ/ Declarații

Declarația Platformei Demnitate și Adevăr privind combaterea complexă a economiei tenebre

07 Iunie 2017

Economia tenebră constituie la ora actuală una dintre principalele probleme pentru securitatea economică a Republicii Moldova. Conform estimărilor experților naționali și internaționali cota sectorului informal în țara noastră oscilează între 50 și 70 % din Produsul Intern Brut, ceea ce înseamnă că în circuitul tenebru al economiei anual  sunt ascunse și necontabilizate de către autoritățile statale circa 70-90 mlrd. lei. În cazul legalizării acestui substrat economic, bugetul public național ar încasa în fiecare an în formă de impozite, taxe și contribuții minimum 30 mlrd. lei, sau aproape încă un buget de stat.
Consecințele acestui fenomen sunt foarte grave pentru economia națională: pierderi enorme ale bugetului, pensii și îndemnizații sociale foarte mici, corupția imensă, concurența neloială, interesul scăzut al investitorilor, etc.
Menționăm că economia informală extinsă este un element idispensabil al statului capturat. Schemele criminale tenebre cu utilizarea largă a offshorurilor sunt stimulate și protejate de către puterea actuală, întrucît acestea asigură un flux semnificativ de mijloace financiare necontabilizate, preponderent în forma de numerar, din care sunt finanțați mii de demnitari, procurori, judecători, jurnaliști etc., aserviți regimului de guvernare.
Platforma Demnitate și Adevăr, dincolo de dezideratul privind demontarea actualului sistem de administrare a statului, vine cu un set de propuneri privind combaterea complexă a economiei tenebre, care îmbină stimulente pentru businessul legal, deoffshorizarea țării și sancționarea dură a evaziunilor fiscale. Printre acestea se numără:

1.Dialogul cu businessul legal. Semnarea și realizarea unui acord de colaborare cu mai multe asociații de antreprenori. Ridicarea la nivel legislativ a statutului Comisiilor de Negocieri Colective. Consultarea obligatorie a candidaturilor viceminiștrilor cu asociațiile de business. Includerea reprezentanților asociațiilor în toate organele de administrare a proiectelor internaționale pe lîngă ministere.

2.Deoffshorizarea economiei. Interzicerea activității firmelor offshor în domeniile strategice ale economiei țării (sectorul bancar, domeniul de asigurări etc.) și introducerea unui impozit special pentru tranzacțiile cu firmele-offshor.

3. Stimularea businessului legal. 

Micșorarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii cu 6 % și reducerea acestor contribuții  încă cu 3 % pe parcursul următorilor doi ani;
Micșorarea cu 2 % a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
Neimpozitarea veniturilor ce asigură minimumul de existență.
Micșorarea impozitului pe venit pînă la 10 %.
Micșorarea cu 50 % cotei impozitului pe venit în următorii 5 ani pentru întreprinderile micro, mici și  mijlocii din sfera producției cu condiția că la întreprinderi sunt angajate minimum 3 persoane, iar salariul mediu pe întreprindere nu este mai mic decît salariul mediu pe țară.
Introducerea în mai multe ramuri ale economiei (agricultură, comerț, IT etc.) a unui impozit consolidat, care va comasa la maxim numărul impozitelor și taxelor actuale, inclusiv simplificarea evidenței pentru aceste întreprinderi.
Interzicerea pentru o perioadă de 2 ani a controalelor de orice tip (cu excepția cazurilor extraordinare) la întreprinderile nou-create, la societățile comerciale la care în ultimii 3 ani a avut loc cel puțin un control.
Anularea achitării de către patroni a primelor 5 zile de concediu medical și transferarea gestionării financiare a riscului de incapacitate temporară de muncă din cauza bolilor la compania de asigurări în medicină.
4.   Înasprirea semnificativă a sancțiunilor pentru activitățile economice tenebre, în special pentru achitarea salariilor în plic. Toate sursele acumulate în urma aplicării acestor sancțiuni vor fi destinate plăților sociale.
5.   Desfășurarea unei reforme veritabile a administrației publice centrale cu micșorarea semnificativă a organelor de control, după care toate autoritățile statale abilitate să devină parteneri adevărați ai businessului legal și, totodată, să aplice formula toleranța zero față de antreprenorii care practică economia tenebră. 
Chișinău, 
7 iunie 2017

11 Februarie 2021

Declarația Platformei DA în fața pericolului instaurării unui guvern de stânga PSRM-Șor...

Pornind de la pericolul instaurării unui guvern de stânga PSRM- Șor, anunțat deja de Igor Dodon, având în vedere experiența anului 2019 și riscurile creării unei majorități și a unui guvern Plahotniuc - Dodon, luând act de tentativă mimată și eșuată de a investi un guvern PAS, Platforma DA declară: În seara zilei de marți, 10 februarie 2021, am avut o întrevedere cu Președinta Maia Sandu, în care am asigurat-o de votul nostru, similar cu cel al partidului din care provine premierul desemnat și că Platforma Demnitate și Adevăr militează pentru alegeri libere și corecte, și pentru instalarea unei guvernări responsabile, democratice și proeuropene în Republica Moldova, capabilă să facă oamenilor DREPTATE și o viață mai bună. Din momentul demisiei guvernului Chicu, Platforma DA a informat opinia publică cu privire la viziunea sa asupra parcursului actului politic în Republica Moldova. Singura opțiune pertinentă, am considerat-o pe cea prevăzută de Constituția țării: cele două tentative de formare a executivului în termen de 45 de zile. În cadrul consultărilor cu președinta țării, echipa noastră a reiterat riscurile pe care le comportă organizarea alegerilor anticipate de către un guvern controlat de către Igor Dodon și aliații săi, inclusiv guvernul demisionar: utilizarea plenară a resurselor administrative și financiare; implicarea în calitate de agenți electorali a funcționarilor, în special a celor din structurile desconcentrate etc. Totodată, am atenționat asupra riscurilor majore, similare celor din anul 2019, de creare pe modelul Plahotniuc – Dodon a unei majorități parlamentare și a unui guvern PSRM - ȘOR, cu înaintarea de către aceasta a unei candidaturi la funcția de prim-ministru prin prisma dispozițiilor Constituției și ale hotărârii Curții Constituționale în această materie. Lucru care s-a și întâmplat deja. Am specificat, de asemenea, problemele stringente cu care se confruntă țara în condițiile activității actualului guvern cu atribuții limitate și care se vor perpetua cu un guvern instalat de majoritatea conjuncturală: instabilitate bugetară extrem de precară în situația lipsei sprijinului partenerilor externi; gestionarea dificilă a crizei pandemice; agravarea situației fermierilor afectați de secetă și a altor segmente sociale vulnerabilizate de criza generalizată. Putem constata deja că pe fundalul unui haos guvernamental, generat și controlat de Dodon, s-au extins schemele criminale, în special, cele de delapidare a bunurilor publice în proporții deosebit de mari, care necesită intervenția imediată a structurilor statului eliberat de elementele mafiote. În asemenea condiții, Platforma DA mizează pe responsabilitatea întregii clase politice, a instituțiilor statului, și în principal a președinției în vederea instalării unui guvern de profil proeuropean compus din persoane integre, profesioniști, oameni curajoși și determinați să-și slujească țara și oamenii, menit să gestioneze calitativ criza economică și sanitară, problemele stringente ale cetățenilor și să organizeze alegeri parlamentare anticipate libere și corecte. În acest sens, Platforma DA își anunță disponibilitatea creării și asumării unui guvern minoritar anticriză până la organizarea alegerilor parlamentare anticipate. Suntem conștienți că ne asumăm riscuri enorme în condiții de criză pandemică și economică. Dar, Republica Moldova are nevoie de decizii lucide și bine cântărite. Nu este loc pentru jocuri și interese de partid. Prioritățile imediate ale Republicii Moldova și ale guvernului asumat de noi sunt stoparea crizei pandemice, echilibrarea economiei și desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate libere, corecte, în condiții de maximă legalitate. Acum e timpul sa ne comportam ca oameni politici adevărați, sa găsim cea mai buna soluție pentru depășirea crizei politice care astăzi s-a adâncit. Soluția noastră este fermă - ne asumăm guvernarea și garantăm o administrare eficientă a țării, inclusiv gestionarea eficientă a pandemiei. Este o alternativă reală, aflată acum la discreția președinției.

citește mai mult

01 Februarie 2021

Declarația Platformei DA cu privire la înaintarea de către președinta Republicii Moldova a candi...

Platforma DA a luat act de propunerea președintei Republicii Moldova de a o înainta pe doamna Natalia Gavriliță, vicepreședintă PAS, la funcția de prim-ministru, precum și de decizia PAS de a nu vota propria candidatură, în vederea declanșării alegerilor parlamentare anticipate la care PAS ar urma să participe separat. Platforma Demnitate și Adevăr a militat și a luptat în permanență pentru alegeri libere și corecte și pentru instalarea unei guvernări responsabile, democratice și proeuropene în Republica Moldova. Din momentul demisiei guvernului Chicu, Platforma DA a informat opinia publică cu privire la viziunea sa asupra parcursului actului politic în Republica Moldova. Singura opțiune pertinentă, am considerat-o pe cea prevăzută de Constituția țării: cele două tentative de formare a executivului în termen de 45 de zile. În perspectiva alegerilor anticipate, de altfel, susținute de majoritatea populației, această opțiune este și cea mai scurtă și corectă cale spre atingerea acestui deziderat. Totodată, în cadrul consultărilor fracțiunii Platformei DA cu președinta țării, echipa noastră a indicat în mod expres riscurile pe care le comportă organizarea alegerilor anticipate de către un guvern controlat de Igor Dodon și aliații săi: utilizarea plenară a resurselor administrative și financiare; implicarea în calitate de agenți electorali a funcționarilor, în special a celor din structurile desconcentrate etc.

Am specificat, de asemenea, problemele iminente cu care se va confrunta țara în condițiile activității unui guvern interimar cu atribuții limitate: stabilitate bugetară extrem de precară în situația lipsei sprijinului partenerilor externi; gestionarea dificilă a  crizei pandemice; agravarea situației fermierilor afectați de secetă etc.

Deja putem constata că pe fundalul unui haos guvernamental, generat și controlat de Dodon, s-au extins schemele criminale, în special, cele de delapidare a bunurilor publice în proporții deosebit de mari. În asemenea condiții Platforma DA se aștepta la mai multă responsabilitate din partea întregii clase politice și la propunerea asumată a președintei a unui guvern de profil proeuropean compus din persoane integre cu un mandat limitat, menit să gestioneze calitativ criza economică și sanitară și să organizeze alegeri parlamentare anticipate libere și corecte. Însă, analizând situația politică din țară și din Parlament din perspectiva eficienței acestuia,  luând în calcul poziția public exprimată de șefa statului privind candidatura doamnei Natalia Gavriliță, vicepreședintă PAS, înaintată la funcția de prim-ministru, precum și de decizia PAS de a nu vota propria candidatură, în vederea declanșării alegerilor parlamentare anticipate, în cadrul cărora PAS ar urma să participe separat, Platforma Demnitate și Adevăr a decis să NU voteze o candidatură de prim-ministru într-un exercițiu constituțional mimat.

2 februarie 2021

citește mai mult

18 Ianuarie 2021

Declarația Platformei DA privind scumpirea total nejustificată a carburanților și complicitatea ...

Platforma DA dezaprobă categoric ultimele scumpiri vertiginoase ale combustibilului, remarcând repetat că prețurile la benzină și motorină au fost și de această dată majorate sincron, în urma unui acord de cartel. Atenționăm că nu au existat premise pentru creșterea bruscă a prețurilor la carburanți în condițiile în care pe parcursul lunii decembrie cotațiile țițeiului s-au ridicat doar cu 3 dolari per barill, respectiv, de la 52 la 55 dolari, iar în luna precedentă au avut loc deja două scumpiri ale benzinei și motorinei. Reamintim și opinia mai multor experți care au relatat nu odată că în perioada scăderii substanțiale a cotațiilor mondiale ale petrolului, operatorii din Moldova nu au ajustat în măsura cuvenită prețurile la carburanți și au obținut profituri enorme pe seama agenților economici și a populației în general. Considerăm că majorările recente exorbitante ale prețurilor la benzinării reprezintă un fenomen extrem de nociv pentru economia Moldovei monopolizată în exces, funcționând adesea, contrar principiilor concurenței libere, în baza unor acorduri de cartel. Aceste acorduri toxice generează în cea mai săracă țară din Europa cele mai mari prețuri la alimente, medicamente, combustibil etc. De remarcat că se crează impresia că un factor suplimentar ce determină impertinența companiilor petroliere este criza politică și haosul de la guvernare provocat de Igor Dodon, haos care, din păcate, se aprofundează tot mai mult. Platforma DA constată că acest control abuziv al mai multor domenii ale economiei Republicii Moldova de către un grup îngust de magnați se produce pe fundalul impotenței crase a Consiliului Concurenței și a lipsei unui mecanism de control real asupra prețurilor, necesar chiar și în condițiile economiei de piață. Atragem atenția că recent Consiliul Concurenței, în loc să prevină hotărât majorările nejustificate ale prețurilor la benzină și motorină, din contra, a avertizat societatea asupra eventualelor scumpiri, transformându-se astfel într-o filială a companiilor petroliere. Menționăm că ultima explozie a prețurilor la carburanți lovește puternic în economia țării, în special în agricultura recent afectată grav de calamitățile naturale și încă departe de a fi capabilă să se reabiliteze. În acest context de criză profundă pe piață energetică, Platforma DA cere: a) demisia conducerii Consiliului Concurenței și desemnarea urgentă a unei echipe profesioniste capabile să gestioneze situația creată; b) audierea pe platforma parlamentară a tuturor factorilor de decizie responsabili pentru situația creată pe piața produselor petroliere; c) elaborarea mecanismului de compensare a majorării prețurilor la carburanți prin restituirea plenară sau parțială a accizelor pentru motorina procurată de către fermieri; d) modificarea urgentă a metodologiei de stabilire a prețurilor la produsele petroliere prin plafonarea prețului comercializării combustibilului, raportată la cotațiile Platts; e) delegarea către ANRE a atribuțiilor stabilirii prețurilor minime la carburanți cu participarea în acest proces a experților și reprezentanților societății civile. 18 ianuarie 2021

citește mai mult